Tyhmät ihmiset

Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 470
Sehän on yleensä pelkästään hyvä että tapahtumista saadaan kuva- ja videomateriaalia. Sille voi olla jotain tarvetta jos tapaus on epäselvä. Ei yleensä niinkään tavallisissa onnettomuuksissa, mutta joskus onnettomuus ei olekaan vahinko vaan rikoksen tulosta jolloin esimerkiksi rakennuspalon kuvaaminen voisi paljastaa sytyttäjän.

Sen sijaan se, että tätä materiaalia silloinkin kun se on arkaluontoista julkaistaan omin päin on perseestä. Samoin se, jos kuvaamisella vaarannetaan liikennettä, haitataan pelastustoimia ja/tai ruokitaan ihmisten narsismia. On myös ongelma jos joku, jonka pitäisi osallistua auttamiseen keskittyykin tapahtumien dokumentoimiseen.

Taas toisinpäin vaatimukset kuvaamisen täyskiellolle vaikuttavat vain rikosten tai virheiden peittelyn pyrkimykseltä. Toki kyseessä on tyhmyys, mutta edellä mainitulta se vaikuttaa. Pitää varmaan alkaa käyttää jotain vartalokameraa, jotta voi dokumentoida tarvittaessa ottamatta puhelinta esiin. Se tuskin provosoi ketään huutamaan.



Tässäkin perseilyssä voi totta tosiaan nähdä sen hopeareunuksen kun oikein etsimällä etsii. ;) :rofl2: Mitenkäs se menikään, "estä lisävahinkojen syntyminen".
Olen samaa mieltä, että joissakin tapauksissa sivullisten kuvamateriaali on hyvästä ja jopa voi todentaa tapahtumien kulun. Ei kuitenkaan tämän kaltaisissa onnettomuuksissa mistä tämä juttu lähti ja mikä on jo tapahtunut. Luulen, että näissä tapauksissa tarkoitus on vain saada kuvamateriaalia someen mistään muusta välittämättä.

Puhtaissa onnettomuuksien jälkikuvaaminen ei palvele kettään muuta, kuin sen kuvaajan omia tarkoitusperiä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 715
Olen samaa mieltä, että joissakin tapauksissa sivullisten kuvamateriaali on hyvästä ja jopa voi todentaa tapahtumien kulun. Ei kuitenkaan tämän kaltaisissa onnettomuuksissa mistä tämä juttu lähti ja mikä on jo tapahtunut. Luulen, että näissä tapauksissa tarkoitus on vain saada kuvamateriaalia someen mistään muusta välittämättä.

Puhtaissa onnettomuuksien jälkikuvaaminen ei palvele kettään muuta, kuin sen kuvaajan omia tarkoitusperiä.
Varsinkin siinä vaiheessa kun paikalla on jo pelastushenkilökuntaa niin kuvamateriaalilla ei enää ole mitään lisäarvoa ja yleensähän noita kuvaajia ainakin oman kokemuksen mukaan tuntuu olevan just silloin kun siinä on jo lanssi tai brankkarit jo paikalla ja pelastushenkilöstö yrittää tehdä töitään. Toki kuvamateriaalista saattaa olla hyötyä jos se on tapahtumahetkeltä mutta jos virkavalta on jo paikalla niin parempi on ajaa vaan ohi eikä ruveta tekemään lisää onnettomuuksia yllärijarrutuksilla kuvausta varten tms.
 

DarkkiFIN

Sosiaalisesti etääntynyt
Liittynyt
17.07.2017
Viestejä
1 623
Tässäkin perseilyssä voi totta tosiaan nähdä sen hopeareunuksen kun oikein etsimällä etsii. ;) :rofl2: Mitenkäs se menikään, "estä lisävahinkojen syntyminen".
Pikkusen ehkä kieliposkella todettu, mutta toi oli mikä tuli mieleen hetki sen tilanteen jälkeen.

Pitäishän se lisävahinkojen syntyminen estää, mutta eipä se mun vika olis ollu. Se uuvattihan sieltä tien reunasta keksi haahuilla tielle. Saa kiittää onneaan että olin jo varautunu siihen että saattaa joutua pysähtymään, muuten olis saattanu heppu tutustua corsan konepeltiin. Voidaan tietenkin toivoa että uuvatti ymmärs että miksi ei pidä jäädä kolaripaikalle kuvaamaan, muuta epäilen asiaa. Eiköhän se oo kavereilleen itkeny että joku meinas ajaa päälle, ku hää vähän vaan käveli keskelle tietä. :hmm:
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 745
Pitäishän se lisävahinkojen syntyminen estää, mutta eipä se mun vika olis ollu. Se uuvattihan sieltä tien reunasta keksi haahuilla tielle.
No nimenomaan, ja haahuilevaa uuvattia tarkoitinkin enkä kuljettajaa joka ihmisen ajoradalla nähdessään jarruttaa/väistää eli tekee juuri kuten kuuluukin. Ensimmäinen sääntö uuvatille olisi lisävahinkojen estämiseksi "älä haahuile perse edellä liikennöidylle ajokaistalle".
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
355
Somehuoraus on kyllä tyhmää tai ainakin epätoivottavaa, mutta senhän tietävät kaikki. Onko tähän aiheeseen liittyen ketjuun sopivaa avausta?
Mä en oikein ymmärrä mikä siinä onnettomuuksien kuvaamisessa on niin kamalaa. Jos mä ajaisin kolarin niin mulle olis ihan sama näkyykö mun corpse suolet pihalla jonkun aapelin youtubevideolla vaiko eikö.
 
Liittynyt
05.08.2021
Viestejä
707
Hyvä esimerkki tyhmästä ihmisestä on tämä kohta bannattava käyttäjä muuvi. Miksi pitää rekisteröidä nimimerkki postatakseen paskaa? Mitä keinoja on tehdä tällaisen tyhmän elämästä ikävämpää?
 
Liittynyt
03.05.2018
Viestejä
3 214
Mä en oikein ymmärrä mikä siinä onnettomuuksien kuvaamisessa on niin kamalaa.
Ottamatta kantaa siihen, omaiset & läheiset jne sarjaan, ”on niin kamalaa” sarjaan menee se, kun nämä vajaa älyiset aiheuttavat toiminnallaan lisää kolareita.

Pariin kertaan Turun väylällä on ollut tosi lähellä kopsahtaa, kun joku multitaskmaster henkilö ajaa ja kuvaa. Ja sitten tämän tyypin pitää ihan hidastaa ja pällistellä sitä onnettomuutta jotta saa varmasti koko homman videolle. Oho hupsista vähän kaistaltakin lipsuu.

Joo, kehä kakkoselle ajetaan kun viimestä päivää ja siinä liittymässä kolisee. Sama myös kolmoselta Turkuun tiputtavalla liittymällä usein käy kops ja naps.
Ei se voi mitenkään olla uutta tai poikkeuksellista. Kuvaamisen syynä on takulla
”samaan aikaan lehdistössä muutamat lehtitalot:” sanoi:
”Olitko paikalla, lähetä meille kuva/video?”
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
1 158
Miettinyt miten tuleva sukupolvi työllistyy. "kato vittu googlesta"

Pidä mitenkään yleistää, mutta alakerran muksut kävelee puhelin kädessä autosta ulos sisälle asti ilman mitään reaktiota muuhun maailmaan.
 

tjkoo

Tukijäsen
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
2 771
Miettinyt miten tuleva sukupolvi työllistyy. "kato vittu googlesta"

Pidä mitenkään yleistää, mutta alakerran muksut kävelee puhelin kädessä autosta ulos sisälle asti ilman mitään reaktiota muuhun maailmaan.
Kyllä oma muksu 13-14v ainakin haki innoissaan keväällä sellaiseen "aloitetaan työelämään tutustuminen varhain" -projektiin. Saas nähdä
koska koittaa se ensimmäinen oikeista töistä pommiin nukkuminen.
 
Liittynyt
27.12.2018
Viestejä
150
Mä en oikein ymmärrä mikä siinä onnettomuuksien kuvaamisessa on niin kamalaa. Jos mä ajaisin kolarin niin mulle olis ihan sama näkyykö mun corpse suolet pihalla jonkun aapelin youtubevideolla vaiko eikö.
Ja tässä on suurin osa kansasta lukenut uutisen väärin. Nimittäin kuvaaminen julkisella paikalla on täysin sallittua ilman lupaa vaikka kuvattava kohde olisi alasti. Tässä uutisessa sakot tuli siitä että kuski kuvasi samaan aikaan kun ajoi autoa. Puhelinta tai muita ei saa käyttää ajaessa. Se onko kuvaaminen järkevää on asia taas erikseen kuten myös niiden julkaiseminen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 334
En minäkään nyt sitä tarkoittanut että vedetään liinat kiinni ja ruvetaan kuola valuen ottamaan gorekuvaa. Lähinnä sitä meinasin että mulle nyt on aivan sama kuvaako joku vaikka mun faijaa / lasta / muijaa jos se on vaikka imeytynyt leikkuupuimuriin. Ei niitä videoita tarvitse katsella vaikka joku olisi kuvannutkin.

ts. en pidä kuvaamista mitenkään fiksuna enkä sitä itse harrasta, mutta ei paljon vähempää kyllä voisi kiinnostaakaan. Siksi ihmettelen että näistä onnettomuuspaikkakuvaajista saadaan joka kerta näin iso haloo.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 701
En minäkään nyt sitä tarkoittanut että vedetään liinat kiinni ja ruvetaan kuola valuen ottamaan gorekuvaa. Lähinnä sitä meinasin että mulle nyt on aivan sama kuvaako joku vaikka mun faijaa / lasta / muijaa jos se on vaikka imeytynyt leikkuupuimuriin. Ei niitä videoita tarvitse katsella vaikka joku olisi kuvannutkin.

ts. en pidä kuvaamista mitenkään fiksuna enkä sitä itse harrasta, mutta ei paljon vähempää kyllä voisi kiinnostaakaan. Siksi ihmettelen että näistä onnettomuuspaikkakuvaajista saadaan joka kerta näin iso haloo.
varmaan se pointti oli että vaikka sua se ei haittaa niin monia muita haittaa.
 

emagdnim

Tukijäsen
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
10 161
Kävelin kerran kotiin ja kotikadulla jalkakäytävällä oli poliisiauto jonka vierellä seiso poliisi. Lähempänä sit hokasin, että siinähän on vieressä vainaja selällään, jalat vain näky kankaan alta. En viittiny siitä "yli" hyppiä, nii kiersin toisaalta ohi. Kattelin vielä taakse, nii takana tullut nainen pysähty siihen kohdalle, otti kännykän esiin ja rupes kuvaan.

On sallittua tai ei, niin mielestäni jonkin sortin järjenköyhyyttä tollainen.
 

Grazer

Make ATK Great Again
Liittynyt
30.10.2016
Viestejä
1 725
Heh, sarjassamme nistien tyhmyyksiä. Päästä omilla avaimillasi pari kaveriasi murtokeikalle taloyhtiön häkkivarastoon ja päästä ne keikan jälkeen asuntoosi niin että koko retkue onnistuu jäämään kuuden eri valvontakameran tallenteelle. Noiden perusteella selvisi neljän asunnon tarkkuudella, mistä asunnosta kyse ja kun laitoin huoltoyhtiölle videon että tiedättekö kuka kyseessä niin kohta samantien tuli vastaus että asunto xx. Kaikista hupaisinta että varkaus tapahtui aamulla 4.30 ja samana päivänä 13.30 oli jo selvillä, keistä on kyse.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 715
Heh, sarjassamme nistien tyhmyyksiä. Päästä omilla avaimillasi pari kaveriasi murtokeikalle taloyhtiön häkkivarastoon ja päästä ne keikan jälkeen asuntoosi niin että koko retkue onnistuu jäämään kuuden eri valvontakameran tallenteelle. Noiden perusteella selvisi neljän asunnon tarkkuudella, mistä asunnosta kyse ja kun laitoin huoltoyhtiölle videon että tiedättekö kuka kyseessä niin kohta samantien tuli vastaus että asunto xx. Kaikista hupaisinta että varkaus tapahtui aamulla 4.30 ja samana päivänä 13.30 oli jo selvillä, keistä on kyse.
Vähän sama juttu kun niillä nisteillä jotka kiipeää katkomaan valvontakameran johdot ennen keikkaa, viimeinen kuva mitä löytyy tallenteelta on lähikuva nistin pärstästä.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 057
Taas viime viikolla tuli useampaan otteeseen todistettua että joku jumittaa liikenteessä ja tekee vaarallisia kaistanvaihtoja sun muita ja syyllisenä oli ylläri ylläri... kännykkä.
Ootko muuten koskaan lukenut lehdestä kun lukee "ajautui tuntemattomasta syystä ....", eli kännykkää käyttänyt mut eihän sitä voi sakon vuoksi kertoa.

Siis kun on joku lehtiartikkeli ojaan ajosta, lapsen yliajamista jne.
 
Liittynyt
01.01.2021
Viestejä
1 057
Tämä varmaan kuuluu tänne.




Toivoisin vieläkin isompaa sanktiota tämmöisille. On se kumma, kun pitää toisten kärsimyksiä saada heti ja nyt someen jakoon, koska uskon, että mitään muuta varten ei ole tuommoista kiimaa ruveta kuvaamaan jotakin.
Silloin kun oli kouluampimset, niin eräs lähti koulusta kotiin että kerkee perustaa ensimäisen muistoryhmän facebookkiin.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
297
Oman kokemuksen mukaan voi keskittyä joko hetkeen tai kuvaamiseen. Valitsen useimmiten ensimmäisen jos on jotain erikoista meneillään.

Onnettomuuksia nyt ei pitäisi kuvata useastakaan syystä. Liikenneturvallisuus on jo mainittu, samoin pelastajien työn turvaaminen. Jos on kuolemantapaus kyseessä niin jo pelkkä vainajan kunnioittaminen on riittävä syy jättää kuvat ottamatta.
 
Liittynyt
07.07.2021
Viestejä
1 439
Auttamatta jättäminen, pelastajien tiellä pyöriminen, kuvien levittely tms perseily on asia erikseen, mutta ollaan aika vaarallisella tiellä jos laajemmin ajatellaan ja halutaan kategorisesti kieltää virkavallan kuvaaminen. Monenkinlaisissa tilanteissa voi olla jälkikäteen hyötyä siitä, että kuvamateriaalia on tarjolla ja etukäteen sitä tarvetta ei yleensä koskaan tiedä.
 
Liittynyt
26.02.2019
Viestejä
2 470
Lainasin tuosta jutusta tämän vielä, kun siitä tämä keskustelu lähti.

Viranomaiset joutuu siis rakentamaan suojia suojellakseen uhrien yksityisyyttä, kun kaikki ei tuommoisia juttuja kunnioita tai välitä.

Ehkä ja toivottavasti elämä opettaa, että hommat ei aina pyöri sen oman navan ympärillä ja osataan ottaa huomioon muidenkin tunteet.

Se, jos jossain on rikos meneillään, niin se on ihan viranomaistenkin toivomus, että semmoisista löyyy kuvamateriaalia, mutta se on sitten eri keskustelu se.

Pelastajat joutuvat rakentamaan jopa kuvausesteitä
Suomen pelastusalan ammattilaiset ry kertoi viime vuonna, kuinka pelastajat joutuvat rajoittamaan onnettomuuspaikoilla kuvaamista esimerkiksi kuvausesteillä sekä kuvaajia ohjeistamalla. Se kuitenkin muistutti, kuinka tähän kuluva aika on pois itse pelastustoiminnasta.
– Nämä kuvaajien pois ohjaamiseen ja erilaisten kuvausesteiden pystyttämiseen kuluvat minuutit voivat olla onnettomuustilanteessa elintärkeitä, SPAL alleviivasi tiedotteessaan.
 

root

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 337
Kaksipiippuinen juttu tämä. Olen joskus kironnut kolaripaikkaa kuvannutta. Toisaalta sitten tulee katsottua vastaavia videoklippejä IL:n sivulla tai muualla netissä.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 858
90% pilaa 10% maineen tilanne. 90% kuvaajista luultavasti häiritsee sekä liikennettä että pelastustöitä. Se 10% itkee aiheesta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 955
Kannattaa myös muistaa että vaikka kuvaaminen on sallittua niin sen julkaiseminen ei aina ole laillista.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 100
Milloin se ei ole laillista? Harvoin näissä idioottien kuvissa näkyy mitään kasvokuvia kuitenkaan.
Kuvaaminen on yleensä sananvapauden nojalla ok (rinnalla voi toki olla kyse tieliikennelain rikkomisesta kuvaa otettaessa tms), mutta kuvan julkaisu voi olla laitonta monestakin syystä. Koska ihmisten moraalikäsitykset ja ymmärrys laista vaihtelee, voi osa tilanteista olla sellaisia, ettei kuvan julkaisija tule missään vaiheessa edes ajatelleeksi tekevänsä mitään väärin.

Sananvapauslaki suojelee ehkä oikeuttasi kuvata julkisilla paikoilla, mutta on eri asia mitä saat laittaa kaikkien nähtäville. Jos henkilö esiintyy kuvassa asiallisessa yhteydessä, eikä häntä pilkata julkaisemisen yhteydessä mitenkään, saat julkaista kuvan taideteoksena esimerkiksi valokuvausportfoliossasi ilman erillistä lupaa. Jos kuva päätyy esimerkiksi sanomalehteen, kuuluu kuvatun henkilön nimen maininta hyviin lehtimiestapoihin. Jos kuvassa on yli viisi ihmistä ilman, että kukaan on selkeästi muita enemmän esillä, ei nimiä tarvitse mainita.
---
Mielenkiintoisia julkaisun rajatapauksia ovat esimerkiksi kuvat rikollisesta toiminnasta. Jos vaikka julkaiset somessa kuvan pyörävarkaasta ja henkilö on tunnistettavissa, kyse voi olla yksityiselämää loukkaavan tiedon levittämisestä. Toki kuvaa voidaan virkavallan kanssa käyttää apuna voron jäljityksessä, mutta internettiin julkaisuun ei ole mitään syytä. Ja jos käy ilmi, että kuvattu onkin syytön, syyllistyt itse kunnianloukkaukseen.

Uutisissa huomiota ovat saaneet myös tapaukset, missä opettajaa on kuvattu kesken oppitunnin ja materiaali on ladattu nettiin. Jos koulun järjestyssäännöt kieltävät oppitunnilla kuvaamisen, se on tietysti kiellettyä, mutta jos kyseessä on normaali opetustilanne, ei rikosta ole tapahtunut. Eri asia on, jos julkaisuun liitetään halventavaa tekstiä, ja silloin puhutaan taas kunnianloukkauksesta.
---
Pähkinänkuoressa:
  1. Julkisella paikalla saat kuvata ja kuvat julkaista asiallisessa yhteydessä.
  2. Kotirauhaa ja yksityisyyden suojaa pitää aina kunnioittaa.
  3. Jos vain mahdollista, kannattaa kysyä kuvattavalta aina kuvaus- ja julkaisulupa.
  4. Älä kuvaa tai julkaise kuvaa, jossa joku on loukkaavassa tilanteessa tai ei halua itseään kuvattavan.
  5. Mainos- ja markkinointimateriaalissa esiintyvältä pitää aina olla lupa kuvaamiseen ja julkaisuun, mieluiten kirjallinen sopimus.
Kuvattava voi olla yksilöitävissä tässä mielssä riittävällä tasolla ilman naamaakin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 337
Kuvaaminen on yleensä sananvapauden nojalla ok, mutta kuvan julkaisu voi olla laitonta monestakin syystä. Koska ihmisten moraalikäsitykset ja ymmärrys laista vaihtelee, voi osa tilanteista olla sellaisia, ettei kuvan julkaisija tule missään vaiheessa edes ajatelleeksi tekevänsä mitään väärin.

Niin no eihän tämä vastannut kysymykseeni mitenkään. Tiedän toki itse mikä on laitonta kuvaamista.
 
Liittynyt
21.10.2020
Viestejä
4 858
Niin no eihän tämä vastannut kysymykseeni mitenkään. Tiedän toki itse mikä on laitonta kuvaamista.
Joku axl tulee mieleen. Vaikka kuvaisit vain itsellesi runkkumateriaaliksi jotain toista häväitsevää matskua ei varmasti poista rikosvastuuta jos kuvattu saa vain tietää asiasta jotain kautta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 337
Joku axl tulee mieleen. Vaikka kuvaisit vain itsellesi runkkumateriaaliksi jotain toista häväitsevää matskua ei varmasti poista rikosvastuuta jos kuvattu saa vain tietää asiasta jotain kautta.
Toki näin mutta oletin että nyt keskusteltiin onnettomuus tilanteista yms.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
20 100
Tiedän toki itse mikä on laitonta kuvaamista.
Vastasin sekä kuvaamisen että julkaisemisen osalta. Jos nämä ovat selvillä muutenkin, niin sitten on mielestäni vähän hassua edes kysellä. Laki ei ole tässä täysin yksiselitteinen, eikä voikaan olla, kun eivät ne tilanteetkaan ole aina samanlaisia. Maalaisjärjellä pärjää pitkälle, mutta sitä ei nykyään arvosteta kaikissa yhteyksissä kovinkaan pitkälle.
 

Alias Hoboimp

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 032
No kyllä muuten muuttuu. Lain edessä tämä menee ihan justiinsa tasan näin.

Kotona saa harjoittaa videovalvontaa ja minä saan kuvata ihan jokaista senttimetriä kodistani. Jos ilmoitan kyltillä eteisessä, että asunnossa on kameravalvonta, niin siitä on silloin myös ilmoitettu.

Täten jos harrastan jonkun naisen kanssa seksiä makuuhuoneessani, tämän partnerin tulisi ymmärtää että kyseinen akti tallentuu videolle. Se ei ole minun ongelmani jos ei ymmärrä, eikä ole millään tasolla laitonta.

Se toki sitten on jo laitonta, jos niitä videoita lähtee jakamaan muualle. Se on ihan asia erikseen. Mutta kun minulla on tässä kartanossani nauhoittava videovalvonta neljästä kuvakulmasta joka vitun ikisessä huoneessa - ja ilmoitan siitä vieraillenikin jo heti eteisessä, niin kyllä ihan tasan varmasti en tee yhtään mitään laitonta siinä, että harrastan seksiä jonkun naisen kanssa omassa makuuhuoneessani missä tämä sama turvallisuuskoneisto on toiminnassa. Kamerat löytyy makuuhuoneen neljästä kulmasta ja niistä on heti eteisessä ilmoitettu. Se ei silloin ole minun ongelmani, jos joku vitun älykääpiö ei tajua niiden kuvaavan myös seksiä harrastaessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 085
Viestejä
4 296 215
Jäsenet
71 786
Uusin jäsen
gamerboy69

Hinta.fi

Ylös Bottom