The Legend of Zelda: Breath of the Wild

Liittynyt
30.01.2017
Viestejä
743
Tänne keskustelu Zeldasta.
zelda-breath-of-the-wild.jpg
 
Onko siis wörtti ostaa koko laite tämän pelin takia? Ehkä myöhemmin siis ostan splatoonin ja jtn tällästä, mutta kuitenki?
 
Onko siis wörtti ostaa koko laite tämän pelin takia? Ehkä myöhemmin siis ostan splatoonin ja jtn tällästä, mutta kuitenki?
Pelkän Zeldan takia tuskin, mutta jos tosiaan tulevat tittelit kiinnostaa, niin miksipä ei. Vaihtoehtona on käytettynä etsiä halvalla WiiU, jos pääasiassa Zeldan haluaa.

Pelattavaa ainakin riittää, sillä tuossa eilen tuli tarina mentyä läpi ja 83 shrineä siinä kohtaa tehtynä, niin mittari näytti 22,66% completion. Pelitunteja varmaan alkaa olemaan siinä sadan tietämillä.
Loput shrinet jos koittaisi vielä kaivella esiin, puuttuvat asusteet hankkisi ja muuta pientä näpertelyä, niin varmasti puhutaan 150 tunnin pelistä (ja silti 100% lienee kaukainen haave).
 
Pelkän Zeldan takia tuskin, mutta jos tosiaan tulevat tittelit kiinnostaa, niin miksipä ei. Vaihtoehtona on käytettynä etsiä halvalla WiiU, jos pääasiassa Zeldan haluaa.

Pelattavaa ainakin riittää, sillä tuossa eilen tuli tarina mentyä läpi ja 83 shrineä siinä kohtaa tehtynä, niin mittari näytti 22,66% completion. Pelitunteja varmaan alkaa olemaan siinä sadan tietämillä.
Loput shrinet jos koittaisi vielä kaivella esiin, puuttuvat asusteet hankkisi ja muuta pientä näpertelyä, niin varmasti puhutaan 150 tunnin pelistä (ja silti 100% lienee kaukainen haave).
Mistäs näkee tuon completionin?

Jotain noin 50h takana ja vasta kaksi luolastoa tehty. Helposti menee 100h rikki tällä tahdilla.
 
Jos tässä luolastot on niitä jotka ei kyllä luolia ole mitenkään, näin ketään spoilaamatta enempiä, niin olen tehnyt ne 4kpl.

Shirenä joku 40-50 kpl

Pääjuoni on kai aika lopussa, vajaat 40h takana.

Ison miinuksen antaisin helppoudesta jonka kautta itseään toistavat asiat alkaa kyllästyttämään aika pian.

Puzzlet: melkolailla kaikki on mallia "kävele sisään, kappas tässä pitää tehdä asia x, valmis"

Pomot mallia: spammaa nuolia naamaan, död.

Aloin jo shrinejä välttelemään välillä, kun kyrsii se miten typerää ajantuhlausta niistä on tehty :D enemmän menee melkein aikaa sinne menoon+poistumiseen(vaikka skippaa animaatiot), kuin itse pulman ratkaisuun. Eli parempi kun pallukan saisi vaan käymällä shirennä ilman tylsiä puzzleja.

Dungenoneissa sama homma, itse puzzlet on todella simppeleitä ja sitten pomoa nuolilla turpaan ja log out.

Tutkittavaa kyllä riittää ja nyt lähinnä kiertelen sivutehtäviä + merkkaan tylsiä-shrinejä valmiiksi ja teen loput kerralla,vähän kuin laastarin repäisy, ei pidä pitkittää kärsimystä :D

Oman arvosanan antaisin:
Tekninen toteutus 9-/10(lagaa jne, mutta ainut oikea peli wiiulle)
Grafiikat 9/10(sopivat sadunomaiseen tarinaan/maailmaan)
Puzzlet 5/10(tylsiä ja helppoja)
Tarina 8-9/10 ihan kiinnostava, osa hahmoista on vaan rasittavia
Pelimekaniikat 9/10(ihan hauska keksiä eri kikkoja taistela ja päästä paikkoihin)

Eli sellainen 9/10 ilman puzzleja, niiden kanssa sanoisin 7/10
 
Mistäs näkee tuon completionin?

Jotain noin 50h takana ja vasta kaksi luolastoa tehty. Helposti menee 100h rikki tällä tahdilla.
Karttanäkymään tulee prosenttilaskuri, kunhan pääjuoni on läpäisty.

Aloin jo shrinejä välttelemään välillä, kun kyrsii se miten typerää ajantuhlausta niistä on tehty :D enemmän menee melkein aikaa sinne menoon+poistumiseen(vaikka skippaa animaatiot), kuin itse pulman ratkaisuun. Eli parempi kun pallukan saisi vaan käymällä shirennä ilman tylsiä puzzleja.
Osan shrinejen kohdalla samaa mieltä, mutta osassa on taas saanut käyttää aivoja tai luovuutta oikein kunnolla, jos siis peruspuzzlen lisäksi kaikki arkut noista haluaa kerätä (tulee ikoni shrinen nimen viereen karttaan kun tehty).
Itseäni harmittaa nuo lootti-shrinet, ennemmin olisin lisää puzzleja ratkonut. 88 tällä hetkellä siis tehtynä.
 
Viimeksi muokattu:
Ostin Switchin ihan Zeldan takia eikä ole kaduttanut hetkeäkään.
 
Eikö tässä Zeldassa ole oikeasti enempää kuin ne 4 dungeonia + loppuvastus?

Eniten tässä pelissä ärsyttää tuo automaattitallennus, jota ei saa pois päältä. Monesti, jos on joku haastava taistelusessio tulossa, niin laitan asearsenaalin valmiiksi ja tallennan pelin. Sitten lähen tappamaan vihuja. Ja jos kuolen, niin aloitan alusta. MUTTA, joskus tuo helvetin autosave kerkiää väliin ja tallentaakin tilanteen, jossa osa aseista ja eväistä on jo hävinneet. Ja tämän vuoksi joudun sitten menemään uudelleen aloitusvalikon kautta, jotta pääsen jatkamaan tuosta omasta tallennuksesta. Game overin jälkeen kun Continue ottaa automaattisesti sen viimeisimmän tallennuksen, oli se sitten oma tai automaattinen tallennus.

Itse en ole malttanut juurikaan vielä suorittaa noita pelin varsinaisia tehtäviä, kun tekee vain mieli tutkia paikkoja. Olenkin alkuun ottanut tavoitteeksi kierrellä maailmaa ja etsiä jokaisen alueen tornit, jotta saan kartan kokonaan näkyville. Joku mesta oli liian kuuma, enkä vielä keksinyt mitä varustetta pitää olla päällä, jotta kuumasta selviää, joten siltä osin jäi homma vielä vaiheeseen. Arki-iltaisin tuota on riskialtista pelata, kun yhtäkkiä havahtuu siihen, että kellon on 2-3 yöllä ja 7:ltä pitäisi herätä töihin...
 
Joskus Twilight Princessin kohdalla tuli kommentoitua että Zelda kaipaisi jo uudistusta. Heitin ehdotuksena: vapaampi maailma, enemmän kerättävää ja roolipeli-elementtejä. No nipafanit totesivat tähän, että joku sandbox maailma pilaisi koko Zeldan ja turha niitä RPG-elementtejä on joka peliin tunkea. No mitenkäs kävikään, BotW:stä löytyy nämä kaikki ja kyseessä Nipafanien mielestä sarjan paras peli.

Oli kyllä erittäin iso yllätys, että Nintendo uudisti Zeldaa näin rankalla kädellä ja teki sen vielä erinnomaisesti. Ilmeisesti Miyamoton pienempi rooli BotW-projektissa teki hyvää. Toivottavasti tuo muinaisjäänne lähtisi kokonaan Nintendolta jarruttamasta kehitystä.
 
Joskus Twilight Princessin kohdalla tuli kommentoitua että Zelda kaipaisi jo uudistusta. Heitin ehdotuksena: vapaampi maailma, enemmän kerättävää ja roolipeli-elementtejä. No nipafanit totesivat tähän, että joku sandbox maailma pilaisi koko Zeldan ja turha niitä RPG-elementtejä on joka peliin tunkea. No mitenkäs kävikään, BotW:stä löytyy nämä kaikki ja kyseessä Nipafanien mielestä sarjan paras peli.

Oli kyllä erittäin iso yllätys, että Nintendo uudisti Zeldaa näin rankalla kädellä ja teki sen vielä erinnomaisesti. Ilmeisesti Miyamoton pienempi rooli BotW-projektissa teki hyvää. Toivottavasti tuo muinaisjäänne lähtisi kokonaan Nintendolta jarruttamasta kehitystä.
Miyamotoa kiinnostaa vain puissa kiipeily:
http://kotaku.com/when-miyamoto-first-played-zelda-breath-of-the-wild-h-1793017234
 
Eikö tässä Zeldassa ole oikeasti enempää kuin ne 4 dungeonia + loppuvastus?

Eniten tässä pelissä ärsyttää tuo automaattitallennus, jota ei saa pois päältä. Monesti, jos on joku haastava taistelusessio tulossa, niin laitan asearsenaalin valmiiksi ja tallennan pelin. Sitten lähen tappamaan vihuja. Ja jos kuolen, niin aloitan alusta. MUTTA, joskus tuo helvetin autosave kerkiää väliin ja tallentaakin tilanteen, jossa osa aseista ja eväistä on jo hävinneet. Ja tämän vuoksi joudun sitten menemään uudelleen aloitusvalikon kautta, jotta pääsen jatkamaan tuosta omasta tallennuksesta. Game overin jälkeen kun Continue ottaa automaattisesti sen viimeisimmän tallennuksen, oli se sitten oma tai automaattinen tallennus.

Itse en ole malttanut juurikaan vielä suorittaa noita pelin varsinaisia tehtäviä, kun tekee vain mieli tutkia paikkoja. Olenkin alkuun ottanut tavoitteeksi kierrellä maailmaa ja etsiä jokaisen alueen tornit, jotta saan kartan kokonaan näkyville. Joku mesta oli liian kuuma, enkä vielä keksinyt mitä varustetta pitää olla päällä, jotta kuumasta selviää, joten siltä osin jäi homma vielä vaiheeseen. Arki-iltaisin tuota on riskialtista pelata, kun yhtäkkiä havahtuu siihen, että kellon on 2-3 yöllä ja 7:ltä pitäisi herätä töihin...

Spoilaamatta paras, mutta jos tosiaan tutkit maisemia yms mestoja niin varmasti ennenkuin olet selättänyt pelin finaalibossin niin tunteja on lähemmäs 40-50 ellei enemmän. Sitäpaitsi mitä tulee tallentamiseen, sieltä samasta paikkaa mistä vedät ite savet voit loadaa pelin jos autosave sotkee. Ei tartte mihkään aloitusvalikkoon mennä. (+ ensin ja paina R system)

Oli kyllä erittäin iso yllätys, että Nintendo uudisti Zeldaa näin rankalla kädellä ja teki sen vielä erinnomaisesti. Ilmeisesti Miyamoton pienempi rooli BotW-projektissa teki hyvää. Toivottavasti tuo muinaisjäänne lähtisi kokonaan Nintendolta jarruttamasta kehitystä.

Shigerulla ikää jo 64v, ei ole aktiivisesti osallistunut pelien tekoon enää aikoihin. Lähinnä enää markkinointiin ja promoamiseen viime vuosina ja ehtihän se olla jo virkaatekevänä pääjohtajanakin Iwatan kuoltua jonkin aikaa.
 
Shigerulla ikää jo 64v, ei ole aktiivisesti osallistunut pelien tekoon enää aikoihin. Lähinnä enää markkinointiin ja promoamiseen viime vuosina ja ehtihän se olla jo virkaatekevänä pääjohtajanakin Iwatan kuoltua jonkin aikaa.
Miyamoto toimii edelleen aktiivisesti useiden eri peliprojektien tuottajana. Hän ei ehkä osallistu enää aktiivisesti pelien kehitykseen, mutta hänellä on silti paljon sananvaltaa niiden suunnittelussa. StarFox: Zero taisi olla miehen viimeisin uhri. Oudoilla ratkaisuilla säestetty retropeli.
 
38h näyttää mittari kun pääsin pelin "läpi"...Siis tässä on vissiin pelattavaa vaikka 300h kun jaksaa vaan ettiä kaikki mestat,ja memory jututkin vielä. Noitakaan löytänyt kuin pari.
 
Sitäpaitsi mitä tulee tallentamiseen, sieltä samasta paikkaa mistä vedät ite savet voit loadaa pelin jos autosave sotkee. Ei tartte mihkään aloitusvalikkoon mennä. (+ ensin ja paina R system)

Kiitos :) Mitenhän minä en tuota ollut huomannut. Tämä nopeuttaa hieman.
 
Kiitos :) Mitenhän minä en tuota ollut huomannut. Tämä nopeuttaa hieman.

Putkinäkö. Sama kuin itsellä, lähdin kiertämään jokea ja etsimään siltaa kun olisin cryoniksella voinut kuutioilla loikkia yli. Näitä sattuu.
 
54minsaa on speedrun wr aika...älkää katsoko niitä twitch striimiä jos haluu säilyttää maun pelaamisessa. Onhan tässä aika jäätäviä hyväksi käyttö glitsejä :D
 
Mainio ja viihdyttävä peli on ollut. Pikku linnut kirjaimellisesti viserti jopa shrinen numerokoodin. Aina tuntuu löytyvän uutta. :lol:
Niin joo, yllättävän paljon on tullut valokuvausta harrastettua pelissä, kun polttoväli vaihtelee aivan kuin oikeassa kamerassa
Varmasti pelistä ei nauti ne jotka juoksevat joka paikan läpitsen katsomatta yhtään ympärilleen.
Suututtaa nyky wowissakin kun pitää instanssit juosta run run run läpitse, eikä kerkeä yhtään nauttimaan bosseista tai kentästä.

Harmi kun sieniä syömällä ei kasva isoksi :(, muuta kuin hieman pullukaksi.:happy:
 
Viimeksi muokattu:
Tuo kamera juttu oli ihan täyttä paskaa. Onneksi se oli side quest juttuja
 
Annas kun arvaan. et harrasta valokuvaamista?

Katoppa allekirjoitus :)... mutta siis itseäni ei kyllä kiinnostanut alkaa kuvaamaan sieniä ja jäniksiä johonkin katalogiin. Ehkä siitä jotkut tykkää. Tuntui lähinnä vitsiltä
 
heh. jooh missasin allekirjoituksen :)

edit:Kyllä siis katalogia varten kuvan ottaminen ja vielä niin että peli tunnistaa kohteen oli ärsyttävää.

Ihan noita naisia ja muutamaa nättiä maisemaa sekä kukkia tykkäsin kuvailla.
 
Viimeksi muokattu:
Katoppa allekirjoitus :)... mutta siis itseäni ei kyllä kiinnostanut alkaa kuvaamaan sieniä ja jäniksiä johonkin katalogiin. Ehkä siitä jotkut tykkää. Tuntui lähinnä vitsiltä

Ei kai sitä nyt täyteen alakaan kuvaamaan muu kuin joku hyvin kieroutunut kompletionisti, ja silloin realistisesti 900 korokia ovat paljon isompi murhe kuin valokuva-albumi.

Mutta se, että compendiumiin kuvatut jutut saa laitettua skanneriin, on minusta äärimmäisen hyvä idea. On huomattavasti näppärämpi lähteä etsimään tiettyjä upgradeihin tarvittavia kasveja/elukoita/malmia yms., kun hälytin hälyttää ja ohjaa oikeaan paikkaan.

Pääsin muuten pelin tänään läpi (85 shrineä, kaikki muistot kerätty). Loistava peli oli.
 
vieläkin on pelattavaa paljon jäljellä, eksyin pelissä ja nyt pitää käydä tekemässä tiliä noin 10000 rupeen verran.
 
Pelasimpas tuon itsekkin nyt lävitse. Kiertelin kyllä maat ja mannut antaumuksella joten aikaahan tuohon kului. Olihan tuo varsin upea ja erillainen Zelda peli (vaikka Wii-U versiota pelasinkin) niin kuitenkin jotkin asiat herättivät vähän kaksijakoisia ajatuksia.

Itse ehkä eniten harmitti se että pelin varsinainen tarina tuntui aika ohuelta ja pieneltä varsinkin kun sitä vertasi tuohon pelimaailman laajuuteen. Joo, sivutehtäviä oli kyllä melko runsaasti mutta ne eivät kyllä juurikaan tuoneet mitään vaan olivat lähinnä alun jälkeen toistavaksi menevää rutiinia. Niistäkin lähes poikkeuksetta sai "palkkioksi" rahaa(tai siis niitä rupeeta) joka ainakin omalla kohdalla menetti jo ennen puolta väliä merkityksensä koska sitä oli muutenkin riittävästi.

Vaikka jotkut rummuttelivat lujaa että nyt onkin aikamoinen selviytymis-zelda peli niin mielestäni loppujen lopuksi sellainen varsinainen selviytyminen oli tuosta aika kaukana. Lähinnähän tuo oli niiden tiettyjen "raaka-aineiden" keräämistä ympäristöstä ja sitten jalostamista mutta sekin alkoi jossain kohtaa tuntumaan ennenminkin aika rutiininomaiselta aherrukselta kuin hommalta mitä teki ihan mielenkiinnosta mutta sisältöä kait tuokin. Kyllä tämä kuitenkin parempi ratkaisu oli kuin perinteinen "sydämiä ruukuista" tyyli.

Samoin niiden temppelien (shrinet tai mitä ne nyt oli) läpikäynti alkoi tympäsemään jossain vaiheessa koska monet niistä olivat tympeän yksinkertaisia. Plussana on toki sanottava että itse tykkäsin siitä että niissä oli osassa jätetty mahdolliseksi ratkaista jokin ongelma useammalla tavalla. Tämä ainakin itselle lisäsi sellaista tietynlaista vapauden tunnetta.

Muutenkin tuosta pelimaailmasta tuli monesti sellainen melko tyhjä olo koska siellä ei juurikaan ollut mitään minkä kanssa olisi jotain järjellistä voinut tehdä. Visuaalisestihan tuo oli kyllä hieno ja itse pidin siitä kun säätilatkin vaihtelivat. Jopa ne hevostallit alkoivat jossain vaiheessa vähän ärsyttää koska nekin alkoivat melko pian tuntua toistensa kopioilta

Mutta kaikenkaikkiaan tervetullut uudistus zelda sarjaan. Ihan mielekiintoista nähdä aikanaa minkälainen on seuraava zelda peli eli vieläkö keksitään jotain uutta ja säilytetäänkö tämä breath of the wildissa käytetty tyyli.

Lisäksi täytyy kysyä että näyttikö jostain muustakin siltä kuin prinsessa zelda olisi ollut välissä paksuna? näinhän ei varmasti ollut tarkoitettu vaan johtui ihan välivideoiden huonosta kuvakulmasta ja siitä vaaleasta koltusta.
 
Nyt kun peli on läpäisty, niin täytyy sanoa, että pienoinen pettymys oli. Pelin ainoat haasteet olivat lähinnä siinä, että pelialue oli niin laaja, että läpikäyminen vie hirveästi aikaa. Mutta kaikki tehtävät, shrinet ja dungeonit olivat äärimmäisen helppoja. Välillä tuli sellainen fiilis, että peli on lähinnä päämäärätöntä samoamista ja millään ei ole mitään väliä. Pelinä ei minun mielestä mene edes Zeldojen TOP5:een.
 
Mikä ei ole ihme viiden hyvän Zeldan puuttuessa.

No huhhuh, jos et keksi viittä hyvää Zeldaa jopa pois lukien BotW. Vapaassa epäjärjestyksessä ja mahdollisimman objektiivisesti Ocarina of Time, Link's Awakening, A Link to the Past, A Link Between Worlds, ja viidenneksi joku vapaavalintainen seuraavista: Majora's Mask, Wind Waker, Twilight Princess tai Skyward Sword.

Oma suosikkilistani tosin menisi ehkä näin:

1. BotW
2. Link's Awakening DX
3. A Link Between Worlds
4. Skyward Sword
5. The Minish Cap


edit: niin ja joo, ei BotW millään erityisellä vaikeudella säväyttänyt; itse asiassa se tarkoituksellinen joustavuus sen suhteen, mitä ja milloin pelissä suorittaa, tarkoitti että monet paikat oli tehty suhteessa erittäin helpoiksi. Ennen kaikkea divine beastit loppupomoineen olivat Zelda-skaalassa naurettavan helppoja, jos puhutaan vain hirviöiden antamasta vastuksesta (eikä puzzleista, jotka puolestaan olivat ihan normaalia Zelda-tasoa). Ne olivat myös dungeoneiksi hyvin lyhyitä.

Jopa koko pelin loppupomo on hyvin helppo, jos pelin pelaa "tarkoitetulla tavalla" (avaa kaikki divine beastit ja hankkii kunnon armorit/aseet/master swordin).

Lähinnä ensimmäisten muutaman tunnin ajan meininki saattaa vaikuttaa vähän perus-Zeldaa raadollisemmalta, jos eksyy vääriin paikkoihin ennen kuin on saanut minkäänlaisia parannuksia.
 
Viimeksi muokattu:
No huhhuh, jos et keksi viittä hyvää Zeldaa jopa pois lukien BotW. Vapaassa epäjärjestyksessä ja mahdollisimman objektiivisesti Ocarina of Time, Link's Awakening, A Link to the Past, A Link Between Worlds, ja viidenneksi joku vapaavalintainen seuraavista: Majora's Mask, Wind Waker, Twilight Princess tai Skyward Sword
Laskematta Skyward Swordia, jota en ole pelannut, ainoastaan Link to the past on noista kohtalainen peli ja sekin jää melkein jokaisen geneerisen SFC/SNES japsiropen (en väitä tämän tai muidenkaan Zeldojen edustavan puhtaasti tätä pelilajia) jalkoihin mitä tulee a) pelattavuuteen, b) musiikkeihin, c) maailmaan ja sen hahmoihin ja d) tarinaan, joka on Zeldoissa ja 'geneerisissä japsiropeissa' pelkkää paskaa.

Kiitos Ocarinan ja MM:in, luolastojen tai vastaavien olemassaolo jossain (uudessa tai ennestään meikäläiselle tuntemattomassa) pelissä pistää sen välittömästi pannaan.
Wind Wakerin ja Twilightin pelasin 'yleissivistyksen' takia kerran läpi ja ei ne ainakaan kahta edellä mainittua parempia ole.

Kakkoszeldaa (FDS/NES) pidän Link to the pastin kanssa ainoina kohtalaisina peleinä.

Ihan kuten kolmiulotteisten Marioidenkin kohdalla, en pysty käsittämään mikä näissä Zeldoissa on niin hyvää, että jokainen uusi luku on seuraava jumalpeli?
 
  • Tykkää
Reactions: Zat
Laskematta Skyward Swordia, jota en ole pelannut, ainoastaan Link to the past on noista kohtalainen peli ja sekin jää melkein jokaisen geneerisen SFC/SNES japsiropen (en väitä tämän tai muidenkaan Zeldojen edustavan puhtaasti tätä pelilajia) jalkoihin mitä tulee a) pelattavuuteen, b) musiikkeihin, c) maailmaan ja sen hahmoihin ja d) tarinaan, joka on Zeldoissa ja 'geneerisissä japsiropeissa' pelkkää paskaa.

Kiitos Ocarinan ja MM:in, luolastojen tai vastaavien olemassaolo jossain (uudessa tai ennestään meikäläiselle tuntemattomassa) pelissä pistää sen välittömästi pannaan.
Wind Wakerin ja Twilightin pelasin 'yleissivistyksen' takia kerran läpi ja ei ne ainakaan kahta edellä mainittua parempia ole.

Kakkoszeldaa (FDS/NES) pidän Link to the pastin kanssa ainoina kohtalaisina peleinä.

Ihan kuten kolmiulotteisten Marioidenkin kohdalla, en pysty käsittämään mikä näissä Zeldoissa on niin hyvää, että jokainen uusi luku on seuraava jumalpeli?

Oletko siis pelannut BotWia? Sanoisin, että noilla mieltymyksillä se voisi jopa toimia.

Zeldojen perinteinen dungeon-pohjainen logiikkahan jäi BotWissa käytännössä pois, koska ne 4 divine beastia eivät ole dungeoneja perinteisessä mielessä, vaan pieniä puzzlekokoelmia, joista kunkin pelaa heittämällä 1–2 tunnissa läpi. Ylivoimainen pääosa pelistä seikkaillaan hyvin rakennetussa avomaailmassa, ja etenemisjärjestys on täysin vapaa ja valtaosa sisällöstä täysin valinnaista.

Tosin jos tarinaa haluaa, niin sitä ei BotWissa ole juuri nimeksikään. Merkittävin narratiivinen anti BotWilla on sen vähitellen avautuva kehyskertomus, joka sijoittuu aikaan 100 vuotta sitten ja selittää, miksi maailma ja Link itse ovat siinä tilanteessa jossa ovat.

Lähin vertailukohta BotWille sarjassa on minusta Zelda 1 (jonka suuri fani en itse ole ihan vain siksi, että se oli vielä teknisesti sen verran rujo ja tulin pelanneeksi sen vasta monien kehittyneempien Zeldojen jälkeen).
 
Viimeksi muokattu:
itse oon läpi pelannu zelda 1 nes, ocarina of time n64 ja tää uusin...uusin on paras noista kaikista ja itse asiassa ainoo videopeli jonka oon jaksanu läpi pelata tällä vuostuhannella
 
Täytyy sanoa, että kaikista typerin ominaisuus tässä pelissä on tuo sade, joka estää kiipeämisen.
 
Täytyy sanoa, että kaikista typerin ominaisuus tässä pelissä on tuo sade, joka estää kiipeämisen.
Tuo sateen aiheuttama liukkaus on kyllä ärsyttävää. Pelissä saisi olla edes joku apukeino, jolla liukkaudesta pääsee eroon. Monta kertaa joutunut odottamaan jossain kallionkielellä, että sade menee ohi jotta pääsee jatkamaan kiipeämistä :darra:
Toinen ärsyttävä juttu on punainen kuu jos se sattuu tulemaan väärään aikaan. Siivoat vihollisia täynnä olevan alueen tutkimista tai sivutehtävää varten ja pam, kaikki tuli takaisin. Ja myös tietyt isommat ja vahvemmat viholliset voisi pysyä lopullisesti pois.
 
Tuo sateen aiheuttama liukkaus on kyllä ärsyttävää. Pelissä saisi olla edes joku apukeino, jolla liukkaudesta pääsee eroon. Monta kertaa joutunut odottamaan jossain kallionkielellä, että sade menee ohi jotta pääsee jatkamaan kiipeämistä :darra:
Toinen ärsyttävä juttu on punainen kuu jos se sattuu tulemaan väärään aikaan. Siivoat vihollisia täynnä olevan alueen tutkimista tai sivutehtävää varten ja pam, kaikki tuli takaisin. Ja myös tietyt isommat ja vahvemmat viholliset voisi pysyä lopullisesti pois.
Niin ja sitten kun sen blood moonin haluais tulevan niin ei se tule millään... :|
 
Valitettavasti kyllä.

Toisaalta tekisi Ancient-osien keräämisen paljon hankalammaksi, jos Guardianeja olisi rajallinen määrä. Lisäksi etenkin käyttäen Stasis+:aa ja Master Swordia tai Ancient Arrowia perus-Guardianit tappaa rutiinilla muutamassa sekunnissa.

Mutta onko Blood Moon ylipäätään kovin hyvin toteutettu elementti sellaisenaan, niin ei välttämättä. Tuntuu pitkälti keinotekoiselta tavalta "korjata" maailma suht tasaisin väliajoin, jotta pelaaja ei pysty tekemään siihen liikaa pysyviä muutoksia (esim. muistisyistä).
 
Aika pieniä moitteita nuo kiipeämisen hankaluudet sateella ja vihollisten spawnit loppupeleissä on. Muuten pelaaminen on kyllä niin nautintoa että ei oo mikään kiire päästä peliä loppuun vaan tutkinut joka kiven ja kannon ja etsinyt korok seedsit ja mineraaliesiintymät ja pitänyt huolta ettei oo missannut mitään shrineja. Ja aina välillä kokeillut uusia reseptejä kokkaillessa. Mahtava peli.
 
Tähän pitää vain asennoitua hieman eri tavalla, kun millään tekemisellä ei ole pelin kannalta mitään merkitystä, vaan se on vain sellaista huvikseen seikkailua.
 
Tähän pitää vain asennoitua hieman eri tavalla, kun millään tekemisellä ei ole pelin kannalta mitään merkitystä, vaan se on vain sellaista huvikseen seikkailua.
Jep. Tämän takia en halua kiirehtiä pelin kanssa koska tuskin tulen ihan heti pelaamaan peliä uudestaan. Kun kaikki näpertely tehty niin peli on jo aikalailla nähty siinä vaiheessa. Ihan eri tilanne kun esim. Witcher 3:n kanssa.

EDIT: Huomasko muuten kukaan että viimeisimmän pätsin mukana tuli myös mahdollisuus pelata peli eri kielisillä audioilla? mm. alkup. Japani.

Hieno homma, koska nuo enkku ääninäyttelijät on aikamoisen hanurista.
 
Viimeksi muokattu:
Jep. Tämän takia en halua kiirehtiä pelin kanssa koska tuskin tulen ihan heti pelaamaan peliä uudestaan. Kun kaikki näpertely tehty niin peli on jo aikalailla nähty siinä vaiheessa. Ihan eri tilanne kun esim. Witcher 3:n kanssa.

EDIT: Huomasko muuten kukaan että viimeisimmän pätsin mukana tuli myös mahdollisuus pelata peli eri kielisillä audioilla? mm. alkup. Japani.

Hieno homma, koska nuo enkku ääninäyttelijät on aikamoisen hanurista.

Ääninäyttely kyl aika kuppasta enkuksi. Erityisesti Zeldan ääni häiritsee. Ei jotenki yhtään osu siihen mielikuvaan, mikä mulla on sen äänestä.
 
Nonih. Läpi meni. Sain kaikki divine beastit puolelleni ja löysin kaikki shrinet ja keräsin myös ison osan Korok seedseistä. Ne asiat mitkä pelissä loppupeleissä häiritsi oli tarinan vähyys ja turhat fetch questit ja peli olisi saanut myös olla vähän haastavampi. Muuten pelattavuus ja tekemisen paljous ja monimuotoisuus oli timanttia. Peli oli myös audiovisuaalisesti miellyttävä. Jatkoa odotellessa ja todellakin toivon että siinä tulevassa tarinallisessa lisärissä on enemmän tarinaa kun pääpelissä.

Overall arvosanaksi antaisin pelille varmaan erittäin vahvan 8 tai heikon 9. :)
 
Viimeksi muokattu:
Eniten ärsyttää aseiden hajoaminen muutaman iskun jälkeen. Vähänkin vaativampi hirviö, jättikokoisista bosseista ja guardianeista puhumattakaan niin aseet loppuvat yksinkertaisesti kesken.
Ps. Pelin alkupuolella vielä, shrinejä suoritettu 16 kipaletta
 
Itse en kokenut aseiden särkymistä ongelmaksi mutta kattelinkin vähän tarkemmin missä kohtaa kannattaa taistella ja missä vain hiippailla ohi tai kikkailla vihollinen kuoliaaksi muulla keinoin. Ei voinut mennä ihan samalla lailla miekka viuhuen kuin aikaisemmissa zeldoissa, mikä kyllä minusta oli ihan erillaisen hieno kokemus. Samoin kun keräili inventorin täyteen aseita aina kun löytyi (vaihtaen aina jonkun paremman heikomman tilalle) itse ainakin sain nuo aika hyvin riittämään.

Tuohon Hugh Jazzin viestiin viitaten myös itseä harmitti tarinan vähyys. Myöskin nuo sidequestit alkoivat käydä vähän tylsiksi varsinkin ne hae-jostain-jotain tehtävät koska ne eivät tuoneet mitään lisää tarinaan ja niistä ei saanut mitään järkevää vastineeksi (sillä itsellä ainakin tietyn pisteen jälkeen rahaa oli enemmän kuin tarvi).
 
Voi olla, että alkupuolen aseet ovat melkoista kuraa kestävyydeltään. Tehokkaiin ase on ollut tähän mennessä +34 long sword, joka hajosi kolmen iskun aikana versus 120 hp perusmölli. Jouskarit sentään kestävät ihan siedettävästi kulutusta, niin huonot kuin tehokkaammatkin. Lisko-miehiltä tippuu ajoittain ihan päteviä aseita, tosin vaarana on yhden iskin äkkikuolema, joten liskomiesten teurastus menee ninjailuksi.

Olen pelannut pääjuonen tuonne Hateno laboratorylle asti, jonka jälkeen iskee tyhjyys. Ilmeisesti pitäisi lähteä kiertämään karttaa neljän dungeonin perässä, ilman sen suurempia ohjeita tai etenemisreittejä. Josta päästäänkin ongelmaan nimeltä satunnainen vaikeustaso. Missään ei kerrota, mitä reittiä kannattaisi lähteä kiertämään, jolloin astuminen uudelle alueelle tietää joko äkkikuolemahelvettiä tai päätöntä samoilua pitkin maita ja mantuja. Turvallisten alueiden sivutehtävien varassa ei viitsisi grindata loputtomiin, koska ilman yritystä ja erehdystä ei tiedä mitä vaikeustasi tulee uudella alueella vastaan.

Pelin pääjuoni tuntuu muutenkin tyhjältä ja päälleliimatulta, eivätkä sivutehtävät ole pyrkineet mitenkään laajentamaan pääjuonta tähän mennessä. Lyhyesti ja ytimekkäästi: Pakollinen tutoriaali dementoituneella sankarilla -> grindaa pitkin jättimaista maailmaa -> kun on tarpeeksi grindattu niin käy listimässä iso paha mörrimöykky -> The End?
 
Olen pelannut pääjuonen tuonne Hateno laboratorylle asti, jonka jälkeen iskee tyhjyys. Ilmeisesti pitäisi lähteä kiertämään karttaa neljän dungeonin perässä, ilman sen suurempia ohjeita tai etenemisreittejä. Josta päästäänkin ongelmaan nimeltä satunnainen vaikeustaso. Missään ei kerrota, mitä reittiä kannattaisi lähteä kiertämään, jolloin astuminen uudelle alueelle tietää joko äkkikuolemahelvettiä tai päätöntä samoilua pitkin maita ja mantuja. Turvallisten alueiden sivutehtävien varassa ei viitsisi grindata loputtomiin, koska ilman yritystä ja erehdystä ei tiedä mitä vaikeustasi tulee uudella alueella vastaan.

Pelin pääjuoni tuntuu muutenkin tyhjältä ja päälleliimatulta, eivätkä sivutehtävät ole pyrkineet mitenkään laajentamaan pääjuonta tähän mennessä. Lyhyesti ja ytimekkäästi: Pakollinen tutoriaali dementoituneella sankarilla -> grindaa pitkin jättimaista maailmaa -> kun on tarpeeksi grindattu niin käy listimässä iso paha mörrimöykky -> The End?

Nykyhetken juoni on tosiaankin kiteytettävissä tuohon, ja se vähä tarinankerronta, mitä pelissä on, on oikeastaan kokonaan 100 vuoden takaisien tapahtumien selventämistä vähitellen.

Mutta tuohon dilemmaasi: Jos tahdot olla suhteellisen turvassa liian häijyiltä yllätyksiltä esim. etsiessäsi jotain divine beastia, niin kannattaa seurailla teitä eikä varta vasten könytä pitkin soita ja mäkiä – muutenkin teiden varsille on usein sijoitettu kaikenlaista hyödyllistä. Toki jos aikoo kulkea teitä pitkin, niin hevonen olisi näppärä olla.

Vaihtoehtoisesti ja samalla kannattaa myös lähteä valloittamaan torneja ja shrinejä. Torneistahan tulee näppäriä quick travel -sijainteja, joista on hyvä hyppiä liitovarjolla haluttuihin paikkoihin (sekä tietysti kartta avautuu). Shrinejä keräämällä taas saa healthia ja staminaa, jotka helpottavat elämää.

Niin joo, ja kannattaa tosiaan muistaa, että quick travelin voi tehdä aina, kesken taistelunkin. Eli rohkeasti vain vieraisiin paikkoihin, ja jos alkaa näyttää ihan liian kuumottavalta, niin ei muuta kuin livohkaan.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
258 257
Viestejä
4 487 766
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom