Tietokonekauppa.fi kokemuksia?

Liittynyt
29.07.2024
Viestejä
1
Ilmeisesti tälle Turkulaiselle tietokonekaupalle ei ole vielä omaa ketjua, niin voisin kertoa hieman omasta ei niin positiivisesta kokemuksestani. Tilasin heiltä joulukuussa 2020 RTX 3080 näytönohjaimen hintaan n. 850 euroa. Seuraavien kuukausien aikana kyselen useita kertoja arviota toimitusajasta, mutta liike vetoaa toistuvasti toimitusvaikeuksiin. Kuitenkin samaan aikaan heidän omilla sivuilla on vastaavia RTX 3080 kortteja myynnissä muutaman päivän toimitusajalla suoraan hyllystä, toki huomattavasti kalliimmalla hinnalla.

Lopulta lokakuussa 2021, eli vajaa vuosi myöhemmin yritys kieltäytyy toimittamasta minulle näytönohjainta alkuperäisellä hinnalla, koska näytönohjaimien hinnat olivat nousseet tilauksen teon jälkeen. He ehdottavat tilalle aivan vastaavaa näytönohjainta hintaan n. 1600 euroa, jolloin minun pitäisi maksaa siitä se erotus, eli vielä 750 euroa lisää, jotta saisin tilaamani tuotteen. Käytännössä yritys halusi siis siirtää heille kuuluivan riskin hintojen noususta asiakkaan vastuulle.

Tähän en tietenkään suostu, vaan ostan näytön ohjaimen muualta ja pyydän liikettä maksamaan tuon kateoston erotuksen minulle. Olen toki jo aikaisemmin ollut yhteydessä Kilpailu- ja kuluttajavirastoon, josta kerrottiin sekä minulle & Tietokonekauppa.fi yritykselle, että heidän tulee myydä tuote sillä alkuperäisellä hinnalla, eivätkä he tietenkään voi nostaa tuotteen hintaa enää tilauksen jälkeen.

Näitä viranomaisten suosituksia yritys ei suostu noteeraamaan mitenkään, joka tietenkin kertoo jo aika paljon yrityksen toimintamallista. Myöskin useat heidän väitteet, että miksi heidän ei tarvitse toimittaa minulle näytönohjainta alkuperäisellä hinnalla, ovat joko ihan puhdasta valehtelua heidän toimesta tai vaihtoehtoisesti täydellistä tietämättömyyttä kuluttajansuojalaista, jota heidän yrityksenä tulee noudattaa. En tiedä, kumpi näistä vaihtoehdoista on pahempi. Lopulta päädyin siihen tulokseen, että kyseessä ei ehkä sittenkään ole joko-tai tilanne vaan hyvin todennäköisesti sekä-että vaihtoehto.

Lopulta asia päätyy Kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi ja sieltä tulee se ihan sama päätös, mikä on tullut kaikille muillekkin heidän asiakkaille, jotka ovat olleet vastaavassa tilanteessa. Täysin samat perustelut, mitkä heille kerrottiin jo Kilpailu- ja kuluttajaviraston toimesta, eli yrityksen pitää myydä tuote sillä alkuperäisellä hinnalla ja nämä kaikki heidän valheelliset väittämät ammuttiin yksitellen alas Kuluttajariitalautakunnan päätöksessä.

Mutta koska kyseessä on yritys, joka vähät välittää viranomaisten suosituksista ja kuluttajansuojalaista, niin he eivät edelleenkään suostuneet noudattamaan tätä Kuluttajariitalautakunnan päätöstä.

Tässä vaiheessa minulla ei ole enää muuta vaihtoehtoa, kuin nostaa heitä vastaan kanne Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa. Tähän liittyy vielä sellainen hauska pikantti yksityiskohta, että kun kerron heille olleeni yhteydessä juristiini ja tulen nostamaan heitä vastaan kanteen, niin vastaavasti he uhkaavat tehdä minusta rikosilmoituksen, koska yritän perusteettomasti kiristää heiltä rahaa ja väitteeni ovat epätosia, jolloin olen syyllistynyt myös petokseen.

Heidän uhkailuista huolimatta nostan tietenkin kanteen ja prosessi etenee lopulta siihen tilanteeseen, että asian käsittely on edessä, jolloin käräjäoikeus tarjoaa aina osapuolille myös mahdollisuutta sovintoon ilman raskasta oikeudenkäyntiä. Suostumme juristini kanssa tähän ja myöskin vastapuoli on halukas antamaan mahdollisuuden sovituttelulle.

Itse sovittelu tapahtuu Varsinais-Suomen käräjäoikeudessa. Siellä Tietokonekauppa.fi edustaja vihdoin tajuaa, että eivät heidän valheelliset väittämät tulisi kestämään päivänvaloa käräjäoikeuden käsittelyssä ja tarjoavat minulle hyvityksenä 800 euroa ja lisäksi he vastaavat myös kaikista heidän omista kuluista. Päätämme juristini kanssa suostua tähän heidän ehdotukseen. Yhteensä heille tuli tästä maksettavaa yli 2000 euroa, eli paljon enemmän, mitä tulisi tullut maksamaan hyvitys kateostosta.

Heidän tekemä rikosilmoitus allekirjoittaneesta on edelleen poliisin tutkinnassa ja odotan jo malttamattomana soittoa Turun poliisilaitokselta. Kyseessä lienee nimittäin yksi Suomen rikoshistorian erikoisimmista "rikoksista", sillä tässä kyseisessä tapauksessa väitetty "rikoksen" uhri siis haluaa ihan omaehtoisesti maksaa väitetyn "rikoksen" tekijälle 800 euroa korvausta väitetystä "rikoksesta" :-)

Vaikka tämä vajaa neljä vuotta kestänyt episodi olikin ihan hauska kokemus - ja sehän ei ole vielä edes ohi - niin jokaisen kannattaa kyllä ihan itse vielä kahdesti miettiä, että haluaako lähteä tappelemaan tämän www.tietokonekauppa.fi yrityksen kanssa tilauksista ja mahdollisista takuuasioista käräjäoikeuteen ja joutua siinä samassa yhteydessä itse perättömän rikosilmoituksen kohteeksi vai olisiko vain helpompaa ostaa SER-jätteet jostain sellaisesta yrityksestä, jonka bisneslogiikka ei pohjaudu asiakkaiden uhkailuun ja huijaamiseen.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
254 690
Viestejä
4 429 736
Jäsenet
73 400
Uusin jäsen
Tepukka

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom