Tyhmät ihmiset

Hmm. Kuinka helvetisti te syötte voileipiä, jos oikeasti uuden veitsen ottaminen jokaiselle leipäaterialle kaataa korttitalon? Toki siinä saman session aikana voi useammankin leivän voidella samalla veitsellä, mutta kun ateria on ohi, niin kyllä se voiveitsi laitetaan pesuun siinä missä muutkin ruokailuvälineet.
Miten bakteerikammoinen pitää olla, että saman veitsen käyttäminen useammalla aterialla kaataa korttitalon?

Meillä vaan kaksi aikuista taloudessa, niin ei todellakaan laiteta margariiniveistä pesuun käytön jälkeen. Stetsonvakiolla varmaan 4-6pvää käytössä sama. Ei edes ole tullut mieleen moinen typeryys että leipäpalan voitelun jälkeen laittais sen pesuun.

”Levitätkö voita tavallisella ruokailuveitsellä? Väärin sanoo asiantuntija.”
Aterioiden yhteydessä jos syödään leipää, niin tulee leipä voideltua samalla veitsellä, millä sitten ruokaillaankin

Kuten jo järkevät asiantuntijat kertovat levitykseen käytetään erityistä voiveistä ei samaa millä ruokaillaan. Ei se (yleensä puinen) voiveitsi mene eikä sen kuulukaan mennä suuhun. Enkä itse niitä kovin monia ostele "varastoon". Taitaa 2-3kpl olla voiveitsiä taloudessa ja muutama juustohöylä.

Nyt joku voi nohevana todeta että saahan sitä juustoa puukollakin veistettyä.. ..niin saa juu, samaten varmaan veitsellä millä myös syödään. Mutta kun on asia nimeltä hygienia niin käytetään oikeita välineitä eikä ramboilla kaikkea yhdellä veitsellä vaikka sillä toki voisi ensin leikata leivän, sitten siivuttaa juuston, voidella leivän, leikata lihan ja sitä apuna käytellen myös syödä...

Jos jokainen syö niitä leipiä 2-3 kertää päivässä eri aikaan ja jopa lapset syövät leipää niin eipä sitä tiskaria pelkästään voiveisten takia jaksaisi kokoajan pyörittää. varsinkin kun taitaa olla vain kaksi voiveistä koko taloudessa. Tiskikone on sen verran tilava että mahtuu useamman päivän astiat sinne. Hyvin on säilytty hengissä ja ruokamyrkytyskin taisi olla viimeksi viime vuosituhannella ja epäilen raxin ruokia syylliseksi. Ei ole edes astmaa ja saikulla tulee harvemmin oltua edes flunssan takia. Kerran tainnut olla tässä 9 vuoden aikana flunssasaikku.

Miksei sitä voita voi levittää ihan tavallisella veitsellä? Miksi sen pitää olla erikseen voiveitsi? Kuinka paljon se astianpesukoneen käyttäminen oikein maksaa, jos se kaataa talouden?

Miten bakteerikammoinen pitää olla, että saman veitsen käyttäminen useammalla aterialla kaataa korttitalon?

Ei tässä ole kyse mistään bakteerikammosta vaan ihan yleisestä hygieniasta. En minä persettäkään pyyhi käytetyllä vessapaperilla. Saman voiveitsen käyttäminen useammalla sessiolla päivässä on minulle täysin sama asia kuin aterioisi kaikki päivän ateriat samalta lautaselta samoilla ruokailuvälineillä pesemättä niitä välissä.

Kuten jo järkevät asiantuntijat kertovat levitykseen käytetään erityistä voiveistä ei samaa millä ruokaillaan

Järkevät??? :D Kerropa nyt mitä järkevää tuossa kommentissa on? Mitä merkitystä sillä on, millaista veistä sen voin levittämiseen käytetään, kun se on puhdas?

Kuten jo järkevät asiantuntijat kertovat levitykseen käytetään erityistä voiveistä ei samaa millä ruokaillaan. Ei se (yleensä puinen) voiveitsi mene eikä sen kuulukaan mennä suuhun. Enkä itse niitä kovin monia ostele "varastoon". Taitaa 2-3kpl olla voiveitsiä taloudessa ja muutama juustohöylä.

Nyt joku voi nohevana todeta että saahan sitä juustoa puukollakin veistettyä.. ..niin saa juu, samaten varmaan veitsellä millä myös syödään. Mutta kun on asia nimeltä hygienia niin käytetään oikeita välineitä eikä ramboilla kaikkea yhdellä veitsellä vaikka sillä toki voisi ensin leikata leivän, sitten siivuttaa juuston, voidella leivän, leikata lihan ja sitä apuna käytellen myös syödä...
Tähän voisin vastata että meillä sillä margariiniveitsellä ei tehdä muuta kuin levitetään levitettä leivän päälle. Sitä ei nuolla, sillä ei leikata lihaa eikä tehdä mitään muutakaan. Sillä levitetään margariinia.

Kuten jo järkevät asiantuntijat kertovat levitykseen käytetään erityistä voiveistä ei samaa millä ruokaillaan.
Tapoja on tietysti monia ja asiantuntijoita eri tasoisia. Ajatellaan kuitenkin vaikkapa lounasbuffettia tai arkiruokailua kotona.

Levitykseen tulee oikeaoppisesti käyttää ruokailuveistä. Voiveitsellä vain otetaan voita. Tällöin voinpala tai levitepurkki pysyy puhtaana.

Voiveitsellä levittäminen aiheuttaa saman ongelman, jonka voi vaihtoehtoisesti ratkaista käyttämällä koko hommaan käyttämätöntä ruokailuveistä.

Miksei sitä voita voi levittää ihan tavallisella veitsellä? Miksi sen pitää olla erikseen voiveitsi? Kuinka paljon se astianpesukoneen käyttäminen oikein maksaa, jos se kaataa talouden?

Ei tässä ole kyse mistään bakteerikammosta vaan ihan yleisestä hygieniasta. En minä persettäkään pyyhi käytetyllä vessapaperilla. Saman voiveitsen käyttäminen useammalla sessiolla päivässä on minulle täysin sama asia kuin aterioisi kaikki päivän ateriat samalta lautaselta samoilla ruokailuvälineillä pesemättä niitä välissä.

Järkevät??? :D Kerropa nyt mitä järkevää tuossa kommentissa on? Mitä merkitystä sillä on, millaista veistä sen voin levittämiseen käytetään, kun se on puhdas?

No mites ovenkahvat, auton ratti, kaukosäädin yms. ? Jokaisen näistä desinfioit varmaan aina jokaisen käytön jälkeen?

Ihmisillä on tietysti erilaisia tapoja ja voin puhua vain omasta puolestani, mutta mikään noista esineistä ei kosketa kieltäni tai persereikääni.
Ei vaan kädet pestään, kun tullaan syömään.

Siis menikö teiltä nyt vähän pointti ohi? Nimenomaan tuossahan kyseenalaistan Rambon tapaa toimia. Jos kerta voiveitsi pitää hygieniasyistä vaihtaa jokaisen kerran jälkeen niin huolehtiko näistä muistakin samalla tavalla?

No mites ovenkahvat, auton ratti, kaukosäädin yms. ? Jokaisen näistä desinfioit varmaan aina jokaisen käytön jälkeen?

Jessus, sellainen olkiukko sitten kun et osaa itse asiaan kommentoida? Minä en tunge ovenkahvoja, auton ratteja tai kaukosäätimiä suuhun, saati sitten elintarvikkeisiin. Sinullako sellainen on tapana?

Siis menikö teiltä nyt vähän pointti ohi? Nimenomaan tuossahan kyseenalaistan Rambon tapaa toimia. Jos kerta voiveitsi pitää hygieniasyistä vaihtaa jokaisen kerran jälkeen niin huolehtiko näistä muistakin samalla tavalla?
Ruokaillessa hygienia on tärkeää, siksi kaikki välineet ja kädet pestään. Muuna aikana voi koskea mihin vaan, kun ei käsiä nuoleskella.

Siis menikö teiltä nyt vähän pointti ohi?

Miksi ihmeessä tunkisit voiveistä suuhun?
Ei mennyt ohi. Syön voiveitsellä käsiteltyä levitettä ja leipää jonka päälle se levitetään(joskus sillä samalla voiveitsellä, joskus ruokailuveitsellä). En syö rattiin hinkattua leipää tai kaukosäätimellä lähmittyä voita.

Ja ei, en pelkää pöpöjä siinä tapauksessa että jossain käytänkin jääkaapissa yöpynyttä voiveistä. En vaan itse pidä tuosta käytännöstä ja se on hieman epäsiistihkö. Ei nyt kuitenkaan mikään elintarviketurvallisuuden suuri riski.

Luepa ajatuksella mitä kirjoitin. Voiveitsi tungetaan voihin ja sitten tungetaan leipään ja sitten se leipä tungetaan suuhun.

Tuolle keskustelutyylille, missä ei argumentoida mitään itse asiaan, vaan sen sijaan heitellään täysin asiaankuulumattomia kommentteja, kutsutaan toisella nimellä keskustelun paskomiseksi.

Meinaat, että esim. se että voiveistä käsittelee usea ihminen usean päivän aikana ei ole hygieniariski? Miksiköhän esim. Kaupan karkkikauhat tai sushibuffan ottimet on yleensä kertakäyttöisiä?

Ei mennyt ohi. Syön voiveitsellä käsiteltyä levitettä ja leipää jonka päälle se levitetään. En syö rattiin hinkattua leipää tai kaukosäätimellä lähmittyä voita.

No huomattavasti enemmän niitä bakteereja liikkuu ovenkahvojen ja valokytkimien (tai muiden mitä hipelöidään monta kertaa päivässä) kautta kuin voiveitsen. Näin sormien kautta liikkuvat sitten suuhun vaikka sitten sen voiveitsen kautta oli se uusi tai vanha.

Mutta joo minulle riittää, en tiedä miksi edes lähdin tänne taas tämän aiheen keskusteluun mukaan. Ei tarvitse vastata enempää, kiitos.

Mitä merkitystä sillä on, millaista veistä sen voin levittämiseen käytetään, kun se on puhdas?
Oletko tosissasi? Mitä merkitystä sillä on mitä veistä käyttää mihinkin työhön?
Sama perus mora käy siis sinulle vuoleskeluun, työhön, ruokailuun, voiveitseksi, leivän, lihan, kalan jne jne. leikkaamiseen?

Tässä nyt AI yhteenveto:
"
Voiveistä käytetään levittämään voita leivälle. Se on yleensä terävä ja ohut, jotta voin levittäminen onnistuu tasaisesti ilman leivän rikkomista. Monet pitävät voiveistä hygieenisempänä vaihtoehtona kuin esimerkiksi veitsen käyttöä voin ottamiseen. Lisäksi voiveitsi on usein mukavampi kädessä ja helpompi hallita kuin tavallinen veitsi voita levitettäessä. Joissakin malleissa on myös koristeellisia ominaisuuksia, jotka tekevät niistä osan kattausta.

Esimerkkejä voiveitsen käytöstä:

• Voileipien levitys: Voiveitsen avulla on helppo levittää voita tasaisesti leivälle.
  • Voin annostelu: Voiveitsen avulla voi ottaa juuri sopivan määrän voita.
  • Hygienia: Voiveitsi on usein parempi vaihtoehto hygienia näkökulmasta verrattuna tavallisen veitsen käyttöön.
  • Mukavuus: Voiveitsi on usein ergonomisesti muotoiltu ja mukavampi käyttää kuin tavallinen veitsi.
  • Ulkonäkö: Monet voiveitset ovat myös koristeellisia, joten ne voivat olla osa kattausta.
    "
Voiveitsi:
1752435094193.png

Leipäveitsi:
1752435160236.png

Lihaveitsi:
1752435291988.png

Kuorintaveitsi:
1752435427659.png

Juustohöylä:
1752435467930.png

Ruokaveitsi:
1752435333330.png

Nyt varmaan ymmärrät miksi sitä yhtä ja samaa ruokaveistä ei käytetä kaikkeen työhön keittiössä paistin leikkaamisesta, leivän leikkaamiseen, voiteluun, juuston viipalointiin, vihannesten kuorimiseen ja syömiseen?

"Voiveitsi" on termi veitselle, jota käytetään leivän voitelemiseen. Ei sen välttämättä tarvitse olla mikään muusta välinesetistä poikkeava veitsi, mutta ei siihen mikään pihviveitsi sovellu kuitenkaan.

Talous ei varmasti kaadu kenelläkään vaikka voitelisi joka leivän erikseen omilla välineillä, mutta tuo on yksi paikka missä voi toimia taloudellisesti ilman mainittavia miinuksia. Jos se ahdistaa, niin sitten voi toimia toisin, mutta kumpikaan vaihtoehto ei ole suoranaisesti tyhmä.

Ihme kinastelua ja väkinäistä vastakkainasettelua.

Mistäs tämä talouden kaatuminen tähän revittiin jos sanoin että en jaksa pyörittää tiskikonetta joka päivä? Kai teillä sitten kone startataan joka kerta kun sinne astia eksyy vai koska rahaa on vai?

No huomattavasti enemmän niitä bakteereja liikkuu ovenkahvojen ja valokytkimien (tai muiden mitä hipelöidään monta kertaa päivässä) kautta kuin voiveitsen. Näin sormien kautta liikkuvat sitten suuhun vaikka sitten sen voiveitsen kautta oli se uusi tai vanha.

Mutta joo minulle riittää, en tiedä miksi edes lähdin tänne taas tämän aiheen keskusteluun mukaan. Ei tarvitse vastata enempää, kiitos.

No minulle on täysin selvää miksi lähdit tähän keskusteluun. Se on sama syy kuin myös sille, miksi kirjoitit tuon ylemmän kappaleen. Halusit vain tulla sotkemaan, vaikka ei mitään annettavaa ollutkaan. Ne kädet muuten pestään siinä ovenkahvojen käpälöinnin ja ruokailun välissä.

Viimeksi muokattu:
Mistäs tämä talouden kaatuminen tähän revittiin jos sanoin että en jaksa pyörittää tiskikonetta joka päivä? Kai teillä sitten kone startataan joka kerta kun sinne astia eksyy vai koska rahaa on vai?

Ei sitä tiskikonetta tarvitse pyörittää, se pesee astiat ihan automaattisesti. Kyllä meillä jos jokin tietty ruokailuvälinenlajike on "loppumaisillaan" niin on ihan luontevaa laittaa kone päälle.

Yleensä niillä, joilla on fiksaatio siihen, että astianpesukonetta ei saa laittaa päälle jos ei se ole ihan viimeisen päälle täynnä, on jonkinlaisia elämänhallinnan ongelmia.

Juustohöylistä en osaa kommentoida, kun en edes muista milloin meillä olisi viimeksi ollut höylättävää juustoa. Miksi ihmeessä noita kannattaisi itse höylätä, kun kaupasta saa miljoonaa sorttia juustoa valmiina viipaleina?
Ne kaupan valmiiksi viipaloidut on saatettu viipaloida samalla terällä :think:

Ei sitä tiskikonetta tarvitse pyörittää, se pesee astiat ihan automaattisesti. Kyllä meillä jos jokin tietty ruokailuvälinenlajike on "loppumaisillaan" niin on ihan luontevaa laittaa kone päälle.

Yleensä niillä, joilla on fiksaatio siihen, että astianpesukonetta ei saa laittaa päälle jos ei se ole ihan viimeisen päälle täynnä, on jonkinlaisia elämänhallinnan ongelmia.
No meillä on budjettimallin kone niin sen joutuu käynnistämään ja tyhjentämään ajojen välillä ihan itse. mutta aukeaa kyllä itsestään. Ja sitä tyhjentämistä ja starttailua en jaksa ihan siitä ilosta että saisin voidella kaikki leivät steriilillä veitsellä kun itselläni ei ole mitään erityistä bakteeri tahi pöpö kammoa. Olen kyllä nähnyt näitä ihmisiä millä on ongelmia liiallisen hygienian kanssa ja näkevät pöpöjä kaikkialla.

No meillä on budjettimallin kone niin sen joutuu käynnistämään ja tyhjentämään ajojen välillä ihan itse. mutta aukeaa kyllä itsestään. Ja sitä tyhjentämistä ja starttailua en jaksa ihan siitä ilosta että saisin voidella kaikki leivät steriilillä veitsellä kun itselläni ei ole mitään erityistä bakteeri tahi pöpö kammoa. Olen kyllä nähnyt näitä ihmisiä millä on ongelmia liiallisen hygienian kanssa ja näkevät pöpöjä kaikkialla.
Juu, meilläkin tiskiä pestään yleensä joka toinen tai kolmas päivä, ei siis ihan joka päivä. Jos tuon mukaan laskisi että joka kerta vaihtaisi voiveitsen kun sitä kerran on käyttänyt niin niitä pitäisi olla noin kymmenkunta kappaletta. Mutta jos käyttää sitä samaa voiveistä sen pari päivää niin kummasti selviää kolmella veitsellä niin että vähintään yksi on aina puhtaana (jos vaikka se voiveitsi sattuu tipahtamaan lattialle tms, jonka jälkeen se menee automaattisesti pesuun).

Eikä tottakai voiveistä (eikä mitään muutakaan veistä) laiteta suuhun. Edes ruokailuveistä ei tungeta suuhun tai nuolla puhtaaksi.

Oletko tosissasi? Mitä merkitystä sillä on mitä veistä käyttää mihinkin työhön?
Sama perus mora käy siis sinulle vuoleskeluun, työhön, ruokailuun, voiveitseksi, leivän, lihan, kalan jne jne. leikkaamiseen?

Tässä nyt AI yhteenveto:
"
Voiveistä käytetään levittämään voita leivälle. Se on yleensä terävä ja ohut, jotta voin levittäminen onnistuu tasaisesti ilman leivän rikkomista. Monet pitävät voiveistä hygieenisempänä vaihtoehtona kuin esimerkiksi veitsen käyttöä voin ottamiseen. Lisäksi voiveitsi on usein mukavampi kädessä ja helpompi hallita kuin tavallinen veitsi voita levitettäessä. Joissakin malleissa on myös koristeellisia ominaisuuksia, jotka tekevät niistä osan kattausta.

Esimerkkejä voiveitsen käytöstä:

• Voileipien levitys: Voiveitsen avulla on helppo levittää voita tasaisesti leivälle.
  • Voin annostelu: Voiveitsen avulla voi ottaa juuri sopivan määrän voita.
  • Hygienia: Voiveitsi on usein parempi vaihtoehto hygienia näkökulmasta verrattuna tavallisen veitsen käyttöön.
  • Mukavuus: Voiveitsi on usein ergonomisesti muotoiltu ja mukavampi käyttää kuin tavallinen veitsi.
  • Ulkonäkö: Monet voiveitset ovat myös koristeellisia, joten ne voivat olla osa kattausta.
    "
Voiveitsi:
1752435094193.png
Tässä nyt oli kyseessä varmaankin normaalin "ruokaveitsen" käyttäminen voiveitsenä - kaikki muu viestissäsi oli vain turhaa saivartelua.

Ja kyllä, meitä on moneksi. Itsekin olen aina käyttänyt tavallista ruokaveistä levitteen rasiasta raapimiseen leivän voiteluun, eli voiveitsenä.

Jotkut tykkäävät käyttää näitä erillisiä (yleensä puisia kuten kuvassa) voiveitsiä, mutta itse en näe näiden tuovan mitään oleellista lisäarvoa. Ne tuntuvat lisäksi jotenkin vanhanaikaisilta. Tulee mummola mieleen.

Jotkut tykkäävät käyttää näitä erillisiä (yleensä puisia kuten kuvassa) voiveitsiä, mutta itse en näe näiden tuovan mitään oleellista lisäarvoa. Ne tuntuvat lisäksi jotenkin vanhanaikaisilta. Tulee mummola mieleen.
Ehkäpä siinä on jotain huomaamatonta perinnetietoutta taustalla, että miksi oli/on erillinen voiveitsi? Varsinkin puinen.

Eipä nämä ole mustavalkoisia asioita ts. useamman kerran voiveistään käyttävä voi olla hygieniastaan muutoin tarkka ja pestä käsiä ym. ja jotkut taas ruokailevat joka kerta steriilillä astiastolla mutta saattavat tehdä muita epähygieenisiä asioita kuten eivät pese käsiä kaupasta tulon jälkeen tms.. :kahvi:

Ehkäpä siinä on jotain huomaamatonta perinnetietoutta taustalla, että miksi oli/on erillinen voiveitsi? Varsinkin puinen.

Ennen oltiin köyhiä ja tehtiin asioita köyhyyden vuoksi. Pitäisikö sitä sitten perinnetietoutta vaalien käyttäytyä ja tehdä asioita edelleen samalla tavalla?

Ennen oltiin köyhiä ja tehtiin asioita köyhyyden vuoksi. Pitäisikö sitä sitten perinnetietoutta vaalien käyttäytyä ja tehdä asioita edelleen samalla tavalla?
Tais mennä pointti ohi, ku keskityt ihmisiä tyhmiksi ja köyhiksi haukkuun :) Argumentti kait seki.

e: olet varmaan tietoinen suolaamisesta ja kuivalihasta jne.. iha perinnetietoo neki... Aatella ny, että raakaa lihaa roikottaa ulkoilmassa.. hyi kamala. Toi nyt on vaa yks esimerkki, mut sitäki varmaa tehtii vaa köyhyyden vuoksi. Nykyää sitä kaiketi tehdää tyhmyyden vuoksi.

Viimeksi muokattu:
Näköjään jokainen voiveitsen uusintakäyttäjä sivuutti aiemman, niin kysytään vielä uudelleen: Söisittekö myös lounaan, päivällisen ja illallisen samalta lautaselta samoilla ruokailuvälineillä pesemättä niitä välissä? Miksi ette? Ja jos nyt lautanen unohdetaan, niin söisittekö edes samoilla ruokailuvälineillä?

Näköjään jokainen voiveitsen uusintakäyttäjä sivuutti aiemman, niin kysytään vielä uudelleen: Söisittekö myös lounaan, päivällisen ja illallisen samalta lautaselta samoilla ruokailuvälineillä pesemättä niitä välissä? Miksi ette? Ja jos nyt lautanen unohdetaan, niin söisittekö edes samoilla ruokailuvälineillä?
itse en kuulu uusintakäyttäjiin, mutta kommentoin väliin:

Odotatko jotain muuta vastausta, kuin "en"? Eihän nuo asiat ole millään lailla verrannollisia keskenään. Eikä liene tarpeen alkaa erikseen perustelemaan, miksi ei.

Hep. Söin lounaaksi, päivälliseksi ja illalliseksi tortillaan käärityn annoksen. Ruokavälineinäkin oli samat, oikea ja vasen. Oikeamman ja vasemman toki pesin useampaan kertaan.

Kannattaa katsoa AP postaushistoria ja sen jälkeen miettiä kannaako vastata,ei kannata ruokkia menetettyä tapausta.

Olen ratkaissut tämän voiveitsiongelman huuhtelemalla sen kuumalla vedellä joka käytön jälkeen ja jättämällä pyyhkeeseen kuivattuna odottamaan seuraavaa käyttöä tasolle toisen pyyhkeen päälle. 0 ruokamyrkytystä ja säästettyä astianpesuainetta varmaan ainakin 10 koneellista 10 vuoden aikana. Kaikilla muilla tavoilla toimivat sopivat tähän ketjuun. En minä, koska vain minä teen Fiksusti Oikein.

Juustohöylistä en osaa kommentoida, kun en edes muista milloin meillä olisi viimeksi ollut höylättävää juustoa. Miksi ihmeessä noita kannattaisi itse höylätä, kun kaupasta saa miljoonaa sorttia juustoa valmiina viipaleina? Ostatteko te juustonhöylääjät leikkeleetkin yhtenä lihapalana, josta sitten siivutatte aina lihan leivälle joka kerta erikseen?
Tää on varmaan tosi koherentti kysymys, jos käsitys juustoista on se, että juusto kuin juusto ja kaupasta tarttuu aina se arkijuusto ihanan helppoina viipaleina kyytiin. Kuitenkin jos sattuu olemaan ihminen, jonka suussa asuu makuaisti ja myös arvostaa sen tuottamia tuntemuksia niin aika nopeasti huomaa, että ne Cantalit, Comtet ja Gruyeret eivät löydy lapsille tarkoitettujen valmiiksi viipaloitujen juustojen hyllyvälistä.

Tää on varmaan tosi koherentti kysymys, jos käsitys juustoista on se, että juusto kuin juusto ja kaupasta tarttuu aina se arkijuusto ihanan helppoina viipaleina kyytiin. Kuitenkin jos sattuu olemaan ihminen, jonka suussa asuu makuaisti ja myös arvostaa sen tuottamia tuntemuksia niin aika nopeasti huomaa, että ne Cantalit, Comtet ja Gruyeret eivät löydy lapsille tarkoitettujen valmiiksi viipaloitujen juustojen hyllyvälistä.

Tässä keskustelussa oli kyseessä voileivän päällä käytetyt juustot. Leivän päällä käytetyt juustot ovat ihan eri juustoja kuin nautiskelujuustot. Ja noita nautiskelujuustoja ei käsitellä juustohöylällä. Ja jos joku oikeasti noita parempia juustoja käyttää voileivän päällä, niin menee kyllä hyvä juusto hukkaan.

Tämä voiveitsi/juustohöyläkeskustelu herättää läjäpäin kysymyksiä.
- Eikö kukaan tosiaan käytä noita kansi+veitsi yhdistelmiä? Itse pidän nykyään ihan itsestäänselvänä että levitteeseen laitetaan avattaessa kansi+veitsi joka on siinä kunnes rasia on tyhjä.
- Eikö kenenkään mielestä noi puiset voiveitset ole lähes ällöttäviä? Puuhan on huokoinen materiaali ja voiveitsen pitää siis olla muovia tai metallia.
- Jos käyttää siivutettua juustoa jotta ei tarvitse juustohöylää niin miten sitä siivutettua juustoa otetaan? Jollain muulla työkalulla vai rähmäisillä sormilla suoraan paketista?

Tässä keskustelussa oli kyseessä voileivän päällä käytetyt juustot. Leivän päällä käytetyt juustot ovat ihan eri juustoja kuin nautiskelujuustot. Ja noita nautiskelujuustoja ei käsitellä juustohöylällä. Ja jos joku oikeasti noita parempia juustoja käyttää voileivän päällä, niin menee kyllä hyvä juusto hukkaan.
Onhan tuo toki ihan käsittämätöntä, että jotkut kaipaavat maukasta juustoa myös leipiensä päälle sen sijaan, että laittaisivat niiden päälle vain sitä valmiiksi viipaloitua sellofaanin makuista arkijuustoa. Sen sorttista hukkaan heittoa, että vaatii jo pahemman luokan ymmärtämättömyyttä ellei jopa aivovammaa tai demariutta.

Tämä voiveitsi/juustohöyläkeskustelu herättää läjäpäin kysymyksiä.
- Eikö kukaan tosiaan käytä noita kansi+veitsi yhdistelmiä? Itse pidän nykyään ihan itsestäänselvänä että levitteeseen laitetaan avattaessa kansi+veitsi joka on siinä kunnes rasia on tyhjä.
Tämä on tietysti tuttu hypetuote, mutta lopulta ei jatkoon. Pidän turhakkeena, jonka ainoa tarve on luotu juuri sillä meemillä, että jääkaapissa kuuluu jemmata jotain veistä.

Lisäksi kaikki eivät käytä tuollaisessa normimittaisessa rasiassa myytävää kasviöljytauhkaa mihinkään. Silloin harvoin kun syön kylmää leipää jonka päälle haluan levittää jotain, voin laittaa siihen päälle vaikka voita laiskana juustohöylällä tai mieluiten sopivaa tuorejuustoa.
- Eikö kenenkään mielestä noi puiset voiveitset ole lähes ällöttäviä? Puuhan on huokoinen materiaali ja voiveitsen pitää siis olla muovia tai metallia.
Puisten aterimien käyttö vaatii kovasti vaivannäköä jotta se ei ole ällöttävää. Itsessään materiaalina puu on viehättävä ja sinänsä ominaisuuksiltaan antibakteerinen oikein käytettynä. Joo, en jemmaa puulastua jääkaapissa sen enempää kuin muovisia tai teräksisiä veitsiä.
- Jos käyttää siivutettua juustoa jotta ei tarvitse juustohöylää niin miten sitä siivutettua juustoa otetaan? Jollain muulla työkalulla vai rähmäisillä sormilla suoraan paketista?
Valmiiksi viipaloidut juustot kuten leivät ovat hieman moukkamaisia vaikka myönnän molempia käyttäneeni. Jos mennään oikein hienosti, nehän tietenkin asetetaan tarjoiluastialle eivätkä ruokailijat edes näe mitään pakettia. Jos taas otetaan vähän yöpalaa kusisilla sormilla suoraan jääkaapissa lojuvasta paketista, niin juurikin omin pikku kätösin se tapahtuu. Tällöinkään ei tarvitse koskea kuin omaa viipaletta, koska se pakka on limitetty kivasti.

Meillä pestään aina kädet ennen ruokailua. Hygienia tulee jo sieltä. Kuka ihme käyttää ruokailuveistä leivän voitelemiseen. Tiedoksi että voiveitsiä on ihan siihen tarkoitukseen myynnissä.
Olemme kyllä oikeassa ketjussa.

Minä käytän ruokailuveistä leivän voiteluun, koska niitä on laatikossa monta ja ne tiskaantuvat koneessa muiden astioiden ohessa. Tämä on oman elämäni yksi virtaviivaistaminen.
On myös metallisia sarjaan kuuluvia 'voi veitsiä', mutta ne kuuluvat sitten kattaukseen kerran vuodessa.

Meillä pestään aina kädet ennen ruokailua. Hygienia tulee jo sieltä. Kuka ihme käyttää ruokailuveistä leivän voitelemiseen. Tiedoksi että voiveitsiä on ihan siihen tarkoitukseen myynnissä.
Olemme kyllä oikeassa ketjussa.
Itse käytän savonian tavallista ruokaveistä voiveitsenä. Vaikea ymmärtää miksi käyttäisin jotain muuta.

Statistiikka

Viestiketjuista
281 982
Jäsenet
78 344
Uusin jäsen
dööps99

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom