- Estetty
- #101
- Liittynyt
- 02.11.2016
- Viestejä
- 6 909
Pitäisi vielä tietää miten tämä liittyy Suomen ja Viron väliseen tunneliin.Kiina etsii aktiivisesti uusia reittejä kaupankäyntiin EU:n kanssa ja on erittäin kiinnostunut myös Koillisväylän hyödyntämisestä, koska sitä kautta Rotterdamiin kulkevalla rahtilaivalla säästyisi aikaa parikin viikkoa verrattuna Suezin kautta kulkevaan laivaan. Kiinassa on meneillään myös projekti Keski-Aasian läpi kulkevan rautatien rakentamiseksi.
Se ihan oikeasti maksaisi miljarditolkulla Kiinalle, jos Suez olisi tukossa, ja kun EU nyt vaan sattuu olemaan Kiinan tärkein kauppakumppani, niin varmasti kaikki keinot käytetään, jotta tuotteiden nopea virta näille markkinoille on turvattu. Kiina itseasiassa investoi myös Suezin kanavan kehittämiseen.
Kiinalaiset yhtiöt myös haluavat sijoittaa Pohjolaan ja viedä täältä tavaraa Keski-Eurooppaan.