Trendielektroniikka

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Mutta jos ne asetukset saisi vaihdettua koneeseen oletusasetuksiksi eri pesuohjelmille niin niitä ei tarvitsisi joka kerta painella ja käännellä nupeista. Meilläkin yleisin tapaus on "valitse pesuohjelma x ja lisää siihen lisätoiminto 1" ja jos tuosta saisi tuon turhan "lisää lisätoiminto 1" -painalluksen pois niin olisihan se mukavampaa ja helpompaa.
Ilman muuta jos siihen ei tarvitse kännykkää tai sitä tarvitaan vain kerran. Jos siihen tarvitsee aina kännykkää niin niitä painalluksia tulee enemmän kuin +1. Noiden default ohjelmien pysyvän muokkauksen tai uuden ohjelman luomisen voisi ihan hyvin toteuttaa myös ilman kännykkää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 417
Kotiautomaatio onkin silloin ymmärretty väärin, jos käytetään puhelinta glorifioituna kaukosäätimenä.

Toki ne fyysiset napitkin enimmäkseen pitää olla, tavoitteena on välttää rituaalinen ramppaaminen. Valot voivat syttyä(sammua ja himmentyä sekä vaihtaa väriä) äänimerkillä, puheohjauksella, erilaisin läsnäolotunnistimin, muiden laitteiden käytön mukaan ja ajastettuna. Ryhminä, osana profiilejä, rutiineja jne.
Suurinta osaa valaistuksesta ei vaan saa järkevästi automatisoitua. Muutama on, missä säännöllinen rytmi toimii, esim. eteisen valo palaa pimeällä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 437
Suurinta osaa valaistuksesta ei vaan saa järkevästi automatisoitua. Muutama on, missä säännöllinen rytmi toimii, esim. eteisen valo palaa pimeällä.
Jotkut saavat, jotkut eivät. Itselläni suurin osa valaistustilanteista on tavalla tai toisella automaatiossa. Osa toimii ajastuksella joko kiinteillä kellonajoilla tai auringon nousun ja laskun mukaan, läsnäolotunnistuksella tai sitten muiden automaatiotilanteiden laukaisemina esimerkiksi kännykän herätys tai leffan katselun aloittaminen tai jopa noiden yhdistelmillä. Ja tietty automaattinen valaistuksen kirkkauden ja värilämpötilan säätö ovat ainakin minun mielestäni varsin mukavia ominaisuuksia.

Tietty jos haluaa esimerkiksi vessaan mennessään joka kerta erikseen sytyttää valot ja sammuttaa poistuessaan eikä niin että valo syttyy ja sammuu automaattisesti niin silloin ei automaatio ole mahdollinen.
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
98
Tietty jos haluaa esimerkiksi vessaan mennessään joka kerta erikseen sytyttää valot ja sammuttaa poistuessaan eikä niin että valo syttyy ja sammuu automaattisesti niin silloin ei automaatio ole mahdollinen.
Pyykkituvan vessassa liiketunnistin ja käytännössä ei ehdi toimittaa isoa asiaa ennen kuin valo sammuu. Luurin selailu istuen ei riitä tunnistamaan uudestaan ja siinä sitten heiluttelet käsiä hetken, että syttyy valot takaisin. Isompi vaiva tuo käsien heiluttelu kuin painaa katkaisijasta. Tuolla toki automaatiolla eri tarkoitus (=ei jätetä valoja päälle koko päiväksi), mutta toivottavasti kotiasuntoihin viritetyt tunnistimet ovat edes parempia. Ainakaan tuon perusteella en itse kaipaa kyseistä automatisointia asuntooni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
385
Pyykkituvan vessassa liiketunnistin ja käytännössä ei ehdi toimittaa isoa asiaa ennen kuin valo sammuu. Luurin selailu istuen ei riitä tunnistamaan uudestaan ja siinä sitten heiluttelet käsiä hetken, että syttyy valot takaisin. Isompi vaiva tuo käsien heiluttelu kuin painaa katkaisijasta. Tuolla toki automaatiolla eri tarkoitus (=ei jätetä valoja päälle koko päiväksi), mutta toivottavasti kotiasuntoihin viritetyt tunnistimet ovat edes parempia. Ainakaan tuon perusteella en itse kaipaa kyseistä automatisointia asuntooni.
On tullut käytyä sellaisessakin vessassa kakkosella, jossa se liiketunnistin oli kopin ulkopuolella. Ei paljoa käsien heiluttelut siinä tilanteessa auttanut. Onneksi puhelimen avulla löysi sontapaperin kun aika oli kypsä. Oli meinaan ihan säkkipimeää.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 437
Pyykkituvan vessassa liiketunnistin ja käytännössä ei ehdi toimittaa isoa asiaa ennen kuin valo sammuu. Luurin selailu istuen ei riitä tunnistamaan uudestaan ja siinä sitten heiluttelet käsiä hetken, että syttyy valot takaisin. Isompi vaiva tuo käsien heiluttelu kuin painaa katkaisijasta. Tuolla toki automaatiolla eri tarkoitus (=ei jätetä valoja päälle koko päiväksi), mutta toivottavasti kotiasuntoihin viritetyt tunnistimet ovat edes parempia. Ainakaan tuon perusteella en itse kaipaa kyseistä automatisointia asuntooni.
Ei se automaation kanssa siitä tunnistimesta välttämättä ole kiinni vaan miten automaation on määritellyt. Nuo joissakin vessoissa olevat liiketunnistimet ovat tyhmiä, kytkevät valon x minuutiksi päälle ja sammuttavat sen, kotiautomaatiossa voi itse määritellä ajan koska valo sammuu tai vaikka laittaa ovikoskettimen vessan oveen että valo sammuu vasta kun toimituksen jälkeen on avannut vessan oven. Periaatteessa voisi vaikka pöntön rinkulan alle laittaa painetunnistimen että tietää jos joku on täysistunnolla mutta tuo olisi varmaan jo vähän overkill.

Nuo joissakin yleisissä tiloissa olevat liiketunnistinvalot ovat kyllä välillä ärsyttäviä, jotkut kun eivät rekisteröi uutta liikettä ennen kuin valot ovat sammuneet tms.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Pyykkituvan vessassa liiketunnistin ja käytännössä ei ehdi toimittaa isoa asiaa ennen kuin valo sammuu. Luurin selailu istuen ei riitä tunnistamaan uudestaan ja siinä sitten heiluttelet käsiä hetken, että syttyy valot takaisin. Isompi vaiva tuo käsien heiluttelu kuin painaa katkaisijasta. Tuolla toki automaatiolla eri tarkoitus (=ei jätetä valoja päälle koko päiväksi), mutta toivottavasti kotiasuntoihin viritetyt tunnistimet ovat edes parempia. Ainakaan tuon perusteella en itse kaipaa kyseistä automatisointia asuntooni.
Minkä takia teillä on pyykkituvassa vessa ja miksi käyt siellä paskalla?
 
Liittynyt
07.12.2016
Viestejä
98
Ei se automaation kanssa siitä tunnistimesta välttämättä ole kiinni vaan miten automaation on määritellyt. Nuo joissakin vessoissa olevat liiketunnistimet ovat tyhmiä, kytkevät valon x minuutiksi päälle ja sammuttavat sen, kotiautomaatiossa voi itse määritellä ajan koska valo sammuu tai vaikka laittaa ovikoskettimen vessan oveen että valo sammuu vasta kun toimituksen jälkeen on avannut vessan oven. Periaatteessa voisi vaikka pöntön rinkulan alle laittaa painetunnistimen että tietää jos joku on täysistunnolla mutta tuo olisi varmaan jo vähän overkill.
Mun mielestä vessan valot on vaan lähtökohtasesti jo niin helppo ja nopea askare, että jos niiden automatisointia päivätolkulla mietitään ja asennellaan anturoita, niin "voittaako" tuossa ikinä aikaa? :)
Minkä takia teillä on pyykkituvassa vessa ja miksi käyt siellä paskalla?
Siksi ettei kotona haise.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 417
Jotkut saavat, jotkut eivät. Itselläni suurin osa valaistustilanteista on tavalla tai toisella automaatiossa. Osa toimii ajastuksella joko kiinteillä kellonajoilla tai auringon nousun ja laskun mukaan, läsnäolotunnistuksella tai sitten muiden automaatiotilanteiden laukaisemina esimerkiksi kännykän herätys tai leffan katselun aloittaminen tai jopa noiden yhdistelmillä. Ja tietty automaattinen valaistuksen kirkkauden ja värilämpötilan säätö ovat ainakin minun mielestäni varsin mukavia ominaisuuksia.

Tietty jos haluaa esimerkiksi vessaan mennessään joka kerta erikseen sytyttää valot ja sammuttaa poistuessaan eikä niin että valo syttyy ja sammuu automaattisesti niin silloin ei automaatio ole mahdollinen.
Ajastuksella valot palavat turhaan. Mikä laite lukee ajatuksia ja sammuttaa valot leffaa varten?
En näe järkeä automatisoinnissa jos valaistusta joutuu silti säätämään käsin. Muutama on automatisoitu koska ne toimivat 100% oikein.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Ilmanvaihdossa selvä vika, jos ulosteen haju täyttää asunnon. Ettet vain yritä säästää rahaa vessapaperissa?
Hieman autistisena osallistun tähän hauskaan leikkiin, otan aiheen kirjaimellisesti ja yritän selittää näkemykseni. Oikeasti luulen, että hän ei säännöllisesti käy taloyhtiön vessassa paskalla, mutta on joskus käynyt esimerkiksi putkiremontin tai yllättävän paskahädän takia, ja näin tehdessään havainnut huonosti toimivaa automaatiota. Vastaus lienee vittuiluna kysymykseesi, jonka joku saattaa myös tulkita vittuiluksi. :hmm:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 437
Ajastuksella valot palavat turhaan. Mikä laite lukee ajatuksia ja sammuttaa valot leffaa varten?
En näe järkeä automatisoinnissa jos valaistusta joutuu silti säätämään käsin. Muutama on automatisoitu koska ne toimivat 100% oikein.
Ei mulla mikään laite lue ajatuksia mutta yhdellä painalluksella tarvittavat laitteet menevät päälle (TV, vahvistin, ...), vaihtavat asetuksiaan (oikea audio- ja videoinput jne) ja samalla valot säätyvät sopiviksi kun alan katsomaan leffaa. Ilman automaatiota noitakin pitäisi kaikkia erikseen monella kaukosäätimellä painella päälle ja säädellä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 769
Kyllä roboimurilla säästää huomattavasti aikaa. Muuten pitäisi imuroida manuaalisesti päivittäin.
Tämä on jo ties kuinka mones kommentti sen puolesta, että robotti-imurilla säästää aikaa päivittäin? Mitenkä epäsiivosti jengi elää, vai minkälainen siivousfriikki pitää olla, että kämppä vaatii päivittäistä imurointia? Itselle riittää varsin hyvin nopea lakaisu 1-3 päivän välein, riippuen miltä lattia näyttää ja sitten sängynaluset, sohvantaukset ym kerta viikkoon. Kesällä usemamin kun on ikkunat ja parvekkeen ovet auki ja talvella harvemmin kun kaikki räppänät on pääsääntöisesti kiinni.


