Olen yrittänyt tätä ynnäillä vähän yrittäjän näkökulmasta. Pystyn siis tarjoamaan itse itselleni näitä luontaisetuja. Eli lienee kaksi tapaa tarjota tätä polkupyöräetua: palkan osana tai palkan päälle. Koska pystyn määrittelemään itse oman palkkani, niin voin käytännössä valita kumpi on parempi, jos eroavat jotenkin (esim. nostamalla palkkaa satasella ja ottamalla sitten edun, joka vähentää sitä satasella) ja lisäksi optimoida toki marginaaliveroprosentit. Eläkkemaksut voin määrittää myös itse YELin mukaan. Mutta toisaalta jokainen lantti firmasta ulos, esim. bulvaanille, toki koskettaa myös, koska omistan 100% osakkeista. Kaikki polkupyöräliisauksen kulut pienentää tulosta ja siitä maksettavaa yhteisöveroa, joka on ehkä plussaa. Toisaalta en pysty maksamaan sitten niin paljon huojennetusti verotettua osinkoa. Itse (henkilönä) ostaessa säästyisin bulvaanikuluilta (rahoitus, vakuutus, mahdolliset huollot ja laskutuslisät ja toimistomaksut) ja kotivakuutus korvaisi menetykset.
Tuo palkan päälle laskenta on hieman yksinkertaisempi, joten aloitetaan sillä, esim. GBB:
4000 € pyörän (omilla rahoilla voisi kattaa kalliimmankin), GBB ehdottaa sopimusajaksi 48kk (tämä on mielestäni merkittävin ero eri toimijoissa, sillä joku saattaa heittää samanhintaiseen 50kk, mutta toki voi olla sisällöltään hieman eri myös). Koska toki maksimi edut, niin verotusarvo 100 €/kk. Ja lisäksi menee 15 €/kk pyörään (ja rahoituksiin yms.) ja 200 €, että saan pitää pyörän 48kk:n jälkeen, eli 48 x 115 + 200 = 5720 €. Bulvaanille menee siis 1720 €, joka toki osan rahasta laittaa hieman redundattiin vakuutukseen (vrt. kotivakuutus) ja rahoitukseen. Tämä ei ihan kauhean paha asia ole, toki kalliimpaa kuin se, että minun yritys ostaisi minulle pyörän suoraan, mikä lienee vaihtoehto, mutta sitten yritys tarvitsee vakuutuksen tai otan riskin ja ilmeisesti jotain raportointia ja ehkä sopimuksen myyjäliikkeen kanssa. Toki tuonkin voisi rahoittaa muutenkin, jos ei halua pääomaa sitoa. Silloin ottaisin siis tuon bulvaanin roolin. Toisaalta en tiedä kuinka paha rasti se loppupeleissä olisi, mutta vaatisi syvempää perehtymistä. Ei vaikuta kuitenkaan äkkiseltään miltään rakettitieteeltä, mutta verottajan käytännöt toki aina saattavat elää, enkä jaksa niitä seurailla, joten siinä mielessä saisi olla muiden huoli (tosin ehkä yhden pyörän hankinnassa neljän vuoden välein tätä seurailua ei tarvitsisi tehdä). Todennäköisesti tästä seuraisi hieman lisää kirjanpitokuluja myös. Itseä lähinnä kiinnostaa asiassa siis se, ettei tarvitse sitoa pääomaa, kulut voi laittaa pääosin firmalle, maksan vähemmän yhteisöveroa ja saan pyörän. Tietty myös pystyn lisäämään tämän luontaisedun ilman, että se vaikuttaa verotukseeni mitenkään. Toisaalta 4000 euron pyörä tulee maksamaan tässä esimerkissä täysin omistamalleni yritykselle 5520 € (alv-vähennysoikeutta eduista ei saa) ja minulle 200 € (toki nämä minun ja yrityksen kulut ovat vähän sekavat, sillä yhtähyvin voisin maksaa 100 € lisää palkkaa ostamatta pyörää, se tosin verotettaisiin tuloverona, tai nostamalla hieman enemmän osinkoa). Mutta näin yrittäjänkään näkökulmasta vaikea nähdä tätä minään "osta 4000 €:n pyörä 3500 €:lla", vaan lähinnä jonkinlaisena rahoitusratkaisuna, jota verottaja tukee. 4000 € euron lisänosto omalle tilille palkkana tulisi sekin maksamaan. Että kai tämä on vähän, että jos et maksa bulvaanille, niin maksat verottajalle. Ellet sitten ota bulvaanin roolia yritykselle.