En viitsinyt aloittaa uutta ketjua kun aiheeni lippaa läheltä tämän ketjun sisältöä. Ajatuksena olisi käytetty keskusyksikkö vanhan tilalle ja tähän kaipaisin teiltä apua. Foorumin myyntipalstaa ja toria selaillessa iskee epätoivo kun vaihtoehtoja on kymmeniä ja usein hintapyyntö vs sisältö vaihtelee rajusti.
Eli lyhyesti minkä käytetyn setin itse ostaisitte em. mainituilta myyntipalstoilta? Threadissa puhutaan tonnin setistä uutena niin sama setti käytettynä voisi olla jotain 600-700€?
Jos säännöt ei sitä kiellä niin linkit myynti-ilmoitukseen ovat erittäin tervetulleita!
Ei kiellä säännöt täällä kyselemästä, eikä edes omien myyntien mainostaminen.
Mutta Ryzen 2000/3000-sarjaa vähintään 6-ytimisenä ja GTX 1070/GTX 1080/RTX 2060/RTX 2070 ostaisin nyt. Myös käytetyssä voi olla huono poweri tai halpa emolevy. Kotelosta ei ole niin suurta väliä, ja halpa kotelokin voi olla hyvä. Yleisesti Seasonicin virtalähteet on hyviä ja kestäviä, mutta 5v vanha on 5v vanha. Fractal Design Define-sarja kotelot ovat kanssa hyvä ja pitkäikäinen hankinta ja siinä 5v vanha on vielä nuori
Voi kyllä katsoa, haluaako ihmiset luopua näytönohjaimistaan noin halvalla. Niiden hintataso elää nyt ja jos GTX 1070 pitäisi olla alle 200€, niin se on monelle kova pala ja eivät välttämättä myy siihen hintaan. Nyt on vähän mielenkiintoiset markkinat. Vanhassa maailmassa ilman uusia ihmenäytönohjaimia (joita kenellekään ei vielä ole), saisit luokkaa RX 570 / GTX 1060 ja nyt pitäisi saada enemmän.
Eli lyhyesti:
CPU: 2600/2600X/2700/2700X
Jäähy prosessoriin: joku 120mm tuulettimella varustettu torni olisi hyvä, uutena ~30€
Emolevy: mieluiten X-sarjaa (X370/X470/X570), mutta B-sarja ok
Näytönojain: GTX 1070/GTX 1080/RTX 2060/RTX 2070 (myös AMD:n sarjat, mutta niiden hintatasoa on hankala arvioida)
Poweri: mieluiten Seasonic, tai joku Gold-luokituksen saanut, mutta voi joutua vaan ottamaan, mitä tarjotaan
SSD: niinkuin ihan minimi 240GB
Kovalevy: kai se on kiva olla, jos pieni SSD. Maksaa uutena ~70€ 2TB
Kotelo: ei itse asiassa suurta väliä, kunhan on ruuveja kovalevyn kiinnittämiseen ja ilma kiertää, 120mm tuuletin on uutena 7€
Tässä olen nyt rajannut CPU:t noihin, ja näytönohjaimet noihin. Tähän käy tyytyminen, kun en kirjoita romaania kaikista muista CPU:ista ja näytönohjaimista. Nuo on ns. turvalliset valinnat. Joiden pitäisi olla tuohon hintaan saatavilla. Tietenkin, jos ei ole, niin ei ole.