Tuloilmapuhaltimen pysähtelyn lämpöraja / IV ongelmaa

Liittynyt
24.07.2017
Viestejä
424
Tervehdys,

Ekoja kuukausia asustelen 2015 vuoden puurivarissa ja nytkun ekaa kertaa on lämpömittari mennyt hiemankin pakkaselle niin tuloilmapuhallin heti pysähtelee. Varmasti katkoo -4.5 asteen pakkasella, mutta äänestä päätellen jo ehkä -1.5 asteen pakkasella (mutta en tajunnut kiinnittää huomiota tarpeeksi) eli mielestäni aivan liian aikaisin alkaa katkomaan, mitä mieltä raati on? Edellisessä asunnossani katkominen alkoi n. -18 pakkasella eli oli harvinaista että katkoi. Testasin heti katkaisun alettua avata luukun ja mittasin lto kennon pinnan IR:llä niin n. 10-11 astetta kylmimmät kohdat. Termari katkoo manuaalin mukaan +5c:ssä. Onkohan tuo termari siis rikki? Puhallin katkoo -5 pakkasella n. 3min päällä, 2min seis tahdilla.

On tässä ollut hieman ilmanlaadun kanssa yleisesti pientä ongelmaa. Esim tiettyinä kellonaikoina tuntuu että asunnossa alkaisi haisemaan kahvi, haju alkaa suht äkisti ja tosiaan en ole koskaan havainnut tätä esim aamuyöstä tai alkuyöstä esim kotiin tullessa jne, mutta voiko oikeasti uudehkon rivarin missä huoneistokohtainen IV (ja lattialämmitys, tuleeko putket naapurilta?) tulla naapurin tuoksut asuntoon, tuntuu hullulta, ehkä ainut tapa miten voisi, on että naapurin asunto on ylipaineinen? Väliseinä on tuplakipsillä, ei betonia. Mun asunnon IV on putsattu ja mitattu, oli hieman ylialipaineinen, mutta nyt on erittäin vähän alipaineinen. Paitsi tietysti tuloilmapuhaltimen katko tekee valtavan alipaineen. Tuo haju ei tule ulkoa, eikä esim makuuhuoneeseen tämä haju tule koskaan (kauimpana naapurista ja virtaukset lienee poistoihin päin jotka on eri suunnassa asuntoa)

Kiitosta vastauksista.
 
Alkuun varmistus, onhan mahdollinen LTO-kennon ohitusluukku kiinni? Tuo +5 astetta mitattaneen sieltä tulopuolelta ennen kennoa. Tuloilman ollessa viisiasteista itse kenno todennäköisesti on joka tapauksessa tuota lämpimämpi, kun poistoilma lämmittää sitä.
 
Alkuun varmistus, onhan mahdollinen LTO-kennon ohitusluukku kiinni? Tuo +5 astetta mitattaneen sieltä tulopuolelta ennen kennoa. Tuloilman ollessa viisiasteista itse kenno todennäköisesti on joka tapauksessa tuota lämpimämpi, kun poistoilma lämmittää sitä.

Tämä Sunairin toosa on siitä outo, että ohjekirjassa ei ole mitään mainintaa LTO:n talvi ja kesäasennosta eikä sellasta peltiä kun esim valloxissa näy missään.
 
Onko tämä siis oikea tapa, että tuo pakkasvahti pysäyttää vain tuloilmapuhaltimen, jättäen poistoilmapuhaltimen päälle?
 
Mikä tuon Sunairin koneen tyyppinumero on? Vanhemmissa koneissa on mekaaninen termostaatti, joka hoitaa tuota jäätymisen estoa pysäyttämällä tulopuhallinta. Tuo termostaatti on yleensä säädettävissä. Itse kun asensin Ilton IV-koneen, kyseinen termostaatin säätö oli aivan pielessä. Laitoin muistaakseni johdollisen ulkolämpömittarin anturin tuon termostaatin anturin viereen ja säädin termostaatin "sopivaan" arvoon, jolloin loppui turha tuloilmapuhaltimen pysähtely.
 
Mikä tuon Sunairin koneen tyyppinumero on? Vanhemmissa koneissa on mekaaninen termostaatti, joka hoitaa tuota jäätymisen estoa pysäyttämällä tulopuhallinta. Tuo termostaatti on yleensä säädettävissä. Itse kun asensin Ilton IV-koneen, kyseinen termostaatin säätö oli aivan pielessä. Laitoin muistaakseni johdollisen ulkolämpömittarin anturin tuon termostaatin anturin viereen ja säädin termostaatin "sopivaan" arvoon, jolloin loppui turha tuloilmapuhaltimen pysähtely.

431 EC-PO, googlella olen löytänyt vaan EC Icontrolin ohjeen ja se on aika eri laite. Käyttöohje tosiaan sanoo että +5 on asetus. Varmaan voi säätää, mutta ei liene kuluttajan homma. Mutta selkeästi siis liian lämpöisessä katkeaa sunkin mielestä?
 
431 EC-PO, googlella olen löytänyt vaan EC Icontrolin ohjeen ja se on aika eri laite. Käyttöohje tosiaan sanoo että +5 on asetus. Varmaan voi säätää, mutta ei liene kuluttajan homma. Mutta selkeästi siis liian lämpöisessä katkeaa sunkin mielestä?
No ei sitä käyttäjän säädettäväksi ole varmaan tarkoitettu ja jos on rivarista kyse niin iv kuuluu taloyhtiön vastuulle. Eri asia haluaako tuolle yhtiö mitään tehdä, mutta kysyä voi. Ainakin Vallox 95 koneessa oli vaan semmoinen potikka josta tuota pystyi säätämään. Mitään asteikkoa ei ollut, eli vaati jäteilman mittaamista pakkasella että toiminnasta voi varmistua. Ja aluksi meni säätö vähän liian pitkälle ja kenno pääsi jäätymään pari kertaa. Sanoisin siis, että pitää keskivertoa enemmän ymmärtää mitä tekee.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
292 377
Viestejä
5 001 024
Jäsenet
80 274
Uusin jäsen
rkiviniemi

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom