Saahan sitä pyörä- ja urheiluliikkeistäkin niitä halvempia merkkejä myös, marketeista puhumattakaan. Osamaksulla maksaminen ei varmaan kynnyskysymys useimmille ole..
No aika niukkaa on halvempien tarjonta pyörliikkeissä, kyllä se on lähes olematonta.
Yleensäkään on haastavaa löytää nykyään 1500 euron sähköpyörä, mutta taas luomupyörän saa jo todella hyvän sillä rahalla. Halvempia luomuja löytyy sitten pilvin pimein jos haluaa halvan peruspyörän.
No käytin esimerkkinä nimenomaan sähköpyörää, koska siinä tuo ero on selvin. Todella vaikeaa voi olla löytää alle 1500€ sähköpyörää näistä erikoisliikkeistä. Mutta sitten taas marketeista ei, esimerkkinä käytin Halpa-Hallia, mutta mitä lähemmäs syksyä/talvea mennään ja muidenkin markettien suuret pyörvarastot alkaa painamaan niin hinnatkin laskee. En yhtään ihmettelisi jos Halpa-Hallin 850-1000€ sähköpyörät olisi 600-700€ loppuvuonna.
GBB:llä on mukana myös useita citymarketteja ja prismoja, ei kaikki koska vaatii sopimuksen kyseisen kaupan ja GBB välillä, mutta nämä varmaan lasketaan jo marketeiksi ja markettipyörien myyjiksi? Ostaminen onnistuu niiden aspan avulla lähes mistä vaan jos liike pystyy myymään pyörän niille alv 0% laskulla ja toimittamaan sen loppykäyttäjän osoitteeseen. Mutta kaikki kaupat ei pysty tai suostu näin tekemään niin silloin sille ei välittäjäkään mitään voi.
No hieno homma niiden osalta joiden lähimarketti kuuluu GBB:n piiriin.
Onko Suomessa oikeasti tuhansia pyöriä myyviä kauppoja jotka ei näihin systeemeihin mene? GBB:llä on verkostossa 600 kauppaa Suomessa ja mukaan kuuluu noita edellämainittuja prismoja ja cittareitakin, useita pikkufirmoja joista ei kukaan ole koskaan kuullutkaan, sekä esim verkkokauppa.com ja halpa-hallin sekä prisman verkkokauppa, joten niitä halvempiakin pyöriä on mahdollista löytää pelkkien "merkkipyörien" lisäksi.
Pointti ei ole se onko niitä kauppoja suomessa (ja netissä) tuhansia vaiko ei, vaan siinä että on jonkin kauppamäärän listaaminen on argumenttina huono jos se määrä on kuitenkin aina selvästi pienempi kuin kauppojen kokonaismäärä ja vieläpä painottuen kalliisiin erikoisliikkeisiin.
Eli jos pienessä suomalaiskaupungissa on vaikkapa 12 kauppaa josta saa pyöriä ja noista on 5 käy työsuhdepyörän hankintaan ja niistäkin 4 on Cyclin tyylisiä premium liikkeitä niin se argumentti siitä että yhteensä on niin ja niin monta sataa kumppania on helvetin ontto.
On myös tosi kulunutta kun olet täällä argumentoinut pari päivää ettei pyöräedulla saa pyörää kuin listahinnalla ja sulle on pariin kertaan kerrottu että kyllä saa alennuksella jos pyörä on alennuksessa niin ne kommentit sivuutat täysin ja siirtelet maalitolpat eri kohtaan.
No totta ihmeessä sä saat kampanjoista niitä pyöriä, mutta edelleen vain niistä liikkeistä joista niitä saa. Pitäisikö minun nyt jotenkin erikseen hehkuttaa, että Cyclissä on joku 3000€ listahintaisen pyörän 2800€ huipputarjouksesta vai miten minun pitäisi erikseen se huomioida?
Mutta edelleenkään et niitä pyöriä saa sieltä mistä niitä ei saa.
Suora verovähennys toki olis paras vaihtoehto ostajan näkökulmasta, mutta kun meillä ei ole yleistä verovähennysoikeutta pyörän hankkimishinnasta vaan työnantajan tarjoama polkupyöräetu niin systeemi on nyt tällainen.
Sinänsä mua ei yhtään yllätä että tästä järjestelmästä tuli tällainen, koska kommunismi ja tulonjako harvoin johtaa erityisen tehokkaisiin lopputuloksiin. Verorahoista ne nämäkin pyöräedut maksetaan, mieluummin laskisin kokonaisveroastetta ja poistaisin tällaiset himmelit käytöstä, mutta koska tämä systeemi tällaisenaan on olemassa ja maksan siitä kuitenkin niin mieluummin sitten olen itsekin saamapuolella mukana..
Toki siinä kannattaa olla mukana jos tosiaan kaikki ehdot täyttyy, että se on kannattavaa (eli suurehko palkka, hyvä työnantaja, halu ajaa hipstermerkkisellä pyörällä, halu ostaa asioita osamaksulla ja se ettei muutenkaan ostaisi mitään kovimmista tarjouksista). Mutta jos yksi tai kaksi noista kohdista ei täyty niin sitten on vain maksumiehenä tässä systeemissä.