Minusta TPU soveltuu IO-techiä tai HUB:a huonommin 8 Gt vs. 16 Gt -vertailuun, koska kaikki mistä näytetään numeroarvoja, ovat joko on aivan puhdasta rasteritestiä tai sitten RT niin täysillä, että 16:kin pyörii hieman liian hitaasti. Eikä DLSS tai FG ole TPU:lla lainkaan käytössä, vaikka todellisuudessa moni 1440p-pelaaja varmasti käyttää noita ominaisuuksia.
Sanoit: "TPU:n testijoukossa 1 % low on identtinen 16 gigan mallin kanssa...". Totta, jos 1440p-minimeissä 3,9 % nopeampaa 16-gigaista voi kutsua identtiseksi. Pääsyynä on se, että tuossa luvussa eivät ole lainkaan mukana RT tai FG, joiden kytkeminen pudottaa kasigigaisen kyydistä, kuten IO ja HUB osoittivat. Toinen on se, että kasigigainen boostasi korkeammalle. Tämän takia 16 Gt oli 1440p:llä (avg. FPS) 17 pelissä keskimäärin 1,9 % hitaampi ja seitsemässä pelissä keskimäärin 20,9 % nopeampi. Jälkimmäisiä oli vähemmän, joten viidenneksen nopeusetu niissä laimeni koko 24 pelin keskiarvossa niin, että 16-gigainen oli vain 3,8 % nopeampi. Varmasti kutsut sitä identtiseksi, koska minimien 3,9 %:kin oli identtinen sinulle. Identtisyydestä huolimatta pelivalikoimassa oli seitsemän peliä, joiden keskiarvossa 16 Gt oli 20,9 % nopeampi. Sitä tuskin kutsut enää identtiseksi? TLoU:ssa 16 Gt oli 42,7 % nopeampi@1440p-avg., 56,1 fps vs. 39,3 fps.
Ei paljon lohduta, että 17 pelissä kasigigainen boostaa merkityksettömät 1,9 % nopeammaksi, kun toisaalla seitsemässä raskaammassa pelissä 16 Gt oli yli 20 % nopeampi, millä on merkitystä. Suuren pelivalikoiman keskiarvo onnistui kätkemään sinulta noin oleellisen eron korttien välillä.
Vaikka TPU:n tapa testata onkin huonoimmasta päästä 8 vs. 16 -vertailuun, niin kurkataanpas tarkemmin 1440p-minimeitä, 8 Gt/16 Gt:
Doom, 103,6/135,2 (+30,5 %)
Veilguard, 46,5/52,5 (+12,9 %)
Monster, 29,1/32,6 (+12,0 %)
Spider 2, 39,8/54,9 (+37,9 %)
TLoU 1, 32,0/51,5 (+60,9 %)
Viidessä pelissä 16-gigaisen nopeusetu minimeissä on keskimäärin 30,8 %. Tällaista se "identtinen" 3,9 %:n ero 24 pelin minimeissä kätkee sisälleen (kun 8 Gt vielä boostaa etumatkalle niissä peleissä joissa muisti riittää).
Entäpä säteenseurannan avg@1440p?
AW2, 5,9/33,5 (+467,8 %)
Doom, 82,3/105,7 (+28,4 %)
Indy, crashed/65,0 (---)
Monster, 17,2/32,9 (+91,3 %)
Spider, 27,0/39,6 (+46,7)
Jos jättää kasigigaisella kaatuneen Indyn laskematta, niin neljässä pelissä 16-gigaisen nopeusetu oli keskimäärin 158,6 %. Toki nuo kolme peliä, joissa 16 Gt pyörittää vain 33-40 fps, kaipaisivat ehkä DLSS.
Jos path tracing kiinnostaa:
AW2, 3,4/25,6 (+652,9 %)
Taas sama juttu, eli käytännössä moni 1440p-pelaaja kytkisi DLSS ja ehkä keventäisi jotain. Kasigigaisen muisti ei välttämättä riitä millään järkevillä asetuksilla ja resoluutiolla path tracingiin.
@Moonis suomisanakirja ei ole mikään virallinen lähde. Kielitoimiston sanakirja sen sijaan on, ja sen toisessa arkikielen esimerkissä ("Pateettinen yritys saada yleisö nauramaan.") pateettisen merkitys on säälittävä/surkea. Toki muodollisemmassa asiatyylissä pateettisen tulee olla paatoksellinen/mahtipontinen/korkealentoinen.
Kielitoimiston sanakirja on Kotimaisten kielten keskuksessa laadittu suomen yleiskielen sanakirja.
www.kielitoimistonsanakirja.fi