Trafi ja takavalo(ttomuus)idiotismi

Suurin osa noihin valonlähteisiin pistetystä sähkötehosta muuttuu lämmöksi, ja pienempi sähkötehohan noissa ledeissä tuppaa olemaan, reilustikin. En ole auton yksiköiden tehoja tutkinut, mutta jossain sisävaloissa voi olla esim 4.3W ledi korvaamassa 50W halogeenia (esim. LED STAR PAR16 | LED-heijastinlamput... | OSRAM). Tuossa on yli kymmenkertainen ero lämmöntuotossa ledin eduksi. Voisi kuvitella että vaikka ledi johtaisi tuon lämmön mitä kautta, ei se voi pistemäisestikään olla juuri kuumempi kuin tuolla halogeenilla?
Jep. Toki jos ledillä lähdetään ajovalopolttimoa (esim H4 tai H7) korvaamaan niin yleensä pyritään maksimoimaan valotehon lisäys, eikä vaan pysymään "samalla tasolla" kuin halgoeenin kanssa.
 
Jep. Toki jos ledillä lähdetään ajovalopolttimoa (esim H4 tai H7) korvaamaan niin yleensä pyritään maksimoimaan valotehon lisäys, eikä vaan pysymään "samalla tasolla" kuin halgoeenin kanssa.

Joo, lämpöä tulee. Katselin omassa bemarissa noita LED-ajovalon jäähdytysripoja, että kyllä sieltä taitaa sitä lämpöä jossain määrin tulla. Tässä taitaa olla kuva siitä rivastosta 16 17 BMW F30 330i 340i Headlight LED Modules Kit Left Driver Side NON-AFS OEM | eBay
 
Se miten hideillä sai peilejä paskaks oli että vanhaan himmenneeseen halogeeniumpioon lyötiin 50W hidiä jolloin itse valoteho oli niin raju et lämmitti suoraan sillä huonon heijastimen takia.
Jo 35W HID tuhoaa umpiot nopeammin kuin halogeenit koska HIDeistä lähtee enemmän UV-säteilyä (varsinkin halvoista polttimoista).
 
Suurin osa noihin valonlähteisiin pistetystä sähkötehosta muuttuu lämmöksi, ja pienempi sähkötehohan noissa ledeissä tuppaa olemaan, reilustikin. En ole auton yksiköiden tehoja tutkinut, mutta jossain sisävaloissa voi olla esim 4.3W ledi korvaamassa 50W halogeenia (esim. LED STAR PAR16 | LED-heijastinlamput... | OSRAM). Tuossa on yli kymmenkertainen ero lämmöntuotossa ledin eduksi. Voisi kuvitella että vaikka ledi johtaisi tuon lämmön mitä kautta, ei se voi pistemäisestikään olla juuri kuumempi kuin tuolla halogeenilla?
Halogeenin ja ledin lämmöntuotossa suurin ero on kuitenkin siinä että se hehkulanka säteilee lämpöä, kun ledmoduulista se poistuu vain johtumalla. Tmän takia se 10kertaaisen sähkötehon ottavan halogeenilampun kanta voi hyvinkin olla viileämpi kuin ledlampun.

Käytännössä tietysti auton valoissa se hehkulankalampun säteilylämpö törmää ensimmäisenä heijastimeen jota se lämmittää ja sitä kautta myös kanta lämpenee, mutta tuo on kuitenkin suurin syy siihen miksi hehkulangalla valaistu auton valo sulaa nopeasti. Se koko lämpöteho törmää siihen jääkerrokseen ja sulattaa sen. Vaikka led käyttäisikin saman sähkötehon, se lämmittäisi ensin ympäröivät rakenteet jotka lämmittäisivät ilman umpion sisällä joka edelleen lämmittäisi lasin jne..

Tuon voi kokeilla itse tavallisella kodin lampulla. Jos on vapaasti roikkuva e27 kanta jossa ei ole mitään heijastimia tms esteitä johon valosäteily törmää, tunnin päälläolon jälkeen 60W hehkulamppun voi sulkea nyrkin sisään, se on vain lämmin, kun vastaavan ajan poltetlu 9W ledlamppu on polttoavan kuuma.
 
Ei jumanlauta mitä johtopäätöksiä siellä tehdään. :D

Olisko litra vuodessa kun nousee kulutus takavaloja käyttämällä? Jos vaikka aloitettaisiin uudemmissa autoissa sähkönsäästötalkoot siitä, että karsitaan vähän niitä ajotietokoneita, sisävaloja sähkölaatikoita...

Onko muuten näin, että nuo perävalot pitäis mennä päälle sateella/hämärässä jne? Itsellä vanhempi kalusto niin ei ole kokemuksia. Ainoa kokemus on ollut se, että motarilla ajelin 120 sateella ja totesin, että edellä ajava auto on hädintuskin nähtävissä sen sumupilven takaa kun ei ollut niitä saamarin takavaloja päällä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 846
Viestejä
4 548 980
Jäsenet
74 855
Uusin jäsen
Nåksuu

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom