Tofu

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Mikkos
  • Aloitettu Aloitettu

Mikkos

Tukijäsen
Onko täällä tofun ystäviä? Itse olen alkanut siitä ihan pitämään vaikka merkkien välillä on kyllä huikeita eroja. Tofu on kyllä sellainen ruoka joka vaatii "valmistusta". Monilla tofun rakenne ja maku tökkii, kuten itseänikin, mutta kuivaamalla, marinoimalla ja paistamalla siitä saa kyllä erittäin maittavaa.

Tofu Moonin tassut on yksi suosikeista kun marinoi ja paistaa hyvin pannulla.

Myös maustekastikkeet sopii hyvin. Itse kuivaan ja pilkon tofun hyvin ja paistaa pinnan rapeaksi ja sitten pannulle vaikka tätä kastiketta:
1778924780465.png

Ja vähän paistelee niin hyvää on vaikka wokkikasvisten kanssa.

Onko muita tofun ystäviä ja mikä on lempireseptinne?

Olen myös yrittänyt opetella tofun syöntiä silloin tällöin ja ihan hyväähän se on kun oikein valmistaa. Jos haluaa edes vähän rapsakkaa pintaa, niin tärkeää olisi saada tofu kuivaksi. Siihen on monia keinoja ihan talouspaperilla kuivaamisesta painon alla puristamiseen tai ihan varta vasten kehitettyyn tofuprässiin. Ilmeisesti myös pakastamalla ja sulattamalla saa helposti tofusta liiat nesteet pois.

Helppo ja hyvä pikaresepti on ottaa tofu jääkaapista, puristaa kädessä lavuaariin liiat nesteet ja murustaa tofu kuivalle pannulle. Vähän aikaa vielä kuivattelua kuumalla pannulla ja sen jälkeen hetki paistoa öljyssä. Sekaan soijakastiketta ja osterikastiketta. Mukaan tarpeen mukaan myös esim. pähkinöitä, kevätsipulia ja loraus seesamiöljyä. Kylkeen nuudelit ja lautaselle.

<Edit> Kiinnostaisi tietää, mikä on paras markettitofu? Joskus esim. intialaisessa ravintolassa olen syönyt jotain todella hyvää ja pehmeän makuista tofua kastikkeessa. Tässä siis tofu itsessään ei ole juuri maistunut, mutta imenyt mukavasti kastikkeen maut itseensä. Monesti markettitofuissa hieman häiritsee sellainen lievästi pesusienimäinen maku ja rakenne.

Viimeksi muokattu:
Olen myös yrittänyt opetella tofun syöntiä silloin tällöin ja ihan hyväähän se on kun oikein valmistaa. Jos haluaa edes vähän rapsakkaa pintaa, niin tärkeää olisi saada tofu kuivaksi. Siihen on monia keinoja ihan talouspaperilla kuivaamisesta painon alla puristamiseen tai ihan varta vasten kehitettyyn tofuprässiin. Ilmeisesti myös pakastamalla ja sulattamalla saa helposti tofusta liiat nesteet pois.

Helppo ja hyvä pikaresepti on ottaa tofu jääkaapista, puristaa kädessä lavuaariin liiat nesteet ja murustaa tofu kuivalle pannulle. Vähän aikaa vielä kuivattelua kuumalla pannulla ja sen jälkeen hetki paistoa öljyssä. Sekaan soijakastiketta ja osterikastiketta. Mukaan tarpeen mukaan myös esim. pähkinöitä, kevätsipulia ja loraus seesamiöljyä. Kylkeen nuudelit ja lautaselle.

<Edit> Kiinnostaisi tietää, mikä on paras markettitofu? Joskus esim. intialaisessa ravintolassa olen syönyt jotain todella hyvää ja pehmeän makuista tofua kastikkeessa. Tässä siis tofu itsessään ei ole juuri maistunut, mutta imenyt mukavasti kastikkeen maut itseensä. Monesti markettitofuissa hieman häiritsee sellainen lievästi pesusienimäinen maku ja rakenne.
Mä kuivaan tofut niin että laitan blokin viipaleiks ja sitten joko talouspaperia tai vanhoja puuvilla pyyhkeitä laskostan kerroksittanin ja paino päälle, tässä tapauksessa vanha valurautainen silitysrauta :D
Kuolinpesästä aikoinaan jäi iso pino kymmeniä vuosia vanhoja käsipyyhkeitä jotka meinasin jo heittää roskiin, mutta koska niissä on hyvä imukyky niin käytän niitä tofun kuivaamiseen ja laitan pyykkien sekaan ja käytän uudelleen. Järkevämpää kuin talouspaperi jota menee tosi paljon jos haluaa oikein kuivaksi.

Tofu Moonin tassut on hyvä ja monikäyttöisiä. Niissä on suht kiinteä rakenne eikä ole niin sienimäistä kuin moni muu. Muista TM tuotteista en muista äkkisältään onko kokemusta.
1779166561914.png

Kiinnostaisi tietää, mikä on paras markettitofu? Joskus esim. intialaisessa ravintolassa olen syönyt jotain todella hyvää ja pehmeän makuista tofua kastikkeessa. Tässä siis tofu itsessään ei ole juuri maistunut, mutta imenyt mukavasti kastikkeen maut itseensä. Monesti markettitofuissa hieman häiritsee sellainen lievästi pesusienimäinen maku ja rakenne.

Lidlin halvassa maustamattomassa tofussa on varsin mieto se soijapavun ominaismaku, joka saattaa joillain vähän tökkiä.
Itse kuivaan tofun nopeasti puristamalla liiat nesteet pois ennen kuin leikkaan viipaleiksi ja annan vielä levätä hetken (esim. sen aikaa kun pilkkoo vaikka jotain vihanneksia tms.) ennen kuin paistan pannulla pinnat rapeaksi. Siitä eteenpäinhän ne ovat aika monikäyttöisiä.

Kotona on muodostunut ylivoimaiseksi suosikiksi tehdä paistettujen tofuviipaleiden päälle kastike/lisuke, jossa on kuutioitua tuorekurkkua, makeaa chilikastiketta, vähän riisiviinietikkaa (tai omenaviinietikkaa, jos ei sitä riisiviinierikkaa satukaan aina olemaan), pikku loraus paahdettua seesamiöljyä ja/tai rapeaa valkosipulia chili-seesamöljyssä, sekä vähän soijakastiketta ja joitain tippoja aasialaista kalakastiketta. Resepti on helposti muunneltavissa suuntaan jos toiseenkin ja heitän aineksia sekaan aika lailla fiiliksen ja päivän maun mukaan. Päälle (ja miksei sekaankin) kunnolla seesaminsiemeniä.

EDIT: Idea tuohon kurkkulisuke/kastikkeeseen tuli yhdistelemällä jotain edes jotenkin joskus aikoinaan muistiin jäänyttä Wagamama-keittokirjan reseptiä siihen, kun jossain Sichuanin alueen ruokaa tarjoilevassa kiinalaisessa tuli kokeiltua silkentofuannosta, jossa käytännössä paketillinen silkeniä oli kumottu lautaselle ja päälle lusikoitu kastiketta, jossa oli (oletettavasti) rapeaa valkosipulia chili-seesamiöljyssä ja soijakastiketta sekä sichuaninpippuria. Simppeli annos, mutta oikein hyvää. Jos sichuaninpippuri ei ole ennestään tuttu, niin se on aika hauska mauste, mutta sen kanssa kannattaa olla varovainen, koska se on kohtuullisen vahvan makuinen (ei pippurimaisella tavalla, koska eihän se edes ole oikeasti pippuri) ja se puuduttaa suuta.

Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
311 016
Jäsenet
83 955
Uusin jäsen
TS1

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom