Tietokonekauppa.fi kokemuksia?

Liittynyt
29.07.2024
Viestejä
4
Ilmeisesti tälle Turkulaiselle tietokonekaupalle ei ole vielä omaa ketjua, niin voisin kertoa hieman omasta ei niin positiivisesta kokemuksestani. Tilasin heiltä joulukuussa 2020 RTX 3080 näytönohjaimen hintaan n. 850 euroa. Seuraavien kuukausien aikana kyselen useita kertoja arviota toimitusajasta, mutta liike vetoaa toistuvasti toimitusvaikeuksiin. Kuitenkin samaan aikaan heidän omilla sivuilla on vastaavia RTX 3080 kortteja myynnissä muutaman päivän toimitusajalla suoraan hyllystä, toki huomattavasti kalliimmalla hinnalla.

Lopulta lokakuussa 2021, eli vajaa vuosi myöhemmin yritys kieltäytyy toimittamasta minulle näytönohjainta alkuperäisellä hinnalla, koska näytönohjaimien hinnat olivat nousseet tilauksen teon jälkeen. He ehdottavat tilalle aivan vastaavaa näytönohjainta hintaan n. 1600 euroa, jolloin minun pitäisi maksaa siitä se erotus, eli vielä 750 euroa lisää, jotta saisin tilaamani tuotteen. Käytännössä yritys halusi siis siirtää heille kuuluivan riskin hintojen noususta asiakkaan vastuulle.

Tähän en tietenkään suostu, vaan ostan näytön ohjaimen muualta ja pyydän liikettä maksamaan tuon kateoston erotuksen minulle. Olen toki jo aikaisemmin ollut yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon, josta kerrottiin sekä minulle & Tietokonekauppa.fi yritykselle, että heidän tulee myydä tuote sillä alkuperäisellä hinnalla, eivätkä he tietenkään voi nostaa tuotteen hintaa enää tilauksen jälkeen.

Näitä viranomaisten suosituksia yritys ei suostu noteeraamaan mitenkään, joka tietenkin kertoo jo aika paljon yrityksen toimintamallista. Myöskin useat heidän väitteet, että miksi heidän ei tarvitse toimittaa minulle näytönohjainta alkuperäisellä hinnalla, ovat joko ihan puhdasta valehtelua heidän toimesta tai vaihtoehtoisesti täydellistä tietämättömyyttä kuluttajansuojalaista, jota heidän yrityksenä tulee noudattaa. En tiedä, kumpi näistä vaihtoehdoista on pahempi. Lopulta päädyin siihen tulokseen, että kyseessä ei ehkä sittenkään ole joko-tai tilanne vaan hyvin todennäköisesti sekä-että vaihtoehto.

Lopulta asia päätyy Kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi ja sieltä tulee se ihan sama päätös, mikä on tullut kaikille muillekkin heidän asiakkaille, jotka ovat olleet vastaavassa tilanteessa. Täysin samat perustelut, mitkä heille kerrottiin jo Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimesta, eli yrityksen pitää myydä tuote sillä alkuperäisellä hinnalla ja nämä kaikki heidän valheelliset väittämät ammuttiin yksitellen alas Kuluttajariitalautakunnan päätöksessä.

Mutta koska kyseessä on yritys, joka vähät välittää viranomaisten suosituksista ja kuluttajansuojalaista, niin he eivät edelleenkään suostuneet noudattamaan tätä Kuluttajariitalautakunnan päätöstä.

Tässä vaiheessa minulla ei ole enää muuta vaihtoehtoa, kuin nostaa heitä vastaan kanne Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa. Tähän liittyy vielä sellainen hauska pikantti yksityiskohta, että kun kerron heille olleeni yhteydessä juristiini ja tulen nostamaan heitä vastaan kanteen, niin vastaavasti he uhkaavat tehdä minusta rikosilmoituksen, koska yritän perusteettomasti kiristää heiltä rahaa ja väitteeni ovat epätosia, jolloin olen syyllistynyt myös petokseen.

Heidän uhkailuista huolimatta nostan tietenkin kanteen ja prosessi etenee lopulta siihen tilanteeseen, että asian käsittely on edessä, jolloin käräjäoikeus tarjoaa aina osapuolille myös mahdollisuutta sovintoon ilman raskasta oikeudenkäyntiä. Suostumme juristini kanssa tähän ja myöskin vastapuoli on halukas antamaan mahdollisuuden sovituttelulle.

Itse sovittelu tapahtuu Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa. Siellä Tietokonekauppa.fi edustaja vihdoin tajuaa, että eivät heidän valheelliset väittämät tulisi kestämään päivänvaloa käräjäoikeuden käsittelyssä ja tarjoavat minulle hyvityksenä 800 euroa ja lisäksi he vastaavat myös kaikista heidän omista kuluista. Päätämme juristini kanssa suostua tähän heidän ehdotukseen. Yhteensä heille tuli tästä maksettavaa yli 2000 euroa, eli paljon enemmän, mitä tulisi tullut maksamaan hyvitys kateostosta.

Heidän tekemä rikosilmoitus allekirjoittaneesta on edelleen poliisin tutkinnassa ja odotan jo malttamattomana soittoa Turun poliisilaitokselta. Kyseessä lienee nimittäin yksi Suomen rikoshistorian erikoisimmista "rikoksista", sillä tässä kyseisessä tapauksessa väitetty "rikoksen" uhri siis haluaa ihan omaehtoisesti maksaa väitetyn "rikoksen" tekijälle 800 euroa korvausta väitetystä "rikoksesta" :-)

Vaikka tämä vajaa neljä vuotta kestänyt episodi olikin ihan hauska kokemus - ja sehän ei ole vielä edes ohi - niin jokaisen kannattaa kyllä ihan itse vielä kahdesti miettiä, että haluaako lähteä tappelemaan tämän www.tietokonekauppa.fi yrityksen kanssa tilauksista ja mahdollisista takuuasioista käräjäoikeuteen ja joutua siinä samassa yhteydessä itse perättömän rikosilmoituksen kohteeksi vai olisiko vain helpompaa ostaa SER-jätteet jostain sellaisesta yrityksestä, jonka bisneslogiikka ei pohjaudu asiakkaiden uhkailuun ja huijaamiseen.
 
No ohhoh... hyvä, että (korvaus)asia saatu päätökseen, mutta onpa uskomatonta toimintaa.

Tuo rikosilmoituksen tekemisellä uhkaaminen on kyllä jo kaiken huippu.
En ole koskaan tuolta ostanut enkä tämän myötä varmasti ostakaan.

Käviköhän tämä mainehaitta heillä koskaan edes mielessä muuten vai kuvittelivatko, että ei tästä varmaan kukaan kuule.
 
Se on kyllä kumma kun näissä tapauksissa ei tunnuta ottavan sitä mainehaittaa siellä firman puolella huomioon. Muuten kyllä todella uskomatonta toimintaa ja saa tämän aloituksen perusteella oma boikottilista jatkoa. Eihän tuolta edes uskalla ostaa mitään tämän stoorin jälkeen.
 
Monesti on hintaseurannan sivulla tullut tuo kauppa vastaan kun SERriä katsellut, mutta jostain syystä aina välttänyt ja tilannut muualta. Ovat kyllä usein aika kalliilla hinnalla muutenkin liikenteessä.
Tuossa kieltämättä aika kova kombo jos yrityksellä on jokin ihmeellinen jääräpään ego eikä voi myöntää mitään erheitä ja sitten vielä alkaa vänkäämään asiakkaan kanssa. Jos tuollainen muutama satanen on persaukiselle yritykselle tärkeämpi kuin tyytyväinen asiakas, joka saattaa palata takaisin niin morjes. Kaukaa pitää kiertää kaikki tuollainen.
 
Toi on kyllä aikamoinen riman alitus, että edes kulittajariitalautakunnan päätöksiä ei noudateta ja tähän päälle vielä uhkailu rikosilmoituksella. Hyvä että jaksoit tapella.

Toivottavasti juristin palkkio ei ollut kallis.
EIkös murossa ollut jotai juttua heidän toimistaan jostain 15-20 vuoden takaata? Muistelen jonkin arkistoidun viestiketjun tulleen aiheeata vastaan.

Että joo, eipä tarvii tilata sieltä uusiksi, vaikka oma tilaus sujuikin hyvin, eikä osaa saanut oikein muualta.
 
Onhan tässä tavallaan onnellinen loppu, mutta jos nyt tekstin oikein ymmärsin niin n. 50€ miinusta tuli siltikin.
 
Kerran ostin tuolta rikkinäisen näytön (kuvaan palannut iso valkoinen himmeä pyöreä valovuoto jälki), eivät suostuneet tekemään asian eteen mitään. Kysyivät minulta että olenko purkanut näytön pois paketista ja ottanut käyttöön. Sanoin kyllä, sitten sanoivat että minulla ei ole minkään näköisiä palautusoikeuksia, eivätkä ota mitään takuu korjaukseen. Suosittelen kiertämään kaukaa tämä firman.
 
Olen aikaisemmin jokusen kerran tilannut. Tuotteiden pakkaus postittaessa on ollut yleensä vähän sinnepäin että mitään herkkää en kyllä enää tilaisi ja esim. kasan kiintolevyjä tilatessa suurimmasta osasta levyjä oli se valmistajan suojapussi puhki jostain kohtaa ja periaattessa näin ollen levyn kuljetuksen aikainen kosteussuojaus ei enää toiminut. Yksi erän levyistä oli suoraan viallinen ja laitoin sen heille takuuseen. Tuo takuukäsittelykin ihmetytti sillä mitään kuittausta puljusta ei tullut että levy on saapunut heille ja lähtenyt valmistajalle jatkotutkimuksiin. Ilmeisesti syystä ettei heillä ollut tavaraa hyllyssä tai sitten valmistajan tutkimuksista johtuen uuden levyn tilalle toimitus kesti useita viikkoa. Lisäksi sivujen toimitusaikaarviot tuoteiden kohdalla jota heillä ei ole siellä mistä ikinä lähettävätkin harvoin on pitäneet paikkaa muutenkaan, mutta syy on kyseltäessä vyöritetty postille. Ainakin itse olen päättänyt etten heiltä enää tilaa mitään kun ei tuo homma tunnu toimivan sujuvasti.
 
Mahtaa nyt ainaki kyseinen pulju miettiä miten meni omasta mielestä, kun täälläkin tämä asia on esillä . Ei suomen kokoisessa maassa mitenkään helposti mainehaittaa korjata ja kuitenkin kilpailu alalla on kovaa ennestään. Onneksi omatkin roposet ovat jääneet menemättä tähän puljuun.
 
Huonot katteet ja kova kilpailu varmaankin vaikuttavat siihen että miksi suomalaisista tietotekniikkaa myyvistä firmoista löytyy niin paljon törkyä ja helppoheikkejä, ja tietenkin se että kohdeasiakkaat eivät tunne oikeuksiaan eivätkä osaa vaatia parempaa. Se on rinnastettavissa karkkien myymiseen valkoisesta pakusta viisivuotiaalle, kun asiakkaalla on mielessään vain se uudenkarhea huipputuote joka pitää saada NYT, ja muutamaa euroa halvemmalla kuin kilpailevissa kaupoissa. Sen eteen ovat valmiita vaikka ottamaan kakkoseen.
 
Voi vitsi. Kerkesin justiinsa Maanantaina tilata A750 näyttiksen kyseisestä kaupasta, kun oli ainut jolla oli Limited Edition mallia järkihintaan. Pikaisella googletuksella ei tullut tätä keskustelua esille. Ko näyttis katosi heti sivustolta tilauksen jälkeen. Saa nähdä miten jätkän käy. :/

Muokkaus: Näytönohjain oli tilattu 7.10 Maanantaina, ilmeisesti varastolla oli. Paketti lähti matkaan 11.10 Perjantaina ja oli minulla 14.10 Maanantaina. Paketin sinetti oli avattu jo entuudestaan, joten en tiedä onko ollut ajossa \ testissä aiemmin. Kortti oli kyllä puhdas kaikinpuolin muuten, joku omituinen pisarajälki oli suojakuoressa. Paketti oli hieman pölyinen. Näytönohjaimen siili ja tuulettimet olivat puhtaat.
 
Viimeksi muokattu:
Heidän tekemä rikosilmoitus allekirjoittaneesta on edelleen poliisin tutkinnassa ja odotan jo malttamattomana soittoa Turun poliisilaitokselta. Kyseessä lienee nimittäin yksi Suomen rikoshistorian erikoisimmista "rikoksista", sillä tässä kyseisessä tapauksessa väitetty "rikoksen" uhri siis haluaa ihan omaehtoisesti maksaa väitetyn "rikoksen" tekijälle 800 euroa korvausta väitetystä "rikoksesta" :-)
Kyllä poliisin pitää tuokin tutkia. Kerro miten kävi. Tässä voisi melkein tehdä rikosilmoituksen aiheettomasta rikosilmoituksesta.

Hyvä että jaoit kokemuksesi liikkeestä. Koronaa on ihan turha tästä syyttää, kauppa on kauppa eikä siitä voi luistaa tekosyillä.
 
Heidän tekemä rikosilmoitus allekirjoittaneesta on edelleen poliisin tutkinnassa ja odotan jo malttamattomana soittoa Turun poliisilaitokselta. Kyseessä lienee nimittäin yksi Suomen rikoshistorian erikoisimmista "rikoksista", sillä tässä kyseisessä tapauksessa väitetty "rikoksen" uhri siis haluaa ihan omaehtoisesti maksaa väitetyn "rikoksen" tekijälle 800 euroa korvausta väitetystä "rikoksesta"
Tekevät omasta elämästä vaan enemmän vaikeampaa mitä se on jo. Väärästä ilmiannosta on säädetty rikoslain 6 §:ssa, jonka mukaan siinä on annettu vääriä tietoja viranomaiselle ja se on johtanut rikosoikeudelliseen seuraamukseen virheellisin perustein. Väärästä ilmiannosta tuomitaan sakkoa tai vankeutta enintään kolme vuotta.
 
Ilmeisesti tälle Turkulaiselle tietokonekaupalle ei ole vielä omaa ketjua, niin voisin kertoa hieman omasta ei niin positiivisesta kokemuksestani. Tilasin heiltä joulukuussa 2020 RTX 3080 näytönohjaimen hintaan n. 850 euroa. Seuraavien kuukausien aikana kyselen useita kertoja arviota toimitusajasta, mutta liike vetoaa toistuvasti toimitusvaikeuksiin. Kuitenkin samaan aikaan heidän omilla sivuilla on vastaavia RTX 3080 kortteja myynnissä muutaman päivän toimitusajalla suoraan hyllystä, toki huomattavasti kalliimmalla hinnalla.

Lopulta lokakuussa 2021, eli vajaa vuosi myöhemmin yritys kieltäytyy toimittamasta minulle näytönohjainta alkuperäisellä hinnalla, koska näytönohjaimien hinnat olivat nousseet tilauksen teon jälkeen. He ehdottavat tilalle aivan vastaavaa näytönohjainta hintaan n. 1600 euroa, jolloin minun pitäisi maksaa siitä se erotus, eli vielä 750 euroa lisää, jotta saisin tilaamani tuotteen. Käytännössä yritys halusi siis siirtää heille kuuluivan riskin hintojen noususta asiakkaan vastuulle.

Tähän en tietenkään suostu, vaan ostan näytön ohjaimen muualta ja pyydän liikettä maksamaan tuon kateoston erotuksen minulle. Olen toki jo aikaisemmin ollut yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon, josta kerrottiin sekä minulle & Tietokonekauppa.fi yritykselle, että heidän tulee myydä tuote sillä alkuperäisellä hinnalla, eivätkä he tietenkään voi nostaa tuotteen hintaa enää tilauksen jälkeen.

Näitä viranomaisten suosituksia yritys ei suostu noteeraamaan mitenkään, joka tietenkin kertoo jo aika paljon yrityksen toimintamallista. Myöskin useat heidän väitteet, että miksi heidän ei tarvitse toimittaa minulle näytönohjainta alkuperäisellä hinnalla, ovat joko ihan puhdasta valehtelua heidän toimesta tai vaihtoehtoisesti täydellistä tietämättömyyttä kuluttajansuojalaista, jota heidän yrityksenä tulee noudattaa. En tiedä, kumpi näistä vaihtoehdoista on pahempi. Lopulta päädyin siihen tulokseen, että kyseessä ei ehkä sittenkään ole joko-tai tilanne vaan hyvin todennäköisesti sekä-että vaihtoehto.

Lopulta asia päätyy Kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi ja sieltä tulee se ihan sama päätös, mikä on tullut kaikille muillekkin heidän asiakkaille, jotka ovat olleet vastaavassa tilanteessa. Täysin samat perustelut, mitkä heille kerrottiin jo Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimesta, eli yrityksen pitää myydä tuote sillä alkuperäisellä hinnalla ja nämä kaikki heidän valheelliset väittämät ammuttiin yksitellen alas Kuluttajariitalautakunnan päätöksessä.

Mutta koska kyseessä on yritys, joka vähät välittää viranomaisten suosituksista ja kuluttajansuojalaista, niin he eivät edelleenkään suostuneet noudattamaan tätä Kuluttajariitalautakunnan päätöstä.

Tässä vaiheessa minulla ei ole enää muuta vaihtoehtoa, kuin nostaa heitä vastaan kanne Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa. Tähän liittyy vielä sellainen hauska pikantti yksityiskohta, että kun kerron heille olleeni yhteydessä juristiini ja tulen nostamaan heitä vastaan kanteen, niin vastaavasti he uhkaavat tehdä minusta rikosilmoituksen, koska yritän perusteettomasti kiristää heiltä rahaa ja väitteeni ovat epätosia, jolloin olen syyllistynyt myös petokseen.

Heidän uhkailuista huolimatta nostan tietenkin kanteen ja prosessi etenee lopulta siihen tilanteeseen, että asian käsittely on edessä, jolloin käräjäoikeus tarjoaa aina osapuolille myös mahdollisuutta sovintoon ilman raskasta oikeudenkäyntiä. Suostumme juristini kanssa tähän ja myöskin vastapuoli on halukas antamaan mahdollisuuden sovituttelulle.

Itse sovittelu tapahtuu Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa. Siellä Tietokonekauppa.fi edustaja vihdoin tajuaa, että eivät heidän valheelliset väittämät tulisi kestämään päivänvaloa käräjäoikeuden käsittelyssä ja tarjoavat minulle hyvityksenä 800 euroa ja lisäksi he vastaavat myös kaikista heidän omista kuluista. Päätämme juristini kanssa suostua tähän heidän ehdotukseen. Yhteensä heille tuli tästä maksettavaa yli 2000 euroa, eli paljon enemmän, mitä tulisi tullut maksamaan hyvitys kateostosta.

Heidän tekemä rikosilmoitus allekirjoittaneesta on edelleen poliisin tutkinnassa ja odotan jo malttamattomana soittoa Turun poliisilaitokselta. Kyseessä lienee nimittäin yksi Suomen rikoshistorian erikoisimmista "rikoksista", sillä tässä kyseisessä tapauksessa väitetty "rikoksen" uhri siis haluaa ihan omaehtoisesti maksaa väitetyn "rikoksen" tekijälle 800 euroa korvausta väitetystä "rikoksesta" :-)

Vaikka tämä vajaa neljä vuotta kestänyt episodi olikin ihan hauska kokemus - ja sehän ei ole vielä edes ohi - niin jokaisen kannattaa kyllä ihan itse vielä kahdesti miettiä, että haluaako lähteä tappelemaan tämän www.tietokonekauppa.fi yrityksen kanssa tilauksista ja mahdollisista takuuasioista käräjäoikeuteen ja joutua siinä samassa yhteydessä itse perättömän rikosilmoituksen kohteeksi vai olisiko vain helpompaa ostaa SER-jätteet jostain sellaisesta yrityksestä, jonka bisneslogiikka ei pohjaudu asiakkaiden uhkailuun ja huijaamiseen.

Olisiko sinulla laittaa viitenumeroita noista kuluttajariitalautakunnan ja käräjäoikeuden päätöksistä taikka linkkejä? Kiinnostaisi lukea suoriltaan mitä siellä on puitu ja sanottu.
 
Käräjäoikeuksien päätöksiä ei tietääkseni julkaista netissä, ja tuossahan asia ei kuitenkaan päätynyt käräjäoikeuteen vaan sovitteluun. Kuluttajariitalautakunnan päätökset kai pitäisi löytyä ja tuon myös kai pitäisi löytyä mustalta listalta. Mutta jälkimmäiseltä ei löytynyt.
 
@leffo Kyselin joitain kuukauisia sitten Kuluttajalehden asiakaspalvelusta, että miksi tätä kyseistä yritystä ei vielä näy heidän pitämällä mustalla listalla ja sain heiltä oheisen vastauksen:

"Julkaisemme kuluttajariitalautakunnan päätökset heti, kun saamme tapausten asiakirjat. Kuluttajariitalautakunta lähettää tapaukset Kuluttajalle, kun tapaus on täysin valmis ja käsitelty. Aikaa saattaa kulua jopa kaksi tai kolme vuotta siitä, kun kuluttajariitalautakunta on tehnyt varsinaisen päätöksen.

Viive päätöksen tekemisen ja asian käsittelyn lopullisen valmistumisen välillä johtuu siitä, että kuluttajariitalautakunta antaa sekä yritykselle että kuluttajalle varsin pitkän ajan vastata päätökseen. Vasta kun vastausaika on päättynyt, tapaus katsotaan täysin käsitellyksi."

Vuonna 2023 tuli tämä Kuluttajariitalautakunnan päätös, joten kyllä tässä valitettavasti vielä useampi vuosi saattaa mennä, ennen kuin byrokratian rattaat ovat käyneet kaikki vaiheet läpi ja yritys päätyy tuonne mustalle listalle.

Sen verran päivitystä tilanteeseen, että eilen tuli kutsu rikoksesta epäillyn kuulusteluun Turun pääpoliisiasemalle. Vajaan parin viikon päästä siis on tämä varsinainen kuulustelu.

Jos @Sampsa haluatte tehdä tutkivaa journalismia otsikolla "IO-Techin lukija erehtyi ostamaan näytönohjaimen Turkulaisesta www.tietokonekauppa.fi yrityksesta. Neljä vuotta myöhemmin hänet kutsutaan poliisilaitokselle rikoksesta epäillyn kuulusteluun - KATSO KUVAT!" niin saa laittaa YV:tä.

Vaikka tuo heidän minusta tekemä perätön rikosilmoitus ja siitä seurannut poliisikuulustelu on enemmänkin muodollisuus, joka polisiin on pakko suorittaa, niin asialla on kuitenkin ollut vähäistä suurempi merkitys allekirjoittaneen elämään. Nämä heidän minua kohtaan esittämät syytteet ovat todella vakavia ja koska työskentelen alalla, jossa turvallisuusselvitykset ovat arkipäivää, tämä heidän väärä ilmianto täyttää hyvinkin kunnianloukkauksen kriteerit, koska se maksoi allekirjoittaneelle työpaikan menetyksen.

Vaikka tässä kohtaa toistan itseäni, niin mikäli edes harkitsette SER-jätteen tilaamista www.tietokonekauppa.fi yrityksestä, niin kannattaa kyllä kahdesti - mielellään jopa kolmesti - vielä miettiä, että oletteko ihan oikeasti valmiit käymään läpi saman prosessin, jonka olen itse joutunut käymään läpi vain sen takia, että erehdyin ostamaan heiltä vuonna 2020 RTX 3080 näytönohjaimen.
 
@leffo Kyselin joitain kuukauisia sitten Kuluttajalehden asiakaspalvelusta, että miksi tätä kyseistä yritystä ei vielä näy heidän pitämällä mustalla listalla ja sain heiltä oheisen vastauksen:

"Julkaisemme kuluttajariitalautakunnan päätökset heti, kun saamme tapausten asiakirjat. Kuluttajariitalautakunta lähettää tapaukset Kuluttajalle, kun tapaus on täysin valmis ja käsitelty. Aikaa saattaa kulua jopa kaksi tai kolme vuotta siitä, kun kuluttajariitalautakunta on tehnyt varsinaisen päätöksen.

Viive päätöksen tekemisen ja asian käsittelyn lopullisen valmistumisen välillä johtuu siitä, että kuluttajariitalautakunta antaa sekä yritykselle että kuluttajalle varsin pitkän ajan vastata päätökseen. Vasta kun vastausaika on päättynyt, tapaus katsotaan täysin käsitellyksi."

Vuonna 2023 tuli tämä Kuluttajariitalautakunnan päätös, joten kyllä tässä valitettavasti vielä useampi vuosi saattaa mennä, ennen kuin byrokratian rattaat ovat käyneet kaikki vaiheet läpi ja yritys päätyy tuonne mustalle listalle.

Sen verran päivitystä tilanteeseen, että eilen tuli kutsu rikoksesta epäillyn kuulusteluun Turun pääpoliisiasemalle. Vajaan parin viikon päästä siis on tämä varsinainen kuulustelu.

Jos @Sampsa haluatte tehdä tutkivaa journalismia otsikolla "IO-Techin lukija erehtyi ostamaan näytönohjaimen Turkulaisesta www.tietokonekauppa.fi yrityksesta. Neljä vuotta myöhemmin hänet kutsutaan poliisilaitokselle rikoksesta epäillyn kuulusteluun - KATSO KUVAT!" niin saa laittaa YV:tä.

Vaikka tuo heidän minusta tekemä perätön rikosilmoitus ja siitä seurannut poliisikuulustelu on enemmänkin muodollisuus, joka polisiin on pakko suorittaa, niin asialla on kuitenkin ollut vähäistä suurempi merkitys allekirjoittaneen elämään. Nämä heidän minua kohtaan esittämät syytteet ovat todella vakavia ja koska työskentelen alalla, jossa turvallisuusselvitykset ovat arkipäivää, tämä heidän väärä ilmianto täyttää hyvinkin kunnianloukkauksen kriteerit, koska se maksoi allekirjoittaneelle työpaikan menetyksen.

Vaikka tässä kohtaa toistan itseäni, niin mikäli edes harkitsette SER-jätteen tilaamista www.tietokonekauppa.fi yrityksestä, niin kannattaa kyllä kahdesti - mielellään jopa kolmesti - vielä miettiä, että oletteko ihan oikeasti valmiit käymään läpi saman prosessin, jonka olen itse joutunut käymään läpi vain sen takia, että erehdyin ostamaan heiltä vuonna 2020 RTX 3080 näytönohjaimen.

Kun poliisiasemalla käyt niin eikun samalla vastapalloon rikosilmoitus perättömästä ilmiannosta ja kunnianloukkauksesta kaikkine haittoineen.

Jos tuo työpaikan menetys on tuore niin riitauttaisin ehkä senkin. Joo voi olla pykälä, että ei saa olla merkintöjä, mutta näkeehän sokea apinakin että ihan huuhaa rikosilmo kyseessä.
 
Oho! Siis sinut irtisanottiin tämän casen johdosta?!
Ei varmasti pidä paikkaansa. Vaikka miten töissä tehtäisiin turvallisuusselvityksiä niin ei tuo edes näy siellä. Kyseinen käyttäjä ei ole edes esittänyt mitään todisteita koko jutusta ja ainoastaan 2 viestiä täällä, joten vähän haiskahtaa koko juttu.
 
Halusin lähinnä ravistella medialukutaitoa kommentoijilta. En ota kantaa lafkan paskuuteen. Kiva että @Pertti_Pasanen_Spede tajusi jujun. Lynkatkaa rauhassa, mutta tehkä se perustellusti ja tyylillä. Seiska-uutisointi on lähinnä noloa, varsinkin vanhemmilla silmillä luettuna.
 
Ei varmasti pidä paikkaansa. Vaikka miten töissä tehtäisiin turvallisuusselvityksiä niin ei tuo edes näy siellä. Kyseinen käyttäjä ei ole edes esittänyt mitään todisteita koko jutusta ja ainoastaan 2 viestiä täällä, joten vähän haiskahtaa koko juttu.

Tuota mietin itsekin, että ei kai turv. selvityksessä näy kuin rikosrekisterimerkinnät, mutta voihan työsopimuksessa olla vaikka lisäpykälä, että meneillään oleva rikostutkinta on myös este.
Kuitenkin jos pitää paikkansa niin syytä riitauttaa asia.

Todisteita ei ole esitetty, mutta toisaalta eipä tänne ketjuun ole vieläkään ilmaantunut käytännössä ketään kyseistä kauppaa kehumaankaan.
Jos olisi hyvä kauppa niin luulisi ketjussa olevan jo useita viestejä tyyliin "ostanut monta kertaa aina mennyt hyvin, outoa".

Taitaa ns. paraskin kokemus tähän mennessä olla "ostin kerran, ihan ok, paketti oli rikki".
Lisäksi yllä on tuo näyttötapaus, jossa kieltäydyttiin takuuvaihdosta, koska pakkaus avattu.
 
Joudun valitettavasti juristini ohjeistamana kommentoimaan tätä työpaikan menetystä hieman kieli keskellä suuta, koska pohdimme vahingonkorvauskanteen nostamista käräjäoikeudessa tähän liittyen ja oletettavasti myös Tietokonekauppa.fi yritykset edustajat lukevat ketjua.

Otetaan kuitenkin esimerkki ihan vain yleisellä tasolla. Olet vaihtamassa työpaikkaa paremmin palkattuun tehtävään. Etenet haastattelussa viimeiselle kierrokselle, jossa on enää kaksi hakijaa mukana. Työstentelet alalla, joka vaikuttaa suoraan huoltovarmuuteen esim. vedensaannin ja energian osalta.

Työhaastattelussa työnantaja ei saa pyytää työntekijää toimittamaan nähtäväksi esim. rikosrekisteriotetta. Mutta haastattelussa sinulta voidaan kysyä, että onko sinulla tällä hetkellä tiedossa jotain sellaista, joka voisi vaikuttaa työnantajan ja työntekijän väliseen luottamukselliseen suhteeseen.

Tähän kun vastaat rehellisesti, että olet tällä hetkellä epäiltynä petoksesta ja kiristyksestä, niin ei kannata yllättyä, jos et tule valituksi. Jos taas valehtelet, että ei ole mitään sellaista tiedossa ja saat paikan, niin ei myöskään kannata yllättyä, kun työsuhdetta ei koeajan jälkeen enää jatketa, koska ennemmin tai myöhemmin asia kuitenkin tulisi ilmi.

Mutta tämä nyt on vain yksi osa tätä isompaa kokonaisuutta. Oleellisempaa on ehkä tuo, että he yrittävät siirtää yrityksen vastuulle kuuluvat riskit asiakkaan maksettavaksi. Ja tämä siitäkin huolimatta, että viranomaiset ovat kyllä hyvin selvästi kertoneet heille, että tilaus pitää toimittaa sillä alkuperäisellä hinnalla, eikä sitä hintaa enää voi sen jälkeen nostaa.
 
Viimeksi muokattu:
Todisteita ei ole esitetty, mutta toisaalta eipä tänne ketjuun ole vieläkään ilmaantunut käytännössä ketään kyseistä kauppaa kehumaankaan.
Jos olisi hyvä kauppa niin luulisi ketjussa olevan jo useita viestejä tyyliin "ostanut monta kertaa aina mennyt hyvin, outoa".
Mulle tämä sattuu olemaan lähin ja helpoiten saavutettava ATK-liike, joten voin toimittaa: luotettavasti on kauppa aina mua palvellut, olen monta kertaa ostanut sitä sun tätä vipstaakia ja aina mennyt hyvin, eli outona pidän tätä keissiä.

Screenshot_20241024_194010_Gmail.jpg

Pakettien laadusta ja takuuhommista en tosin tiedä, noudolla olen hakenut ja kaikki on onneksi toiminut.
 
Jos olisi hyvä kauppa niin luulisi ketjussa olevan jo useita viestejä tyyliin "ostanut monta kertaa aina mennyt hyvin, outoa".

Ok. Olen ostanut tavaraa liikkeestä useamman kerran ja ei ole ollut ongelmia. Toimitusajat (eli liikkeeseen saapuminen) viivästyvät välillä luvatusta aikavälistä, mutta muuten ei valittamista.
 
Muutaman kerran myös täällä tullut liikkeestä ostettua ja pahaa sanottavaa liikkeestä vaikea löytää. Tuotteen palautus ei yhtä helppoa kuluttajalle, kuten esim jimms ja verkkkokauppa, joissa vapaasti saa käyttää sen 30pv ajan tuotetta ja tuoda takaisin, jos siltä tuntuu. Mutta todettakoon, että myötätuntoni on vahvasti AP:n puolella, jos tosiaan tietokonekauppa.fi toiminut näin törkeästi mitä väitetään.
 
ASUS ROG STRIX 1200W GOLD AURA Edition 80+ Gold Fully Modular ATX 3.0 220.30 € tollanen tuli tilattuun kun oli niin paljon halvempi mitä muualla ja taisivat nostaa hintaa heti seuraavana päivänä tilauksesta. Tosin tilaus tavaraa että marraskuun lopulla pitäs tulla, saas nähä miten käy....
 
Muutaman kerran myös täällä tullut liikkeestä ostettua ja pahaa sanottavaa liikkeestä vaikea löytää. Tuotteen palautus ei yhtä helppoa kuluttajalle, kuten esim jimms ja verkkkokauppa, joissa vapaasti saa käyttää sen 30pv ajan tuotetta ja tuoda takaisin, jos siltä tuntuu. Mutta todettakoon, että myötätuntoni on vahvasti AP:n puolella, jos tosiaan tietokonekauppa.fi toiminut näin törkeästi mitä väitetään.

Onneksi tässä ei nyt tarvitse uskoa kummankaan osapuolen väitteitä, vaan asiasta voi lukea Kuluttajariitalautakunnan päätöksen diaarilla D/172/32/2022. Ja koska nämä ovat henkilötietoja lukuunottamatta ihan julkista tietoa, niin voin toki säästää teiltä sen vaivan, että käytte pyytämässä tähän tapaukseen liittyvän päätöksen.

Ongelmalliseksi Tietokonekauppa.fi toiminnan tekee se, että tämän oman tapauksen myötä törmäsin useisiin vastaaviin tapauksiin, joissa Tietokonekauppa.fi ei ollut suostunut toimittamaan tilattua näytönojainta sillä alkuperäisellä hinnalla. Kyse ei siis todellakaan ollut mistään yksittäistapauksesta ja se käy myös ilmi tuosta heidän vastineesta Kuluttajariitalautakuntaan.

Eli siinä missä vaikka Jimm's on toimittanut näytönohjaimen asiakkaalle sillä alkuperäisellä hinnalla, niin Tietokonekauppa.fi on myynyt sen saman näytönohjaimen jollekkin toiselle henkilölle, tosin huomattavasti korkeammalla hinnalla ja samalla kieltäytynyt toimittamasta näytönohjainta alkuperäiselle ostajalla.

Joku voisi heittää jopa ilmaan ajatuksen, että tässähän myydään käytännössä varastettua tavaraa ja asiakas olisi oikeutettu saamaan korvauksen siitä summasta, jolla Tietokonekauppa.fi on myynyt jo ostetun näytönohjaimen eteenpäin. Mutta vitsit sikseen, vaikka on aivan selvää, että jättämällä noudattamatta kuluttajansuojalakia, yritys on saanut melkoisen edun kilpailijoihin verrattuna.

Saatiin tästä tosiaan vielä sellainen hauska Spin-Off, sillä olin pari viikkoa sitten kuulusteltavana Turun poliisilaitoksella epäiltynä petoksesta, koska he uhkasivat tehdä minusta rikosilmoituksen, mikäli nostan heitä vastaan kanteen Turun Käräjäoikeudessa ja jatkan saatavan perintää siellä. Päivitän tämän osalta tilannetta, kunhan byrokratian rattaat ovat taas pyörinee muutaman kierroksen.

En hetkeäkään epäile, etteikö suurin osata kaupoista tämän firman kanssa voisi mennä ihan kiitettävällä tavalla, mutta kannattaa kuitenkin miettiä, että onko valmis ottamaan sen riskin, että omalle kohdalle osuu vastaava tapaus, kuin minulla.

Korostan edelleen, että käsittääkseni mikään muu IT-alan yritys ei alkanut vaatimaan jo ostetusta 3000-sarjan näytönohjaimesta lisää hintaa tilauksen jälkeen, eli minun virheeni oli se, että halusin tukea paikallista kivijalkaliikettä ja tässä on sitten lopputulos.

Tietokonekauppa1.jpg

Tietokonekauppa2.jpg

Tietokonekauppa3.jpg
 
Käytännössähän tässä näyttää yritys siirtävän sen hintariskin loppuasiakkaalle. Voitte varmaan arvata, miten käy kuitenkin tilanteessa jossa jostain syystä tilattavan tuotteen hinta on laskenut ja yritys saa tuotteen aikaisempaa hinta laskelmaa alemmalla hinnalla. Ei taida asiakkaalle hyvitää "ylimääräistä" katetta.
 
Siinä löi @pro.forma sellaiset todisteet tiskiin, että ainakin omat epäilykset hälvenivät. Onpas kusisen huonosti hoidettu liikkeen puolelta, valtavasti turhaa vaivannäköä kaikille tahoille, ja tämmöinen mainehaitta tulee helposti maksamaan heillekin enemmän kuin rötöxin myynti sovittuun hintaan olisi maksanut. :confused2: Olisi kannattanut vain myydä se kortti ja hymyillä parasta mahdollista tekohymyä.
 
Onko tää nyt sama tietokonekauppa.fi joka oli joskus täällä "yhteistyössä" ? Wayback machine näyttää toimivan vähän hassusti, ja kyseistä ketkua ei löyty enää...



Muistelin vaan et joskus jostain tän nimisestä olisin lukenut aikaisemmin, ettei hommat ollut mennyt ihan kuten piti
 
Hemmetin hienoa että löytyy @pro.forma -kaltaista jengiä joka viitsii ja uskaltaa pistää perseilijöille luun kurkkuun :thumbsup:
 
Onko tää nyt sama tietokonekauppa.fi joka oli joskus täällä "yhteistyössä" ? Wayback machine näyttää toimivan vähän hassusti, ja kyseistä ketkua ei löyty enää...



Muistelin vaan et joskus jostain tän nimisestä olisin lukenut aikaisemmin, ettei hommat ollut mennyt ihan kuten piti
Kyllä tämä minusta sama on. Näin muistelin kans että joitain vuosia sitten heillä virallinen kumppaniketju oli
 

Statistiikka

Viestiketjuista
262 286
Viestejä
4 551 101
Jäsenet
74 952
Uusin jäsen
Filppu32

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom