- Liittynyt
- 10.01.2019
- Viestejä
- 19 655
- Tunneli varmaan on pitkäaikäinne, tarviiko tunnelin maksaa itseään sen nopeammin takaisin, kunhan arvo ei laske alle .Yhdeksän miljoonaa matkustajaa jos kulkee Helsingin ja Viron välin laivalla vuodessa ja kaikki siirtyisivät junaan ja tunneli maksaa 15 miljardia euroa ja laskennallinen pääomantuottovaatimus rahoittajalla on 5 prosenttia ja laina-aika 20 vuotta, niin vuodessa rahoituskustannus on 1195 miljoonaa euroa. Summan kun jakaa 9 miljoonalla matkalla, niin yhden suuntaisen matkan hinnaksi tulee sen osalta 133 euroa. Jos tunnelin hinnaksi tuleekin 150 miljardia, niin kustannus matkustajaa kohti rahoituksen osalta tulee vielä kymmenen kertaa enemmän eli 1330 euroa. Tuskin ne junatkaan tunnelissa itsestään ilmaiseksi kulkevat vaan sekin operointi maksaa rahaa.
- Onko tuo suunniteltu vain henkilöliikenteeseen, eikö tärkeää olisi myös muu liikenne, mikä ei riskeeraa palvelua?
- Tuottovaatimus, riippuu vaihtoehdoista ja riskeistä.
En yritä vääntää kannattavaksi ja hanke jota hankkeet touhuajat ei pysty selkeästi esittään kannattavaksi, on yleensä ihan jotain muuta kuin kannattavia.
Se että rahoittajana taho jolla taustalla muitakin motiiveja kuin se mitä mainostetaan, niin entistä kriittisempi pitää olla.
Paljonko on Helsingin (uudenmaan) ja Tallinnan/viron välisen lauttaliikenteen liikevaihto, mistä se koostuu.
Mikä osuus siitä voisi siirtyä tunneliin, ja mikä on ennustus haarukka kasvusta (laskusta).
Edit:
Jos alkaa luvut olemaan tontilla, niin sitten alkaa tulla ne energiatehokkuus, työvoimatehokkuus, tehokkuus yleensä.
Tukea voi myös tunnelia, mutta siirtyykö lauttojen muu kauppa junaan, vai poistuuko tulevaisuudessa joidenkin tuotteiden vero-ero Suomi/Viro välillä, jotka tänäpäivänä tukee lauttaliikennettä ko välillä.
Jos oletetaan että huomattavasti tehokkaampi, niin työntekijöitä vähemmän, joten ns merimiesten "verotuki" ko välillä vähentää valtion saamia työtuloja, tosin ko henkilöt työllistyy jonnekkin muualle, enemmän lisäarvoa kansakunnalle.
Viimeksi muokattu: