Testissä NVIDIA GeForce RTX 5090 Founders Edition

DLSS 4:llä päästään nykypeleillä kaikilla herkuilla sinne 4k 240 Hz OLED/QD-OLED -näyttöjen virkistystaajuuksiin ja saadaan niistä kaikki irti
Tarpeeksi vaan kerrointa lossless scalingin ruutuhallusinaattorilla ja moinen onnistuu kortilla ku kortilla. Kuvanlaatu ei ole täydellinen mut ei ole kyllä DLSS4:lläkään.

ruutuhallusinoinnin mieltäminen suorituskyvyksi on vähän outoa hommaa.
 
Tuota on tullut kuolattua, mutta sairastumisen jälkeen tulee näitä AI-hommia enää tehtyä harrasteena kotona, eikä 20k€ Quadro-korttia voi oikein siihen perustella. Parin tonnin pelikortti vielä nippanappa menee harrastuksen piikkiin.

Vaikka iO-Tech on pitkälti pelaajille suunnattu (kuten lähes jokainen 5090 arvostelun tehnyt), olisi silti tosi kiva saada vertailuihin myös AI softia enemmän. Stable Diffusion (SDXL, Flux Dev), videot (CogVideo, Hunyuan) ja kaupalliset kuten Topaz olisi erittäin tervetulleita benchmarkeissa.
Vähän samaa täälläkin, ei tää pelikortiksi varsinaisesti menis, vaikka pc:llä pelaankin, mutta AI hommeleihin tämä olisi aivan mahtava, toki tää 4090 jaksaa vielä, varsinkin kun tässä muistia. Uudet SDXL ja sen ilmaset työkalut myös imaisee RAM:ia kiitettävästi, joten 32Gb vaaditaan. Kunhan saan ton AM5 prossun ja koneen viimein rakenneltua siihen tulee sitten 64Gb RAM:ia.

Mutta ei tää io-tech kuitenkaan ole mikään AI keidas, hyvä kuitenkin jos jotain yksittäistä testiä ainakin tulee, muutenkin nämä AI työkalut, ammattilaisille ja kotiharrastajillekin kehittyy koko ajan, tähän tiedonhakuun on reddit aivan hyvä ja githubien kommenteista löytyy kans, kannattaa tehdä github tunnus niin pääsee osallistumaan, jos on tarvis.
 
Tarpeeksi vaan kerrointa lossless scalingin ruutuhallusinaattorilla ja moinen onnistuu kortilla ku kortilla. Kuvanlaatu ei ole täydellinen mut ei ole kyllä DLSS4:lläkään.
Oon lossless scaling testannut ja se sopii vanhoihin 60 fps lukittuihin peleihin, mutta pitää muistaa että siinä on paljon suurempi latenssi kun nvidian frame generationissa. Pitänee silti testata sitä cyberpunkissa, josko ois pelattava 3x tai 4x.
 
Vääntö riittää ihan hyvin ilman DLSS jos ei ole tarvetta käyttää RT:tä.
RT vain on niin raskas, että sen kanssa on pakko käyttää skaalaimia jos siitä haluaa nauttia.
Unohdat sen, että se rt on juuri se jolla nVidia paukuttelee henkseleitään. Jos otat sen pois, myönnät käytännössä samalla, että korttisi vääntö ei riitä.
 
Tähän hieman liittyen, eilen ainakin huomasin Cyberpunkissa uuden "RTX 50-sarja" päivityksen myötä Transformer malli vrt. CNN pudotti ~3-5 fps suorituskykyä kauttaaltaan 4090:llä, vaikka piti olla tuon verran nopeampi. Tiedä sitten, onko tilanne sama 50-sarjan julkaisuajurin kanssa, mutta näin ainakin tällä hetkellä.

Cyberpunk 2077 Screenshot 2025.01.19 - 17.58.44.89.jpgCyberpunk 2077 Screenshot 2025.01.23 - 16.59.14.92.jpg
Ei kait missään ollut mainittu, että tuo uusi transformer malli parantaisi suorituskykyä, kuvanlaatua kylläkin.
Nvidian omalla videolla mainittuna, että uusi malli vaatii enemmän vääntöä, joten ihan oletettavasti fps hieman laskee (sama pieni tiputus näkynyt eri youtube 5090 arvosteluissa):

1737708924289.png
 
Tähän hieman liittyen, eilen ainakin huomasin Cyberpunkissa uuden "RTX 50-sarja" päivityksen myötä Transformer malli vrt. CNN pudotti ~3-5 fps suorituskykyä kauttaaltaan 4090:llä, vaikka piti olla tuon verran nopeampi. Tiedä sitten, onko tilanne sama 50-sarjan julkaisuajurin kanssa, mutta näin ainakin tällä hetkellä.

Cyberpunk 2077 Screenshot 2025.01.19 - 17.58.44.89.jpgCyberpunk 2077 Screenshot 2025.01.23 - 16.59.14.92.jpg
Transformer-malli on 4 kertaa raskaampi kuin CNN eli sen pitäisikin laskea suorituskykyä jonkin verran. Mitään tarkkoja lukuja nVidia ei tosin ole antanut. Riippunee pelistäkin, että minkä verran vaikuttaa.
 
Oon lossless scaling testannut ja se sopii vanhoihin 60 fps lukittuihin peleihin, mutta pitää muistaa että siinä on paljon suurempi latenssi kun nvidian frame generationissa. Pitänee silti testata sitä cyberpunkissa, josko ois pelattava 3x tai 4x.
Ei kai siinä niin kauheasti latenssia tule, ainakaan uusimmalla versiolla? reflex 2 vaan päälle pelistä toki ensin jne.

edit: uusin versio on lagiltaan jotakuinkin vastaava kuin DLSS4, noin 1 frametime.
 
Viimeksi muokattu:
Onko näille olemassa minkälaisia tapoja benchmarkata?
Ei synteettisiä testejä, mutta jos tekee vaikka hatusta vedettynä 20s videon. niin jollain muutaman vuoden vanhalla kortilla ehdit juosta sinä aikana maratonin ja parhaimmalla 4xxxx tai 5xxxx kortilla ehdit hakea kahvia ja tehdä voileivän.
lisäksi vähämuistisella kortilla laatua joutuu laskemaan.
 
Transformer-malli on 4 kertaa raskaampi kuin CNN eli sen pitäisikin laskea suorituskykyä jonkin verran. Mitään tarkkoja lukuja nVidia ei tosin ole antanut. Riippunee pelistäkin, että minkä verran vaikuttaa.
Uusi frame generation versio on taas kevyempi, niin jos sitä käyttää on lopputulos laadullisesti parempi kuin aiemmin ja fps hieman parempi oman testin mukaan.
 
Hyvä että vähän feilasi tämä sukupolvi. Toivottavasti seuraava mokaa myös niin AMD pääsee mukaan pippaloihin. Minusta ainakin negatiivista kehitystä että uusi on virtasyöppö ja tuuletin huutaa entistä mallia enemmän. Sopii just johonkin räkkiin ym. jossa ei äänet häiritse, mutta kotikoneeseen ei kovin hyvin. Tiedä sitten onko 5080 ja 5070 menneet samaan suuntaan vai ollaanko tehty fiksummin niiden suhteen?
 
Unohdat sen, että se rt on juuri se jolla nVidia paukuttelee henkseleitään. Jos otat sen pois, myönnät käytännössä samalla, että korttisi vääntö ei riitä.
Yhtälailla se paukuttelee sitä että AI on pelikäytössä se nykyisyys ja tulevaisuus. Ei path tracingia ole tarkoitettu käytettäväksi ilman DLSS.
Jos mittari on se että uusien pelien pitää pyöriä ilman skaalaimia raskaimmilla asetuksilla plus 60fps 4k:lla, niin tuota tuskin tulee enää koskaan tapahtumaan, eli kaikki tulevat kortit ovat mielestäsi surkeita.
 
Viimeksi muokattu:
Yhtälailla se paukuttelee sitä että AI on pelikäytössä se nykyisyys ja tulevaisuus. Ei path tracingia ole tarkoitettu käytettäväksi ilman DLSS.
Jos mittari on se että uusien pelien pitää pyöriä ilman skaalaimia raskaimmilla asetuksilla plus 60fps 4k:lla, niin tuota ei tule enää koskaan tapahtumaan, eli kaikki tulevat kortit ovat mielestäsi surkeita.
Ei suinkaan. Path tracing taitaa olla raskain mitä peleissä nyt käytetään ja tuo 5090 ei ole enää kovin kaukana siitä 60fps rajasta. Jo seuraava generaatio saattaa pystyä siihen
 
jaa, itse rtx 3070 msi gaming x trio omistajana olen tottunut max 64c lämpöön ja max 30 desibeliin. rtx 5090 näyttiksellä lämpöä sellaiset 80c ja ja 40db ääntä, joka on jo aika häiritsevä omasta mielestäni. Olisivat vain suosiolla tehneet muuten saman ratkaisun, mutta 3 korttipaikan korkuisena.

Kai nyt ymmärretään se että 3070 on about 200W kortti siinä missä 5090 puskee yli 500W monessa pelissä?

5090:n saa undervoltattua ilmeisesti jolloin melukin tippuu selvästi.

Minusta tämä 5090FE on todella kova saavutus jäähdytyksen osalta, kukaan ei ole aikaisemmin onnistunut lähellekkään samoihin jäähdytystehoihin 2-slotin tilassa.
 
Ei suinkaan. Path tracing taitaa olla raskain mitä peleissä nyt käytetään ja tuo 5090 ei ole enää kovin kaukana siitä 60fps rajasta. Jo seuraava generaatio saattaa pystyä siihen
Niin, seuraava generaatio saattaa pystyä siihen nykyisissä peleissä eli vanhoissa, ei uusissa.
 
Hyvä että vähän feilasi tämä sukupolvi. Toivottavasti seuraava mokaa myös niin AMD pääsee mukaan pippaloihin. Minusta ainakin negatiivista kehitystä että uusi on virtasyöppö ja tuuletin huutaa entistä mallia enemmän. Sopii just johonkin räkkiin ym. jossa ei äänet häiritse, mutta kotikoneeseen ei kovin hyvin. Tiedä sitten onko 5080 ja 5070 menneet samaan suuntaan vai ollaanko tehty fiksummin niiden suhteen?
5090 on kuitenkin kaikista energiatehokkain pelikortti jos verrataan FPS/W lukua. Lämmin ja äänekäs tuo kyllä on, mutta varmasti AIB-kortit korjaavat tuon asian.
 
Mikä kortti on energiatehokkaampi?

Ja tuokin on vain cyberpunkissa. Joissain testeissä taitaa 4090 mennä myös edelle jos tarkastellaan laajemmin.
 
Niin, seuraava generaatio saattaa pystyä siihen nykyisissä peleissä eli vanhoissa, ei uusissa.
Pelintekijät eivät pysty suuremmin lisäämään sitä raskautta koska iso osa nykyisistä korteista ei pysty kunnolla edes tämänhetkisiin efekteihin. Jos peli on liian raskas, se ei myy massoille ja ne myyntimäärät ovat se kuningas
 

Ja tuokin on vain cyberpunkissa. Joissain testeissä taitaa 4090 mennä myös edelle jos tarkastellaan laajemmin.
No olihan siinä eroa, että 4080 4W ja 5090 4.2W eli omasta mielestäni käytännössä aika sama lukema.

Edit. Muutenkin aika kummallista miten korkealla tuo 7900 XTX on tuossa testissä. Omien kokemuksien mukaan se haukkaa raskaammissa peleissä sen 420W siinä missä 4090 kuluttaa myös 400-450W, sillä erolla että suorituskyky on paljon parempi 4090:lla.
 
Viimeksi muokattu:
No olihan siinä eroa, että 4080 4W ja 5090 4.2W eli omasta mielestäni käytännössä aika sama lukema.

Edit. Muutenkin aika kummallista miten korkealla tuo 7900 XTX on tuossa testissä. Omien kokemuksien mukaan se haukkaa raskaammissa peleissä sen 420W siinä missä 4090 kuluttaa myös 400-450W, sillä erolla että suorituskyky on paljon parempi 4090:lla.
No väitteesi oli että 5090 on energiatehokkain kortti. Ei ole.

Parissa vuodessa ei mitään kehitystä ja tämä pitäisi olla jotenkin hyvä asia?
 
No väitteesi oli että 5090 on energiatehokkain kortti. Ei ole.

Parissa vuodessa ei mitään kehitystä ja tämä pitäisi olla jotenkin hyvä asia?
@_j03_
Oli oma mokani että en kirjoittanut RT päällä energiatehokkain kortti, myönnän sen.

5000-sarjan kortit ovat edelleen TSMC:n 4 nanometrin prosessilla valmistettuja ja tästä syystä ei mitään huomattavasti parempaa energiatehokkuutta voitukaan odottaa. Sitten kun valmistusprosessi taas kehittyy niin näin tulee käymään.

Nuo 4000-sarjalaiset olivat todella iso hyppy eteenpäin energiatehokkuudessa. Esimerkiksi 4090 RT-käytössä oli 120% suorituskykyisempi kuin 3090 ti, mutta tuo 3090 ti kulutti enemmän virtaa. Ja lähteenä tuohon io-techin 4090 testiartikkeli.




Edit. Muokkasin viestiä niin että vastasin myös kysymykseen ja muotoilin muutenkin järkevämmäksi.
 
Viimeksi muokattu:
Uusi frame generation versio on taas kevyempi, niin jos sitä käyttää on lopputulos laadullisesti parempi kuin aiemmin ja fps hieman parempi oman testin mukaan.
Uusi framegen (myös 40-sarjalle) tulee vasta DLSS 4 myötä 50-sarjan ajureilla, ellet ole jostain saanut noita pressiajureita napattua. Tällä hetkellä Transformer RT ainoa uusi malli, jota pystyy testaamaan ennen uusia ajureita.
 
No väitteesi oli että 5090 on energiatehokkain kortti. Ei ole.

Parissa vuodessa ei mitään kehitystä ja tämä pitäisi olla jotenkin hyvä asia?
No, ajat muuttuu. Sen kummemmin en noista tekniikoista ymmärrä, mutta samankaltainen debatti tais olla aikoinaan, kun prossujen kellotaajuus ei enää noussutkaan samassa suhteessa mihin oli totuttu joskus 2000-luvun alkupuolelta. Tuossa toki kehitys oli ehkä selvemmin nähtävillä vs. nämä nykyiset näytönohjaimet.
 
Tutkin hieman testikokoonpanon ja prosessorin lämpötiloja RTX 5090 Founders Editionilla ja artikkeliin päivitetty vielä lisätietoa:



GeForce RTX 5090 Founders Editionin jäähdytysratkaisussa tuulettimet puhaltavat näytönohjaimen läpi kaiken lämpimän ilman kohti prosessoria ja kotelon kattoa. Jos prosessoria jäähdytetään AIO-nestejäähdytyksellä, jonka jäähdytin on asennettu kotelon kattoon, suurin osa GeForce RTX 5090:n tuottamasta lämmöstä työnnetään katosta ulos jäähdyttimen läpi.

io-techin testikokoonpanossa käytössä olevan Ryzen 7 9800X3D -prosessorin lämpötila nousi pitkäkestoisessa 3D-rasituksessa 70 asteeseen ja Corsairin AIO-nestejäähdytyksen nesteen lämpötila 50 asteeseen, kun GeForce RTX 4090 Founders Editionilla prosessori toimi samoissa olosuhteissa keskimäärin 60-asteisena ja nesteen lämpötila oli 40 astetta. Lämpötiloja analysoimalla pystyttiin toteamaan, että 4090:n tapauksessa kotelon takatuuletin poistaa suurimman osan lämpimästä ilmasta kotelosta, kun 5090:n tapauksessa lämmin ilma poistuu ensisijaisesti kotelon katosta. GeForce RTX 5090 Founders Editionin kanssa kotelojäähdytykseen on syytä kiinnittää aiempaa enemmän huomiota ja optimaalisin jäähdytys prosessorille on todennäköisesti tehokas ilmajäähdytys.
 
Tähän hieman liittyen, eilen ainakin huomasin Cyberpunkissa uuden "RTX 50-sarja" päivityksen myötä Transformer malli vrt. CNN pudotti ~3-5 fps suorituskykyä kauttaaltaan 4090:llä, vaikka piti olla tuon verran nopeampi. Tiedä sitten, onko tilanne sama 50-sarjan julkaisuajurin kanssa, mutta näin ainakin tällä hetkellä.

Cyberpunk 2077 Screenshot 2025.01.19 - 17.58.44.89.jpgCyberpunk 2077 Screenshot 2025.01.23 - 16.59.14.92.jpg
4090:llä testasin Cyberpunk 2077 pikaisesti 4k Ray Tracing Ultra + Frame Gen:

Transformer: 115 FPS
CNN: 119 FPS
 
Uusi framegen (myös 40-sarjalle) tulee vasta DLSS 4 myötä 50-sarjan ajureilla, ellet ole jostain saanut noita pressiajureita napattua. Tällä hetkellä Transformer RT ainoa uusi malli, jota pystyy testaamaan ennen uusia ajureita.
No muotoilun vähän epäselvästi. Eli myös vanhaa 2x frame geniä joka toimii 4000-sarjalla on parannettu. Sitä voi testata cyberpunkissa eilisen päivityksen jälkeen.

Tämä tieto on nvidian dlss4 materiaaleissa.

Ei tarvita uusia ajureita.
 
Saisiko tähän linkkiä? Itse kyllä vielä melkein pysyn väitteessä, että tuo ominaisuus on DLSS 4 ajurien puolella. Voin toki olla väärässä.
No peli päivittää uudet dll tiedostot skaalaukselle, ray reconstruction ja frame gen.

Meinaatko että koska on vanha ajuri, uudet dll tiedostot ei ole käytössä? Todistetusti ainakin transformer model toimii ilman uusia ajureita jo nyt. FG osalta testaus on vaikeampaa, mutta kai vanhan dll vois laittaa ja kokeilla.
 
Saisiko tähän linkkiä? Itse kyllä vielä melkein pysyn väitteessä, että tuo ominaisuus on DLSS 4 ajurien puolella. Voin toki olla väärässä.
CP77 patch noteissa:
DLSS 4 also introduces faster single Frame Generation with reduced memory usage for RTX 50 and 40 Series.

Tuore DLSS .dll voidaan tosiaan toimittaa (ja yleensä toimitetaankin) pelin mukana.
 
No peli päivittää uudet dll tiedostot skaalaukselle, ray reconstruction ja frame gen.

Meinaatko että koska on vanha ajuri, uudet dll tiedostot ei ole käytössä? Todistetusti ainakin transformer model toimii ilman uusia ajureita jo nyt. FG osalta testaus on vaikeampaa, mutta kai vanhan dll vois laittaa ja kokeilla.
Kyllähän ne uudet dll on käytössä, mutta ajurit loppupeleissä määrää, miten FG toimii. Voihan tuo uusi FG olla jo sisällä, mutta siinä tapauksessa uuden FG:n ero 4090:llä on kyllä täysin virhemarginaalien sisällä omissa testeissä.
 
Vääntö riittää ihan hyvin ilman DLSS jos ei ole tarvetta käyttää RT:tä.
RT vain on niin raskas, että sen kanssa on pakko käyttää skaalaimia jos siitä haluaa nauttia.

Siinä on vaan se että moni joka maksaa jopa päälle 2500€ näytönohjaimesta ei halua pelata peliä ilman säteenseurantaa vaan jotenkin otaksuu että tuolla hinnalla peliä voisi pelata ilman skaalaimia.. mutta ehkä sitten jo 6000 tai 7000 sarjassa...
 
Voisitko Sampsa ajaa testit Stable Diffusion XL tai Flux FP16malleilla! Kiitos. Netistä olen löytänyt vain testiohjelmiin integroituja testejä, jotka eivät testaajilla toimineet koska ohjelmistot vaativat päivitykset. Iso käyttökohde 5090 kortille on nimen omaan erilaiset Ai-mallit.

(flux 1. asenna forge, 2 hanki malli esim civitai, 3 testit)
 
Eiköhän se path tracing lisätty Cyberpunkkiin ihan nVidian pyynnöstä joten on noloa, että niiden kortti ei vaan jaksa
RT/PT on sellainen teknologia, jonka käyttöönottoon pelien kehittäjillä on aika isot interessit. Säästyy todella paljon kehittäjien työaikaa, kun ei tarvitse esipaistella valaistusta kenttiin. Veikkaan, että seuraavan sukupolven konsoleissa on panostettu todella suuresti PT/AI kyvykkyyteen ja perinteinen rasterointi jää pikkuhiljaa pois.
 
Kyllähän ne uudet dll on käytössä, mutta ajurit loppupeleissä määrää, miten FG toimii. Voihan tuo uusi FG olla jo sisällä, mutta siinä tapauksessa uuden FG:n ero 4090:llä on kyllä täysin virhemarginaalien sisällä omissa testeissä.
Voi olla että ero on pieni, testaan itekin kohta.

Mutta oma käsitys taas on että ajurit hyvin vähän vaikuttaa dlss toimintaan ja voit heittää uusia tiedostoja käyttöön vaikka ei ajurit olis uusimmat. Voin olla väärässäkin.
 
Siinä on vaan se että moni joka maksaa jopa päälle 2500€ näytönohjaimesta ei halua pelata peliä ilman säteenseurantaa vaan jotenkin otaksuu että tuolla hinnalla peliä voisi pelata ilman skaalaimia.. mutta ehkä sitten jo 6000 tai 7000 sarjassa...
Lähes jokainen joka ostaa 2500€ näytönohjaimen, tietää tasan tarkkaan mihin se kykenee ja on asiaan erittäinkin perehtynyt.
Ne jotka eivät ole asiaan perehtyneitä, käyttävät skaalaimia varmasti täysin onnellisina ja tietämättä, että resoluutio oikeasti on niillä matalempi.
 
Tarpeeksi vaan kerrointa lossless scalingin ruutuhallusinaattorilla ja moinen onnistuu kortilla ku kortilla. Kuvanlaatu ei ole täydellinen mut ei ole kyllä DLSS4:lläkään.

ruutuhallusinoinnin mieltäminen suorituskyvyksi on vähän outoa hommaa.
Nyt alkaa olla aika "sour grapes" meininki. Jos testaaja sanoo, että ominaisuus toimi ja tuntui pelatessa hyvältä, niin onko sillä mitään väliä, että lopputulos oli tuotettu eri tavalla, kuin perinteisessä rasteroinnissa?
Huomatan tässä taas kertaalleen, että kaikki tietokonegrafiikka on lähtökohtaisesti feikkiä ja vain lopputuloksella on väliä. Jos sulla on 240Hz sisällön toistoon optimoitu näyttö, niin tuo 60fps -> 240fps frame gen latenssioptimoinneilla on varmaan aika no-brainer yksinpeleissä.
 
Nyt alkaa olla aika "sour grapes" meininki. Jos testaaja sanoo, että ominaisuus toimi ja tuntui pelatessa hyvältä, niin onko sillä mitään väliä, että lopputulos oli tuotettu eri tavalla, kuin perinteisessä rasteroinnissa?
Huomatan tässä taas kertaalleen, että kaikki tietokonegrafiikka on lähtökohtaisesti feikkiä ja vain lopputuloksella on väliä. Jos sulla on 240Hz sisällön toistoon optimoitu näyttö, niin tuo 60fps -> 240fps frame gen latenssioptimoinneilla on varmaan aika no-brainer yksinpeleissä.
Kai se olis hyvä käyttää sit muillaki korteilla vastaavia ominaisuuksia ja siten tehdä vähän reilumpaa vertailua?

Kuvaa vaikka sit että ”kaikissa artefakteja, ehkä vähän vähemmän ärsyttäviä sellasia dlss4:llä vs. muut”.

Latenssioptimoinnit on aina hyvä juttu ja tietysti kaikilla aina käytössä, älä ala niillä sotkemaan keskustelua turhaan.

Ja jos suorituskyky = fps, tekniikasta riippumatta, niin eikö kannattais laittaa se 20x ruutugenerointi aina päälle. 500% ”suorituskyky” vrt. dlss4. :kahvi:

Edit: tai laittaa molemmat päälle jolloin saadaan yhdestä ruudusta 80 ruutua!

Edit2: hyvä tapa vertailla kortteja vois olla pistää kaikille korteille teholuokasta riippumatta generointia ja skaalausta päälle kunnes ollaan siinä maagisessa 4k240 tasossa ja sit yrittää vertailla kuvanlaatua ja latenssia. Se että generaatiot lyödään päälle vain yhdellä kortilla yhdellä tekniikalla on pikkasen epämääräistä toimintaa, vaikka toki varmaan nvidian arvostelumateriaaleissa näin on toimittukkin.
 
Viimeksi muokattu:
RT/PT on sellainen teknologia, jonka käyttöönottoon pelien kehittäjillä on aika isot interessit. Säästyy todella paljon kehittäjien työaikaa, kun ei tarvitse esipaistella valaistusta kenttiin. Veikkaan, että seuraavan sukupolven konsoleissa on panostettu todella suuresti PT/AI kyvykkyyteen ja perinteinen rasterointi jää pikkuhiljaa pois.
Indiana Jonesin jälkeen uusi Doom on seuraava peli, joka vaatii RT kortin:
Taking full advantage of modern hardware on all platforms, idTech8 ushers in a new era of gameplay performance and visual fidelity featuring all-new dynamic interactive ray-traced lighting and shadows, higher-fidelity image quality, increased gore and destruction and so much more.
 
Lähes jokainen joka ostaa 2500€ näytönohjaimen, tietää tasan tarkkaan mihin se kykenee ja on asiaan erittäinkin perehtynyt.
Ne jotka eivät ole asiaan perehtyneitä, käyttävät skaalaimia varmasti täysin onnellisina ja tietämättä, että resoluutio oikeasti on niillä matalempi.
Tunnustan, en ole täysin perillä kaikista noista uusista ominaisuuksista. Viivan alle jää se, että tuo tulee olemaan merkittävä päivitys 3080ti:lle.
Pelit pyörii hyvin karkit päällä ja mitä en huomaa/tiedä, tuskin minua myös häiritsee. :cool:
 
Indiana Jonesin jälkeen uusi Doom on seuraava peli, joka vaatii RT kortin:
Taking full advantage of modern hardware on all platforms, idTech8 ushers in a new era of gameplay performance and visual fidelity featuring all-new dynamic interactive ray-traced lighting and shadows, higher-fidelity image quality, increased gore and destruction and so much more.

Eli taitanee olla minimi se 5090 noihin peleihin, siitä riittää katetta jaella nahkatakki ukon :)
 
Voisitko Sampsa ajaa testit Stable Diffusion XL tai Flux FP16malleilla! Kiitos. Netistä olen löytänyt vain testiohjelmiin integroituja testejä, jotka eivät testaajilla toimineet koska ohjelmistot vaativat päivitykset. Iso käyttökohde 5090 kortille on nimen omaan erilaiset Ai-mallit.

(flux 1. asenna forge, 2 hanki malli esim civitai, 3 testit)
Voitko laittaa YV tldr asennuksesta ja mitä testata niin voin edes teoriassa jossain vaiheessa asiaan perehtyä, kiitos. Valitettavasti nyt on niin monta rautaa tulessa ja aikataulut on tiukat, että on hankala lennosta alkaa selvittämään mitään uutta, josta ei ole kokemusta.
 
Voisitko Sampsa ajaa testit Stable Diffusion XL tai Flux FP16malleilla! Kiitos. Netistä olen löytänyt vain testiohjelmiin integroituja testejä, jotka eivät testaajilla toimineet koska ohjelmistot vaativat päivitykset. Iso käyttökohde 5090 kortille on nimen omaan erilaiset Ai-mallit.

(flux 1. asenna forge, 2 hanki malli esim civitai, 3 testit)
Vaihtoehtona ComfyUI ja latailee vaan workflowt valmiiksi eri testejä varten. Arvosteluhommiin todnäk vähemmän työtä, kun voi vain vaihtaa tabia ja ajella eri workflowt ja copypastettaa kauanko aikaa meni tai montako framea AI videota riitti VRAM.
 
Kyllähän ne uudet dll on käytössä, mutta ajurit loppupeleissä määrää, miten FG toimii. Voihan tuo uusi FG olla jo sisällä, mutta siinä tapauksessa uuden FG:n ero 4090:llä on kyllä täysin virhemarginaalien sisällä omissa testeissä.
Noniin. Epätieteellistä testiä modatulla Cyberpunkilla, voi olla että peli "bugaa". Mutta silti väittäisin että uusi FG-versio on käytössä ilman uusia ajureita.

Kun yhdistää sen että nyt voi ottaa RR käyttöön, tuli semmoinen kiva 10-20 fps boosti peliin "ilmaiseksi" ja paremmalla laadulla.

Uusin DLL pelin hakemistossa
1737717254370.png


Vanhempi 3.8.1. DLL pelin hakemistossa
1737717287579.png
 
Kai se olis hyvä käyttää sit muillaki korteilla vastaavia ominaisuuksia ja siten tehdä vähän reilumpaa vertailua?

Kuvaa vaikka sit että ”kaikissa artefakteja, ehkä vähän vähemmän ärsyttäviä sellasia dlss4:llä vs. muut”.

Latenssioptimoinnit on aina hyvä juttu ja tietysti kaikilla aina käytössä, älä ala niillä sotkemaan keskustelua turhaan.

Ja jos suorituskyky = fps, tekniikasta riippumatta, niin eikö kannattais laittaa se 20x ruutugenerointi aina päälle. 500% ”suorituskyky” vrt. dlss4. :kahvi:

Edit: tai laittaa molemmat päälle jolloin saadaan yhdestä ruudusta 80 ruutua!

Edit2: hyvä tapa vertailla kortteja vois olla pistää kaikille korteille teholuokasta riippumatta generointia ja skaalausta päälle kunnes ollaan siinä maagisessa 4k240 tasossa ja sit yrittää vertailla kuvanlaatua ja latenssia. Se että generaatiot lyödään päälle vain yhdellä kortilla yhdellä tekniikalla on pikkasen epämääräistä toimintaa, vaikka toki varmaan nvidian arvostelumateriaaleissa näin on toimittukkin.

Aiemmin viittasit tuolla minun viestiin DLSS 4 liittyen, meidän testeissä on kaikilla näytönohjaimilla käytössä ne ominaisuudet, mitä on käytettävissä. Sen reilumpaa vertailua ei mielestäni saa aikaiseksi ja on tietysti ymmärrettävä, että nykyään ei enää näillä tekoälyominaisuuksilla vertailla omenoita omenoihin vaan päärynöitä appelsiineihin.

Tarpeeksi vaan kerrointa lossless scalingin ruutuhallusinaattorilla ja moinen onnistuu kortilla ku kortilla. Kuvanlaatu ei ole täydellinen mut ei ole kyllä DLSS4:lläkään.

ruutuhallusinoinnin mieltäminen suorituskyvyksi on vähän outoa hommaa.
Lisätääs listaan muiden täällä esiintyneiden termien jatkoksi:

- Feikkiruudut
- Kuvanpaskomistekniikat
- Ruutuhallusinaattori/ruutuhallusinaatio
 
Noniin. Epätieteellistä testiä modatulla Cyberpunkilla, voi olla että peli "bugaa". Mutta silti väittäisin että uusi FG-versio on käytössä ilman uusia ajureita.

Kun yhdistää sen että nyt voi ottaa RR käyttöön, tuli semmoinen kiva 10-20 fps boosti peliin "ilmaiseksi" ja paremmalla laadulla.
Kiitos lisätesteistä, tuossa on kyllä huomattavaa parannusta. Onkohan tämä 5900X pullonkaulana. :hmm:
 
Aiemmin viittasit tuolla minun viestiin DLSS 4 liittyen, meidän testeissä on kaikilla näytönohjaimilla käytössä ne ominaisuudet, mitä on käytettävissä. Sen reilumpaa vertailua ei mielestäni saa aikaiseksi ja on tietysti ymmärrettävä, että nykyään ei enää näillä tekoälyominaisuuksilla vertailla omenoita omenoihin vaan päärynöitä appelsiineihin.
Nykyään on kuitenkin jo saatavilla kolmansien osapuolien frame gen toteutuksia joilla saa kaikki kortit ”suorituskyvyltään” samalle 4k240 tasolle. On vähän hassua käyttää vain yhtä 4x toteutusta yhdellä kortilla, kun 4x, tai jopa 20x toteutuksen saisi kaikille korteille. Vertailee sit vaikka saavutettavaa kuvanlaatua, kun ”suorituskyky” on kaikilla sama. Nyt kuvanlaatu on verrokeilla eri, mutta silti on laitettu kortit mukamas samalle ”suorituskyky”-mittarille.

Edit: kaikki samalle ”suorituskyvylle” erilaisilla skaalauksilla ja generoinneilla, sit jokasesta lyhyt klippi josta näkee artefaktien määän ja lopuks mitattu latenssi sekä arvostelijan huomiot. IMO ainoa järkevä tapa verrailla kortteja kun vedetään generoinnit päälle. Siinä huomiodaan valmistajien omat skaalaimet ja generaattorit, ja vertaillaan käyttäjälle näkyviä asioita (kuvanlaatu, viive) ”suorituskyky”normalisoituna.
Ruutuhallusinaattori
Eikö toi uusin dlss4 ole nimenomaan transformer malli? Luulin että termi on aika tarkka.
 
Viimeksi muokattu:

Statistiikka

Viestiketjuista
265 719
Viestejä
4 598 701
Jäsenet
75 695
Uusin jäsen
jurimiitri

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom