Päteekö tämä myös niihin poliiseihin, pelastushenkilökuntaan ja ammattiautoilijoihin, jotka olivat osana tuota nippua?
Kaikki taksikuskit eivät ole taitavia talviautoilijoita, joten osalla on nopeutta liikaa liukkauteen nähden. Pelastushenkilökunta oli saapunut paikalle auttamaan loukkaantuneita. Poliisit olivat osana nippua, jotta kykenivät tehokkailla sinivaloilla varoittamaan autoilijoita. Videoissa ei näkynyt muita kuin peräänajettuja poliisiautoja. Onko sinulla kuvaa poliisiautosta, joka olisi ajanut jonkun perään/päälle? Tosin pelkkä ruttukeula ei vielä todista poliisiauton edes liikkuneen, sillä ovat saattaneet pysäköidä vilkuttamaan keula liikennevirtaa vasten.
Lahden seudulla oli ollut pakkasta koko pe-la yön. Kolarin aikaankin noin 8.30 oli yli kolme astetta pakkasen puolella. Nykyaikaiset autot varoittavat liukkaudesta jo +3...+4 C:ssa, eli Lahdessa oltiin 6-7 astetta riskirajan alapuolella. Jos noissa olosuhteissa painaa huoletta menemään kesärenkailla, niin kokemattomuudesta tai reikäpäisyydestä se kielii. Tai voihan sitä hyvissä paikoissa pitää hyvää matkanopeutta, mutta silloin pitää todellakin olla hereillä vaaranpaikkojen (sillat, sumut, notkelmat) suhteen.
Onnettomuuspaikalla pientareet olivat kuurasta/huurteesta valkoisenaan. Se on vihje, että kuuraa/huurretta saattaa olla tielläkin, joten nopeutta on syytä pudottaa. Lahdessa oli myös sumua. Tuollaisen pakkasyön jälkeen kylmä tienpinta nappaa sumun kosteudesta liukasta huurretta muodostaen mustaa jäätä. Pakkasyön jälkeen sumun sekaan ajaessa on syytä ajaa kuin talviliukkailla, eli kesärenkailla hyvin varovaisesti ja takasumari heti päälle.
Jos edessä näkyy häröpalloa, niin vähäinenkin vauhti pois ja pientareelle hätävilkkujen kera. Jos riittävän pitkälle eteen ei näe sumun takia, niin vielä suuremmalla syyllä vauhtia pois, jotta se vastaa näkyvyyttä. Peilejä pitää seurata normaalia enemmän. Oma törmäily on mahdollista estää (joskus voi toki luisua kallistuksen mukana ottamaan tukea pientareesta/kaiteesta), mutta silti tuollaisessa tilanteessa voi joutua peräänajetuksi. Sitä voi ehkäistä vetämällä hätävilkut päällä pientareelle jo reilusti ennen kasaa. Kasan kohdalla kaahareilla ei enää ole vapaita kaistoja väistöön. Eräällä videolla eräs auto lähestyi kasaa liian kovalla nopeudella pyörien pystyakselin ympäri seitsemän sekunnin ajan, kunnes kopautti hieman pakun perään. Hidastuvuus oli luokkaa 2 m/s2, eli kitkakerroin noin 0,2. Perässä tuli toinen auto, joka jo kauempana ajoi hiljaa. Auto pysähtyi ilman piruetteja paljon ennen kasaa, eli jo ennen sitä kohtaa, mistä luistelijalla kesti 7 s kasaan. Todennäköisesti kummallakaan ei ollut talvirenkaita, vaan aloitusnopeus vain oli videon perusteella aivan eri.
Hätävilkut ja pientareelle ajo hyvissä ajoin ovat tehokkaimpia keinoja varoittaa takana tulevia. Tällöin heillä on vielä vapaita kaistoja, joita voi ajaa kolhimatta ohitsesi. Sumutilanteessa pitää ajaa niin hiljaa, että ehtii pysähtyä näkyvyyden matkalla. Jarrutusmatkan voi arvioida riittävän tarkasti silmän, ratin/kaasun/jarrun ja takapuolen avulla. Kannattaa pyöristää arvio turvallisempaan suuntaan: "Tällä nopeudella pystyn varmasti pysähtymään ajoissa.".
Pakkasyö ja sen jälkeinen pakkasaamu eivät ole harvinaisia. Sumu noiden yhteydessä on jo hiukan harvinaisempaa, mutta kyllähän syytä on myös siinä, että nykyään:
-some kiinnostaa enemmän kuin uutisten sää- ja kelivaroitukset
-liikenteessä on liian kova kiire
-autot ovat turvallisia ja tunnottomia avustimilla kyllästettyjä tankkeja
-etenkin SUV:n ratissa vauhti vaikuttaa lussummalta kuin onkaan, koska korkealta katsoen asfaltin kulmanopeus on pienempi vs. matalasta henkilöautosta
Kenellä oikeasti oil talvirenkaat alla tänään Oulun alapuolella?
Perjantaina tuli vaihdettua mökillä Seat Miihin kitkat. Uutisissa kerrottiin silloin, että lauantaina tulee olemaan vaarallisen liposaa liikenteessä, ja se todellakin piti kutinsa. Aurikseen en vielä vaihda, joten sillä joutuu olemaan varovaisempi, jos on kylmää.