No ei se nyt noinkaan mene. Sarjan tekijät itse sanoivat että tästä tulisi adaptio kirjoille. Eikä kukaan odota että tästä tulisi yksi yhteen-adaptio, missä jokaikinen yksityiskohta täsmäisi kirjojen kanssa, mutta tämä kausi erosi aivan valtavasti kirjojen tapahtumista, mikä on aivan validi kritiikin aihe, kun sarjan on sanottu menevän kirjojen mukaan.
Jos pitää uutta tarinaa tehdä, niin parempi että olisi sitten kokonaan uutta, eikä sekoitettaisi sitä alkuperäisen teoksen kanssa.
Edit: Ja itse en ole kirjoja edes lukenut, niin olin vähän toivonut että voisi tämän tv-sarjan muodossa kokea ne.
Adaptaatio se onkin. Eihän kirjasarjaa voi koskaan kokea TV -sarjan tai elokuvan kautta. Siitähän jää heti puuttumaan se lukijan itselleen luoma illuusio/kokemus, jota mielikuvitus rakentaa omassa mielessä kirjoja lukiessa. Filmatisoinnin kautta kokemus taas on kaikille sama. Mun mielestä jo tästä syystä on älytöntä vertailla kirjasarjaa ja TV -sarjaa. Jos ristiriidat kovasti ärsyttää, kertoo se myös siitä, ettei henkilö kykene katsoessaan irtaantumaan kirjasarjan kontekstista ollenkaan ja antamaan tilaa uudelle näkemykselle, vaan fokus on jatkuvasti ristiriitojen analysoinnissa. Eihän siinä pystykään nauttimaan, kun pitää poliisina toimia. Hyvä sarja, ihan noin IMDB:n mukaankin. Jos ainoa kritiikki löytyy yhdenmukaisuuden puutteesta, kehottaisin myös vain lukemaan kirjoja.