Kahvimyllyn osto onkin ollut yksi parhaiten käytetyistä satasista, mutta onneksi pidin pään kylmänä kun poltteli hirmuisesti ostaa oikea kahvikone. Siinä olisi ollut todennäköisesti täysi hutiostos omien tarpeiden kannalta.
Kahvimylly on ehkä paras keksintö minulle mitä on olemassa. Kahvimylly + french press + vedenkeitin on paras kombo kahvin valmistamiseen. Vedenkeitin on taloudessa ollut aina ja noin 10 vuotta sitten kun broidi osti lahjaksi kunnon kahvimyllyn, se on ollut käytössä joka päivä, kun olen omasta sängystä herännyt. Myös vieraat ovat kahviani kehuneet ja jälkeenpäin ostaneet kahvimyllyn minun innoittamana.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Ilman automaatiota noitakin pitäisi kaikkia erikseen monella kaukosäätimellä painella päälle ja säädellä.
Eikä pelkästään se, vaan vetää munaravia ympäri kämppää räppäillen isoisän aikaisia valokatkaisimia päälle ja pois vaikka mistä eri huoneiden seinistä ja jalkalampun johdosta.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
8 031
Näkee hyvin, että monelle turhake on toisen intohimo/harrastus. Jos vähän venyttää niin samanlaisen argumentin saa salikortista, turhake, menkää oikeisiin fyysisiin töihin/lenkille/hiihtämään. Turhuus on tosi paljon katsojan silmässä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 417
Tämä on jo ties kuinka mones kommentti sen puolesta, että robotti-imurilla säästää aikaa päivittäin? Mitenkä epäsiivosti jengi elää, vai minkälainen siivousfriikki pitää olla, että kämppä vaatii päivittäistä imurointia? Itselle riittää varsin hyvin nopea lakaisu 1-3 päivän välein, riippuen miltä lattia näyttää ja sitten sängynaluset, sohvantaukset ym kerta viikkoon. Kesällä usemamin kun on ikkunat ja parvekkeen ovet auki ja talvella harvemmin kun kaikki räppänät on pääsääntöisesti kiinni.




Kahvimylly on ehkä paras keksintö minulle mitä on olemassa. Kahvimylly + french press + vedenkeitin on paras kombo kahvin valmistamiseen. Vedenkeitin on taloudessa ollut aina ja noin 10 vuotta sitten kun broidi osti lahjaksi kunnon kahvimyllyn, se on ollut käytössä joka päivä, kun olen omasta sängystä herännyt. Myös vieraat ovat kahviani kehuneet ja jälkeenpäin ostaneet kahvimyllyn minun innoittamana.
Koirankarvaa, hiekkaa ja leivänmuruja löytyy vaikka päivittäin imuroi. Tuo määrä yllätti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 417
Ei mulla mikään laite lue ajatuksia mutta yhdellä painalluksella tarvittavat laitteet menevät päälle (TV, vahvistin, ...), vaihtavat asetuksiaan (oikea audio- ja videoinput jne) ja samalla valot säätyvät sopiviksi kun alan katsomaan leffaa. Ilman automaatiota noitakin pitäisi kaikkia erikseen monella kaukosäätimellä painella päälle ja säädellä.
Tv käynnistyy kaukosäätimellä, vahvistin samalla (jos valittu), älyvalot sohvalta katkaisijalla. Valaistus on helpompi säätää itse, kuin tehdä 10 pikavalintaa johonkin katkaisijaan, jos sellaista edes on.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 289
Tämä on jo ties kuinka mones kommentti sen puolesta, että robotti-imurilla säästää aikaa päivittäin? Mitenkä epäsiivosti jengi elää, vai minkälainen siivousfriikki pitää olla, että kämppä vaatii päivittäistä imurointia?
Koirankarvaa, hiekkaa ja leivänmuruja löytyy vaikka päivittäin imuroi. Tuo määrä yllätti.
Onhan siinä hirveästi eroa, miten paskaa kertyy. Jos harrastaa isoja aktiivisia koiria tai kulkee navettasaappailla sisälle asti tai tekee kerrostalokaksiossa jotain puutöitä, niin varmaan on tarvetta imuroida päivittäin. Toisaalta useimmilla kliinistä elämää ikeanäyttelyissään elävillä urbaaneilla trendielektroniikan kuluttajilla tällainen koettu tarve on neuroottisuuteen saakka vietyä siivousvimmaa ja ylihygieenisyyttä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 459
Tottakai löytyy trendi elektroniikkaa, kaikki pitää yleensä ostaa. Toki sitten on periaatteita kuten sodastreamia ei tule tai airfryeriä (rasvakeitin on kyllä). Droneistakin on kakkos kierros menossa Phantom 4:nen oli kolmella akulla ja kauhea määrä ylimäärästä kilkettä siihen. Koskaan käyttänyt... ja myin pois vuosia sitten jo. Keväällä mavic air 2, koska se on pienempi niin ihan varmaan tulee käytettyä :). No 6kk hyllyssä... Ekan sähköpyörän ostin jo yli 10v sitten. Nyt niitä on 3, josta yhdelläkään en ole ajanut aika pitkään aikaan. Tehokkain 6kW moottorilla ja 100V 20Ah akulla oli telakallakin 2v kun en jaksanut pistää kuntoon. No nyt sain sentään kesällä ajoon, mutta ei... Sähköfättejä pari kappaletta, ei mitään erityistä syytä miksi kaksi. Normi fättejä kaksi... RC-autoja 8kpl vaikka poika tai minä kumpikaan olla niitä vuosiin ajettu. Monta kesää jo pitänyt laittaa ne poistoon, mutta ei saa aikaiseksi. VR lasit ostin vuosia sitten ja nyt uusinta kierroksella. Nekin olleet hyllyssä kuukausia. Yleensä joku vieraileva juniori kyselee voisiko testailla niitä johon vaan totean, että en jaksa asentaa koneelle (windows mixed reality ja mitä noi quest 2:set nyt tartti). 100€ edestä varmaan VR pelejäkin mitä en ole edes kokeillut.

Hyödyllisin kapistus tällä hetkellä on 3d tulostin, eikä edes maksanut paljoa.

Olen tiedostanut tämän kulutushysterian jo vuosia sitten. Siitä on vaan vähän paha päästä irti. Yleensä perustelen hankinnat sillä, että kyllä siitä about omansa pois saa tai ei ainakaan niin paljoa jää tappiolle kun ostan kaiken käytettynä. Tää nykyinen, ostetaan säkkikaupalla gpu:ta ja hei me tienataan tällä ei ole parantanut ongelmaa.

e: Hue valot on kyllä aivan loistavat. Yleensä on kaikki valot päällä niin nukkumaan mennessä käteävä sammutttaa koko talo laakista. Samoin persettä tartte sohvalta nostaa kun heittelee sopivat moodit jos pistää leffaksi.

Jaa niin löytyy olkkarin lisäksi leffahuone tykillä missä olen viimeksi katsonut :hmm: en edes tosiaan muista, ehkä vuosi sitten kun got maratonia vedettiin. No muksut sentään sitä käyttää silloin tällöin ja nyt tykkikin rikki... Siellä 11 kanavainen vahvistin kun piti atmos setuppeja viritellä 3v sitten. Ostin 1500€ vahvarin ja 6kpl lisää kaiuttimia... vahvistin on sentään käytössä, mutta kaiuttimet varastossa. Nyt vaan ihan perus 7.1 setuppi kun ei ole saanut aikaiseksi. Toki olkkarissa on myös 5.2.1 setti, että raaskii sielläkin aikaa vietää.

Se o helppo tilata kaikkee turhaa sälää mitä muka ehkä joskus käyttäisi, mutta ei sitten jaksakkaan viritellä pystyyn. Salaa haaveilen jostain tinyhouse / pakussa elämisestä / eräjormailusta missä ei olisi tätä saatanan tavaramäärää ympärillä. Palaispa koko talo ja sais vakuutuksesta rahat niin ei tarttis ees vaivutua myymään mitään kun sekin mahdoton homma. Sit muutto niin pieneen taloon ettei sinne saa kuin välttämättömät ja tarpeelliset asiat.
 
Viimeksi muokattu:

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 843
Onhan siinä hirveästi eroa, miten paskaa kertyy. Jos harrastaa isoja aktiivisia koiria tai kulkee navettasaappailla sisälle asti tai tekee kerrostalokaksiossa jotain puutöitä, niin varmaan on tarvetta imuroida päivittäin. Toisaalta useimmilla kliinistä elämää ikeanäyttelyissään elävillä urbaaneilla trendielektroniikan kuluttajilla tällainen koettu tarve on neuroottisuuteen saakka vietyä siivousvimmaa ja ylihygieenisyyttä.
Tai sitten ihan nelihenkinen perhe ja vaikka keittiön ja ruokailutilan lattia. Tässä meilläkin kun kaksi teiniä ja me vanhemmat päivittäin syödään 3-5x päivässä, niin yllättävän paljon tulee roskaa lattioille. Lähinnä ruuanvalmistusvaiheessa. Toki, jos pelkkiä eineksiä syö, niin vähemmän varmaan. Vaan samapa tuo, kun roboimuri pitää noi alueet siistinä.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
609
Itsellä olen melko kova ostamaan hetken huumassa kaikkea roipetta, mutta panostan laatuun ja todella harvoin tavara jää käyttämättä. Päivittäisessä käytössä on älykello, airfryer, itse toteutettu älyvalaistus (zigbee+homeassistant) ja pelaamiseen vaihdellen PS5 tai pari vuotta vanha high-end pelitietokone. Näistä siis suurin osa sellaista kamaa jotka varmasti monella jää helposti pölyä keräämään. Ehkä suurimpana ongelmana itselleni on aikaa vievät harrastukset, joita jaksan aluksi harrastaa suht aktiivisesti, kunnes mielenkiinto lopahtaa täysin. Näistä esimerkkeinä kaksi sarjaa golfrautoja (sis. hybridiä, draiveria ja tietysti bägi) ja sähkökitara.

Omasta mielestä ongelmana on tosiaan se porukka joka ostaa sen hinnat alkaen mallin testiin ja toteaa ks. keksinnön olevan turhake, koska halvin versio ei vastannutkaan yllättäen odotuksia. Esimerkiksi airfryereissä on järjetön ero 50€ tokmanni version ja 300€ philipsin kesken ihan paistolaaadun ja käytettävyyden suhteen.
 
Liittynyt
01.04.2020
Viestejä
609
Luin "golfautoja" ja kun hybridi ja driver perässä niin aivot ei ensin edes kyseenalaistaneet vaan ensimmäinen ajatus oli että nyt ollaan kunnon Murica-luokan harrastuksessa :cigar2:
Siinä olisikin ollut jo peiliinkatsomisen paikka ja voi olla että puolisollakin olisi enemmän sanomista jos rautavitosen sijasta olisi golfauto autotallissa! :D
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
283
Itse saan suurimman tyydytyksen sellaisen tavaran ostamisesta, jota ei tarvitse olla ostamassa heti uudestaan. Esimerkiksi laadukkaat keittiötarvikkeet kestävät vuosia ja parantavat elämänlaatua. Samoin vaatteet jotka kestävät käyttöä tuottavat tyytyväisyyttä.

Tämän takia elektroniikan ostaminen ärsyttää lähtökohtaisesti. Vaikka ostaisit parhaan mitä markkinoilla on, niin seuraavana vuonna se on enää toiseksi paras, ja niin edelleen. Pitäisi ostaa jatkuvasti lisää jos haluaa pysyä ajan tasalla. Tämän vuoksi joku robotti-imuri ei oikein kiinnosta, kun parin vuoden päästä se tuntuu auttamatta vanhalta. Nykyinen perusimuri on vuodelta 2010 ja ei osoita vanhenemisen merkkejä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 153
Äidillä on ollut air fryer jo toissavuoden joulusta, mitä käytetty varmaan alle 10 kertaa. Sai sen siis lahjaksi, mutta olisi itse varmaan ostanut muuten kun puhui siitä.

Itsellä ei mitään mikä olisi jäänyt turhaksi / vähälle käytölle, robotti-imuri kiinnostaisi mutta vähän arveluttaa että olisiko lopulta arvoisensa kun asun sen verran pienessä asunnossa että imuroi itsekin nopeasti. Lisäksi makuuhuoneeseen on kynnys mitä roboimuri tuskin voisi ylittää, niin pitäisi itse olla siirtämässä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 417
Itse saan suurimman tyydytyksen sellaisen tavaran ostamisesta, jota ei tarvitse olla ostamassa heti uudestaan. Esimerkiksi laadukkaat keittiötarvikkeet kestävät vuosia ja parantavat elämänlaatua. Samoin vaatteet jotka kestävät käyttöä tuottavat tyytyväisyyttä.

Tämän takia elektroniikan ostaminen ärsyttää lähtökohtaisesti. Vaikka ostaisit parhaan mitä markkinoilla on, niin seuraavana vuonna se on enää toiseksi paras, ja niin edelleen. Pitäisi ostaa jatkuvasti lisää jos haluaa pysyä ajan tasalla. Tämän vuoksi joku robotti-imuri ei oikein kiinnosta, kun parin vuoden päästä se tuntuu auttamatta vanhalta. Nykyinen perusimuri on vuodelta 2010 ja ei osoita vanhenemisen merkkejä.
Ei se laite siitä huonone vaikka 2v päästä tuleva uusi olisi parempi.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 496
Mutta jos ne asetukset saisi vaihdettua koneeseen oletusasetuksiksi eri pesuohjelmille niin niitä ei tarvitsisi joka kerta painella ja käännellä nupeista. Meilläkin yleisin tapaus on "valitse pesuohjelma x ja lisää siihen lisätoiminto 1" ja jos tuosta saisi tuon turhan "lisää lisätoiminto 1" -painalluksen pois niin olisihan se mukavampaa ja helpompaa.
Pesukone on esimerkki missä selain/puhelin käyttöliittymä juurkinmahdollistaa yksinekrtaisemman ja halvemman käyttöliittymän itse laitteeseen. Huone/lattia termostaatit käy myös esimerkistä.

Jos esimerkkisi asetuksia varten tehtäisiin käyttöliittymä itse laitteeseen, niin niistä tulee kalliita, tai hirveitä, usein molemmat.

Lisäksi se selain/puhelin käyttöliittymä mahdollistaa ohjelmistopäivitykset.

Toki edellytys on se että laitteessa on kykyjä , ohjelmisto, missä mahdollisuus tehdä käyttäjä kohtaisia optimointeja/valintoja.

Pesukoneessa käyttäjä tasolla paljonkin toiveita, mm niiden energiasäästöjen opimoinneissa, mainitsemasi tyypilliseten ohjelmien muokkaaminen, käyttöliittymän opimointi (mm äänimerkit). Käyttötiedot, energiakulutus, ohjeet jne.

Nettiytheys mahdollistaisi myös ajan ajassa pysmisen.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 496
Mikä laite on pakko vaihtaa 2v välein?
En tiedä mihin hän viittasi, mutta tyypillinen esimerkki on verkkon kytketyt laittee, matkapuhelimet, jotka hankittu elinkaareen loppupäästä, jolloin ns turvallista käyttö aikaa on vähän jäljellä. Harvemmin tosin kerrasta kuolevat.

Toki on esimerkkejä "palveluun" sidotuista laitteista joissa palvelu on loppunut seinään, jopa 2v päästä. Palvleun alasjaminen syystä tai toisesta.

Sitten on laitteita joilla on rajallinen käyttikö, jonkinlaisen esimerkkinä häkävaroittimet.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 839
Eilen tuli laitettua tilaukseen ex tempore roboimuri (Xiaomi Mi Robot Vacuum Mop 2 Pro+).
Luotan ja toivon että nyt ne ovat (ja siis toki tämä nimenomainen malli) jo sen verran kehittyneitä, että niiden käyttäminen ei ärsytä, ja että niistä on aitoa helpotusta siivouksen ylläpitoon. Laiska imuroimaan kun olen. Kämppä layoutiltaan sinänsä pitäisi olla suhteellisen helppo (ei portaita, korkeita kynnyksiä, sohvan ja sänkyjen alle mahtuu jne)
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
283
En tiedä mihin hän viittasi, mutta tyypillinen esimerkki on verkkon kytketyt laittee, matkapuhelimet, jotka hankittu elinkaareen loppupäästä, jolloin ns turvallista käyttö aikaa on vähän jäljellä. Harvemmin tosin kerrasta kuolevat.

Toki on esimerkkejä "palveluun" sidotuista laitteista joissa palvelu on loppunut seinään, jopa 2v päästä. Palvleun alasjaminen syystä tai toisesta.

Sitten on laitteita joilla on rajallinen käyttikö, jonkinlaisen esimerkkinä häkävaroittimet.
Matkapuhelimet heikolla päivitystuella ovat yksi esimerkki.

Ja tarkoitin tuolla ”palvelulla” myös ihan tavallisia ohjelmistoja ja pelejä. Uudet pelit vaativat aina uudempaa rautaa toimiakseen. Niin se vaan menee. Ja ostohetkellä se turhauttaa, kun tietää ostavansa nopeasti vanhenevaa tekniikkaa, vaikkei laite itsessään huonone käytön myötä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 462
Matkapuhelimet heikolla päivitystuella ovat yksi esimerkki.

Ja tarkoitin tuolla ”palvelulla” myös ihan tavallisia ohjelmistoja ja pelejä. Uudet pelit vaativat aina uudempaa rautaa toimiakseen. Niin se vaan menee. Ja ostohetkellä se turhauttaa, kun tietää ostavansa nopeasti vanhenevaa tekniikkaa, vaikkei laite itsessään huonone käytön myötä.
Kännyköiden ja tablettien kohdalla kyllä pätee "laatu maksaa" periaate noissa päivityksissä. iPhone 6S julkaistiin vuonna 2015 syksyllä ja siihen tuli uusin iOS:n versio 2021 syksyllä.
Vastaavasti Androidissa vanhin Pixel mille tuli Android 12 tuli tänä syksynä on Pixel 3 joka on syksyltä 2018.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
365
Meillä älyvalojen ohjaus hoituu yhden tabletin kautta, joka on liimattu keittiön seinään. Saa kätevästi hallittua isolta näytöltä kaikki ja nukkumaan mennessä sammutettua yhdellä painalluksella kaikki valot
 

cl0

Liittynyt
14.02.2018
Viestejä
377
Aktiivisuusranneke osoittautui turhakkeeksi. Oli alunperin tarkoitus ruveta liikkumaan enempi mutta alun innostuksen jälkeen ranneketta ei tullut käytettyä enää. Tai no onhan siinä kello mutta kun sekin on mulla käytössä vain puhelimessa.
Bluetooth nappikuulokkeet. Aluksi innostuin ajatuksesta että voisi esim kaupassa kuunnella omaa musiikkia ilman hankalia johtoja mutta ostamani napit eivät pysyneet korvissa.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 496
Meillä älyvalojen ohjaus hoituu yhden tabletin kautta, joka on liimattu keittiön seinään. Saa kätevästi hallittua isolta näytöltä kaikki ja nukkumaan mennessä sammutettua yhdellä painalluksella kaikki valot
Nyt silmissä näkyy kuva missä Huawei liimattu Sikalla keittiön seinään. Ja kämpän valot ohjataan kätevästi tällä yhdellä laitteella.
Illalla sitten viimeinen sammuttaa valot (keittiöstä) ja ensimmäinen sytyttää. vessaan keittiön kautta. (sopisi ketjuun:)

No todellisuudessa varmaan tarkoittit että tuo on sen valoautomatiikan hallinnan käyttöliittymä, ja valoja tosiasillisesti ohjallaan sieltä mistä se käytön kannalta näppärää. Tyyliin yöpöydän vieressä nappi mistä saa kaikki pois (ja yövalon päälle jne), ehkä ulko-ovella.

"Meillä" sanasta päätelty että pariskunta.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
365
Nyt silmissä näkyy kuva missä Huawei liimattu Sikalla keittiön seinään. Ja kämpän valot ohjataan kätevästi tällä yhdellä laitteella.
Illalla sitten viimeinen sammuttaa valot (keittiöstä) ja ensimmäinen sytyttää. vessaan keittiön kautta. (sopisi ketjuun:)

No todellisuudessa varmaan tarkoittit että tuo on sen valoautomatiikan hallinnan käyttöliittymä, ja valoja tosiasillisesti ohjallaan sieltä mistä se käytön kannalta näppärää. Tyyliin yöpöydän vieressä nappi mistä saa kaikki pois (ja yövalon päälle jne), ehkä ulko-ovella.

"Meillä" sanasta päätelty että pariskunta.
No melkeen oikein, tuo Lenovo on kaksipuolisella tarrateipillä keittiön kaapissa kiinni :D

Ja juurikin noin että aamulla matkalla vessaan laitan valot päälle. Mun mielestä toimii tosi hyvin, yhdellä painalluksella saa kaikkien huoneiden valot päälle/pois.
Harvoin tulee värisävyjä säädettyä tai kirkkautta vaihdettua, niin toi on just hyvä tossa keittiössä :)

Sitten on vielä erikseen kauko-ohjattavat pistokkeet ja niiden kaukosäädin on kyllä yöpöydällä.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 839
No melkeen oikein, tuo Lenovo on kaksipuolisella tarrateipillä keittiön kaapissa kiinni :D

Ja juurikin noin että aamulla matkalla vessaan laitan valot päälle. Mun mielestä toimii tosi hyvin, yhdellä painalluksella saa kaikkien huoneiden valot päälle/pois.
Harvoin tulee värisävyjä säädettyä tai kirkkautta vaihdettua, niin toi on just hyvä tossa keittiössä :)

Sitten on vielä erikseen kauko-ohjattavat pistokkeet ja niiden kaukosäädin on kyllä yöpöydällä.
Itse nimenomaan en haluaisi systeemiä missä kaikki kämpän laitetaan päälle kerralla. Enkä muutenkaan ymmärrä miksi valoja pitää hoilottaa päällä joka huoneessa. Itse tykkään olla hämärässä ja käyttää yleisvalaistuksen sijaan kohdevalaistusta. Ja valot päällä vain siinä huoneessa jossa oleskelen, muualla aina sammutettuna.
 
Liittynyt
14.01.2017
Viestejä
365
Itse nimenomaan en haluaisi systeemiä missä kaikki kämpän laitetaan päälle kerralla. Enkä muutenkaan ymmärrä miksi valoja pitää hoilottaa päällä joka huoneessa. Itse tykkään olla hämärässä ja käyttää yleisvalaistuksen sijaan kohdevalaistusta. Ja valot päällä vain siinä huoneessa jossa oleskelen, muualla aina sammutettuna.
Ei niitä tarvitsekaan "hoilottaa" kun ne ovat älyvaloja. Niiden kirkkautta voi muuttaa :) Yleensä ovat ~20% kirkkaudella tai sitten käytävässä, missä liikutaan usein, noin 75% kirkkaudella.
Helpompi pitää himmeä perusvalaistus koko päivän kuin laittaa valoja päälle ja pois jatkuvasti. Ja värivalot luovat kivaa tunnelmaa huoneisiin muutenkin.

Eikä niitä onneksi ole pakko laittaa kerralla päälle. Käyttöliittymässä on "all on/off -nappi" ja sitten on erikseen napit jokaiselle huoneelle (zonelle) mitä olen määritellyt. Mielestäni tosi kätevää :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 437
Itse nimenomaan en haluaisi systeemiä missä kaikki kämpän laitetaan päälle kerralla. Enkä muutenkaan ymmärrä miksi valoja pitää hoilottaa päällä joka huoneessa. Itse tykkään olla hämärässä ja käyttää yleisvalaistuksen sijaan kohdevalaistusta. Ja valot päällä vain siinä huoneessa jossa oleskelen, muualla aina sammutettuna.
Juu, tuota en kyllä ymmärrä että kotiautomaatiolla sytytetään ja sammutetaan kaikki kerralla (paitsi siivouksen aikana jolloin tulee mahdollisesti laitettua kaikki valot päälle siivouksen ajaksi). Ylipäätään olen itse koittanut saada aikaiseksi käyttötilannekohtaisia valaistuksia jotka toimivat mahdollisimman automaattisesti, esim kun aamulla kännykkä herättää etätöihin niin etätyöpisteen valot säätyvät sopivaksi ja taas oletetun etätyöpäivän päättymishetken aikaan muuttuvat automaattisesti normaaliin oleskelumoodiin ellei sitten ole esimerkiksi poistunut kotoa jolloin valot sammuvat jne. Ihan hirveästi ei enää tarvitse valoihin koskea, lähinnä nukkumaanmennessä sammuttelee.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 496
Ja juurikin noin että aamulla matkalla vessaan laitan valot päälle. Mun mielestä toimii tosi hyvin, yhdellä painalluksella saa kaikkien huoneiden valot päälle/pois.
Vaikka älyvalosysteemillä tuon voi tehdä, niin ehkä sopii ketjuun, asianna mikä ei älyvaloja tarvi, tosin vanhaan kohteeseen voi olla halvempi ratkaisu. (vanhoissa valo ryhmissä järjestäin pistorasioita)
Itse nimenomaan en haluaisi systeemiä missä kaikki kämpän laitetaan päälle kerralla. Enkä muutenkaan ymmärrä miksi valoja pitää hoilottaa päällä joka huoneessa. Itse tykkään olla hämärässä ja käyttää yleisvalaistuksen sijaan kohdevalaistusta. Ja valot päällä vain siinä huoneessa jossa oleskelen, muualla aina sammutettuna.
Osa haluaa säätää, osa ei, pienenä yleistyksenä kaikki päälle/pois olisi kyllä monessa kohteessa käytön kannalta ihan ykös juttu, varsinkin sinkku talouksissa. Ehkä kuitenkin vähän useammasta paikkaa kuin keittiöstä, tosin jos on se yksiö avokeittiöllä, niin miksei, kustannus tehokasta. Ja siis ilman mitään älyvirityksiä.

No tarpeet lisääntyy, joten

Ikkunattomat tilat, WC, niin rinnalla voisi olla liikkeen tunnistin, tai päästöhidastainen nappi, joista tulisi valo vain sinne.

Seuraavaksi sitten halutaan "siivousvalot", joten huonekytkimestä saa valita mitä päällä/ei päällä.


Koska yksinkertaisuus ei tyydytä kaikkia tarpeita, niin siksi älyvalot, jolloin käyttäjä voi tehdä oman suunnitelman. Mistä napista tapahtuu mitäkin, jolloin saadaan perus käyttöliittymä yksikertaiseksi. ja voidaan tuoda haluttu määrä automaatiota..

Jos perhe kasvaa, niin ei ehkä haluta että siitä yhdestä napista sammuu heti kaikki valot, vaan se halutaan vasta sitten kun viimeinen sammuttaa valot. Sama liiketunnistimineen, sen ohjauksiakin voidaan haluta muuttaa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 885
Tämän takia elektroniikan ostaminen ärsyttää lähtökohtaisesti. Vaikka ostaisit parhaan mitä markkinoilla on, niin seuraavana vuonna se on enää toiseksi paras, ja niin edelleen. Pitäisi ostaa jatkuvasti lisää jos haluaa pysyä ajan tasalla. Tämän vuoksi joku robotti-imuri ei oikein kiinnosta, kun parin vuoden päästä se tuntuu auttamatta vanhalta. Nykyinen perusimuri on vuodelta 2010 ja ei osoita vanhenemisen merkkejä.
Minulla on monta vuotta vanha robotti imuri, ei mitään ongelmia vaikka uudet saattaidivat olla joltain osin parempia. Mutta tuo hoitaa asiansa hyvin ilman että siihen joutuu juurikaan kiinnittämään mitään huomiota koskaan, joten ei haittaa vaikka olisi vanha malli.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 605
Boschin tiskikoneessa on "tähti" nappi, jonka saa konffattua puhelimella wifin yli. Siien saa pesuohjelman, esipesuvalinnat, lisähuuhtelut ym yhdellä painalluksella.
Miten toi toimii? Täytät koneen, laitat tiskiaineen ja sitten kännykästä päälle? Mä oon käyttänyt 5 vuotta samaa ohjelmaa painamalla nappia koneesta ja ihan hyvän tuloksen saanut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 360
Miten toi toimii? Täytät koneen, laitat tiskiaineen ja sitten kännykästä päälle? Mä oon käyttänyt 5 vuotta samaa ohjelmaa painamalla nappia koneesta ja ihan hyvän tuloksen saanut.
Siis ihan fyysinen nappi ohjelmarivistöstä, voit conffata siihen vaikka auto-ohjelman puolitäytöllä ja lisäkirkasteella jos sulla on tuollainen vakio-ohjelma jolla peset vaikka viinilasit joka toinen päivä :whistling:

Edit. Ja puhelimella saa muutenkin säädettyä asetuksia: vedenkovuudet, oletusohjelman, onko lisäominaisuuksia päällä jne.

Sinänsä ei välttämätön feature, mutta asetusten säätöön puhelin on ihan kätevä väline vaikka en päivittäistä käynnistystä laittaisikaan puhelimen kautta. Voittaa välttämättömien asetusten naputtelemisen manuaalista löytyvillä maagisilla näppäinkomboilla 7-segmenttinäytön avulla ja lisäksi yleensä pääsee säätämään myös ei-välttämättömiä asetuksia.
 
Viimeksi muokattu:
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
241 198
Viestejä
4 215 788
Jäsenet
71 014
Uusin jäsen
Murtz

Hinta.fi

Ylös Bottom