Työelämäkeskustelu

Liittynyt
25.02.2017
Viestejä
691
Hoh!
Satuitko kysymään että mitenkäs ne olisi sitten voinut ylittää niin että se olisi myös saatu ns. paperille?
Mä kyllä kysyin, että miten se ei ole tavoitteiden ylitystä, jos mun suoritusta pidetään ns. targettina muille (mihin muut ei siis pystyneet, mutta kokonaisuutena saavutettiin meille asetetut tiimitavoitteet) ja pystyin vielä siihen päälle hoitamaan useampaa muutakin hommaa. Mutta ei tämä kuulemma vaikuta mihinkään, kun multa odotettiinkin tuollaista suoriutumista. Eniten tuossa syletti just se fakta, että tavoitteet oli tiimikohtaiset. Meidän piti olla kaikkien samalla viivalla bonusten tullessa. Mutta sitten kuitenkin tuli iso ero siinä bonuksessa tiimin sisällä. Ei mua nyt olis tyyliin muutaman satasen ero tähän sitoutukseen satsaamiseen sylettänyt, mutta nyt puhuttiin erosta, että me hiukan pidempään olleet saatiin 1000€ bonus verrattuna näihin kahteen muuhun ketkä sai 4000€. Ja tämän päälle firman optioita samalla suhteella. Vähän turhan härski ero tiimin sisällä.
 
Liittynyt
09.04.2017
Viestejä
56
Mitenköhän tuota osaisi arvioida kohtuullisen palkankorotuksen jos ottaisi lisävastuuta töissä? Tässä tapauksessa olisi kyse pienessä (<10 hlö) konepajassa kulutustarvikkeiden organisoinnin ja tilausten tekemisen vastuun siirto esimieheltä duunarille...
Eikö tämä kuuluisi suoraan ostolle tai sitten varaston/logistiikan työntekijöille ?
 

Kissabussi

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
11.01.2018
Viestejä
446
Eikö tämä kuuluisi suoraan ostolle tai sitten varaston/logistiikan työntekijöille ?
Alle 10 hlön puljussa tuskin on suuresti eroteltu tuotantoa, varastoa, ostoa ja logistiikkaa omiksi yksiköikseen vaan taitaa kaikilla olla näppinsä pelissä vähän sillä sun tällä sektorilla tai sitten mallia "kuuluu esimiehen tehtäviin."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
113
Onkos kukaan lähtenyt koeajalla kälppimään?
Lähdön kuviot on kyllä selvät. Lähinnä etsiskelen kohtalotovereita.
Miksi lähdit jne?

Yrittelin selvitellä työnkuvaa ja työpaikkaa mahdollisimman hyvin etukäteen, mutta ei näemmä oikein osunut. Haastattelussa oltiin samansuuntaisia, mutta todellisuus sitten hiukkasen erosi. Hommat vähän liikaa eritapaisia kuin ymmärsin jnejne.

Toki talossa vasta pari viikkoa, mutta jos päivästä 2. vituttaa ja tuntuu siltä että hommia ihan saatanasti ja ite pihalla ku postilaatikko niin ei jotenkin oikein...en tiiä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Onkos kukaan lähtenyt koeajalla kälppimään?
Lähdön kuviot on kyllä selvät. Lähinnä etsiskelen kohtalotovereita.
Miksi lähdit jne?

Yrittelin selvitellä työnkuvaa ja työpaikkaa mahdollisimman hyvin etukäteen, mutta ei näemmä oikein osunut. Haastattelussa oltiin samansuuntaisia, mutta todellisuus sitten hiukkasen erosi. Hommat vähän liikaa eritapaisia kuin ymmärsin jnejne.

Toki talossa vasta pari viikkoa, mutta jos päivästä 2. vituttaa ja tuntuu siltä että hommia ihan saatanasti ja ite pihalla ku postilaatikko niin ei jotenkin oikein...en tiiä.
Mut houkutteli kaveri aikanaan (13 vuotta sitten) vaihtamaan firmaa. Menin tiimiin, jossa oli mun vanhoja työkavereita ja esimieskin oli tuttu ennestään. Mulle homma myytiin yhdellä suurella monivuotisella mua kiinnostavalla projektilla joka oli "käytännössä jo myyty". No kolmisen kuukautta ihmettelin siinä, kun kauppaa clousattiin ja lopulta sitä ei tullutkaan. Sitten mulle alettiin ehdottelemaan ihan muita hommia, jotka ei kyllä kiinnostaneet yhtään... Muutenkin koko uus duunipaikka tökki jotenkin, joten luuri käteen ja soittoa vanhaa työpaikkaan. Koska en lähtenyt siltoja polttaen tai mitenkään riidoissa, mut otettiin mielellään takaisin.

Itse lähtö tapahtui ihan kivuttomasti. Perjantaina jätin kaikki kamat työpaikalle ja viikonloppuna rustailin mailin esimiehelle syistä jne. Maanantaina lähetin mailin kun olin jo vanhassa työpaikassa ja juttelin sitten puhelimitse asian vielä. Muistaakseni en edes käynyt fyysisesti enää tuolla mistä irtisanouduin.
 
Liittynyt
19.06.2018
Viestejä
647
Onkos kukaan lähtenyt koeajalla kälppimään?
Lähdön kuviot on kyllä selvät. Lähinnä etsiskelen kohtalotovereita.
Miksi lähdit jne?

Yrittelin selvitellä työnkuvaa ja työpaikkaa mahdollisimman hyvin etukäteen, mutta ei näemmä oikein osunut. Haastattelussa oltiin samansuuntaisia, mutta todellisuus sitten hiukkasen erosi. Hommat vähän liikaa eritapaisia kuin ymmärsin jnejne.

Toki talossa vasta pari viikkoa, mutta jos päivästä 2. vituttaa ja tuntuu siltä että hommia ihan saatanasti ja ite pihalla ku postilaatikko niin ei jotenkin oikein...en tiiä.
Onko sulla siis jo joku toinen paikka jonne tiedät että varmuudella pääset? Jos ei ole niin eikö tuo kortti kannata katsoa siihen asti että uusi paikka on varma? Toki jos paikka on niin sitten kytkimen nosto tuossa tilanteessa olisi omakin ratkaisu.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
113
Onko sulla siis jo joku toinen paikka jonne tiedät että varmuudella pääset? Jos ei ole niin eikö tuo kortti kannata katsoa siihen asti että uusi paikka on varma? Toki jos paikka on niin sitten kytkimen nosto tuossa tilanteessa olisi omakin ratkaisu.
Ei ole vielä uutta mestaa.
Järkeväähän se olisi pysyä paikallaan, ennen uuden löytymistä, mutta himassakin voisi ihan hyvin neppailla tovin...vaikka karenssihan tuossa napsahtaisi. Toisaalta omalla cv:llä on aina löytynyt hommia melkein heti (nyt kun tuon naputteli ääneen niin ei varmaan löydy mtään). Valintoja valintoja.
 
Liittynyt
07.01.2017
Viestejä
79
Täälläkin on muutamassakin langassa taidettu keskustella kokonaan etänä tehtävistä töistä lähinnä IT alalla. Hesarilla tuore juttu Suomesta ulkomaille tehtävistä etätöistä: Työelämä | Daiana Moyano, Joni Ollikainen ja Eemeli Aro työskentelevät Suomesta käsin ulkomaisille yrityksille – Palkka jopa 30 prosenttia aiempaa muhkeampi.

Tämä tuntuu olevan jo melko tavallista IT-alalla, mutta minua kiinnostaisi kuulla onko muiden alojen asiantuntijatehtävissä joku päätynyt vastaavaan etätyöjärjestelyyn? Nykyinen työnantaja on tässä korona aikana vetänyt porukkaa konttorille ja laittanut takaisin etätöihin useita kertoja ja taas ensi kuun alusta pitäisi konttorille palata. Tuosta kyllästyneenä olenkin miettinyt, että pitäisikö nykyisen projektin loppuun saattamisen jälkeen koittaa etsiä jatkuvaa etätyötä siten, että työnantaja olisi PK-seudulla tai jopa ulkomailla. Motiivina lähinnä jatkuva etätyö ja ehkä parempi palkkaus.

Erinäisissä suunnittelutoimistoissa tuollainen järjestely varmasti onnistuisi helpommin, mutta minua kiinnostaisi työskennellä oman tuotteen parissa. Näillä vanhoillisimmilla aloilla, kuten rakennus ja konetekniikka, tuntuu tuo jatkuva etätyö olevan punainen vaate. Onko siis kokemuksia aiheesta muulta kuin IT-alalta?
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
KVTES.

Esimerkki: Tämän vuoden lomakuukausi elokuu. Irtisanominen tapahtuu 1.7 alkaen.
Saanko pitää lomani kesä ja toukokuussa, vai voiko työnantaja pitää minut töissä "pakolla" ja maksaa lomani ulos. Puutetta työntekijöistä.
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
719
KVTES.

Esimerkki: Tämän vuoden lomakuukausi elokuu. Irtisanominen tapahtuu 1.7 alkaen.
Saanko pitää lomani kesä ja toukokuussa, vai voiko työnantaja pitää minut töissä "pakolla" ja maksaa lomani ulos. Puutetta työntekijöistä.
Jos irtisanot siis itsesi 30.06 ja irtisanomisaika alkaa 1.7 niin miten se voisi vaikuttaa noihin jo menneisiin lomiin?
Vai päättyykö työ-/virkasuhteesi 30.06?
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Jos irtisanot siis itsesi 30.06 ja irtisanomisaika alkaa 1.7 niin miten se voisi vaikuttaa noihin jo menneisiin lomiin?
Vai päättyykö työ-/virkasuhteesi 30.06?
Siis jos työyhteisön lomakuukaudeksi on määritetty elokuu. Eli mitään lomia ei ole "mennyt", jos työsuhde päättyy 1.7. (lomat olisivat vasta 1.8 alkaen). Että onko oikeus pitää niitä sitten kesäkuussa, kun "ei osu lomakuukaudelle".
 
Liittynyt
31.10.2016
Viestejä
719
Vaikeaselkoista tuo työsuhteen päättyminen, 30.06 vai 01.07, mutta ei sillä tässä väliä ole.
Onko tässä osittain kyse siitä että asiasta ei voi sopia yhteishengessä?
Työnantaja voi "pakottaa" sinut olemaan töissä kesäkuun.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
868
Siis jos työyhteisön lomakuukaudeksi on määritetty elokuu. Eli mitään lomia ei ole "mennyt", jos työsuhde päättyy 1.7. (lomat olisivat vasta 1.8 alkaen). Että onko oikeus pitää niitä sitten kesäkuussa, kun "ei osu lomakuukaudelle".
Periaatteessa voit pitää, mutta käsittääkseni työnantajaa ei velvota siihen suostumaan kunhan se loma osuu lomakaudelle toukokuusta-syyskuulle eli jos työnantaja ei halua antaa sinulle lomaa kesäkuulle niin taitaa olla että sinun on vain suostuttava siihen.

edit korjattu lomakausi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.08.2017
Viestejä
187
Neuvottelukysymys, mutta lopulta TA päättää loman ajankohdan. Tietyt raamit lomille on, mutta lomakausi on vapusta syyskuun loppuun.
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Saako työnantaja jotain rahaa kelalta tms. jos pidetään osittaista hoitovapaata? Ja ilmoittaako työnantaja siitä jollekin? Ja saako tällöin osittaisella hoitovapaalla tehdä muuta työtä?
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 227
Jaa sekö pitää olla 1- tai kakkosluokalla? Että alle 3v ei voi hoitaa osittaisella?
Ah, alle 3-vuotiaasta oli kyse. Näissä lapsiasioissa iällä on merkitystä, joten kannattaa aina mainita se.

Sosiaali- ja terveysministeriön sivulla on hyvä kaavio, mistä ilmenee, mitä valtion tukiaisia ja vapaita on tarjolla minkäkin ikäisen lapsen vanhemmille: Lapsiperheiden tuet - Sosiaali- ja terveysministeriö

Siellä on myös linkit Kelan sivuille kuhunkin asiaan liittyvien tukien sivuille, mistä tiedot tukien saamisen ehdoista löytyvät. Tässä tapauksessa kyseeseen tulisivat siis joustava hoitoraha ja/tai kotihoidon tuki (jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa).

Ja toki lasta voi hoitaa myös osittaisella hoitovapaalla ilmankin tukiaisia, ei niitä pakko ole anoa, mutta työnantajan on melkein pakko myöntää se hoitovapaa. Työnantaja ei näistä mitään rahoja saa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 190
Tässä nyt enemmän ja vähemmän koronan ansiosta tehnyt lyhyempää työviikkoa, viimeiset pari kuukautta 80% työaikaa omasta tahdosta ja sitä ennen ihan osa-aikaisia lomautuksia.
Nykeinen diili olisi loppunut maaliskuun lopussa ja viime viikolla asiasta tuli esimiehen kanssa palaveerattua tovi jos toinenkin että mitenkä jatkon laita.
Itse siis kokoajan jatkoa halunnut, esimies ei ehkä ihan yhtä innoissaan ollut.
Mutta kas kas, torstai-iltana pisti viestiä että 80% työaikaa voidaan jatkaa _toistaiseksi_ (eli määräaikaisina pätkinä menty tähän asti). Oli positiivinen yllätys :)

Toki pelisäännöt sovittiin, että jos kiirettä projektien tiimoilta pukkaa niin sitten vain teen täyttä viikkoa. Ihan kuten tähänkin asti. Samoten molemmilla osapuolilla mahdollista "purkaa" tämä järjestely jos tarve oikeasti niin vaatii.

Jos korona ei mitään muuta tuonut, niin ainakin sen, että omaa vapaa-aikaani arvostan nykyään huomattavasti enemmän. Ja jotenkin jopa itsestä tuntuu, että 4pv työviikolla saan itsestäni enemmän irtikin. Ja toki muistan, että 80% työajalla tehdään 80% töistäkin, eikä sitä 100%
 
Liittynyt
18.02.2017
Viestejä
2 284
Ah, alle 3-vuotiaasta oli kyse. Näissä lapsiasioissa iällä on merkitystä, joten kannattaa aina mainita se.

Sosiaali- ja terveysministeriön sivulla on hyvä kaavio, mistä ilmenee, mitä valtion tukiaisia ja vapaita on tarjolla minkäkin ikäisen lapsen vanhemmille: Lapsiperheiden tuet - Sosiaali- ja terveysministeriö

Siellä on myös linkit Kelan sivuille kuhunkin asiaan liittyvien tukien sivuille, mistä tiedot tukien saamisen ehdoista löytyvät. Tässä tapauksessa kyseeseen tulisivat siis joustava hoitoraha ja/tai kotihoidon tuki (jos lapsi ei ole kunnallisessa päivähoidossa).

Ja toki lasta voi hoitaa myös osittaisella hoitovapaalla ilmankin tukiaisia, ei niitä pakko ole anoa, mutta työnantajan on melkein pakko myöntää se hoitovapaa. Työnantaja ei näistä mitään rahoja saa.
Ok, kiitos.

Eli voin ilman tukiaisiakin hoitaa, eikä työnantaja siitä saa mitään "korvausta"? Kun eikös se saa korvausta mm. vanheinpainpäivärahahoista. Mutta kelalle tai millekkään kö ei työantaja laita mitään tietoja.
Tässä siis kyseessä vähän epäeettinen toiminta.. Eli haluaisin ottaa 20-50% työtunnit, mutta työantaja ei siihen suostu. Noh nyt etsin sitten vaihtoehtoista tapaa, eli että saisinko tiputettu työprosentit jollain lakisääteisellä edulla 20-50% tasolle. Rahaa en kelalta ja verottajalta tarvitse. ELi kävisin mahdollisesti rahakkaammissa hommissa muualla ja järjestelen hoidot itse.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Tässä tuli taas todistettua työpaikan vaihdon tuomat hyödyt. Nykypaikassa on kyllä tittelillä menty eteenpäin, mutta palkkauksessa jäänyt jälkeen keskitasoa. Vaihtamalla duunia tuli bruttona hieman reilu 1200€/kk lisää, joten tämäkin muutos olisi pitänyt tehdä jo aiemmin. Työnantaja kun oli "surullinen" kun ilmoitin lähdösta ja tarjosi 100€/kk lisää - ilmoitin uuden position palkkani ja kysyin et halutaanko jutella vielä lisää vai pistetäänkö suosiolla prosessia eteenpäin. Toki uusi työpaikka tulee olemaan kansainvälinen firma, jossa arvostetaan osaamista ja kielitaitoa, kun taas nykytyöpaikka on normisuomalainen mesta, jossa taidan olla ainoa ei-suomiperäinen työntekijä.

Jännää vaan tämä syyllistäminen joka alkoi nykytyönantajan puolesta, miten minua on resursoitu kaikkiin hommiin, kuinka muka olen kriittinen asioiden toiminnalle ja kuinka paljon tietoa minulla on jne. En nyt oikein tykännyt tuosta asenteesta, että yritetään syyllistää työntekijää tilanteesta johon olisi voinut helposti vaikuttaa, mutta ei haluttu. Aika ns. paska maku jäi suuhun siitä meiningistä, kuinka yritettiin viimeiseen asti aika rumalla tavalla mm. puhua kuinka huonosti muissa työpaikoissa on asiat järjestetty ja kuinka paljon minun varaan on laskettu jne. Itselläni ei kuitenkaan työnantajalta ole muuta kuin yksi läppäri ja puhelinliittymä joten mistään suurista eduista ei voida puhua.
 
Liittynyt
21.11.2016
Viestejä
6 170
Jännää vaan tämä syyllistäminen joka alkoi nykytyönantajan puolesta, miten minua on resursoitu kaikkiin hommiin, kuinka muka olen kriittinen asioiden toiminnalle ja kuinka paljon tietoa minulla on jne.
Täähän on luonnollista jatkumoa sille yleiselle linjalle jossa työntekijää arvostetaan puheiden ja titteleiden tasolla, mutta palkassa tai muussa se ei näy.

”Olet nyt senior supervisor criticalman meidän projekteissa ja vastaat siitä, tästä ja tuosta”
- ”kiva, paljonko palkka nousee ja tuleeko parempi bonusohjelma?”
”Ei kun siis eihän me nyt sillä tavalla tätä tarkotettu. Saathan sä tästä tosi hyvän merkinnän cv:hen”

Jos työntekijä on kriittinen niin sille kannattaa sitten maksaa kriittisen työntekijän palkka…
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 190
Itselläni ei kuitenkaan työnantajalta ole muuta kuin yksi läppäri ja puhelinliittymä joten mistään suurista eduista ei voida puhua.
Kuulostaa aika tyypilliseltä tuo sun teksti jota en lainannut, voin samastua.

Mutta tähän lainattuun pakko kysyä, että eikai nyt kukaan "työsuhde-eduksi" läppäriä ja/tai puhelinta laske? Ainakin itsellä nuo ovat työkaluja, toki puhelinta privaatistikin käyttää mutta nykyään liittymähinnat sen verta halvat, että mulle ainakin melkein se ja sama että maksaisiko firma puhelinliittymän vai ei.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Mutta tähän lainattuun pakko kysyä, että eikai nyt kukaan "työsuhde-eduksi" läppäriä ja/tai puhelinta laske?
Meidän firma laskee. Itse olen myöskin samaa mieltä, että kyseessä on työkalu työn suorittamiseen. Jos olisi vielä laadukaskin laite, mutta kyseessä on halpa muovinen rimpula ja tämäkin on "vastaantuloa".
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 190
Meidän firma laskee. Itse olen myöskin samaa mieltä, että kyseessä on työkalu työn suorittamiseen. Jos olisi vielä laadukaskin laite, mutta kyseessä on halpa muovinen rimpula ja tämäkin on "vastaantuloa".
Eh... Tällaisessa tilanteessa olisi kiva, ainakin omalla kohdalla, ehdottaa että vaihdetaan työasemaan ja katellaan miten hommat etenee :D
Ja meillä tavankäyttäjilläkin läppärit sen verta hyvin suojattu, että ei noilla oikein mikään "priva työskentely" onnistu ainakaan hyvin. Että se siitä "edusta" tosiaan täällä.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
1 902
Täähän on luonnollista jatkumoa sille yleiselle linjalle jossa työntekijää arvostetaan puheiden ja titteleiden tasolla, mutta palkassa tai muussa se ei näy.

”Olet nyt senior supervisor criticalman meidän projekteissa ja vastaat siitä, tästä ja tuosta”
- ”kiva, paljonko palkka nousee ja tuleeko parempi bonusohjelma?”
”Ei kun siis eihän me nyt sillä tavalla tätä tarkotettu. Saathan sä tästä tosi hyvän merkinnän cv:hen”

Jos työntekijä on kriittinen niin sille kannattaa sitten maksaa kriittisen työntekijän palkka…
Tämähän luultavasti useimmiten johtaakin siihen, että työntekijä markkinoi itseään uusien vastuiden mukaan ja vaihtaa maisemaa toiseen yrityksen, jossa maksetaan tehtävän mukaista palkkaa. Ei ole ollut tällaista tilannetta, mutta itse ottaisin tämän siltä kannalta, että CV merkintä talteen työnantajan kehoituksesta ja parempaa palkkiota metsästämään. En varmaan ole ainut samalla tavalla ajatteleva.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 209
Tässä tuli taas todistettua työpaikan vaihdon tuomat hyödyt. Nykypaikassa on kyllä tittelillä menty eteenpäin, mutta palkkauksessa jäänyt jälkeen keskitasoa. Vaihtamalla duunia tuli bruttona hieman reilu 1200€/kk lisää, joten tämäkin muutos olisi pitänyt tehdä jo aiemmin. Työnantaja kun oli "surullinen" kun ilmoitin lähdösta ja tarjosi 100€/kk lisää - ilmoitin uuden position palkkani ja kysyin et halutaanko jutella vielä lisää vai pistetäänkö suosiolla prosessia eteenpäin. Toki uusi työpaikka tulee olemaan kansainvälinen firma, jossa arvostetaan osaamista ja kielitaitoa, kun taas nykytyöpaikka on normisuomalainen mesta, jossa taidan olla ainoa ei-suomiperäinen työntekijä.

Jännää vaan tämä syyllistäminen joka alkoi nykytyönantajan puolesta, miten minua on resursoitu kaikkiin hommiin, kuinka muka olen kriittinen asioiden toiminnalle ja kuinka paljon tietoa minulla on jne. En nyt oikein tykännyt tuosta asenteesta, että yritetään syyllistää työntekijää tilanteesta johon olisi voinut helposti vaikuttaa, mutta ei haluttu. Aika ns. paska maku jäi suuhun siitä meiningistä, kuinka yritettiin viimeiseen asti aika rumalla tavalla mm. puhua kuinka huonosti muissa työpaikoissa on asiat järjestetty ja kuinka paljon minun varaan on laskettu jne. Itselläni ei kuitenkaan työnantajalta ole muuta kuin yksi läppäri ja puhelinliittymä joten mistään suurista eduista ei voida puhua.
Tutulta kuulostaa. Olin vielä hetki sitten junior tittelillä parissa laajahkossa projektissa (sovelluskehitystä, toinen projekti poiki useitra erinäisiä sivuprojekteja) ja käytännössä rakentanut kaiken alusta alkaen. Projekteihin liittyvät kehitysideat ja fixit kulkivat hyvin paljon minun kautta (toiseen projektiin liittyi toinenkin tekijä myöhemmin, jota myös opastin paljon). Palkka oli alle 3k ja reilun parin kuukauden ajan kerkesin tiedottelemaan, että minulle on tullut kyselyjä muistakin paikoista. Alunperin oli myös sovittu, että palkkaa/tehtäväkuvaa tarkastettaisiin vuoden vaihteessa. Tätä ei kuitenkaan koskaan tapahtunut, vaan aina lykkääntyi syystä jos toisesta. Noh lopulta head hunter oli minuun yhteydessä ja tarjosi vastaavanlaista hommaa toisessa firmassa, kysyen olenko kiinnostunut kuulemaan enemmän. Noh tuossa tilanteessa olin tottakai avoin ehdotuksille ja lopulta minulle tarjottiin 4k palkkaa + muita pienempiä etuja todeten, että jokainen työnantaja haluaa tämmöisen "monessa mukana olleen työntekijän". Ei tarvinut kahta kertaa miettiä jatkoa, että vaihdanko vai en.

Vanha työnantaja otti asian kyllä ihan ok, todeten etteivät voi tuollaista tarjousta vastaan lähteä kilpailemaan ja että tilastojen mukaan keskipalkan tulisi ollla 2500-2700e. Se vähän särähti korvaan, että säästölinjalla yrittävät kituutella eteenpäin ja ei nosteta palkkaa edes tuotteliaimmille työntekijöille. Lopulta joutuivat palkkaamaan useamman freelancerin jatkamaan minun töitä eri projekteihin, sillä talossa ei ollut osaavaa ja aiheeseen perehtynyttä väkeä jatkamaan niitä. Jos minulle olisi tarjottu alkuperäisessä paikassa vaikkapa 3300-3500e palkkaa, niin tuskin olisin edes vaivautunut kuuntelemaan head hunterin ehdotuksia uudesta paikasta.

Yhteenvetona voi siis vain sanoa, että vaihtamalla todellakin paranee. Palkkatasoon tuli iso hyppy ylöspäin ja tämäkin on vasta "lähtötaso". Vanhassa tähän olisi tuskin päässyt edes vuosien kokemuksella.
 
Liittynyt
08.05.2019
Viestejä
1 227
Ok, kiitos.

Eli voin ilman tukiaisiakin hoitaa, eikä työnantaja siitä saa mitään "korvausta"? Kun eikös se saa korvausta mm. vanheinpainpäivärahahoista. Mutta kelalle tai millekkään kö ei työantaja laita mitään tietoja.
Tässä siis kyseessä vähän epäeettinen toiminta.. Eli haluaisin ottaa 20-50% työtunnit, mutta työantaja ei siihen suostu. Noh nyt etsin sitten vaihtoehtoista tapaa, eli että saisinko tiputettu työprosentit jollain lakisääteisellä edulla 20-50% tasolle. Rahaa en kelalta ja verottajalta tarvitse. ELi kävisin mahdollisesti rahakkaammissa hommissa muualla ja järjestelen hoidot itse.
Se on ihan oma asiasi haetko Kelalta tukia vai ei, eikä työnantaja saa siitä tietoa. Normaalitapauksessa työnantaja täyttää Kelalle selvityksen työajastasi, jotta voit hakea joustavaa hoitorahaa, eli voit halutessasi pyytää työnantajaa täyttämään turhaan kyseisen lappusen, jos haluat esiintyä vakuuttavasti työnantajaasi kohtaan. Työnantaja ei saa mitään tukia.

Kannattaa ennen neuvottelua lukea työsopimuslain 4 luvun 4 §, jotta tiedät reunaehdot. Kyseisessä lainkohdassa ei ole edellytyksenä tuen hakeminen Kelalta, joten voit halutessasi sanoa työnantajalle myös niin, että et aio hakea tukia, vaikka osittaiselle hoitovapaalle menetkin, eikä siihen pitäisi olla työnantajalla mitään sanomista.

Työnantaja voi osittaisesta hoitovapaasta kieltäytyä vain, jos vapaasta aiheutuu työpaikan tuotanto- tai palvelutoiminnalle vakavaa haittaa, jota ei voida välttää kohtuullisilla työn järjestelyillä. En tunne oikeuskäytäntöä niin hyvin, että osaisin sanoa, mikä lasketaan vakavaksi haitaksi ja mikä ei. Jos kuulut johonkin liittoon, jolla on lakimiespalvelu, saisi sieltä varmaankin asiantuntevan vastauksen. Jos siis kävisi niin, että työnantaja vetoaa tuohon neuvoteltuasi asiasta.

Jos et hae Kelan tukia, mikään ei estä sinua tekemästä työtä toiselle työnantajalle osittaisen hoitovapaan aikana, vaikka se ehkä olisikin moraalisesti arveluttavaa. Jos hakisit Kelan tukia, pitäisi silloin kokonaistuntimäärän pysyä tuen saamisen edellytyksien alapuolella, jotta et syyllistyisi rikokseen. Eli mielestäni tässä suunnitelmassasi ei ole mitään varsinaista juridista riskiä, jos et hae Kelan tukia. Toki työnantaja saattaisi paheksua asiaa, jos sattuisit siitä jäämään kiinni juorujen tms. seurauksena... :)
 

poskiholisti

Team R&T
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
790
Tutulta kuulostaa. Olin vielä hetki sitten junior tittelillä parissa laajahkossa projektissa (sovelluskehitystä, toinen projekti poiki useitra erinäisiä sivuprojekteja) ja käytännössä rakentanut kaiken alusta alkaen. Projekteihin liittyvät kehitysideat ja fixit kulkivat hyvin paljon minun kautta (toiseen projektiin liittyi toinenkin tekijä myöhemmin, jota myös opastin paljon). Palkka oli alle 3k ja reilun parin kuukauden ajan kerkesin tiedottelemaan, että minulle on tullut kyselyjä muistakin paikoista. Alunperin oli myös sovittu, että palkkaa/tehtäväkuvaa tarkastettaisiin vuoden vaihteessa. Tätä ei kuitenkaan koskaan tapahtunut, vaan aina lykkääntyi syystä jos toisesta. Noh lopulta head hunter oli minuun yhteydessä ja tarjosi vastaavanlaista hommaa toisessa firmassa, kysyen olenko kiinnostunut kuulemaan enemmän. Noh tuossa tilanteessa olin tottakai avoin ehdotuksille ja lopulta minulle tarjottiin 4k palkkaa + muita pienempiä etuja todeten, että jokainen työnantaja haluaa tämmöisen "monessa mukana olleen työntekijän". Ei tarvinut kahta kertaa miettiä jatkoa, että vaihdanko vai en.

Vanha työnantaja otti asian kyllä ihan ok, todeten etteivät voi tuollaista tarjousta vastaan lähteä kilpailemaan ja että tilastojen mukaan keskipalkan tulisi ollla 2500-2700e. Se vähän särähti korvaan, että säästölinjalla yrittävät kituutella eteenpäin ja ei nosteta palkkaa edes tuotteliaimmille työntekijöille. Lopulta joutuivat palkkaamaan useamman freelancerin jatkamaan minun töitä eri projekteihin, sillä talossa ei ollut osaavaa ja aiheeseen perehtynyttä väkeä jatkamaan niitä. Jos minulle olisi tarjottu alkuperäisessä paikassa vaikkapa 3300-3500e palkkaa, niin tuskin olisin edes vaivautunut kuuntelemaan head hunterin ehdotuksia uudesta paikasta.

Yhteenvetona voi siis vain sanoa, että vaihtamalla todellakin paranee. Palkkatasoon tuli iso hyppy ylöspäin ja tämäkin on vasta "lähtötaso". Vanhassa tähän olisi tuskin päässyt edes vuosien kokemuksella.
Aika uskomatonta, että vuonna 2022 joku yrittää väittää, että kuvaamasi roolin keskipalkka pyörisi "tilastojen" mukaan jossain kahden ja puolen tonnin tienoilla. Toki tuo on ihan linjassa tuon jatkuvan palkantarkistuksen siirtymisen kanssa.

Sangen erikoista, että tittelinäkin on junior developer, kun tuollaisissa hommissa pyörii tapauksesta riippuen lead developereita tai arkkareita.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Yhteenvetona voi siis vain sanoa, että vaihtamalla todellakin paranee. Palkkatasoon tuli iso hyppy ylöspäin ja tämäkin on vasta "lähtötaso". Vanhassa tähän olisi tuskin päässyt edes vuosien kokemuksella.
Kuvauksen perusteella teet enemmänkin arkkitehtihommia, joten tuo palkkataso oli ihan naurettava. Näyttää firma kuin firma olevan viimeiseen asti sitä vastaan, että annetaan hyville ja tuottaville työntekijöille korvaus ja tekosyitä miksi ei voida tarkistaa palkkaa näyttää löytyvän joka suuntaan.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Kuvauksen perusteella teet enemmänkin arkkitehtihommia, joten tuo palkkataso oli ihan naurettava. Näyttää firma kuin firma olevan viimeiseen asti sitä vastaan, että annetaan hyville ja tuottaville työntekijöille korvaus ja tekosyitä miksi ei voida tarkistaa palkkaa näyttää löytyvän joka suuntaan.
Vika on kyllä isolta osin työntekijässä itsessään joka ei vaadi sitä korotusta tai vaihda sen korotuksen perässä pois.

Paskoista tekijöitä arvostamattomista firmoista pitää lähteä pois välittömästi.

Suomalainen erikoisuus vaan istua ja märistä, riskinottoa ja työnantajan vaihtamista kartetaan viimeiseen asti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 039
Joskus tullut vastaan tyyppejä jotka valittavat kun on paska työnantaja ja paska palkka. Sitten näkee saman tyypin joskus vuosia myöhemmin ja kyselee että onko jo vaihtanut työpaikkaa, niin vastaus on että en oo ja yhtä paskalla palkalla edelleen siellä kykitään.

Taitaa kuitenkin olla juuri sopiva palkka työntekijälle jos ei kerta ole valmis lähtemään ja työnantaja taitaa sen myös tiedostaa ettei toi mihinkään lähde vaikka parin vuoden välein jotain marisee. Ei siis mitään syytä nostaa palkkaa. :vihellys:
Joo, näitä kuulee aina.

Toinen yleinen on sitten tyyliin insinööri tai muu joka valittelee että niukka palkka, mutta ihan kiva ja stressitön duuni.

Silloin valinnassa sentäs on tolkku ja sen voi ihan hyvillä mielin tehdä tiedostaen, että tällä mennään.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 209
Aika uskomatonta, että vuonna 2022 joku yrittää väittää, että kuvaamasi roolin keskipalkka pyörisi "tilastojen" mukaan jossain kahden ja puolen tonnin tienoilla. Toki tuo on ihan linjassa tuon jatkuvan palkantarkistuksen siirtymisen kanssa.

Sangen erikoista, että tittelinäkin on junior developer, kun tuollaisissa hommissa pyörii tapauksesta riippuen lead developereita tai arkkareita.
Joo tässä oli varmasti isona vaikuttajana se, että minulla on alalta vuosina mitattuna vain vähän kokemusta (1v palkkatyötä). Eli aloitin asianmukaisesti juniorina. Minun duunit vain johtivat välittömästi nuihin isoihin kokonaisuuksiin ja uusien tuotteiden kehittelemiseen, eli melkoisen prässin kautta tässä on menty ja asiakaskontakteja + serverien säätöjä myöten ollut "kaikessa mukana".

Sovelluksiin liittyvät koodit olivat mm. frontin puolelta täysin minun käsialaa ja siksikin kaikki kehitysideat ja asiakkaiden toiveet päätyivät minulle arvioitavaksi (taskien listaamista ja estimatet) ja kehitettäväksi.

Työnantajan näkökulmasta olin kuitenkin alalle uusi märkäkorva, joten jonkin yleisen taulukon mukaan tuollainen palkkataso olisi ollut ihan riittävä. Ymmärrän sen kyllä, mutta olen kiitollinen siitä että näin nopealla aikataululla head hunterit ja muut firmat alkoivat kiinnostumaan minun osaamisesta ja mahdollisuus paikan vaihtamiseen tuli. Vanhassa paikassa kun ei vuosiakaan talossa olleet tienanneet sitä 3000-3300e enempää.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Mitähän nää työhön hakemisen yhteydessä tehtävät terveyskyselyt on? Tuntuu jotenkin epäilyttäviltä, et saako sellasia asioita kysyä. Liekkö sallittua valehdella niissä?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 923
Mitähän nää työhön hakemisen yhteydessä tehtävät terveyskyselyt on? Tuntuu jotenkin epäilyttäviltä, et saako sellasia asioita kysyä. Liekkö sallittua valehdella niissä?
Eikai noissa mitään ihmeellistä ole. Työnantajahan noista ei saa tietää kuin että soveltuuko (ei ole herkkyyksiä tai allergioita jne) ko. henkilö työhön vai ei.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Eikai noissa mitään ihmeellistä ole. Työnantajahan noista ei saa tietää kuin että soveltuuko (ei ole herkkyyksiä tai allergioita jne) ko. henkilö työhön vai ei.
Luki yhdessä OP:n lead developer ilmoituksessa, et ne pitää sellaisen. En kyl ymmärrä, mitä niiden voi olla tarpeellista tietää.
 

Awelonian

Residentti maahanmuuttaja
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
3 554
Aika normiahan se on, et ei ole alkoholisti tai vedä huumeita. Jossain tehdään turvallisuusselvitys ja jossain huumeseulakin. Ihan normia kuten aiemminkin sanottu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 585
Mitähän nää työhön hakemisen yhteydessä tehtävät terveyskyselyt on? Tuntuu jotenkin epäilyttäviltä, et saako sellasia asioita kysyä. Liekkö sallittua valehdella niissä?
Kuten jo todettu, ihan asiallisia toimenpiteitä.

Valehtelu, tai vähättely ei kannata, koska jos se paikan saaminen estyy terveydellisiin syihin on se kummankin etu, etteivät "vanhat" vaivat pahene uudessa työpaikassa. Sikäli tuollainen pelkkä kysely on aika kevyttä vielä, omalla työpaikalla käydään ennen työsopimuksen allekirjoitusta vielä laajassa terveystarkastuksessa, jossa samalla otetaan huumeseula. Ja viimeistään tuohon jälkimmäiseen pomppaa työpaikan saanti, jos ei ole etukäteen kertonut mahdollisista lääkkeiden käytöstä. Työnantaja ei saa muuta tietoa, kuin on sovelias/ei ole sovelias kyseiseen työhön, näitä ei mitenkään perustella. Lisäksi on joka vuosi pakollinen terveystarkastus, jossa soveltuvuutta terveyden kannalta punnitaan uudelleen.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Kuten jo todettu, ihan asiallisia toimenpiteitä.

Valehtelu, tai vähättely ei kannata, koska jos se paikan saaminen estyy terveydellisiin syihin on se kummankin etu, etteivät "vanhat" vaivat pahene uudessa työpaikassa. Sikäli tuollainen pelkkä kysely on aika kevyttä vielä, omalla työpaikalla käydään ennen työsopimuksen allekirjoitusta vielä laajassa terveystarkastuksessa, jossa samalla otetaan huumeseula. Ja viimeistään tuohon jälkimmäiseen pomppaa työpaikan saanti, jos ei ole etukäteen kertonut mahdollisista lääkkeiden käytöstä. Työnantaja ei saa muuta tietoa, kuin on sovelias/ei ole sovelias kyseiseen työhön, näitä ei mitenkään perustella. Lisäksi on joka vuosi pakollinen terveystarkastus, jossa soveltuvuutta terveyden kannalta punnitaan uudelleen.
No mikä nyt vois olla joku sairaus, joka estää lead developerin työn? Alkon ja huumeet ymmärtää, mut mun mielestä ainakin alko on todella helppo valehdella. Huumeet ei, ellei sit käytä vahvempia, jotka ei näy seuloissa, ku vajaan viikon.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 160
Vika on kyllä isolta osin työntekijässä itsessään joka ei vaadi sitä korotusta tai vaihda sen korotuksen perässä pois.

Paskoista tekijöitä arvostamattomista firmoista pitää lähteä pois välittömästi.

Suomalainen erikoisuus vaan istua ja märistä, riskinottoa ja työnantajan vaihtamista kartetaan viimeiseen asti.
Täytyy muistaa, että suomalainen systeemi on työnantajan vaihdosta vastaan. Mieleen tulee ainakin: Uudessa koeaika (ok, tämän ymmärrän), lomat palaa tai ainakin lomarahat vaikka saisi vanhasta palkkana lomapalkan ja uudessa pitää palkatonta, lomakertymä tippuu 20% pienemmäksi. Harva normityöntekijä pystyy näistä neuvottelemaan vaikka sitten kun liksaa alkaa olla päälle 5k, niin joillain onnistuu ja pomoportaalla usein jo rekryävä työnantaja mainostaa, että "täydet lomat tietty heti".

Kun tähän päälle heittää suomalaisen työmarkkinan pienuuden, etenkin pk-seudun ulkopuolella, työnhaun vaatiman ajan ja yleisen vittumaisuuden sekä jonkun henk.koht. syyn (vaikka lyhyt työmatka), niin valituksesta huolimatta se nykypositio monelle on lopulta aika hyvä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 585
No mikä nyt vois olla joku sairaus, joka estää lead developerin työn? Alkon ja huumeet ymmärtää, mut mun mielestä ainakin alko on todella helppo valehdella. Huumeet ei, ellei sit käytä vahvempia, jotka ei näy seuloissa, ku vajaan viikon.
Harvemmin taitaa työpaikan saanti estyä terveydellisistä syistä, vaikka ei se ennenkuulumatonta ole, joten senkään takia ei kannata vähätellä niitä ongelmia. On vain etu, että työterveydessä olisi mahdollisimman hyvä käsitys työpaikan työntekijöiden terveyden tilasta ja sairauksista.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Harvemmin taitaa työpaikan saanti estyä terveydellisistä syistä, vaikka ei se ennenkuulumatonta ole, joten senkään takia ei kannata vähätellä niitä ongelmia. On vain etu, että työterveydessä olisi mahdollisimman hyvä käsitys työpaikan työntekijöiden terveyden tilasta ja sairauksista.
Tuntuu jotenkin erikoiselta, et vois ennalta tietää, et jokin sairaus estäis lead developerina toimimisen. Jos on vaik ahdistunut, ni sitäkin yleensä hoidetaan altistamalla. Mitkä lie ne kriteerit noissa, jolloin sanotaan, että ei ole soveltuva työhön?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 585
Tuntuu jotenkin erikoiselta, et vois ennalta tietää, et jokin sairaus estäis lead developerina toimimisen. Jos on vaik ahdistunut, ni sitäkin yleensä hoidetaan altistamalla. Mitkä lie ne kriteerit noissa, jolloin sanotaan, että ei ole soveltuva työhön?
Katsot asiaa liian kapealta näkökulmalta. Kaikenlaiset herkistymät eri aineille estävät tehokkaasti tietynlaisten työpaikkojen saannin. Se ei ole sattumaa, että työterveyslääkäri antaa sen lausunnon, eikä tavallinen lääkäri. Työterveyslääkärin pitäisi tuntea työpaikan olosuhteet ja siellä altistattaville aineille. Ei ole mitään yleispätevää syytä mikä olisi yleistettävissä joka työpaikalle, vaan ne ovat työpaikkakohtaisia, ja osassa jopa tehtäväkohtaisia.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Joo tässä oli varmasti isona vaikuttajana se, että minulla on alalta vuosina mitattuna vain vähän kokemusta (1v palkkatyötä). Eli aloitin asianmukaisesti juniorina. Minun duunit vain johtivat välittömästi nuihin isoihin kokonaisuuksiin ja uusien tuotteiden kehittelemiseen, eli melkoisen prässin kautta tässä on menty ja asiakaskontakteja + serverien säätöjä myöten ollut "kaikessa mukana".

Sovelluksiin liittyvät koodit olivat mm. frontin puolelta täysin minun käsialaa ja siksikin kaikki kehitysideat ja asiakkaiden toiveet päätyivät minulle arvioitavaksi (taskien listaamista ja estimatet) ja kehitettäväksi.

Työnantajan näkökulmasta olin kuitenkin alalle uusi märkäkorva, joten jonkin yleisen taulukon mukaan tuollainen palkkataso olisi ollut ihan riittävä. Ymmärrän sen kyllä, mutta olen kiitollinen siitä että näin nopealla aikataululla head hunterit ja muut firmat alkoivat kiinnostumaan minun osaamisesta ja mahdollisuus paikan vaihtamiseen tuli. Vanhassa paikassa kun ei vuosiakaan talossa olleet tienanneet sitä 3000-3300e enempää.
Tuossa tulee myös se, että etenkin isoissa taloissa on usein "HR:n sääntöjä", että palkka ei voi henkilökohtaisella korotuksella nousta kuin vaikkapa max 10% kerralla, jolloin työpaikan vaihto on ainoa tapa ottaa todellisuudessa kasvaneesta vastuusta ja osaamisesta se oikea korvaus jos sellaista nopeasti tulee.

Mutta noin muuten kuulostaa kyllä ihan näätäfirmalta tuo entinen työnantajasi. En tiedä koulutustasi mutta kuvaamasi homman perusteella tuollaisia voisi tehdä vaikka diplomi-insinööri ja aloituspalkat olivat kyllä tuon tai ylikin jo 20 vuotta sitten.

Luki yhdessä OP:n lead developer ilmoituksessa, et ne pitää sellaisen. En kyl ymmärrä, mitä niiden voi olla tarpeellista tietää.
Käytännössä kaikki pitää. Sen tekee työterveyshoitaja tai -lääkäri ja työnantajalle tulee vain lausunto sopii/ei sovi tehtävään. Se tehdään siksi, ettei sinne oteta ketään, joka jo valmiiksi on menossa saikulle tai jonka terveys estää tosiasiallisesti homman tekemisen. Älä valehtele, saatat vain itsesi kuseen ja koeaikapurku odottaa.

Täytyy muistaa, että suomalainen systeemi on työnantajan vaihdosta vastaan. Mieleen tulee ainakin: Uudessa koeaika (ok, tämän ymmärrän), lomat palaa tai ainakin lomarahat vaikka saisi vanhasta palkkana lomapalkan ja uudessa pitää palkatonta, lomakertymä tippuu 20% pienemmäksi. Harva normityöntekijä pystyy näistä neuvottelemaan vaikka sitten kun liksaa alkaa olla päälle 5k, niin joillain onnistuu ja pomoportaalla usein jo rekryävä työnantaja mainostaa, että "täydet lomat tietty heti".
Mikään ansaittu ei pala vaikka vaihdat työpaikkaa. Jos sulla on jotain firmassa pysymisestä palkitsevaa niin tietty ne palaa. Itse olen jokaisessa uudessa paikassa saanut neuvoteltua lomat, ei herätä kummastusta, että perheellinen ihminen tarttee vaikkapa kesällä lapsien loman ajalle vapaata.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Katsot asiaa liian kapealta näkökulmalta. Kaikenlaiset herkistymät eri aineille estävät tehokkaasti tietynlaisten työpaikkojen saannin. Se ei ole sattumaa, että työterveyslääkäri antaa sen lausunnon, eikä tavallinen lääkäri. Työterveyslääkärin pitäisi tuntea työpaikan olosuhteet ja siellä altistattaville aineille. Ei ole mitään yleispätevää syytä mikä olisi yleistettävissä joka työpaikalle, vaan ne ovat työpaikkakohtaisia, ja osassa jopa tehtäväkohtaisia.
Edelleen toistan, et erityisesti lead developerin kohdalla. Itse en keksi, mikä vois estää, enkä muualla ole tollasia nähnyt IT-alan töissä. Kovin kankeata mun mielestä.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Käytännössä kaikki pitää. Sen tekee työterveyshoitaja tai -lääkäri ja työnantajalle tulee vain lausunto sopii/ei sovi tehtävään. Se tehdään siksi, ettei sinne oteta ketään, joka jo valmiiksi on menossa saikulle tai jonka terveys estää tosiasiallisesti homman tekemisen. Älä valehtele, saatat vain itsesi kuseen ja koeaikapurku odottaa.
Nii, eli kun oon ollut vuona miekka ja kirves osastolla, ni käyn nelivaiheisen prosessin läpi ja tipun sit vikassa, vaik muuten olisin tullut valituksi.

Mun mielestä noita kriteerejä pitäis selventää, et milloin ei ole soveltuva terveyden puolesta. Nyt ne käy läpi jotain todennäköisyyksiin perustuvaa heurestiikkaa, et joo: toi joutuu todennäköisesti saikulle jossain vaiheessa, ni ei kantsi paljata.

En oo ikinä kuullut, et jokin IT-talo vaatis tollasta, vaik tietysti työnantajan puolesta on järkevää karsia potentiaaliset saikuttajat pois jo rekryprosessissa.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Nii, eli kun oon ollut vuona miekka ja kirves osastolla, ni käyn nelivaiheisen prosessin läpi ja tipun sit vikassa, vaik muuten olisin tullut valituksi.

Mun mielestä noita kriteerejä pitäis selventää, et milloin ei ole soveltuva terveyden puolesta. Nyt ne käy läpi jotain todennäköisyyksiin perustuvaa heurestiikkaa, et joo: toi joutuu todennäköisesti saikulle jossain vaiheessa, ni ei kantsi paljata.

En oo ikinä kuullut, et jokin IT-talo vaatis tollasta, vaik tietysti työnantajan puolesta on järkevää karsia potentiaaliset saikuttajat pois jo rekryprosessissa.
Et tipu hakukierroksilla. Jos tuossa nyt ei mitään aivan poikkeuksellista ole niin se työhöntulotarkastus tehdään vasta kun olet sopimuksen kirjoittanut. Eikä siellä kysytä, että oletko ollut osastolla vaan selvitetään nykyistä terveydentilaasi. Se ei ole mikään ristikuulustelu vaan kerrot itse miten koet.

Epäiletkö itse terveytesi kestämistä hommassa?
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
Et tipu hakukierroksilla. Jos tuossa nyt ei mitään aivan poikkeuksellista ole niin se työhöntulotarkastus tehdään vasta kun olet sopimuksen kirjoittanut. Eikä siellä kysytä, että oletko ollut osastolla vaan selvitetään nykyistä terveydentilaasi. Se ei ole mikään ristikuulustelu vaan kerrot itse miten koet.

Epäiletkö itse terveytesi kestämistä hommassa?
Mietin ihan hypoteettisesti, et jos hakisin. En siis ole tällä hetkellä hakemassa, mut mietin, et jos toi käytäntö yleistyy, ni mitä pitäis ajatella.

(OP:lla on muutenkin hirveen byrokratinen hakuprosessi. Älykkyystestit ja kaikki. Liekkö tarkoitus, et porukka kokee, et ku kerran on suurella vaivalla päässyt firmaan, ni sit ei haluta enää pois.)

Mut aika surullista, jos on hirveellä vaivalla saanut paikan ja sit tippuu terveystarkastuksen takia. Miks kukaan ees hakis jotain työtä, jos epäilis oman terveytensä kestämistä siinä? Tietty, jos haluaa altista itseään, vaik just ahdistuksen takia, mut se on vähän eri asia.
 
Liittynyt
18.05.2017
Viestejä
21 331
Mietin ihan hypoteettisesti, et jos hakisin. En siis ole tällä hetkellä hakemassa, mut mietin, et jos toi käytäntö yleistyy, ni mitä pitäis ajatella.

(OP:lla on muutenkin hirveen byrokratinen hakuprosessi. Älykkyystestit ja kaikki. Liekkö tarkoitus, et porukka kokee, et ku kerran on suurella vaivalla päässyt firmaan, ni sit ei haluta enää pois.)

Mut aika surullista, jos on hirveellä vaivalla saanut paikan ja sit tippuu terveystarkastuksen takia. Miks kukaan ees hakis jotain työtä, jos epäilis oman terveytensä kestämistä siinä? Tietty, jos haluaa altista itseään, vaik just ahdistuksen takia, mut se on vähän eri asia.
"Jos yleistyy"? Tuo on ollut lähes normi jo ainakin 20 vuotta. Siinä ei pyritä karsimaan tyyppejä, jotka hommasta selviää vaan yhdessä selvitetään, että onko kenties siinä kunnossa, ettei selviä.

Siellä ei tosiaankaan kysytä tyyliin "oletko ollut osastolla" vaan kartoitetaan nykyinen terveydentilasi.

ps. "älykkyystestit" eli soveltuvuustestit on käytännössä myös kaikkialla. Kun rekry on yleensä ulkoisestettu jollekin konsulttifirmalle, kuuluu tuo hintaan. Siinä kartoitetaan enemmänkin persoonaasi ja tapaasi työskennellä sekä vuorovaikuttaa. Ja sekään ei ole mikään "introverit muualle" -testi vaan sellainen, jossa introvertti sopii erittäin hyvin tietynlaiseen hommaan ja ekstrovertti toisenlaiseen.
 
Liittynyt
14.09.2017
Viestejä
2 149
"Jos yleistyy"? Tuo on ollut lähes normi jo ainakin 20 vuotta. Siinä ei pyritä karsimaan tyyppejä, jotka hommasta selviää vaan yhdessä selvitetään, että onko kenties siinä kunnossa, ettei selviä.
Mulle toi oli eka paikka, jossa näen. Joissakin mestoissa on ollut kyl työhöntulotarkastuksia, mut ei niistä ole erikseen mainittu työilmoituksessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 964
Viestejä
4 215 681
Jäsenet
70 982
Uusin jäsen
Lahtaaja

Hinta.fi

Ylös Bottom