Tyhmät ihmiset

Liiallinen omatoimisuus ei ole hyvä. Joku oli päättänyt tuossa tovi sitten lisätä taloyhtiön ruohonleikkuriin öljyä. Lopputuloksena kiinnileikannut leikkuri, öljyä tuli pakoputkesta pihalle, eli lisätty ns. riittävästi.
 
Tyhmyyttä ei sinänsä siinä parkkiruutuun ajamisen osaamattomuudessa mielestäni ole, mutta kuten muutkin ovat sanoneet niin on tyhmää ylipäätään ajella autolla tuossa vaiheessa jos taidot ovat puutteelliset. Olisi mielenkiintoista nähdä miten kyseinen henkilö suoriutuu lopusta ajosuoritteesta noilla reissuillaan.

Opin jo lapsena äidin kyydissä ajellessa että helpointa mahdollista pysäköintiä on ajaa marketin parkkipaikalla ruutujen läpi siten, että keula on seuraavan puolen parkkiruudun etureunassa.
 
Tyhmyyttä ei sinänsä siinä parkkiruutuun ajamisen osaamattomuudessa mielestäni ole, mutta kuten muutkin ovat sanoneet niin on tyhmää ylipäätään ajella autolla tuossa vaiheessa jos taidot ovat puutteelliset. Olisi mielenkiintoista nähdä miten kyseinen henkilö suoriutuu lopusta ajosuoritteesta noilla reissuillaan.

Opin jo lapsena äidin kyydissä ajellessa että helpointa mahdollista pysäköintiä on ajaa marketin parkkipaikalla ruutujen läpi siten, että keula on seuraavan puolen parkkiruudun etureunassa.
Mutta missä menee se "taidottomuuden" raja? Se että ei osaa pakittaen parkkeerata ruutuun? Se että ei osaa taskuparkkeerata? Se että ei osaa pakittaa peräkärryn kanssa?

Toi seuraavan puolen parkkikselle ajaminen eli ns. "akkaparkki" on hyvä jos ei ole ostoksia tai muuta mitä pitäis yrittää kiikuttaa autojen välistä takaluukulle. Mä jätän itte ihan vaan sen takia siihen "edelliselle" parkille. Vituttaa ronttaa ostoksia sinne autojen väliin vaikka helpompi on lähtee, mutta mielummin mä pakitan pois ja pakkaan väljemmin.
 
Mutta missä menee se "taidottomuuden" raja? Se että ei osaa pakittaen parkkeerata ruutuun? Se että ei osaa taskuparkkeerata? Se että ei osaa pakittaa peräkärryn kanssa?
Selvä enemmistö ei korostamaani osaa, joten ei ainakaan se. :)
 
Mutta missä menee se "taidottomuuden" raja? Se että ei osaa pakittaen parkkeerata ruutuun? Se että ei osaa taskuparkkeerata? Se että ei osaa pakittaa peräkärryn kanssa?

Toi seuraavan puolen parkkikselle ajaminen eli ns. "akkaparkki" on hyvä jos ei ole ostoksia tai muuta mitä pitäis yrittää kiikuttaa autojen välistä takaluukulle. Mä jätän itte ihan vaan sen takia siihen "edelliselle" parkille. Vituttaa ronttaa ostoksia sinne autojen väliin vaikka helpompi on lähtee, mutta mielummin mä pakitan pois ja pakkaan väljemmin.

Jos ne omat ajot ei sitä vaadi, ja tietää ettei tule jatkossakaan ikinä vastaan tilanteita joissa tarvitsisi taskuparkkeerata, pakittaa peräkärryn kanssa tai ihan vain ajaa parkkiruutuun asiointia varten, niin sitten se taito ei ole tarpeellinen.
 
Jos ne omat ajot ei sitä vaadi, ja tietää ettei tule jatkossakaan ikinä vastaan tilanteita joissa tarvitsisi taskuparkkeerata, pakittaa peräkärryn kanssa tai ihan vain ajaa parkkiruutuun asiointia varten, niin sitten se taito ei ole tarpeellinen.
Kyllä auton parkkeeraus on tarpeellinen taito/pitää osata jos on ajokortti. Peräkärrystä samaa mieltä ettei tarvitse opetella ja ilman taskuparkkiakin menee hyvin. Helpottaa tosin paikkojen löytämistä jos kykenee ajamaan hiukan ahtaimpiinkin väleihin.
 
Kyllä auton parkkeeraus on tarpeellinen taito/pitää osata jos on ajokortti. Peräkärrystä samaa mieltä ettei tarvitse opetella ja ilman taskuparkkiakin menee hyvin. Helpottaa tosin paikkojen löytämistä jos kykenee ajamaan hiukan ahtaimpiinkin väleihin.

Jep, tuossa lähinnä pohdin sitä auton pitämisen ja esim. taksin tai palvelubussin käyttämisen vaihtoehtoa, oletuksena jotenkin ajattelin autoilijan olevan tässä tilanteessa ikäihminen. En usko että kovinkaan monelle työikäiselle on mahdollista kaikenlaisen parkkeerauksen taidon unohtaminen.

Taskuparkki itseltänikin luonnistuu vaikka en ole koskaan käynyt töissä tai asunut alueella jossa se olisi välttämätöntä, tosin sen osaamisen taito on varmasti rapautunut nyt kun tulee käytettyä pysäköintiavustinta, joka pysäköi 2-3x lyhyempään tilaan kuin mihin itselläni taidot ja ennen kaikkea hermot riittäisi.
 
Nyt kun taskuparkkeerauksia määritellään, niin mikä on tavoiteraja: yksi suora peruutus ja tasaus ilman että renkaan sivu osuu kadun reunakiveykseen ja ilman ranskalaista puskurisuudelmaa?

Tyhmyydestä lienee kyse silloin, kun ei tajua kykyjään ja anoppi joutuu nousemaan takaluukusta viittomaan puskurin tasalle koko jonon odottaessa takana.
 
Vihaan taskuparkkerausta, en aja paljoa - tulemme toimeen vuokra-autolla/miniliisarilla ja niissä ei aina ole peruutustutkaa. Tämän kesän miniliisarissa on onneksi peruutuskamera.

Vähäisen ajokokemuksen ja aina vaihtuvan auton lisäksi minulla on jotenkin vähän vaikea hahmottaa tilan geometriaa ellen katso suoraan kohti. Se saattaa liittyä silmäleikkaukseen joka muuten sujui hyvin.

Sen sijaan että jättäisin auton typerästi vinottain tai "tunnustelisin" puskurilla, nousen reilusti ulos ja arvioin tilanteen ja hinkkaan niin kauan että menee. Kestää ja näyttää typerältä.

Haaveilen traileroitava purjeveneen ostosta vielä joskus, siitä tulisi kyllä mielenkiintoista...
 
Mä vihaan taskuparkkeerausta sen verran että mielummin kävelen vaikka 5min enemmän ku ängen autoa vartin jonnekkin vitun pieneen koloon.

Sama peräkärryn peruutusten kanssa. Nopeemmalla pääsee kun irrottaa kärryn ja laittaa lähtövalmiiks ja pakittaa auton siihen. Tyhjentäessä ajaa mihin pystyy ja käsin työntämällä loput. Pääsee paljon helpommalla ku alkaa veivaamaan sitä oikeeseen paikkaan.
 
Lopetetaanpa sitten taas se offtopic - tämä parkkeerauskeskustelu ei ole nähdäkseni enää hetkeen liittynyt ketjun otsikon aiheeseen.
 
Lopetetaanpa sitten taas se offtopic - tämä parkkeerauskeskustelu ei ole nähdäkseni enää hetkeen liittynyt ketjun otsikon aiheeseen.
Olisko Ajotavat ja liikennesäännöt ketju , jos huono niin joku korjaa parempaan paikkaan

Tyhmyyttä ei sinänsä siinä parkkiruutuun ajamisen osaamattomuudessa mielestäni ole, mutta kuten muutkin ovat sanoneet niin on tyhmää ylipäätään ajella autolla tuossa vaiheessa jos taidot ovat puutteelliset. Olisi mielenkiintoista nähdä miten kyseinen henkilö suoriutuu lopusta ajosuoritteesta noilla reissuillaan.
Hyvää kai tuossa se että tekee niin kuin osaa turvallisesti ja muita liikoja kiusaamatta.
Tosin voisi ne perus pysäköinnit opetella, osalle parilla harjoituksella opittavissa ja sen jälkeen elämähelpottuu. Korosta osalla, osa autoista on vaikeata hahmottaa jos näkökyvyt ja ajamiseen liittyvät ei ole lähellä keskiverto nuorentasoa.

Opin jo lapsena äidin kyydissä ajellessa että helpointa mahdollista pysäköintiä on ajaa marketin parkkipaikalla ruutujen läpi siten, että keula on seuraavan puolen parkkiruudun etureunassa.
Tämä hyvä ohje, ja jos ei ruuhka-aikaan niin monessa automarketissa helposti toteutettavissa, jos ei noiden välissä sitä kävelykäytävää. (joka taasen kiva auton lastaamisen takia)


Taskuparkkeeraminen on siis pitkälti pieni oppimusjuttu ja jos sen oppi, niin ehkä edelläkuvutan jälkeen toiseksi helpoin tapa pysäköidä.

Toi seuraavan puolen parkkikselle ajaminen eli ns. "akkaparkki" on hyvä jos ei ole ostoksia tai muuta mitä pitäis yrittää kiikuttaa autojen välistä takaluukulle. Mä jätän itte ihan vaan sen takia siihen "edelliselle" parkille. Vituttaa ronttaa ostoksia sinne autojen väliin vaikka helpompi on lähtee, mutta mielummin mä pakitan pois ja pakkaan väljemmin.

Nopeasti miettien ajattelin, että olet oikeassa, mutta kun miettii että miksi ei noin missään suositella ja ylritti hahmottaa kuvailemaasi tilannetta, niin tuo on kyllä huono tapa. Joo näkyy noita, siellä kärryjen kanssa ajoväylällä touhutaan , siis muidenkin tiellä kuin sen toisen joka samanlailla parkkeerannut ja yrittää peruutella ruudusta pois.




Edit:
Linkki yhteen taskuparikki ohjeeseen.

Moottori.fi taskupurkki ohje

Eli helppoa, "veikeinta" on se oike aloitus. Sitä kannattaa testata heti kun näkee vapaan paikan kohdassa jossa esim liiketilan ikkunat josta voi varmistaa (peilata) omaa suoritusta.
 
Viimeksi muokattu:
Pariskunta oli tavannut heille entuudestaan tuntemattomat kaksi miestä Espoossa Sellon kauppakeskuksen portailla.

Aikansa keskusteltuaan miehet kutsuivat asuntoa etsineen pariskunnan luokseen - heillä oli kertomansa mukaan huone vuokrattavana.

Asuntoa etsineet olivat jo ehtineet nauttia muutaman oluen. He ottivat kutsun iloisina vastaan.

”Tää on sulle”
Saavuttuaan perille omakotitaloon paikalla oli myös muita miehiä. Kaikki olivat kerrotun mukaan ”hyvissä fiiliksissä” tarjoten vieraille olutta ja kannabista. Puheet koskettelivat muun muassa miesten taustoja. Nainen oli kiinnostunut islamista. Erityisesti häntä kiinnosti naisen asema kyseisessä uskonnossa.

Nainen otti vastaan myös isäntien tarjoaman siiderin. Juomassa oli kuitenkin outo, kemiallinen maku - aivan kuin sitä olisi terästetty. Nainen kysyi, mitä siinä oli. Miehet vastasivat, että ”tää on sulle”.

Pian naista alkoi heikottaa. Päätä huimasi, eivätkä jalat tahtoneet kantaa. Yksi isännistä talutti vieraan lepäämään huoneeseen, joka olisi ”vain hänelle, ei hänen miehelleen”.

Sai nainen ainakin omakohtaisen kokemuksen naisten kohtelusta kyseisessä ukonnossa.

Asuntoa etsivä pariskunta kutsuttiin katsomaan vapaana olevaa huonetta – isännät huumasivat naisen, ”veivät lepäämään” ja raiskasivat
 
Kyllä muuten selvisivät tekijät helpolla tuosta, huh huh!

"Itä-Uudenmaan käräjäoikeus tuomitsi vuonna 1972 syntyneen miehen vuoden ja yhdeksän kuukauden vankeuteen raiskauksesta ja huumausaineen käyttörikoksesta. Uhrilleen hänet tuomittiin maksamaan 4500 euron kipu- ja kärsimyskorvaukset.

Nuoremman miehen raiskaussyytteen oikeus hylkäsi riittävän näytön puuttuessa. Mies selvisi huumerikoksesta annetulla pikku sakolla."

Lisäksi:

"Vanhempi miehistä oli jo aiemmin tuomittu törkeästä raiskauksesta sekä pahoinpitelystä. Rikokset oli kuitenkin tehty kymmenisen vuotta sitten, joten käräjäoikeuden mukaan niillä ei ollut vaikutusta nyt annettavaan tuomioon."
 
Oli muuten annettu naiselle sen verran tuju lääkecocktailkin, että kyllä se jo yksinään on mun kirjoissani aika hemmetin vakava rikos, ihan raiskaamisesta riippumatta...

Maailma on hyväuskoisia hölmöjä täynnä, siihenhän kaikki pyramidihuijauksetkin perustuu.
 
Netflixin sarjan Unsolved Mysteries eräässä jaksossa uhrin pojan nimi on "Pistol". Käsittääkseni ihan virallisesti. :rolleyes:
 
Voidaanko luokitella tyhmyydeksi se ettei osaa ajaa autolla tai polkupyörällä? Molemmat on mekaanisia laitteita eikä kuitenkaan tee mitään muuta kuin sen minkä kuljettaja käskee. Ohjaaminen ja hallitseminen on kuitenkin todella yksinkertaista eikä mitään "äkkinäistä" pääse tapahtumaan. Ymmärrän ehkä sen että jotain valtamerilaivaa ohjastaessa täytyy olla jo vähän erilaiset skillit.

Jotenkin käsittämätöntä että tässä naapurustossa asuu eräs nainen joka ei osaa ajaa autoa parkkiruutuun vaan joutuu aina soittamaan miehensä (tai veljensä, mistä minä tiedän kuka se on) pysäköimään auton kun tulee kotiinsa.

Pari kertaa sattumalta olen tuon nähnyt kun olen pyörällä pitänyt taukoa juuri ko. talon kohdalla ja tänään oli pakko jäädä seuraamaan kun näin tutun pösön ajelevan vastaan. Sama homma taas, ämmä ajaa pihan eteen -> mies tulee veivaamaan auton kotipihaan parkkiin. Ymmärtäisin ehkä jonkun ahtaan vaikean paikan mutta kun kyseessä on ihan normaali parkkiruutu johon voi ajaa vaikka keula edellä...

Voi luokitella, muttei sen naisen tyhmyydeksi. Se mies tuossa tyhmä on, kun valkoritaroi laiskuutta ja uusavuttomuutta. Ei siinä muusta ole kyse. Akka vain on oppinut siihen, ettei itse tarvitse, kun joku muu kuitenkin. Väitän, ettei se rajoitu hänellä parkkeeraukseen.
 
Voi luokitella, muttei sen naisen tyhmyydeksi. Se mies tuossa tyhmä on, kun valkoritaroi laiskuutta ja uusavuttomuutta. Ei siinä muusta ole kyse. Akka vain on oppinut siihen, ettei itse tarvitse, kun joku muu kuitenkin. Väitän, ettei se rajoitu hänellä parkkeeraukseen.
Toisaalta jos on jo kolme kertaa laskettu bonukset nolliin kun ei ole naiselta onnistunut, alkaa se itse parkkeeraaminen kuulostaa hyvältä idealta. Tämä muuten tulee vaan lisääntymään, kun autot nykyään parkkeeraa itse napista. Mitäs jos tuo ominaisuus lakkaa toimimasta...
 
Voidaanko luokitella tyhmyydeksi se ettei osaa ajaa autolla tai polkupyörällä? Molemmat on mekaanisia laitteita eikä kuitenkaan tee mitään muuta kuin sen minkä kuljettaja käskee. Ohjaaminen ja hallitseminen on kuitenkin todella yksinkertaista eikä mitään "äkkinäistä" pääse tapahtumaan. Ymmärrän ehkä sen että jotain valtamerilaivaa ohjastaessa täytyy olla jo vähän erilaiset skillit.

Jotenkin käsittämätöntä että tässä naapurustossa asuu eräs nainen joka ei osaa ajaa autoa parkkiruutuun vaan joutuu aina soittamaan miehensä (tai veljensä, mistä minä tiedän kuka se on) pysäköimään auton kun tulee kotiinsa.

Pari kertaa sattumalta olen tuon nähnyt kun olen pyörällä pitänyt taukoa juuri ko. talon kohdalla ja tänään oli pakko jäädä seuraamaan kun näin tutun pösön ajelevan vastaan. Sama homma taas, ämmä ajaa pihan eteen -> mies tulee veivaamaan auton kotipihaan parkkiin. Ymmärtäisin ehkä jonkun ahtaan vaikean paikan mutta kun kyseessä on ihan normaali parkkiruutu johon voi ajaa vaikka keula edellä...
Ei autolla ajo toisaalta niin yksinkertaista ole. Vertaa vaikka tietokoneen käyttöön, jonka lapsikin oppii hyvin nopeasti. Autolla ajoon sentään täytyy käydä kurssi, ainakin jos liikenteen sekaan mielii.

Edit: Ja ei mekaanisuus tee laitteesta yksinkertaista. Onhan mekaaninen kellokoneistokin paljon monimutkaisempi kuin elektroninen. :)
 
Viimeksi muokattu:
Toisaalta jos on jo kolme kertaa laskettu bonukset nolliin kun ei ole naiselta onnistunut, alkaa se itse parkkeeraaminen kuulostaa hyvältä idealta.
Minusta tuossa kuulostaisi muista muuttujista riippuen hyvältä laittaa eukko joko vaihtoon tai kulkemaan sotetaksilla, fillarilla, kännimopolla tai ihan korkeintaan skootterilla.
 
No jos on parkkipelko. Ompa taas kauhea juttu. Osaako teidän kaikki vaimot ajaa esim talliin auton jne. Jotkut vaan inhoo ajamista ja ajavat vaan pakolliset.
 

On tullut lähietäisyydeltä seurattua vastaavaa ja sitä typeryyttä on vaikea kyllä ymmärtää. Ko. tapauksessa typeryys estää tulemasta huijatuksikin, niin en tiedä tapaa puuttuakaan. Paitsi hakea edunvalvojuutta käräjiltä. Näissä saattaa olla voimakkaat defenssit, jos lähtee kyseenalaistamaan tarinaa: tarinaa paikataan "omalla huijauksella" tai esitetään suora valhe suomalaiselle tilille jo siirretyistä saatavista/tuotoista/perinnöstä "todisteena" jutun "aitoudesta".

:facepalm:
 
No jos on parkkipelko. Ompa taas kauhea juttu. Osaako teidän kaikki vaimot ajaa esim talliin auton jne. Jotkut vaan inhoo ajamista ja ajavat vaan pakolliset.

Fiksumpi olla survomatta autoa sellaiseen väliin mihin ei osaa. Meillä taskuun parkkeeratessa kauniimpi puolisko "tarvitsee" ainakin 1,5 kertaa saman tilan mitä itse. Eikä tuossa sinällään mitään ihmettelemistä ole jos ajokilometrejä ja parkkeerauskertoja alkaa miettimään. Toki jos ei osaisi kotipihaan parkkeerata niin sitä opeteltaisiin niin kauan että onnistuu.

Itseä lähinnä liikenteessä häiritsee muu hölmöily. Se jos jollekkin ruutuun veivaaminen haasteellista harvemmin minua haittaa.
 
No jos on parkkipelko. Ompa taas kauhea juttu. Osaako teidän kaikki vaimot ajaa esim talliin auton jne. Jotkut vaan inhoo ajamista ja ajavat vaan pakolliset.
No tuo on nimenomaan sitä tyhmyyttä. Jos ei tule juuri ajeltua, niin eihän se ole ihmekään jos ei auton hallinta suju. Jos sen sijaan on pakko käyttää autoa, niin kannattaako keksiä itselleen tuollaisia defenssejä, joilla estää itseään oppimasta? "Yhy en voi opetella koska pelkään ja pelkään koska en osaa", voi hyvä helvetti. Ehkä sitä ajamista ei tarvitsisi niin kovasti inhota sen jälkeen kun se on opetellut.
 
No jos on parkkipelko. Ompa taas kauhea juttu. Osaako teidän kaikki vaimot ajaa esim talliin auton jne. Jotkut vaan inhoo ajamista ja ajavat vaan pakolliset.
Olen vähän kahden vaiheilla, että onko tällainen henkilö ylipäätään kelvollinen auton rattiin, vaikka tällä kuinka kortti olisikin. Tuskin se avuttomuus ja epävarmuus pelkästään parkkeeraamista koskee.
 
Puolisolla lähenee varmaan miljoona kilometriä ratin takana, 0 kolaria, mutta eipä tuo tiukkoihin taskuparkkeihin suostu ajamaan, eikä myöskään peruuta ruutuun jos vain mahdollista välttää. Ei ole ollut kiinnostusta opetella, eikä täällä maalla tarvettakaan, niin eipä tuosta ole meille hirveämmin haittaa ollut.
 
No jos on parkkipelko. Ompa taas kauhea juttu. Osaako teidän kaikki vaimot ajaa esim talliin auton jne. Jotkut vaan inhoo ajamista ja ajavat vaan pakolliset.
Mä kävin joskus treffeillä jokusia kertoja sellasen muijan kanssa joka veti 100kmh vauhdeista jarrut pohjaan "vahingossa" kun ekaa kertaa istuin sen kyydissä. Sanomattakin selvää ettei ainakaan tällänen autofriikki pystyny sellasta akkaa katteleen.
 
Mä kävin joskus treffeillä jokusia kertoja sellasen muijan kanssa joka veti 100kmh vauhdeista jarrut pohjaan "vahingossa" kun ekaa kertaa istuin sen kyydissä. Sanomattakin selvää ettei ainakaan tällänen autofriikki pystyny sellasta akkaa katteleen.

Jarrutestit onkin sitten rangaistavia nykysellään


Tosta artikkelista tyhmien ihmisten ketjuun sopivat seuraavien liikennemerkkien suunnittelijat eli Anne Berner.

e91c10bbb17e4d1c9cb15bc8b978119a.jpg

Vähimmäisnopeus, joka näyttää suositusnopeudelta (Saksa)

cfd8b242e20f4507a044103fbee8018f.jpg

Pyöräkaista, mitä nyt fillari vedetty parkkiin poikittain (pyörä)ajoradalle


7455489322bb438db192e971f90fe3d9.jpg

Taajama aka bullseye aka ground zero
:facepalm:
 
Jarrutestit onkin sitten rangaistavia nykysellään


Tosta artikkelista tyhmien ihmisten ketjuun sopivat seuraavien liikennemerkkien suunnittelijat eli Anne Berner.

e91c10bbb17e4d1c9cb15bc8b978119a.jpg

Vähimmäisnopeus, joka näyttää suositusnopeudelta (Saksa)

cfd8b242e20f4507a044103fbee8018f.jpg

Pyöräkaista, mitä nyt fillari vedetty parkkiin poikittain (pyörä)ajoradalle


7455489322bb438db192e971f90fe3d9.jpg

Taajama aka bullseye aka ground zero
:facepalm:
Pyöräkaistan merkissä ei ole mielestäni mitään vikaa. En tiedä miten päädyit kuvittelemaan että tuo tarkoittaisi ajoradalla poikittain olevaa pyörää, kun ajoratahan on toisella puolella?

Vähimmäisnopeuden merkki voi hetken aikaa mennä ristiin suositusnopeuden kanssa ja tuo keskustan merkki on vähän hassu, mutta toisaalta kuvaava. Taajaman kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

Minkä tietolähteen perusteella nämä muuten ovat juuri Anne Bernerin suunnittelemia? Berner on tuottanut paljon kaikenlaisia muita aivopieruja, mutta näinköhän on kuitenkaan tällä tasolla ollut asiaa tuottamassa?

Ja siitä brake checkistä vielä sen verran, että ei se ole ollut sallittua aiemminkaan.
 
Oon espoolainen ja kukaan edes tiedä, missä Espoon keskusta on. Siksi käänsin taajama på svenska...

Espoo nyt ei olekkaan kaupunki niinkuin normaalisti kaupunki mielletään vaan iso nippu enemmän tai vähemmän yhteen kasvaneita taajamia Helsingin kupeessa.

Vantaalla sentään on Tikkurila mitä voidaan ehkä pitää keskustana mutta ei sekään paljoa eroa. Molemmissa kunnissa olen itsekkin asunut.

Järkevintä olisi näistä kolmesta tehdä yksi kaupunki, ihan vain kehityksen kannalta.. Mutta sitä tuskin tulee koskaan tapahtumaan.
 
Jarrutestit onkin sitten rangaistavia nykysellään


Tosta artikkelista tyhmien ihmisten ketjuun sopivat seuraavien liikennemerkkien suunnittelijat eli Anne Berner.

e91c10bbb17e4d1c9cb15bc8b978119a.jpg

Vähimmäisnopeus, joka näyttää suositusnopeudelta (Saksa)

cfd8b242e20f4507a044103fbee8018f.jpg

Pyöräkaista, mitä nyt fillari vedetty parkkiin poikittain (pyörä)ajoradalle


7455489322bb438db192e971f90fe3d9.jpg

Taajama aka bullseye aka ground zero
:facepalm:

Kommentin perusteella etenemisesi pyörätiellä on ollut melko hidasta jo ennen uusia liikennemerkkejä :smile:
 
Pyöräkaistan merkissä ei ole mielestäni mitään vikaa. En tiedä miten päädyit kuvittelemaan että tuo tarkoittaisi ajoradalla poikittain olevaa pyörää, kun ajoratahan on toisella puolella?

No, ensinnäkin moottoriajoneuvolla ajo kielletty -merkissä moottoripyörässä on kuski. Toiseksi symboli esitetään 1. persoonan perspektiivissä (kuten vaikkapa kaunis vihreä moottoritiemerkki) tai muussa yhdenmukaisessa perspektiivissä (edellä mainittu on poikkeus, koska auto ja moottoripyörä nyt eivät voi olla päällekkäin muutenkaan!).

Ohessa omani
kevari.jpg


Taajaman kanssa sillä ei ole mitään tekemistä.

My bad tämä. Kun postinumero on Helsinki 12, keskusta on yhtä kuin taajama.

Minkä tietolähteen perusteella nämä muuten ovat juuri Anne Bernerin suunnittelemia? Berner on tuottanut paljon kaikenlaisia muita aivopieruja, mutta näinköhän on kuitenkaan tällä tasolla ollut asiaa tuottamassa?


Kommentin perusteella etenemisesi pyörätiellä on ollut melko hidasta jo ennen uusia liikennemerkkejä :smile:

En tajunnut ...
 
No, ensinnäkin moottoriajoneuvolla ajo kielletty -merkissä moottoripyörässä on kuski. Toiseksi symboli esitetään 1. persoonan perspektiivissä (kuten vaikkapa kaunis vihreä moottoritiemerkki) tai muussa yhdenmukaisessa perspektiivissä (edellä mainittu on poikkeus, koska auto ja moottoripyörä nyt eivät voi olla päällekkäin muutenkaan!).
En edelleenkään ymmärrä. Se että sinä haluaisit taiteellisesti merkkeihin enemmän värejä (joka on mm. pimeässä ja värisokeita ajatellen hankala asia) ja fillarin ajavan liikennemerkissä kohti taivasta, niin ehkäpä kuitenkin olennaisempaa on että ymmärretään merkin tarkoitus ja sillä siisti.

My bad tämä. Kun postinumero on Helsinki 12, keskusta on yhtä kuin taajama.
Jos tämä on tilanne, niin kannattaa yrittää avata maailmankuvaa muutenkin oman HKI-kuplan ulkopuolelle.

Missä tuossa sanotaan, että merkit ovat nimenomaisesti Bernerin suunnittelemia? Tekstistä se ei ainakaan käy ilmi, enkä usko että niin väitetään muuallakaan. Jos tämä kuitenkin todetaan jossakin linkkaamallasi sivulla olevassa videossa, niin kerro suoraan missä kohdassa, koska ei kiinnosta katsoa 10 minuutin videopätkää pelkästään sillä verukkeella, että josko sieltä löytäisi jonkin satunnaisen tiedon mihin toinen foorumipostaaja viittaa.

Btw. Liikennesäännöille on käsittääkseni oma ketjunsa muutenkin, joten voisi olla luontevampaa jatkaa tätä siellä. Väite että Berner on tyhmä ihminen siksi koska tämä on suunnitellut tällaiset merkit on kuitenkin itsessään tyhmä niin pitkään, kunnes joku osoittaa että väite on totta. Lumiukkojen kanssa pihalla Berner voi toki muuten olla monesta muusta syystä.
 
En edelleenkään ymmärrä. Se että sinä haluaisit taiteellisesti merkkeihin enemmän värejä (joka on mm. pimeässä ja värisokeita ajatellen hankala asia) ja fillarin ajavan liikennemerkissä kohti taivasta, niin ehkäpä kuitenkin olennaisempaa on että ymmärretään merkin tarkoitus ja sillä siisti.

No, omasta mielestä pysäköity fillari ylittää ajoradan alkuperäistaideteoksessa. Jaetun kevarin merkissä sentään näkyy, että kävelijät ovat kiinteän viivan toisella puolella.

Missä tuossa sanotaan, että merkit ovat nimenomaisesti Bernerin suunnittelemia? Tekstistä se ei ainakaan käy ilmi, enkä usko että niin väitetään muuallakaan. Jos tämä kuitenkin todetaan jossakin linkkaamallasi sivulla olevassa videossa, niin kerro suoraan missä kohdassa, koska ei kiinnosta katsoa 10 minuutin videopätkää pelkästään sillä verukkeella, että josko sieltä löytäisi jonkin satunnaisen tiedon mihin toinen foorumipostaaja viittaa.

Bernerin työryhmän tuotoksia, vaikkakin merkki näkee päivänvalon vasta Marinin hallituksen aikana. Ainahan noissa on liuta virkamiehiä ja tässä ehkä teollisia muotoilijoita takana.
 
No, omasta mielestä pysäköity fillari ylittää ajoradan alkuperäistaideteoksessa. Jaetun kevarin merkissä sentään näkyy, että kävelijät ovat kiinteän viivan toisella puolella.
Ei se ole mikään mielipideasia. Pyöräkaista sijaitsee käytännössä aina ajoradan oikeassa reunassa, joten ei tuon liikennemerkin omaksumisesta pitäisi tulla sen vuoksi ongelmaa.

Tuo on vähän sama asia kuin väittäisi suojatie-merkin olevan virheellinen, koska joskus suojatie voi kulkea vinottain ajoradan yli ja nykyisessä merkissä se menee aina suoraan. Varmaan myös kevyen liikenteen väylästä kertovassa liikennemerkissä pitäisi vaihtaa fillari osoittamaan taivaaseen ja pari muutakin vastaavaa merkkiä tulee kyllä mieleen. Korjataanko ne kaikki samalla logiikalla vastaamaan sinun mielihaluja? :D

Bernerin työryhmän tuotoksia, vaikkakin merkki näkee päivänvalon vasta Marinin hallituksen aikana. Ainahan noissa on liuta virkamiehiä ja tässä ehkä teollisia muotoilijoita takana.
Joo, idea merkkien tarpeellisuudesta varmaan onkin Bernerin työryhmän tuotoksia, mutta on ketjun otsikon mukaisesti tyhmää kutsua jotain ministeriä x tyhmäksi, jos tämä ei ole ollut todellisuudessa edes suunnittelemassa sitä typeräksi koettua merkkiä.

Kyllä noilla merkeillä on siis oikeasti ihan eri porukka suunnittelemassa niiden ulkonäön ja muun teknisen toteutuksen.
 
Viimeksi muokattu:
Kaiutim se jaksaa väitellä aiheesta ku aiheesta... :whistling:
Ollaan taas oikeasssa ketjussa, jos edes henkilökohtaista offtopic-vittuilua ei kyetä tai ei viitsitä suorittaa ilman kirjoitusvirheitä, saati sitten perusteluita. Jodel voisi olla oikea paikka sinulle, siellä voi jakaa mielin määrin miinuksia vääristä mielipiteistä.
 
Moottoriajoneuvolla ajo kielletty -merkissäkin näin esimerkkinä motoristi ajelee kummallisesti päin liikennemerkin reunaa siinä missä auto posottelee kohti katsojaa. Liikennemerkkien maailmassa polkupyörä, mopo ja moottoripyörä sekä ratsastaja nyt vaan aina kuvataan sivusta päin, koska edestä kuvattuna niistä ei saisi selvää. Ja kohti taivasta tai maan pintaa eivät ajoneuvosymbolit merkeissä koskaan ajele. Näin ne on muissakin maissa. Realismi ehkä kärsii, mutta luettavuus on aika paljon tärkeämpää. Mitään hienoja 3D-vaikutelmia ei myöskään olisi järkeä tehdä merkkeihin.
 
Moottoriajoneuvolla ajo kielletty -merkissäkin näin esimerkkinä motoristi ajelee kummallisesti päin liikennemerkin reunaa siinä missä auto posottelee kohti katsojaa. Liikennemerkkien maailmassa polkupyörä, mopo ja moottoripyörä sekä ratsastaja nyt vaan aina kuvataan sivusta päin, koska edestä kuvattuna niistä ei saisi selvää. Ja kohti taivasta tai maan pintaa eivät ajoneuvosymbolit merkeissä koskaan ajele. Näin ne on muissakin maissa. Realismi ehkä kärsii, mutta luettavuus on aika paljon tärkeämpää. Mitään hienoja 3D-vaikutelmia ei myöskään olisi järkeä tehdä merkkeihin.

Nuolimerkeissä suunta eteenpäin on kohti taivasta, ja taaksepäin vastaavasti

240px-Finland_road_sign_221.svg.png


joskus harvoin asia kuvataan sotilasperspektiivissä

274px-Finland_road_sign_133.svg.png


Ja tämä
240px-Finland_road_sign_E13.2.svg.png


on selkeämpi, koska molemmin puoliset viivat tekevät kaistan. Sellaisia ne luonnossakin ovat

20200712_113727.jpg


Huomaa nuoli, ettei tule fillaria parkkeerattua dynaamiselle sektorille.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
283 159
Viestejä
4 862 841
Jäsenet
78 612
Uusin jäsen
Mauritze

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom