LINUX pelaaminen (tiedätkö jo missä menemme?)

Jos samalle levylle asentaa niin tulee ongelmia myöhemmin.
Winukka tutkii koko ajan fyysistä levyään ja kun se ei tykkää näkemästään eli sille tuntematon osio jonka formaattiakaan se ei tunnista on hänen rinnallaan niin se pitää sitä vihollisenaan.

Joillakin 25H2 ei ole enää päästänyt käyttäjää MS Storeen (jos sieltä esim. joku ostettu ohjelma) ja lukenut tyyliin että Linux havaittu blaa.blaa. tietoturva scheissea etkä pääse Storeen, ja varmasti pahemmaksi menee.

Vanhempi tietoturva tubettaja, jtn. ~70v Aasialaisperäinen, ollut töissä mm. 90s-xxxx Microsoftilla (nykyään Anti-Microsoft) niin totesi että on kokemusta vuosikymmenien ajalta eikä se ikinä pitkään toimi jos ovat asennettuna samalle levylle ja eri osioille.

Molemmat eri levyille.

Windows pitää olla jo asennettuna omalle levylle ja sitten levy irti emosta ja sitten omaan liittimeen asema jonne asennetaan sitten Linux. Bioksesta myös Secure Boot disabled.

Kun Linux asennettu sitten Secure Boot takaisin päälle eikä ainakaan mulla kysellyt mitään avaimia tai aktivointeja.

Sitten laitoin Winukka aseman takaisin ja toimineet kumpikin ilman mitään säätöjä.
Menee suoraan CachyOS ja bootatessa F11 tulee valikko jos haluankin mennä Win11.

Noin muistaakseni sanoi CachyOS dual-boot ohje kun tämän asensin reilu 2kk sitten ja on toiminut.

Vakoilupiiri TPM2 mulla aina pois päältä, toimii W11 kun olen haxannut Winukan ettei se sitä tarvitse toimiakseen.

Jos samalle levylle asentaa niin tulee ongelmia myöhemmin.
Winukka tutkii koko ajan fyysistä levyään ja kun se ei tykkää näkemästään eli sille tuntematon osio jonka formaattiakaan se ei tunnista on hänen rinnallaan niin se pitää sitä vihollisenaan.
Miksi tuo riippuisi siitä onko Linux samalla vai eri levyllä? Ihan samalla tavalla Windows huomaa eri levyllä olevan tuntemattoman osion, kuin samalla levyllä olevan.

Joillakin 25H2 ei ole enää päästänyt käyttäjää MS Storeen (jos sieltä esim. joku ostettu ohjelma) ja lukenut tyyliin että Linux havaittu blaa.blaa. tietoturva scheissea etkä pääse Storeen, ja varmasti pahemmaksi menee.
En muista tuollaista kokeneeni. Kokeilen vaikka kohta yhdellä 25H2 koneella onko siinä jotain outoutta että saman levyn eri osiolla on myös Linux, en muista ainakaan aiemmin huomanneeni ongelmaa MS Storessa, tosin en kyllä sitä niin paljoa käytäkään, ehkä joskus jonkun apuohjelman asennan sitä kautta.

Vanhempi tietoturva tubettaja, jtn. ~70v Aasialaisperäinen, ollut töissä mm. 90s-xxxx Microsoftilla (nykyään Anti-Microsoft) niin totesi että on kokemusta vuosikymmenien ajalta eikä se ikinä pitkään toimi jos ovat asennettuna samalle levylle ja eri osioille.
On ainakin mulla toiminut.

Molemmat eri levyille.
Ongelma monissa läppäreissä joissa ei ole kuin yksi levypaikka (SSD).

Tuossa se varmin tapa nähtävästi jos samalle asemalle ne meinaa laittaa, toivottavasti auttaa:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/HSZKouwQm9Y?is=3Nd4P52hH5DanSCJ

Kyllä mielestäni sellaista sotkua ettei ole tosikaan, itseäni ei kyllä kiinnostaisi enää kun ihan liikaa olen kerinnyt yli 30 vuoden aikana väkertää näiden kanssa mitä puuceitä ollut, mutta rakennelkaa te, itse katselen sivusta. :coffee:

Jos olisin läppärillä niin jättäisin vanhan winukka koneen hyllyyn ja hommaisin toisen läppärin johon pelkästään Linux.

Tuossa se varmin tapa nähtävästi jos samalle asemalle ne meinaa laittaa, toivottavasti auttaa:
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.

Linkki: https://youtu.be/HSZKouwQm9Y?is=3Nd4P52hH5DanSCJ

Tarkennatko missä kohtaa? En vielä koko videota katsonut mutta kohdassa 3:20 hän mainitsee että erillinen data-partitio kannattaa laittaa erillisille fyysiselle levylle, jos mahdollista. Hän ei puhu ainakaan siinä kohtaa siitä että Linux ja Windows pitäisi olla eri levyillä.

Hänellä on siis konfiguraatio missä Windows on yhdellä partitiolla, Ubuntu Linux toisella, ja sitten on erillinen NTFS-formatoitu data-levy joka on sekä Linuxin että Windowsin käytössä. Nämä kaikki ovat hänen esimerkissään samalla yhdellä levyllä joten on outoa että hän tekisi tällaisen demonstraation jos on sitä mieltä ettei Windows ja Linux partitioiden pitäisi olla samalla levyllä.

Tarkoituksena kai oli se että jos haluat esim. vetää Windowsin sileäksi, datasi on turvassa erillisellä levyllä jonka voit tarvittaessa vaikka irroittaa kokonaan koneesta pois.

EDIT: Taisin löytää kohdan mihin viittaat 17:08. Siinä hän tosiaan väittää että Windows saattaa joskus harvoin ylikirjoittaa itselleen tuntemattoman (esim. ext4) partition headerin. Tuossakin hän kuitenkin puhuu siitä data-osiosta josta on tarkoitus tulla yhteinen Windowsin ja Linuxin käyttöön, eli syy sille miksi SEN pitää olla NTFS.

Hän ei sen enempää avaa mitkä nuo tilanteet ovat joissa Windows muka tuhoaa ei-NTFS partitioita ylikirjoittamalla niiden headerin mutta hän puhuu siitä vain tuon jaetun data-osion kohdalla. Minä kylläkin luulin että tuollaisen jaetun dataosion kannattaa olla NTFS eikä esim. ext4 tai xfs yksinkertaisesti siitä syystä ettei Windows osaa lukea ext4 tai xfs partitioita, eli sitä ei voisi käyttää Windowsissa ollenkaan. :D

Muita huomioita videosta:

1. Hän väittää että Bitlockerin on pakko olla pois päältä Windowsissa, eli dualboot Linuxin kanssa ei onnistu jos Bitlocker on käytössä, piste.

Tuo ei pidä paikkaansa. Se on totta jos haluaa bootata Windowsiin grub-boottivalikon kautta (Bitlocker vaatii avaimen syöttöä joka kerta kun grub-konfiguraatio muuttuu koska se havaitsee jonkun muuttuneen bootissa), mutta siksi minä ehdotinkin aiemmin ettei boottaa Windowsiin grub kautta, vaan käyttää UEFIn omaa boottivalikkoa joka esim. minun Dell-läppärissäni tulee esiin F12 näppäimellä kun kone boottaa.

Minulla on Bitlocker Windows 11 Pro ja Linux pyörimässä rinnakkain dualbootissa, jopa samalla levyllä.

2. Hän väittää että vanhoissa BIOS-koneissa dualboot oli paljon helpompaa ja UEFI:lla siitä on tullut paljon vaikeampaa.

Minä olen vastakkaista mieltä. Ainakin siinä vaiheessa jos ja kun haluat esim. poistaa Linux-asennuksesi, vanhoissa BIOS/MBR-koneilla se oli vaikeampaa koska grub tms. jäi kummittelemaan koneelle Linuxin poiston jälkeen. Muistelen aikoinaan lukeneeni ohjeita että sitä varten piti bootata Windowsin asennus-CD:ltä ja siellä ajaa komentoriviltä tiettyjä komentoja jotta sai pyyhittyä boottiosion tyhjäksi grub:sta, tms.

Minä en edes saanut muistaakseni tehtyä sitä koska silloisen Windows 7-läppärini kanssa ei edes tullut varsinaista asennus-CD:tä jolla tuon olisi voinut tehdä, vaan koneella oli valmiiksi asennettu Windows josta piti itse luoda recovery-levyt joilla tuollainen MBR:n siivous ei onnistunut.

Nykyisillä koneilla on helpompaa, käy vain poistamassa Linux boot optio UEFI-asetuksista.

Kyllä mielestäni sellaista sotkua ettei ole tosikaan, itseäni ei kyllä kiinnostaisi enää kun ihan liikaa olen kerinnyt yli 30 vuoden aikana väkertää näiden kanssa mitä puuceitä ollut, mutta rakennelkaa te, itse katselen sivusta. :coffee:
Dual bootissa on asioita jotka on hyvä tietää mutta kun sen on kerran tehnyt, ei ongelmaa.

Jos olisin läppärillä niin jättäisin vanhan winukka koneen hyllyyn ja hommaisin toisen läppärin johon pelkästään Linux.
Siinä on vain se ongelma että kaksi läppäriä maksaa ja painaa kaksi kertaa enemmän kuin yksi läppäri. Minusta ainakin on todella mukavaa että samalla koneella voin hoitaa sekä Windows- että Linux-asiani.

Hei.
Täällä on ollut puhetta tuosta Securebootista. Jos ja kun se on päällä bios/uefi koska win11.
Eli jos Windows ja Linux on vaikka ihan eri levyillä (paras vaihtoehto) niin on miten asia menee?
Mitä estää, mitä ongelmia, miten kierretään? rufus yms windows asennus?
Oliko tämä ihan distrosta kiinni?
Entäpä jos käytössä on Windows Bitlocker ja Linuxissa Luks? (koska dual boot nyt on monelle todellisuutta)
Unohdin aiemmista ohjeistani yhden jutun joka ainakin minulle on oleellinen, mutta tämä saattaa olla konekohtaista. Meinaan aina tämän unohtaa koska sen joutuu tekemään vain kerran.

Tai itseasiassa kaksi asiaa, sanon eka toisen joka mainitaan aiemmin mainitulla aasialaismiesvideolla: Windowsissa käy laittamassa power-asetuksista "Fast startup" (nopea käynnistys?) pois päältä. Se tulee muuten häiritsemään Linuxiin pääsyä dualbootissa. Se vain muuttaa sen että jos ajat Windowsille sammutuksen, se sammuttaa itsensä oikeasti eikä vain horrosvälitilaan. Silloin Windowsin käynnistys kestää aina jonkin verran kauemmin mutta ei ole niin paha SSD-aikoina, ja onpahan Windowsikin muistinsakin puolesta aina ihan freesi kun käynnistät sen = vähemmän ongelmia.

Se toinen juttu jonka unohdin mainita: ainakin Dell-läppäreisssä UEFI asetuksissa on "SATA operation" joka on oletusarvoisesti "RAID On" tms. Jos se on päällä, Linux-asennusohjelma ei pysty näkemään SSD-levyä jolle asentua eli asennus ei onnistu.

"SATA operation" pitää siis käydä muuttamassa "ACHI", sen jälkeen Linuxin asennus onnistuu Windowsin rinnalle. Tässä on vain se huono puoli että jos tuossa vaiheessa Windows on jo asennettu, Windowsin saattaa joutua ensitöikseen asentamaan uusiksi, tai ainakaan itse en pysty buuttamaan jo asennettuun Windowsiin jos tuo "RAID On" on valittuna.

En tiedä onko tuo sama ongelma monilla tai kaikilla muillakin PC:eillä/läppäreillä, mutta ainakin Dell:n tapauksessa tuo kannattaa muistaa jos ihmettelee miksi Linux USB-asennustikku näkee vain USB-asennustikun levytilan ja esittää vain sitä mahdolliseksi Linuxin asennuspaikaksi. ;D

Ok, en ole noin perehtynyt kuin sinä aiheeseen.

Joku toinen tubettaja mainitsi kun noita talvella katselin että Winukalle on myös epäviralliset (mainitsi epävakaudesta) jonkun Linux puolen formaatin ajurit, en muista oliko ne XFS vai mille tyypille?

Jos tuollaiset joku asentaa Winukkaansa niin antaa varmasti uuden reitin että Winukka pääsee helposti sorkkimaan myös Linux osiota.

Vaikka virallista tukea ei moiselle formaatille ole Microslopilla, niin varmasti siellä taustalla Winukka yrittää tutkia myös mitä muuta koneeltasi löytyy ko. piilotoimintojen kautta.

Kiitos vastauksista. Lähinnä mielessä, että asiat olisi mahdollisimman helppoja. Voisi vaan buutata jompaan kumpaan tarvittaessa ilman mitään ylimääräistä kikkailua tai emolevyn oman valikon painelemista joka startissa yms.

Jos asentaa vaikka jonku Arch pohjaisen (CachyOS). Niin olisiko se parasta disabloida koko secureboot Uefista ja tehdä vaikka Rufuksella win image mikä ei siitä välitä?

Voisi vaan Grupista valita Win tai Linux ? ilman mitään päänsärkyjä. heh

(monella on se tilanne, että kiinnostaa vaihtaa Linux ihan daily driver, mutta moni softa pakottaa olemaan vielä winukassa töiden puolesta yms.)

Viimeksi muokattu:
Hyvä kun EliEli mainitsit tuosta "Fast startup", toi myös pois kun asentelee, olin unohtanut tuon.

Omassa MSI emossani (B650) se on nimellä "Fast Boot".
Itsellä käytössä Limine bootloader, joku suositteli niin valitsin sitten tuon CachyOS asennuksessa.

En muista miten sen tein, luultavasti CachyOS:n wikiä apuna käyttäen, mutta joka käynnistyksellä tulee CachOS:n valikko, josta voi valita Windowsin tai Cachyn välillä. Muistaa myös viimeisen käyttöjärjestelmän johon on bootattu. Eli Windowsissa restart heittää takaisin WIndowsiin ja sama tietysti myös toisinpäin. Securebootin laitoin myös päälle wikin ohjeiden mukaan. Tosin pari yritystä siihen tarvittiin, että ymmärsi mitä se oikein tekee ja mitä pitää itse tehdä. Bazzite oli ehkä suoraviivaisempi ja helpompi asentaa, mutta nyt kun tuon Cachyn on saanut mieleisekseen, ei siitä enää kyllä halua pois vaihtaa.

Muutenkin on toiminut dual boot oikein hyvin, vaikka Cachyn asensinkin ennen Windowsia. Levyjä en kyllä ole irroitellut ja kokeillut, että toimiiko yhä, mutta uudelleen olen molemmat asentanut ja moleemat käyttöjärjestelmät ovat toimineet ihan normaalisti toisistaan riippumatta. Eri levyillä toki käyttöjärjestelmät.

Suurin ongelma on ehkä se, että monet lisälaitteet (hiiret, näppäimistöt, ohjaimet jen.) tarvitsevat yhä Windowsin firmware-päivityksiin ja asetuksien säätämiseen. Eikä tuokaan toki iso ongelma ole. Asuksen näppis ja Razerin hiiri toimivat juuri niin kuin pitääkin, mutta periaatteessa niitäkin olisi kiva halinnoida Linuxin puolella. DACien kanssa on ollut myös säätämistä ja toistaiseksi olen tyytynyt perus 16bit/44,1kHZ ääneen, vaikka kivahan tuosta ZenDACista olisi saada ulos edes 24bit/192kHz ääntä, kun se sitä tukee. Tosin tämäkin on todella pieni ongelma eikä sillä käytännössä ole mitään merkitystä. Mutta periaatteessa taas olisi mukavaa, jos tuotakin pystyisi vaihtamaan yhtä helposti kuin MacOS:ssä ja Windowsissa. Audeze Maxwellien ääni oli myös todella hiljainen ja sekin vaati jotain loitsuja, että lähti toimimaan niin kuin pitää. Ne nyt toki olen jo vaihtanut langallisiin luureihin.

Mutta kaiken kaikkiaan olen kyllä ollut todella tyytyväinen CachyOS:ään. En olisi kuvitellut, että ihan uusimmatkin pelit pyörivät sillä niin hyvin. Windowsiin tulee enää lähinnä bootattua Blu-Ray/4K-leffojen rippausta varten. Ja tietysti koulu on full in microslopissa, mutta niitä hommia varten sitten on taas MacBook, vaikka Teams ja muut paskeet toki Linuxilla selaimella toimivatkin.

Kiitos vastauksista. Lähinnä mielessä, että asiat olisi mahdollisimman helppoja. Voisi vaan buutata jompaan kumpaan tarvittaessa ilman mitään ylimääräistä kikkailua tai emolevyn oman valikon painelemista joka startissa yms.
Riippuu siitä onko sinulla tarvetta Bitlockerille vai ei. Käsitin aiemmasta viestistä että tarpeena oli pitää Windowsissa Bitlocker päällä, ja mahdollisesti Linuxissa LUKS vaikka tuo ei vaikuta yhtälöön mitään koska ei se LUKS vaikeuta yhtälöä yhtään sen enempää.

Jos et tarvitse Bitlockeria Windowsissa, se jo yksinään helpottaa asiaa kovasti. Sitten voit käyttää rauhassa grubia, varmaan ainoa mistä tarvitsee huolehtia on että ensin on asennettu Windows ja vasta sitten Linux, Linux osaa ottaa asennuksessa Windowsin huomioon mutta Windows ei osaa eikä halua ottaa Linuxia huomioon toisinpäin tehtäessä.

Myös Securebootin disablointi helpottanee asennusta entisestään, ainakin Arch-Linuxin yms. kanssa, ja myös kai NVidia GPU-ajurien asentelun ja päivittämisen yhteydessä (ei tarvinne muistaa kirjoitella MOK avaimia päivityksen jälkeisessä bootissa tms.). En ole varma missä kaikessa Secureboot tulisi olla päällä, Bitlocker on yksi, mainitsiko joku että joidenkin Windows-moninpelien anticheat-rutiinit haluavat sitä myös?

Voisi vaan Grupista valita Win tai Linux ? ilman mitään päänsärkyjä. heh
Securebootin ja Bitlockerin päällä ollessa, kun en voi käyttää grubia (Bitlockerin siitä häiriytymättä), homma eroaa grubin käytöstä vain sen verran että jos haluan buutata Linuxiin, minun pitää muistaa painaa F12-näppäintä buutin aikana.

Eli ero on yhden näppäimen lisäpainallus verrattuna grubin kautta buuttamiseen, ei kovin paha rasti. Näppäimen painamisen jälkeen tulee grubia muistuttava UEFI-valikko mistä valitsen haluanko Windowsiin vai Linuxiin vai BIOS asetuksiin vai mihin.

Toisessa läppärissä en tarvitse Windowsissa Bitlockeria joten siinä buuttaan grubin kautta ja tuo F12 painaminen jää väliin. Siinäkin tosin pidän Securebootia päällä mikä aiheuttaa sen lisäharmin että jos NVidia GPU-ajurit päivittyvät Linuxissa, seuraavalla boottikerralla kone kysyy asennettekaanko uusi MOK-avain (vastaan Yes) ja sitten se kysyy salasanaa jonka kirjoitan. Ilman Secureboottia tuo ehkä jää väliin?

(monella on se tilanne, että kiinnostaa vaihtaa Linux ihan daily driver, mutta moni softa pakottaa olemaan vielä winukassa töiden puolesta yms.)
Juu noin minullakin on, ja juuri niiden työjuttujen takia Bitlocker on päällä Windowsissa.

Mullakin vielä W11 koska satunnaisesti voin tarvita, kuten alkuviikosta piti siellä vierailla että sain päivitettyä rattiini uusimman firmwaren.

Kuin tilauksesta, CTT, joka on tietoturva/hardcore Linux käyttäjä julkaissut nyt illalla videon 3 eri distrosta joita hän suosittelee Linux maailmaan tulijoille.

Asentaa jokaisen ja kertoo mielipiteitään niistä.
Bazzite, Cachy ja Mint.

Linkki: https://youtu.be/hnNjFysodRo?is=Yhper7pZ7-uHxpBa

Ensi kuussa tulee mulla kaksi vuotta täyteen kun ostin hänen Windows debloatterin (ikuinen lisenssi, olikohan 10usd). Nytkin mulla forcetettuna tuolla ettei Win asenna yhtäkään "ominaisuus" päivitystä vuoteen, pelkästään tietoturva yms. päivitykset sallittu.

Ei ole mitään asennettavaa ohjelmaa vaan Powershellissä suoritettava joka tekee UI:n ja ettei Win pysty esim. estämään mitään kuten on jos olisi normaali asennettava, ohjelma pohjainen ratkaisu.

Statistiikka

Viestiketjuista
305 847
Jäsenet
82 767
Uusin jäsen
optimaatti

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom