- Liittynyt
- 17.10.2016
- Viestejä
- 14 863
Viikonlopun aikana näyttäisi taas keskustelu karkailleen ketjun aiheesta, joten keskittykääpäs pysymään otsikon alla, kiitos 

Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Tuo kieltämättä on vähintään erikoinen tapa merkata, mutta mikä seuraavista olisi mielestäsi parasNämä jotka merkkaavat "30 tai enemmän" näin: +30
Tuo kieltämättä on vähintään erikoinen tapa merkata, mutta mikä seuraavista olisi mielestäsi paras
≥30
30≤
30+
30 -
Siis ymmärsinkö oikein, että mielestäsi enemmistö foorumin käyttäjistä on "tyhmiä ihmisiä"? Omien havaintojeni perusteella pitäisin tuota 30+ (jota itse yleensä käyttäisin) yleisempänä kuin +30.Ei se kovin erikoinen tapa ole. Noin 40 % käyttää tuota tapaa - tälläkin palstalla erittäin yleinen, ehkä jopa vallitseva tapa.
Siis ymmärsinkö oikein, että mielestäsi enemmistö foorumin käyttäjistä on "tyhmiä ihmisiä"
Siis ymmärsinkö oikein, että mielestäsi enemmistö foorumin käyttäjistä on "tyhmiä ihmisiä"? Omien havaintojeni perusteella pitäisin tuota 30+ (jota itse yleensä käyttäisin) yleisempänä kuin +30.
Sarkasmi: Myöskin tuo kirjoittamasi ÄÖ miinus sata on vähintään erikoinen, mutta kenties tarkoititkin – 100
Älykkään ihmisen olettaisi tajuavan, että jos jotakuta risoo merkintätapa "+30" tarkoittamassa "vähintään 30" niin hän myös osaa kirjoittaa "alle 100" oikein, ja jos hän kirjoittaa sen muodossa "-100", niin se on selvästikin vain huumoria: hän kirjoittaa sen siinä muodossa kuin hän olettaa "+30" kirjoittavien sen kirjoittavan. Koska jos kirjoittaa "vähintään 30" "+30" niin toki kirjoittaa myös "enintään 100" "-100"..? Loogista se ainakin olisi.
Epäloogista on se, että "huumoriani" ei havaita "huumoriksi", vaan se otetaan kirjaimellisesti. Vähän sama kuin sanan "useinmiten" tyhmyyttä julistava kirjoittaisi viestiinsä "enintäin" ja "enään" ja "agressiivinen" - ja muut sitten alkaisivat osoitella, että etpä muuten itekään osaa kirjoittaa edes alkeellisesti. Voi elämän kevät.
Kuten hämmennyksestä huomaa niin miinusmerkkiä ei luettu "enintään" vaan miinuksena. Tämä alleviivaa sitä, miksi se "+30" on huono merkintätapa - jos plus on luvun edessä niin se luetaan niin kuin se kuuluukin lukea, plussana. Eikä "vähintään".
Jos olisin tarkoittanut ÄO miinus 100, en olisi laittanut ÄO:n jälkeen välilyöntiä.
Miksi laitoit vaihtoehtojen joukkoon sellaisenkin, jonka merkitys on "enintään 30"? Oliko tarkoitus testata minun älykkyyttäni? Vai luuletko, että sillä mihin suuntaan ne >= / =< on ei ole mitään väliä?
≥30
30≤
30+
30 –
Alkuperäinen kirjoittaja ei tainnut tuota huomata, mutta tuossahan on
- suurempi kuin kolmekymmentä
- kolmekymmentä tai suurempi
Mitä väliä? Jos nyt puhutaan siinä kontekstissa, mistä kirjoitit, eli tämän forumin sisällöstä. Täällä on paljon puhekieltä ja kirjakieltä sekaisin, eniten merkitsee se onko se helposti ymmärrettävä. Pitää olla todellakin aika vajaa että kirjoittaa +30 tarkoittamaan 30+.Matematiikassa nämä kirjoitetaan luvun vasemmalle puolelle. Merkitys EI muutu, jos ne onkin epävasemmalla puolella.
Se oli kylläkin suu auki suurempaan, nokka kohti pienempää.Ala-asteella meille opetettiin, että "nokka osoittaa kohti suurempaa".
Matematiikassa nämä kirjoitetaan luvun vasemmalle puolelle. Merkitys EI muutu, jos ne onkin epävasemmalla puolella.
Juu, puhekielessä 30+ sisältää 30, joten yhtäsuuruuden sisällyttäminen on eksaktimpi merkintä.Ja alkuperäinen kirjoittaja siis kirjoitti eri merkin kuin < / >. Mukana oli yhtäsuuruusmerkki. Merkkien merkitykset ovat "yhtä suuri tai suurempi" ja "yhtä pieni tai pienempi".
Huomatkaa että tämä on nyt about toisen tai kolmannen luokan (ala-aste) matematiikkaa.
Ovat varmaankin samoja ihmisiä, jotka viittaavat menneeseen sanomalla "lähiaikoina".Nämä jotka merkkaavat "30 tai enemmän" näin: +30
Automaattinen ajatus aina ja joka kerta: ÄO -100
Missähän tämä oikeellisuus on määritelty, jonka rikkominen aiheuttaa vajautta?Pitää olla todellakin aika vajaa että kirjoittaa +30 tarkoittamaan 30+.
Tästähän olikin jossain ketjussa keskustelua ja tuolla "lähiaikoina" voidaan viitata sekä menneeseen että tulevaan. Toki tuota ei suositella menneeseen viitatessa mutta ei se täysin väärin ole. Esimerkiksi Kotus ilmaisee asian näin:Ovat varmaankin samoja ihmisiä, jotka viittaavat menneeseen sanomalla "lähiaikoina".
Lähi-alkuiset ajanilmaukset viittaavat yleensä joko eteenpäin ja joskus harvoin taaksepäin mutta eivät samanaikaisesti molempiin.
no ei nyt ihan niinkään.> tarkoittaa suurempi
< tarkoittaa pienempi
Matematiikassa nämä kirjoitetaan luvun vasemmalle puolelle. Merkitys EI muutu, jos ne onkin epävasemmalla puolella.
Ala-asteella meille opetettiin, että "nokka osoittaa kohti suurempaa". Tämä on totta vain, jos merkki on oikealla eli vasemmalla puolella! On virhe merkitä merkki oikealle puolelle - vielä isompi virhe on luulla, että merkin merkitys vaihtuu sen mukaan kummalla puolella merkki on.
Ja Grez siis kirjoitti eri merkin kuin < / >. Mukana oli yhtäsuuruusmerkki. Merkkien merkitykset ovat "yhtä suuri tai suurempi" ja "yhtä pieni tai pienempi", puhekielessä "vähintään" ja "enintään".
Veikkaan, että siellä koulussa on opetettu matematiikkaa ihan oikein, jos olisit jaksanut kuunnella. Jos kirjoitat matemaattisen kaavan niin silloin on parempi kirjoittaa oikein. On nimittäin aika iso ero, onko joku pienempi vai suurempi.En teistä tiedä, mutta kai minä sitten olen tyhmä, kun peruskoulussa ei se pilkun viilaaminen ollut pääasia, ei varsinkaan yli 20 vuotta myöhemmin ole tarvetta muistella jokaista taiteen sääntöä ja merkkiä. Jos oikein hakemalla haetaan niin kaikki on tyhmiä.
Itse asiassaTämä on faktaa:
> tarkoittaa suurempi
< tarkoittaa pienempi
Matematiikassa nämä kirjoitetaan luvun vasemmalle puolelle. Merkitys EI muutu, jos ne onkin epävasemmalla puolella.
En täsmentänyt niin menköön nyt, mutta jos joku rupeaa jeesustelemaan viivan pituudesta niin en vain pysty ymmärtämään sitä motivaatiota pätemiseen.Veikkaan, että siellä koulussa on opetettu matematiikkaa ihan oikein, jos olisit jaksanut kuunnella. Jos kirjoitat matemaattisen kaavan niin silloin on parempi kirjoittaa oikein. On nimittäin aika iso ero, onko joku pienempi vai suurempi.
Mitä viivaa nyt tarkoitat? Luulin, että puhe on < ja > merkeistä.En täsmentänyt niin menköön nyt, mutta jos joku rupeaa jeesustelemaan viivan pituudesta niin en vain pysty ymmärtämään sitä motivaatiota pätemiseen.
Ihan tältä sivulta löytyy tuosta hieman ylempänä mallia ajatusviiva. Jos asian ymmärtää niin se on pääasia, on se viivan pituus sitten hieman pitempi tai ei, välien kanssa tai ilman, mutta mitä jos joku kirjoittaa käsin niin pitääkö heittäytyä rantaruottalaiseksi ja kaiken varalta jättää ymmärtämättä, kun se ei ole selkeästi ruotsiksi?Mitä viivaa nyt tarkoitat? Luulin, että puhe on < ja > merkeistä.
Tää merkkikeskustelu on ihan jonninjoutavaa pilkunviilaamista, kun kyse on kuitenkin vain arkisesta viestinnästä eikä tieteellisestä tutkimuksesta tms. Ei tee ihmisestä vielä tyhmää.
Tää merkkikeskustelu on ihan jonninjoutavaa pilkunviilaamista, kun kyse on kuitenkin vain arkisesta viestinnästä eikä tieteellisestä tutkimuksesta tms. Ei tee ihmisestä vielä tyhmää.
Vaikka kuinka kirjoittaisi kirjakieltä ja vääntäisi jokaisen asian rautalangasta, niin aina löytyy joku väärinymmärtäjä. Plus vielä ne, jotka ymmärtää tahallaan väärin.Minunkin mielestäni jossain pienissä kirjoitusvirheissä ollaan vielä aika kaukana tyhmyydestä, mutta sellaisen pienen huomion heittäisin, että on sille oikealle kieliopille ihan syynsä. Ne oikeinkirjoitussäännöt ovat sitä varten, että kaikille osapuolille olisi selvää, mitä tarkoitettiin, jolloin voidaan keskustella itse asiasta, eikä sen asian vierestä, kun toinen ymmärsi tekstin eri tavalla. Jos kirjoittaa vähän sinne päin hällä väliä -tyyliin, ei kannata ihmetellä, jos vastapuolen käsitys sanotusta poikkeaa kirjoittajan tarkoittamasta ja aletaankin väitellä jostain ihan muusta. Se, mikä kirjoittajalle oli ehkä ihan selvää pienistä typoista huolimatta, ei aina avaudu yhtä selvänä lukijalle, kun tällä ei ole sitä samaa etua kuin kirjoittajalla, joka tietää mitä ihan alun perin tarkoitettiin.
Minä olen huomannut, että moni on niin hätäinen lukija, että on suotuisaa toistaa asioida heti perään hieman eri tavalla kirjoitettuna siitäkin huolimatta, että ensin kirjoitettu on yksinäänkin yksikäsitteinen. Silloin on epätodennäköistä, että kukaan ymmärtää edes tahallaan väärin.Vaikka kuinka kirjoittaisi kirjakieltä ja vääntäisi jokaisen asian rautalangasta, niin aina löytyy joku väärinymmärtäjä. Plus vielä ne, jotka ymmärtää tahallaan väärin.
Niinpä. Moni yleensä lukee viestit liian nopeasti läpi, mutta toistamalla asian toisella tavalla saa yleensä asiansa paremmin läpi. Vaikka ensimmäinen kerta olisikin ollut <2-käsitteinen. Se pienentää väärinymmärtämisen mahdollisuutta.Minä olen huomannut, että moni on niin hätäinen lukija, että on suotuisaa toistaa asioida heti perään hieman eri tavalla kirjoitettuna siitäkin huolimatta, että ensin kirjoitettu on yksinäänkin yksikäsitteinen. Silloin on epätodennäköistä, että kukaan ymmärtää edes tahallaan väärin.
Niin näyttää, koska ikäilmaisussa v:tä ei kuulu kirjoittaa numeroon kiinni. 40+ v näyttää jo järkevämmältä ja on myös kieliopillisesti oikein.vaihtoehdot: 40+v, 40v+. Kumpikin näyttää hölmöltä.
Toki inhimillisesti, hyvän tahdon puolesta ja yleisen elämänkokemuksen perusteella pitää yleensä olettaa, että hitaalle ajolle on jokin hyvä syy, vaikka suuressa osassa tapauksia ei olekaan. Ihan hyvän tavan ja maltin vuoksi.Mutta palataanpa tyhmiin ihmisiin. Joka kerta kun joku valittaa alinopeuden ajajista, niin joku tulee kommentoimaan että olisit lähtenyt 5 min aikaisemmin niin ei ole niin kiire. Tämä on mielestäni täysin analoginen sille, että joku valittaa tulleensa ryöstetyksi kadulla, niin toinen komentoi että olisit tunkenut vararahat persvakoon ettei rahat lopu jos ryöstetään. Pointtihan on, että hidastelija varastaa takana ajajilta aikaa, ja 5 min aiemmin lähtö vaikuttaa vain siihen, kummasta päästä se aika menetetään. Eli aiemmin lähteminen on hölmöläisten peiton jatkamista. Se ei tuo hidastelijan varastamaa aikaa takaisin sen enempää kuin persvaosta kaivetut rahat tuovat niitä varastettuja rahoja takaisin.
Eilen just 300+ km ajaneena alitehosella autolla. Miksi satasen alueella ajetaan 95 tai jopa alle. (GPS) En ymmärrä.Niin näyttää, koska ikäilmaisussa v:tä ei kuulu kirjoittaa numeroon kiinni. 40+ v näyttää jo järkevämmältä ja on myös kieliopillisesti oikein.
Mutta palataanpa tyhmiin ihmisiin. Joka kerta kun joku valittaa alinopeuden ajajista, niin joku tulee kommentoimaan että olisit lähtenyt 5 min aikaisemmin niin ei ole niin kiire. Tämä on mielestäni täysin analoginen sille, että joku valittaa tulleensa ryöstetyksi kadulla, niin toinen komentoi että olisit tunkenut vararahat persvakoon ettei rahat lopu jos ryöstetään. Pointtihan on, että hidastelija varastaa takana ajajilta aikaa, ja 5 min aiemmin lähtö vaikuttaa vain siihen, kummasta päästä se aika menetetään. Eli aiemmin lähteminen on hölmöläisten peiton jatkamista. Se ei tuo hidastelijan varastamaa aikaa takaisin sen enempää kuin persvaosta kaivetut rahat tuovat niitä varastettuja rahoja takaisin.
Et ymmärrä että joku ajaa nopeusmittarin mukaan satasta satasen alueella?Eilen just 300+ km ajaneena alitehosella autolla. Miksi satasen alueella ajetaan 95 tai jopa alle. (GPS) En ymmärrä.
Et ymmärrä että joku ajaa nopeusmittarin mukaan satasta satasen alueella?
Itse pyrin ajamaan niin kovaa kuin rajoitus antaa tai liikenteen ja olosuhteiden vuoksi pystyy, mutta ei se kyllä mikään maailmanloppu ole jos joskus joutuu ajamaan vaikka rekan takana. Esim. 300 kilometrin matkalla ajamalla 90 km/h keskinopeutta 80 km/h sijaan säästää 25 minuuttia. Pidemällä matkalla nuo erot tietysti kasvaa, ja jos on kauhea kiire niin silloin minuuteillakin voi kai olla väliä. Harvemmin pidemmällä matkalla kuitenkaan on noin kova kiire.Työmatkalla vakkari 80km/h ja hymy nousee sitä mukaan, kun jono takana kasvaa. Ei raskas liikennekkään saa ajaa kovempaa, niin miksi itse ottaisi paineita asiasta?
Niitä elämän aikana säästyneitä ajominuutteja on sitten hyvä laskea auton ollessa tuhannen solmussa.
Työmatkalla vakkari 80km/h ja hymy nousee sitä mukaan, kun jono takana kasvaa. Ei raskas liikennekkään saa ajaa kovempaa, niin miksi itse ottaisi paineita asiasta?
Rajoittimet on usein 89 km/h kohdalle säädettyNo, kyllä raskas liikenne saa ajaa ihan oikeasti 80km/h eikä 75km/h. Käytännössä monesti (ei aina) vähän kovempaa.
Kuski jonka takana on aina jono, mutta edessä tyhjää. Eikä mikään lamppu syty.Työmatkalla vakkari 80km/h ja hymy nousee sitä mukaan, kun jono takana kasvaa. Ei raskas liikennekkään saa ajaa kovempaa, niin miksi itse ottaisi paineita asiasta?
Niitä elämän aikana säästyneitä ajominuutteja on sitten hyvä laskea auton ollessa tuhannen solmussa.
Oon tässä töiden puolesta vaihdellut renkaita viimeaikoina ns. lisähommina.
Kertokaa millaiset ihmishirviöt vääntää alumiinivanteen pyöränpultit tyyliin 250nm momenttiin? Saa monesti ottaa pitkän jatkovarren, kun Ryobin 18v pulttipyssy ei enää riitä avaamaan..
Yhdestä autosta oli vedetty vielä niin vinosti pari pulttia kiinni, että kierteet oli paskana.
Pakko oli lukee sun teksti useanpaan kertaa. Vieläkin on kuitenkin epävarma olo. Ymmärsinkö sittenkään?Minä olen huomannut, että moni on niin hätäinen lukija, että on suotuisaa toistaa asioida heti perään hieman eri tavalla kirjoitettuna siitäkin huolimatta, että ensin kirjoitettu on yksinäänkin yksikäsitteinen. Silloin on epätodennäköistä, että kukaan ymmärtää edes tahallaan väärin.
Sama mielessä täällä, normaalisti henkilöauton renkaat lähtee kiinakopiomakitalla nätisti. Aluvanteet ja 110Nm kireys.Oon tässä töiden puolesta vaihdellut renkaita viimeaikoina ns. lisähommina.
Kertokaa millaiset ihmishirviöt vääntää alumiinivanteen pyöränpultit tyyliin 250nm momenttiin? Saa monesti ottaa pitkän jatkovarren, kun Ryobin 18v pulttipyssy ei enää riitä avaamaan..
Yhdestä autosta oli vedetty vielä niin vinosti pari pulttia kiinni, että kierteet oli paskana.
Kerran vein Mersun Veholle jarrupalojen vaihtoon. Tuli tyyppi huoltohallista kysyy: "millä vitulla nää vanteet on väännetty kiinni?" Vastaukseni: "Ihan teillä kiinnitetty". No sit se nauro, kyl me ne irti saadaanSama mielessä täällä, normaalisti henkilöauton renkaat lähtee kiinakopiomakitalla nätisti. Aluvanteet ja 110Nm kireys.
Alkutalvesta laitatin "uudet" nastakumit alle ja nyt kun pirssi ei saanut kuin kuukauden jatkoaikaa niin alustajumpalle rupesin.
Ei irronnut rengas ilman metrin jatkoa.
Noh, se mainittu kiinanmakita on kai jo viitisen vuotta päryytelty niin alkaa sisukset pehmenemään kun ei meinaa enää mihinkään isompaan pystyä.
Sen kanssa on sentään tehty renkaanvaihdot, vaihdettu jousia/iskareita yms pientä Focukseen, Fiestaan ja yhteen Astraankin.
Sainpa sitten kokeeksi aitoa turkoosia konetta, DTW300 ja DTW700. Sepä olikin nätti testata kuinka se mutteri lentää kunnon koneella!
Vaan eipä lentänyt!!! Tuo DTW700 antaa sen tuhannen nyyttonia avaussuuntaan niin silti sai useamman sekunnin rallattaa että löystyi.
Nähtävästi tuommoinen kartiomutteri puree ihan kunnolla kiinni kun isolla koneella paukuttaa.
Peltivannehan saattaa jousivoimalla saada kiinnikkeensä juntturaan vaikka olisi momenttiin alunperin laitettukin. Koneille hyviä happotestejä nämä rengashommat!
Muutoin kyllä tuo isompi Makita oli varsin käteensopiva, mutta saattaapa olla että pienempi on parempi.
Ei taida Fiestan salaisimpiin sopukoihin tuo isompi mahtua ja isomman koneen jatkovarsiin häviää se voimaetu sitten.
Taidan sille asentajalle hakea lahjaksi momentti tms -sauvan
edit voortia, makitaa ja ååppelia, oikeassa ketjussa ollaan!!!![]()
Käytämme välttämättömiä evästeitä, jotta tämä sivusto toimisi, ja valinnaisia evästeitä käyttökokemuksesi parantamiseksi.