Työelämäkeskustelu

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 556
Olihan tuossa edellisessä viestissä mainittu koirien ruokkiminen ja ulkoilutus. Tähän saa helposti menemään 15-30min tai enemmänkin.
Henkilö myös mainitsi, että hänen vaimollaan on lyhyempi työmatka, voisiko nuo hoitaa toinen aikuinen?
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 248
Kuten muutkin sanoo, sulla menee ihan vitusti aikaa työmatkoihin, harkitsisin kyllä itse tuossa tilanteessa erittäin vakavasti joko työ- tai asuinpaikan vaihtamista.

Tarvitsetko myöskään oikeasti tunnin aamutoimiin? Ennen lapsia itsellä oli herätys vartti ennen kuin auto starttasi konttoria kohti. Suoraan ylös sängystä ilman mitään turhia torkutuksia, ensimmäisenä edellisenä iltana valmiiksi panostetut kahvit keittymään, aamukusi ja hampaidenpesu, sitten joku nopea aamupala ja kahvit huiviin, vaatteet päälle ja röi. Kaikille toki tällainen inttimäisen tehokas aamurutiini ei toimi, mutta luulisi että puolessa tunnissa nyt ehtii hitaampikin hoitaamaan kaiken oleellisen?

Kaupassa kannattaa tosiaan käydä tekemässä isommat ostokset kerralla, siten että on etukäteen suunnitellut ruoat, joita sitten tekee niin isot satsit kerralla. Näin ei tarvitse olla joka päivä kokkaamassa ja vähän suunnittelemalla ja ennakoimalla ei työviikolla tarvitse välttämättä tehdä kuin kerran ruokaa, jos tekee esim. sunnuntaina yhden ison satsin safkaa ja ti-ke välillä toisen.

Oma normipäivä on about:

07:15 herätys, lapset ylös sängystä, heille aamutoimet ja pukemiset sun muut
07:50 polkupyörä kohti päiväkotia
08:15 takas himassa, hampaiden pesu ja aamupala
08:30 kotitoimistoon, kone auki ja röi
16:00 lopetan röi jos haen lapset, jos vaimo hakee niin yleensä teen johonkin 16:30 asti röi
16:00/:30: lasten/koko perheen kanssa sekoilua, kotitalouden hoitoa ja/tai omia juttuja
19:30 lasten tainnutus
20:00 omaa aikaa ja/tai vaimon kanssa hengailua
23:00-00:00 nukkumaan

Lasten tulon myötä aika on nykyään vielä entistäkin enemmän kortilla, joten ollaan yritetty järjestää elämä mahdollisimman tehokkaaksi, ainakin siinä mielessä että ei menisi aikaa mihinkään tarpeettomaan, kuten turhiin/pitkiin siirtymiä ja sen sellaisiin. Kämppä valitiin sen perusteella, että lähellä on päiväkoti ja muut palvelut, itsellä ei-liian kuormittavat etätyöt (saisin työpaikkaa vaihtamalla luultavasti merkittävästi korotettua tuloja, mutta nykyisen työn joustavuus ja sopiva leppoisuus ovat tässä elämänvaiheessa ns. vitun jees), vaimo päättää käytännössä itse omat työaikansa. Yritetään tosiaan pääosin hoitaa aina viikon ostokset kerralla ja suunnitellaan iso ruokasatsit etukäteen. Jaetaan lasten hoitovastuuta vaimon kanssa ja yritetään järjestää toisillemme aikaa omille jutuille kuten esim. liikunnalle jo siihen alkuiltaan jne.

Muttajoo, kyllähän se työelämä melkoista paskaa on katsoipa sitä mistä suunnasta tahansa, eikä ainakaan tavallisena palkkatyöläisenä parhaimmillakaan optimoinneilla saa kuin korkeintaan tunnin-pari lisää päivään. Itse en kyllä tekisi loppuelämässäni sekuntiakaan töitä, jos ei olisi tarpeeksi mukavan elintason ylläpitämiseksi aivan pakko. Minulla on niin paljon mielenkiinnon kohteita, harrastuksia ja mielekästä tekemistä, että saisin niillä helposti useammankin elämän täytettyä ja harmittaa jatkuvasti kun mihinkään niistä ei pysty uppoutumaan niin paljon kuin oikeasti haluaisi. Ylipäätään hengaisin paljon mieluummin vaikka vaan omien lasteni kanssa, kuin olisin tekemässä töitä samalla kun joku käytännössä ventovieras hoitaa lapsiani.
Muista asioista aika samaa mieltä, mutta ei minusta tunti suuntaansa ole ihan vitusti. Minulla menee linnuntietä 10 km matkaan julkisilla n. 45 min kävelyineen ja yhdellä vaihdolla. Fillarilla menee hieman alta 30 min. Tämä siis Kehä III:n sisäpuolella. Poikittaisliikenne sucks.
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
273
Säästäisi kyllä aikaa jos siirtäisi aamukahvittelut töihin ja söisi vain jonkin ihan kevyen aamupalan.
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 248
Säästäisi kyllä aikaa jos siirtäisi aamukahvittelut töihin ja söisi vain jonkin ihan kevyen aamupalan.
Eväätkin kannattaa tehdä illalla ja käydä suihkussa. Itse en ainakaan 7h unien aikana niin paljoa likaannu, että pitäisi käydä suihkussa viimeiseksi ennen nukkumaanmenoa ja aamulla heti herättyä.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 329
Muista asioista aika samaa mieltä, mutta ei minusta tunti suuntaansa ole ihan vitusti. Minulla menee linnuntietä 10 km matkaan julkisilla n. 45 min kävelyineen ja yhdellä vaihdolla. Fillarilla menee hieman alta 30 min. Tämä siis Kehä III:n sisäpuolella. Poikittaisliikenne sucks.
Nuorempana ja epätoivoisempana jaksoi katsella elämässä kaikenlaista muutakin paskaa, mutta nykyään itselleni jo puoli tuntia suuntaansa on aivan absoluuttinen maksimi työmatkalle. Itseasiassa nyt kun etätyön makuun on kerran päässyt, on vaikea kuvitella, että vaivautuisin enää ikinä käyttämään minuuttiakaan säännöllisiin työmatkoihin. Tiedostan kyllä "etuoikeutetun asemani" tässä asiassa, mutta nyt kun tähän on tosiaan kerran hyvän elämän makuun päässyt, niin lähtee kyllä työnantaja välittömästi vaihtoon jos rupeavat edes puhumaan takaisin konttorille pakottamisesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 941
Eväätkin kannattaa tehdä illalla ja käydä suihkussa. Itse en ainakaan 7h unien aikana niin paljoa likaannu, että pitäisi käydä suihkussa viimeiseksi ennen nukkumaanmenoa ja aamulla heti herättyä.
Eikai sitä likaannukaan, mutta monilla on tapana hikoilla öisin ja varsinkin kesäisin.
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
146
Henkilö myös mainitsi, että hänen vaimollaan on lyhyempi työmatka, voisiko nuo hoitaa toinen aikuinen?
Joo tosiaan koirat ottaa oman siivunsa tuosta aamusta. Vaikka ei tarvitsekkaan omaa pihaa kauemmaksi lähteä. Tässä mennään vähän vuoronperään, kumppani tekee iltapainotteista työtä ja hän vuorostaan hoitaa eläimien iltatoimet minun nukkumaan mentyä. :)

Näköjään olikin melkoisesti keskustelua herättävä aihe!
 
Liittynyt
08.04.2018
Viestejä
1 248
Nuorempana ja epätoivoisempana jaksoi katsella elämässä kaikenlaista muutakin paskaa, mutta nykyään itselleni jo puoli tuntia suuntaansa on aivan absoluuttinen maksimi työmatkalle. Itseasiassa nyt kun etätyön makuun on kerran päässyt, on vaikea kuvitella, että vaivautuisin enää ikinä käyttämään minuuttiakaan säännöllisiin työmatkoihin. Tiedostan kyllä "etuoikeutetun asemani" tässä asiassa, mutta nyt kun tähän on tosiaan kerran hyvän elämän makuun päässyt, niin lähtee kyllä työnantaja välittömästi vaihtoon jos rupeavat edes puhumaan takaisin konttorille pakottamisesta.
Makuja on monia. Minulle se 45 min julkisissa Spotifyä, äänikirjaa tai podcastia kuunnellen on "omaa aikaa". Itse olen etätöissä vain jos koko päivä on pelkkiä Teams-palavereja. Viime vuonna ehkä kolmena päivänä. Hyvä työyhteisö on minulle tärkeämpi kuin se, mitä varsinaisesti tekee. Olen sanonut, että jään etätöihin, jos saan pari tonnia lisää liksaa.
 
Liittynyt
10.05.2023
Viestejä
489
Harvemmin aamuun saa puolta tuntia kauemmin menemään. Paitti jos joutuu käymään aamuskidulla mutta yleensä senkin voi pidättää töihin :D
Paskominen työajalla on mitä parhainta ajankäytön optimointia, tästä ei liene erimielisyyttä kellään työntekijällä. :thumbsup:

e. Seison korjattuna. :)
 
Viimeksi muokattu:

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 842
Paskominen työajalla on mitä parhainta ajankäytön optimointia, tästä ei liene erimielisyyttä kellään työntekijällä. :thumbsup:
No se nyt riippuu. Mulle ja minelle muullekaan ei todellakaan makseta työhön käytetystä ajasta, vaan siitä mitä tuotan firmalle. Niin en raportoi työaikaani, eikä sitä kukaan vahdi tai ketään ei kiinnosta.
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
273
No se nyt riippuu. Mulle ja minelle muullekaan ei todellakaan makseta työhön käytetystä ajasta, vaan siitä mitä tuotan firmalle. Niin en raportoi työaikaani, eikä sitä kukaan vahdi tai ketään ei kiinnosta.
Monessa paikassa on käytössä jonkinlainen työajan kirjaus tai kellokortti. Tuo kyllä tuntuu vähän hassulta sellaisissa hommissa, joissa työhön käytetty aika ei oikein kuvasta sitä, että paljonko on oikeasti saatu aikaan. Oman kokemuksen perusteella moni työnantaja on vain loppupelissä yllättävänkin huono seuraamaan työntekijöiden tuottavuutta ja työtehtävien organisointi ja tavoitteiden asettaminen on aika puutteellista.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 842
Monessa paikassa on käytössä jonkinlainen työajan kirjaus tai kellokortti. Tuo kyllä tuntuu vähän hassulta sellaisissa hommissa, joissa työhön käytetty aika ei oikein kuvasta sitä, että paljonko on oikeasti saatu aikaan. Oman kokemuksen perusteella moni työnantaja on vain loppupelissä yllättävänkin huono seuraamaan työntekijöiden tuottavuutta ja työtehtävien organisointi ja tavoitteiden asettaminen on aika puutteellista.
No kyllä mäkin sen 40h viikossa tonne järjestelmään kirjaan, mutta siinä se. Välillä unohtuu ja sitten esimies kyselee, että "sulla on viikot 2 ja 15 kirjaamatta. viittitkö täyttää..." Ja esimies ei edes istu Suomessa... Ja teen siis liki 100% kotoa työt.

Meilä tavoiteet on ihan myyntiin sidottuja. Myyntihommia kun teen.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 905
Niin, voishan sitä jäädä pois töistä yhteiskunnan elätettväks niin saattais jopa jäädä rahaa käteen ja bonuksena ei tarviis käydä töissä.
Aika kumma jos toi on ainoa mieleen tuleva vaihtoehto? Miten olis vaikka työpaikan vaihto johonkin jossa etätyö on mahdollista tai muutto paikkakunnalle jos on töitä?

Toki elämä on täynnä valintoja, ja ”pitkä työmatka mutta edullinen iso asunto” voi olla ihan hyvä kompromissi joillekin. Kuitenkin jos elämää on vielä jäljellä tuntuisi uskomattomalta että vaan käpertyisi nurkkaan kun se työmatka rupeaakin häiritsemään.
 
Liittynyt
06.01.2022
Viestejä
988
Jaahas.
Minulla 8h töitä, noin 40 min yhteensä työmatka ja heitetään 20 min naaman kampaamista/pukeutumista, 7h unta, niin jää 8h joka päivä vapaa-aikaa.
Lasken toki kaupassa käynnit/roskien viennit ja kaiken muun pakollisen kuuluviksi tuohon 8h vapaa-aikaan. Tähän vielä päälle, että otan joko lomarahat vapaana tai sitten teen lähtökohtaisesti lyhyempää työviikkoa.
Mutta näköjään olen onnistunut luomaan ihan mukiinmenevän elämän itselleni. (ja silti en kyllä töissä kävisi, jos olisin onnistunut kasvattamaan itselleni jotkut fire rahat. Vielä niihin on matkaa, mutta se on aloitettu)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 222
Paljonko teillä on todellinen työpäivään kulutettu aika? Vähän alkaa tuntumaan kuluttavalta ja raskaalta tämä elämä.
-herätys 5.00
-6.00 ajelemaan töihin
-vaille 7 töissä
-kotona takas n. Klo 16. Jos kaupassa käyntiä yms niin lähempänä 17.
Siihen tekee ruuat ja syö niin aletaan olemaan jo klo 18.00
Jos haluaa likimain hyvät yöunet niin nukkumaan rupeamista ruvettava suunnittelemaan siinä klo 20-21.

Tämä jättää todellista vapaa-aikaa huonoimmillaan n. 2h/päivä. Jos ei ihmeempiä hommia kotona niin päästään neljään. Jotenkin tuntuu ihan mahdottomalle, että voisi esimerkiksi harrastaa jotain töiden jälkeen ja koko elämä pohjaa vaan lomien odotteluun. Viikonloppunakin on käytännössä se 1 päivä jolloin voi rauhassa olla. Tähän vielä yhdistetään että kaikki raha menee käytännössä elämiseen niin ei oikein tunnu että tässä on yhtään mitään järkeä.
Noh mulla aika sama, teen käytännössä aina väh 9h pvä ja usein 6pvä viikossa.
Työmatka noin 35min / suunta, se itse asiassa ei ole ongelma vaan enemmänkin terapiaa. Ajella rauhaksiin töihin ja kuunnella podcasteja.
Välillä vähän samoja ajatuksia, että voisi sitä vapaa-aikaa tämän ikäisenä jo enemmänkin olla. Nuorena ei paljon muu kiinnostanut kun painaa hommia. Nykyään alkaa vaan vapaa-ajan vaatimukset olemaan sellaisia että täytyisi niihinkin repiä jostain aikaa.


Meitä on moneen junaan. Itse en saa mitää muuta kuin kahvia suuhun ainakaan tuntiin heräämisestä.
Sama homma, tämän takia en syö aamupalaa ja jos syön, niin autossa töihin ajellessa jonkun juotavan jugurtin ja vissytölkin tmv.
Lounaalla vasta ensimmäinen kiinteä ruoka.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
146
Niin tosiaan, tälläi teollisuudessa se käytännön työaika on 8h 30min. Työaika 8h ja ruokatauko 30min omalla ajalla. Plussana tietysti kertyy se 12.5pv vuodessa extravapaita, mutta lisäähän se päivälle mittaa.

Etätyö kyllä kuulostaisi jo jos ei ihan lotto- niin ainakin ässäarpavoittoon rinnastuvalta hommalta. :D Siihen pitää sitten jo uhrata jokusen vuoden vähäisetkin vapaa-ajat opiskellakseen lisää saadakseen sellaisen työtehtävän jossa se on mahdollista.
 
Liittynyt
27.10.2017
Viestejä
1 855
Työmatka syö ihmisen pidemmän päälle. Kuljin toistakymmentä vuotta yhteensä kolmisen tuntia päivässä työmatkoja ja oli järisyttävä muutos siirtyä lähemmäs töihin. Ensin puolen tunnin ajo suuntaansa ja nyt 20 minsaa jos liikenne sujuu. Jaksaa paljon paremmin kun kotiin ehtii ennen viittä vaikka kävisi tullessa kaupan kautta.
 
  • Tykkää
Reactions: IHS
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 884
Paljonko teillä on todellinen työpäivään kulutettu aika? Vähän alkaa tuntumaan kuluttavalta ja raskaalta tämä elämä.
-herätys 5.00
-6.00 ajelemaan töihin
-vaille 7 töissä
-kotona takas n. Klo 16. Jos kaupassa käyntiä yms niin lähempänä 17.
Siihen tekee ruuat ja syö niin aletaan olemaan jo klo 18.00
Jos haluaa likimain hyvät yöunet niin nukkumaan rupeamista ruvettava suunnittelemaan siinä klo 20-21.

Tämä jättää todellista vapaa-aikaa huonoimmillaan n. 2h/päivä. Jos ei ihmeempiä hommia kotona niin päästään neljään. Jotenkin tuntuu ihan mahdottomalle, että voisi esimerkiksi harrastaa jotain töiden jälkeen ja koko elämä pohjaa vaan lomien odotteluun. Viikonloppunakin on käytännössä se 1 päivä jolloin voi rauhassa olla. Tähän vielä yhdistetään että kaikki raha menee käytännössä elämiseen niin ei oikein tunnu että tässä on yhtään mitään järkeä.
Tohon vielä lapsi niin kauhealla kiireellä aamulla päiväkotiin ja iltapäivällä pois haku ja sitten omaa aikaa ei jää ollenkaan.

Itse teen etänä, tyttö päiväkotiin klo 8. Siitä 5min kävely kotiin ja töitä klo 15:55 asti ja siitä päiväkotiin.

Kaupassa ei kannata käydä vaan tilata ruuat kotiin niin säästyy valtavasti aikaa ja hermoja. Lisäksi ruuat kannattaa pitää mahdollisimman yksinkertaisina niin ei mene kamalasti aikaa valmistaa.

Voin vaan kuvitella minkälainen katastrofi elämäni olisi jos ei olisi etätöitä ja jos päiväkoti ei olisi ihan vieressä ja jos pitäisi vielä liikkua julkisilla.
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
273
Noh mulla aika sama, teen käytännössä aina väh 9h pvä ja usein 6pvä viikossa.
Työmatka noin 35min / suunta, se itse asiassa ei ole ongelma vaan enemmänkin terapiaa. Ajella rauhaksiin töihin ja kuunnella podcasteja.
Välillä vähän samoja ajatuksia, että voisi sitä vapaa-aikaa tämän ikäisenä jo enemmänkin olla. Nuorena ei paljon muu kiinnostanut kun painaa hommia. Nykyään alkaa vaan vapaa-ajan vaatimukset olemaan sellaisia että täytyisi niihinkin repiä jostain aikaa.
Ihan kiitettävä määrä töitä kyllä tuollainen 9 tuntia kuutena päivänä viikossa. Tuossa ei enää hirveästi jää mitään ylimääräistä aikaa viikkoon, jos haluaa nukkua kunnolla ja jotain arjen askareitakin pitäisi hoitaa.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 586
Niin tosiaan, tälläi teollisuudessa se käytännön työaika on 8h 30min. Työaika 8h ja ruokatauko 30min omalla ajalla. Plussana tietysti kertyy se 12.5pv vuodessa extravapaita, mutta lisäähän se päivälle mittaa.
Ainakin keskeytymättömässä vuorotyössä ruokatauko (tosin nimellisesti 20min. ja töiden niin salliessa) kuuluu työaikaan, eikä pidennä työaikaa. Vastaavasti talvilomia ei pidetä, ne maksetaan rahana. Tosin näitä sitten kompensoi lyhyempi vuosityöaika, mutta vastaavasti vuoden aikana ei ole mitään pidempiä vapaita, vaan samaa 10 vuorokauden kiertoa 11kk. vuodessa. 6 töitä, 4 vapaata. Kesälomasta kesälomaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 222
Ihan kiitettävä määrä töitä kyllä tuollainen 9 tuntia kuutena päivänä viikossa. Tuossa ei enää hirveästi jää mitään ylimääräistä aikaa viikkoon, jos haluaa nukkua kunnolla ja jotain arjen askareitakin pitäisi hoitaa.
Joo, kyllä se nyt muutamina viime vuosina on alkanut vähän tuntua siltä että alkaa olla roskia kaasarissa. Pitänyt järjestää jo aiemmin niin että pitäytyisi siinä 8h pvä ja 5pvä vko. Ennemmin niin että se 6 päiväinen viikko olisi poikkeus. Aina tuntuu vaan tulevan venyttyä koska syyt. Oma toimenkuva on vielä sellainen että jos omat hommat jää tekemättä, niin itselleen vain lisää stressiä aiheuttaa. Tilanne alkoi olla mahdoton joskus 2016 tietämissä jolloin suuri osa omasta vastuualueesta siirrettiin toiselle henkilölle kehitettäväksi ja tuon jälkeen olikin monta vuotta hyvä flow. Nyt taas erinäisistä syistä (mm. muutokset maailmantilanteessa ja siitä aiheutuvat lieveilmiöt) on työkuorma kasvanut ja vaikka töistäni pidänkin, niin jotain sopeuttamista tässä täytyy jollakin aikavälillä tehdä. En nyt koe olevani mitenkään burnoutin partaalla, mutta en siihen tilaan halua päätyäkään. Siviilielämä onneksi mahdollistaa tämän. Jos olisi muksuja tmv. huolehdittavia niin tuskin näissä hommissa olisinkaan.
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
40
Kyllä itse koen tärkeimpinä asioina elämässä juuri omat harrastukset ja muutamat läheiset ihmiset. Näiden parissa vietetty aika jäisi todella pieneksi jos en olisi etätöissä.

Työn ja vapaa-ajan erottelu etänä onnistuu yhtä hyvin kuin toimistollakin käydessä. Työajan jälkeen läppärin kansi kiinni, eikä se aukea ennen seuraavan työpäivän alkua. Puhelimeen en ole asentanut mitään töihin liittyviä appeja enkä tule asentamaankaan, eikä minulle lähtökohtaisesti onneksi myöskään töistä soitella. Jos aletaan soittelemaan, hankkisin toisen liittymän, jonka SIM menisi kiinni/auki samalla aikataululla kuin läppärin kansikin.

Aamiaisen/aamukahvin voi hoidella samalla kun aloittaa työpäivän viestien/sähköpostien yms läpikäymisellä, eikä se oikeastaan estä "varsinaista" työntekoakaan millään lailla jos samalla jotain syö tai juo. Työpäivän pituus on 8h, josta ruokatauko 30min. Työpäivä alkaa ja loppuu sen mukaan miten olen edellisenä iltana mennyt nukkumaan ja sen seurauksena herään. Kuitenkin kohtuullisen hyvää unirytmiä pidän, herätyskello on vain varalla ettei päivä veny mihinkään klo 17 tai yli.

Etätyöt mahdollistaa etenkin Suomen lyhyestä inhimillisestä vuodenajasta nauttimisen, kun toimiston sijaan voi istua ulkona kotona tai vapaa-ajan asunnolla, tai käytännössä ihan missä huvittaakaan. Samoin osan vuodesta saa työskennellä ulkomailla, jolloin kaamosmasennusta ja yleistä talven vetämättömyyttä voi yrittää pitää kurissa paremmin.

En vaihtaisi mistään hinnasta takaisin päivittäiseen tai edes viikoittaiseen toimistolla käyntiin.
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
40
Kyllä itse koen tärkeimpinä asioina elämässä juuri omat harrastukset ja muutamat läheiset ihmiset. Näiden parissa vietetty aika jäisi todella pieneksi jos en olisi etätöissä.

Työn ja vapaa-ajan erottelu etänä onnistuu yhtä hyvin kuin toimistollakin käydessä. Työajan jälkeen läppärin kansi kiinni, eikä se aukea ennen seuraavan työpäivän alkua. Puhelimeen en ole asentanut mitään töihin liittyviä appeja enkä tule asentamaankaan, eikä minulle lähtökohtaisesti onneksi myöskään töistä soitella. Jos aletaan soittelemaan, hankkisin toisen liittymän, jonka SIM menisi kiinni/auki samalla aikataululla kuin läppärin kansikin.

Aamiaisen/aamukahvin voi hoidella samalla kun aloittaa työpäivän viestien/sähköpostien yms läpikäymisellä, eikä se oikeastaan estä "varsinaista" työntekoakaan millään lailla jos samalla jotain syö tai juo. Työpäivän pituus on 8h, josta ruokatauko 30min. Työpäivä alkaa ja loppuu sen mukaan miten olen edellisenä iltana mennyt nukkumaan ja sen seurauksena herään. Kuitenkin kohtuullisen hyvää unirytmiä pidän, herätyskello on vain varalla ettei päivä veny mihinkään klo 17 tai yli.

Etätyöt mahdollistaa etenkin Suomen lyhyestä inhimillisestä vuodenajasta nauttimisen, kun toimiston sijaan voi istua ulkona kotona tai vapaa-ajan asunnolla, tai käytännössä ihan missä huvittaakaan. Samoin osan vuodesta saa työskennellä ulkomailla, jolloin kaamosmasennusta ja yleistä talven vetämättömyyttä voi yrittää pitää kurissa paremmin.

En vaihtaisi mistään hinnasta takaisin päivittäiseen tai edes viikoittaiseen toimistolla käyntiin.

Ja lisättäköön, että itse ennen opiskelemaan hakeutumista työskentelin semi-fyysisessä työssä, jossa oli työmatka n.45min, eli heti 1.5h hukkaan vapaa-aikaa, huonosta palkasta meni kohtuuton osa polttoaineisiin, että ylipäätään sinne työpaikalle pääsi ja arki meni jotakuinkin niin, että töihin, salille, suihkuun ja nukkumaan. Mitään ei jaksanut päivän päätteeksi tehdä. Salillekin oli mentävä töistä suoraan tai muuten oli n. 50% todennäköisyys ettei jaksa enää lähteä kotoa mihinkään liikkeelle ja jää kaikki oikea liikunta pois. Töissä siis fyysinen osuus oli suurimmaksi osaksi staattista seisoskelua ja samalla tavaroiden siirtelyä käsin.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 329
Makuja on monia. Minulle se 45 min julkisissa Spotifyä, äänikirjaa tai podcastia kuunnellen on "omaa aikaa". Itse olen etätöissä vain jos koko päivä on pelkkiä Teams-palavereja. Viime vuonna ehkä kolmena päivänä. Hyvä työyhteisö on minulle tärkeämpi kuin se, mitä varsinaisesti tekee. Olen sanonut, että jään etätöihin, jos saan pari tonnia lisää liksaa.
Itsekin olen äänikirjojen ja podcastien suurkuluttaja, joten siinä mielessä ymmärrän hyvin. Toisaalta hommassa on se puoli, että voin käyttää myös himassa sen työmatkoista vapautuvan ajan podcastien ja äänikirjojen kuunteluun tai mihin tahansa muuhunkin, siinä missä taas työmatkat on vaan pakko kököttää siellä liikkuimsvälineessä ja vapausasteet on aika minimaaliset sen suhteen mitä sillä ajalla voi tehdä, joten itse en kyllä oikein osaa sitä mieltää "omaksi ajaksi".

Työyhteisö taas on itselleni ihan yhdentekevä, kunhan se ei vaan ole ns. aktiivisen perseestä. En vaan yksinkertaisesti kaipaa kavereita tai sen ihmeempää sosialisointia työltäni ja noin muutenkin ne oikeat työt tulee paremmin hoidettua kun ei mene puolet päivästä kahvihuoneessa jotain turhanpäiväisiä lätistessä. :D

Mutta meitä on tosiaan moneen junaan ja optimitilanteessa jokainen pääsee tekemään töitä itselleen mieleisellä tavalla!
 
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
40
Mutta meitä on tosiaan moneen junaan ja optimitilanteessa jokainen pääsee tekemään töitä itselleen mieleisellä tavalla!
Tämä on juuri tärkeintä. Jos tuntuu että jaksamisen kanssa on ongelmia, kannattaa lähteä siitä mitä oikeasti elämältään haluaa ja miten senhetkinen - tai jokin muu mahdollinen - työpaikka tai työmuoto sitä tukee. Työn tulee palvella omia tavoitteita, ei pidä lähteä siihen että tingitään niistä oikeasti tärkeistä asioista työn takia.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 144
Mä oon huomannut sen että työflown saa paljon paremmin päälle kun menee toimistolla käymään. Kotona on vähän vaikea lähteä tekemään mitään, jos ei nyt ole pakottavaa tarvetta alkaa jotakin tekemään. Niinpä nykyään tulee aika usein lähdettyä toimistolla vaikkei varsinaista tarvetta ole ja viimeiset kymmenen vuotta on tullut lähinnä etänä tehtyä , 6 minuutin työmatka tietysti auttaa asiaa.

Toisaalta näissä hommissa on joidenkin asioiden tekeminen yksinkertaisesti tehokkaampaa, kun menee käymään siellä toimistolla varsinkin kun nykyisellä asiakkaalla on tiimiin kuuluvat ihmiset hyvin fyysisesti tavoitettavissa.

Ja yrittäjän näkökulmasta tuo toimistolla notkuminen myös sitouttaa asiakkaan paremmin kuin etänä jonkun erillisen kokonaisuuden eteenpäin vieminen.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 905
Sama täällä. Ymmärrän kyllä sen menetetyn ajan, mut ympäristön vaihto virkistää aivoja. Kaikki ehkä kaipaa eri asioita, ja mäkin ajattelen että mielelläni eläisin talvet etelässä, en tiedä miten sitten suhtautuisin sen pakottamaan etäilyyn…
 
Liittynyt
08.04.2022
Viestejä
273
Itse olen kyllä etätyömahdollisuuden ja liukuvan työajan takia laiskistunut aamutoimissa vähän liikaakin. Sitten jos pitäisikin sattumalta olla aikaisin aamulla jossain, niin meinaa olla hirveän vaikeaa päästä illalla tarpeeksi ajoissa nukkumaan ja saada itseään aamulla nopeasti liikkeelle. Alkaa vähän tuntua, että ainakin itselle tekisi ehkä hyvää jos olisi edes vähän jotain rotia.
 
  • Tykkää
Reactions: drc
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 704
Mä oon huomannut sen että työflown saa paljon paremmin päälle kun menee toimistolla käymään. Kotona on vähän vaikea lähteä tekemään mitään, jos ei nyt ole pakottavaa tarvetta alkaa jotakin tekemään.
Näin se on. Ystäväpaiskuntakin vuokrasi oikein toimistotilat yrittämiselleen, vaikkakin korttelin päästä kotiaan, ihan vaan jotta työ olisi työtä, ja oma aika omaa aikaa. Tai oikeastan vaimo on yrittäjä ja mies palkkatöissä, mutta hänkin hyötyy kun valtaosa ajasta etätöitä.

Ja luin haastattelusta että johan Kauko Röyhkäkin oli vuokrannut verkkokellarin jostain naapuritalosta, ja istui siellä kirjoittamassa ja säveltämässä, tiukasti työajat säänneltynä, jotta homma pysyy kuosissa.

Itselle on pakko olla tiukkana, koska kenellekään ei tule valehdeltua niin paljon kuin itselle ;-)
 
Liittynyt
23.11.2016
Viestejä
146
Jos työssäkäyvä elää kädestä suuhun niin on peiliinkatsomisen paikka.
Sama jos kuluttaa työpäivästä 2h autoiluun ja valittaa vähäisestä vapaa-ajasta niin katsoisin peiliin.

Mutta usein näistä on helppo valitella, mutta ei silti häiritse oikeasti niin paljoa joten ihmiset ei vaan tee asioille mitään.
Yhtysin kommenttiisi täysin, mikäli olisi esim. lainoitettu itsensä tappiin ja hommattu naapureiden mieliksi uutta autoa yms. Meikäläisellä on lainojen kulut karvan alle 600€/kk, ei kuulosta paljolta? Kyllä se on ruoan, energian, polttoaineiden ja inflaation tulosta, johon palkan nousu ei pysty vastaamaan. Jonkin verran on luottokortilla hajonneita kodinkoneita vielä maksettavana. Tietenkin peiliin voisi katsoa ja muuttaa vaikka itsemurhayksiöön, mutta nostaako se sitten yhtään elämänlaatua. Aivan kaiken teen itse talon, auton, kodinkoneiden korjauksen kanssa, osan mielenkiinnosta aiheeseen, osan rahallisesta pakosta.

Meillä taitaa työpaikalla olla karkeasti 1/3 osalla saman verran ajallisesti työmatkaa, 1/3 n. puolet. 1/3 päässee vartilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
14.10.2018
Viestejä
2 704
Tuo oikeistolainen ajattelu että huono palkka on oma vika on kyllä mielenkintoinen, mutta kohta kun kaikilla on huono palkka, kun ne voidaan paikallisesti "sopia", niin se toki ajaa ne yrittäjätkin tiukoille, ja nilläkin on huono palkka, kun ei vaan ole enää asiakkaita, ne ajaa kolmestaa kilsaa päästäkseen sihen rupupalkkahommaan, ei ne ehes ehtisi käyttämään yrittäjien palveluita vaikka niillä olisi varaa. Mutta, jos eläisime siinä maailmassa josta hallitus toitottaa, jossa "vaan mennään töihin" niin olisihan se kiva, menisi vaan ja sanoisi että tulin teille töihin, tää on lähellä, maksakaa 32ke/kk plus edut, voisi se olla hauskempaakin kuin hallituksen kammoamat 670e/kk kelalta saavat hirviöt ;-D
 
Liittynyt
05.06.2017
Viestejä
169
Onko täällä jollain jakaa kokemusta tai kommentteja ylitöistä vääntämisestä? Itse siis ihan rivityöntekijä pienessä alle 20 hengen yrityksessä.

Taustana sen verran että tämä tosiaan ensimmäinen "kunnon työpaikka" itselleni. Liityin 2018 lopulla kun firma oli vielä startup vaiheessa. Tähdet osuivat kohdalleen ja firma pääsi tasaiselle. Pomot ovat avoimia firman taloudesta ja se on ihan vakaalla pohjalla, ei ongelmaa. Tässä alkuvuodesta ilmoitettiin että lauantaityöstä maksetaan 50% lisät ja sunnuntaityöstä 100% lisät, sekä ohjeistettiin korjaamaan v. 2024 työaikakirjaukset näiden mukaiseksi + merkkaamaan nuo jatkossa suoraan työkirjailuihin. Aiemmin ohjetta ei ollut. Olen itse aina kirjaillut omat työni 1 == 1 mallisesti ihan toteutuneen mukaan riippumatta milloin hommia olen tehnyt, sekä pitänyt noita pois liukumavapaina samalla tavalla tunti tunnista.

Tästä lähti itselläni vasta raksuttamaan, että tässä on tullut painettua startup-hengessä milloin läpi viikonlopun ja milloin mitäkin projektia vaikka millaisilla työajoilla kun toimitukset oli luvattu, varsinkin 2019-2022 välisenä aikana. Sittemmin tilanne tasoittunut ja tulee vain karkeasti 4 tuntia viikonlopputöitä kuukaudessa ylläpitohommissa + joitain hommia viikolla iltaisin. Tästä lähdin johdolta kyselemään sitten että mitenkäs noiden aiempien vuosien viikonlopputyöt, tulisiko niidenkin kirjailut korjailla tämän ohjeen mukaisesti vai miten on ajateltu toimittavan...? Vastausta en ole oikein saanut. Rehellisesti eniten kiinnostaisi, että olisiko tuolta mahdollista saada vapaa-aikana jotain kotiinpäin.

Eli se kysymys: Olenko ampunut itseäni jalkaan kun en ole huolehtinut näistä aiemmin? Voinko vielä vaatia, että aiempien vuosien viikonlopputyöt korvataan minulle jotenkin korotusten osalta, vaikka niitä en ole ajoissa älynnyt hoitaa?

TES puolelta löytyy montakin erilaista pätkää tästä mutta en ihan saa yhtälöä vielä kasaan asti näistä, että mitä uskaltaisin olla vailla. Tässä on muitakin hämmennyksen aiheita, mutta ei niistä vielä enempää :)

Työsopimuksen sisältöä:
Kohta N: Työaika.
-N.1 Työntekijän säännöllinen viikottain työaika on 37,5h/viikko. Mahdollinen yli- ja sunnuntaityö sovitaan erikseen ja korvataan rahana tai vapaana erikseen sovittavalla tavalla.
-N.2 Viikottaisesta työajasta voidaan poiketa työntekijän ja työnantajan yhteisellä sopimuksella

Kohta Z: Sovellettava työehtosopimus
-Z.1 Sovellettava työehtosopimus on on tekniikan palvelualan kulloinkin voimassa oleva työehtosopimus.
(Tietotekniikan palvelualan työehtosopimus 2023—2024 - Ylemmät Toimihenkilöt YTN)

Lisäksi on sovittu suullisesti (tätä ei ole papereissa missään) että käytetään liukuvaa työaikaa, TES puolelta sitaatti: Työntekijän suostumuksella tai paikallisesti sopien voidaan siirtyä liukuvaan työaikaan. Liukumasaldon kertymän enimmäismäärä on – 20 / + 80 h. Liukuvan työajan seurantajakso on 6 kuukautta. Paikallisesti seurantajaksoksi voidaan sopia enintään 12 kuukautta. <- Tämän puitteissa olen ajanut aina saldot nollaan vuoden loppuun mennessä, kun käytetään tunti tunnista tapaa katsoa noita.

TL;DR - Olen tehnyt vuosia viikonloppuhommia ilman ylityökorvauksia 'tunti tunnilta' liukumana. Nyt mietin pitäisikö näistä saada TES mukaista (?) 50% / 100% korotusta? Ja voinko vaatia tuota takauvasti?
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
07.06.2017
Viestejä
3 900
Tuossa Talentian linkissähän tuota avataan:

Ylityö taas on normaalin työajan päälle tehtyä lisätyötä, johon työnantaja työntekijää erikseen pyytää. Ylityöhön tarvitaan aina esihenkilön pyyntö ja työsopimussuhteessa työntekijän suostumus.
Jos työnantaja pyytää työntekijää jäämään ylityöhön, ei työntekijällä ole velvollisuutta pidentää säännöllistä työaikaa liukumarajojen puitteissa, vaan ylityötä kertyy, kun työnantajan aloitteesta tehty työ ylittää TES:n mukaisen vuorokautisen ylityörajan (esim. 8 tuntia).

Toki sun kuvailemassa tilanteessa on puhallettu ns yhteiseen hiileen ja painettu "liukumina" töitä, jotka oikeasti olisi ollut ylitöitä. Eli jos asiasta ei erikseen ole sovittu että ne "plussa"tunnit on ylitöitä niin luultavasti olet omin sanoin: Ampunut itseäsi omaan jalkaan :(

Työaikakirjanpitoahan työsuojelulaki vaatii, että työaikalakia ei rikota. Maailma toki muuttuu ja työnkuva ei enää ole 7-4 ja etätöitä ym, mutta noin lähtökohtaisesti lakia kuuluisi noudattaa.

Edit: Itsellä on omakohtaista kokemusta tavasta, jossa selkeästi työnantaja rikkoi tessiä ja viikkoylityötunneista ei prosentteja maksettu. Jonka johdosta en ylitöitä sitten suostunut kovin paljoa edes tekemään. Jokaisesta ylityötunnista käräjäoikeuden päätöksellä työnantaja (oikeasti palkkaturva) joutui "prosentit" maksamaan.

Eli jos on mustaa valkoisella ja alat noita vaatimaan niin luultavasti joutuu maksamaan myös jälkikäteen nuo lauantai ja sunnuntailisät. Ammattiliittosi lakimiestä nyt ainakin kannattaa asian tiimoilta häiritä, ei se mitään ota ellei annakaan.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
22.12.2018
Viestejä
40
Tuo oikeistolainen ajattelu että huono palkka on oma vika on kyllä mielenkintoinen, mutta kohta kun kaikilla on huono palkka, kun ne voidaan paikallisesti "sopia", niin se toki ajaa ne yrittäjätkin tiukoille, ja nilläkin on huono palkka, kun ei vaan ole enää asiakkaita, ne ajaa kolmestaa kilsaa päästäkseen sihen rupupalkkahommaan, ei ne ehes ehtisi käyttämään yrittäjien palveluita vaikka niillä olisi varaa. Mutta, jos eläisime siinä maailmassa josta hallitus toitottaa, jossa "vaan mennään töihin" niin olisihan se kiva, menisi vaan ja sanoisi että tulin teille töihin, tää on lähellä, maksakaa 32ke/kk plus edut, voisi se olla hauskempaakin kuin hallituksen kammoamat 670e/kk kelalta saavat hirviöt ;-D
Tuo "huono palkka on oma vika" -asenne on tavallaan keskeneräinen päätelmä. Todellisuudessahan kaikki palkka on aina jonkun maksamaa, ja jos oletetaan että ihmisen mahdollisuus vaikuttaa toisiin ihmisiin on rajallinen, miten voitaisiin sanoa huonon palkankaan olevan täysin oma vika.

Sitten toisaalta jos jätetään ajatteluketju tavallaan kesken, eikä oteta huomioon muuta kuin juuri siinä tilanteessa yksi tai muuten rajallinen määrä ihmisiä, niin voidaan tietenkin sanoa että jos tämä joukko ihmisiä tekee enemmän töitä opiskelujen ja uran eteen kuin kaikki muut, niin he pääsevät hyville palkoille. Mutta tuollainen ajattelu vaatii oletuksen siitä että osa ihmisistä aina valitsee tietoisesti sen vaihtoehdon etteivät he aio tehdä vastaavaa työtä, sillä jos kaikki tekisivät sen, koulujen ja työpaikkojen pääsykriteerit nousevat kollektiivisesti, jolloin tilanne on edelleen se, että jollekin aina jää ne huonompipalkkaiset työt siitä huolimatta että kaikki tekevät parhaansa päästäkseen kouluihin ja saadakseen ylennykset.

Eli tavallaan yksilötasolla se pätee, koska käytännössä kaikki eivät viitsi nähdä vaivaa, mutta sovellettuna koko väestöön se ei enää toimi. Silloin menestys määräytyisi sellaisten asioiden perusteella mihin yksilö ei pysty itse vaikuttamaan ( koska oletus on, että jokainen yksilö on jo tehnyt kaikkensa ). Lisäksi yhteenlaskettu stressin ja työn määrä olisi valtava kaikille.
 
Liittynyt
06.11.2018
Viestejä
1 905
Mulle ei ole maksettu oikeastaan yli 20 vuoteen ylityökorvauksia missään. Hetken olin tiimissä jossa olisi voinut saada korvausta päivystyksestä, mutta siirryin eteenpäin just kun tunsin järjestelmät riittävän laajasti että olisin kyennyt siihen.

Eli suurimmassa osassa firmoista käytettiin vain liukumia, kerran annettiin 2:1 liukumaa.

Tavallaan paskaa, mutta jotenkin tuntuu tosi arkipäiväiseltä. Tommosessa tilanteessa mä olisin iloinen, että kun firman talous kestää ruvetaan maksamaan ja vielä (osittain) takautuvasti. Kuten sanottu, voi olla laillisia perusteita saada myös takautuvasti - mutta siihen liittynee riski pilata välit työnantajaan.
 
Liittynyt
05.06.2017
Viestejä
169
Kiitos kommenteista. Nyt kun nukkunu tähän unet väliin niin ajatukset vähän selkiintyneet itselläkin.

Ei tässä tosiaan onneksi vielä mitään sen dramaattisempaa ole menossa, lähinnä vähän myöhässä havahtunut koko asiaan ja tuntuu typerältä etten ole huolehtinut näistä aikoinaan kunnolla. Tärkeimpänä saada jatkoa varten selvät sävelet etten enää ota 'omaan piikkiin' samalla tavalla hommia kuin ennen, koska enää siihen ei ole pakottavaa tarvetta. Joku tällainen mainittu 2:1 liukuma korvauksena näistä (vrt. tuo sunnuntaikorotus josta mainitsin) erilaisista normaalin työajan ulkopuolella olevista sovituista hommista esim. tuntuisi aivan sopivalle suurimman osan ajasta, koska itse niihin hommiin olen suostunut.

Täytyy pitää asiaa pinnalla ja antaa vähän aikaa josko heräilisivät tähän, sitten katsoa saadaanko tilanne yhteisymmärryksessä hoidettua + jatkoa varten mahdolliset käytännöt sovittua. Työ ja työyhteistö on kuitenkin yleisellä tasolla sen verran hyviä ettei tätä tarkoitus ole riitelemällä lähteä pilaamaan.
 
Liittynyt
22.11.2022
Viestejä
48
Kiitos kommenteista. Nyt kun nukkunu tähän unet väliin niin ajatukset vähän selkiintyneet itselläkin.

Ei tässä tosiaan onneksi vielä mitään sen dramaattisempaa ole menossa, lähinnä vähän myöhässä havahtunut koko asiaan ja tuntuu typerältä etten ole huolehtinut näistä aikoinaan kunnolla. Tärkeimpänä saada jatkoa varten selvät sävelet etten enää ota 'omaan piikkiin' samalla tavalla hommia kuin ennen, koska enää siihen ei ole pakottavaa tarvetta. Joku tällainen mainittu 2:1 liukuma korvauksena näistä (vrt. tuo sunnuntaikorotus josta mainitsin) erilaisista normaalin työajan ulkopuolella olevista sovituista hommista esim. tuntuisi aivan sopivalle suurimman osan ajasta, koska itse niihin hommiin olen suostunut.
Kai se pitäisi liukumat saada samoilla prosenteilla kuin rahakin, niin ainakin meillä. Sehän tuossa nyt oli se tärkein asia muutenkin, että ylityö on työnanantajan pyynnöstä ja työntekijän suostumuksella tehtyä ==> korvataan prosenteilla.
 

IHS

Liittynyt
16.01.2023
Viestejä
48
Työmatka syö ihmisen pidemmän päälle. Kuljin toistakymmentä vuotta yhteensä kolmisen tuntia päivässä työmatkoja ja oli järisyttävä muutos siirtyä lähemmäs töihin. Ensin puolen tunnin ajo suuntaansa ja nyt 20 minsaa jos liikenne sujuu. Jaksaa paljon paremmin kun kotiin ehtii ennen viittä vaikka kävisi tullessa kaupan kautta.
Tämähän se olisi. ihan järjetöntä touhua, että jotkut jaksavat käydä vuosikausia töissä jopa yli kolmen tunnin työmatkoilla/päivä. itsellä menee tunti suuntaansa, eli sen kaksi tuntia päivässä ja tuokin tuntuu välillä liialta.
Ei töihin kannata kauemmas mennä, jos mitään löytyy lähempää. Poikkeuksena tosin on jos työnhaku ei tuota tulosta niin silloin voi väliaikaisesti mennä kauemmas töihin, kunnes löytyy hommia lähempää. Mielestäni ihanteellinen työmatka on yhteensä tunti päivässä, tai jopa vähemmän.
 

IHS

Liittynyt
16.01.2023
Viestejä
48
Tuo oikeistolainen ajattelu että huono palkka on oma vika on kyllä mielenkintoinen, mutta kohta kun kaikilla on huono palkka, kun ne voidaan paikallisesti "sopia", niin se toki ajaa ne yrittäjätkin tiukoille, ja nilläkin on huono palkka, kun ei vaan ole enää asiakkaita, ne ajaa kolmestaa kilsaa päästäkseen sihen rupupalkkahommaan, ei ne ehes ehtisi käyttämään yrittäjien palveluita vaikka niillä olisi varaa. Mutta, jos eläisime siinä maailmassa josta hallitus toitottaa, jossa "vaan mennään töihin" niin olisihan se kiva, menisi vaan ja sanoisi että tulin teille töihin, tää on lähellä, maksakaa 32ke/kk plus edut, voisi se olla hauskempaakin kuin hallituksen kammoamat 670e/kk kelalta saavat hirviöt ;-D
Itse yksinkertaisesti lopetan työt, jos palkkaan kosketaan. Kaikkeen mitä joku/jotkut keksii ehdottaa ei kannata suostua tossun tavoin, muuten saa koko loppuelämänsä toimia menestyjien kynnysmattona. Ihan sama mitä seurauksia lopareista on, ei siitä kuolemantuomiota saa ja elämä jatkuu. Tällä hetkellä palkka ihan ok ja työtkin ihan mukavia pääasiassa, joten toivonkin, ettei nykyisen hallituksen suunnitelmat muuta käytännön elämääni miksikään. Töitäkään ei nykyään saa samallatavalla kuin kultaisella 80-luvulla. Jos on osaamista/koulutus, helpottuu homma valtavasti. Mikäli taas opiskelu ei onnistu ja hakee paikkoja johon ei tarvita koulutusta on hakijoita aivan järjettömästi. Itse tein ennen nykyistä työpaikkaani varmaankin lähemmäs 200 hakemusta soveltuviin töihin, ennen kuin löysin nykyisen työni.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 984
Viestejä
4 208 730
Jäsenet
70 999
Uusin jäsen
f1-fani1983

Hinta.fi

Ylös Bottom