Sitä perusteltu turvallisuudella, eli tärkeää pitää kaiteesta kiinni, ja varaudutaan siihen että liukuportaa menee jumiin, jotain sinne väliin, Suomessa kai se sepeli, sitä en tiedä kuinka usein se pysäyttää seinään, nykäsykin voi horjauttaa. Toinen hätäseis
Maalikkona kuvittelen että nopeus, ja suunta, jos mennään hitaasti ylöspäin, niin äkkipysähdys vie ensin eteen. Vs jossain metro liukuportaissa alaspäin mennessä äkkipysähdys vähän vaarallisempi.
Se perusohje, seiso portaalla,pidä kaiteesta kiinni, ja katse menosuuntaan, lisäksi sitten liuta muita rajoituksia ja ohjeita.
En väitä etteikö jossain olisi ohje seiso oikealla, ja anna ohjeistus vasemmalta, en varma olenko sellaista nähnyt ja missä, olenko sen oikein ymmärtänyt.
Noissa tasaisesti menevissä , esim jossain pitkissä terminaaleissa, joissa pysähtyminenei johda kymmenien metrin "putamiseen" rappusia pitkin alas, lievemmät, see viedä karryjäkin.
Edit:
Ja siis pitänyt tuota kiinteistön, valmistajan vastuu välttelynä, mutta kokemus tarinat äkkipysähdyksestä saanut vähän kohdekohtaista harkintaa/huollisuutta.
Samoin tulee useammin seurattua miten se liukuportainen pää purkaantuu ja joskus varautuun missä hätäseis.