Tuikitarpeelliset pikkuohjelmat koneella

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
41
Ja Windows 10:lle tietenkin O&O ShutUp10, jolla saa vakoilut ja Windows Updaten kuriin. Luotettava saksalainen firma.

https://www.oo-software.com/en/shutup10
Näitä nyt on miljoona erilaista. Itsellä käytössä (klikkaa kerran auki puoleen vuoteen jos isompi päivitys) http://www.winprivacy.de/english-home/ Yhdistettynä nuo "vakoilunestot" sekä yleisimmät kikat käytettävyyteen. Saa myös Defenderin pois päältä kokonaan tai vaikka päivitykset pois päältä ynnä muuta "älä koske jos et osaa lukea" klikattavaa. Värikoodeilla laitettu mitkä on turvallista ottaa käyttöön ja mitkä vaativat tietotaitoa siitä mitä itse tarvitsee.
 

k0tival0

Under ᵈᵉConstruction
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
128
Jos tulee (ex-)Kimblen MEGAa käytettyä eikä selainliittymä jostain syystä pelitä, niin Megatools on ihan kätevä komentorivityökalu.
 

Mustalaa

Lepakkona Ozzfesteillä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
512
Tämä lienee sopiva ketju kysyäkin pikkuohjelmasta. Macille on olemassa Coconut Battery, jolla saa tiedon akun kunnosta ja noiden screenshotteja näkeekin liki jokaisessa McLäppärin myynti-ilmoituksessa. Onko Windowsille vastaavaa?
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882

Mustalaa

Lepakkona Ozzfesteillä
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
512
Tuo Battery Report oli ihan näppärä, ei vaan osannut näyttää omasta koneesta (X250) sitä ainutta kiinnostavaa tietoa, eli Design ja Full Charge Capacityä :D Saattaisi johtua jostain puuttuvasta ajurista. Esimerkiksi puuttuvasta virranhallinta-ajurista, jota Lenovolla ei ole tälle mallille tarjota...
Lenovon tukisivulla X250:n alta löytyy kyllä virranhallinta-ajuri, mutta sen tiedoissa ei luvata X250:lle yhteensopivuutta, pirun monelle muulle mallille kyllä. Asentamalla sen kone alkaa heittämään satunnaista bsodia niin laturissa kuin akulla... Asensin W10:n ilman kyseistä ajuria uusiksi ja oikein kivasti tuntuisi taas kone pörräävän...
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Kai nyt jotkut käyttää, mutta kun tottunut käyttämään vuosia (yli kymmenen muistaakseni) xplorer²:sta niin ei jaksa edes tutustua toisiin. :) Mutta näissä on kai niin että mihin tottuu ja oppii selkäytimeen asti niin siinä pysyy. xplorer² on vastannut ainakin itselleni laajan muokattavuuden kaipuuseen, vaikka tosin en käytä kaikkia ominaisuuksia edes hyväksi. Riittää kun on kaksi paneelia välilehtineen vierekkäin ja hommat hoituu.
 

Lallijuoppo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
6 683
Onkohan jotain kätevää ilmaissoftaa, millä saisi erillisiä Excel-tiedostoja kopsattua yhteen Excel-tiedostoon eri välilehdille?
Toivon mukaan tämä ei ole lajissaan kysymyksiä, että Excel osaa tehdä sen itse, kun teet vain näin...
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
1 373
Firewall Software by GlassWire

Glasswire on verkonseurata/palomuuri softa jota tullu jonkusen aikaa käytettyä.
Kannattaa vaan päivittää kun kehottaa, hyppäsi muistutus äsken kesken pelin ja vähän meni hommat potuiksi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
25
Mutta näissä on kai niin että mihin tottuu ja oppii selkäytimeen asti niin siinä pysyy.
Tämä on varmasti totta. Itse pähkäilin aikoinaan sekä maksullisten että ilmaisten vaihtoehtojen välillä ja päädyin jostakin syystä Directory Opukseen, jossa olen siitä lähtien pysynyt.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 721
ShareX -kuvakaappaukset ja animaatiot parilla klikkauksella suoraan leikepöydälle ja jakoon.

Ccleanerissa ei kannata käyttää sitä rekisterin puhdistusta.
Olen käyttänyt sitä useissa win-koneissa käytännössä päivittäin vuosien ajan ilman mitään ongelmia, joten haluatko kertoa mitä olen tehnyt väärin ja mitä olen rikkonut? :D

Rekisterin siivouksessa pitää toki tietää mitä tekee, mutta ei kuitenkaan kannata mainostaa etteikö sitä kannattaisti tehdä. Nämä kaikki tyhjästä tempaistut "teoriassa se sekoittaa rekisteriä" -mutuilut voi jakaa jossakin muualla, mutta ei täällä.

Ccleanerilla saa hoidettu kaiken olennaisen siivouksen yhdellä klikkauksella. Loistava ohjelma, jota kaikki eivät osaa arvostaa.

Nämä aiemmin mainostetut "Win10-vakoilunestäjät" ovat myös sellaisia, joihin kannattaa suhtautua varauksella. Ei muuten, mutta ei sitten kannata ulista jos ja kun joku ei koneessa toimikaan sen jälkeen kun on "estänyt sitä hurjaa vakoilua".
 

jjjjussi

pelinjohtaja
BANNED
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 106
Öö, no mitä sillä saavutat, kysytään näin päin.
 

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 721
Öö, no mitä sillä saavutat, kysytään näin päin.
Siivoan mm.
- kaiken tarpeettoman selainhistorian
- Kaikki muut evästeet, paitsi ne jotaka on määritelty tallennettavaksi
- Yli 24h vanhemmat tiedostot eri temp-hakemistoissa jne
- Kaiken muun custom-datan ja eri sovellusten tarpeettoman historian (siis muunkin kuin mitä Windowsin haistapaska-cleanup osaa siivota)
- Tarpeettomat startup-kikkareet
- Tarpeettomat system restore- versiot
- Duplikaattitiedostot
...Sekä rekisterin osalta mm.:
- Viittaukset olemattomiin rekisteriarvoihin
- Viittaukset olemattomiin tiedostopolkuihin
- Viittaukset olemattomiin tiedostopäätteisiin
- Jne.

Kaikki nämä pitävät koneen siistimpänä ja nopeampana ja mikään toimenpide ei aiheuta järkevästi toteutettuna kirjaimellisesti mitään ongelmia. Minulla on yksi pikakuvake Quick Launch Trayssä, joka suorittaa yhdellä klikkauksella kaiken tämän (edellyttäen että itse Ccleaner on kerran määritelty halutulla tavalla).

Kuvake itsessään on ihan normaali pikakuvake, jossa on kohteena ""C:\Program Files\CCleaner\CCleaner64.exe" /auto". Joissakin koneissa se on määritelty ajettavaksi automaattisesti ja toisissa tosiaan klikattaessa.
 
Viimeksi muokattu:

Kautium

IOdootti
Tukijäsen
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
19 721
Mites tämä tehdään?saako suoraan selaimesta (firefox) vai vaatiko säätämistä?
Ccleanerin options-valikosta "cookies" ja sieltä sitten siirtelee oikean puolen sarakkeeseen ne cookiet mitkä haluaa jätettävän siivouksen jälkeen.
 

Pertti Kosunen

Basic Input/Output System
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
3 107
Rekisterin siivouksessa pitää toki tietää mitä tekee, mutta ei kuitenkaan kannata mainostaa etteikö sitä kannattaisti tehdä. Nämä kaikki tyhjästä tempaistut "teoriassa se sekoittaa rekisteriä" -mutuilut voi jakaa jossakin muualla, mutta ei täällä.
Olen kyllä saanut tuolla rekisterinsiivouksella Windowsin käynnistymättömään tilaan, ei sitä minusta kannata suositella yleisenä korjauskeinona tavan tallaajille.
 

neoflix

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
882
Itsekin win 7 aikoihin sain samaankuntoon koneen sillä :D Onneks sai palautettua ne backupeista ja ei joutunut asentamaan koko konetta uusiksi. Eipä ole sen jälkeen tullut siihen sit koskettua ja en oikein usko et se varsinaisesti nopeuttaisi konetta mihinkään suuntaan mitä ihminen voisi huomata.

Ja ohjelma kymysys, mikä olisi hyvä ja kevyt ilmainen download manageri?
 

Taneli-

☤ Virallinen ⚔ testaaja ☣
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 727
Olen kyllä saanut tuolla rekisterinsiivouksella Windowsin käynnistymättömään tilaan, ei sitä minusta kannata suositella yleisenä korjauskeinona tavan tallaajille.
Tavallinen tallaaja voi ensin vaikka ensimmäisestä sarakkeesta (se ainoa mihin hänen kannattaa koskea eli "Cleaner") valita "Analyze" niin hän näkee mitä poistuu ja sitten "Run Cleaner" niin tulee hieman tyhjää tilaa.

Hieman kokeneempi käyttäjä (kuten varmaan suurin osa tämänkin ketjun löytäneistä ja tätä foorumia käyttävistä) voi hyvin katsoa mitä Registery, Tools, Options valikoiden alta löytyy ellei omaa pakollista tarvetta kokeilla jokaista toimintoa. (Esim. Drive Wiper ja C: on aika ikävä yhdistelmä...)

Kannattaa katsoa työkalujen alta esim. käyttöjärjestelmän käynnistymisen aikana automaattisesti käynnistyvät sovellukset ja poistella turhia (kunhan on varma että tietää mitä tekee, tarvitseeko esim. Adoben Acrobat ohjelman asistantin tai speed laucherin käynnistyä samalla kun käyttöjärjestelmänkin? Lisäksi kannattaa valita "disable" eikä "delete" jos ehkä joskus tahtoo palauttaa asetukset takaisin.)

Toki katsoo oman maun mukaan (tarviiko sykevyön/rannekkeen softan käynnistyä heti, entä steamin tai skypen, onedriven, dropboxin jne?)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
601
...Sekä rekisterin osalta mm.:
- Viittaukset olemattomiin rekisteriarvoihin
- Viittaukset olemattomiin tiedostopolkuihin
- Viittaukset olemattomiin tiedostopäätteisiin
- Jne.
Mitä hyötyä noiden siivouksesta on? Väittäisin, ettei yhtään mitään, kone ei nopeudu ym. Esim. nuo "olemattomat" tiedostopäätteet ovat yleensä tiedostomuotoja, joita on koneella, mutta joiden avaamiseen ei ole assosioituna mitään ohjelmaa. Jos CCleaner bugin tjms takia listaakin putsattavaksi jotain oleellista, niin kone voi olla sen jälkeen ihan solmussa. Minusta rekisteriputsareita käytettäessä pitää vähintään käydä poistettavien lista tarkasti läpi. Mieluummin toki jättää putsarit kokonaan omaan arvoonsa.

Temppifilujen siivoamiseen CCleaner on ihan kätevä koska se osaa poistaa juttuja mitä Windowsin oma cleanmgr ei osaa (ja toisinpäin), mutta siinäkin kannattaa käyttää maalaisjärkeä eikä vain ruksata kaikkea mahdollista. Varsinkin jos käyttää CCleaneria winapp2.ini kanssa.


Kannattaa katsoa työkalujen alta esim. käyttöjärjestelmän käynnistymisen aikana automaattisesti käynnistyvät sovellukset ja poistella turhia (kunhan on varma että tietää mitä tekee, tarvitseeko esim. Adoben Acrobat ohjelman asistantin tai speed laucherin käynnistyä samalla kun käyttöjärjestelmänkin? Lisäksi kannattaa valita "disable" eikä "delete" jos ehkä joskus tahtoo palauttaa asetukset takaisin.)
Windows 10:ssä noita automaattikäynnistyksiä pystyy ainakin jossain määrin säätämään suoraan Windowsin tehtävienhallinnasta. Tarkempaan säätämiseen olen käyttänyt Sysinternals Autorunsia mikä onkin varsin tehokas työkalu. Autorunsilla tietysti saa otettua pois sellaisia käynnistysmerkintöjä, mitä ei todellakaan pitäisi ottaa pois, eli varovaisuus on paikallaan käytettäessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 309
Bandizip - muita pakkaus- tai purkuohjelmia en ole käyttänyt moneen vuoteen. Yksinkertainen, nopea ja hyvä.

O&O ShutUp10 - W10:n telemetriautelut minimiin

K-lite Codec Pack (+MPC) - Nimi kertonee kaiken

Rainmeter - ei nyt välttämättä pakollinen, mutta itse tykkään käyttää omaväkerrettyjä widgettejä tämän kanssa.

VirtualBox - näppärä työkalu virtuaaliympäristön pyörittämiseen

Yhtä sun toista muuta tarpeellista ohjelmaa tuossa edellä on jo mainittukin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 309
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Vieläkö joku noita codekkeja viitsi asennella...
Kai tää oli vitsi? Tietenkin MPC-HC, VLC ym. vastaavien mukana tulee koodekit, mutta ilman oikeita Windowsiin asennettavia koodekkeja moni muu hyvä ohjelma jää toimimatta, kuten esim. DVBViewer. Windows ei myöskään osaa vakiona näyttää jokaisen videotiedoston esikatselukuvaa ilman että K-Lite codec pack asennettuna.
 
Liittynyt
23.10.2016
Viestejä
888
Lähetä tiedosto tarkistettavaksi 53 anti-virusohjelmalla suoraan hiiren oikealla napilla resurssinhallinnasta:

Virustotal Uploader

Virustotalin nettisivulla voi tarkistuttaa tiedostot 128 MB saakka, tai sitten voi tarkistuttaa URLin

www.virustotal.com
Virustotal on hieno keksintö, mutta valitettavasti Virustotalin oma uploaderi vaan on ärsyttävän rajoittunut toiminnoiltaan. Mutta Virustotalissa tiedostojen automaattiseen massa skannaamiseen on muitakin ohjelmia, itse tykkään Winjasta Phrozen Software™ - Official Website
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
4 248
Virustotal on hieno keksintö, mutta valitettavasti Virustotalin oma uploaderi vaan on ärsyttävän rajoittunut toiminnoiltaan. Mutta Virustotalissa tiedostojen automaattiseen massa skannaamiseen on muitakin ohjelmia, itse tykkään Winjasta Phrozen Software™ - Official Website
Kiitos tästä, huomattavasti parempi kuin virallinen uploader. Skannaa myös prosessit ja uploadaa tiedostot 128MB saakka.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 422
Tai tässä ketjussa useasti mainittu MPC-HC:n seuraaja mpv
mpv.io
Ei varsinaisesti seuraaja kun ei noilla ole mitään tekemistä toistensa kanssa. mpv tosin on uusi mplayer (ja vähän enemmän).

Itse olen siirtynyt pikkuhiljaa kokonaan mpv:hen enkä GUI.ta kaipaa enää yhtään kun otti tavaksi käyttää eri konffitiedostoja eri käyttötarkoituksiin, mutta muutoin en suosittelisi jos komentorivi ja tekstitiedostosäätäminen pelottaa. Lisäksi Windowsilla kuvanlaatuhifistelyyn taitaa olla parempia vaihtoehtoja.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
08.11.2016
Viestejä
1 150
Eikö tämän voisi laittaa nostoksi? Vai mikä lienee pinned.
Toisen kerran jo viikon sisään täältä etsinyt suosituksia softille. Löytyisi helpommin.
 
Liittynyt
01.02.2017
Viestejä
6
Onkohan jotain kätevää ilmaissoftaa, millä saisi erillisiä Excel-tiedostoja kopsattua yhteen Excel-tiedostoon eri välilehdille?
Toivon mukaan tämä ei ole lajissaan kysymyksiä, että Excel osaa tehdä sen itse, kun teet vain näin...
Excel osaa tehdä sen itse, kun teet vain näin... ;) Raahaat auki olevasta lähdetiedostosta välilehdet auki olevaan kohdetiedostoon ja voilá! Jos haluat siirtämisen sijaan kopioida, niin painat ensin Ctrl:n pohjaan. Mutta siis työlästähän tuo on jos siirrettävää on paljon.

Jos softaa kaipaat, niin Kutools on ainakin yksi vaihtoehto, mutta se on valitettavasti maksullinen (Kutools - Combines More Than 200 Advanced Functions and Tools for Microsoft Excel). Ilmaisia korvikkeita löytynee Alternativeto.netin tms. kautta?

EDIT: Ja sitten taas valoja päälle... olikin kysytty jo kaks kuukautta sitten :lol:
 

neko

ᓚᘏᗢ
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 752
Windows 10:ssä ns. normaalin tilin käyttäjänä (jo XP:stä lähtien) tämä on ollut todella helpottava lisä: RunAsTool. (Ei pidä sekoittaa RunAsToolsiin). Ei käsittääkseni ole mainittu täällä.

Idea on se, että voit määritellä ohjelmia ajettavaksi toisen käyttäjän oikeuksin, helposti. Esim. itse käytän monien järjestelmänvalvojan oikeuksin käynnistettävien ohjelmien käynnistämiseen päivittäisessä käytössäni olevalta normaalilta tililtä. RunAsTool säästää jatkuvalta järjestelmänvalvojan salasanan syöttämiseltä, vaan eteen tulee normaalillakin tililtä esiin samanlainen hyväksymisdialogi kuin jos oltaisiin järjestelmänvalvojan tilillä. Helpottaa tosiaan usein käytettyjen järjestelmänvalvojan oikeuksin ajettavien ohjelmien käytöä normaalilta tililtä käsin.:tup:

Olen muinoin kirjoittanut pienen esittelyn ohjelmasta, joten jos kiinnostaa, löydät hieman enemmän tietoa tästä: RunAsTool - aja ohjelmia helposti toisen käyttäjän oikeuksin
(Kuvitus otettu heti ohjelman käyttöönoton jälkeen, nykyään siellä melkoinen lista softia joiden käynnistystä haluan helpottaa, äkkiä niitä on kertynyt melkoinen lista :D)
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
137
Windows 10:ssä ns. normaalin tilin käyttäjänä (jo XP:stä lähtien) tämä on ollut todella helpottava lisä: RunAsTool. (Ei pidä sekoittaa RunAsToolsiin). Ei käsittääkseni ole mainittu täällä.
Hmm testataanpa juuri velipojalle asennettuun puhtaaseen käyttikseen :tup:
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 780
Viestejä
4 206 678
Jäsenet
70 961
Uusin jäsen
Muffini

Hinta.fi

Ylös Bottom