Trendielektroniikka

Sally_Spectra

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
07.06.2021
Viestejä
2 367
Pitää vaan toivoa, että right to repair lainsäädäntö tekisi noista langattomien akuista vaihdettavia. Omissa Boseissa on neljän vuoden jälkeen alkukesto selvästi heikentynyt, mutta akkulokero on liimattu kiinni. Vaihdettavissa kyllä, mutta se olisi voitu tehdä myös ruuvilla ihan triviaalisti. Bt napit tietty on serriä aika äkkiä, toivottavasti sekin ajan kanssa muuttuu.

Reilut 10v vanhat Sennheiserin rf - kuulokkeet on siitä hyvät, että akut on tavalliset aaa:t,jotka telakka lataa. Toki nuo on vaan telkun kaverina.
Right to repair on Amerikan juttuja, ei liity Suomeen mitenkään. Lisäksi se ei myöskään liity siihen miten valmistaja voi osan laitteeseensa kiinnittää.
 

TGO

Liittynyt
25.10.2016
Viestejä
67
Huomaa kyllä saman mitä moni muukin jo mainosti: turhakestatus riippuu ihan mistä roikkuu.

Meillä oli kanssa roboimuri joskus. Piti olla hyvä mutta elinkaarensa aikana se käytännössä aiheutti suunnilleen saman verran hyötyä kuin haittaa. Aina veti matot solmuun ja / tai jäi jumiin - olisi pitänyt varmaan koko kämppä suunnitella uudelleen imurin ehdoilla. Pari kertaa rikki, korjaukseen ja lopulta heti takuuajan jälkeen kalliina roskana kierrätykseen. En voi kyllä käsittää kuinka roboimurilla voisi säästää tunnin päivässä, kun meillä imurointiin menee tunti viikossa + pari minuuttia päivässä viiden henkilön ja yhden kissan taloudessa.

Puhelin on tullut uusittua yllättävän usein, mutta ei vielä kertaakaan ihan huvikseen. Aina on ollut akku liian kulunut tai joku virtanappi lähes käyttökelvoton. Tai ainakin vanha mennyt jälkikasvulle hukatun / rikotun tilalle. Peli / etätyökoneessa osien elinikä on 5-10v poislukien hajoamiset. Tähän auttaa kovasti se kun pelaa lähinnä 5-30v vanhoja pelejä.

Noita keittiöturhakkeita löytyy kyllä muutama. Jäätelökoneella jaksettiin joitakin kymmeniä kertoja kyllä jotain tehdä, mutta pakastimen pienuus rajoittaa nykyään kun kone pitäisi jäädyttää.
Friteerausvehje saatiin joskus käytettynä. Käytettiin 2 kertaa / vuosi kunnes hajosi.
Kapselikeitin vie turhaan pöytätilaa ja espressokone on jossain kaapin perällä unohtuneena.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
672
Bt napithan ovat ihan ehdottomat. Pidän lenkillä korvissa ja töitä tehdessä myös. Voi kuunnella musiikkia ja kun puhelin soi niin napauttaa vaan toista nappia ja voi puhua ja samalla on molemmat kädet vapaana tietokoneen näpyttelyyn(omassa hommassa siis puhelimessa olo hyvin usein tarkoittaa sitä että samalla käytän konetta)
En tarkoittanut että ne kaikki on turhia. Minulla on itsellänikin boset ja nyt uudemmat sonyn napit. Ovat kuitenkin parempaa satsia, lapsille ja naapureilla näkyy noita lidlin yms paskoja menevän kerran kolmessa kuukaudessa. Boset ostin 2018 keväällä ja olivat viime kesään saakka joka päivä 2-6h käytössä. Nyt ovat vaimolla - ovat ilman muuta olleet hintansa arvoiset.
 
Liittynyt
26.08.2017
Viestejä
1 275
Air fryer ja lihashuoltovasara varmaan turhimmat laitteet joita viimeaikoina olen nähnyt. Meillä on uunissa kiertoilmatoiminto sekä olemme läskiä ja laiskoja, eli kun ei liiku niin ei tule lihakset kipeiksi.
 

MkH

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
444
Sanoisin että elektroniikan turhuus tai käyttöarvo riippuu vahvasti käyttäjästä. Aloittajan mainitsemista esineistä itseltä löytyy älysormus (joskin lahjaksi saatu) ja airfryer. Älysormus on käytettävyydeltään niin hyvä, että ei ole syytä jättää sitä käyttämättä. Akun vuoksi toki siitäkin joskus aika tulee jättämään.

Airfryer on ollut käytössä vasta muutaman viikon, mutta kokemusteni perusteella siitä tulee pysyvä osa keittiötä. Vaivaton käyttää ja puhdistaa, jonka lisäksi se helpottaa ruuanlaittoa ja mahdollistaa asioita, jotka eivät tavallisella kiertoilmauunilla onnistu. Sen vastakohtana mainitsisin friteerauskeittimen, johon myönnän aikanaan hairahtuneeni. Toki se tekee mitä vaaditaan, mutta sotkuinen käyttää, varsinkin kun öljyä joutuu suodattamaan ja pullottamaan käyttökertojen välissä. Jos munkkeja tai frittikanaa kaipaa, niin parempi vain käydä ulkona syömässä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
2 448
Olen ostanut digitaalisen vedenkeittimen ja munankeittimen. Vielä kun hommaan airfryerin niin sitten ei tarvitse nähdä minkään eteen suuremmin vaivaa ruoanlaitossa. Pitäisi varmaan digitalisoida koko elämä niin että ei tarvitsisi muuhunkaan käyttää kuin älypuhelinta tai tablettia. Sitten rikkaampana ostaa vaikka Tesla niin ei tarvitse itse edes ajaa autoa maantiellä tai tallista pois.
 
Liittynyt
26.06.2017
Viestejä
1 605
Olen ostanut digitaalisen vedenkeittimen ja munankeittimen. Vielä kun hommaan airfryerin niin sitten ei tarvitse nähdä minkään eteen suuremmin vaivaa ruoanlaitossa. Pitäisi varmaan digitalisoida koko elämä niin että ei tarvitsisi muuhunkaan käyttää kuin älypuhelinta tai tablettia. Sitten rikkaampana ostaa vaikka Tesla niin ei tarvitse itse edes ajaa autoa maantiellä tai tallista pois.
Onko ideana ettei tarvitse valveillaoloaikana irroittaa katsetta puhelimesta?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 420
Vanhanaikaisen lieden aikana meilläkin oli vielä vedenkeitin mutta kun keittiöremontin yhteydessä laitettiin induktioliesi niin todettiin että uudella liedellä kiehauttaa tarvittavan määrän vettä nopeammin ja helpommin ihan kattilassa joten vedenkeitin lähti SERriin keittiöstä tilaa viemästä. Kyllähän tuo vedenkeitin oli todella näppärä vanhan lieden aikana kun sillä kesti lämmitä ikuisuus että vesi alkoi kiehumaan mutta induktio nopeutti hommaa niin paljon että vedenkeittimessä vaan ei ollut mitään järkeä.
 
Liittynyt
21.12.2016
Viestejä
2 402
Vanhanaikaisen lieden aikana meilläkin oli vielä vedenkeitin mutta kun keittiöremontin yhteydessä laitettiin induktioliesi niin todettiin että uudella liedellä kiehauttaa tarvittavan määrän vettä nopeammin ja helpommin ihan kattilassa joten vedenkeitin lähti SERriin keittiöstä tilaa viemästä. Kyllähän tuo vedenkeitin oli todella näppärä vanhan lieden aikana kun sillä kesti lämmitä ikuisuus että vesi alkoi kiehumaan mutta induktio nopeutti hommaa niin paljon että vedenkeittimessä vaan ei ollut mitään järkeä.
Itellä on vedenkeitin induktion rinnalla ihan sen takia että siinä voi helposti kahdella painalluksella valita mihin lämpötilaan lämmittää veden. Muuten induktio on kyllä helkutin nopea.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 668
Itseltä löytyy:

1. Robotti-imuri, ensimmäisen sukupolven Xiaomi.
2. Raspberry Pi 4, kotiautomaatio serverinä
3. Älylamppuja niin monta etten jaksa laskea, plus liiketunnistimet päälle.
4. Älytermostaatit jotka tuli hankittua korvaamaan kerrostalokämpän 40 vuotta vanhat maalin peitossa olevat termarit (koska ikkunat vetää ja ikkunaremppa myöhästyi materiaalipulan vuoksi).
5. Airfryer, mitä on tullut käytettyä 2-5 kertaa päivässä siitä lähtien kun sellaisen hankki.
6. Pari sähköpotkulautaa.
7. Kaksi identtistä 3D-tulostinta.
8. Riisinkeitin, mitä tuli käytettyä tänäänkin.
9. Älykaiuttimia (Google Nest Mini, Amazon Echo, jne.)

Ainoa vehje minkä hankkiminen kaduttaa on potkulaudat, ja sekin pääasiassa vain sen takia että kaupunki hankki kaupunki-sähköpyörät joiden käyttäminen maksaa 5 senttiä minuutilta (kyllä, viisi senttiä).

Esimerkiksi robotti-imuri on kotiautomaatioserveriin yhdistettynä jonka kautta saa huonekohtaiset putsaukset tehtyä automaattisesti mikä ei normaalisti näin wanhassa mallissa olisi edes mahdollista.
Sama serveri on yhdistettynä myös astianpesukoneeseen ja (kuivaavaan) pyykinpesukoneeseen, älykaiuttimista tulee suomenkielinen ilmoitus kun astiat/pyykit ovat pesty/kuivattu.
Ja 3D-printteritkin ovat tuutanneet veljen startup-yritykselle sellaisen määrän prototyyppejä että ne ovat käytännössä maksaneet itsensä takaisin moninkertaisesti.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 280
Ainoa vehje minkä hankkiminen kaduttaa on potkulaudat, ja sekin pääasiassa vain sen takia että kaupunki hankki kaupunki-sähköpyörät joiden käyttäminen maksaa 5 senttiä minuutilta (kyllä, viisi senttiä).
Tässä päästään taas aiheen ympärillä pyörivään subjektiiviseen suhteellisuusperiaatteeseen - jotkut ostavat kaapit täyteen jäätelökoneita ja sähköisiä appelsiininkuorijoita, toiselle auto on ideologisin perustein aina muka turhake.

Minä taas en kykene näkemään minään vuosisadan diilinä, että mankeloin jollain tahmaisella lainafillarilla ja maksan siitä kolme euroa tunnissa. Tiedän, että jollekin minua urbaanimmalle eläimelle tuo voi olla kätevää - siis sellaisella rajatulla alueella, jossa tarpeen yllättäen kaupunkipyörä/vuokraskuutti on lähes käsivarren mitan päässä.
 
Liittynyt
13.01.2017
Viestejä
4 668
Tässä päästään taas aiheen ympärillä pyörivään subjektiiviseen suhteellisuusperiaatteeseen - jotkut ostavat kaapit täyteen jäätelökoneita ja sähköisiä appelsiininkuorijoita, toiselle auto on ideologisin perustein aina muka turhake.

Minä taas en kykene näkemään minään vuosisadan diilinä, että mankeloin jollain tahmaisella lainafillarilla ja maksan siitä kolme euroa tunnissa. Tiedän, että jollekin minua urbaanimmalle eläimelle tuo voi olla kätevää - siis sellaisella rajatulla alueella, jossa tarpeen yllättäen kaupunkipyörä/vuokraskuutti on lähes käsivarren mitan päässä.
Koska kyseessä on kaupungin sähköpyörät, on kaupunki rakentanut ihan kunnon pysäkit pyörille (plus voit eurolla parkkeerata pysäkkien ulkopuolelle). Lähin pysäkki on kirjaimellisesti kivenheiton päässä missä on myös lähin bussipysäkki. Ja pyörät saa otettua käyttöön bussikorttia vilauttamalla mikä tekee siitä vieläkin helpomman käyttää.
Tottakai on hyvä olla oma pyörä varalla jos sähköpyörät on pysäkillä lopussa.

Itse siis asun perkeleenmoisen mäen päällä minne normi fillarilla nouseminen on täyttä tuskaa.
Ja sähköpyörät eivät tosiaankaan ole "tahmaisia lainafillareita". Ja paljon pyöräilevälle on tarjolla kausikortti joka maksaa 60€, millä saa fillaroida niin paljon kuin sielu sietää.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
02.06.2017
Viestejä
374
4. Älytermostaatit jotka tuli hankittua korvaamaan kerrostalokämpän 40 vuotta vanhat maalin peitossa olevat termarit (koska ikkunat vetää ja ikkunaremppa myöhästyi materiaalipulan vuoksi).
Ihan mielenkiinnosta, kun olen miettinyt samaa vinksallaan olevan lämmityksen takia... Minkä merkkiset, paljonko kustansi, tarvitsiko paljon muuta roinaa ja kysyitko luvan taloyhtiöltä vai asensitko omine lupinesi? (jne).


Itse aiheeseen. Minä olen itse myös allerginen turhalle roinalle ja jos jotain ostan, niin vaikka hampaat irvessä sitten käytän sitä käyttöiän ajan.
Vaimo taas rakastaa pari kertaa käytettäviä vimpaimia, kuten hierontakone, kuntopyörä, kapselikahvinkeitin, vilkkuva ja hierova suihkupää, jne. Sitten teeskennellään ympäristötietoista kaikenlaisessa muussa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 923
Ihan mielenkiinnosta, kun olen miettinyt samaa vinksallaan olevan lämmityksen takia... Minkä merkkiset, paljonko kustansi, tarvitsiko paljon muuta roinaa ja kysyitko luvan taloyhtiöltä vai asensitko omine lupinesi? (jne).


Itse aiheeseen. Minä olen itse myös allerginen turhalle roinalle ja jos jotain ostan, niin vaikka hampaat irvessä sitten käytän sitä käyttöiän ajan.
Vaimo taas rakastaa pari kertaa käytettäviä vimpaimia, kuten hierontakone, kuntopyörä, kapselikahvinkeitin, vilkkuva ja hierova suihkupää, jne. Sitten teeskennellään ympäristötietoista kaikenlaisessa muussa.
Itse hommasin omakotitaloon Nöbön järjestelmän ja 7 patteria termareineen ja hubi makso n.1500e yhteensä. Asennus itse.

E: tämä siis reilu 4v sitten kun noita älylämmitysjärjestelmiä ei vielä ollut joka valmistajalla. Nythän jo lähes kaikilla valmistajilla on joku älysysteemi joten varmasti saa huomattavasti halvemmalla.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
302
Itsellä ollut elektroniikka/trendielektroniikkaa melkein aina ja olen ollut siitä kiinnostunut. On ollut lapsuuden tamagotchista tämän päivän älykelloon ja luoja ties mitä kaikkea siltä väliltä sekä ulkopuolelta.


Mutta viime aikoina on tullut monta laitetta vietyä ostoskorista takaisin hyllyyn. On ruvennut tulemaan aina päähän ajatus että tarvitsenko minä todella tätä laitetta, parantaako tämä laite elämääni loppujen lopuksi millään tavalla. Olenhan pärjännyt ilman tätä tähänkin asti.

Näihinkö vielä lisätään se miten lyhyt elektroniikka laitteiden elinkaari on nykyään. Kaikki rupeaa vähänkin fiksumpi olemaan sidottu valmistajan pilveen, jonka valmistaja voi sulkea milloin haluaa. Sen jälkeen itse laitteella ole käytännössä mitään arvoa. Tuntuu että kaikista vehkeistä kuolee akut ja varaosa akku maksaa enemmän kuin uusi laite. Tuntuu että tyhjänpäivästä muoviromua/elektroniikka tyrkytetään joka suunnasta ja sanotaan että sinä tarvitset juuri tätä tällä hetkellä elämässäsi.

Tai sitten rupean tulemaan vain liian vanhaksi.
 

Bladekill

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
4 708
Vaatemuotia usein moititaan turhasta kuluttamisesta ja ympäristön kuormittamisesta. Elektroniikkatrendeissä on kuitenkin jotain melko samanlaista ja niihin suhtaudutaan jokseen ilman kritiikkiä, vaikka elektroniikan valmistaminen kuormittaa melko paljon.

Kun laite on muodikas ja monilla tuttavilla on jo sellainen, niin on pakko myös hankkia itse. Varsinaisen muodin sijaan ostohalu saattaa myös naamioitua "kivan puuhastelun" tai jonkinlaisen oletetun hyödyn tai arjen helpotuksen taakse. Todellisuudessa hyöty on usein vähintäänkin hyvin minimaalista (jos sitä on ollenkaan) ja innostus menee nopeasti ohi.

Kuluneen vuoden aikana noin puolet miespuolisista kavereistani on ostanut robotti-imurin. Muita jokseenkin trendaavia laitteita mitä äkkiseltään tulee mieleen: älyvalot, lämpötila-anturit, lemmikin valvontakamerat, unenseurantasormus, vastamelukuulokkeet, drone, air fryer, sähköpyörä, 3d-printteri, raspberry-tietokoneet jne.

Tunnistatteko tällaisen ilmiön, että ostetaan trendaavaa elektroniikkaa ilman todellista tarvetta? Erityisesti sellaista, joka jää vuoden parin päästä nurkkiin aika vähälle käytölle.
Mielestäni turha elektronikkakulutus on sinänsä hyvä aihe, mutta tässä nyt mennään ehkä hiukan sivuraiteille. Älyvalot saattavat olla ehkä hiukan kyseenalainen hankinta, mutta muuten hyvin monet noista mainitsemistasi hankinnoista on erittäin helposti perusteltavissa ja esimerkiksi 3D-tulostimella ja Raspberry Pi:lla voidaan jopa vähentää turhaa kulutusta kun yksinkertaiset laitteet/työkalut voi valmistaa kotona. Vastamelukuluulokkeet on urbaania elämää elävälle ihmiselle niin itsestään selvä asia ettei edes kaipaa perusteluja. Fillaria en näe turhana elektroniikkakulutuksena vaikka siinä sähkömoottori olisikin.

Nuo edellämainitut ja muutkin tuotteet eivät ole ainakaan pääsääntöisesti mitään "trendikulutusta" vaan yksinkertaisesti sitä että tietyn hyödyn tarjoava tuote tulee markkinoille sellaiseen hintaluokkaan että suurimmalla osalla on siihen vara ja siksi niitä hankitaan. Esim. ei ole kauaakaan kun 3D-tulostimet maksoivat tuhansia euroja ja olivat käyttökelvotonta paskaa. Nyt alle 200e saa aivan 6/5 masiinan.


Kun aiheeseen kuitenkin nyt päästiin niin se mikä on oikeasti ongelmakulutusta on se että yritykset ja kuluttajat ovat normalisoituneet ajatusmaailmaan missä on hyväksyttävä että yli tonnin älypuhelin vaihdetaan 1-3v välein, missä tietokoneeseen pitää laittaa uusi GPU joka vuosi (toki nyt korona on muuttanut tätä tilannetta) ja missä yritysten annetaan lukita laitteita *köh*Apple*köh* niin että niiden korjaaminen on aivan kohtuuttoman kallista ja sen voi tehdä ainoastaan valmistajan oman kartellin sisällä joka ajaa ihmiset ostamaan uuden laitteen vanhan huoltamisen sijaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
362
Aloitukseen vastaten: kyllä on tullut huomattua tällainen trendielektroniikka, mutta aloituksesta poiketen en koe aloituksessa mainittuja asioita turhakkeiksi. Itsellä roboimuri(paskana ja menossa takuuseen tosin, eli ei nyt ihan niin kivuton tuote), 3d-tulostin pölyttyy kun on huoneen järjestys muuttunut sieniharrastuksen takia eikä oikein tilaa. Sähköpyörä/sähköpotkulauta ois kiva kesällä, air fryer ollut keittiössä jo ennen sen trendausta, ihan vaan koska oon laiska. Älyvalot/älykoti ihan käteviä varsinkin kun asunnon valokatkaisijalogiikan suunnitellut joku virolainen juoppo.

Ymmärrän kuitenkin aloituksessa mainitut kohdat ja itselle tulee enemmänkin mieleen jatkuvat "peli"-tuotteet. Pelikuulokkeet, -näppäimistö ja -hiiri olivat vielä ihan ymmärrettäviä ja loogisia, mutta nyt vielä pelituoli, pelipöytä, pelireppu(?), Pelimikrofoni, pelireitittimet ja sit kaiken maailman peli-brändätyt kaapelit ja muovikrääsät.

Toinen mikä nyt ehkä ton pelitrendin jälkeen tullut on striimaustuotteet. Kaikki nyt yhtäkkiä alkamassa striimaajiksi? Lapsille nää vissiin pääosin suunnattu, mutta kaippa toi korona vaikuttanut tämmöiseen helpon rahan yrittämiseen.

Myös usein tullut törmättyä tähän, että ostetaan se kallein ja paras puhelin jossa superhyvä kamera ja sillä sitten pääosin selitellään miksi juuri kyseinen malli ostettu. Ymmärrän kyllä, että iotechin autistit tarvitsevat sitä kameraa ihan jo pelkkien qr-koodien lukemiseen, mutta normaalikäytössä halppispuhelimienkin kamera riittävä.

Näistä aiemmin mainituista ei mikään ehkä suoranaisesti osu aloitukseen, jossa ilmeisesti enemmänkin haettiin yksittäisiä turhakkeita, mutta otsikosta nää tuli mieleen.
Aloituksen kaltaisiksi trendituotteiksi lukisin enemmänkin muotituotteet joiden tekniikka ei päätä huimaa, mutta suosittuja merkin takia.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
11 280
Sehän on vain toimistotuoli. Osa niistä on jopa neutraalin näköisiä. Tietyssä hintaluokassa on ollut huonosti tietokonetuoleja saatavilla, joten olen ihan iloinen että kysyntä on synnyttänyt tarjontaa. Pelijonnetkin ovat keksineet, että on muitakin tuoleja kuin nariseva uutenakin 10 astetta vinoon sojottava Ikea Markus, joka sattuu perseeseen 5 minuutin istumisen jälkeen.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 877
Myös usein tullut törmättyä tähän, että ostetaan se kallein ja paras puhelin jossa superhyvä kamera ja sillä sitten pääosin selitellään miksi juuri kyseinen malli ostettu. Ymmärrän kyllä, että iotechin autistit tarvitsevat sitä kameraa ihan jo pelkkien qr-koodien lukemiseen, mutta normaalikäytössä halppispuhelimienkin kamera riittävä.
Mikä nyt on riittävä? Harva ostaa kuitenkaan erikseen enää kameraa/ainakaan pitää sitä mukana. Kyllä se on kiva että vaikka 30v päästä voi katsella lapsensa vauvakuvia laadukkaina eikä niin että ne olisi otettu halvimmalla kännykameralla. Tuolle on aika vaikea määrittää mitään hintaa, mutta joku 1000€ ei ainakaan minusta ole yhtään mitään tässä yhteydessä, verrattuna siihen kuinka paljon harmittaa sitten myöhemmin että tulipa säästettyä pari sataa ja nyt ei saa selvää edes kuka kuvissa on.

Parhaat kuvat tosiaan saisi järjestelmäkameralla, mutta se nyt vaan ei ole mukana koskaan.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
8 412
Huomaa kyllä saman mitä moni muukin jo mainosti: turhakestatus riippuu ihan mistä roikkuu.

Meillä oli kanssa roboimuri joskus. Piti olla hyvä mutta elinkaarensa aikana se käytännössä aiheutti suunnilleen saman verran hyötyä kuin haittaa. Aina veti matot solmuun ja / tai jäi jumiin - olisi pitänyt varmaan koko kämppä suunnitella uudelleen imurin ehdoilla. Pari kertaa rikki, korjaukseen ja lopulta heti takuuajan jälkeen kalliina roskana kierrätykseen. En voi kyllä käsittää kuinka roboimurilla voisi säästää tunnin päivässä, kun meillä imurointiin menee tunti viikossa + pari minuuttia päivässä viiden henkilön ja yhden kissan taloudessa.
Kyllä roboimurilla säästää huomattavasti aikaa. Muuten pitäisi imuroida manuaalisesti päivittäin.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
477
Jos tykkää syödä popcorneja niin kannattaa ehdottomasti hankkia popcorn-kone. Siinä missä mikropopcornilla on aina se helvetin iso lotto että palaako vai onko ties kuinka monta poksahtamatonta jyvää, popcorn koneella tulee aina hyvä lopputulos. Lisäksi voi kontrolloida paremmin sitä suolan ja rasvan määrää haluamakseen.
Hieman off topicia: mikropopparit onnistuvat joka kerta hyvin, kun sen pussin alle laittaa ruokalautasen. Lämpö leviää tasaisemmin tms. jolloin popparit ei pala.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 451
Sehän on vain toimistotuoli. Osa niistä on jopa neutraalin näköisiä. Tietyssä hintaluokassa on ollut huonosti tietokonetuoleja saatavilla, joten olen ihan iloinen että kysyntä on synnyttänyt tarjontaa. Pelijonnetkin ovat keksineet, että on muitakin tuoleja kuin nariseva uutenakin 10 astetta vinoon sojottava Ikea Markus, joka sattuu perseeseen 5 minuutin istumisen jälkeen.
Juu, pelituolit ovat hinta-laatusuhteelta aika helvetin hyviä tuossa muutaman satasen hintaluokassa jos vertaa paljonko pitäisi maksaa "oikeasta" toimistotuolista vastaavilla säädöillä.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Ekan robotti-imurin ostin 2019 (Roborock S5) ja toisen (S50) 2020. Ai miksikö? No kun piti saada toiseen kerrokseen oma :)
Meillä robo imuroi keittiössä/ruokailutilassa varmaan 3-4x viikkoon ja yläkertaan siirretty vanhempi robo imuroi 1x viikkoon. Harkinnassa kellariin kolmas.
Statistiikan mukaan vanhempi imuri on nyt 6800m2 imuroinut 517 imurointikerralla. Uudempi on näköjään imuroinut 2880m2 144 kerralla. Onhan noi olleet kovassa käytössä.
Yhden käden sormilla on ongelmat olleet per imuri. Pari kertaa on kartta mennyt sekaisin (aina kyllä saanut palautettua) ja pari kertaa ei syystä tai toisesta ole löytänyt telakkaan takaisin. Ehkä 3 kertaa on jäänyt johonkin maton lankaan tai johtoon jumiin. Aivan älyttömän tyytyväisiä ollaan oltu ja keskupölynimuri käy vain suurempien siivousten yhteydessä, eli harvoin. Meillä nyt ei koskaan loju mitään romuja lattioilla, eli imurin voi laittaa milloin vaan päälle. Olen tehnyt karttaan huoneet /alueet ja tarpeen mukaan laitan imurin tietyt huoneet imuroimaan.

Videotykki ei ole koskaan ollut halvinta laatua. 2001 lähtien ollut tykki talossa ja nykyinen Optoma UHD65 on kyllä liki päivittäisessä käytössä. Edellinen Optoma HD81 oli joku 8v ja puolenkymmentä lamppua...

Drone jäänyt kyllä käytännössä käyttämättömäksi viime vuosina (Mavic Pro), mutta kyllä se pari vuotta oli tosi paljon käytössä ja mm. lomilta on tosi hienoja kuvia (Alpeilta, Thaimaa, Saaristomeri, jne) nythän ton kanssa lennättäminen ei ole enää ehkä ihan niin simppeliäkään (eipä ole tullut edes lupaa hommattua) ja eipä ole reissujakaan kohta kahteen vuoteen ollut.

Xiaomin riisinkeitinkin ollut useamman vuoden ja se on todella kovalla käytöllä. Totahan käytetään kännyapilla. Paljon parempaa riisiä saa kuin kattilassa ja mikä parasta, ei tartte vahtia.

Sähköpyöräkin ollu vuodesta 2018. 2021 hommasin jo toisen ja vaimolle ostettiin ensimmäinen 2020. Ei mitään rimpuloita vaan kunnon täysjousitettuja harrastepelejä. Näillä siis ajetaan vain maastossa ja harrastemielessä. Itse 20v. maastopyöräilyä harrastaneena sain uuden kipinän pyöräilyyn sähkön kautta ja sekuntiakaan ei ole hankinta kaduttanut. Vaimon kanssa ei tullut aiemmin ajettua maastossa luomupyörillä, mutta nyt kahteen vuoteen joku 3-4tkm ajettu yhdessä. Sähkö tasaa kuntoeroja kivasti myös ja tekee ajamisesta huonompikuntoisellekin hauskempaa.

Vastamelukuulokkeet on etätyössä kotona lyömättömät ja käytössä jatkuvasti.

Goprokin oli vuosia käytössä, sittemmin sen käyttö hiipui, kun alkoi olla vanha malli ja ei tullut uutta hommattua.

Eli ei voi kyllä yleistää noiden kanssa.
 
Liittynyt
09.10.2018
Viestejä
2 348
Itsellä ei-niin-välttämättömän elektroniikan hankkiminen kiinnosti penskana ja teininä, mutta näin 3-kymppisenä ei enää niinkään. Suuri OLED-telkkari on oikeastaan ainut, mitä on haikaillut viime aikoina.

Tavaranhankkimishimo on siirtynyt enemmänkin mekaanisiin laitteisiin, kuten vaikka painepesuri. Viime vuonna tuli hommattua omaan premium-Nilfiskiin lisälaitteena terassipesuri, ja on kyllä mainio parannus. :)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
16 451
Älyvalot on täällä mainittu ja ainakin itsellä ne ovat kyllä osoittautuneet erittäin käteviksi.
Eteisessä yksi valo liikesensorilla, eli päällä vain silloin kun siellä liikkuu. Säädetty vielä niin että yöaikaan paljon himmeämpi.
Makuuhuoneessa kattovalo ja yksi pöytävalo, käytössä herätystoiminto joka nostaa aamulla valojen kirkkauden hiljalleen siinä vaiheessa kun haluaa herätä.
Olohuoneessa kattovalo ja neljä lattiavalaisinta neliönä TV alueen ympärillä. Normaalisti kaikki valot päällä, mutta jos katsoo TV:tä ja haluaa vähän valoa niin voi laittaa sellaisen moodin mikä sammuttaa ne valot jotka aiheuttaa heijastuksia ja himmentää loput.
Kytkimet (tai nuo Philipsin kaukosäätimet) löytyy niiden varsinaisten katkaisimien vierestä ja sitten niiden lisäksi yöpöydällä yksi josta saa kaikki kämpän valot sammuun, eteisen kytkin (ulko-oven vieressä) josta saa myös kaikki kämpän valot sammuun ja sitten olohuoneessa TV-tuolien viereisellä pöydällä yksi säädin jolla voi vaihtaa noita olohuoneen valojen moodia sen perusteella että lukeeko, katseleeko telkkaria jne.

Että joo, lopulta sanoisin että on kyllä ollut rahanarvoiset.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 326
Ymmärrän kuitenkin aloituksessa mainitut kohdat ja itselle tulee enemmänkin mieleen jatkuvat "peli"-tuotteet. Pelikuulokkeet, -näppäimistö ja -hiiri olivat vielä ihan ymmärrettäviä ja loogisia, mutta nyt vielä pelituoli, pelipöytä, pelireppu(?), Pelimikrofoni, pelireitittimet ja sit kaiken maailman peli-brändätyt kaapelit ja muovikrääsät.
Tälleen pitkän linjan musaharrastajana olen itse jo jonkin aikaa ihmetellyt tätä trendiä, että tietokoneelle ostetaan (ainakin alunperin) pääasiassa laulukäyttöön tarkoitettuja laajakalvoisia konkkamikkejä jonkun hirmuisen nivelvarsihärpäkkeen kanssa. Helvetin hankalia käyttää, tarvitsee erillisen vahvistimen 48V haamujännitteellä ja on pelikäyttöön suunnilleen epäkäytännöllisin mahdollinen viritys mitä löytyy, kun naaman edessä möllöttää tuollainen hirmuinen mötikkä (parhaimmillaan vielä pop-filtterin kanssa) keräämässä kaiken hajamelun ja sen päheän mekaanisen näppiksen kolinat pöydän kautta kaikkien kuulijoiden iloksi. Turhinta tuossa on minusta se, että hyvälaatuisia kuulokemikrofonisettejä löytyy nykyään pilvin pimein ja sitten vielä se ääni luultavasti joka tapauksessa ajetaan jonkun 1 bitti/päivä koodekin läpi johonkin Discordiin ja siellä linjan toisessa päässä ketään ei kiinnosta vittuakaan se sössöttäjän äänenlaatu, kunhan puheesta saa suunnilleen selvää. Vai onko nykyään vaan kaikki PC-pelaajat jotain oman elämänsä striimaustähtiä?

--

Vaatemuotia usein moititaan turhasta kuluttamisesta ja ympäristön kuormittamisesta. Elektroniikkatrendeissä on kuitenkin jotain melko samanlaista ja niihin suhtaudutaan jokseen ilman kritiikkiä, vaikka elektroniikan valmistaminen kuormittaa melko paljon.
Aika kiven alla olet kyllä saanut elää, jos et ole elektroniikan kerskakulutuksen kritiikkiin missään törmännyt.

Kun laite on muodikas ja monilla tuttavilla on jo sellainen, niin on pakko myös hankkia itse. Varsinaisen muodin sijaan ostohalu saattaa myös naamioitua "kivan puuhastelun" tai jonkinlaisen oletetun hyödyn tai arjen helpotuksen taakse. Todellisuudessa hyöty on usein vähintäänkin hyvin minimaalista (jos sitä on ollenkaan) ja innostus menee nopeasti ohi.
Niinno, tämähän pätee oikeastaan ihan kaikkeen ja ihmiset umpisosiaalisina kädellisinä levittää erilaisia pääosin lyhytikäisiksi jääviä muotivillityksiä toisilleen ihan koko ajan. Suurimman osan näistä voisi aika helposti leimata "turhiksi". Nörttimiehet intoilee elektroniikasta, setämiehet jostain pärinävehkeistä, naiset intoutuu kaikki samaan aikaan harrastamaan jotain käsityöharrastusta tai muotijumppaa jne. Kuinkahan monta tavallaan ihan tarpeetonta (=puhtaasti kosmeettista) remonttia tuli tehtyä ekan koronakevään aikana? Toki näissä on eroja sen suhteen, kuinka paljon turhaa kulutusta ne synnyttävät ja sinänsä on kyllä ihan hyvä, että tämä aspekti on nykyään huomattavasti enemmän framilla.

Itse en ole yleensä muotivillityksille ollut kovin altis ja olen sen verran pihi, että lähes kaikki hankinnat tulee mietittyä ja vertailtua aika tarkkaan, joten aika vähän on mitään (ainakaan itse ostettua) turhake-elektroniikkaa tai kodinlaitteita nurkkiin kertynyt. Ehkä turhimpana löytyy leipäkone kaapista, jota tulee käytettyä 0-4 kertaa vuodessa, mutta sekin on toisaalta jo lähemmäs 30 vuotta vanha ja vanhemmilta saatu. Aika montaa listattua asiaa olen kyllä miettinyt ja luultavasti robo- ja varsi-imurit tulevat talouteen jossain kohtaa, koska olen yksinkertaisesti niin laiska, että uskon niistä olevan aika paljon käytännön hyötyä kämpän siisteyden kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Tälleen pitkän linjan musaharrastajana olen itse jo jonkin aikaa ihmetellyt tätä trendiä, että tietokoneelle ostetaan (ainakin alunperin) pääasiassa laulukäyttöön tarkoitettuja laajakalvoisia konkkamikkejä jonkun hirmuisen nivelvarsihärpäkkeen kanssa. Helvetin hankalia käyttää, tarvitsee erillisen vahvistimen 48V haamujännitteellä ja on pelikäyttöön suunnilleen epäkäytännöllisin mahdollinen viritys mitä löytyy, varsinkin kun nykyään hyvälaatuisia kuulokemikrofonisettejä löytyy pilvin pimein. Sitten vielä sekin, että se ääni ajetaan jonkun 1 bitti/päivä koodekin läpi johonkin Discordiin ja siellä linjan toisessa päässä luultavasti ketään ei kiinnosta vittuakaan se sössöttäjän äänenlaatu, kunhan puheesta saa suunnilleen selvää. Vai onko nykyään vaan kaikki PC-pelaajat jotain oman elämänsä striimaustähtiä?
Mulla oli ennen pöytämikki, mutta se otti kaikki kolahdukset, näppiksen äänet jne. Toi epäkäytännöllinen nivelhärpäke saa mikin naaman eteen ja kuminauhoilla roikkuminen tarkoittaa, että se ei kerää mitään kolinoita tms. Mulla on Sennheiser HD650:t eikä niissä ole mikrofonia.

Mitä sieltä kaupasta pitäisi ostaa, jos haluaa mikin,...
- ei kerää hälyääniä
- ei kerää näppiksen ääntä
- ei tarvitse vaihtaa kuulokkeita
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 923
Leipäkonetta olen itse harkinnut ihan sen takia että sillä saisi pizza sun muut taikinat tulis helposti ja nopeesti. Ja bonuksena tekis vielä leipääkin jos tekee mieli :D

Lama-aikaa porukoilla oli Panasonicin leipäkone ja sitä käytettiin ahkeraan. Ja olihan se kyllä hyvääkin mutta aika nopeasti siihen kyllästyi. Mutta nykyään noi on puoli-ilmaisia niin taikinakoneekskin voi olla passeli.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 923
Tai sit ostaa geneerisiä popparimaissinjyviä ja valmistaa kannellisessa kattilassa. Helppoa ja melko nopeaa.
Paitsi että koko kämppä haisee, kestää kauemmin ja tulee tiskiä.
Mutta muuten liedellä tehdyt on parempia mutta ei ole kyllä vaihtoehtona nopealle leffaeväälle tai napostelun nälkään.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 326
Mulla oli ennen pöytämikki, mutta se otti kaikki kolahdukset, näppiksen äänet jne. Toi epäkäytännöllinen nivelhärpäke saa mikin naaman eteen ja kuminauhoilla roikkuminen tarkoittaa, että se ei kerää mitään kolinoita tms. Mulla on Sennheiser HD650:t eikä niissä ole mikrofonia.

Mitä sieltä kaupasta pitäisi ostaa, jos haluaa mikin,...
- ei kerää hälyääniä
- ei kerää näppiksen ääntä
- ei tarvitse vaihtaa kuulokkeita
Hifismi on sairaus ja helpoimmalla pääsisit ostamalla tarpeeksi hyvän kuulokemikrofonisetin. Mutta jos nyt ihan pakko olla justiinsa ne haifait sennhaiserit, niin onhan noita erillisia ja kiinnitettäviä sankamikkejä voinut ostaa jo varmaan kolmatta kymmenettä vuotta.
 
Liittynyt
27.12.2016
Viestejä
2 507
Hifismi on sairaus ja helpoimmalla pääsisit ostamalla tarpeeksi hyvän kuulokemikrofonisetin. Mutta jos nyt ihan pakko olla justiinsa ne haifait sennhaiserit, niin onhan noita erillisia ja kiinnitettäviä sankamikkejä voinut ostaa jo varmaan kolmatta kymmenettä vuotta.
Ei kyllä näytä sellaiselta, joita voi päässä pitää kuulokkeiden kanssa. Olettaen että osasin googlata oikean näköisiä asioita. Lähtökohtana siis on, että ei päähän voi laittaa mitään muuta, eikä myöskään mitään ylimääräistä. Tähän tarpeeseen se nivelhärpäkemikki on ihan hyvä. Aina joku tulee selittämään, että miks sulla on tollanen, mut sit ei kyetä tarjoomaan mitään oikeita vaihtoehtoja sille :smoke: Ei varmaan kannata liikaa dissata muiden kulutustottumuksia, jos ei pysty tarjoamaan mitään oikeasti järkeävää niiden tilalle. Ei jengi niitä huvikseen ostele, vaan siksi, kun kaupasta ei oikein mitään muutakaan tarpeeseen saa.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 326
Ei kyllä näytä sellaiselta, joita voi päässä pitää kuulokkeiden kanssa. Olettaen että osasin googlata oikean näköisiä asioita. Lähtökohtana siis on, että ei päähän voi laittaa mitään muuta, eikä myöskään mitään ylimääräistä. Tähän tarpeeseen se nivelhärpäkemikki on ihan hyvä. Aina joku tulee selittämään, että miks sulla on tollanen, mut sit ei kyetä tarjoomaan mitään oikeita vaihtoehtoja sille :smoke: Ei varmaan kannata liikaa dissata muiden kulutustottumuksia, jos ei pysty tarjoamaan mitään oikeasti järkeävää niiden tilalle. Ei jengi niitä huvikseen ostele, vaan siksi, kun kaupasta ei oikein mitään muutakaan tarpeeseen saa.
Täh? Katsoitko linkin? Koko tuotteen idea on nimenomaan se, että ne kiinnitetään mihin tahansa kuulokkeisiin.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Ei kyllä näytä sellaiselta, joita voi päässä pitää kuulokkeiden kanssa. Olettaen että osasin googlata oikean näköisiä asioita. Lähtökohtana siis on, että ei päähän voi laittaa mitään muuta, eikä myöskään mitään ylimääräistä. Tähän tarpeeseen se nivelhärpäkemikki on ihan hyvä. Aina joku tulee selittämään, että miks sulla on tollanen, mut sit ei kyetä tarjoomaan mitään oikeita vaihtoehtoja sille :smoke: Ei varmaan kannata liikaa dissata muiden kulutustottumuksia, jos ei pysty tarjoamaan mitään oikeasti järkeävää niiden tilalle. Ei jengi niitä huvikseen ostele, vaan siksi, kun kaupasta ei oikein mitään muutakaan tarpeeseen saa.
Samaa mieltä. Poika osti pelikuulokkeiden tialle kunnon hifikuulokkeet ja eihän niissä mitään mikkiä ole. Hommattiin sitten sille kunnon pöytämikki ja onhan siinä just noi näppiksen kuulumisongelmat, mutta ilmeisesti siihen löytyy kyllä softasta apu, eli osaa suodattaa noi hälyäänet pois. Tai näin ainakin pojan puheista ymmärsin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
Muita jokseenkin trendaavia laitteita mitä äkkiseltään tulee mieleen: älyvalot, lämpötila-anturit, lemmikin valvontakamerat, unenseurantasormus, vastamelukuulokkeet, drone, air fryer, sähköpyörä, 3d-printteri, raspberry-tietokoneet jne.

Itse pyrin elelemään ilman tselleni turhaa romua. Mutta esim älyvalot on aivan loistavat (pun intended) kun aamulla valot alkavat kirkastua vähän ennen kun kello soi, ei nyi nousta sängystä etsimään valokatkaisijoita. Ja kun lähdet kotoa niin valot sammuvat itsestään ja kun tulet kotiin niin ne syttyvät kun saavun pihalle. Tosi kätevää!

Vastamelukuulokkeet on hyvät ja valcoissa vielä HLS on varsin kohdallaan.

Raspia olen tuumaillut PiHoleksi mutta se on jäänyt vielä kauppaan. Sähköpyörä on varmasti pätevä laite mitä moisia testaillut. Itsellä on pari tavallista fillaria mutta ne ei juuri napostele, ne ovat olleet itselle turhakkeita kun kesällä mieluummin liikun prätkillä.

Pari turhaketta kyllä löytyy! Joskus ostin halvan, kompaktin jäätelökoneen, se oli ihan jees mutta nyt on ollut pitkään kaapissa. Toisena vedenkeitin jonka sai njoskus lahjaksi, se on vieläkin laatikossa. Kerrtaakaan en ole sitä avannut. :D Lisäksi itselle turhakkekksi on muodostunut mikroaaltouuni ja siitä luovuinkin muuton yhteydessä ja nyt pari vuotta mennyt ilman. Ei ole ikävä. :)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Ainakin omasta mielestä jotkin kauko-ohjattavat valot on ihan turhakkeita. En ole varmaan koskaan ajatellut, että olisipa kätevää kun voisi sytyttää jonkin lampun asunnossa puhelimen kautta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 714
Ainakin omasta mielestä jotkin kauko-ohjattavat valot on ihan turhakkeita. En ole varmaan koskaan ajatellut, että olisipa kätevää kun voisi sytyttää jonkin lampun asunnossa puhelimen kautta.
Harvapa niitä kai sen takia hankkii. Vaan siksi että ne saa automaatiolla toimimaan niin että pääsääntöisesti valoja ei enää tarvitse sytytellä ja sammutella yhtään mistään. Siihen sitten päälle herätysvalotoiminnallisuudet ym.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Harvapa niitä kai sen takia hankkii. Vaan siksi että ne saa automaatiolla toimimaan niin että pääsääntöisesti valoja ei enää tarvitse sytytellä ja sammutella yhtään mistään. Siihen sitten päälle herätysvalotoiminnallisuudet ym.
Ehkä herätysvaloa lukuunottamatta en kyllä näe minkäänlaista tarvetta tuollekkaan, mutta kaikilla meillä on tarpeemme.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Ainakin omasta mielestä jotkin kauko-ohjattavat valot on ihan turhakkeita. En ole varmaan koskaan ajatellut, että olisipa kätevää kun voisi sytyttää jonkin lampun asunnossa puhelimen kautta.
Mä olen kaipaillut omassa kotiteatterissa kyllä tollaisia. Huone kun on ikkunaton kellari ja sinne on pakko laittaa valot päälle, että löytää sohvalle kaivelemaan tykin ja vahvarin kaukosäätimet. Kun on saanut tykin päälle, niin sitten pitää nousta sohvalta ja käydä sammuttamassa valot. Oispa kaukosäädin :)

Sama kyllä tässä kolmikerroksisessa talossa, kun välillä illalla sängystä huomaa, että kellarista kajastaa valoa (nukutaan ylimmässä kerroksessa). Oishan se helpompi sammuttaa vaika kännykällä, kuin kömpiä sängystä ylös ja kävellä pari kerrosta eestaas. Välillä myös kellarissa on valot yön yli päällä, kun on lapset tai niiden kaverit jättäneet (kotiteatteri tai vessa lähinnä). Aamulla sitten huomaa ton. Jos noi sais jonkin apin avulla vaikka tsekattua, niin helpottaisihan se.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 714
Ehkä herätysvaloa lukuunottamatta en kyllä näe minkäänlaista tarvetta tuollekkaan, mutta kaikilla meillä on tarpeemme.
Niinno, ei kukaan tarvitse älyvaloja, tai herätysvaloa. Eikä itseasiassa yhtään mitään elektroniikkaa. Tässä päästään nopeasti siihen että ei ihminen tarvitse muuta kuin vettä ja ruokaa, mutta onhan se esim. ihan kiva jos ei tarvii sateessa kököttää taivasalla.
 
Liittynyt
15.11.2021
Viestejä
1 099
Niinno, ei kukaan tarvitse älyvaloja, tai herätysvaloa. Eikä itseasiassa yhtään mitään elektroniikkaa. Tässä päästään nopeasti siihen että ei ihminen tarvitse muuta kuin vettä ja ruokaa, mutta onhan se esim. ihan kiva jos ei tarvii sateessa kököttää taivasalla.
No ei se nyt ihan noin mustavalkoista ole. Jotkin asiat tuovat ihan merkittävää parannusta elämään ja toiset taas ehkä eivät niinkään. Mutta sehän nyt on ihan mielipideasia, että tuovatko esim. älyvalot mitään merkittävää lisäarvoa, omasta mielestäni eivät.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
184
Vastamelukuulokkeet on etätyössä kotona lyömättömät ja käytössä jatkuvasti.
Kotona kun ei ole meluhaittoja niin popittelen töitä vähän paremmilla hifeillä, toimistolla taas vastamelukuulokkeet on ihan lyömättömät. :)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 420
No ei se nyt ihan noin mustavalkoista ole. Jotkin asiat tuovat ihan merkittävää parannusta elämään ja toiset taas ehkä eivät niinkään. Mutta sehän nyt on ihan mielipideasia, että tuovatko esim. älyvalot mitään merkittävää lisäarvoa, omasta mielestäni eivät.
Juu, kyllähän sitä ilman älyvaloja tai kotiautomaatiotakin pärjäisi ihan hyvin, mutta nuo tuovat ainakin itselleni niin paljon mukavuutta että enää olisi hankala ilmankaan olla. Juurikin tuo että joku valo unohtuu päälle nukkumaan mennessä, helppo painaa yhdestä napista ja kaikki asunnon valot sammuvat. Samoin aamulla kännykän herätys ohjaa samalla etätyöpisteelle sopivan valaistuksen tai leffaa katsoessa yhdellä napilla lähtevät kaikki tarvittavat laitteet päälle ja valot säätyvät sopivasti. Tai kun lähtee pois kotoa niin automaatio "kurkkaa" onko joku tuuletusikkuna tms auki ja pyytää varmistamaan ja sulkemaan.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Kotona kun ei ole meluhaittoja niin popittelen töitä vähän paremmilla hifeillä, toimistolla taas vastamelukuulokkeet on ihan lyömättömät. :)
No meillä on neljä henkeä taloudessa ja lukiolaisten aikataulut ei ole ihan samat kuin mun työajat, eli kyllä täällä ääntä riittää päivittäin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 877
Ehkä herätysvaloa lukuunottamatta en kyllä näe minkäänlaista tarvetta tuollekkaan, mutta kaikilla meillä on tarpeemme.
Minusta on ihan kätevää myös, että kuivausrumpu ilmoittaa minulle älykelloon kun se on valmis. Voisin varmaan elää ilman tätäkin, mutta jos on jossain pihalla tms. niin ihan hyvä saada tuo tieto niin voi käydä sen sitten tyhjentämässä. (Kuivaus aika on kuitenkin riippuvainen siitä mitä siellä koneess on, joten etukäteen ei voi tietää kauanko tulee kestämään) Pesukone ei osaa tätä tehdä, mutta seuraavan koneen kun ostan niin otan kyllä tuolla ominaisuudella ihan ehdottomasti. Pesukoneessa vielä tärkeämpää tietää koska on valmis niin voi käydä heittämässä pyykit kuivuriin.
 

Honzo

Make ATK Great Again
Liittynyt
06.02.2017
Viestejä
2 828
Minusta on ihan kätevää myös, että kuivausrumpu ilmoittaa minulle älykelloon kun se on valmis. Voisin varmaan elää ilman tätäkin, mutta jos on jossain pihalla tms. niin ihan hyvä saada tuo tieto niin voi käydä sen sitten tyhjentämässä. (Kuivaus aika on kuitenkin riippuvainen siitä mitä siellä koneess on, joten etukäteen ei voi tietää kauanko tulee kestämään) Pesukone ei osaa tätä tehdä, mutta seuraavan koneen kun ostan niin otan kyllä tuolla ominaisuudella ihan ehdottomasti. Pesukoneessa vielä tärkeämpää tietää koska on valmis niin voi käydä heittämässä pyykit kuivuriin.
Jeps. Meillä pesukone ja kuivuri molemmat ilmoittaa appiin kanssa. Pesukone noista se tärkeämpi. Kuivuriin nyt voi jättää vaikka yön yli kuivat pyykit, mutta pesukoneessa nyt ei viitsi kauaa pyykkejä seisottaa..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 598
No ei se nyt ihan noin mustavalkoista ole. Jotkin asiat tuovat ihan merkittävää parannusta elämään ja toiset taas ehkä eivät niinkään. Mutta sehän nyt on ihan mielipideasia, että tuovatko esim. älyvalot mitään merkittävää lisäarvoa, omasta mielestäni eivät.
Jokaisella toki on mielipiteensä ja hyvä niin. :) Mielestäni on ihan kätevää ettei tarvi ravata joka katkaisijalle sytyttelemään/sammuttelemaan valoja. Lisäksi kun on jalkalamppua jne erillisellä kytkimellä ja muita vastaavia niin kaikki nuo on yhdistetty automatiikkaan niin onhan se elämää helpottava tekijä - vaikkei pakollinen tokikaan. Verot ja kuolema ovat suht pakollisia - kuolemasta en mene takuuseen. :D
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
240 965
Viestejä
4 215 696
Jäsenet
70 983
Uusin jäsen
Kananugetti

Hinta.fi

Ylös Bottom