Työkalut ja muut vehkeet

Liittynyt
10.11.2019
Viestejä
975
Jep, vaikka Bilteman kiristimet ovat jäähdytysjärjestelmä-luokassa, niin en laittaisi sinkittyjä kiristimiä yhteenkään jäähdytysletkuun.
Ruostuvat ajan kuluessa ja katkeavat. Sitten on nesteet pitkin tietä ja moottoriremppaa pukkaa - kantapään kautta opittuna.
Autohan ei varoita nesteiden häviämisestä, ellei lämpötila-anturi mittaa lämpöä muualta kuin nesteestä.
Sinkittyjä ovat alkuperäisetkin. En laittaisi RST- tai HST klemmareita autoon, jos niitä ei liiaksi nurkissa pyöri. Enemmän olisin huolissani ruuvikiristeisen klemmarin käytöstä jäähdytysletkuissa. Alkuperäisen sorttiset jousikuormitteiset ovat varmempia ja säästävät letkua. Puristavat kaikissa olosuhteissa sopivalla voimalla.
 
Liittynyt
18.03.2020
Viestejä
236
Sinkittyjä ovat alkuperäisetkin. En laittaisi RST- tai HST klemmareita autoon, jos niitä ei liiaksi nurkissa pyöri. Enemmän olisin huolissani ruuvikiristeisen klemmarin käytöstä jäähdytysletkuissa. Alkuperäisen sorttiset jousikuormitteiset ovat varmempia ja säästävät letkua. Puristavat kaikissa olosuhteissa sopivalla voimalla.
Jousimallit ovat hyviä mutta klemmareidein, letkukarojen ja letkujen pitää olla just oikean kokoisia. Harrasteautossa missä yksikään osa ei ole orkinaalia noiden kanssa on ollut useammasti ongelmia.
Vieterimalleissa kiristysalue on myös tosi pieni, niitä pitäisi olla hitonmoinen valikoima että löytyy sopiva.

Jousitettu ruuviklemmari on ollut varma ratkaisu esimerkiksi ahtoletkuissa GBS-letkunsiteet, W2, jousiside
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
657
Jousimallit ovat hyviä mutta klemmareidein, letkukarojen ja letkujen pitää olla just oikean kokoisia. Harrasteautossa missä yksikään osa ei ole orkinaalia noiden kanssa on ollut useammasti ongelmia.
Vieterimalleissa kiristysalue on myös tosi pieni, niitä pitäisi olla hitonmoinen valikoima että löytyy sopiva.

Jousitettu ruuviklemmari on ollut varma ratkaisu esimerkiksi ahtoletkuissa GBS-letkunsiteet, W2, jousiside
Tuosta sainkin idean moottoripyörän kaasareitten imukaulankumeihin kun nykyiset on vähän niin ja näin.
 
Liittynyt
12.11.2020
Viestejä
878
Sinkittyjä ovat alkuperäisetkin. En laittaisi RST- tai HST klemmareita autoon, jos niitä ei liiaksi nurkissa pyöri. Enemmän olisin huolissani ruuvikiristeisen klemmarin käytöstä jäähdytysletkuissa. Alkuperäisen sorttiset jousikuormitteiset ovat varmempia ja säästävät letkua. Puristavat kaikissa olosuhteissa sopivalla voimalla.
Niin nykyään ovatkin, koska autoteollisuus osaa säästää ja nuo jousimallit ovat halvimpia kertakäyttöisiä. Jos sinkitty kiristin ruostuu 5-10v kuluttua poikki, niin se on jo käyttäjän ongelmaksi siirtynyt. Jäähdyttimen alavesiputket ovat pahimpia paikkoja, kun puolet vuodesta kuraloska lentää ja moottorin lämpökään ei kuivata alaosassa. Alaputken irrotessa pääsee ajossa huomaamatta nesteet ulos, ilman höyrypilveä tai muuta signaalia.
Oikein käytettynä ruuvikiristin ei hajota letkua. Käytetty jousikiristin taas täytyy korvata uudella ja juuri oikealla koolla, että puristusvoima säilyy.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 138
Jousitettu ruuviklemmari on ollut varma ratkaisu esimerkiksi ahtoletkuissa GBS-letkunsiteet, W2, jousiside
Saa olla aika miedot ahdot, että jousimalli jaksaa pitää...:rolleyes: Itsellä oli tuon tyyppiset Letkunkiristin vedettynä raivomomenttiin, ja aina vain poksui auki sitten laatuklemmarit missä on kiristysruuvi molemmilla puolilla, niin jo alkoi pysymään...

Sama noissa perus klemmareissakin, se aba on vähän vittumainen käyttää, kun on niin jäykkä, mutta kyllä se kestää ja pitää auton käyttöiän...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
3 037
Jousitettu ruuviklemmari on ollut varma ratkaisu esimerkiksi ahtoletkuissa GBS-letkunsiteet, W2, jousiside
Vahvistan. Ei mitään ongelmaa, muuta kuin että ahtaissa paikoissa ei välttämättä sovi olemaan.

Saa olla aika miedot ahdot, että jousimalli jaksaa pitää...:rolleyes: Itsellä oli tuon tyyppiset Letkunkiristin vedettynä raivomomenttiin, ja aina vain poksui auki sitten laatuklemmarit missä on kiristysruuvi molemmilla puolilla, niin jo alkoi pysymään...

Sama noissa perus klemmareissakin, se aba on vähän vittumainen käyttää, kun on niin jäykkä, mutta kyllä se kestää ja pitää auton käyttöiän...
Sama juttu, nuo ei pitäny 0.5 bar ahdoilla olevassa vehkeessä, kun löystyivät.. ,rupes toimimaan vain laittamalla loctitee kierteisiin kiristyksen jälkeen. Aika säätämistä.

Tällä hetkellä nykyautossa on noita jousimalleja ja sitten ahtaissa paikoissa oetiker (näitä moni kiroaa kertakäyttöisyyden takia mutta itse tykästynyt...todella varmoja, ei petä, ja näyttää oem-lookilta, siistiltä. Toimii ahtoputkissa, vesiletkuissa, missä vaan.)
1723748008741.png
 

10R

Liittynyt
27.10.2016
Viestejä
159
Vahvistan. Ei mitään ongelmaa, muuta kuin että ahtaissa paikoissa ei välttämättä sovi olemaan.



Sama juttu, nuo ei pitäny 0.5 bar ahdoilla olevassa vehkeessä, kun löystyivät.. ,rupes toimimaan vain laittamalla loctitee kierteisiin kiristyksen jälkeen. Aika säätämistä.

Tällä hetkellä nykyautossa on noita jousimalleja ja sitten ahtaissa paikoissa oetiker (näitä moni kiroaa kertakäyttöisyyden takia mutta itse tykästynyt...todella varmoja, ei petä, ja näyttää oem-lookilta, siistiltä. Toimii ahtoputkissa, vesiletkuissa, missä vaan.)
Vetarin suojakumeille nuo on ihan jees, mutta eikös nuo ole vähän kaposia muihin paikkoihin.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 138
Vahvistan. Ei mitään ongelmaa, muuta kuin että ahtaissa paikoissa ei välttämättä sovi olemaan.



Sama juttu, nuo ei pitäny 0.5 bar ahdoilla olevassa vehkeessä, kun löystyivät.. ,rupes toimimaan vain laittamalla loctitee kierteisiin kiristyksen jälkeen. Aika säätämistä.
No, mulla on ajossa maksimipaineet 2bar... Sillä jo löytyy heikot paikat. dieseleissä on vielä reilusti kovempia paineita käytössä.
 
Liittynyt
09.06.2020
Viestejä
81
Tämä etenee sen verran verkkaisesti sen mukaan miten on aikaa niin tulisi vuokraamisellekin hintaa nopeasti.
Kannattaisiko projekti suunnitella siten (mikäli mahdollista?), että tekee valmiiksi asti kiinni ammuttavaa tarpeeksi / kaiken tarvittavan ennen kuin alkaa ampumaan kiinni mitään? Ellei siis ole mitään pakottavaa syytä tehdä projektia pala kerrallaan?

Näin tuo vuokraaminen olisi varmasti järkevin vaihtoehto?
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 450
Näkyy badabtor kadonneen.

Eli haluaisin muokata aeg, ryobin, Makitan akun parksidelle. Mistä? Mieluiten aeg tai dewalt muokattaisiin parksideksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
Tuli ostettua tuommoinen pieni metallisorvi. Mistä olette ostaneet sorvityökaluja ja nippeleitä jos ei ole kiinnostusta maksaa kivijalan hintoja? Vevor? Aliexpress? HBM? Tarve ainakin toiselle pakalle, keskiökärjelle, poraistukalle ja terille.
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
4 001
Tuli ostettua tuommoinen pieni metallisorvi. Mistä olette ostaneet sorvityökaluja ja nippeleitä jos ei ole kiinnostusta maksaa kivijalan hintoja? Vevor? Aliexpress? HBM? Tarve ainakin toiselle pakalle, keskiökärjelle, poraistukalle ja terille.
Alilta olen katsellut, että edullista on. Sieltä ekana kattoisin. Koneistamisen aihealalta sellainen tasan 30v kokemus. Eihän peruskalut rakettitiedettä ole. Ex työkaverilla kokemusta kiinan teräpaloista ja kuulemma ainakin mustaan menee täysiään.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
594
Alilta olen katsellut, että edullista on. Sieltä ekana kattoisin. Koneistamisen aihealalta sellainen tasan 30v kokemus. Eihän peruskalut rakettitiedettä ole. Ex työkaverilla kokemusta kiinan teräpaloista ja kuulemma ainakin mustaan menee täysiään.
Onko esimerkiksi pakassa jotain mitä kannattaa huomioida tai välttää? Omissa hommissa ei varmaankaan tarvi mitään älytöntä toleranssia. Onko 3 vai 4 leukainen parempi vai riippuuko se siitä mitä työstää? Itsestään keskittävä vai ei?
 

B12

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
4 001
Onko esimerkiksi pakassa jotain mitä kannattaa huomioida tai välttää? Omissa hommissa ei varmaankaan tarvi mitään älytöntä toleranssia. Onko 3 vai 4 leukainen parempi vai riippuuko se siitä mitä työstää? Itsestään keskittävä vai ei?
Jos parasta tarkkuutta ja laatua haluaa, Röhm sitten kehiin :) Hintakin sitten pomppaa.

3-leukainen keskittää itse ja 4-leukainen ei keskitä. Jos sorvaa pyöreitä akseleita, laippoja jne, 3-leukainen on se oikea. 4-leukaisella saa sitten kiinni epämääräisen muotoisia kappaleita ja voi kiinnittää epäkeskoon jne. Kummallekin on käyttöä elämässä.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 565
Makita klooni 43eur kotiovelle tuotuna, tilauksesta toimitukseen kesti noin 3vrk, 125mm M14 Brushless Angle Grinder Polishing Cutting Machine Cordless Electric Angle Grinder Power Tool for Makita 18V Battery - AliExpress 1420
En keksinyt vielä oikein mitään vikaa tuosta, kulmavaihteessa ei käytännössä ollut lainkaan rasvaa, mutta sitähän sai sinne tuutattua lisää, huippukierrokset jää hieman luvatusta, suojapelti ei ole ihan täydellinen, sitä ei saa säädettyä ihan 360 kun ottaa ruuvin kanta kiinni.

-Kiihtyy nopeasti, käytännössä välittömästi, 4-nopeutta, asiallinen ja jämpti koneistusjälki vaihteistossa, sopii normaali 125mm laikka, 1mm laikkaa ainakin ajaa hyytymättä melko paksuunkin tavaraan.
-Kulmavaihteen saa asennettua paikalleen neljässä eri asennossa, jos sattuisi haluamaan vaikka virtanapin peukalon kohdalle tms.

En mä vielä johdollista rälläkkää hävitä verstaalta oikeista hommista, mutta kyllä tuosta taisi suosikki tulla sellaisissa pienemmissä/nopeammissa/liikkuvan paikan hommissa mihin ei aina viitsisi roikkaa vetää.
Tuollaista liikkuvaa käyttöä on kuitenkin sen verran harvakseltaan, että +200e aitoa + 80e akkua ei oikein pysty perustelemaan, mutta 43e hintaan tuo alkaa olla aika no-brainer.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
1 138
Makita klooni 43eur kotiovelle tuotuna, tilauksesta toimitukseen kesti noin 3vrk, 125mm M14 Brushless Angle Grinder Polishing Cutting Machine Cordless Electric Angle Grinder Power Tool for Makita 18V Battery - AliExpress 1420
En keksinyt vielä oikein mitään vikaa tuosta, kulmavaihteessa ei käytännössä ollut lainkaan rasvaa, mutta sitähän sai sinne tuutattua lisää, huippukierrokset jää hieman luvatusta, suojapelti ei ole ihan täydellinen, sitä ei saa säädettyä ihan 360 kun ottaa ruuvin kanta kiinni.

-Kiihtyy nopeasti, käytännössä välittömästi, 4-nopeutta, asiallinen ja jämpti koneistusjälki vaihteistossa, sopii normaali 125mm laikka, 1mm laikkaa ainakin ajaa hyytymättä melko paksuunkin tavaraan.
-Kulmavaihteen saa asennettua paikalleen neljässä eri asennossa, jos sattuisi haluamaan vaikka virtanapin peukalon kohdalle tms.

En mä vielä johdollista rälläkkää hävitä verstaalta oikeista hommista, mutta kyllä tuosta taisi suosikki tulla sellaisissa pienemmissä/nopeammissa/liikkuvan paikan hommissa mihin ei aina viitsisi roikkaa vetää.
Tuollaista liikkuvaa käyttöä on kuitenkin sen verran harvakseltaan, että +200e aitoa + 80e akkua ei oikein pysty perustelemaan, mutta 43e hintaan tuo alkaa olla aika no-brainer.
Mulla on vastaava makitakopio ollut varmaan viisi vuotta, ja käyttöä tullut aika paljon. Eihän tuossa tehoa ole niinkuin roikkamallissa, mutta tosi harvoin tulee enää roikkakonetta käytettyä. Rasvaa itsekkin lisäsin kulmavaihteeseen, se ääntää silti edelleen jonkin verran, mutta on toiminut ihan täysin.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
947
Ai pitääkö rälläköitäkin jotenkin huoltaa :D Mitä rasvaa kulmavaihteelle kuuluu laittaa ja joutuuko paljonkin purkamaan ?
Muistaakseni OG Makitassa on sama ettei suojaa saa säädettyä 360 ruuvin vuoksi. Kovat jätkäthän ottaa sen kokonaan pois kun on vaan tiellä...itse olen pitänyt paikallaan :D Suosittelen myös muille.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 565
Mitä rasvaa kulmavaihteelle kuuluu laittaa ja joutuuko paljonkin purkamaan ?
Tuossa mallissa neljä ristipääruuvia (tai kahdeksan jos ottaa koko kulmavaihteen käteen), nopea homma, mitään osia ei putoile syliin. Varmaan melkein mikä vaan rasva tuossa välttää (etenkin kun alunperin oli kuiva). Laitoin Molybdeenisulfidirasvaa kun sitä oli just sopivasti käsillä, vaikka ei välttämättä ole kaikkein nopein rasva tuossa.
 
Liittynyt
28.07.2017
Viestejä
947
Tuossa mallissa neljä ristipääruuvia (tai kahdeksan jos ottaa koko kulmavaihteen käteen), nopea homma, mitään osia ei putoile syliin. Varmaan melkein mikä vaan rasva tuossa välttää (etenkin kun alunperin oli kuiva). Laitoin Molybdeenisulfidirasvaa kun sitä oli just sopivasti käsillä, vaikka ei välttämättä ole kaikkein nopein rasva tuossa.
Oletettavasti rattaiden väliin kuuluu laittaa? Täytyy tarkistaa oma kun muistaa.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
251 804
Viestejä
4 385 749
Jäsenet
72 855
Uusin jäsen
ilevaan

Hinta.fi

Ylös Bottom