Trafi ja takavalo(ttomuus)idiotismi

Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Liekö se noin toimii? Paine-ero (renkaan sisä- ja ulkpaineen kesken) on isompi. Vanhat kuminlosot vuotaa vielä herkemmin ja tuloksena on keskenään eripaineiset renkaat?

Taitaisi olla varmempi keino laskea ne renkaat tyhjiksi, sittenhän paine-eroja ei juuri pitäisi syntyä...
On itsellä vanhat renkaat "vuotaneet" tasaisesti jos kaikki renkaat on samaa merkkiä ja saman ikäiset. Ja lisäksi että mitään oikeaa vuotoa ei esim ole vanteen ja renkaan välistä. Eli voi se paine ehkä vähän laskea, mutta tasaisesti.

Liian tyhjiksihän niitä renkaita ei kannata päästää koska sittenhän se painevalvonta ainakin sytyttää vikavalon? Eli jos paine (asetus) olisi säädetty niin että alle 2.0 bar paineessa vikavalo syttyy?

Liian pienen rengaspaineen myös saattaa huomata "löllyvästä" ajettavuudesta? Sekä siitä että polttoainetta kuluu (vähän) enemmän.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Eipä sillä rengaspainevalvonnalla käytännössä mitään täällä tee, kun rengaspaineet tarkistetaan puolen vuoden välein. Voishan tuon oman anturihässäkän kalibroida mutta eipä jaksa kiinnostaa.
Eikö sulla ollut uus V40? Ei kai Volvossa ole antureita vaan passiivinen pyörimisnopeuseroja mittaava valvonta?
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
199
Pienistä asioista tehdään vaikeita nykyään. Esim. Toyotoissa 90-luvulla päivävalot (lyhyet) palaa aina, ja yöasennossa saa mittarivalot palamaan sekä pitkät valot tarvittaessa päälle. Pitkien väläytys onnistuu myös päivävaloasennossa. Eli valokatkaisijaan ei tarvitse normaalisti koskea ollenkaan, paitsi pimeällä se tapahtuu "automaattisesti" kuskin toimesta, koska mittariston taustavalo ei muuten pala. Haittapuolena on se, että jos jostain ihmeen syystä haluat auton kokonaan pimeäksi, se ei onnistu, sillä vähintään parkit palavat aina myös edessä. Tunnen kyllä piston sydämmessäni näiden jatkuvasti palavien 2 x 7w takavalojen takia, mutta tuhoutuuhan maapallo muutenkin lopulta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Pienistä asioista tehdään vaikeita nykyään. Esim. Toyotoissa 90-luvulla päivävalot (lyhyet) palaa aina, ja yöasennossa saa mittarivalot palamaan sekä pitkät valot tarvittaessa päälle. Pitkien väläytys onnistuu myös päivävaloasennossa. Eli valokatkaisijaan ei tarvitse normaalisti koskea ollenkaan, paitsi pimeällä se tapahtuu "automaattisesti" kuskin toimesta, koska mittariston taustavalo ei muuten pala. Haittapuolena on se, että jos jostain ihmeen syystä haluat auton kokonaan pimeäksi, se ei onnistu, sillä vähintään parkit palavat aina myös edessä. Tunnen kyllä piston sydämmessäni näiden jatkuvasti palavien 2 x 7w takavalojen takia, mutta tuhoutuuhan maapallo muutenkin lopulta.
Samoin mullakin on nuo valot kaikissa toimineet. Eli 0-asennossa palaa etu / takaparkit + rekisterikilven valo sekä lyhyet. Eli 8x 5W + 2x 55W = 150W.

Nyt 2000 vuosimallin Citroen Xantiassa ei ole tuota valoautomatiikkaa koska auto on tuotu ranskasta 2004 (ei ole myöskään penkinlämmittimiä). Sisävalot on myös erilaiset tai sitten on Citikan ominaisuus. Sisävalot on siinä turvavyön "pilarissa".

Eli Xantiassa valot on normaalisti kokonaan pois. Parkki asennossa palaa 6x 5W parkit (2x 5W takavalot on rikki). Parkki asennossa saa myös etu- sumuvalot päälle tai etu + taka- sumuvalot päälle. Mutta parkkivaloillahan ei suomessa saa ajaa vaan täytyy olla myös 2x55W ajovalot päällä.

Jos valot unohtaa päälle, niin summeri huutaa, samoin jos jättää avaimet virtalukkoon, niin kuuluu huomio ääni.

Alfa Romeossa (1999) valot taisi olla 0-asennossa kokonaan pois. Mutta valot sai jättää päälle, koska auto osasi itse sammuttaa ne valot.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Varmasti on, mutta täytyy sillekin varmaan kertoa että "nonnih, nyt on oikeat paineet" joten kalibrointia sekin vaatinee ja antureillahan sekin toimii, joskin ei paine-eroantureilla.
Samahan nuo nyt on kalibroida niihin paineisiin jotka siellä renkaissa makaa, näkee sitten ainakin heti jos joku rengas tyhjenee? Vai onko se jotenkin monimutkaisempi kuin vain nappia valikossa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Samahan nuo nyt on kalibroida niihin paineisiin jotka siellä renkaissa makaa, näkee sitten ainakin heti jos joku rengas tyhjenee? Vai onko se jotenkin monimutkaisempi kuin vain nappia valikossa?
Pitäisiköhän tuonkin jutun tehdä siellä huollossa? Itse en yhtään tiedä, mutta kuulostaisi vähän siltä että huoltoa tarvitsisi? Samoin kuin valojen koodauksenkin kanssa?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
836
Pitäisiköhän tuonkin jutun tehdä siellä huollossa? Itse en yhtään tiedä, mutta kuulostaisi vähän siltä että huoltoa tarvitsisi? Samoin kuin valojen koodauksenkin kanssa?
Uskoisin että pystyy asettamaan ihan itsekin. Useimmissa autoissa on tarkoitettu käytettäväksi eri paineita renkaista ja käytöstä riippuen, joten eikai siellä voi mitään kovakoodattua painetietoa olla missään. Eiköhän se tapahdu juuri noin, että paineet kohdilleen ja kerrotaan valvonnalle että rattaat on vaihettu. Aparaatti sitten kalibroi ittensä uuteen tilanteeseen. Näin oli ainakin volkkarissa, skodassa kuin myös bemmissäkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Pitäisiköhän tuonkin jutun tehdä siellä huollossa? Itse en yhtään tiedä, mutta kuulostaisi vähän siltä että huoltoa tarvitsisi? Samoin kuin valojen koodauksenkin kanssa?
Bemarilla ainakin näin (sori, kuvituskuvan höpö-mittayksiköt). Voit resetoida että "käytä näitä oletuksena" ja sen jälkeen hälyttää heti kun rengas tippuu 0.2 bar siitä oletusarvosta jonka tallensit.

 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Fiksusti ja helpon näköisesti on tehty tuo Bemarin "ohjelma" :) (noin: Edessä 2.2 bar, takana 2.4 bar)

Samoin se saisi olla noille takavaloille, että voisi vaan valikosta valita, että onko ne päällä vai pois päältä.
 
Liittynyt
13.12.2016
Viestejä
199
Samoin mullakin on nuo valot kaikissa toimineet. Eli 0-asennossa palaa etu / takaparkit + rekisterikilven valo sekä lyhyet. Eli 8x 5W + 2x 55W = 150W.

Nyt 2000 vuosimallin Citroen Xantiassa ei ole tuota valoautomatiikkaa koska auto on tuotu ranskasta 2004 (ei ole myöskään penkinlämmittimiä). Sisävalot on myös erilaiset tai sitten on Citikan ominaisuus. Sisävalot on siinä turvavyön "pilarissa".

Eli Xantiassa valot on normaalisti kokonaan pois. Parkki asennossa palaa 6x 5W parkit (2x 5W takavalot on rikki). Parkki asennossa saa myös etu- sumuvalot päälle tai etu + taka- sumuvalot päälle. Mutta parkkivaloillahan ei suomessa saa ajaa vaan täytyy olla myös 2x55W ajovalot päällä.

Jos valot unohtaa päälle, niin summeri huutaa, samoin jos jättää avaimet virtalukkoon, niin kuuluu huomio ääni.

Alfa Romeossa (1999) valot taisi olla 0-asennossa kokonaan pois. Mutta valot sai jättää päälle, koska auto osasi itse sammuttaa ne valot.
Tuon tosiaan unohdin mainita, että tässäkin summeri huutaa, jos avaat oven auton sammuttua yövaloilla. Valot ei voi siis jäädä päälle vanhingossa, ellei kuljettaja ole kuuro.

Edessähän noilla valoilla on edes jotain tehoeroa uusissa ja vanhoissa 2x 55W vs uusi vähävirtainen LED, mutta varsinkin talvella polttimon lämmöntuotto on vain hyväksi sulana pysymisen kannalta yleensäkin. Takavalojen virrankulutus perusteluna on Trafilta lähinnä naurettava. Ehdottomasti niiden pitäisi olla aina päällä (sekä uusissa että vanhoissa).
 

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
748
Volvo S40 -03 ja valot aina päällä.
Jos laittaa parkit(?) niin ne jää päälle, vaikka ottaa avaimet pois. :lol:
Pitkät ei taas mene päälle jos ei ole katkaisin yläasennossa(joku "ajotila"). :rofl:

Kuskin puolella jalkatilassa valo, mutta sitten ei mitään saattovaloja ulos.
Penkin lämmittimet osaa kyllä ottaa pois päältä jos virrat käy pois, mutta takalasin lämmitin jää päälle.
Rekisterikilven polttimon jos haluaa vaihtaa niin pitää irroittaa paneelia takaluukusta.

Vanhahan tuo romu on, mutta aika vähän ajettu ja kaikki hyvässä kunnossa.

Aiheeseen liittyen, kumpikohan tuo enemmän päästöjä, pari nykyauton ledituikkua vai se, kun auto romutetaan kun joku ajaa peräan ja auto(t) lunastukseen? :think:
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
9 606
Volvo S40 -03 ja valot aina päällä.
Jos laittaa parkit(?) niin ne jää päälle, vaikka ottaa avaimet pois. :lol:
Pitkät ei taas mene päälle jos ei ole katkaisin yläasennossa(joku "ajotila"). :rofl:

Kuskin puolella jalkatilassa valo, mutta sitten ei mitään saattovaloja ulos.
Penkin lämmittimet osaa kyllä ottaa pois päältä jos virrat käy pois, mutta takalasin lämmitin jää päälle.
Rekisterikilven polttimon jos haluaa vaihtaa niin pitää irroittaa paneelia takaluukusta.

Vanhahan tuo romu on, mutta aika vähän ajettu ja kaikki hyvässä kunnossa.

Aiheeseen liittyen, kumpikohan tuo enemmän päästöjä, pari nykyauton ledituikkua vai se, kun auto romutetaan kun joku ajaa peräan ja auto(t) lunastukseen? :think:
Itse olen 90% varma että vanha auto on silti ekologisempi kuin uuden auton rakentaminen (vaikka uudessa olisi ne ledit :D ). Uusi / uudet autot olisi sitten turvallisempia. Mutta toisaalta, eipä noita kolareita ole vielä tullut 20 vuoden aikana, minkä ajan on ollut "mopokortti" ja autokortti ja moottoripyöräkortti. Autolu on kummiskin aloitettu 1988 vuoden Opel kadett 1.6:lla :D Toki peltoautona on ollut sitten apinadatsuni, eli datsun 100A. Enkä ole siirtynyt vielä lediaikaan, kun vanhatkin on hyviä :D

Samaten mulla on vanhoja kurppia, mutta kaikki vielä toimii. Ikää kolmella autolla on yhteensä 46v. Ja kilometrejä on yhteensä noin 1 225 000 km.

Jos nyt ostaisin vastaavat uudet, josta on valittu pienin moottori ja halvin hinta (myös huonoimmat varusteet).

Peugeot 508 farkku 28 500€ x2
Citroen C5 farkku 31 300€
= 88 300€

Nykyiset voisi olla vaikka 400€, 400€, 800€ = 1600€. Erotus 86 700€. Mielestäni nuo vanhat autot on tuon hintaeron verran ekologisempia kun nuo kolme uutta autoa? Toki autoveroa ja alv:tä on hinnassa mukana, eli osa rahasta menisi "hukkaan" valtiolle.

edit:

Niin, aiheeseen liittyen. Toki voisi ajaa parkit päällä tai sitten valot kokonaan pois päältä (luonto kiittäisi ehkä?) :)

Valot pois päältä olisi varmaan ihan laillista jos eteen vaan virittäisi jotkut lailliset päivävalot. Ei toki jaksa nähdä vaivaa ja turvallisuus huonontuisi aivan turhaan myös.


Google osasi ainakin jotain kertoa:
Saahan sitä vanhaan Volvoon tai citikkaan myös "uudet" päivävalot.
Modificars - Verkkokauppa - Ajovalot, päiväajovalot ja vilkut - Yleismalliset päiväajovalot/Huomiovalot
Päiväajovalot voidaan kytkeä kahdella eri tavalla:
Vaihtoehto 2: - Päiväajovalojen palaessa ei pala takavalot eikä parkit
 
Viimeksi muokattu:

Mawe

Thread Killer
NOSTO
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
748
Tarkoitin vaan, että ehkä olisi fiksumpaa pitää ne tuikut päällä, vaikka ehkä meneekin desi enemmän per 100 km.
Ainakin jos vertaa siihen, että kaksi autoa paskana sen takia kun takana tulija ei huomannut edessä olevaa autoa koska ei valoja takana.

En jaksa kaivaa, mutta tästähän on tutkimuksia tehty joissa huomattu miten aivot tulkitsee valottoman auton paikallaan olevaksi ja jättää sen tavallaan rekisteröimättä.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Näiden juttujen perusteella noita peräänajoja takavalojen palamattomuuden takia tapahtuu yhtenään. Mitenhän todellisuudessa? Onko sattunut ainuttakaan puhtaasti siitä johtuen?
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Näiden juttujen perusteella noita peräänajoja takavalojen palamattomuuden takia tapahtuu yhtenään. Mitenhän todellisuudessa? Onko sattunut ainuttakaan puhtaasti siitä johtuen?
Tuossa on kyllä näkökulmaa. Onhan siinä autossa toki heijastimet takana, mutta nekin voi muurautua lumesta umpeen talvella.
 

Incredible Buff

Suosittelen maastohiihtoa
Team Apple
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 417
Tuossa on kyllä näkökulmaa. Onhan siinä autossa toki heijastimet takana, mutta nekin voi muurautua lumesta umpeen talvella.
Lumi on toki se ongelma, mutta siihen ei ne automatiikatkaan auta. Toki siinä on edelleen ne jarruvalot, jotka syttyy jos se jarruttaa ja pimeälläkin katuvaloalueella henkilöauton kokoisen objektin havaitsee, vaikka siinä ei takavalot palaisikaan. Toki niiden onnettomuusriskiä tuo valottomuus kasvattaa, joiden pitää ajaessa keskittyä facebookin päivittämiseen.

Mutta eipä siinä, eipä tuosta ole kuin viikko kun joku vanha Ka:n räppänä ajeli tuolla täysin ilman valoja. Eipä noista kukaan avaudu, mutta kun uusissa autoissa niin harmittaahan se -96 Corollan kuskeja niin maan penteleesti.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
836
Edessähän noilla valoilla on edes jotain tehoeroa uusissa ja vanhoissa 2x 55W vs uusi vähävirtainen LED, mutta varsinkin talvella polttimon lämmöntuotto on vain hyväksi sulana pysymisen kannalta yleensäkin. Takavalojen virrankulutus perusteluna on Trafilta lähinnä naurettava. Ehdottomasti niiden pitäisi olla aina päällä (sekä uusissa että vanhoissa).
Paljonkohan nuo LED-ajovalot vievät sähköä? Ainakin omassa F30 on aika isot siilit lediyksikön kyljessä, jonka perusteella ne taitaa jonku verran tehoa viedä - ja hukatakin, se siili kun on siellä umpion ulkopuolella pellin alla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
2 824
Miksei takalasin lämmitystä voisi uusissa autoissa vähän laajentaa ja laittaa valojen sulatusta saman nappulan taakse.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
572
Koska valot lähes poikkeuksetta näkyy vaikka lunta perään kertyykiin? Nykyään myös sitä takavaloa riittää hyvin sivuille myös (takavalot alkavat kyljestä), joten perään kertyvän lumen ohi näkyy silti valoa valaisimen sivuosista.

Hmm, en ole varmaan koskaan käyttänyt omassa autossa takalasin lämmitystä. Peilit ja tuulilasin pesusuuttimet lämpenee automaattisesti kun moottori käynnissä.
 
Liittynyt
25.11.2016
Viestejä
2 067
Miksei takalasin lämmitystä voisi uusissa autoissa vähän laajentaa ja laittaa valojen sulatusta saman nappulan taakse.
Ainakin omissa sedaneissa takalasia ei tartte useinkaan lämmitellä mut auton perä kyllä voi muuten olla ihan lumen peitossa. Ongelmaa ei tosin ole kun valot on perinteistä lowtechiä ja pysyvät sulina.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
77
Niin, sen kun tietäisi että tuleeko Toyotassa semmoinen "Ding! ajovalot päällä, älä lähde autosta!" vinkuvonku. Se selittäisi, että miksi joku jaksaa sitä kytkintä manuaalisesti siirrellä asennosta toiseen.
Tulee jos ei ole Auto -asennossa valot. Tuon koko automatiikan voisi kyllä poistaa jos on pihistellyt, eikä valinnut hämärätunnistinta (comfort pakettia) autoonsa. Hämärätunnistimen kanssa nuo toimii kyllä ihan hyvin, laittaa ajovalot päälle jo melko kirkkaallakin kelillä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 344
Miksei takalasin lämmitystä voisi uusissa autoissa vähän laajentaa ja laittaa valojen sulatusta saman nappulan taakse.
Käsittääkseni juuri tämän takia sumuvalo pitää olla hehkulampulla toteutettu. Tai miten olisi takavalojen pesurit samaan tapaan kuin ajovaloillakin.
 

Obi-Lan

¯\_(ツ)_/¯
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 082
Golf '14, ei ajovaloautomatiikka. Summeri rupee huutaa jos jättää valot päälle ja lähtee autosta -> tulee aina laitettua pois päältä. Tosin tossa mittaristo on pimeenä päivävaloilla joten siitä aika äkkiä huomaa laittaa valot päälle kun kojelauta pimeänä.

Eilen tuli vastaan täysperävaunu rekka vastaan pelkät parkit päällä, vieläpä kohtuu pimeässä, lumituiskussa ja ei-niin leveällä kadulla :nb:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
208
Poliiseille voisi antaa valtuudet pahoinpidellä kaikki ne sankarit, jotka ajaa pimeällä/sateella/sumussa tms perse pimeänä.

(ja samoiten muilutusta voisi antaa näille "ajan etusumuvaloilla että muut luulis niiden olevan huomiovalot"-idiooteille)
Mitäs sit kun esim. mun autossa ainoa tapa laittaa päiväajovalot järkevästi on ostaa yhdistetty päiväajovalo / sumari lamppu.
Toki ne ei häikäise samallalailla kun sumarit, mutta veikkaan että tulee kyllä kypsää palautetta tästäkin kunhan saan ne ruuvattua kiinni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Mitäs sit kun esim. mun autossa ainoa tapa laittaa päiväajovalot järkevästi on ostaa yhdistetty päiväajovalo / sumari lamppu.
Toki ne ei häikäise samallalailla kun sumarit, mutta veikkaan että tulee kyllä kypsää palautetta tästäkin kunhan saan ne ruuvattua kiinni.
Niin siis häh?
Jos siinä on päiväajovaloille hyväksyntä, niin silloin ne on päiväajovalot. Mitäs sillo kellään on siihen mutisemista?
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
77
Niin siis häh?
Jos siinä on päiväajovaloille hyväksyntä, niin silloin ne on päiväajovalot. Mitäs sillo kellään on siihen mutisemista?
Tässä on ilmeisesti kyse jälkiasennetuista päiväajovaloista ja niiden kytkemisesti sumareiden kanssa? Iso ei näille jos tästä on kyse..
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
208
Tässä on ilmeisesti kyse jälkiasennetuista päiväajovaloista ja niiden kytkemisesti sumareiden kanssa? Iso ei näille jos tästä on kyse..
Ei vaan sumariumpiosta 2/3 osaa on päiväajovaloa. Ne palaa automaagisesti aina kun valoautomatiikka tulkitsee päivävalon tarpeeksi kirkkaaksi ja kytkee oikeat ajovalot kun alkaa pimertää. Sumarit kytketään erikseen alkuperäisestä napistaan.

Kyllä jälkiasenteiset, eli ei ollut auton ilmestymisen aikaan, mutta siis oikeat päiväajovalot.

Ja lähinnä se sanomisen aihe tulee kun kuitenkin suurin osa tojotakuskeista luulee niitä sumareiksi vaikkei ne häikäisekkään ketään.. Niinkun ei sumaritkaan jos ne on suunnattu edes etäisesti oikein.

LED Daytime Running Lights and fog lights Alfa Romeo 159 (from 2005) - Hansen Styling Parts
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
77
Ei vaan sumariumpiosta 2/3 osaa on päiväajovaloa. Ne palaa automaagisesti aina kun valoautomatiikka tulkitsee päivävalon tarpeeksi kirkkaaksi ja kytkee oikeat ajovalot kun alkaa pimertää. Sumarit kytketään erikseen alkuperäisestä napistaan.

Kyllä jälkiasenteiset, eli ei ollut auton ilmestymisen aikaan, mutta siis oikeat päiväajovalot.

Ja lähinnä se sanomisen aihe tulee kun kuitnekin suurin osa tojotakuskeista luulee niitä sumareiksi vaikkei ne häikäisekkään ketään.. Niinkun ei sumaritkaan jos ne on suunnattu edes etäisesti oikein.
Aa, okei, ajattelin näiden olevan siis sellaiset lisävalot mitkä olisi kytketty yhdessä sumareiden kanssa palamaan. Ymmärsin siis väärin. :) Sittenhän ne on varmaan ihan kohdillaan, kun hyväksynnätkin näkyy olevan noissa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
208
Sehän tässä just on että mistäs erottaa moiset normisumareista ja mitä tehdä kivittäville tojotakuskeille?
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
8 690
Eli nyt on siirrytty takavaloista etuvaloihin:D No ei siinä mitään, kannan sitten korteni kekoon. Eipä ole nuo päivävalot tai sumarit edessä häirinnyt.

Paitsi yhden kerran jossain muussa topikissa, kun ex-auto tuli ihme paiskarit päällä vastaan ja silloin kyllä näky oli häikäisevä. Muuten en ole koskaan sokaistunut muiden etuvaloista, jollei nyt pitkät päällä vastaan tulla.

Omassa kehonsiirtimessä olisi kyllä paikat sumareille, tai mikseipä päivävaloille/huomiovaloille hmm..:rolleyes:
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
208
Nyt on tainnu Juisen akka lähteä jonkun Tojotakuskin mukaan ja siitä tämä ylitsepursuava nettiraivo.

Perus sumarit tuppaa häikäsemään aika paljon. Mitä taas vaikka Skodissa on tuo päivävalo ollut samassa umpiossa sumarin kanssa, ei se ole häikässyt yhtään.
Kyllä tämä termi oli vain yleisnimitys ihmisille jotka keräävät joka tankkauksesta kuitit talteen ja elävät arjenharmaata elämää :D
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Kannattaa käydä optikolla jos sumarit päivävalokäytössä häikii. :beye:
Eiks tää oo nyt vähän toisiaan kumoava väite?
Optiokolle menee ne, jotka eivät näe hyvin, joten miksi silloin valotkaan häikäisee? Diaz/ taaskin vaan höpsöilee.

Mutta kyllä tuolla liikenteessa useammankin auton sumarit on suunnattu niin, että sieltä valoa tulee häiritsevästi vastaantulijan kannalta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
847
Kyllä siinä silmässä jotain vikaa on, jos se tuollaisesta häikäistyy. Lisäksi mitä huonompi näkö on (mitä vanhemmaksi elät) sitä herkempi se on kirkkaille valoille.

Eli kyllä se olet sinä joka tässä höpsöilee. Ja se kauttamerkki menee toisinpäin. :kahvi:
/
Onneks vielä en oo niin vanha, että näkö olis heikkenemässä :btooth: Eikä ole oireitakaan siihen suuntaan. Lukitsen sumareiden häikäsyn vastaukseksi.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 907
Jälkiasennettaviin on aika hankala mitään yhtä vakaata kantaa ottaa, kun niitä on joka lähtöön, ihan fiksuista toteutuksista aivan totaalisen idioottimaisiin räpellyksiin. Tosin häikäisyä yleisempi ongelma päiväajovaloissa on se, että osa jostain jälkiasennushalppissarjoista on niin himmeitä, että se on ihan sama kun ajaisi ilman valoja, kun ne "huomiovalot" huomaa metrin päästä, jos tajuaa erikseen katsoa että onko sillä valot vai ei.

(Niin ja OT jälkiasennettaviissa, joku noheva bemaristi tuli viime kesänä vastaan joka oli asentanut punaiset valot keulalle, jos olisin kilvet kerinnyt nähdä niin tuosta olisi jo voinut poliisille soittaa.)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
208
Asiaton sisältö
Jälkiasennettaviin on aika hankala mitään yhtä vakaata kantaa ottaa, kun niitä on joka lähtöön, ihan fiksuista toteutuksista aivan totaalisen idioottimaisiin räpellyksiin. Tosin häikäisyä yleisempi ongelma päiväajovaloissa on se, että osa jostain jälkiasennushalppissarjoista on niin himmeitä, että se on ihan sama kun ajaisi ilman valoja, kun ne "huomiovalot" huomaa metrin päästä, jos tajuaa erikseen katsoa että onko sillä valot vai ei.

(Niin ja OT jälkiasennettaviissa, joku noheva bemaristi tuli viime kesänä vastaan joka oli asentanut punaiset valot keulalle, jos olisin kilvet kerinnyt nähdä niin tuosta olisi jo voinut poliisille soittaa.)
tojotakuski
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
836
Kyllä tämä termi oli vain yleisnimitys ihmisille jotka keräävät joka tankkauksesta kuitit talteen ja elävät arjenharmaata elämää :D
Voih, keräilen kuitit talteen. Olenko nyt tojotamies vaikken moista ole koskaan omistanut? :confused:
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
Kyllä siinä silmässä jotain vikaa on, jos se tuollaisesta häikäistyy. Lisäksi mitä huonompi näkö on (mitä vanhemmaksi elät) sitä herkempi se on kirkkaille valoille.

Eli kyllä se olet sinä joka tässä höpsöilee. Ja se kauttamerkki menee toisinpäin. :kahvi:
Olen itsekin törmännyt häikäiseviin sumareihin, niitäkin tapauksia kun on jotka eivät ole oikeaa suuntausta nähneetkään ja itse tekemällä säästin vaikkei osaamista ole.. Pahimmassa tapauksessa ne "sumarit" on jopa pienet lisäpitkät, joka tekee kyseisestä virityksestä vielä typerämmän.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
677
Volvon "vanhat" sumareiden paikalla olevat led-huomiovalot oli nimensämukaisesti huomiovalot, häiki taustapeilissä meinaan aivan helvetisti. En muista oliko niin että ne sammui kun ajovalot syttyy, koska en mielestäni ole kiinnittänyt niihin huomiota muutoin kuin päiväsaikaan.

Sen sijaan rehelliset sumarit ei ole minua koskaan häikineet, vaikka joskus olin samaa mieltä että kaikki niitä käyttävät pitäisi kivittää näytöstyyliin. Ei vaan tule yhtä ainutta tapausta nyt mieleen. Enemmän ne päin vittua asennetut amisxenonit ja väärinpäin asennetut lähivalopolttimot häikäisee, jos jotain pitää hakea.
Nämä jälkiasennusxenonit ja 100W polttimosankarit on kokonaan omalla tasolla ärsytyksessä. :) En minäkään niitä oikeita sumareita häikäisevänä pidä, mun puolesta voivat polttaa niitä "päiväajovalona" jos se heidän mielestään on cool.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
208
Nyt täytyy tässä ketjussa hieman pyytää anteeksi kaikilta.

Olen käyttänyt termiä "tojotamies". Olen käyttänyt sitä yleisnimityksenä kärjistäen tahoihin jotka pahoittavat mielensä liikenteessä vähän kaikesta ja tässäkin yhteydessä pääasiassa puhtaasti huumorilla.

Sain tästä nimityksestä varoituksen, joten ilmeisesti pitäisi käyttää vieläkin enemmän hymiöitä.

Vähän on herkkää hipiää päällä nyt joillain.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
836
Nämä jälkiasennusxenonit ja 100W polttimosankarit on kokonaan omalla tasolla ärsytyksessä.
Nämä on, ja näitä näkee ihan liikaa. Vanhempia autoja joissa iso halogeeniumpio. Auto nähnyt kilsoja, ja umpio on hiekkapuhallettu päältä. Sisässä sellanen ylikirkas kiinanxenoni joka ei ole likelläkään alkuperäisen polttimon paikkaa, ja tuloksena on "valokuvio" joka osoittaa kaikkialle ja ei minnekään. Häikäisee niin helvetisti joka suuntaan, ja koko se lamppu on kirkas kuin aurinko suurinpiirtein suoraan sivustakin katsottuna. Tekisi mieli käydä potkimassa kaikki paskakasi saman tien kun noita näkee. Ärsyttää, kun tuntuu ettei poliisikaan näihin puutu, vaikka luulisi heidänkin nuo helposti erottavan muun liikenteen seasta.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
208
Varoitus taisi tulla yhden sanan nollasisältöpostauksista.
Kyllä siinä mun mielestä oli ihan sisältöä jos olisi jaksanut pohtia sanan käyttöä aikaisemmin ketjussa, eli se sisälsi implisiittisen viittauksen siihen että liikenteessä on tarpeetonta koittaa pahoittaa mieltään aivan kaikesta, joka omalta osaltaan liittyy myös ketjun aiheeseen.

Mutta enivei. Ketjun aiheessa pysyen, ilmeisesti noista monistakin peräpimeäautoista löytyy kuitenkin can väylästä koodia jolla ne takavalot saataisiin palamaan, vai onko tästä kokemuksia kellään?.
 

Walla

//TODO: Add Title
Liittynyt
11.11.2016
Viestejä
2 907
Ihan siltä varalta, että tämä ei ole trolli niin:
No kyllä nuo ei punaista eteen ja ei valkoista taakse säännöt on vähän eri tärkeysluokkaa kuin joku sumarien väärä käyttö, ei sillä etteikö niitäkin olisi ihan hyvä osata käyttää oikein.

Se on äkkiä henki pois joltakin, kun tulkitsee väärin mikä on kohti tuleva ja mikä on pois menevä auto esim. liityttäessä tielle tai ohitettaessa.
Plus että aiheuttaa tarpeettomia paniikkijarrutuksia, kun tälläisen sankarin tulkitsee halposti vastaantulijana pysähtyneeksi ja kovaa lähestyväksi autoksi.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
77
Nämä on, ja näitä näkee ihan liikaa. Vanhempia autoja joissa iso halogeeniumpio. Auto nähnyt kilsoja, ja umpio on hiekkapuhallettu päältä. Sisässä sellanen ylikirkas kiinanxenoni joka ei ole likelläkään alkuperäisen polttimon paikkaa, ja tuloksena on "valokuvio" joka osoittaa kaikkialle ja ei minnekään. Häikäisee niin helvetisti joka suuntaan, ja koko se lamppu on kirkas kuin aurinko suurinpiirtein suoraan sivustakin katsottuna. Tekisi mieli käydä potkimassa kaikki paskakasi saman tien kun noita näkee. Ärsyttää, kun tuntuu ettei poliisikaan näihin puutu, vaikka luulisi heidänkin nuo helposti erottavan muun liikenteen seasta.
Nuo on pahimmat ja hyvänä kakkosena on myös halogeenit jotka on suunnattu päin helvettiä. Näyttää pahimmillaan siltä kuin ajaisi pitkät päällä vastaan.
 
  • Tykkää
Reactions: nnh
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
65
Nuo on pahimmat ja hyvänä kakkosena on myös halogeenit jotka on suunnattu päin helvettiä. Näyttää pahimmillaan siltä kuin ajaisi pitkät päällä vastaan.
Myöskin halogeenipolttimo mikä ei ole kunnolla paikallaan. Häikii ihan vitusti ja yleensä vielä "vilkkuu" tärinässä.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
7 108
Joo, oli pakollinen, mutta sitten ne taisi tulla järkiinsä ja peruivat koko jutun!

Itse ajan 3.5 bar rengaspaineilla, niin ei tarvitse rengaspainevalvontaa :) En toki suosittele ylipaineita, mutta itse olen silti pysynyt tiellä. Normaali paineet noissa kolmessa autossa olisi jotain 2.6-2.8 bar, eli 0.7 bar ylipainetta.

Rengastehtaat taitaa suositella 0.2 bar ylipainetta ja paine tulee mitata kylmistä renkaista, eikä painetta saa laskea.
Tuo rengaspainevahti on edelleenkin eu direktiivi, mutta Suomi teki kansallisen poikkeuksen, koska aiheuttaa paljon ylimääräistä härdelliä talvirenkaiden kanssa (siis jos on se ilmanpaineanturilla varustettu versio) ja toinen syy on se että rengaspaineet tulee yleisestiottaen aina tarkistettua vähintään sen kaksi kertaa vuodessa renkaanvaihdon yhteydessä.

Tuon rengaspainedirektiivin tarkoituksenahan ei ole varoittaa jos kumi puhkeaa, vaikka se senkin tekee, vaan huomauttaa jos ajelee vajailla tai väärillä rengaspaineilla, joka lisää kulutusta ja heikentää auton hallittavuutta.

Golf '14, ei ajovaloautomatiikka. Summeri rupee huutaa jos jättää valot päälle ja lähtee autosta -> tulee aina laitettua pois päältä. Tosin tossa mittaristo on pimeenä päivävaloilla joten siitä aika äkkiä huomaa laittaa valot päälle kun kojelauta pimeänä.
Kyllä ainakin suomesta ostettu 2014 mallinen golf on lähtenyt ajovaloautomatiikalla liikkeestä. Uitetussa voi tietysti olla jokin toinenkin toteutus, tai sitten sieltä on vaan hajonnut jotain.
 
Liittynyt
15.11.2016
Viestejä
1 067
Kyllä ainakin suomesta ostettu 2014 mallinen golf on lähtenyt ajovaloautomatiikalla liikkeestä. Uitetussa voi tietysti olla jokin toinenkin toteutus, tai sitten sieltä on vaan hajonnut jotain.
Koskas se automatiikka tuli pakolliseksi? Meinaan ihan hyvin se voi olla vanhemmissa lisävarustekin.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 535
Viestejä
4 190 098
Jäsenet
70 764
Uusin jäsen
FreeJarde

Hinta.fi

Ylös Bottom