Trendielektroniikka

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 696
Ketjusta käy selväksi, että turhakkeiksi koeataan asiat joita ei itse tarvitse.

Tällä hetkellä itse kyseenalaistan kaikkien kodinkoneiden verkkoyhteydet tai appiohjattavuudet, siis tiskari, pesukone, jääkaappi jne. Tämä johtuu siitä, että en ole käyttänyt koskaan. Sen sijaan esim. robotti-imurihan on aivan pakollinen!
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Ketjusta käy selväksi, että turhakkeiksi koeataan asiat joita ei itse tarvitse.

Tällä hetkellä itse kyseenalaistan kaikkien kodinkoneiden verkkoyhteydet tai appiohjattavuudet, siis tiskari, pesukone, jääkaappi jne. Tämä johtuu siitä, että en ole käyttänyt koskaan. Sen sijaan esim. robotti-imurihan on aivan pakollinen!
Noin yleisesti varmaan suuri osa kokee turhakkeiksi laitteet joilla voi tehdä vain jotain todella rajattua asiaa joka noin itsessäänkin on turha. Esim. jonkun vuoden jouluna mainostettiin joka paikassa hodarikonetta. Kuka ihan oikeasti käyttää tollaista usein? Tuskin kukaan syö itse valmistamiaan hodareita esim. kerran viikossa edes ja jos syökin niin sämpylän ja nakit voi lämmittää hyvin monella muullakin jokaiselta jo ennestään löytyvällä laitteella.

Yksi tällainen voisi olla hattarakone. No ihan kiva jonkun lapsen synttäreillä, mutta onko edes kiva useampana synttärinä peräkkäin? Ja vaikea kuvitella että joku söisi hattaraa niin mielellään ja paljon, että pitäisi saada sitä itse tehtyä?

Sähköinen viinipullon avaaja? Patterit varmaan loppu kun tarvitsee ja manuaalinen on aika helppo ja varmatoiminen kuitenkin. Tietysti jossain ravintolassa jossa avataan 200 pulloa illassa niin eri, mutta että kotona?

Munankeitin, en ole kyllä kokeillut, mutta kattila on suht vaivaton tähänkin. Sekä munkkirauta tulee mieleen, itse teen kerran vuodessa munkkeja, eli vappuna. Ja aika vaivatonta se on kattilassa. En tosin ole kokeillut, mutta jotenkin en usko, että munkkirauta on kuitenkaan kovin kätevä.
 
Liittynyt
09.10.2020
Viestejä
282
Elokuussa hankittu Polarin urheilukello on tuntunut vähän turhakkeelta. Ostin etupäässä unen seurantaan kun halusin vähän numeroita ylös omasta nukkumisesta. On tullut myös käytettyä pyöräillessä ja lenkkeillessä. Puhelimen ilmoitukset ovat suht hyödyllisiä töissä missä ei kuule mitään.

Kaikesta tästä huolimatta tämä tuntuu kuitenkin turhakkeelta. Unta ei tarvitse välttämättä seurata joka yö ja uniajan osaa laskea kellosta. Puhelin osaa piirtää viivaa kartalle lenkkeillessä, jos on välttämättä tarve tietää lenkin pituus metrilleen. Ilmoitukset ovat hyödyllisiä, mutta kello ja puhelin eivät oikein keskustele keskenään ja ne pitää yhdistää joka aamu jotta ilmoitukset toimivat.Kellon käyttö yleensäkin on varsin kömpelöä. Ja onkohan viides näytönsuojakalvo menossa kun tuo kolahtelee milloin missäkin.

Voisin hankkia jonkin älykkäämmän kellon ja käyttö muuttuisi varmasti sulavammaksi. Mutta mitä pidempään käytän tätä kelloa, sitä enemmän olen alkanut haluamaan vanhaa mekaanista rannekelloa.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 995
Sen sijaan esim. robotti-imurihan on aivan pakollinen!
En omista robottiimuria, joten skeptisyyteni johtuu varmasti tietämättömyydestä. Mutta kertokaas, miten ihmeessä tuo voi toimia kun sillä ei pääse moneen paikkaan, esim ruokapöydän alle ( sehän on pöydän- ja tuolinjaloilla blokattu aika hyvin ) tai nurkat / ahtaat paikat jota kotona riitää vaikka millä mitalla. Pitääkö loppusiivous kuitenkin hoitaa perinteisellä imurilla ? Eihän tuo nyt osaa siirtää sohvia tai muitakaan huonekaluja ? Nuohan ovat niitä pölyisempiä paikkoja ( sohvan aluset ).

Miten tuo haistelee parketin / matot ? vaihtaako tuo itsekeseen jotain moodia kun ajaa parketilta matolle ?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Itsekin mietin jonkun älykellon hankkimista joku aika sitten mutta pienen mietinnän jälkeen totesin että se ei oikeasti olisi itselleni kovin tarpeellinen ja olisi taas yksi laite mitä pitää ladata. Kellonajan kuitenkin näen vaikkapa kännykästä, tietokoneelta tai autosta, riippuen missä milloinkin satun olemaan ja kuitenkaan kun en välttämättä mitään tekstiviestejäkään samalla sekunnilla katso kun se saapuvat niin mitä lisäarvoa tuollainen älykello minulle toisi?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 399
Ainakin omasta mielestä jotkin kauko-ohjattavat valot on ihan turhakkeita. En ole varmaan koskaan ajatellut, että olisipa kätevää kun voisi sytyttää jonkin lampun asunnossa puhelimen kautta.
Voi sammuttaa valot kaukosäätimellä sohvalta kun alkaa katsomaan leffaa, tai säätää sopivan tunnelmavalaistuksen. Valokatkaisijat saa kätevämpään paikkaan, valot saa syttymään auringon laskiessa jne.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 352
Liiketunnistimella, valosensorilla ja/tai ajastimella varustetut "älyvalot" ovat olleet arkipäivää monta kymmentä vuotta ja aika monella omakotiasujalla sellaisia on. Itse koen oikein näppäräksi :cigar2:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 712
En omista robottiimuria, joten skeptisyyteni johtuu varmasti tietämättömyydestä. Mutta kertokaas, miten ihmeessä tuo voi toimia kun sillä ei pääse moneen paikkaan, esim ruokapöydän alle ( sehän on pöydän- ja tuolinjaloilla blokattu aika hyvin ) tai nurkat / ahtaat paikat jota kotona riitää vaikka millä mitalla. Pitääkö loppusiivous kuitenkin hoitaa perinteisellä imurilla ? Eihän tuo nyt osaa siirtää sohvia tai muitakaan huonekaluja ? Nuohan ovat niitä pölyisempiä paikkoja ( sohvan aluset ).

Miten tuo haistelee parketin / matot ? vaihtaako tuo itsekeseen jotain moodia kun ajaa parketilta matolle ?
Ensinnäkin tuo paikkoihin pääsemättömyys nyt riippuu todella paljon huonekaluista. Joidenkin kanssa ei pääse siivoamaan sinne alle, ja toisten kanssa pääsee.

Robotti-imurin päähyöty (ainakin itselleni) on siinä, että se imuroi automaattisesti paljon useammin kuin tulisi itse muutoin imuroitua. Tällöin myöskään sitä pölyä ei ole kertymässä niin paljoa niihin pölyä kerääviin paikkoihin, mitä nyt esimerkkinä mainitsit, ja niitäkään ei tarvitse silloin itse imuroida niin usein jos ei välttämättä halua.

Ja ei ne ainakaan pääsääntöisesti vaihda moodia parketilta matolle siirryttäessä (miksi vaihtaisi?), poislukien mallit missä on moppaustoiminto, jota ei luonnollisesti haluta mattojen päällä käyttää.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 399
En omista robottiimuria, joten skeptisyyteni johtuu varmasti tietämättömyydestä. Mutta kertokaas, miten ihmeessä tuo voi toimia kun sillä ei pääse moneen paikkaan, esim ruokapöydän alle ( sehän on pöydän- ja tuolinjaloilla blokattu aika hyvin ) tai nurkat / ahtaat paikat jota kotona riitää vaikka millä mitalla. Pitääkö loppusiivous kuitenkin hoitaa perinteisellä imurilla ? Eihän tuo nyt osaa siirtää sohvia tai muitakaan huonekaluja ? Nuohan ovat niitä pölyisempiä paikkoja ( sohvan aluset ).

Miten tuo haistelee parketin / matot ? vaihtaako tuo itsekeseen jotain moodia kun ajaa parketilta matolle ?
Siirrän tuolit sivuun jos haluan siivota myös niiden alta. En mä ainakaan siirtele sohvia normaalillakaan imurilla imuroidessa.

Osa vaihtaa osa ei, eikä tuo ole edes välttämätöntä.
Ei ole vaikea valinta imuroida itse päivittäin, vai antaako robotin siivota päivittäin.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 995
Ja ei ne ainakaan pääsääntöisesti vaihda moodia parketilta matolle siirryttäessä (miksi vaihtaisi?),
Tapana on perinteisellä imurilla vaihtaa "moodia" riippuen imuroitavasta alustasta. Eli "harjat" sisään /ulos . Sillä kysyin.

Robotti-imurin päähyöty (ainakin itselleni) on siinä, että se imuroi automaattisesti paljon useammin kuin tulisi itse muutoin imuroitua.
Tämä on varmaan totta !!
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 821
Jeps. Meillä pesukone ja kuivuri molemmat ilmoittaa appiin kanssa. Pesukone noista se tärkeämpi. Kuivuriin nyt voi jättää vaikka yön yli kuivat pyykit, mutta pesukoneessa nyt ei viitsi kauaa pyykkejä seisottaa..
Ilman ongelmia kyllä muistan pyykit ottaa koneesta ilman kännykkään tulevaa ilmoitustakin. Tuntuu että näissä "älyvehkeissä" ratkaistaan ongelmia, joita ri alunperin ollut olemassakaan. Esim. tämä pyykkikoneen ilmoitus luuriin ei millään tavalla helpottaisi elämääni. Jos kone osaisi tyhjentää itse itsensä ja laittaa pyykit kuivumaan/viikata ja lajitella kuivat pyykit, se olisi jo jotain mistä olisi oikeaa hyötyä. Mutta se ei pelkällä turhalla appilla toki onnistu.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 696
En omista robottiimuria, joten skeptisyyteni johtuu varmasti tietämättömyydestä. Mutta kertokaas, miten ihmeessä tuo voi toimia kun sillä ei pääse moneen paikkaan, esim ruokapöydän alle ( sehän on pöydän- ja tuolinjaloilla blokattu aika hyvin ) tai nurkat / ahtaat paikat jota kotona riitää vaikka millä mitalla. Pitääkö loppusiivous kuitenkin hoitaa perinteisellä imurilla ? Eihän tuo nyt osaa siirtää sohvia tai muitakaan huonekaluja ? Nuohan ovat niitä pölyisempiä paikkoja ( sohvan aluset ).

Miten tuo haistelee parketin / matot ? vaihtaako tuo itsekeseen jotain moodia kun ajaa parketilta matolle ?
Edup tuossa kommentoikin, mutta pölyä on asunnossa vähemmän säännöllisemmästä(ainakin omalla kohdalla) imuroinnista johtuen. Meidän ruokapöytä on perinteinen 4 jalalla seisova ja tuolit myös ja imuri tekee aika paljon töitä kierrellen joka välikön pöydän alla mihin mahtuu, tuolien alta ja jalkojen ympäri. Keittiön baarinjakkara aina välillä nostetaan päiväksi tasolle, koska sen jalkojen välistä ei mahdu menemään. Sängyn ja TV-tason alta imuroi hyvin, kun mahtuu sujahtamaan juuri alle. Sohvan alle ei pääse eikä pienimpiin rakosiin, ne pitää imuroida manusti aina välillä. Osa imureista tosiaan myös moppaa, nämä tunnistavat matot ja ei moppaa mattoja, muuten imuri kyllä imuroi samalla tavalla matot ja parketit.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 822
Ilman ongelmia kyllä muistan pyykit ottaa koneesta ilman kännykkään tulevaa ilmoitustakin. Tuntuu että näissä "älyvehkeissä" ratkaistaan ongelmia, joita ri alunperin ollut olemassakaan. Esim. tämä pyykkikoneen ilmoitus luuriin ei millään tavalla helpottaisi elämääni. Jos kone osaisi tyhjentää itse itsensä ja laittaa pyykit kuivumaan/viikata ja lajitella kuivat pyykit, se olisi jo jotain mistä olisi oikeaa hyötyä. Mutta se ei pelkällä turhalla appilla toki onnistu.
No meillä on kolme kerrosta ja pesukone kellarissa ja oma makkari ylimmässä kerroksessa. Ei ole ihan yksi eikä kaksi kertaa kun illalla aiemmin unohtui pyykit koneeseen. Nyt uuden koneen kanssa huomaa helpommin. Ja meillä usein pyykkiä monta koneellista peräkkäin, niin kivan kun saa heti ilmoituksen, että kone valmis. Pääsee lataamaan seuraavan koneellisen. Apista myös näkee kätevästi, paljonko pesuaikaa jäljellä. Ei tartte koneelle asti vaivautua katsomaan. Joskus kun on jonnekin lähdössä, niin voi tsekata, etttä ok, vielä 20min ja sitten pyykit kuivumaan ja voi lähteä. Tollaisia pieniä elämää helpottavia asioita.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
No meillä on kolme kerrosta ja pesukone kellarissa ja oma makkari ylimmässä kerroksessa. Ei ole ihan yksi eikä kaksi kertaa kun illalla aiemmin unohtui pyykit koneeseen. Nyt uuden koneen kanssa huomaa helpommin. Ja meillä usein pyykkiä monta koneellista peräkkäin, niin kivan kun saa heti ilmoituksen, että kone valmis. Pääsee lataamaan seuraavan koneellisen. Apista myös näkee kätevästi, paljonko pesuaikaa jäljellä. Ei tartte koneelle asti vaivautua katsomaan. Joskus kun on jonnekin lähdössä, niin voi tsekata, etttä ok, vielä 20min ja sitten pyykit kuivumaan ja voi lähteä. Tollaisia pieniä elämää helpottavia asioita.
No, löytyihän tuolle sovellukseen liitetylle pesukoneelle joku oikea käyttötarkoituskin. Itse olen monesti miettinyt että miksi pitää johonkin sovellukseen tulla tieto pesukoneesta, kyllähän sen nyt kuulee tai näkee koska se on valmis. Eipä sitten tullut ajateltua monikerroksisia isompia taloja. Toiminto siis saa minulta hyväksynnän, kunhan ei nettiin juttele vaan paikallisesti lähiverkossa kommunikoi.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Tuntuu että näissä "älyvehkeissä" ratkaistaan ongelmia, joita ri alunperin ollut olemassakaan.
Suurella osalla ihmisistä on jo oikeastaan kaikki mitä tarvitsevat mukavaan elämään, niin täytyyhän se jostain kehitellä uusia tarpeita jotta ihmiset jatkaisivat kuluttamista.
 

Clarenz

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 696
No, löytyihän tuolle sovellukseen liitetylle pesukoneelle joku oikea käyttötarkoituskin. Itse olen monesti miettinyt että miksi pitää johonkin sovellukseen tulla tieto pesukoneesta, kyllähän sen nyt kuulee tai näkee koska se on valmis. Eipä sitten tullut ajateltua monikerroksisia isompia taloja. Toiminto siis saa minulta hyväksynnän, kunhan ei nettiin juttele vaan paikallisesti lähiverkossa kommunikoi.
Jos se samantien päivittäis Facebookkiin, että tänään pesin 3 koneellista pyykkiä ja koneellisen tiskejä, myös koko asunto imuroitu, niin olisihan siinä jo sosiaalista statusta kerrakseen.
 
Liittynyt
28.12.2019
Viestejä
2 821
Toiminto siis saa minulta hyväksynnän, kunhan ei nettiin juttele vaan paikallisesti lähiverkossa kommunikoi.
Asiaa tietämättä veikkaisin että 95% todennäköisyydellä toimii wifin kautta ja tiedot äppiin kulkeutuu nettiyhteyden yli. Eihän tuo muuten toimisi kuin lähiverkon alueella, joka vesittäisi käyttöhyötyä. Eikä monillakaan ole erillistä wifi-sisäverkkoa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Asiaa tietämättä veikkaisin että 95% todennäköisyydellä toimii wifin kautta ja tiedot äppiin kulkeutuu nettiyhteyden yli. Eihän tuo muuten toimisi kuin lähiverkon alueella, joka vesittäisi käyttöhyötyä. Eikä monillakaan ole erillistä wifi-sisäverkkoa.
Ei siihen ERILLISTÄ wifi-verkkoa tarvitakaan, osaa ne wifi-laitteet keskenään ilman internettiäkin jutella vaikka samasta verkosta olisi pääsy nettiinkin. Lähinnä hain takaa sitä että nuo tiedot ei kulkisi minkään hiton pilvipalvelun kautta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 026
Jos se samantien päivittäis Facebookkiin, että tänään pesin 3 koneellista pyykkiä ja koneellisen tiskejä, myös koko asunto imuroitu, niin olisihan siinä jo sosiaalista statusta kerrakseen.
Whatsappi olisi parempi. Meillä on kerrostalossa 11 huoneistoa ja alakerran pesutuvassa 2x pesukone + kuivausrumpu yhdistelmät. Olisi ihan hyvä jos nuo muistuttelisivat statuksestaan johonkin, niin pyykkivuorot rullaisivat nopeammin läpi ja jengi ei unohtaisi koneisiin tavaraa niin herkästi blokkaamaan seuraavan pyykkivuoroa.

Meidän talossa ongelma on melko olematon, mutta olen varma, että maailma on täynnä yhteiskäyttökoneita joissa tuosta olisi hyötyä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
En omista robottiimuria, joten skeptisyyteni johtuu varmasti tietämättömyydestä. Mutta kertokaas, miten ihmeessä tuo voi toimia kun sillä ei pääse moneen paikkaan, esim ruokapöydän alle ( sehän on pöydän- ja tuolinjaloilla blokattu aika hyvin ) tai nurkat / ahtaat paikat jota kotona riitää vaikka millä mitalla. Pitääkö loppusiivous kuitenkin hoitaa perinteisellä imurilla ? Eihän tuo nyt osaa siirtää sohvia tai muitakaan huonekaluja ? Nuohan ovat niitä pölyisempiä paikkoja ( sohvan aluset ).

Miten tuo haistelee parketin / matot ? vaihtaako tuo itsekeseen jotain moodia kun ajaa parketilta matolle ?
Itse laitoin sohvaan parin sentin korokejalat jotta robotti mahtuu alle. Sängyn alle menee kanssa hyvin. Nurkkia varten roboissa on se pyörivä harja. Ruokapöydän tuoleja voi siirtää halutessaan. Ja matoista en muutenkaan tykkää niin niitä on vain muutamia, eikä mitään ongelmaa niiden kanssa.

Jos jokus muutan taikka rakennutan talon niin otan heti alusta alkaen huomioon robotti imurin ja suunnittelen sen mukaan sisustusta ja huonekaluja ja ostan vain sellaisia että tuo mahtuu alle. Miksi ihmeessä imuroida itse kun robotti hoitaa sen sinun puolestasi joka päivä kun et ole kotona?

Toki tuo ei ihan poista kaikkea imuroinnin tarvetta, mutta robotti imurin kanssa selviää jollain parin minuutin varsi-imurin käytöllä viikossa. Ennen robottia imuroin oikealla imurilla joka ikinen päivä.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 364
Tuntuu siltä että laitteet jotka joku toinen on ostanut mutta joita itse ei koe tarvitsevansa tulkitaan turhakkeiksi, ei niin yllättävästi...

Mutta jonkinlaisena tekniikkahamsterina piti oikein miettiä mitkä *omat* elektroniikkavehkeet jäisivät tuollaisessa mariekondoilussa sinne negatiiviselle puolelle, eikä niitä yllättävää kyllä ole kovin paljoa. Tällä hetkellä olen ollut vähän tuskastunut älykelloon ja robotti-imuriin, mutta siinäkin on taustalla elämäntilanteen muutos, älykellosta ei ole niin paljoa hyötyä kun istuu kotona suurimman osan päivästä koneen ääressä vs. se että ennen sinkoili pitkin toimistoa (ja parhaimmillaan muutaman asiakkaankin toimistoa) neukkarista toiseen ja oli hiton kätevää että kalenteri oli ranteessa eikä taskussa. Sama juttu robotti-imurilla, ennen se kolasi koko kämpän joka arkipäivä ajastuksella sillä aikaa kun jengi oli poissa, ei päässyt pöly kertymään (oikeasti sitä kertyy paljon paljon hitaammin myös niihin nurkkiin ja koloihin joihin robo ei pääse, kun isot pinnat kiskotaan joka päivä) nurkkiin, mutta ei sitä nyt voi tänne laittaa puoleksitoista tunniksi huutamaan kun työt tehdään kotona. Sitten sitä yrittää muistaa laittaa pyörimään jos lähtee lounaalle tms, mutta vähän tuskaiseksi menee.

Ainoa elektroniikka"hankinta" joka oikeasti on viime vuosina vituttanut todella oli se kun päätin jossain aivopierussa vaihtaa kännykkäleiriä ja otin työpuhelimeksi... No, tämähän sitten kuuluu ihan eri ketjuun :lol:

Enemmän sieppaa se että elektroniikan elinaika on mitä on, ja kun sitä on paljon, tuntuu että vähän väliä on joku vehje paskana, ja sitten pitää ihmetellä että olisikohan siinä vielä tuotevastuuta jäljellä vai pitäisikö ostaa uusi.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 873
Enemmän sieppaa se että elektroniikan elinaika on mitä on, ja kun sitä on paljon, tuntuu että vähän väliä on joku vehje paskana, ja sitten pitää ihmetellä että olisikohan siinä vielä tuotevastuuta jäljellä vai pitäisikö ostaa uusi.
Tämä tosiaan on ongelma. Hyvä perinteinen rannekello toiminee hyvin joku 50 vuotta, tai miksei pidempäänkin. Älykello toimii jonkun vuoden ja sitten valmistajan tuki loppuu ja lopulta joku palvelin tms suljetaan ja kellolla ei tee enää yhtään mitään. Ja vaikka näin ei kävisikään heti niin varmaan viimeistään 50v päästä moni nykyinen valmistaja on konkurssissa ja mikään laite joka vaatii yhteyttä johonkin ei enää toimi. Ei sillä että tälläkään hetkellä olisi mutenkään paljoa jotain 70 tai 80 luvun elektroniikkaa kenelläkään.

Tämä varmaan konkretisoituu varsinkin pelikoneissa. Nintendo on vieläkin aika suosittu ja alkuperäiset kuitenkin toimivat hyvin jne. vaikka ne ovat 80 ja 90 luvun taitteesta. Mutta melkein voisin veikata että joku PS5 ilman levykeasemaa toimii mitenkään enää 30 vuoden päästä, eikö noi vaadi kuitenkin jotain tiliä/palvelinta jne. joita ei varmasti ole enää olemassa kymmenien vuosien päästä.
 

LJ123

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
144
Käytän vain Japanissa ja länsimaissa valmistettuja elektroniikkatuotteita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 221
Valoja on kätevämpi käyttää fyysisillä napeilla kuin pieruäpeillä.
Kotiautomaatio onkin silloin ymmärretty väärin, jos käytetään puhelinta glorifioituna kaukosäätimenä.

Toki ne fyysiset napitkin enimmäkseen pitää olla, tavoitteena on välttää rituaalinen ramppaaminen. Valot voivat syttyä(sammua ja himmentyä sekä vaihtaa väriä) äänimerkillä, puheohjauksella, erilaisin läsnäolotunnistimin, muiden laitteiden käytön mukaan ja ajastettuna. Ryhminä, osana profiilejä, rutiineja jne.
 

ravallo

Make ATK Great Again
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 364
Toki ne fyysiset napitkin enimmäkseen pitää olla, tavoitteena on välttää rituaalinen ramppaaminen. Valot voivat syttyä(sammua ja himmentyä sekä vaihtaa väriä) äänimerkillä, puheohjauksella, erilaisin läsnäolotunnistimin, muiden laitteiden käytön mukaan ja ajastettuna. Ryhminä, osana profiilejä, rutiineja jne.
Kyllä minunkin mielestä on hiton kiva että käytävälle ja makkariin syttyy yölläkin himmeä valaistus liiketunnistimella. Ei tarvi kompastella pimeässä kynnyksiin ja rymistellä perhettä hereille jos pelisessio venähti yli yleisen nukkumaanmenoajan.

Tai vaikkei haluaisikaan mitään sirkustemppuja, niin jo pelkästään siinä että kytkimet ja lamput saa yhdistettyä ja erotettua muutenkin kuin repimällä johdot seinästä ja vetämällä uudet on aika iso etu...

Mutta onhan noissa teknisemmissä leluissa, kotiautomaatiossa, retropiessä, pikvm:ssä ja kotipalvelimissa sun muissa aikamoinen säätäminen, jos ei siitä tykkää, niin ehkei sitten ole se oma juttu.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 221
Itsekin mietin jonkun älykellon hankkimista joku aika sitten mutta pienen mietinnän jälkeen totesin että se ei oikeasti olisi itselleni kovin tarpeellinen ja olisi taas yksi laite mitä pitää ladata. Kellonajan kuitenkin näen vaikkapa kännykästä, tietokoneelta tai autosta, riippuen missä milloinkin satun olemaan ja kuitenkaan kun en välttämättä mitään tekstiviestejäkään samalla sekunnilla katso kun se saapuvat niin mitä lisäarvoa tuollainen älykello minulle toisi?
Joskus käytin vähän aikaa suppeampaa sykemittari-älyrannekettä yksinkertaisesti puheluilmoitusten takia. Hommista riippuen on tilanteita, joissa värinää ei taskusta huomaa, ääniä ei kuule tai ääniä ei halua käyttää. Rannekkeen värinä ja merkkivalo näkyy helpommin joissain tilanteissa, ja on kivaa tietää puhelun tai viestin saapuminen erikseen kaivamatta luuria esiin. Alkeellisessa vanhentuneessa perusmallissa ei tosin ollut mahdollisuutta esim. Whatsappin ilmoituksiin joten hylkäsin sen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
880
Älykellot on vielä puolivalmisteita lähinnä akkukeston takia. Parin päivän akkukesto pitäisi saada vähintään viikkoihin tai kuukausiin. Kellona nuo on kökköjä kun akku on jatkuvasti loppu tai kello latauksessa. Mulla käytetyin ominaisuus kellossa on etsi puhelimeni toiminto, joka on säästänyt todella paljon aikaa. Herätykset ja hälytykset on kanssa näppäriä. Mutta sikäli kuitenkin turhake, että vaatii vielä monta sukupolvea ennen kuin nuo on täydellisiä. BT kuulokkeet on jo siellä missä pitääkin. Sonyn XM4 nappikuulokkeet on taas esimerkki tuotteesta, joka on kehittynyt niin pitkälle, että siitä on todella vaikea keksiä parannettavaa. Olen omistanut elämäni aikana kymmeniä kuulokkeita ja niissä on kaikissa ollu jotain ärsyttävyyksiä, mutta noissa Sonyn napeissa ne kaikki on ratkottu.
 
Liittynyt
28.04.2020
Viestejä
98
Pari viikkoa ollut viomi S9 roboimuri käytössä. Kyllähän tuo pölyt imee hyvin ja kohtuuella isompaakin roskaa. Joulun jäljiltä kuusen neulasista arviolta 80-90% sai imuroitua, loput piti ottaa oikealla imurilla. Tunnistaa matot ja nostaa mattojen päällä imutehoa eli periaatteessa imuroi matoltakin roskat. Kertaakaan ei ole vielä jumiin jäänyt mihinkään. Tämä malli myös tyhjentää itsensä erilliseen säiliöön niin ei tarvitse tämän tästä olla Robon omaa pientä pölylokeroa tyhjentämässä. Moppaus toiminto on kyllä täysin turha: vetää perässään märkää rättiä ja hieman kostuttaa lattiaa.
Edit:Taloudessa asuu kaksi pitkähiuksista naishenkilöä niin hiukset kyllä tarttuu kohtuu vittumaisesti harjaan kiinni, että sitä saa olla kohtuu tiheään puhdistamassa.
 
Liittynyt
27.11.2016
Viestejä
1 159
Kyllähän sitä itsekin ainakin huomaa kuolaavansa useinkin "trendielektroniikan" perään, vaikka pihinä harvoin tulee sorruttua. Määrittelen tämän niin, että on pinnalla, usealle ei mitenkään välttämättömia, mutta "kiva olisi saada" ja moni hankkiikin. Tämän seuraksena muutaman vuoden päästä monen kaapista löytyy ko. tuote keräämässä pölyä vaikka joillekin tuote(-kategoria) voikin jäädä pysyvään käyttöön. Mennävuosilta tulee mieleen ainakin miniläppäri ja tabletti (tabletin ostinkin, mutta vähälle käytöllä jäi ensimmäisen vuoden jälkeen) tai lapsuudesta leipäkone :D.

Tällä hetkellä langattomat anc nappikuulokkeet "pitäisi hankkia" kun olisivat näppärät ja nykyinen sykemittarikin lähettäisi bluetoothmusiikkia ja nappikuulokkeet voisi ottaa reissuunkin mukaan toisin kuin isoja sankamallisia - mutta toisaalta kun en treenatessa kauheasti välitä musiikista ja pendelöintiä ei nykytyössä ole (edes pre-korona) ja reissujakaan ei sattuneesta syystä ole näköpiirissä, niin kovin isoa summaa ei viitsisi satsata ja ainakin mitä arvosteluja on lukenut, niin alle satasen kuulokkeissa on edelleen kaikenlaisia lastentauteja aika lailla mm. katkeilevia bt-yhteyksiä.
 
Liittynyt
03.03.2018
Viestejä
1 209
No meillä on kolme kerrosta ja pesukone kellarissa ja oma makkari ylimmässä kerroksessa. Ei ole ihan yksi eikä kaksi kertaa kun illalla aiemmin unohtui pyykit koneeseen. Nyt uuden koneen kanssa huomaa helpommin. Ja meillä usein pyykkiä monta koneellista peräkkäin, niin kivan kun saa heti ilmoituksen, että kone valmis. Pääsee lataamaan seuraavan koneellisen. Apista myös näkee kätevästi, paljonko pesuaikaa jäljellä. Ei tartte koneelle asti vaivautua katsomaan. Joskus kun on jonnekin lähdössä, niin voi tsekata, etttä ok, vielä 20min ja sitten pyykit kuivumaan ja voi lähteä. Tollaisia pieniä elämää helpottavia asioita.
Osaako tuo appi myös kertoa, jos koneeseen tulee jokin vika? Sekin voisi olla sellainen ihan oikeasti hyödyllinen ominaisuus, jos vuotavasta letkusta tms. saisi ajoissa ilmoituksen (pyykki- ja astianpesukone).
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 273
Asiaa tietämättä veikkaisin että 95% todennäköisyydellä toimii wifin kautta ja tiedot äppiin kulkeutuu nettiyhteyden yli. Eihän tuo muuten toimisi kuin lähiverkon alueella, joka vesittäisi käyttöhyötyä. Eikä monillakaan ole erillistä wifi-sisäverkkoa.
Monella on kotona wifi sisäverkko (josta toki yleensä pääsy nettiin).
Mutta osa virityksistä on sellaisia että vaativat sen netin ja siellä toimivan palvelimen.
Aikanaan oli enemmän juttua (uutista) jostain wifi valo/pistorasia/palikka firman tuotteista jotka jäätyivätkö kun niiden käyttöön tarvittava pilvipalvelu kaatu/hyyty.

Ko. firma taisi ottaa opikseen ja päivittää laitteet tukemaan lähiverkkokäyttöä.

Yleensä kotiverkoissa on se ongelma että kaikki IoT laitteet pääsee nettiin rajatta ja sitten aukovat niitä portteja sisäänpäin, osalle käyttöä se on toki tarpeen , mutta monen palikan kohdalla se avain tarve olis vain sisäverkko käyttöä.

Puhelimissa push viestit voi olla syy netin tarpeeseen.

Myös usein tullut törmättyä tähän, että ostetaan se kallein ja paras puhelin jossa superhyvä kamera ja sillä sitten pääosin selitellään miksi juuri kyseinen malli ostettu.
Kamera on yksi tärkeimpiä valinta kriteereitä puhelimissa, ollaan jopa valmiita tinkimään jostain muusta tärkeäksi koetusta.

Toki keskimäärin ostopäätöksessä joudutaan tekemään kompromissejä, yksi syy kompromisseihin on hinta (hyvät kamerat on kalliita)

Kamera siis sen takia että se muiden ominaisuuksien osalta monen alustan/valmistajan mallivalikoima tyydyttää laajasti, mutta kameran osalta kapeampaa, siis valinnat vaikuttaa merkittävästi .


Edit:
No, löytyihän tuolle sovellukseen liitetylle pesukoneelle joku oikea käyttötarkoituskin. Itse olen monesti miettinyt että miksi pitää johonkin sovellukseen tulla tieto pesukoneesta, kyllähän sen nyt kuulee tai näkee koska se on valmis. Eipä sitten tullut ajateltua monikerroksisia isompia taloja. Toiminto siis saa minulta hyväksynnän, kunhan ei nettiin juttele vaan paikallisesti lähiverkossa kommunikoi.
Samaan sarjaan uunit, niissä vielä tärkeämpää että uunin käyttäjä saisi ilmoituksen että aika, lämpö tai mikä nyt onkaan on saavutettu, pitkäs venähtäminen voi pilata koko uunituksen.

Noissa sovelluksissa on myös toinen tärkeä tekiä, halpaa tehdä kunnon käyttöliittymä harvemmin tarvittaville jutuille, tai asioille joille ei ennen kannatanut tehdä käyttöliittymää. Voidaan pitää se itse laitteen käyttöliittymä hyvänä, tai erinomaisena (simppelinä) itse persukäyttöön.

Lisäksi voidaan tehdä käyttäjän päivitettäviä, ei tarvi viedä huoltoon tai kutsua huoltomiestä päivittään laitetta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 995
Kamera on yksi tärkeimpiä valinta kriteereitä puhelimissa, ollaan jopa valmiita tinkimään jostain muusta tärkeäksi koetusta.
Samaa mieltä. Lopuujen lopuksi kehitys muissa asioissa makaa paikallaan tavallisen käyttäjän ( kuten minä ) Nettiselain toimii, yhteydet toimii, apit toimii...ja ovat toimineet jo vuosia ihan kiitettävästi. Kameran kehitys on ollut paljon suurempaa. Itsekin olen valmis maksamaan puhelimesta enemmän pelkän kameran takia ja sen takia niitä paremman pään puhelimia tulee ylensä hommattua. Kuvia kun kun joutuu sitten katselemaan vuosikymmeniä.
 
Liittynyt
28.10.2016
Viestejä
738
Munankeitin, en ole kyllä kokeillut, mutta kattila on suht vaivaton tähänkin.
En ole koskaan itsekään kokeillut mutta olen ymmärtänyt että munankeittimen hienous on siinä että se tekee samanlaisia munia päivästä toiseen ja se sammuu itsestään kun vesi loppuu ja munat ovat valmiita. Eli voi huoletta häärätä muuta sillä välin kun kone höyryttää munat juuri sopivan löysäksi. Voin helposti kuvitella että perhe jossa aamupalaan kuuluu keitetyt munat saisivat rahalleen vastinetta munankeittimen hankinalla.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 294
Kellonpyöritin (watch winder) on nykyään kelloharrastajien suosikki. Ehdotin sitä joskus vuoden turhakkeeksi ja se valittiin äänestykseen. Minua pyydettiin aiheesta haastatteluun radioon.

Ymmärrän kyllä sen use casen jos on paljon mekaanisia kelloja komplikaatioilla. Ja se voi olla myös koriste-esine.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 273
Kellonpyöritin (watch winder) on nykyään kelloharrastajien suosikki.
Piti bingata, kyseessä siis automaattikellon "laturi" (tuli ekä mieleen joku esittely teline).

Ymmärrän kyllä sen use casen jos on paljon mekaanisia kelloja komplikaatioilla.
Onko tuossa se idea että jos käytössä useampi kello ja pidempi taukoja, niin tuolla voi varmistaa sen että kello on "vedetty", ja ajassa kun vaihtaa levänneeseen? Siis heille jotka ei niitä muutaman päivän välein oli ihailemassa ja käsin vetämässä.

Kun googletin, niin en yhtään ihmettele että tuli mieleen vuoden turhake, tosin tainnut moinen jäädä marginaalinen jutuksi, joten siksi turhake titteli jäänyt uupuun.(ei myyvä)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 427
Onko tuossa se idea että jos käytössä useampi kello ja pidempi taukoja, niin tuolla voi varmistaa sen että kello on "vedetty", ja ajassa kun vaihtaa levänneeseen? Siis heille jotka ei niitä muutaman päivän välein oli ihailemassa ja käsin vetämässä.
Joo, yleensä automaattikelloissa on noin 36-48h käyntivara. Ja jos on vähän useampia kelloja mitä käyttää niin winderit ovat kyllä oikeasti ihan käteviä. Etenkin jos on kello missä on useampia komplikaatiota.
Normaalin aika + päivä kellon kyllä laittaa nopeasti takaisin oikeaan aikaan mutta esim. itsellä on yksi missä on aika, päivämäärä, viikonpäivä, kuukausi ja Kuun vaihe. Ja aikana ennen koronaa (kotitoimistolla ei tule käytettyä kelloa) tuo oli käytännössä aina winderissa jos ei ollut kädessä koska oli niin v-mäistä laittaa kaikki oikeaan aikaan.
 

namlepo

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
02.06.2018
Viestejä
4 604
Tohtori strangella oli tuollaisia kellon pyörittimiä kaappi täynnä. Leipäkone ois kyllä hyvä.
 
Liittynyt
08.05.2020
Viestejä
249
Pesukone, jääkaappi ja liesi ovat ainoat kodinkoneet, joista on merkittävää helpotusta elämään, ja tavalliset kattolamput riittävät hoitamaan valaistuksen. Suurperheessä tiskikone on ehkä seuraava. Mikro, vedenkeitin ja/tai kahvinkeitin ovat jo luksuksen puolella. Kaikki viihde-elektroniikka on loppujen lopuksi turhaa, mutta jonkinlainen tietokone, esim. älypuhelin, helpottaa asioiden hoitamista ja on halvempaa kuin paikan päällä ramppaaminen.

Itselläni on yksi melko turha RasPi sekä Dremeli. Muuten kaikko tekniikkaroju on aikalailla askeettista, riittävän hyvää ja aktiivisessa tuotantokäytössä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
200
Ideaalisti kaipaan yksinkertaisempaa elämää, jossa olisi vain vähän laitteita, mutta ne olisivat laadukkaita ja tarpeellisia/mieltä ylentäviä. Esimerkiksi hienon syntettisaattorin soittamiseen olisi helpompaa keskittyä, jos huomiosta ei kilpailisi kymmeniä muita vimpaimia. Lisäksi on omalla tavallaan hienoa, jos laite tekee vain yhden asian, mutta sen todella hyvin.

Omasta mielestäni alle vuoden käyttökokemuksella ei voi rehellisesti arvioida laitteen laatua ja tarpeellisuutta. Kodinkoneen, kuten imurin, soisi palvelevan useita vuosia. Ikävimmältä tuntuu ostaa uutena potentiaalisia turhakkeita, joita ei voi sujuvasti myydä käytettynä eteenpäin. Robotti-imuri on meidän taloudessamme siitä esimerkki.

Jotain elektroniikkaa, kuten musavehkeitä ja PC-komponentteja ostaa ja myy sujuvasti käytettynä, joten niiden kanssa ei tule niin huonoa omatuntoa.

Itse sorrun kuitenkin usein näissä asioissa, koska monet uudet asiat kiinnostavat. Onneksi mm. ohjelmistoilla pystyy osittain hoitamaan uutuuden nälkää, ettei aina tarvitse ostaa fyysistä laitetta.
 
Liittynyt
10.01.2019
Viestejä
16 273
Ideaalisti kaipaan yksinkertaisempaa elämää, jossa olisi vain vähän laitteita, mutta ne olisivat laadukkaita ja tarpeellisia/mieltä ylentäviä.
. Lisäksi on omalla tavallaan hienoa, jos laite tekee vain yhden asian, mutta sen todella hyvin.
Eikö nuo ole vähän ristiriidassa?

Siis tuo vähän laitteita, mutta joka asiaan oma laitteensa, eli paljon laitteita tarpeiden tyydyttämiseen.

Todella hyvin tekeminen tuo mieleen tuhlaamisen, siis jos tekee paremmin kuin tarve/hyöty. Tietekin jos samalla vaivalla (hinnalla, panoksella, rerussien käytöllä yms.) tekee todella hyvin, paremmin kuin tarvii, niin siitä tuskin useinkaan on haittaa.

Jos ei eritystä tyydyytystä saa siitä todella hyvin tekemisestä, niin riittävän hyvin on useimmille riittävää.


Siis yksinkertaistus.

Aiemmin mainittu matkapuhelin, monella se hoitaa riittävän hyvin hyvin moneen laitteen tehtävät, monet jopa paremmin kuin sitä edeltävät yksittäiset laitteet.

Jos ne korvaa todella hyvin yksittäiset tehtävät hoitavilla laitteilla, niin siinä parasta haluavalla pian kontillinen erilaisia laitteita.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
200
Eikö nuo ole vähän ristiriidassa?

Siis tuo vähän laitteita, mutta joka asiaan oma laitteensa, eli paljon laitteita tarpeiden tyydyttämiseen.
Kyllä, sen voi tosiaan noinkin nähdä! Riippuu tietenkin vähän laitteesta; jos kaikki laitteen funktiot ovat tarpeellisia tai muuten käyttäjän haluamia, niin monitoimilaite voi olla hyvä. Mainitsemasi matkapuhelin on oiva esimerkki viestivälineestä, kamerasta ja viihdelaitteesta, jotka kaikki se tekee varsin hyvin.

Sitten kun on kyse työkaluista tai keittiölaitteista, ne ekstra-toiminnot ovat usein joko todellisuudessa tarpeettomia tai riittämättömän tasoisia. Vaikkapa robotti-imurilla moppaaminen kuulostaa lopulta hankalammalta kuin perinteinen tapa.

Lidlin käyttötavaralaareista löytyisi varmaan runsaasti esimerkkejä siitä, mikä on vähemmän tarpeellista, yrittää liian montaa asiaa tai on nipinnapin riittävän laadukasta toteuttamaan tehtävänsä. Itselläkin on kuitenkin useita työkaluja sieltä, osa edelleen avaamatta paketissaan ja osa ollut satunnaisessa käytössä useita vuosia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Sonyn XM4 nappikuulokkeet on taas esimerkki tuotteesta, joka on kehittynyt niin pitkälle, että siitä on todella vaikea keksiä parannettavaa. Olen omistanut elämäni aikana kymmeniä kuulokkeita ja niissä on kaikissa ollu jotain ärsyttävyyksiä, mutta noissa Sonyn napeissa ne kaikki on ratkottu.
Mulla on samat ja hyvin pitkälle samat kokemukset. Vielä kun saisi kustomoitua softassa niin, että kosketus toimii VAIN pausena. En halua että tuplanäpäytys siirtää seuraavaan kappaleeseen. Fukannut useamman kuin yhden äänikirjan tuolla.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
1 893
Safkaa tulee kuitenkin laitettua 2-4 kertaa useimpina päivinä. Olispa mukava pystyä blendaileen juomia/pirtelöitä/itsetehty majoneesi/...
Itsellä blenderin käyttö on vähän jäänyt kun tajusin, että sitä kannua pitää tiskata aivan jatkuvasti ja aina välittömästi käytön jälkeen. Tai sitten saat käsin raaputtaa pinaatinpaloja irti jostain sieltä terien välistä.
 

Aapelix

Tukijäsen
Liittynyt
15.09.2017
Viestejä
43
Itsellä blenderin käyttö on vähän jäänyt kun tajusin, että sitä kannua pitää tiskata aivan jatkuvasti ja aina välittömästi käytön jälkeen. Tai sitten saat käsin raaputtaa pinaatinpaloja irti jostain sieltä terien välistä.
Vettä ja pesuainetta kannuun ja pyörittää muutaman kerran että pesuaine vaahtoaa, sitten vaan huutelee kannun.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 602
Jos itselläsi olisi pesukoneessa älypuhelin yhteysmahdollisuus niin en varmaan jaksaisi edes virittä sitä. Ei tuo mitään lisäarvoa itselle. Tärkeämpänä näen laadukkaan koneen ja pesutuloksen.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 996
Itsellä blenderin käyttö on vähän jäänyt kun tajusin, että sitä kannua pitää tiskata aivan jatkuvasti ja aina välittömästi käytön jälkeen. Tai sitten saat käsin raaputtaa pinaatinpaloja irti jostain sieltä terien välistä.
Tämä ei onneksi tule yllätyksenä. Yleensä muutenkin pesen astiat tai jos on isompi määrä niin huuhtelen ja nostan tiskikoneeseen ennen syömistä. Ei pääse tiskiä kertymään ja tiskaaminen on nopeaa kun ei ole pinttynyttä likaa missään/tiskikasoja altaassa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 221
Jos itselläsi olisi pesukoneessa älypuhelin yhteysmahdollisuus niin en varmaan jaksaisi edes virittä sitä. Ei tuo mitään lisäarvoa itselle. Tärkeämpänä näen laadukkaan koneen ja pesutuloksen.
Lähinnä sellainen ajatus tulee, olisiko sieltä sovelluksen kautta konfiguraatiomahdollisuuksia, esimerkiksi valittavissa suurempi vesimäärä tai eri oletuslämpötiloja ohjelmille. Siksi pitäisi uteliaisuudesta edes kokeilla.
 

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Lähinnä sellainen ajatus tulee, olisiko sieltä sovelluksen kautta konfiguraatiomahdollisuuksia, esimerkiksi valittavissa suurempi vesimäärä tai eri oletuslämpötiloja ohjelmille. Siksi pitäisi uteliaisuudesta edes kokeilla.
Nuo samathan saa sekunnissa siitä nappia painamalla tai rullaa pyörittämällä, kun on kamat koneeseen heittänyt. Enemmän aikaa veis kun alkaa puhelinta räplätä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 407
Nuo samathan saa sekunnissa siitä nappia painamalla tai rullaa pyörittämällä, kun on kamat koneeseen heittänyt. Enemmän aikaa veis kun alkaa puhelinta räplätä.
Mutta jos ne asetukset saisi vaihdettua koneeseen oletusasetuksiksi eri pesuohjelmille niin niitä ei tarvitsisi joka kerta painella ja käännellä nupeista. Meilläkin yleisin tapaus on "valitse pesuohjelma x ja lisää siihen lisätoiminto 1" ja jos tuosta saisi tuon turhan "lisää lisätoiminto 1" -painalluksen pois niin olisihan se mukavampaa ja helpompaa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 289
Viestejä
4 196 586
Jäsenet
70 885
Uusin jäsen
Miropetri

Hinta.fi

Ylös Bottom