Tuloilmapuhaltimen pysähtelyn lämpöraja / IV ongelmaa

Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
423
Tervehdys,

Ekoja kuukausia asustelen 2015 vuoden puurivarissa ja nytkun ekaa kertaa on lämpömittari mennyt hiemankin pakkaselle niin tuloilmapuhallin heti pysähtelee. Varmasti katkoo -4.5 asteen pakkasella, mutta äänestä päätellen jo ehkä -1.5 asteen pakkasella (mutta en tajunnut kiinnittää huomiota tarpeeksi) eli mielestäni aivan liian aikaisin alkaa katkomaan, mitä mieltä raati on? Edellisessä asunnossani katkominen alkoi n. -18 pakkasella eli oli harvinaista että katkoi. Testasin heti katkaisun alettua avata luukun ja mittasin lto kennon pinnan IR:llä niin n. 10-11 astetta kylmimmät kohdat. Termari katkoo manuaalin mukaan +5c:ssä. Onkohan tuo termari siis rikki? Puhallin katkoo -5 pakkasella n. 3min päällä, 2min seis tahdilla.

On tässä ollut hieman ilmanlaadun kanssa yleisesti pientä ongelmaa. Esim tiettyinä kellonaikoina tuntuu että asunnossa alkaisi haisemaan kahvi, haju alkaa suht äkisti ja tosiaan en ole koskaan havainnut tätä esim aamuyöstä tai alkuyöstä esim kotiin tullessa jne, mutta voiko oikeasti uudehkon rivarin missä huoneistokohtainen IV (ja lattialämmitys, tuleeko putket naapurilta?) tulla naapurin tuoksut asuntoon, tuntuu hullulta, ehkä ainut tapa miten voisi, on että naapurin asunto on ylipaineinen? Väliseinä on tuplakipsillä, ei betonia. Mun asunnon IV on putsattu ja mitattu, oli hieman ylialipaineinen, mutta nyt on erittäin vähän alipaineinen. Paitsi tietysti tuloilmapuhaltimen katko tekee valtavan alipaineen. Tuo haju ei tule ulkoa, eikä esim makuuhuoneeseen tämä haju tule koskaan (kauimpana naapurista ja virtaukset lienee poistoihin päin jotka on eri suunnassa asuntoa)

Kiitosta vastauksista.
 
Alkuun varmistus, onhan mahdollinen LTO-kennon ohitusluukku kiinni? Tuo +5 astetta mitattaneen sieltä tulopuolelta ennen kennoa. Tuloilman ollessa viisiasteista itse kenno todennäköisesti on joka tapauksessa tuota lämpimämpi, kun poistoilma lämmittää sitä.
 
Alkuun varmistus, onhan mahdollinen LTO-kennon ohitusluukku kiinni? Tuo +5 astetta mitattaneen sieltä tulopuolelta ennen kennoa. Tuloilman ollessa viisiasteista itse kenno todennäköisesti on joka tapauksessa tuota lämpimämpi, kun poistoilma lämmittää sitä.

Tämä Sunairin toosa on siitä outo, että ohjekirjassa ei ole mitään mainintaa LTO:n talvi ja kesäasennosta eikä sellasta peltiä kun esim valloxissa näy missään.
 
Onko tämä siis oikea tapa, että tuo pakkasvahti pysäyttää vain tuloilmapuhaltimen, jättäen poistoilmapuhaltimen päälle?
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 357
Viestejä
5 000 308
Jäsenet
80 270
Uusin jäsen
JassoLaamanen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom