Varmaan osin myös tuo alkuasetelma maailmassa johtaa siihen miten hahmot asioita käsittelivät. Eli jos et kuulu "heimoon" niin olet vihollinen ja sinut pitää tappaa. Käytännössä tuossa maailmassa on sota käynnissä jossa on mukana tartunnan saaneet ja mikrofaktiot jotka taistelevat keskenään (firefly, WLF, yms). Lisäksi kun soppaan pistetään vielä se että henkilö on tappanut perheesi/kaverisi niin tuskin siinä tupakan ääressä aletaan porisemaan että miksi sinusta tuntuu nyt pahalle ja olisiko joku muu ratkaisu tähän kuin tappeleminen. Vaikka toisaalta niinkin voisi tehdä, mutta peli olisi voinut olla hyvin erilainen.
Mielestäni Ellie kyllä tiesi tarkkaan miksi Joel tapettiin. Siihen viittasin myös pelin viimeinen kohtaus jossa Ellie ja Joel keskustelevat asiasta. Mitä tulee immuniteettiin niin eikö se ollut ykkösosan teemana aika pitkälti? Toki jos ykkönen pelaamatta niin voipi jäädä aika tyhjäksi tuo osasto.
Abbyllä pelaamiseen samat tuntemukset täälläkin. Tosin kasvoin siihen hahmoon kiinni itse.
Lopetus oli sinällään osuva, että se oli Ellielle ihan oikein että jäi yksin ja lähti miettimään tekosiaan jonnekkin metsään. Ehkä lähti Dinan luokse Jacksoniin tai ehkä lähti hirttämään itsensä lähimpään puuhun. Tuo on varmasti pelaajan kuviteltavissa. Itse ensin säälin Ellietä mutta nyt tuntuu että ehkä tappoi itsenä ja siellä olkoot.
Kuitenkin loppupeleissä se mitä Ellie teki oli aika moraalitonta ja häijyä monia ihmisiä kohtaan (mukaan lukien Dina).
Nää on just hyviä nää spekulaatiot ja selkeästi erilaisia mielipiteitä pelistä. Tämä on melkeinpä jo ihan oma genrensä pelinä: Psykologinen-elokuvapeli-shooter-hiippailu. Hehe.