Tyhmät ihmiset

Vaikka leikiteltäisiin sellaisella mahdottomuudella, että joku unohtaa 9 kg painavan ketjun kaulaan niin, jos unohdetaan se paino, niin hahmotteleppa mielessäsi millainen koko on 9 kg painavalla ketjulla ja mieti voiko sellaisen unohtaa kaulaan. Kyseessä ei ole mikään pieni suomileijona vaan se ketju käytännössä peittää koko kaulan ja varmasti roikkuukin pitkälle. Erittäin iso objekti. Asiaa voi yrittää hahmottaa etsimällä isoimman ketjun mitä taloudesta löytää ja tuskin sekään 9 kg painaa. Siitä sitten pyöräytät kaulan ympärille niin aika vaikea sitä on unohtaa.
Sopiiko olettaa, ettet ole käynyt armeijaa? Tetsari ja ase painaa yhdessä suurinpiirtein saman verran, ja pidemmän marssin jälkeen täysivarustuksella ne tuntuvat ilmaakin kevyemmiltä. Jokaiseen remmiin tottuu - jopa niihin jotka hiertävät ihon verille.
 
Sopiiko olettaa, ettet ole käynyt armeijaa? Tetsari ja ase painaa yhdessä suurinpiirtein saman verran, ja pidemmän marssin jälkeen täysivarustuksella ne tuntuvat ilmaakin kevyemmiltä. Jokaiseen remmiin tottuu - jopa niihin jotka hiertävät ihon verille.
Tuo on vähän huono vertauskuva - tetsarin paino jakautuu hartioille ja lantiolle - ei kaulalle. Eikä sitä asettakaan kaulassa roikoteta, vaan senkin hihna kulkee enemmänkin hartioilla/yläselässä kuin niskassa tai kaulassa.

Mutta joo, siitä olen samaa mieltä ettei tuo 9kg nyt niin painava juttu ole, kuin Sallys on kaunistellut. Aivan varmasti moni pystyy pitäimään tällaista kaulassaan kauemmin kuin "joitakin minuutteja".
 
Sopiiko olettaa, ettet ole käynyt armeijaa? Tetsari ja ase painaa yhdessä suurinpiirtein saman verran, ja pidemmän marssin jälkeen täysivarustuksella ne tuntuvat ilmaakin kevyemmiltä. Jokaiseen remmiin tottuu - jopa niihin jotka hiertävät ihon verille.
Olen käynyt armeijan. Muistan kyllä kuinka painavalta reppu ja ase tuntui ja painavilta ne tuntui marssin jälkeenkin. Ei unohtunut vahingossa päälle, kun tupaan viimein päästiin, vaan lensi selästä heti pois. Ja nekin jotka eivät armeijaa ole käyneet pystyvät kyllä kuvitella 9 kg painon tai vaikka asiaa kodista löytyvillä painoilla testata. Kysehän ei ollut siitä, kuinka kauan noita voi pitää päällä vaan siitä, että se paino muuttuisi huomaamattomaksi ajan kanssa ja täten unohtaisit sen olemassaolon. Lisäksi tässä moni sivuuttaa sen fyysisen koon, 9 kg ketju on iso, todella iso.

Eiköhän tuossa ole tapahtunut kuten yllä jo käsiteltiin. Tuli kiire ja juostessa ei muistunut mieleen, että huoneeseen ei saa viedä metallia.
 
Viimeksi muokattu:

En tiedä selittääkö muu kuin tyhmyys sitä, että lähdetään ilmeisesti uimataidottomana ja ilman pelastusliivejä merelle SUP-laudalla ja kumiveneellä. Mikä ylipäätään ajaa uimataidottoman syvän veden äärelle? Se on vähän kuin jos itse lähtisin kokeilemaan free solo -kiipeilyä tai liitopuku-hyppyä vuoren rinteeltä.
 
Viimeksi muokattu:
Olen käynyt armeijan. Muistan kyllä kuinka painavalta reppu ja ase tuntui ja painavilta ne tuntui marssin jälkeenkin. Ei unohtunut vahingossa päälle, kun tupaan viimein päästiin, vaan lensi selästä heti pois. Ja nekin jotka eivät armeijaa ole käyneet pystyvät kyllä kuvitella 9 kg painon tai vaikka asiaa kodista löytyvillä painoilla testata. Kysehän ei ollut siitä, kuinka kauan noita voi pitää päällä vaan siitä, että se paino muuttuisi huomaamattomaksi ajan kanssa ja täten unohtaisit sen olemassaolon. Lisäksi tässä moni sivuuttaa sen fyysisen koon, 9 kg ketju on iso.

Eiköhän tuossa ole tapahtunut kuten yllä jo käsiteltiin. Tuli kiire ja juostessa ei muistunut mieleen, että huoneeseen ei saa viedä metallia.
Pointti oli siis, että kun repun heitti pois selästä, niin ei sitä pelkkää tetsaria ja asetta enää huomannut, vaikka painaa yhdessä sen kymmenisen kiloa.

En vieläkään tiedä millaisesta ketjusta puhutaan, joten sen painolla ei ole juurikaan väliä. Oletan, ettei kuitenkaan teräskettingistä puhuta.
 
Pointti oli siis, että kun repun heitti pois selästä, niin ei sitä pelkkää tetsaria ja asetta enää huomannut, vaikka painaa yhdessä sen kymmenisen kiloa.

En vieläkään tiedä millaisesta ketjusta puhutaan, joten sen painolla ei ole juurikaan väliä. Oletan, ettei kuitenkaan teräskettingistä puhuta.
Kyllähän me jotain ketjusta tiedetään, että oli 9 kg painava. Vaikka se olisi tehty lyijystä niin silloinkin sen fyysinen koko on iso.

Tässä kuvassa on tankoon kiinnitetty kaksi 12 kg teräsketjua. Yhden ketjun pituus 140cm.

painoketjutlevytankoondinoxsport3kopio.jpg


 
En vieläkään tiedä millaisesta ketjusta puhutaan, joten sen painolla ei ole juurikaan väliä. Oletan, ettei kuitenkaan teräskettingistä puhuta.

No ei niitä magneettisia metalleja kovin montaa ole ja jos pitää valita vaikka googlen tarjoamasta listasta niin eiköhän se teräs ole todennäköisin... "rauta, koboltti, teräs, nikkeli, mangaani, gadolinium ja magnetiitti"
 
Tässä kun enempi tullut seurattua tubesta ja muistakin somealustoista autojen kanssa harrastavia, niin pannut merkille että lähes kukaan näistä ei juuri koskaan käytä turvavyötä, matkustajat mukaan lukien. En tiedä onko tämä nyt joku yleistynyt trendi vai aina ollut näin, mutta nyt kun kaikki elämämiset dokumentoidaan someen, niin paljastuu tämmöset.
Olisko näin? Itse en ole pannut merkille vastaavaa vaikka tuleekin katsottua autosisältöä. Toki vyön käyttämättä jättämistä näkee noissa videoissa enemmän kuin tilastollisesti tiedetään olevan liikenteessä. Sellaista joukkoa en kuitenkaan tunnista, jossa lähes kukaan ei juuri koskaan käyttäisi.

Tähän toimintaan on monia syitä joista osa on typeriä ja osa hyvin järkeviä. Osa on samoja kuin normaalissa arjessa, osa videoproduktiolle tai autoharrastukselle ominaisia.
  • Esitellään museoautoja, jossa ei edes ole turvavöitä
  • Koeajetaan keskeneräistä projektia jossa ei vielä ole vöitä tai edes ovia
  • Tissit näkyvät paremmin ilman turvavyötä
  • Kuvaaja kurottelee autossa eikä vyötettynä ylettäisi
  • Turvavarusteiden käyttöä pidetään nolona
  • Laiskuus
Viime aikoina on näkynyt suomalaisessakin tv-tuotannossa yhä yleisemmin tapaa vetää turvavyö kainalosta. Käsittääkseni tämä tehdään kun ensimmäinen ajatus olisi kohta 3 yllä mutta tuotanto vaatii kiinnittämään vyön. Vaihtoehtoisesti tämä on nähty amerikkalaisessa televisiossa tai somessa ja matkitaan koska cool.
 
Olisko näin? Itse en ole pannut merkille vastaavaa vaikka tuleekin katsottua autosisältöä. Toki vyön käyttämättä jättämistä näkee noissa videoissa enemmän kuin tilastollisesti tiedetään olevan liikenteessä. Sellaista joukkoa en kuitenkaan tunnista, jossa lähes kukaan ei juuri koskaan käyttäisi.

Tähän toimintaan on monia syitä joista osa on typeriä ja osa hyvin järkeviä. Osa on samoja kuin normaalissa arjessa, osa videoproduktiolle tai autoharrastukselle ominaisia.
  • Esitellään museoautoja, jossa ei edes ole turvavöitä
  • Koeajetaan keskeneräistä projektia jossa ei vielä ole vöitä tai edes ovia
  • Tissit näkyvät paremmin ilman turvavyötä
  • Kuvaaja kurottelee autossa eikä vyötettynä ylettäisi
  • Turvavarusteiden käyttöä pidetään nolona
  • Laiskuus
Viime aikoina on näkynyt suomalaisessakin tv-tuotannossa yhä yleisemmin tapaa vetää turvavyö kainalosta. Käsittääkseni tämä tehdään kun ensimmäinen ajatus olisi kohta 3 yllä mutta tuotanto vaatii kiinnittämään vyön. Vaihtoehtoisesti tämä on nähty amerikkalaisessa televisiossa tai somessa ja matkitaan koska cool.
Kyllä näillä on pääsääntöisesti modernit autot ollu jossa se vyö siellä pilarissa roikkuu, eli syynä ei ainakaan ole niiden puute. Muutenkaan videoissa ei tehdä mitään sellaista että olisi edes mitenkään perusteltua olla käyttämättä vyötä.
 
Kyllä näillä on pääsääntöisesti modernit autot ollu jossa se vyö siellä pilarissa roikkuu, eli syynä ei ainakaan ole niiden puute. Muutenkaan videoissa ei tehdä mitään sellaista että olisi edes mitenkään perusteltua olla käyttämättä vyötä.
Kyseessä ovat siis autoharrastajien tai "autoharrastajien" videot, joissa ei juuri koskaan kukaan käytä turvavyötä, autot ovat tavallisen tylsiä ja autoilla ei tehdä mitään epätavallista, vissiin ajetaan vaan hukka-ajoa ja juodaan kaljaa tms. :hmm: Jonkinlainen algoritmikupla täytyy olla kyseessä.
 
Nyt myös Hesari kirjoittaa asiasta joten eiköhän tämä ihan aito juttu ole.
Tapaus voi toki olla aito, mutta se on epäselvää, että millainen se ketju oli, miksi se oli kaulassa kuvaushetkellä ja ennen kaikkea miksi henkilökunta ei puuttunut siihen? Painonnostossa ketjuja käytetään eri tilanteissa, mutta harvemmin kaulassa, eikä niitä kanniskella ympäriinsä muualla, varsinkaan lukittuna. Lisävastuksena käytettävät painovyöt/liivit ovat taas ihan eri asia. Asiakkaan mahdollinen tyhmyys on tässäkin tapauksessa oma asiansa, mutta onhan siellä kuvauspaikassa kuitenkin aina oltava vastuullista henkilökuntaa paikalla ja kyllä tyhmimmällekin sairaanhoitajalle on päivänselvää, ettei magneettikuvauslaitteen lähelle ole mitään asiaa metalliesineiden kanssa sen ollessa käynnissä. Alla olevan uutisen mukaan asiasta oli keskusteltu aiemminkin. Joku tässä jutussa haisee.

She told News 12 that the technician summoned into the room her husband, who was wearing a 9 kilogram chain that he uses for weight training, an object they’d had a casual conversation about during a previous visit with comments like: “Ooooooh, that’s a big chain!”
 
Viimeksi muokattu:
Tapaus voi toki olla aito, mutta se on epäselvää, että millainen se ketju oli, miksi se oli kaulassa kuvaushetkellä ja ennen kaikkea miksi henkilökunta ei puuttunut siihen?
Uusi teoria: henkirikos. Tapahtui erikoisin murha ikinä. Joku kiersi ketjun äijän kaulan ympäri ja työnsi hänet kuvaushuoneeseen.
 
Pehmiksen lähtöhinta oli ensimmäisen tunnin ajan 90 senttiä ja hintaa pudotettiin joka tunti 10 sentillä. Viimeisen tunnin pehmistä sai ilmaiseksi kello 7–8 välillä.
Paikalla olleen Ilta-Sanomien kuvaajan mukaan jonotus kesti läpi yön ja jono oli jatkuvasti satojen metrien pituinen. Eräs perhe kertoi jonottaneensa halpaa pehmistä peräti kolme tuntia.
Ei voi kuin ihmetellä että miten tyhmä pitää olla että seisoo keskellä yötä kolme tuntia jonossa sen takia että saa pehmiksen. Kyllä itsellä ainakin löytys aika helvein paljon parempaakin tekemistä vaikka en oliskaan nukkumassa.
 


Ei voi kuin ihmetellä että miten tyhmä pitää olla että seisoo keskellä yötä kolme tuntia jonossa sen takia että saa pehmiksen. Kyllä itsellä ainakin löytys aika helvein paljon parempaakin tekemistä vaikka en oliskaan nukkumassa.
Joillekin jonottaminen on se kohokohta. Huomaa usein myös liikennevaloissa ja ruuhkissa.

En minäkään ymmärrä ja ylipäätään näen outona miten vähän ihmiset arvostavat aikaansa. Liukuportaissa seisominen kuuluu ihan samaan kategoriaan.
 


Ei voi kuin ihmetellä että miten tyhmä pitää olla että seisoo keskellä yötä kolme tuntia jonossa sen takia että saa pehmiksen. Kyllä itsellä ainakin löytys aika helvein paljon parempaakin tekemistä vaikka en oliskaan nukkumassa.
Työttömyys ja ihmisten yksinäisyys on kasvussa. Nuo jonot ovat niissä aikaa viettäville yksi paikka saada sisältöä muuten tyhjään elämään. Vähän sama juttu kuin että istuisi monitorin äärellä höpöttelemässä nettifoorumin nimimerkeille tuhlaten aikaa, jonka voisi käyttää paremminkin.
 
Oma aika vs raha, niin eihän tuossa jonottamisessa ollut mitään järkeä. Mutta jos homman ottaa kokemuksen kannalta, niin sittenhän se voi olla mielekästä. Tosin itsekin perheellisenä en olisi kyllä ainakaan pienten lasten kanssa jäänyt keskellä yötä kolmeksi tunniksi pehmisjonoon, mutta vähän varttuneemmalla sakilla tuo olisi voinut olla ihan hauska tempaus. Tuota ei omasta mielestäni itseisarvona voi syyttää tyhmyydeksi, ihmiset haluavat eri tavoin käyttää aikaansa, eikä siinä ole mitään väärää.
 
Lol

"Tässä pitää nyt seistä, koska ei TARVITSE kävellä."

On kyllä niin löysä argumentti etten voi kuvitella kenenkään sanovan moista ääneen. Paitsi tietysti liikuntarajoitteisten suusta - pahoittelen kun en osannut riittävän inklusiivisesti asiaani muotoilla.
No mitä muuta vastausta odotit? Liukuportaiden tarkoitus ON se, että päästään lihasvoimaa käyttämättä siirtymään kerrosten välillä, eikä tämä asia muutu miksikään, vaikka itse niissä juoksisit. Ja jos liukuportaissa seisominen tuntuu ajankhukalta vrt käveleminen tai juokseminen, on menty ajanhallinnassa josssin pahasti pieleen.
 
Ettei tarvitse kävellä.
Minuakin on aina ihmetyttänyt miksi kävely loppuu kun astutaan liukuportaille. Siihen asti on jaksettu kävellä hyvin ja sen jälkeenkin jaksetaan kävellä.

Ovat lisäksi yleensä myös hyvin hitaita. Kävelen niissä aina kun voin ja ohittelen seisoskelijoita jos tilaa on.

Vanhuksia ymmärrän, ne voivat hyvin siinä seisoskella, mutta terveet aikuiset ihmiset, miksi ?

Kai te seisoskelette myös lentokenttien kilometrin pituisissa "liukumatoillakin". Oma mielenterveys ei kestä tuota ollenkaan. Koneessa voi sitten istuskella ihan tarpeeksi ja olla käyttämättö lihasvoimaa.
 
No mitä muuta vastausta odotit? Liukuportaiden tarkoitus ON se, että päästään lihasvoimaa käyttämättä siirtymään kerrosten välillä, eikä tämä asia muutu miksikään, vaikka itse niissä juoksisit. Ja jos liukuportaissa seisominen tuntuu ajankhukalta vrt käveleminen tai juokseminen, on menty ajanhallinnassa josssin pahasti pieleen.
Vaikka se olisi niiden tarkoitus, se ei ole rajoitus. Ylipäätään lihasvoiman käytön välttäminen on nyky-yhteiskunnassa suoranainen epidemia.
 
Minuakin on aina ihmetyttänyt miksi kävely loppuu kun astutaan liukuportaille. Siihen asti on jaksettu kävellä hyvin ja sen jälkeenkin jaksetaan kävellä.

Ovat lisäksi yleensä myös hyvin hitaita. Kävelen niissä aina kun voin ja ohittelen seisoskelijoita jos tilaa on.

Vanhuksia ymmärrän, ne voivat hyvin siinä seisoskella, mutta terveet aikuiset ihmiset, miksi ?

Kai te seisoskelette myös lentokenttien kilometrin pituisissa "liukumatoillakin". Oma mielenterveys ei kestä tuota ollenkaan. Koneessa voi sitten istuskella ihan tarpeeksi ja olla käyttämättö lihasvoimaa.
Niin se kävely loppuu koska siinä on liukuportaat joidenka tehtävä on kuljettaa ihmisiä. Luonnollisesti siellä kadulla kävellään, koska siellä ei ole liuku/rullaportaita.

Ilman muuta seison lentokentällä kuljettimessa, jos ei ole kiire. Onko sinulla kiire päästä portille odottamaan? Lisäksi noissa seistään, ei istuta, kuten koneessa.

Mihin sinulla on kiire ja miksi et juokse kävelyn sijaan?
 
Viimeksi muokattu:
Minuakin on aina ihmetyttänyt miksi kävely loppuu kun astutaan liukuportaille. Siihen asti on jaksettu kävellä hyvin ja sen jälkeenkin jaksetaan kävellä.

Ovat lisäksi yleensä myös hyvin hitaita. Kävelen niissä aina kun voin ja ohittelen seisoskelijoita jos tilaa on.

Vanhuksia ymmärrän, ne voivat hyvin siinä seisoskella, mutta terveet aikuiset ihmiset, miksi ?
No ihan siksi, että portaiden kiipeäminen on raskaampaa kuin tasamaalla kävely, ja jos kävelet liukuportaissa, menetät juuri tämäm niiden tuoman oleellisimman hyödyn (eli pääset perille muutenkin, ilman lihasvoiman käyttöä). Se liukuportaissa kävelemällä "säätetty" aikakin on käytännössä ihan marginaalinen.

Logiikallasi voisi kysyä myös miksi käyttää bussia kun voi käyttää polkupyörää (tilanteissa/matkoilla joissa bussi ei tarjoa nopeusetua)
 
Mihin sinulla on kiire ja miksi et juokse kävelyn sijaan?
Ei minulla ole kiire mihinkään . Ne ovat vaan hitaita. Jos liukuportaissa maisemien ihailu on ihan jeppis touhua, niin siitä sitten. Se on nyt vaan tyhmää seisoskella niissä kun samalla voi kävelläkkin.

ja jos kävelet liukuportaissa, menetät juuri tämäm niiden tuoman oleellisimman hyödyn
Menetät lähinnä portaiden tuoman hyödyn kun et kävele. Mitä hyötyä on seistä tumput suorana kun jokin kone kuljettaa sinua eteenpäin ? Ihmiset liikkuvat muutenkin liian vähän, ja portainen kipuaminen on parasta arkiliikuntaa mitä voi huomaamattaan tehdä.

Työpaikallaikin pyrin käyttämään portaita hissin sijaan.
 
No ihan siksi, että portaiden kiipeäminen on raskaampaa kuin tasamaalla kävely, ja jos kävelet liukuportaissa, menetät juuri tämäm niiden tuoman oleellisimman hyödyn (eli pääset perille muutenkin, ilman lihasvoiman käyttöä). Se liukuportaissa kävelemällä "säätetty" aikakin on käytännössä ihan marginaalinen.

Logiikallasi voisi kysyä myös miksi käyttää bussia kun voi käyttää polkupyörää (tilanteissa/matkoilla joissa bussi ei tarjoa nopeusetua)
Minähän käytän polkupyörää aina kun mahdollista. Se on mukavaa ja usein myös riittävän nopeaa.

Jos seisominen on mukavaa, en sitä tuomitse. Ihmettelen vain, koska en pysty siihen samaistumaan.

En kuitenkaan tyhmäksi kutsuisi liukuportaissa seisovia, mutta heidän alalajinsa, jotka seisominen lisäksi maksavat käyttääkseen tiettyyn paikkaan sidottua stepperiä. Se alkaa mennä tyhmyyden rajoille.
 
Ei minulla ole kiire mihinkään . Ne ovat vaan hitaita. Jos liukuportaissa maisemien ihailu on ihan jeppis touhua, niin siitä sitten. Se on nyt vaan tyhmää seisoskella niissä kun samalla voi kävelläkkin.


Menetät lähinnä portaiden tuoman hyödyn kun et kävele. Mitä hyötyä on seistä tumput suorana kun jokin kone kuljettaa sinua eteenpäin ? Ihmiset liikkuvat muutenkin liian vähän, ja portainen kipuaminen on parasta arkiliikuntaa mitä voi huomaamattaan tehdä.

Työpaikallaikin pyrin käyttämään portaita hissin sijaan.
Eli oikeastaan kysymys onkin siitä että miksi edes rakentaa liukuportaita minnekään ;)
 
Ei minulla ole kiire mihinkään . Ne ovat vaan hitaita. Jos liukuportaissa maisemien ihailu on ihan jeppis touhua, niin siitä sitten. Se on nyt vaan tyhmää seisoskella niissä kun samalla voi kävelläkkin.


Menetät lähinnä portaiden tuoman hyödyn kun et kävele. Mitä hyötyä on seistä tumput suorana kun jokin kone kuljettaa sinua eteenpäin ? Ihmiset liikkuvat muutenkin liian vähän, ja portainen kipuaminen on parasta arkiliikuntaa mitä voi huomaamattaan tehdä.

Työpaikallaikin pyrin käyttämään portaita hissin sijaan.
Kiire ei ole mutta pitää päästä nopeasti, selvä. Miksi kävelet, jos juoksemalla pääsee nopeammin?
 
Juokseminen on ihmiselle ominainen tapa liikkua. Miksi käytät sitä tässä argumenttina? Vieläpä sillä premissillä, ettei vastakeskustelija juoksisi?
Koska olette puhuneet kävelystä. Tuossa just edellä tuli ilmi, että liukuportaat ovat joillekkin liian hitaita ja siksi pitää kävellä. Täten mietin, miksi kävelette, jos juoksemalla pääsee nopeammin. Vaikuttaa siltä, että tämä paljastus sai pasmasi sekaisin.

Eiköhän tässä vaan ole niin, että tykkäätte kävelystä ja se nopeusseikka on vaan tekosyy. Koska jos nopeus kiinnostaisi, te juoksisitte.
 
Miksi kävelet, jos juoksemalla pääsee nopeammin?
Edelleen, ei minulla ole kiire mihinkään. En kävele liukuportaissa voittaakseni aikaa. Mutta siitä ei pääse mihinkään , että ne ovat hitaita. Jos minulla on kiire, niin juoksen. Kuten varmaan sinäkin. Olet vamaan joskus ohittanut liikenteessä toisen auton, vaikka sinulla ei ole kiire. Miksi ?
Eli oikeastaan kysymys onkin siitä että miksi edes rakentaa liukuportaita minnekään
Hyvä pointti, mutta esteettömän pääsyn toteuttamiseksi niitä on varmasti tehty. Ja vanhuksia varten.

Pakkoko se niihin liukuportaisiin on mennä inisemään?
Monestihan niihin on pakko mennä, kun portaat on kätketty jonnekin piiloon.
Inisen täällä, en liukuportaissa :)
 
Edelleen, ei minulla ole kiire mihinkään. En kävele liukuportaissa voittaakseni aikaa. Mutta siitä ei pääse mihinkään , että ne ovat hitaita. Jos minulla on kiire, niin juoksen. Kuten varmaan sinäkin.

Hyvä pointti, mutta esteettömän pääsyn toteuttamiseksi niitä on varmasti tehty. Ja vanhuksia varten.


Monestihan niihin on pakko mennä, kun portaat on kätketty jonnekin piiloon.
Inisen täällä, en liukuportaissa :)
Jos sinulla ei ole kiire, etkä kävele voittaaksesi aikaa, miksi kävelet? Etkö sinä vaan voi sanoa, että et tykkää seisomisesta, tai haluat kuntoilla, ja siksi kävelet, sen sijaan, että yrität keksiä jotain ihme perusteluja? Nimittäin vieläkään, et ole artikuloinut selkeästi, miksi kävelet.
 
Etkö sinä vaan voi sanoa, että et tykkää seisomisesta ja siksi kävelet?
Voin. En pidä liukuportaissa seisoskelusta. Syitä on kaksi. Voi myös kävellä samaan aikaan. Ne ovat hitaita verrattuna kävelyyn.

Ethän sinäkään kävellessä varmaankaan maleksi yhtäkkiä, kävelet todennäköisesti samaa vauhtia koko ajan. Ja jos eteesi tulee jokin mummo, niin tuskin jäät sen perään kävelemään vaan ohitat sen, ilman että sinulla on kiire minnekään ?

Olenko siis tyhmä kun kävelen liukuportaissa vaikka minulla ei ole kiire ?
 
Koska olette puhuneet kävelystä. Tuossa just edellä tuli ilmi, että liukuportaat ovat joillekkin liian hitaita ja siksi pitää kävellä. Täten mietin, miksi kävelette, jos juoksemalla pääsee nopeammin. Vaikuttaa siltä, että tämä paljastus sai pasmasi sekaisin.

Eiköhän tässä vaan ole niin, että tykkäätte kävelystä ja se nopeusseikka on vaan tekosyy. Koska jos nopeus kiinnostaisi, te juoksisitte.
Jos kysyt minulta niin totta kai juoksen jos se tilanteeseen paremmin sopii. Mitä pasmoja tarkoitat ja millä tavalla väität niiden olevan sekaisin?
 
En kuitenkaan tyhmäksi kutsuisi liukuportaissa seisovia,
Niin sehän on ihan ajateltuna se turvallinen tapa ja jos ohjeita lukenut niin myös sieltä jos ei lukenut ja mutta asunut lapsena liukuportaiden piirissä, niin kasvatuksen myötä.


Sitten on sitä "viisaampaa" jotka menee vasentakaistaa pienessä ruuhkassa metron liukuportaita alaspäin, pitämättä kaiteesta kiinni.


Monessa kohteessa, varsinkin ylöspäin hitaasti etenevissä yleisesti enemmän tai vähemmän hyväksytty tapa, joten kai niitä onnettomuuksia vähän.

harva tosin heistä pitää kaiteesta kiinni, osa pitää kaksi käsin ja astelee eteenpäin, ehkä se joissain hitaissa ylöspäin mennessä vähemmän riskialtista.

Itseni miellän tyhmäksi kun "kävelen" usein molempiin suuntiin, ehkä siitä luopuminen vaatisi sen kunnon äkkipysähdyksen kokemisen. pienet nykäisyt ei ole säikyttäneet. enemmän se tukos kun jengi jäi ylätasanteelle ja siitä seurannut pakkaantuminen/ pysäytys.
 
Viimeksi muokattu:
Samoin ei se seisominen siellä ole myöskään pakollista. Varsinkin portaattomilla kävelen ennemmin kuin jään seisoskelemaan siihen liukuhihnalle.
Ruuhkassa se on ikävän usein pakollista, jos lukutaidottomat tyhmät ihmiset eivät ymmärrä seisoa liukuportaiden oikeassa laidassa, kuten niiden alkupäässä yleensä ohjeistetaan. Liukuportaissa seisominen ei ole tyhmää ja sille on varmasti useita syitä miksi niin tehdään, mutta se on tyhmää, jos estetään niiden liikkuminen, jotka eivät halua seisoa niissä paikoillaan.
 
Ruuhkassa se on ikävän usein pakollista, jos lukutaidottomat tyhmät ihmiset eivät ymmärrä seisoa liukuportaiden oikeassa laidassa, kuten niiden alkupäässä yleensä ohjeistetaan. Liukuportaissa seisominen ei ole tyhmää ja sille on varmasti useita syitä miksi niin tehdään, mutta se on tyhmää, jos estetään niiden liikkuminen, jotka eivät halua seisoa niissä paikoillaan.
No tämä. Mutulla sanon että 8/10 kertaa niillä portailla seistään rinnakkain ihan vaan koska siihen mahtuu kaksi rinnakkain.
 
Muistakaapas myös se, että tyhmien ihmisten kanssa ei kannata väitellä. Ei se johda mihinkään.
Tyhmillä ihmisillä voi olla normaalia ihmisiä tyhmempiä tapoja ja periaatteita, mutta ei se niistä luovu, koska on yksinkertaisesti tyhmä.
 
Samoin ei se seisominen siellä ole myöskään pakollista.

Yleisohje joka varmaan isolla osalla valmistajia ja liukuportaiden yhteydessä, pidä kaiteesta kiinni, usein kuvallinen ja siinä molemmat jalat samalla tasenteella ja pitää kaiteesta kiinni.

Juoksemisesta varoitetaan, tai kielletään, eli kävelemistä ei välttämättä suoranaisesti kielletä, mutta viesti on sellainen ettei sitä valmistajat ohjeissa suosittele. (jos tämä lähti siitä että tyhmät ihmiset seisoo ja fiksut kävelee).

Joissain kohteissa kävely enemmän tai vähemmän hyväksytään ja joko sanaton tapa olle tietyllä puolelle reunassa, ehkä jossain nähnyt jopa sitä kuvaavan kuvan. Voi olla omaa melikuvitusta (*

Mutta tämä lähti siitä että tyhmäksi nimiteltiin liukuportaissa seisovia, se kuitenkin sen turvallisin tapa. toki seisova ei välttämättä pidä kaiteesta ja kavelevä pitää, niin asetelma muuttuu.


(*
Se ohje missä seistään ja pidetään oikealla kädellä kaiteesta ei ole käveliöiden ohipäästämistä varten, vaan ohje pitää kaiteesta kiinni.

Edit

No tämä. Mutulla sanon että 8/10 kertaa niillä portailla seistään rinnakkain ihan vaan koska siihen mahtuu kaksi rinnakkain.
Totta, lisää tehokkuutta kun mahtuu enemmän ihmisiä metrille. parijono.
 
Viimeksi muokattu:

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
282 719
Viestejä
4 855 201
Jäsenet
78 459
Uusin jäsen
akumäkinen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom