Asiaa tietämättä veikkaisin että 95% todennäköisyydellä toimii wifin kautta ja tiedot äppiin kulkeutuu nettiyhteyden yli. Eihän tuo muuten toimisi kuin lähiverkon alueella, joka vesittäisi käyttöhyötyä. Eikä monillakaan ole erillistä wifi-sisäverkkoa.
Monella on kotona wifi sisäverkko (josta toki yleensä pääsy nettiin).
Mutta osa virityksistä on sellaisia että vaativat sen netin ja siellä toimivan palvelimen.
Aikanaan oli enemmän juttua (uutista) jostain wifi valo/pistorasia/palikka firman tuotteista jotka jäätyivätkö kun niiden käyttöön tarvittava pilvipalvelu kaatu/hyyty.
Ko. firma taisi ottaa opikseen ja päivittää laitteet tukemaan lähiverkkokäyttöä.
Yleensä kotiverkoissa on se ongelma että kaikki IoT laitteet pääsee nettiin rajatta ja sitten aukovat niitä portteja sisäänpäin, osalle käyttöä se on toki tarpeen , mutta monen palikan kohdalla se avain tarve olis vain sisäverkko käyttöä.
Puhelimissa push viestit voi olla syy netin tarpeeseen.
Myös usein tullut törmättyä tähän, että ostetaan se kallein ja paras puhelin jossa superhyvä kamera ja sillä sitten pääosin selitellään miksi juuri kyseinen malli ostettu.
Kamera on yksi tärkeimpiä valinta kriteereitä puhelimissa, ollaan jopa valmiita tinkimään jostain muusta tärkeäksi koetusta.
Toki keskimäärin ostopäätöksessä joudutaan tekemään kompromissejä, yksi syy kompromisseihin on hinta (hyvät kamerat on kalliita)
Kamera siis sen takia että se muiden ominaisuuksien osalta monen alustan/valmistajan mallivalikoima tyydyttää laajasti, mutta kameran osalta kapeampaa, siis valinnat vaikuttaa merkittävästi .
Edit:
No, löytyihän tuolle sovellukseen liitetylle pesukoneelle joku oikea käyttötarkoituskin. Itse olen monesti miettinyt että miksi pitää johonkin sovellukseen tulla tieto pesukoneesta, kyllähän sen nyt kuulee tai näkee koska se on valmis. Eipä sitten tullut ajateltua monikerroksisia isompia taloja. Toiminto siis saa minulta hyväksynnän, kunhan ei nettiin juttele vaan paikallisesti lähiverkossa kommunikoi.
Samaan sarjaan uunit, niissä vielä tärkeämpää että uunin käyttäjä saisi ilmoituksen että aika, lämpö tai mikä nyt onkaan on saavutettu, pitkäs venähtäminen voi pilata koko uunituksen.
Noissa sovelluksissa on myös toinen tärkeä tekiä, halpaa tehdä kunnon käyttöliittymä harvemmin tarvittaville jutuille, tai asioille joille ei ennen kannatanut tehdä käyttöliittymää. Voidaan pitää se itse laitteen käyttöliittymä hyvänä, tai erinomaisena (simppelinä) itse persukäyttöön.
Lisäksi voidaan tehdä käyttäjän päivitettäviä, ei tarvi viedä huoltoon tai kutsua huoltomiestä päivittään laitetta.