• TechBBS:n politiikka- ja yhteiskunta-alue (LUE ENSIN!)

    Politiikka- ja yhteiskunta-alue on TechBBS-keskustelufoorumilla ala-osio, joka on tarkoitettu poliittisten ja yhteiskunnallisten aiheiden sekä niiden ilmiöiden ja haasteiden käsittelyyn.

    Ohjeistus, säännöt ja rangaistukset koskevat vain tätä aluetta, muilla alueilla on käytössä TechBBS-foorumin tavalliset säännöt.

    Ylläpito valvoo, ohjeistaa ja moderoi keskustelua, mutta ensisijaisesti alueen keskustelijoiden pitäisi pyrkiä aktiivisesti ylläpitämään asiallista keskustelua ja myös selvittämään mahdollisesti syntyviä erimielisyyksiä ilman ylläpidon puuttumista keskusteluun.

Työmarkkinakierrokset.

Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
No sittenhän kaikki on ihan hyvin ja syytä kateuteen ei pitäisi olla!
Jää sinulla kokonaan näköjään nuo kysymykset huomaamatta oman kyselyripulin keskellä...

Mikä se ongelma olisi duunarille sopia itse oma kompensaationsa ja paikallisesti ehdoista? Ellei tosiaan se täällä nähty, että tiedostaa oman aikaansaamisensa laahaavan kaukana kompensaation jäljessä ja että omalle duunille olisi 40 ottajaa jonossa eikä itselle mitään uutta tarjolla?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 212
En tiedä onko missään Suomessa yritetty sitouttaa duunareita yrityksen toimintaan osakkeilla, ehkä pitäisi kokeilla tai antaa valinnan mahdollisuus siihen.
Ainakin Konecranesilla, Cramolla, Nokialla, Finnairilla ja Outotecillä on/on ollut osakesäästöohjelma henkilöstölle. En osaa sanoa, kuinka iso osa noiden työntekijöistä on duunareita vs. toimihenkilöitä mutta kuitenkin. Noissa työntekijä ostaa osalla palkastaan yrityksen osakkeita ja jos omistaa osakkeet N vuoden jälkeen, saa lisäksi maksutta lisäosakkeita.

Ehdottomasti tuon pitäisi yleistyä. Se sitouttaa työntekijän toisella tavalla firmaan kuin pelkkä palkkasuhde. Omistaja-työntekijää alkaa kiinnostaa myös yrityksen taloudellinen tila ja toiminnan kestävyys pitkällä aikavälillä. Omistaja-työntekijää alkaa kiinnostaa myös ajatus siitä, että yrityksen ainoa tehtävä ei olekaan tarjota työpaikkoja ja maksaa palkkoja. Omistaja-työntekijä siis helpommin näkee kummatkin puolet päätöksenteossa.

Asiantuntijayrityksissä tuo on ihan normi, että työntekijät myös omistavat firmaansa. Näissä firmoissa suhtautuminen työnantajaan ja keskustelu yrityksen tilanteesta on hiukan toisenlaista kuin esim. tässä ketjussa joillain kirjoittajilla.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
302
Ainakin Konecranesilla, Cramolla, Nokialla, Finnairilla ja Outotecillä on/on ollut osakesäästöohjelma henkilöstölle. En osaa sanoa, kuinka iso osa noiden työntekijöistä on duunareita vs. toimihenkilöitä mutta kuitenkin. Noissa työntekijä ostaa osalla palkastaan yrityksen osakkeita ja jos omistaa osakkeet N vuoden jälkeen, saa lisäksi maksutta lisäosakkeita.

Ehdottomasti tuon pitäisi yleistyä. Se sitouttaa työntekijän toisella tavalla firmaan kuin pelkkä palkkasuhde. Omistaja-työntekijää alkaa kiinnostaa myös yrityksen taloudellinen tila ja toiminnan kestävyys pitkällä aikavälillä. Omistaja-työntekijää alkaa kiinnostaa myös ajatus siitä, että yrityksen ainoa tehtävä ei olekaan tarjota työpaikkoja ja maksaa palkkoja. Omistaja-työntekijä siis helpommin näkee kummatkin puolet päätöksenteossa.

Asiantuntijayrityksissä tuo on ihan normi, että työntekijät myös omistavat firmaansa. Näissä firmoissa suhtautuminen työnantajaan ja keskustelu yrityksen tilanteesta on hiukan toisenlaista kuin esim. tässä ketjussa joillain kirjoittajilla.
Tuo osakesäästöohjelma voisi todellakin olla hyvä mahdollistaa myös duunarille. Kyllä siellä duunariakin kiinnostaa miten yrityksellä menee ja tuolla voitais sitouttaa.

Sanotaan nyt näin, että akavalaisten liittojen keskuudessa (ja etenkin niiden jäsenillä) vallitsee aika vahvasti ymmärrys, että jokainen ihminen on enemmän vastuussa itsestään ja omista asioistaan. Siellä myös ymmärretään, että ihmiset tekevät ihan eri tavoilla tuottavaa työtä eikä kaikkea voi taulukoista katsoa tai kelloa vahdaten töistä häipyä jos homma on kesken. Vastineeksi rahaa tulee sitten ihan eri tavalla kun hommat hoitaa kunnolla.

Itse en näe tässä mitään huonoa. Mikä tässä on duunarin mielestä ongelma? Ellei sitten tosiaan usko että saa tuottavuuteensa nähden enemmän palkkaa kuin sopimalla paikallisesti...
On ne tainnut akavan liitotkin antaa silloin tällöin lakkovaroituksia kun ei ole mielipiteet täsmänneet tai palkkatasoa pitäisi korjata. Tavan kansa ei taida vaan huomata sitä kun erikoisosaamisen ryhmä lakkoilee. Ootappa jos posti lakkoilee tai sähkömiehet (ns. duunari) joiden työpanos vaikuttaa jokaisen ihimisen elämään alkaa hirmuinen älämölö siellä pitäisi olla töissä joka päivä ja mielellään orjana.
 
  • Tykkää
Reactions: skl
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 212
Tuo osakesäästöohjelma voisi todellakin olla hyvä mahdollistaa myös duunarille.
Eikö se sitten ole näissä listatuissa yrityksissä mahdollista kaikille omille työntekijöille? Mä olen saanut sen kuvan, että se olisi kaikille kohdennettu, myös duunareille. Eli ellei muuta todisteta, niin kyllä se koskee ihan jokaista - kuten pitääkin.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
302
Eikö se sitten ole näissä listatuissa yrityksissä mahdollista kaikille omille työntekijöille? Mä olen saanut sen kuvan, että se olisi kaikille kohdennettu, myös duunareille. Eli ellei muuta todisteta, niin kyllä se koskee ihan jokaista - kuten pitääkin.
Varmaan onkin. Metsäteollisuudessa sitä ei taideta harrastaa eikä tarjota duunarille vaihtoehtona, jos joku tietää paremmin niin korjatkaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
15 212
Varmaan onkin. Metsäteollisuudessa sitä ei taideta harrastaa eikä tarjota duunarille vaihtoehtona, jos joku tietää paremmin niin korjatkaa.
Liian harvassa nuo muutoinkin ovat yhä tässä omistamista halveksuvassa maassa. Onneksi ovat hiukan yleistymässä. Verotuseduilla noita voitaisiin lisätä merkittävästi - mutta se vaatiikin jo vähän toisenlaisen hallituksen maalle, eikä siitä sen enempää tässä ketjussa.

Musta myös tulokseen sidottu bonus olisi hyvä osa palkkaa. Nimenomaan osa, ei lisä. Eli peruspalkkaa pienennettäisiin ja sen tilalle tulokseen jollain tavalla sidottu osa, jonka lopputuloksena päästään keskimäärin aiempaan tai vaikka vähän ohi. Eli palkka joustaisi alas kun yrityksellä menee huonommin ja ylös kun menee paremmin. Tämä toki voi toimia vain yksityisellä puolella. Näitäkin harrastetaan, mutta voisi harrastaa enemmän. Niin paljon että palkkamenot oikeasti hiukan joustaisivat suhdanteiden mukaan.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
302
Liian harvassa nuo muutoinkin ovat yhä tässä omistamista halveksuvassa maassa. Onneksi ovat hiukan yleistymässä. Verotuseduilla noita voitaisiin lisätä merkittävästi - mutta se vaatiikin jo vähän toisenlaisen hallituksen maalle, eikä siitä sen enempää tässä ketjussa.

Musta myös tulokseen sidottu bonus olisi hyvä osa palkkaa. Nimenomaan osa, ei lisä. Eli peruspalkkaa pienennettäisiin ja sen tilalle tulokseen jollain tavalla sidottu osa, jonka lopputuloksena päästään keskimäärin aiempaan tai vaikka vähän ohi. Eli palkka joustaisi alas kun yrityksellä menee huonommin ja ylös kun menee paremmin. Tämä toki voi toimia vain yksityisellä puolella. Näitäkin harrastetaan, mutta voisi harrastaa enemmän. Niin paljon että palkkamenot oikeasti hiukan joustaisivat suhdanteiden mukaan.
Itsekkin kannatan näitä. Joissain paikoissa näistä sovittu ja sanottu että vain taivas on rajana maksetulle bonukselle, sitten se maksimi raja on kuitenkin löytynyt hyvin äkkiä kun menee tarpeeksi hyvin. Näitä on käytössä noissa 8-9e/h paikoissa, joissa palkkio liikkuu 0-2e/h, se muodostaa jo huomattavia osia kuukausipalkassa. Näissä pitäisi vaan saada se työntekijä näkemään se että siihen palkkioon voidaan vaikuttaa sillä työnantajan avoimuudella ja palkkio mittareiden läpinäkyvyydellä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Ainoa merkittävä ero tuon ja omatoimisen sijoittamisen välillä olisi mahdollinen veroetu, joka sekin olisi lisää etuja ison kasan päälle. Toki jos tuo olisi option kaltaisesti ajastettu että milloin saa realisoida osakeosuutta, olisi se oikeastaan huonompi työntekijälle kuin ottaa palkka rahana ja investoida vapaasti. Enemmän näen tuon sitouttamisena kuin palkitsemisena. Oma kyky vaikuttaa oman työn tulokseen on selvä, yhtiön pörssikurssiin ei niinkään.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 601
Kansankapitalismia voisi valtion tasolla edistää siten, että ansiotuloista kohdistetut sijoitukset kotimaisiin pörssiyhtiöihin olisivat täysin verovähennyskelpoisia. Tähän joku minimipitoaika estämään verojen kierron. Esimerkiksi 5 vuotta, jonka jälkeen osakkeet voisi myydä.
 
Liittynyt
26.10.2016
Viestejä
5 139
Kansankapitalismia voisi valtion tasolla edistää siten, että ansiotuloista kohdistetut sijoitukset kotimaisiin pörssiyhtiöihin olisivat täysin verovähennyskelpoisia. Tähän joku minimipitoaika estämään verojen kierron. Esimerkiksi 5 vuotta, jonka jälkeen osakkeet voisi myydä.
Tuota voisi viedä pidemmälle ja laittaa eläkerahat tuohon mukaan. Kuollessa sitten menisi käyttämättömät jälkipolville perintönä. Mutta ei tuollaiseen suostuta. Sehän tarkoittaisi, että väki rikastuisi ja nämä tietyt instanssit menettäisi kannattajia ja jäseniä :)
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 625
Välillä uutisia neuvottelutulokseen päätymisestä. YTN saanut sovittua teknologiateollisuuden, suunnittelu- ja konsulttialan sekä tietotekniikan palvelualojen ylemmille toimihenkilöille 0.9% yleiskorotuksen.


Teknologiateollisuuden kolmelle sopimusalalle neuvottelutulos
JULKAISTU
2.1.2022

YTN on saavuttanut neuvottelutuloksen kolmella teknologiateollisuuden sopimusalalla.

YTN:n puheenjohtaja Teemu Hankamäki on tyytyväinen, että teknologiateollisuuden kolmen sopimusalan ylemmille toimihenkilöille saatiin työehtosopimus yli kolmen kuukauden neuvottelurupeaman jälkeen.

– YTN osoitti ratkaisuhalukkuuteensa ja – kykyisyytensä vaikeassa työmarkkinatilanteessa. Ratkaisu ei kaikilta osin täytä tavoitteitamme, mutta tässä tilanteessa se on paras mahdollinen neuvottelutulos, jonka myös jäsenistö oli valmis hyväksymään, Hankamäki sanoo.

Teknologiateollisuuden työnantajat ry:n kanssa teknologiateollisuuden, suunnittelu- ja konsulttialan sekä tietotekniikan palvelualoille sovitut sopimukset ovat kestoltaan mallia 1+1.
Ensimmäisen vuoden palkankorotukset ovat jokaisessa sopimuksessa kustannusvaikutukseltaan 1,8 prosenttia. Toisen vuoden palkkaratkaisusta sovitaan ensi syksynä.

Hankamäen mukaan jäsenkunnan kannalta merkittävin asia sopimuksissa on yleiskorotuksen säilyminen osana palkkaratkaisua. Yleiskorotuksen osuus vuoden 2022 palkkaratkaisussa on 0,9 prosenttia.

– On syytä painottaa, että työnantaja halusi neuvottelujen viime metreille yleiskorotuksen kokonaan pois, mikä olisi jättänyt osan ylemmistä kokonaan ilman palkankorotusta.

Yleiskorotuksen taso olisi voinut toki olla toinenkin, mutta sen säilyminen on erinomainen asia, hän sanoo.
Teknologiateollisuudessa työskentelevien ylempien toimihenkilöiden kolme sopimusta ovat merkittävä kokonaisuus, sillä niiden piirissä työskentelee sopimusten yleissitovuudesta riippuen yli satatuhatta henkilöä.

– On hienoa, että ylemmät toimihenkilöt voivat olla ensimmäisten joukossa tekemässä merkittäviä ratkaisuja vaikealla työmarkkinakierroksella. Pyrimme omalta osaltamme rauhoittamaan työmarkkinoiden turbulenssia, Hankamäki sanoo.


Pari huomiota uudesta sopimuksesta. Sopimus näyttää olevan "vain" normaalisitova, ei yleissitova, joten riippuu työnantajan jäsenyydestä oman alansa liitoon vai ei tuleeko TES pakolliseksi, toki liittoon kuulumatonkin voi ottaa TES:n halutessaan käyttöön. Sopimuksen mukaan tulevaisuudessa voidaan päivätyössäkin olevalle teettää sunnuntaisin töitä, kun aiemmin se on ollut vain vuorotyötä tekevien saavutus. Oikeastaan mielenkiintoisin kohta on selvitys mahdollisuudesta kokeilla 5 päiväistä lomaviikkoa, joka ilmeisesti tarkoittaa 5 viikkoista kesälomaa. Tästä kuulisi mielellään enemmänkin.


Tietotekniikan palvelualalle saavutettiin työehtosopimuksen neuvottelutulos 2.1.2022
JULKAISTU
2.1.2022

Uusi työehtosopimus tulee voimaan, kun neuvotteluosapuolet ovat sen allekirjoittaneet.

Huomattavaa on, että uusi työehtosopimus tulee koskemaan vain Teknologiateollisuuden työnantajat ry:n jäsenyritysten työntekijöitä.
Teknologiateollisuuden työnantajat ry ei ole vielä julkistanut luetteloa jäsenyrityksistään. Tässä tilanteessa kehotamme jäseniämme selvittämään omalta työnantajaltaan onko yritys työnantajayhdistyksen jäsen.

Kovin suuria tekstimuutoksia ei sopimukseen tullut. Merkittävimpänä muutoksena voidaan pitää säännöllisen työajan sijoittamisen mahdollistamista myös sunnuntaille. Aiemmin sunnuntaityö on ollut mahdollista vain keskeytymättömässä kolmivuorossa tai ylityönä.

Myös keskeytymätön kaksivuorotyö on uuden sopimuksen mukaan mahdollista.

Varallaolo, puhelinsoittokorvaus ja hälytystyö niputettiin saman pykälän alle ja niistä neuvotellaan ensisijaisesti paikallisesti. Kyseisten kohtien TES-määräyksiä samalla yhtenäistettiin.

Perhevapaauudistuksen ja yhteistoimintalain uudistusten etenemistä ja niiden vaikutuksia työehtosopimukseen seurataan työryhmässä.

Lisäksi työryhmä selvittää mahdollisuuksia siirtyä viisipäiväiseen lomaviikkoon kustannusneutraalisti ja sen kokeilemista nykyisten työehtosopimusmääräysten rinnalla.

Palkkaratkaisu sovittiin vuodelle 2022, ja optiona sopimuksessa on neuvotella ensi vuoden korotuksista syksyllä.

Palkkaratkaisu on aikaisempien vuosien kaltainen. Palkantarkistuksista neuvotellaan ensin paikallisesti. Jos paikalliseen sopimukseen ei päästä, työnantaja toteuttaa yrityksen palkkapolitiikan mukaisen 1,8 % kustannusvaikutteisen palkkaratkaisun siten, että jokaisen työntekijän palkka luontoisetuineen korottuu vähintään 0,9 %. Korotukset tulevat maaliskuussa 2022.

Vähimmäispalkkataulukoita korotetaan 1,8 %.

– Sopimus on aina kompromissi. Meille oli tärkeää, että kaikkein pienimpiä palkkoja korotetaan koko kustannusvaikutuksella ja että palkkaratkaisussa on mukana perälauta, sanoo YTN tietoalan pääneuvottelija Minna Anttonen.

– Muuttuneessa työmarkkinatilanteessa sopimus on tyydyttävä, toteaa Tietoala ry:n puheenjohtaja Jyrki Kopperi. Toivomme toki, että alan yritykset tekevät sen, mistä ovat julkisuudessa puhuneet ja tarjoavat työpaikoilla parempia korotuksia ja parempia työehtoja.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
881
Jää sinulla kokonaan näköjään nuo kysymykset huomaamatta oman kyselyripulin keskellä...

Mikä se ongelma olisi duunarille sopia itse oma kompensaationsa ja paikallisesti ehdoista? Ellei tosiaan se täällä nähty, että tiedostaa oman aikaansaamisensa laahaavan kaukana kompensaation jäljessä ja että omalle duunille olisi 40 ottajaa jonossa eikä itselle mitään uutta tarjolla?
Juurihan tuossa sanoit ettei akavalainenkaan juuri muuta neuvottele kuin palkkansa. Miksi sen duunarin nyt yhtäkkiä tarvisisi olla se tienavaaja ja neuvotella kaikki itse. Eli uskotko jos duunari luopuu kaikenlaisista "turhanpäiväisistä" lisistään niin senkin palkka nousee niin että se kompensoi noita lisiä. Kyllä varmaan kaikki siihen suostuu jos halutaan yksinkertaistaa tuota lisäviidakkoa. Jos se tuntipalkka pyörii siellä 10€ tuntumassa niin kyllä ne kaikki lisät kuuluu siihen kokonais palkkaan olkoon ne minkä nimissä tahansa. Ja kun puhutaan tästä ay liikkeistä. niin puhutaanhan jooko myös muista aloista eikä vain paperista ja heidän palkoistaan, kun sillä nyt ei ole mitään merkitystä mitä paperitekee kun se on kuitenkin kuoleva ala.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Juurihan tuossa sanoit ettei akavalainenkaan juuri muuta neuvottele kuin palkkansa. Miksi sen duunarin nyt yhtäkkiä tarvisisi olla se tienavaaja ja neuvotella kaikki itse.
Olen tässä pariin kertaan maininnut (jos nyt luet), että jos edes samalle tasolle se paperiduunarin soppari kuin muilla. Käytännössähän ylempien sopimus on suunnilleen samalla tasolla lainsäädännön vaatiman kanssa ja liiton neuvottelemat 0,9% yleiskorotukset vaihdan ilolla itse sopimiini.

Olen yleisesti sitä mieltä, että ehdottamani asiat koskisivat KAIKKIA. Se, että en joka kerta mainitse "minä myös" johtuu lähinnä siitä, että näitä mainittuja ylityökorvauksia, lisiä, matka-aikojen korvauksia jne. ei minulla edes ole.

Eli uskotko jos duunari luopuu kaikenlaisista "turhanpäiväisistä" lisistään niin senkin palkka nousee niin että se kompensoi noita lisiä.
En yleisesti usko. Uskon, että palkoissa on laskupainetta vaikka täällä tekijät selittävät mitä.
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
80
Olen tässä pariin kertaan maininnut (jos nyt luet), että jos edes samalle tasolle se paperiduunarin soppari kuin muilla. Käytännössähän ylempien sopimus on suunnilleen samalla tasolla lainsäädännön vaatiman kanssa ja liiton neuvottelemat 0,9% yleiskorotukset vaihdan ilolla itse sopimiini.

Olen yleisesti sitä mieltä, että ehdottamani asiat koskisivat KAIKKIA. Se, että en joka kerta mainitse "minä myös" johtuu lähinnä siitä, että näitä mainittuja ylityökorvauksia, lisiä, matka-aikojen korvauksia jne. ei minulla edes ole.



En yleisesti usko. Uskon, että palkoissa on laskupainetta vaikka täällä tekijät selittävät mitä.
Paljonko olet valmis laskemaan omaa palkkaasi?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 358
En yleisesti usko. Uskon, että palkoissa on laskupainetta vaikka täällä tekijät selittävät mitä.
Työskentelen tehdastyössä teknologiateollisuudessa.
Teknologiateollisuuteen tarvitaan seuraavan kymmenen vuoden aikana 130 000 uutta työntekijää.

Anteeksi, mutta en nyt kyllä millään ymmärrä tuota sinun uskomaasi laskupainetta, jos alalleni tarvitaan seuraavan kymmenen vuoden ajan 1083 uutta työntekijää joka kuukausi. Minusta tämä vaikuttaa ennemminkin työntekijöiden markkinoilta...
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Paljonko olet valmis laskemaan omaa palkkaasi?
Paljonko sinun palkkasi on? Olen valmis neuvottelemaan omasta työnantajani kanssa. Ai niin, niinhän olen jo tehnyt. Mutta kyllä sä sen tiesit, kyselet vaan kun ei enää mitään argumentteja :cigar:

Työskentelen tehdastyössä teknologiateollisuudessa.
Teknologiateollisuuteen tarvitaan seuraavan kymmenen vuoden aikana 130 000 uutta työntekijää.

Anteeksi, mutta en nyt kyllä millään ymmärrä tuota sinun uskomaasi laskupainetta, jos alalleni tarvitaan seuraavan kymmenen vuoden ajan 1083 uutta työntekijää joka kuukausi. Minusta tämä vaikuttaa ennemminkin työntekijöiden markkinoilta...
Kymmenettä kertaa: Sitten varmaan kannattaa lähteä neuvottelemaan avoimesti oman työnantajansa kanssa itselleen lisää. Ja silloin tuskin paikallinen sopiminen pelottaa myöskään. Schrödingerin työmiehet... joko teillä on valttikortit käsissänne tai sitten työnantajan sanelupolitiikka pelottaa. Päättäkää jo.
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
80
Paljonko sinun palkkasi on? Olen valmis neuvottelemaan omasta työnantajani kanssa. Ai niin, niinhän olen jo tehnyt. Mutta kyllä sä sen tiesit, kyselet vaan kun ei enää mitään argumentteja :cigar:



Kymmenettä kertaa: Sitten varmaan kannattaa lähteä neuvottelemaan avoimesti oman työnantajansa kanssa itselleen lisää. Ja silloin tuskin paikallinen sopiminen pelottaa myöskään. Schrödingerin työmiehet... joko teillä on valttikortit käsissänne tai sitten työnantajan sanelupolitiikka pelottaa. Päättäkää jo.
Eli saat sopivaa palkkaa eikä sinun tarvitse siitä tinkiä?
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
2 436
Paljonko sinun palkkasi on? Olen valmis neuvottelemaan omasta työnantajani kanssa. Ai niin, niinhän olen jo tehnyt. Mutta kyllä sä sen tiesit, kyselet vaan kun ei enää mitään argumentteja :cigar:



Kymmenettä kertaa: Sitten varmaan kannattaa lähteä neuvottelemaan avoimesti oman työnantajansa kanssa itselleen lisää. Ja silloin tuskin paikallinen sopiminen pelottaa myöskään. Schrödingerin työmiehet... joko teillä on valttikortit käsissänne tai sitten työnantajan sanelupolitiikka pelottaa. Päättäkää jo.
Itse saan kyllä itse sovittua palkkani, plus liitto on vielä taustalla turvaamassa varmuuden vuoksi :thumbsup:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 479
Muiden eduista ja palkoista onkin helpompi olla tinkimässä!
On siinä vähän eroa, jos ala on sellainnen, että kaikki tarjoaa tessiä paremmat edut ja palkat. Ynnä palkasta väännetään kättä palkkausvaiheessa, eikä lueta siitä taulukosta minimin riviä.

Sattuneesta syystä järjestäytyminenkin on alhaisemmalla tasolla, kun ekana päivänä isot kaverit eivät taluta luottamusmiehen "konttorille", jossa on liiton paperit ja kynä pöydällä odottamassa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
637
Paljonko sinun palkkasi on? Olen valmis neuvottelemaan omasta työnantajani kanssa. Ai niin, niinhän olen jo tehnyt. Mutta kyllä sä sen tiesit, kyselet vaan kun ei enää mitään argumentteja :cigar:



Kymmenettä kertaa: Sitten varmaan kannattaa lähteä neuvottelemaan avoimesti oman työnantajansa kanssa itselleen lisää. Ja silloin tuskin paikallinen sopiminen pelottaa myöskään. Schrödingerin työmiehet... joko teillä on valttikortit käsissänne tai sitten työnantajan sanelupolitiikka pelottaa. Päättäkää jo.
Huomaa kyllä että olet toimari.
Duunareiden palkkoja pitää noususuhdanteessakin laskea samalla kun inflaatio nostaa hintoja maksimit ja verottaja pitää vielä lisäksi huolta että Suomessa on EU: n yks paskimmista ostovoimista.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Huomaa kyllä että olet toimari.
Duunareiden palkkoja pitää noususuhdanteessakin laskea samalla kun inflaatio nostaa hintoja maksimit ja verottaja pitää vielä lisäksi huolta että Suomessa on EU: n yks paskimmista ostovoimista.
Niin?

Vaiko näin:

Työskentelen tehdastyössä teknologiateollisuudessa.
Teknologiateollisuuteen tarvitaan seuraavan kymmenen vuoden aikana 130 000 uutta työntekijää.

Anteeksi, mutta en nyt kyllä millään ymmärrä tuota sinun uskomaasi laskupainetta, jos alalleni tarvitaan seuraavan kymmenen vuoden ajan 1083 uutta työntekijää joka kuukausi. Minusta tämä vaikuttaa ennemminkin työntekijöiden markkinoilta...
?
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Pointtini: Yksi väittää että palkat lähtee alamäkeen oli nousukausi tai laskukausi, toinen väittää että on duunarin markkinat ja pikemminkin nousupainetta liksoissa koska työvoimaa tarvitaan niin paljon. Ei voi olla molemmat samaan aikaan.

Ihan sama kuin aiemmin yhden inttäessä että on 40 tilalle tulossa jonossa ja toinen että ei saa mistään hyviä tekijöitä, jotka vuosiin pystyy hommansa hoitamaan. Kumpi?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
637
Pointtini: Yksi väittää että palkat lähtee alamäkeen oli nousukausi tai laskukausi, toinen väittää että on duunarin markkinat ja pikemminkin nousupainetta liksoissa koska työvoimaa tarvitaan niin paljon. Ei voi olla molemmat samaan aikaan.

Ihan sama kuin aiemmin yhden inttäessä että on 40 tilalle tulossa jonossa ja toinen että ei saa mistään hyviä tekijöitä, jotka vuosiin pystyy hommansa hoitamaan. Kumpi?
Sinä et nyt ole muutakuin huudellut duunareiden korkeista palkoista, mitkä Suomessa ei todellakaan ole korkeita kun otetaan ostovoima mukaan.
Edelleenkin AY-liikkeet sopivat vain TES-minimipalkoista sekä yleiskorotuksista, mikään EI estä työantajaa maksamasta enemmän kuin tahtoo.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Sinä et nyt ole muutakuin huudellut duunareiden korkeista palkoista, mitkä Suomessa ei todellakaan ole korkeita kun otetaan ostovoima mukaan.
Edelleenkin AY-liikkeet sopivat vain TES-minimipalkoista sekä yleiskorotuksista, mikään EI estä työantajaa maksamasta enemmän kuin tahtoo.
Me ei puhuttu nyt siitä vaan siitä "Pointtisi?"-kysymystäsi yllä seuranneesta aiheesta. Minä en edes tiedä mitä duunari tienaa, tiedän vain sen, että yksi duunari täällä väittää, että on vallalla duunarin markkinat ja toinen väittää, että työnantaja vie jos tasavertaisesti (palkka voi nousta tai laskea, ehdot voi parantua tai heikentyä) neuvotellaan.
 
Liittynyt
22.11.2016
Viestejä
80
Me ei puhuttu nyt siitä vaan siitä "Pointtisi?"-kysymystäsi yllä seuranneesta aiheesta. Minä en edes tiedä mitä duunari tienaa, tiedän vain sen, että yksi duunari täällä väittää, että on vallalla duunarin markkinat ja toinen väittää, että työnantaja vie jos tasavertaisesti (palkka voi nousta tai laskea, ehdot voi parantua tai heikentyä) neuvotellaan.
Tämä on selvä???
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
302
Olen yleisesti sitä mieltä, että ehdottamani asiat koskisivat KAIKKIA. Se, että en joka kerta mainitse "minä myös" johtuu lähinnä siitä, että näitä mainittuja ylityökorvauksia, lisiä, matka-aikojen korvauksia jne. ei minulla edes ole.
Jos nämä lisät kaihertaa, miksi sitten et ole neuvotellut näitä itsellesi työnantajaltasi duunaria pätevämpänä neuvottelijana.

On Suomessa duunaritkin antanut palkassa myöten. Esimerkkinä kiky tunnit, joita joissain paikoissa tehtiin, jossain paikoissa poistettiin työajanlyhennyksistä. Joissain paikoissa työnantaja sanoi menkää kotiinne ei turha täällä on istua.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Jos nämä lisät kaihertaa, miksi sitten et ole neuvotellut näitä itsellesi työnantajaltasi duunaria pätevämpänä neuvottelijana.
Olen itseasiassa ratkaissut tilanteen niin, etten viikonloppuisin lainkaan matkusta ja öitäkin olen poissa äärimmäisen harvoin.

Mutta turha näistä on jauhaa, oma liittoni näköjään saavutti sopimuksen nopeasti ja kivutta. Nyt ihmetellään, että miksi se ei duunarilta onnistu. Miksi se paikallinen sopiminen kauhistuttaa duunarin täällä esitetyn korkean markkina-arvon valossa?
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
302
Ei ole ilmeisesti.

Voihan sen niinkin päin kääntää, että miksi ilmeisen vankasti omaan arvoonsa ja korvaamattomuuteensa uskova AY-väki vetää paikallisesta sopimisesta sellaisen paniikin, että tarttee puoli teollisuutta halvaannuttaa lakolla?
Pyörittäkööt tuo ylempi toimihenkilöstö noita tehtaita sillä aikaa kun helposti korvattava duunari on lakossa. Onhan siellä portin takana se jono tulossa näihin palikka hommiin.

Olen itseasiassa ratkaissut tilanteen niin, etten viikonloppuisin lainkaan matkusta ja öitäkin olen poissa äärimmäisen harvoin.

Mutta turha näistä on jauhaa, oma liittoni näköjään saavutti sopimuksen nopeasti ja kivutta. Nyt ihmetellään, että miksi se ei duunarilta onnistu. Miksi se paikallinen sopiminen kauhistuttaa duunarin täällä esitetyn korkean markkina-arvon valossa?
hmm. Kelpasikohan duunarin työntantajalle jos tarjoaisi ettei tee viikonloppuisin töitä yöllä ja viikolla pelkkää aamuvuoroa tai pelkkää puolikasta viikkoa voidaan sitten lisissä/palkassa neuvotella pois. Työn kuvat ovat hyvin erilaiset. Duunarin pitää hyvin yleensä olla siellä työpaikalla eikä töitä voi tehdä etänä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 625
Ei ole ilmeisesti.

Voihan sen niinkin päin kääntää, että miksi ilmeisen vankasti omaan arvoonsa ja korvaamattomuuteensa uskova AY-väki vetää paikallisesta sopimisesta sellaisen paniikin, että tarttee puoli teollisuutta halvaannuttaa lakolla?
Teollisuusliiton muutaman vuoden takainen juttu kertoo tuosta paikallisesta sopimisesta jotakin muuta. Teollisuudessa 78% työpaikoista oli tehty viimeisen kahden vuoden aikana paikallisia sopimuksia. Suurimmaksi ongelmaksi nostettiin niinkin yllättävää seikkaa, kuin työnantajan haluttomuutta sopia asioista työntekijöiden kanssa.

Liitto, Uutiset 22.8.2018
Paikallinen sopiminen lisääntyy – suurin este sopimiselle on työnantajan haluttomuus sopia

Kahdella kolmasosalla (64 %) SAK:laisista työpaikoista on tehty kahden viime vuoden aikana paikallisia sopimuksia. Määrä on noussut viidellä prosenttiyksiköllä vuodesta 2016. Tämä käy ilmi SAK:laisille luottamushenkilöille tehdystä kyselystä.

Paikallinen sopiminen on yleisintä teollisuuden työpaikoilla, joista valtaosalla (78 %) on viimeisten kahden vuoden aikana tehty työpaikkatason sopimuksia. Myös yksityisillä palvelualoilla ja julkisella sektorilla paikallisia sopimuksia on tehty useammalla kuin joka toisella työpaikalla. Vain kuljetusalalla sopimuksia on tehty alle puolella työpaikoista (44 %).

– Palkankorotuksista sopiminen paikallisesti lisääntyi keväällä päättyneellä neuvottelukierroksella. Myös lomista, tulospalkkausjärjestelmistä ja työajan tasoittumisesta sovitaan usein työpaikoilla, sanoo SAK:n työehtoasiantuntija Ismo Kokko.

Neuvottelukierroksen 2017 – 2018 palkankorotuksista sovittiin kokonaan tai osittain 43 prosentilla SAK:laisista työpaikoista. Eniten palkkaan liittyviä paikallisia sopimuksia tehtiin teollisuudessa.

Paikallista sopimista vaikeuttaa työnantajien haluttomuus sopia

Luottamushenkilöiden mukaan suurin este paikallisen sopimisen onnistumiselle on työnantajan haluttomuus sopia.

– Kyselystä käy ilmi, että työnantajien haluttomuus on lisääntynyt huomattavasti kahden viimeisen vuoden aikana. Kaksi vuotta sitten 39 prosenttia vastanneista ilmoitti työnantajapuolen haluttomuuden olevan merkittävin este paikalliselle sopimiselle, tänä vuonna näin arvioi 59 prosenttia paneelin jäsenistä.

Muita syitä ovat epätasapainoinen neuvotteluasetelma, työnantajan painostus ja sanelu sekä haluttomuus neuvotella henkilöstön esittämistä asioista.

Noin kaksi kolmesta luottamushenkilöistä kertoo olevansa tyytyväinen paikallisen sopimisen nykytilaan ja laajuuteen. SAK suhtautuukin maltillisesti esityksiin paikallisen sopimisen laajentamisesta.

– Paikallista sopimista on kehitettävä ensisijaisesti sopimustietä. Emme näe tarvetta sopimisen laajentamiseen lainsäädännössä, Ismo Kokko painottaa.

– Paikallisen sopimisen kysymykset on parasta ratkoa työehtosopimusneuvotteluissa. Tätä reittiä pitkin voidaan parhaiten taata keskinäinen luottamus ja tasavertainen asema osapuolten välillä.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Pyörittäkööt tuo ylempi toimihenkilöstö noita tehtaita sillä aikaa kun helposti korvattava duunari on lakossa. Onhan siellä portin takana se jono tulossa näihin palikka hommiin.


hmm. Kelpasikohan duunarin työntantajalle jos tarjoaisi ettei tee viikonloppuisin töitä yöllä ja viikolla pelkkää aamuvuoroa tai pelkkää puolikasta viikkoa voidaan sitten lisissä/palkassa neuvotella pois. Työn kuvat ovat hyvin erilaiset. Duunarin pitää hyvin yleensä olla siellä työpaikalla eikä töitä voi tehdä etänä.
Onko tämä kysymys sellainen, johon ihan tietoisesti et halua vastata mutta silti haluat pyörittää ketjua noilla "tee ite, tingi ite"-heitoilla?

Miksi ilmeisen vankasti omaan arvoonsa ja korvaamattomuuteensa uskova AY-väki vetää paikallisesta sopimisesta sellaisen paniikin, että tarttee puoli teollisuutta halvaannuttaa lakolla?

Teollisuusliiton muutaman vuoden takainen juttu kertoo tuosta paikallisesta sopimisesta jotakin muuta. Teollisuudessa 78% työpaikoista oli tehty viimeisen kahden vuoden aikana paikallisia sopimuksia. Suurimmaksi ongelmaksi nostettiin niinkin yllättävää seikkaa, kuin työnantajan haluttomuutta sopia asioista työntekijöiden kanssa.
Tämä ei ole oikeaa sopimista kun linja on periaatteessa että ehdot ei saa heikentyä ja palkkaa ei saa alentaa. Ei ihme, ettei toista puolta kiinnosta.

Ja siis nyt Keiteleellä sovittiin mutta ei jostain syystä kelpaa liitolle? Koska ei päässyt itse väliin.
 

Timo 2

Premium-jäsen
Liittynyt
11.02.2018
Viestejä
12 832
Olen monesti jurppiin kanssa eri mieltä, mutta kyllä hänellä on pointti ja ihmetyttää tämä pointin vierestä jauhaminen.

Monessa paikassa (en ota prosenttiosuuksiin ainakaan tässä yhteydessä mitään kantaa) ei duunarilla ole nähdäkseni todellista mahdollisuutta neuvotella. Mutta tällöin ei se duunari ole korvaamaton / tarjontaa on vain liikaa, jolloin liiton joukkovoimalla neuvottelemat sopimukset on fiksuin tapa sopia asioista, kun on tasavertaiset osapuolet neuvottelupöydässä.

Mutta jos väittää olevansa korvaamaton, niin ei tällöin paikallisen sopimisen pitäisi olla ongelma, vaan pikemminkin tavoite, ja näin jurppii tekee.
 
Liittynyt
20.10.2018
Viestejä
2 601
Mutta eikö se liitto voisi käyttää vipuvoimaansa niihin liiketoimintakohtaisiin työehtosopimuksiin, mitkä UPM haluaisi tehdä? Nyt Paperiliitto lähti uhmaten neuvottelemaan UPM:n kanssa "pohjana Metsän ja Storan sopimukset". Jos UPM:n jollain yksittäisellä liiketoiminnalla ei vain ole kannattavaa antaa 5% palkankorotuksia ja toisella liiketoiminnalla olisi, niin miksi pitää väkisin yrittää viedä koko teollisuus umpikujaan ja ajaa tehtaat muualle? Hävittävää ei ole kuin sillä duunarilla, joka kohta jää työttömäksi tehtaan sulkeutuessa.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 479
Mutta eikö se liitto voisi käyttää vipuvoimaansa niihin liiketoimintakohtaisiin työehtosopimuksiin, mitkä UPM haluaisi tehdä? Nyt Paperiliitto lähti uhmaten neuvottelemaan UPM:n kanssa "pohjana Metsän ja Storan sopimukset". Jos UPM:n jollain yksittäisellä liiketoiminnalla ei vain ole kannattavaa antaa 5% palkankorotuksia ja toisella liiketoiminnalla olisi, niin miksi pitää väkisin yrittää viedä koko teollisuus umpikujaan ja ajaa tehtaat muualle? Hävittävää ei ole kuin sillä duunarilla, joka kohta jää työttömäksi tehtaan sulkeutuessa.
Ne pelkää joukkovoiman hajaantumista, jos esim 4:lla alalla päästään sopuun, mutta viidennen kanssa ollaan jumissa. Ynnä sitä, että on hankala myydä paperimiehille muita huonompi sopimus, kun sillä liiketoimintaalalla on kyse siitä missä järjestyksessä euroopan tehtaat suljetaan ja muilla on vain kasvua edessä.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
302
Miksi ilmeisen vankasti omaan arvoonsa ja korvaamattomuuteensa uskova AY-väki vetää paikallisesta sopimisesta sellaisen paniikin, että tarttee puoli teollisuutta halvaannuttaa lakolla?
Varmaan nuo toimenpiteet neuvottelujen aikaansaamiseksi olisi aluksi ollutkin Paperiliiton puolesta ylityökieltoa ja vuoronvaihtokieltoa. Ongelmaksi tuon teki nyt vain se että UPM kielsi suoraan vanhan tessin jälkivaikutuksen, työt olisivat jatkuneet vain UPM omilla ehdoilla. Sitä en tiedä mitkä nuo UPM omat ehdot olisivat olleet, tuskin ainakaan paremmat tai saman tasoiset. Eihän se silloin ole paikallista sopimista vaan sanelua.

Onhan tessit ennekin loppuneet ja heti ei olla oltu lakossa vaan neuvottelut on saatu maaliin myöhemmin vanhan tessin loppumisen jälkeen koska on ollut se jälkivaikutus.

Kuten aikasemmin sanoin kukaan ei ole korvaamaton olipa kyseessä tj tai duunari. Metsäteollisuudella on ollut myös työnsulkuja, jolloin saataisiin neuvottelut jatkumaan. Eipä kukaan silloin puhu että halvaannutetaan puoliteollisuutta.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Metsäteollisuudella on ollut myös työnsulkuja, jolloin saataisiin neuvottelut jatkumaan. Eipä kukaan silloin puhu että halvaannutetaan puoliteollisuutta.
Oletko koskaan miettinyt miksi? Voisiko sillä olla vaikutusta asiaan että ajetaan alas OMAA, ei työnantajan toimintaa?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 625
Tämä ei ole oikeaa sopimista kun linja on periaatteessa että ehdot ei saa heikentyä ja palkkaa ei saa alentaa. Ei ihme, ettei toista puolta kiinnosta.
Voitaneen samalla kysyä, miksi työntekijää pitäisi sopia itselleen epäedullisia sopimuksia väkisin. Harvempi siellä työssä käy harrastustoimintana vaan sieltä haetaan se elanto. On myös outoa, että työnantajapuolelle hyvksytään omien tulojen maksimointi, mutta samaa ei suoda työntekijäpuolelle, vaan päällimmäinen huolenaiheen pitäisi olla työnantajan etu.

Ja siis nyt Keiteleellä sovittiin mutta ei jostain syystä kelpaa liitolle? Koska ei päässyt itse väliin.
Tätähän ei ole julkisuudessa kerrottu onko Keiteleellä sovittu vai "sovittu" uudet työehdot. Olisihan se ihan hyvä, että työntekijälläkin olisi sanan valtaa niihin työehtoihin, myös palkkaukseen. Nythän ei voida edes keskustella millaisilla ehdoilla Keiteleellä töitä tehdään, kun Keitele otti ja julisti työehdot yrityssalaisuudeksi. Miksi, onko niissä jotakin salattavaa ja jos niin mitä. Yleensä työnantajan itsensä kanssa neuvottelemat tes:n on määritelty keltaisiksi tes:ksi, onko tässä nyt kyseessä sellainen vai onko työntekijäpuolen kanssa oikeasti käyty neuvotteluita.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Voitaneen samalla kysyä, miksi työntekijää pitäisi sopia itselleen epäedullisia sopimuksia väkisin.
Väkisin? Onko typerää kärjistystä vastaan helpompi vängätä?

Sellaista sopiminen on. Aina ei ole rahkeita enempään eikä aina edes siihen mitä ennen.

On myös outoa, että työnantajapuolelle hyvksytään omien tulojen maksimointi, mutta samaa ei suoda työntekijäpuolelle, vaan päällimmäinen huolenaiheen pitäisi olla työnantajan etu.
Jännä juttu, että se on silti se työnantaja, joka siellä neuvottelussa on yleensä periksi antamassa ja työntekijä saamassa lisää.

Tätähän ei ole julkisuudessa kerrottu onko Keiteleellä sovittu vai "sovittu" uudet työehdot. Olisihan se ihan hyvä, että työntekijälläkin olisi sanan valtaa niihin työehtoihin, myös palkkaukseen. Nythän ei voida edes keskustella millaisilla ehdoilla Keiteleellä töitä tehdään, kun Keitele otti ja julisti työehdot yrityssalaisuudeksi. Miksi, onko niissä jotakin salattavaa ja jos niin mitä. Yleensä työnantajan itsensä kanssa neuvottelemat tes:n on määritelty keltaisiksi tes:ksi, onko tässä nyt kyseessä sellainen vai onko työntekijäpuolen kanssa oikeasti käyty neuvotteluita.
Tuskinpa kahden osapuolen välistä sopimusta on saatu salaiseksi ilman molempien puolien hyväksyntää salaamiselle.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
302
Oletko koskaan miettinyt miksi? Voisiko sillä olla vaikutusta asiaan että ajetaan alas OMAA, ei työnantajan toimintaa?
Metsäteollisuuden työsulku 2005

Siinä työsulussa ajettiin alas koko Suomea. Eikä silloin ollut todellakaan kyse mistään tappiota tuottavista yrityksistä. Syihin en ota kantaa, mutta työnantajakin osaa kyllä pysäyttää Suomen saadakseen tahtonsa läpi.

Yllättävän moni muistaa tuon kokonaisuudessaan vain Paperiteollisuuden lakkona.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 358
Kymmenettä kertaa: Sitten varmaan kannattaa lähteä neuvottelemaan avoimesti oman työnantajansa kanssa itselleen lisää. Ja silloin tuskin paikallinen sopiminen pelottaa myöskään. Schrödingerin työmiehet... joko teillä on valttikortit käsissänne tai sitten työnantajan sanelupolitiikka pelottaa. Päättäkää jo.
En halua neuvotella itse. Maksan mielellään siitä, että se tehdään puolestani.

Oma työnantajani ymmärtää ja maksaakin TES:ssin päälle pari euroa tunnissa, niin ei valittamista, mutta monessa paikassa näin ei ole ja meillekin on erittäin hankala löytää uusia työntekijöitä tehtaaseen pienelle paikkakunnalle. Tulevaisuudessa työntekijöiden tarve kasvaa entisestään, niin minusta tulee korvaamattomampi ja ansaitsen lisää palkkaa. Semmoinen yritys joka ei voi maksaa työstä tekijöille palkkaa jolla tulee toimeen joutaakin kaatua. Se on kapitalismia se.

Minusta on lisäksi hyvä asia, että palkan muodostuminen on avointa ja palkat suurinpiirtein samasta työstä samat. Tämä luo työrauhaa ja positiivista ilmapiiriä.

Sanoit että et tiedä duunarien palkkoja, eikä sinulla taida olla haluakaan ottaa niistä TES:ssin minimeistä selvää, niin sinulla kyllä puuttuu kompetenssia keskustella koko asiasta, kun tuijotat vain lisiä. Ne minimit ei mitään kummoisia ole.

Jos kaikilla duunareilla olisi linkedinit päällä ja työnhaku kokoajan vetämässä muutaman sentin perässä, niin tuotteiden laatu ainakin kärsisi katastrofaalisesti kun osaavat kädet vaihtuisi jatkuvasti uusiin osaamattomiin.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Sanoit että et tiedä duunarien palkkoja, eikä sinulla taida olla haluakaan ottaa niistä TES:ssin minimeistä selvää, niin sinulla kyllä puuttuu kompetenssia keskustella koko asiasta, kun tuijotat vain lisiä.
Ei kiinnosta määrät eikä kiinosta lisätkään. Kiinnostaa, että niistä neuvotellaan markkinaehtoisesti, ei niin, että vain enemmän on hyväksyttävä neuvottelutulos.

Hyvä jos itse saat mitä ansaitset ja pystyt neuvottelemaan lisää tessien päälle. Täällä tulee vaikutelma, että osa ei näin koe ja haluaa että liitto pitää oman palkkansa keinotekoisen korkealla, hinnalla millä hyvänsä. Tai sitten kokee oman duunipaikkansa joka tapauksessa tuomituksi ja meinaa vaan kupata niin paljon kuin irtoaa jollain verukkeella, joka ei mitenkään liity omaan tuottavuuteen.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 358
Ei kiinnosta määrät eikä kiinosta lisätkään. Kiinnostaa, että niistä neuvotellaan markkinaehtoisesti, ei niin, että vain enemmän on hyväksyttävä neuvottelutulos.

Hyvä jos itse saat mitä ansaitset ja pystyt neuvottelemaan lisää tessien päälle. Täällä tulee vaikutelma, että osa ei näin koe ja haluaa että liitto pitää oman palkkansa keinotekoisen korkealla, hinnalla millä hyvänsä. Tai sitten kokee oman duunipaikkansa joka tapauksessa tuomituksi ja meinaa vaan kupata niin paljon kuin irtoaa jollain verukkeella, joka ei mitenkään liity omaan tuottavuuteen.
Oman 15 vuotisen työtaipaleen aikana työehtosopimisesta on jäänyt mieleen lähinnä nämä ehkäpä oikeistohallituksista johtuvat jatkuvat 0,5% perälautakorotukset. Palkkani on noussut liittokorotuksina 15 vuodessa n. 10% koko aikana. Ei tämä minusta ole paljoa.
Duunarilla 2-5v jälkeen palkkakehitys tyssää täysin seinään ja "ikälisät" ovat monella alalla täysi vitsi. Vaikka työkokemus ja ammattitaito karttuu, niin se ei useimmiten näy palkassa millään lailla. Tämä kannattaa myös muistaa, kun vertaa duunarin ja toimarin palkkoja.

Sanotaan vielä sekin, että työnantajani osakkeen arvo on noussut samassa ajassa +700% ja tehtiin juuri Q3 tulosennätys. Olisinko sinun mielestäsi ansainnut enemmän, kuin 10% korotuksen? Minun mielestäni kyllä ja avasimme keskustelun tuotantopalkkion kertoimien päivittämisestä oikeudenmukaisemmaksi, mutta henkilöstöjohtaja sanoi, että "ei ole rahaa".
Näin hienosti onnistuu paikallinen sopiminen alansa johtavassa, menestyvässä vientiyrityksessä.

edit: Tuotantopalkkio on myös pudonnut 15 vuoden takaisesta 0,5-1e/h, koska työnantaja halusi muuttaa sen laskutapaa...
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
3 479
Pron lakko ei vaikuta pitävän UPM osalta. Työnantajan mukaan 2/3 väestä on tullut töihin, liitto ei vahvista tietoa.

Tietty UPM ei pidä PRO:ta enää sopimuskumppanina, vaan neuvottelee toimihenkilöiden kanssa suoraan.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Pyörittäkööt tuo ylempi toimihenkilöstö noita tehtaita sillä aikaa kun helposti korvattava duunari on lakossa. Onhan siellä portin takana se jono tulossa näihin palikka hommiin.
Eiköhän siinä juuri näin käy lopulta, aivan kuten toivot. Se helposti korvattava duunari ei tosin puhu enää suomea, eikä tehdas sijaitse enää Suomessa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Oman 15 vuotisen työtaipaleen aikana työehtosopimisesta on jäänyt mieleen lähinnä nämä ehkäpä oikeistohallituksista johtuvat jatkuvat 0,5% perälautakorotukset. Palkkani on noussut liittokorotuksina 15 vuodessa n. 10% koko aikana. Ei tämä minusta ole paljoa.
Duunarilla 2-5v jälkeen palkkakehitys tyssää täysin seinään ja "ikälisät" ovat monella alalla täysi vitsi. Vaikka työkokemus ja ammattitaito karttuu, niin se ei useimmiten näy palkassa millään lailla. Tämä kannattaa myös muistaa, kun vertaa duunarin ja toimarin palkkoja.

Sanotaan vielä sekin, että työnantajani osakkeen arvo on noussut samassa ajassa +700% ja tehtiin juuri Q3 tulosennätys. Olisinko sinun mielestäsi ansainnut enemmän, kuin 10% korotuksen? Minun mielestäni kyllä ja avasimme keskustelun tuotantopalkkion kertoimien päivittämisestä oikeudenmukaisemmaksi, mutta henkilöstöjohtaja sanoi, että "ei ole rahaa".
Näin hienosti onnistuu paikallinen sopiminen alansa johtavassa, menestyvässä vientiyrityksessä.

edit: Tuotantopalkkio on myös pudonnut 15 vuoden takaisesta 0,5-1e/h, koska työnantaja halusi muuttaa sen laskutapaa...
Miten ihmeessä palkkasi liittyy yrityksen pörssikehitykseen? Palkkasi liittyy tekemääsi työhön. Palkallasi voit sijoittaa itse yrityksiin jos haluat ja jos uskot niihin.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
302
Eiköhän siinä juuri näin käy lopulta, aivan kuten toivot. Se helposti korvattava duunari ei tosin puhu enää suomea, eikä tehdas sijaitse enää Suomessa.
En minä sitä toivo. Noita paperitehtaita tulee sulkeutumaan Suomessa, joka tapauksessa. Taitaa vieläkin olla ylituotantoa maailmalla ja Suomessa paperitehtaille (Sanomalehti/painopaperille) epäotolliset olosuhteet (energia/matkat). Kartongille taitaa vielä löytyä kysyntää, sen takia noita konemuutoksia jotkut yritykset ovat tehneet. Pehmopaperille on myös kysyntää, peräpään vielä jokainen pyyhkii.

Palkat ovat niin pieni osa tuossa kokonaisuudessa että sillä ei noiden tehtaiden jatkuvuutta pelasteta.

Mekaanisessa Metsäteollisuudessa taas taitaa mennä niin lujaa että uusia sahoja viritellään pystyyn ympäri Suomea. Tämä tietysti nostaa osaavan duunarin markkina-arvoa ja mahdollistaa parempaan paikkaan siirtymisen. Puun hinta on niin korkealla että tavallista tallaajaa hirvittää.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
248 281
Viestejä
4 333 356
Jäsenet
72 159
Uusin jäsen
Excesslimited

Hinta.fi

Ylös Bottom