Tyhmät ihmiset

Totta kai. Kaikkia kuvitelmia voi toki ylläpitää omasta kuvitteellisesta ylivertaisuudesta, muttei ne hirveästi lämmitä sitten, kun kopsahtaa.

T: Henkilö, jolla hylly täysi pokaaleja ratin kääntämisestä.

Viestini taisi tai jopa saattoi mennä hieman ohi, mutta jatketaan.

Hippo-kisoista löytyy monen monta lusikkaa täältäkin… ;)
 
Mitä ihmettä? Näinä vuodenaikoina härmistymisen aiheuttamaa mustaa jäätä saattaa ilmaantua todella yllättävästi ihan muuten kuivan kelin keskelle. Luulisi jokaisen, jolla on parikaan vuotta ajokokemusta tämän huomanneen joskus omakohtaisesti.

Luepa uudelleen. Tie ei muutu yhtäkkiä peilijääksi.
 
Tuosta voi vähän katella mikä se pito on ollut paikan päällä. Se että saa nykyaikaisen auton abseineen ja ajonvakautuksineen lähtemään noin lapasesta suoralla tiellä vaatii kyllä todella onnetonta kitkakerrointa. Uutta tietoa Lahden jättionnettomuudesta – 6 rikosilmoitusta, kymmeniä sairaalaan

Todella haastava keli, kun edes puolta nopeutta ajaessa rajoitukseen nähden ei taida olla toivoa saada autoa pysähtymään näkyvyyden rajoissa. Silloin tietysti pitäisi ajaa vieläkin hiljempaa – ja ottaa samalla se nopeusrajoituksen mukaan ajanut bemarikuski omaan persiiseen.


Luepa uudelleen. Tie ei muutu yhtäkkiä peilijääksi.
Tie voi todellakin muuttua yhtäkkiä peilijääksi, kun sumu härmistyy avoimessa moottoritiekohdassa muuten kuivalle tielle. Sellainen musta jää on ilman vastavaloa hyvin vaikeasti havaittavaa ja uskomattoman liukasta.
 
Mielenkiintoista, että tässäkin ketjussa löytyy puolustelijoita noille kolaroijille. Huhhuh.
Mielenkiintoista, että noin kapeella putkinäöllä asiaa tarkastelee jotku tässä ketjussa. Huhuh.

Mie kyl vähä veikkaan, että ton kokoista läjää ei saada pelkällä tyhmyydellä ja huonoilla ajotaidoilla aikaiseksi. Kyl tossa on samaan läjään menny varmaan iha kaikki, jotka nyt sattuneet ajaan tolla hetkellä tossa paikassa. Ajotaidoista ja älykkyydestä huolimatta.
 
Mielenkiintoista, että noin kapeella putkinäöllä asiaa tarkastelee jotku tässä ketjussa. Huhuh.

Mie kyl vähä veikkaan, että ton kokoista läjää ei saada pelkällä tyhmyydellä ja huonoilla ajotaidoilla aikaiseksi. Kyl tossa on samaan läjään menny varmaan iha kaikki, jotka nyt sattuneet ajaan tolla hetkellä tossa paikassa. Ajotaidoista ja älykkyydestä huolimatta.

Ei nyt aleta paskaa puhumaan. Päivittäin autolla liikkuvana todistan tuolla päivittäin sitä, että suuri osa autoilijoista ajaa siten, että mikäli jotain yllättävää tapahtuu, niin rytisee. Pääsääntöisesti ajetaan 100 km/h nopeuksissa niin lähellä seuraavaa, että mikäli se edellä ajavat jostain yllättävästä syystä pysähtyisi, niin mitään ei olisi tehtävissä törmäyksen välttämiseksi. Eli ajetaan ihan vain luottaen siihen, että mitään ei tapahdu. Ja kun tätä tehdään hyvällä ja kuivalla kelillä, niin onhan se selvä asia, että siten kun ne olosuhteet ovat huonommat, niin käy huonosti. Mikään tuossa Lahden rytinässä ei ollut olosuhteiden syytä, vaan syy on vain ja ainoastaan niiden kusipäisten autoilijoiden, jotka ajavat välittämättä mistään.
 
Mikään tuossa Lahden rytinässä ei ollut olosuhteiden syytä, vaan syy on vain ja ainoastaan niiden kusipäisten autoilijoiden, jotka ajavat välittämättä mistään.
Päteekö tämä myös niihin poliiseihin, pelastushenkilökuntaan ja ammattiautoilijoihin, jotka olivat osana tuota nippua?
 
Ei nyt aleta paskaa puhumaan. Päivittäin autolla liikkuvana todistan tuolla päivittäin sitä, että suuri osa autoilijoista ajaa siten, että mikäli jotain yllättävää tapahtuu, niin rytisee. Pääsääntöisesti ajetaan 100 km/h nopeuksissa niin lähellä seuraavaa, että mikäli se edellä ajavat jostain yllättävästä syystä pysähtyisi, niin mitään ei olisi tehtävissä törmäyksen välttämiseksi. Eli ajetaan ihan vain luottaen siihen, että mitään ei tapahdu. Ja kun tätä tehdään hyvällä ja kuivalla kelillä, niin onhan se selvä asia, että siten kun ne olosuhteet ovat huonommat, niin käy huonosti. Mikään tuossa Lahden rytinässä ei ollut olosuhteiden syytä, vaan syy on vain ja ainoastaan niiden kusipäisten autoilijoiden, jotka ajavat välittämättä mistään.
Ja tuohon ihan puskurissa ajamiseen kun vielä lisää sen, että nykyautoissa joissa on kaikenlaisia kolmikirjaimisia lyhenteitä ei välttämättä niin herkästi edes huomaa että tien pinta on jäässä tms. Vanhemmat autot joissa ei kaikenlaisia ajonvakautuksia ollut varoittivat aika äkkiä kun tuli liukas kohta mutta nykyään saattaa vaan joku merkkivalo vilkkua mittaristossa ja auto itsessään hallitsee sutimista kunnes yhtäkkiä automatiikka ei enää pystykään tekemään mitään.

Itse olen vuosikaudet ajanut autoilla joissa ei ole mitään ajonvakautuksia ja nyt nykyisessä kulkineessa viimein on, ja olihan se aluksi aika outo fiilis kun tiesi että tie on liukas mutta mittaristossa vaan vilkkui merkkivalo ja ihan kuin olisi ajanut kuivalla kesäkelillä. Tosin, sitten kun tuollaisen ajonvakautuksen kyvyt loppuvat tai tulee yllättävä tilanne jossa joutuu esim tekemään hätäjarrutuksen niin kuljettaja ei välttämättä ole niin tilanteen tasalla kun auto on peittänyt huonon pidon merkit avustamalla kuljettajaa.
 
Olisi rattihenkilöt olisi painaneet sen 100 alueella 20, joilloin vika olisi ollut niissä perään ajajissa.

Itse olisin kyennyt olemaan törmäämättä muihin, mutta todennäköisesti joku perässä tulija olisi joka tapauksessa törmännyt minuun. Ongelma on nimenomaan tyhmät ihmiset, jotka eivät tajua, että ajaminen pitää suhteuttaa vallitseviin olosuhteisiin. Auto pitää pystyä aina pysäyttämään ennenkuin törmää johonkin. Jos näin ei ole, niin tyhmä ihminen on tehnyt virheen, esim. ajamalla liian nopeasti tai ajamalla liian lähellä toista.

Ja ei se autourheilijan kokemus mitään auta, jos autourheilijalla on niin paljon kusta päässä, että ei sopeuta ajamistaan olosuhteisiin.
 
Luepa uudelleen. Tie ei muutu yhtäkkiä peilijääksi.
Kyllä todellakin voi ihan yhtäkkiä muuttua. Ei ehkä nyt ihan just joku yksi tietty kohta, mutta tarkoitan sitä, että yhdessä kohtaa on kuiva asfaltti ja sata metriä edempänä onkin mustaa jäätä / peilijäätä.

Muistan kerran kun ajelin Andorrasta Espanjaan päin. Nätti kuiva keli, lämpötila vaihteli vähän nollan molemmin puolin vuoristossa. Yhdellä suoralla sillalla huomasin, että näyttääpi vähän liukkaalta. Seuraavalla sillalla, jossa olikin mutka, varmuuden vuoksi laitoin hätävilkut päälle (kuten on paikkallinen tapa, jos merkittävästi joudut hidastamaan) ja pudotin vauhdin about 30km/h tietämille. Mutkan jälkeen mielenkiinnosta annoin vähän kaasua ja tyhjäähän se suti. Tuohon kun olisi nopeusrajoituksen mukaan ajanut niin olisi tullut testattua turvakaiteiden kestävyyttä aivan varmasti.
 
Se ajonopeus valitaan kelin (ja maksimi rajoituksen) mukaan. Olkoon se sitten vaikka 5 km/h jos tarve niin vaatii. Monet arastelevat hiljaa ajamista jostain syystä. Ja takasumuvalo(t) heti päälle jos vähänkin sumua.

Olen tuollaisen Lahden tapaisen (yllätys) liukkauden kokenut noin 27 vuotta sitten. Hyvät nastarenkaat ja ylivarovainen nopeus pelastivat, ehkä hengenkin - samalla tiellä kuoli ihmisiä. Silloin ei ollut autossa kuin absit, ei mitään muita apuja. Oli kyllä hirveä kokemus.
 
Kyllä todellakin voi ihan yhtäkkiä muuttua. Ei ehkä nyt ihan just joku yksi tietty kohta, mutta tarkoitan sitä, että yhdessä kohtaa on kuiva asfaltti ja sata metriä edempänä onkin mustaa jäätä / peilijäätä.

Muistan kerran kun ajelin Andorrasta Espanjaan päin. Nätti kuiva keli, lämpötila vaihteli vähän nollan molemmin puolin vuoristossa. Yhdellä suoralla sillalla huomasin, että näyttääpi vähän liukkaalta. Seuraavalla sillalla, jossa olikin mutka, varmuuden vuoksi laitoin hätävilkut päälle (kuten on paikkallinen tapa, jos merkittävästi joudut hidastamaan) ja pudotin vauhdin about 30km/h tietämille. Mutkan jälkeen mielenkiinnosta annoin vähän kaasua ja tyhjäähän se suti. Tuohon kun olisi nopeusrajoituksen mukaan ajanut niin olisi tullut testattua turvakaiteiden kestävyyttä aivan varmasti.
Jep ja nimenomaan tollainen vaihteleva pito on vaikeinta. Jopa wrc-kuskeille. Se on helppo sivusta huudella, että oisivat ajanee tyylii 30kmh, nii ei ois ollu ongelmaa. Mut, kuka noin hitaasti ajelis "isolla tiellä"? Nastat helpottaa, mut kyl niidenki kans liukuu, ku on yllättävän liukas paikka yhtäkkiä. Eise paljoo vaadi, ku tie sulasta muuttuukki jääksi. Asteen verran voi ero olla tienpinnassa.

e: jos muutama ois vetäny pitkäksi, mut tossa oli samassa läjässä kymmeniä autokuntia. On toi ollu erikoisempi, ja paikallinen, tapahtuma eikä perus "talvi yllätti autoilijat".
 
Uutisten mukaan oli harvinainen säätilanne kyseessä. Ja jopa kolme poliisiautoa meni ruttuun tuolla lahdessa. Uutisessa on vähän videokuvaa tilanteesta. Molemmin puolin tietä autot läjässä.

 
Päteekö tämä myös niihin poliiseihin, pelastushenkilökuntaan ja ammattiautoilijoihin, jotka olivat osana tuota nippua?
Jokaiseen, joka ei kyennyt ohjaamaansa ajoneuvoa hallitsemaan. Osa noista läjässä olijoista on toki syyttömiä, nimittäin ne, jotka ovat läjässä siitä syystä, että joku muu törmäsi heihin.
 
Uutisten mukaan oli harvinainen säätilanne kyseessä. Ja jopa kolme poliisiautoa meni ruttuun tuolla lahdessa. Uutisessa on vähän videokuvaa tilanteesta. Molemmin puolin tietä autot läjässä.

Tuskin tämäkään muuttaa asiaa ketjun "rattihenkilöille".
 
Olisikohan tämä vältetty, jos useampi vaihtaisi talvirenkaat alle ajoissa?

Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että lokakuussa voi toisinaan olla maassa jäätä tai lunta. Eihän Suomessa ole tässä mielessä "kesäkuukausia" kuin toukokuu-syyskuu.
 
Jokaiseen, joka ei kyennyt ohjaamaansa ajoneuvoa hallitsemaan. Osa noista läjässä olijoista on toki syyttömiä, nimittäin ne, jotka ovat läjässä siitä syystä, että joku muu törmäsi heihin.
Eiköhän niitäkin voi syyttää siitä että olivat pysäyttäneet autonsa
vaaralliseen paikkaan eivätkä olleet laittaneet varoituskolmiota tarpeeksi kauas auton taakse eli jonnekin 150-200 metrin päähän autosta. Oma moka siis.
 
Olisikohan tämä vältetty, jos useampi vaihtaisi talvirenkaat alle ajoissa?

Ei ole mitenkään poikkeuksellista, että lokakuussa voi toisinaan olla maassa jäätä tai lunta. Eihän Suomessa ole tässä mielessä "kesäkuukausia" kuin toukokuu-syyskuu.

Muistan ihan lähivuosilta, että toukokuussakin on tullut sellaisia aamuja, että tien pinta jäässä. Tällöin oli jo kesärenkaat autossa ja ainoa oikea vaihtoehto oli jättää silloin auto kotiin. Silloinkin aika moni muu teki sen päätöksen, että ajettava on, vaikka alla onkin kesärenkaat. Siksi näitä tapahtuu, kun suurin osa ihmisistä on tuollaisia.

Kenellä oikeasti oil talvirenkaat alla tänään Oulun alapuolella?

Minulla.
 
Kenellä oikeasti oil talvirenkaat alla tänään Oulun alapuolella?
Tämä nyt on vähän köyhä argumentti. Suurin osa ihmisistä nyt vain sattuu olemaan tyhmiä ja/tai laiskoja. Vähän sama kysyä kuinka monella on kotivaraa edes pariksi viikoksi. Väitän, että aika harvalla, ja sehän menee myös ketjun aiheeseen.

Olihan tuossa ketjukolarissa huono keli yms huonoa tuuria mukana, mutta vältettävissä olisi ollut. Se nyt tuntuu muutenkin olevan melko yleistä, että ihmiset ajattelevat asioiden vain tapahtuvan syystä x, vaikka omilla toimilla on ollut suuri vaikutus tapahtumiin.
 
Tämä nyt on vähän köyhä argumentti. Suurin osa ihmisistä nyt vain sattuu olemaan tyhmiä ja/tai laiskoja. Vähän sama kysyä kuinka monella on kotivaraa edes pariksi viikoksi. Väitän, että aika harvalla, ja sehän menee myös ketjun aiheeseen.
Se, että ajaa lokakuun puolivälissä lämpimänä syksynä kesärenkailla, ei ole tyhmyyttä eikä laiskuutta vaan normaalia toimintaa joka voi olla peräti erittäin harkittua. Siis suurimmassa osassa Suomea.

Sen sijaan se, että kelin muuttuessa liukkaaksi ja näkyvyyden surkeaksi jatkaa moottoritiellä on tyhmää. Myös siinä tapauksessa että on niin varovainen että itse hidastaa. Jos moottoritiellä on niin kusiset paikat että joutuu ajamaan hyvin hitaasti eikä näe eteensä, pitää ymmärtää että takaa tulee niitä jotka eivät vittuakaan piittaa siitä, näkeekö eteensä tai onko jarrutuskykyä. Moni ei edes ajattele onko sillä väliä eikä ymmärrä mitä tarkoittaa pito. Sieltä tullaan pois seuraavasta liittymästä jos tilanne on tämä. Suomen munanmittaisilla moottoritieosuuksilla rampista yltää melkein kusemaan seuraavalle rampille. Kenelläkään ei ole niin kiire, että harakirimoottoritiellä tarvitsee jatkaa ajoa.
 
Päteekö tämä myös niihin poliiseihin, pelastushenkilökuntaan ja ammattiautoilijoihin, jotka olivat osana tuota nippua?
Kaikki taksikuskit eivät ole taitavia talviautoilijoita, joten osalla on nopeutta liikaa liukkauteen nähden. Pelastushenkilökunta oli saapunut paikalle auttamaan loukkaantuneita. Poliisit olivat osana nippua, jotta kykenivät tehokkailla sinivaloilla varoittamaan autoilijoita. Videoissa ei näkynyt muita kuin peräänajettuja poliisiautoja. Onko sinulla kuvaa poliisiautosta, joka olisi ajanut jonkun perään/päälle? Tosin pelkkä ruttukeula ei vielä todista poliisiauton edes liikkuneen, sillä ovat saattaneet pysäköidä vilkuttamaan keula liikennevirtaa vasten.

Lahden seudulla oli ollut pakkasta koko pe-la yön. Kolarin aikaankin noin 8.30 oli yli kolme astetta pakkasen puolella. Nykyaikaiset autot varoittavat liukkaudesta jo +3...+4 C:ssa, eli Lahdessa oltiin 6-7 astetta riskirajan alapuolella. Jos noissa olosuhteissa painaa huoletta menemään kesärenkailla, niin kokemattomuudesta tai reikäpäisyydestä se kielii. Tai voihan sitä hyvissä paikoissa pitää hyvää matkanopeutta, mutta silloin pitää todellakin olla hereillä vaaranpaikkojen (sillat, sumut, notkelmat) suhteen.

Onnettomuuspaikalla pientareet olivat kuurasta/huurteesta valkoisenaan. Se on vihje, että kuuraa/huurretta saattaa olla tielläkin, joten nopeutta on syytä pudottaa. Lahdessa oli myös sumua. Tuollaisen pakkasyön jälkeen kylmä tienpinta nappaa sumun kosteudesta liukasta huurretta muodostaen mustaa jäätä. Pakkasyön jälkeen sumun sekaan ajaessa on syytä ajaa kuin talviliukkailla, eli kesärenkailla hyvin varovaisesti ja takasumari heti päälle.

Jos edessä näkyy häröpalloa, niin vähäinenkin vauhti pois ja pientareelle hätävilkkujen kera. Jos riittävän pitkälle eteen ei näe sumun takia, niin vielä suuremmalla syyllä vauhtia pois, jotta se vastaa näkyvyyttä. Peilejä pitää seurata normaalia enemmän. Oma törmäily on mahdollista estää (joskus voi toki luisua kallistuksen mukana ottamaan tukea pientareesta/kaiteesta), mutta silti tuollaisessa tilanteessa voi joutua peräänajetuksi. Sitä voi ehkäistä vetämällä hätävilkut päällä pientareelle jo reilusti ennen kasaa. Kasan kohdalla kaahareilla ei enää ole vapaita kaistoja väistöön. Eräällä videolla eräs auto lähestyi kasaa liian kovalla nopeudella pyörien pystyakselin ympäri seitsemän sekunnin ajan, kunnes kopautti hieman pakun perään. Hidastuvuus oli luokkaa 2 m/s2, eli kitkakerroin noin 0,2. Perässä tuli toinen auto, joka jo kauempana ajoi hiljaa. Auto pysähtyi ilman piruetteja paljon ennen kasaa, eli jo ennen sitä kohtaa, mistä luistelijalla kesti 7 s kasaan. Todennäköisesti kummallakaan ei ollut talvirenkaita, vaan aloitusnopeus vain oli videon perusteella aivan eri.

Hätävilkut ja pientareelle ajo hyvissä ajoin ovat tehokkaimpia keinoja varoittaa takana tulevia. Tällöin heillä on vielä vapaita kaistoja, joita voi ajaa kolhimatta ohitsesi. Sumutilanteessa pitää ajaa niin hiljaa, että ehtii pysähtyä näkyvyyden matkalla. Jarrutusmatkan voi arvioida riittävän tarkasti silmän, ratin/kaasun/jarrun ja takapuolen avulla. Kannattaa pyöristää arvio turvallisempaan suuntaan: "Tällä nopeudella pystyn varmasti pysähtymään ajoissa.".

Pakkasyö ja sen jälkeinen pakkasaamu eivät ole harvinaisia. Sumu noiden yhteydessä on jo hiukan harvinaisempaa, mutta kyllähän syytä on myös siinä, että nykyään:

-some kiinnostaa enemmän kuin uutisten sää- ja kelivaroitukset

-liikenteessä on liian kova kiire

-autot ovat turvallisia ja tunnottomia avustimilla kyllästettyjä tankkeja

-etenkin SUV:n ratissa vauhti vaikuttaa lussummalta kuin onkaan, koska korkealta katsoen asfaltin kulmanopeus on pienempi vs. matalasta henkilöautosta



Kenellä oikeasti oil talvirenkaat alla tänään Oulun alapuolella?
Perjantaina tuli vaihdettua mökillä Seat Miihin kitkat. Uutisissa kerrottiin silloin, että lauantaina tulee olemaan vaarallisen liposaa liikenteessä, ja se todellakin piti kutinsa. Aurikseen en vielä vaihda, joten sillä joutuu olemaan varovaisempi, jos on kylmää.
 
Tietty pohjoisessa talvirenkaat on hyvä juttu jo nyt. Etelässä reilua plussaa, niin ei vielä kiire ole.

sää.jpg
 
Mielenkiintoista, että noin kapeella putkinäöllä asiaa tarkastelee jotku tässä ketjussa. Huhuh.

Mie kyl vähä veikkaan, että ton kokoista läjää ei saada pelkällä tyhmyydellä ja huonoilla ajotaidoilla aikaiseksi. Kyl tossa on samaan läjään menny varmaan iha kaikki, jotka nyt sattuneet ajaan tolla hetkellä tossa paikassa. Ajotaidoista ja älykkyydestä huolimatta.
Mitä muuta se on kuin tyhmyyttä ajaa sata lasissa sakeaan sumuun (kosteaa) kelin ollessa pakkasella?
 
Kyllä se liukkaus voi tulla myös yllätyksenä. Kaveri ajoi eilen n. puolenpäivän aikaan ulos moottoritien kiihdytysrampilta. Kirkas sää, ulkolämpötila 4,5 astetta plussalla. Ramppi oli varjossa + maavalli esti auringon paisteen.tie näytti näytti täysin kuivalta, osa rampissa mustassa jäässä ja auto oli lähtenyt täysin käsistä normaalissa moottoritielle liittymisessä. Samaan kohtaan tuli myöhemmin toinenkin auto, ihan samalla tavalla. Suomalaisittain yksikään ei pysähtynyt kysymään onko kaikki ok.

Paikalle tuli siviliipoliisin auto (sattumalta), kertoivat että heille vaihdettiin jo viime viikolla nastat autoon ettei se nastarenkailla ajaminen virkavallan mielestä iso rikos ole etelä-suomessa.
 
Mitä muuta se on kuin tyhmyyttä ajaa sata lasissa sakeaan sumuun (kosteaa) kelin ollessa pakkasella?
Sumuun ajamisessa motarilla on se haaste, että jos et hiljennä, voi sumun seasta löytyä yllätys. Jos hiljennät, niin saat kuumotella että takanatulija tuuttaa perälaitaan kun ei näe että olet hidastanut "turhaan". Molempi pahempi.
 
Tuli mieleen että tässä tapauksessa kolareita olisi voinut vähentää 5G sidelinkiin perustuva teknologia jossa varoitetaan lähellä olevia autoja vaaroista, esim. hirvestä tiellä. VTT ja muutamat muut yritykset testasivat tällaista, on muistaakseni EU:n rahoittama hanke.

Taitaa google mapsissakin olla mahdollisuus klikata vaara merkki tielle mutta kuka niitä ehtii laittamaan, se pitäisi olla täysin automatisoitu. Esimerkiksi jos tielle on pysähtynyt useita ajoneuvoja niin hälytykset päälle muille.

Nämäkään eivät silti täysin pelasta tyhmyydeltä/tietämättömyydeltä/huonolta tuurilta. Kun nämä kaikki toteutuvat kerralla lopputulos on tämä.
 
Taitaa google mapsissakin olla mahdollisuus klikata vaara merkki tielle mutta kuka niitä ehtii laittamaan, se pitäisi olla täysin automatisoitu. Esimerkiksi jos tielle on pysähtynyt useita ajoneuvoja niin hälytykset päälle muille.

Google mapsi kyllä toimii näin ihan automaattisesti, huomaa jos nopeudet laskee/pysähtyy.
 
Luepa uudelleen. Tie ei muutu yhtäkkiä peilijääksi.

Lahden tapauksessa ilmeisesti ajeltu kymmenniä kilometrejä hyvässä ajokelissä, kuvauksien mukaan tie tosiaan muuttu yhtäkkiä, siis ajajan kannalta, että paikallisesti.

Voidaan toki sanoa että kuljettajilta virhearvio, ilman muuta, mutta inhimillinen. Jos siellä joku olisi Espoosta asti ajellu kahta kolmekymppiä nastarenkailla niin todennäköisesti olisi poistettu motarilta jo etäläpäässä.

Jos taasen olisi niillä nastarenkailla tehnyt kilometrin välein jarrutestauksen, mutta ei olisi sivuun otettu, niin tuolla kasassa olisi silti ollut.



Tietty pohjoisessa talvirenkaat on hyvä juttu jo nyt. Etelässä reilua plussaa, niin ei vielä kiire ole.
Yllättävä kanta, Jos lauantai aamupäiväst puhuttu siitä että hyvät nasta olisi tarvittu.

Jos tarkoitat että enen eilistä ei sinänsä ollut mitään kiirettä ja etelän tulevien ennusteiden perusteella ei mitään kiirettä ja eilinenkin senverran harvinainen että ei sellaiseen yleensä varauduta. Muistettava että nastat jopa joillain pätkillä kielletty.

Kitkoja kannattaa toki harkita komromissinä, niistä apua tyypillisempiin talvi yllätti keleihin vs kesäkumit.
 
Uutisten mukaan oli harvinainen säätilanne kyseessä. Ja jopa kolme poliisiautoa meni ruttuun tuolla lahdessa. Uutisessa on vähän videokuvaa tilanteesta. Molemmin puolin tietä autot läjässä.

Kirjoituksestasi saa helposti väärän kuvan, että oli niin harvinaisen liukasta, että jopa kolme poliisiautoa olisi kolaroinut sen takia. Näinhän asia ei ollut, vaan MTV:n mukaan kolaripaikalla olleisiin kolmeen poliisiautoon oli törmätty:

"Valtatie 4:n kolarissa oli osallisena myös kolme poliisiautoa, kun kolaripaikalla olleisiin poliisiautoihin oli törmätty. Kaksi poliisiautoista vaurioitui pahemmin. Paikalla olleet poliisit eivät ole loukkaantuneet törmäyksissä.".



Linkkisi alussa olikin video, jossa yksi ja sama henkilöauto törmää ensin ensimmäisen poliisiauton perään@0:14 ja heti perään toisen poliisiauton perään@0:18. Kolmas törmätty poliisiauto oli luultavasti se IS:n kuvassa keula liikennevirtaa vasten seissyt poliisiauto, jonka edessä oli epäilyttävän lähellä farkku Astra. Siinä poliisiauton mahdolliset vauriot näyttäisivät olevan lievempiä kuin kahdessa peräänajetussa.


Poliisin olisi ollut hyvä jäädä vähintään yhdellä autolla varoittamaan sinivilkut päällä puoli kilometriä ennen kasaa (tarvittaessa peruutus kävelyvauhtia keskikaidetta nuollen). Ja mielellään punainen pysäytysvalokin päällä, jotta autoilijat olisivat löytäneet jarrulle jo ennen sumun liukastamaa kohtaa, eivätkä vain pyyhällä sataa ohi ihmetellen vilkkuvia sinivaloja. Nyt poliisit olivat itse sekä tulilinjalla että söivät tärkeitä väistösuuntia autoilijoilta (pohjoisen suuntaan vasen piennar oli blokattu poliisiautoilla).

Screenshot_2025-10-19-12-16-33-17_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg


Screenshot_2025-10-19-12-17-39-86_965bbf4d18d205f782c6b8409c5773a4.jpg
 
Poliisin olisi ollut hyvä jäädä vähintään yhdellä autolla varoittamaan sinivilkut päällä puoli kilometriä ennen kasaa (tarvittaessa peruutus kävelyvauhtia keskikaidetta nuollen). Ja mielellään punainen pysäytysvalokin päällä, jotta autoilijat olisivat löytäneet jarrulle jo ennen sumun liukastamaa kohtaa, eivätkä vain pyyhällä sataa ohi ihmetellen vilkkuvia sinivaloja. Nyt poliisit olivat itse sekä tulilinjalla että söivät tärkeitä väistösuuntia autoilijoilta (pohjoisen suuntaan vasen piennar oli blokattu poliisiautoilla).
Varmaan käyvät läpi mitä voisi tehdä paremmin. tuli myöskin mieleen että miten sitä varoitusta ei oltu saatu riittävän kauaksi pitävällä osuudelle, toki tilane kuva voinut olla vajaa, ja montaa muutakin asiaa mietittävänä.

Puolikilometriä motarilla lyhyt matka, ja videon perusteelle en yllättyisi jos sitä kasaa on kiertynyt "turvaväli täyteen" Perinteisesti hyvälläkin kelillä taitavat satojen metrien tai pidemmälläkkin mennä ohjaan/varoittaan.
 
Poliisin olisi ollut hyvä jäädä vähintään yhdellä autolla varoittamaan sinivilkut päällä puoli kilometriä ennen kasaa
Ei sitä juuriongelmaa voi parantaa. Samaan tapaan kuin ihmisiä varoitetaan huijauksista, kasvusuuntaan menossa vaan onnistuneet huijaukset huomiosta huolimatta. Kaikista toimivin keino on ottaa kortti pois kuskeilta joilta ei riitä henkiset/fyysiset kyvyt ajajan perustaitoihin, mutta sitä ei tehdä, eli eikun toistetaan tätäkin kolarisykliä joka syksy.
 
Lisäksi varmasti osa kuskeista on selaillut samalla kännykkää tms eivätkä ole tarkkailleet mitä edessä tapahtuu.
Mä olen tarkkailut muita kuskeja (minulla on optikon mielestä normaalia tarkempi kaukonäkö) ja yllättävä fakta on että kännykkää selaavista kuskeista on ainakin 4/5 naisia. Toki ymmärrän että heillä on paremmat kyvyt moniajoon kuin miehillä mutta silti aika erikoista. Puhelin on yleensä joko sylissä tai toisessa kädessä, harvoin telineessä.

Kiinnostaisi tietää mitä siellä kännykässä yleensä pyörii kun on niin tärkeetä että pitää koko ajan räplätä…

En tiedä onko tämä oikeasti isokaan juttu liikenneturvan kannalta mutta mainitsin silti.
 

Taas yllätytään ja ollaan vihaisia, soitetaan iltalehteen ja kuluttajaneuvojalle, kun määräaikaisesta sopimuksesta ei pääsekään ennenaikaisesti irti ilmaiseksi.
Ei vaan kaikille mene mitenkään kaaliin, mitä se määräaikainen sopimus tarkoittaa.

Lisäksi uutisessa taas vaihteeksi harhaanjohtava otsikko, se sopimuksen tehnyt osapuoli ei mihinkään ole kuollut, vaan puolisonsa.
 

Taas yllätytään ja ollaan vihaisia, soitetaan iltalehteen ja kuluttajaneuvojalle, kun määräaikaisesta sopimuksesta ei pääsekään ennenaikaisesti irti ilmaiseksi.
Ei vaan kaikille mene mitenkään kaaliin, mitä se määräaikainen sopimus tarkoittaa.


No se tuskin tyhmää että yritetään purkaa sopimus mahdollisimman edullisesti. ja tunnettua että monessa sopimuksessa on lausekkaita, milloin voi purkaa määrksen sopimus sakoitta.

Mutta ihan se sopimuksen luonne ei selvinnyt, leasing kaltainen mutta ei kuitenkin, osari mutta oliko selainenkaan.
Mutta jos ei ollut vuokrasoppari, vaan enemmän osarin kaltainen rahoitus sopimus, niin Beely oli tarjonut useita vaihtoehtoja, lunastaa auto, siirtää soppari, myydä auto, purkaa soppari ja maksaa muutama tonni.

Auto oli siis hankittu käytettynä, ja sillä nykyiset ajaneet vähän, ja käytettyjen hinnat on kovia, niin tarjotut vaihtoehdot kuullostaa hyviltä mistä sitten poimia edullisin. Jos pariskunt olisi ostanut käteisellä/pankkilainalla niin samanlailla se olisi turha ja arvoa menettänyt, ja myynti edessä.

Jos rahoitussopparit menisi rahoittajan tappioksi jos puoliso menehtyy ja itsellä e tarvetta, niin se tarkoittaisi sitä että riskiryhmille ei myönettäisi rahoitusta, tai niihin hinnoiteltasiin nykyistä korkeampi riski. Tuolla kuitenkin paljon esim iäkkäitä joilla omaisuutta, vakuutusta ym. joiden järkevää ottaa esim auto rahoituksella. joten tärkeää ettei rahoitusyhtiöille turhaa riskiä tuupata.
Lisäksi uutisessa taas vaihteeksi harhaanjohtava otsikko, se sopimuksen tehnyt osapuoli ei mihinkään ole kuollut, vaan puolisonsa.
Kai se oikein, mutta samanlailla ajattelin kuin sinä, kun otsikon ekan kerran näin.

Tämän vuoden keväällä miehellä, jonka nimissä sopimus oli tehty, todettiin ajamisen estävä sairaus. Ajovastuu siirtyi kokonaan hänen vaimolleen.

Tällä viikolla rouva menehtyi.
 
No se tuskin tyhmää että yritetään purkaa sopimus mahdollisimman edullisesti. ja tunnettua että monessa sopimuksessa on lausekkaita, milloin voi purkaa määrksen sopimus sakoitta.

Mutta ihan se sopimuksen luonne ei selvinnyt, leasing kaltainen mutta ei kuitenkin, osari mutta oliko selainenkaan.
Mutta jos ei ollut vuokrasoppari, vaan enemmän osarin kaltainen rahoitus sopimus, niin Beely oli tarjonut useita vaihtoehtoja, lunastaa auto, siirtää soppari, myydä auto, purkaa soppari ja maksaa muutama tonni.

Auto oli siis hankittu käytettynä, ja sillä nykyiset ajaneet vähän, ja käytettyjen hinnat on kovia, niin tarjotut vaihtoehdot kuullostaa hyviltä mistä sitten poimia edullisin. Jos pariskunt olisi ostanut käteisellä/pankkilainalla niin samanlailla se olisi turha ja arvoa menettänyt, ja myynti edessä.

Jos rahoitussopparit menisi rahoittajan tappioksi jos puoliso menehtyy ja itsellä e tarvetta, niin se tarkoittaisi sitä että riskiryhmille ei myönettäisi rahoitusta, tai niihin hinnoiteltasiin nykyistä korkeampi riski. Tuolla kuitenkin paljon esim iäkkäitä joilla omaisuutta, vakuutusta ym. joiden järkevää ottaa esim auto rahoituksella. joten tärkeää ettei rahoitusyhtiöille turhaa riskiä tuupata.

Kai se oikein, mutta samanlailla ajattelin kuin sinä, kun otsikon ekan kerran näin.
Todennäköisesti Beely olisi tullut asiassa vastaan paljon paremmin jos sopparin tekijä olisi ollut se kuollut henkilö. Tuossakin kun tuo mies olisi siirtänyt sopparin vaimonsa nimiin tuon sairauden jälkeen niin olisi ollut huomattavasti helpompi saada tuo soppari katkolle. Tuskin nyt ihan ilmaiseksi silloinkaan olisi saanut mutta luultavasti oltaisiin päästy jonkinlaiseen fiksumpaan sopimukseen asiasta. Ymmärrän kyllä että määräaikaisia sopimuksia ei ihan helpolla ilman mitään hyvitys/"sakko"maksuja saa päätettyä.
 
Todennäköisesti Beely olisi tullut asiassa vastaan paljon paremmin jos sopparin tekijä olisi ollut se kuollut henkilö. Tuossakin kun tuo mies olisi siirtänyt sopparin vaimonsa nimiin tuon sairauden jälkeen niin olisi ollut huomattavasti helpompi saada tuo soppari katkolle. Tuskin nyt ihan ilmaiseksi silloinkaan olisi saanut mutta luultavasti oltaisiin päästy jonkinlaiseen fiksumpaan sopimukseen asiasta. Ymmärrän kyllä että määräaikaisia sopimuksia ei ihan helpolla ilman mitään hyvitys/"sakko"maksuja saa päätettyä.
Ei siinä mitään vastaantulemista tarvita jos sopimuksen tekijä kuolee, silloin se sopimus lopetetaan. Tässä tapauksessa toki se sopimuksen tekijä on elossa. Mutta olisi voinut viisaana miehenä toki siirtää kuolinvuoteella olevan vaimonsa nimiin sen.
 
No se tuskin tyhmää että yritetään purkaa sopimus mahdollisimman edullisesti. ja tunnettua että monessa sopimuksessa on lausekkaita, milloin voi purkaa määrksen sopimus sakoitta.
Totta, mutta tyhmäksi menee silloin jos sellaista purkulauseketta ei ole ja selvästä asiasta silti ruvetaan vänkäämään.

Mutta ihan se sopimuksen luonne ei selvinnyt, leasing kaltainen mutta ei kuitenkin, osari mutta oliko selainenkaan.
Mutta jos ei ollut vuokrasoppari, vaan enemmän osarin kaltainen rahoitus sopimus, niin Beely oli tarjonut useita vaihtoehtoja, lunastaa auto, siirtää soppari, myydä auto, purkaa soppari ja maksaa muutama tonni.

Auto oli siis hankittu käytettynä, ja sillä nykyiset ajaneet vähän, ja käytettyjen hinnat on kovia, niin tarjotut vaihtoehdot kuullostaa hyviltä mistä sitten poimia edullisin. Jos pariskunt olisi ostanut käteisellä/pankkilainalla niin samanlailla se olisi turha ja arvoa menettänyt, ja myynti edessä.
Mitä nyt nopeasti kävin lukemassa, niin vaikutti siltä, että tämä on ihan kuten leasing, huollot yms kulut kuuluu kuukausimaksuun ja sopimuskauden lopuksi voi halutessaan auton lunastaa itselleen. Ainoa ero se, että tässä auto on käytetty, kun normaalit liisarit yleensä on uusia.
 
Totta, mutta tyhmäksi menee silloin jos sellaista purkulauseketta ei ole ja selvästä asiasta silti ruvetaan vänkäämään.

Usein niiden taustalla on laki ja tai kuluttajasuoja viranomaisten linjaus.

Mitä nyt nopeasti kävin lukemassa, niin vaikutti siltä, että tämä on ihan kuten leasing, huollot yms kulut kuuluu kuukausimaksuun ja sopimuskauden lopuksi voi halutessaan auton lunastaa itselleen. Ainoa ero se, että tässä auto on käytetty, kun normaalit liisarit yleensä on uusia.

No jos se jutun lukemisenkin jälkeen vaikuttaa leasing sopimukselta niin ei ihme että jutun henkilöt on pohtineet että siitä voisi päästä eroon.

Osamaksusopimus, jonka lopussa ostositoutumispalvelu jos ei asiakas halua itse lunastaa autoa.

Ok, eli maalikkona aika selkeä tapaus.

Tai no, linkistä toimarin selityksiä
Pigg määrittelee puhelun aikana pariin kertaan, että Beelyn sopimukset ovat leasingin kaltaisia osamaksupohjaisia sopimuksia mutta eivät leasing-sopimuksia.
Hän ilmeisen hulissaan kun tuota toistellut, en ihan sata yllätty jos kuluttajaheppuja kiinnostaa se miten markkinoitu, jos markkinoitu vuokrasopparina, niin vähän eri juttu, varsinkin jos vuokraaja olisi kuollut. tässä tuossakin tullkinnassa vielä matkaa kohtuullistamisiin, kun sopparin tekiä elossa, tosin elämän tilanne isosti muuttunut.

Mutta jos tulkataan osariksi, niin se kai ihan normaali velkaa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
290 399
Viestejä
4 975 870
Jäsenet
79 759
Uusin jäsen
deletelevisio

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom