Tutkijat löysivät tavan pienentää nestemetallin lämpöresistanssia merkittävästi

Kaotik

Banhammer
Ylläpidon jäsen
Texasin yliopiston Cockrell-insinöörikoulun tutkijat ovat löytäneet uuden tavan tehostaa nestemetallin jäähdytystehoa merkittävästi sekoittamalla siihen keraamisia pölyä.
Tutkijat kehittivät mekanokemiallisen sekoitteen Galinstaanista (68 % gallium, 22 % indium ja 10 % tina) ja keraamisesta alumiininitridistä. Testien mukaan se laski nestemetallin lämpöresistanssia jopa 56-72 % pienemmäksi, kuin johtavat kaupalliset nestemetallit.

1731459729426.png

Lähde: Adding ceramic powder to liquid metal thermal paste improves cooling up to 72% says researchers

Koskahan tämä päätyy thermalgrizzlyltä ostettavaksi tuotteeksi?
ja mikähän mahtaa olla lämmönjohtavuuslukema W/mK? (korkein mitä olen itse nähnyt on 14,2 W/mk)

Nestemetallien ainakin (Conductonaut & Conductonaut xtreme) lämmönjohto kyky on jossain 60w/mk -70w/mk välissä. Tolla Kryosheetillä on myös lähes yhtä hyvä lämmönjohto. Tuo uusi on kyllä melko teston oloinen, jos ei mitään ongelmia tule tms. :D

Eittämättä mielenkiintoinen keksintö mutta pari olennaista kysymystä;
- miten paljon aine maksaa, eli kelpaako hinnaltaan kuluttajakäyttöön?
- voiko moista säilyttää huonelämpötilassa ja levittää helposti siis vaikka tuubista kuten kaikkia nykyaineita?
Em. ratkaisevat onko moinen kelvollinen kuluttajatuotteisiin vaiko rajautunee vain niihin harvoihin käyttökohteisiin joissa hinnalla ei ole väliä. NASA-luokan tuotteissahan hintahan ei juuri vaikuta mutta rahahan liikkuu massamarkkinoilla. Hyvä tuotehan myy aina jos hinta/laatu vain on kohdallaan.
Viittaan edellisessä lähinnä vaikkapa pikaliimojen ja WD-40'n suosioon, niissä kohtasivat edullinen hinta ja helppo käytettävyys liki missä tahansa.

Sitten pitäsi tietää, mten paljon tuo käytännössä vaikuttaa, vaikaan että täydellisellä kontaktilla ehkä mitattavissa, mutta toki mitä huonompi kontakti, niin enemmän hyötyä. Oon ootellu jäähyä, missä vesi osuu itse piihin. Aatellu jos toteuttais. CNC-konaistaja ja kohta kun vähän kauan edellisestä duunista, niin aion koneistaa kaikee ATK jäähy juttuja.

pitäsköhän pari kk päästä avata diy osiaan, että teen cad kuvista mitä pysyy jos joku haliaa. Melkein ilmaiseksi, materiaalin joutuu maksamaan ja pari egee tunti. Kaikki jäähdytys yms jutut on aika hyviä harjoituksia kouluun.

Sitten pitäsi tietää, mten paljon tuo käytännössä vaikuttaa, vaikaan että täydellisellä kontaktilla ehkä mitattavissa, mutta toki mitä huonompi kontakti, niin enemmän hyötyä. Oon ootellu jäähyä, missä vesi osuu itse piihin. Aatellu jos toteuttais. CNC-konaistaja ja kohta kun vähän kauan edellisestä duunista, niin aion koneistaa kaikee ATK jäähy juttuja.

pitäsköhän pari kk päästä avata diy osiaan, että teen cad kuvista mitä pysyy jos joku haliaa. Melkein ilmaiseksi, materiaalin joutuu maksamaan ja pari egee tunti. Kaikki jäähdytys yms jutut on aika hyviä harjoituksia kouluun.
Huono idea, vesi on huono lämmönjohtaja ja nestejäähdytyksen tehokkuus ylipäätään perustuu siihen että on jokin muu kappale välissä, joka kasvattaa pinta-alaa miltä se lämpö pääsee siirtymään veteen.

Huono idea, vesi on huono lämmönjohtaja ja nestejäähdytyksen tehokkuus ylipäätään perustuu siihen että on jokin muu kappale välissä, joka kasvattaa pinta-alaa miltä se lämpö pääsee siirtymään veteen.
Tietysti ne yhdistyisi, ja sitä piitä on vara urittaa ministi. Siihen vaikka vesi kovalla paineella. Ehkä toimis ehkä ei. Siitä voi olla ripoja myös.

Kaikee voi kokeilla. Prossunkin voi juottaa blokkiin tai vaikka jäähdyttää sitä ihs ympäröivääkin osaa vedellä. Hyöty voi olla pieni, mutta kaikee voi kokeilla, Lisäksi emoa voisi vesijäähdyttää prossukannan kohdalta. Vois 1C lähtä vaikka lämmöistä. Ja talvella moni saa kennon aika viileään kohtaan kämpästä jos haluu leikkiä ja vetää pitkät johdot koneesta. Toki nää on vaan villejä ideoita, mitä tuskin edes jaksan toteuttaa.

Statistiikka

Viestiketjuista
258 272
Jäsenet
74 190
Uusin jäsen
puririri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom