Testissä NVIDIA GeForce RTX 3080 Founders Edition

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Aika yllätys 1080 Ti että sillä pärjää edelleen noin hyvin. Ei ole vieläkään kiire tuon omistajilla päivittää.
 
Vakuuttavaa suorituskykyä, mutta luulen että virrankulutus (joka ei toki suorituskykyyn suhteutettuna ole paha) voi laittaa osan potentiaalisista ostajista mietiskelemään vaihtoehtojaan. Ehkä 3070 tai AMD tarjoaa jotain siihen kategoriaan..
 
Mistä tätä voi ostaa vai onko vain loppunut joka paikasta? nVidian sivulla mainostetaan ostopaikkoina Jimm's, Gigantti ja Proshop mutta ei heiltä Founder's Editionia löydy listoilta?
Eikö näitä voi tilata nVidian kaupasta?
 
Mistä tätä voi ostaa vai onko vain loppunut joka paikasta? nVidian sivulla mainostetaan ostopaikkoina Jimm's, Gigantti ja Proshop mutta ei heiltä Founder's Editionia löydy listoilta?
Eikö näitä voi tilata nVidian kaupasta?
Ei voi. Nvidia on suuressa viisaudessaan päättänyt olla myymättä FE kortteja Suomeen.
 
Huomautus: Asiaton käytös
Ei voi. Nvidia on suuressa viisaudessaan päättänyt olla myymättä FE kortteja Suomeen.
Nvidia on suuressa viisaudessaan päättänyt olla myymättä niitä koko Euroopassa. Seuraa twitter upotuksia. En referoi foliohatuille ja/tai it-vammaisille.

 
Nvidia on suuressa viisaudessaan päättänyt olla myymättä niitä koko Euroopassa. Seuraa twitter upotuksia. En referoi foliohatuille ja/tai it-vammaisille.


Huutonaurua. Aito paperijulkaisu siis kyseessä tolle FE mallille.
 
Nvidia on suuressa viisaudessaan päättänyt olla myymättä niitä koko Euroopassa. Seuraa twitter upotuksia. En referoi foliohatuille ja/tai it-vammaisille.


Tästä lainaukset kyseisistä twiiteistä, jos jollekin eivät näy:
b33f
@FuzzySec
Sep 17, 2020
Btw, I scripted something to poll for the UK Nvidia 3080 FE purchase page and I can confirm they never came into stock. As soon as my script notified me it had changed from "notify me" to "out of stock". Pretty rubbish tactic imo..
Profile photo, opens profile page on Twitter in a new tab

Daniel Sloof
@daniel_sloof
I've been doing the same with a couple of scripts on their UK/GER/IT/NL sites. Avoiding Varnish cache that they seem to have in place (random query params). Saw the exact same thing, never was in stock to begin with.
5:32 PM · Sep 17, 2020
 
Testatkaa paljonko pitää vaikka 2070 superin grafiikka-asetuksia pudottaa että FPS täsmäisi suurinpiirtein 3080 nopeutta?
 
Ei voi. Nvidia on suuressa viisaudessaan päättänyt olla myymättä FE kortteja Suomeen.

Kyllä niitä tuli tilattavaksi asti. Mulla oli kortti korissa ja tilaus yhteenvetovaiheessa, mutta submit order-napin jälkeen sivu sekoili ja palautti yhden asteen taaksepäin, jossa osoitetiedot olivat hävinneet. Kun painoin edit-nappia syöttääkseni ne uudelleen, niin jumitti pitkän aikaa, kunnes tuli joku geneerinen error. Sen jälkeen menin uudelleen nvidia.com etusivulta lähtien, mutta kortti oli hävinnyt korista.
 
Hyvin kyllä Nvidia veti tän myynnin; piti alkaa klo 16.00 ja hakkasin melkeen tunnin F5 (ihan oikeella sivulla). 17.06 tulee sähköpostia "Se on täällä: GeForce RTX 3080" ja kun meen samalla sekunnilla kattomaan, niin edelleen lukee "Ilmoita minulle".. No klo 18 paikeilla tulee näkyviin "Lisää ostoskoriin" ja yden sinne saankin, mutta sitten jumitetaan kolme(!) tuntia kassalla, kunnes ~klo 21 ostoskori herjaa loppuunmyytyä.

GG Nvidia! Hienosti vedetty siellä!
 
@Sampsa

Moro.

Tuli juuri äsken Microsoft Flight Simulatoriin päivitys 1.8.3.0. Saatko uutta pikatestiä 3080:lle tällä uudella patchillä?


Microsoft Flight Simulator Build 1.8.3.0 Changelog

PERFORMANCE IMPROVEMENT

  • Optimized cockpit screen display when screens are not displayed on screen.
  • New option available to control cockpit screen update frequency.
  • Tweaked CPU thread priorities to reduce interruption of frame critical threads.
  • Optimized loading system to reduce overall loading times.
  • Optimized heavy airport scenes impact on CPU.
  • Reduced the amount of GPU overdraw to improve GPU performance.
  • Memory optimizations to reduce software memory footprint and improve performance on memory limited computers.
  • Overall performance optimizations.
@Sampsa FS2020 tullut juuri uusi päivitys, jossa ilmeisesti myös CPU puolta optimoitu. Mahdollista ajella noita FS2020 testejä uusiksi, jotta näkee onko miten eroja?



Ajoin nyt nopsaan testit uudestaan päivitetyllä FS:llä pelkästään RTX 3080 FE:llä.

3840x2160
Ultra: 43 FPS (38) = samaa tasoa kuin ennen päivitystä
High End: 56 FPS (38) = samaa tasoa kuin ennen päivitystä (55/41)

1440p
High End: 61 FPS (49) = minimi hieman korkeampi (59/43)

1080p
High End: 60 FPS (49) = minimi hieman korkeampi (58/42)

Pähkinänkuoressa vois sanoa, ettei nyt ainakaan mitään merkittäviä eroja.
 
Ajoin nyt nopsaan testit uudestaan päivitetyllä FS:llä pelkästään RTX 3080 FE:llä.

3840x2160
Ultra: 43 FPS (38) = samaa tasoa kuin ennen päivitystä
High End: 56 FPS (38) = samaa tasoa kuin ennen päivitystä (55/41)

1440p
High End: 61 FPS (49) = minimi hieman korkeampi (59/43)

1080p
High End: 60 FPS (49) = minimi hieman korkeampi (58/42)

Pähkinänkuoressa vois sanoa, ettei nyt ainakaan mitään merkittäviä eroja.
Olipas päivitys melkoinen pettymys. On kohtuu käsittämätöntä, että 2020 työnnetään ulos tuollainen kikkare ja noin vaiheessa. Oletettavasti tykittää edelleen yhden prossun tappiin ja siksi ei vain tulos parane edes nyt päivitetyllä. Kukahan ton koodasi ja varsinkin kuka sen pelin siellä testasi ja läpi päästi. Toihan on suoraan 2000-luvulta ton pelin koodi, ajalta ennen moniydin prosessoreita.
 
Ajoin nyt nopsaan testit uudestaan päivitetyllä FS:llä pelkästään RTX 3080 FE:llä.

3840x2160
Ultra: 43 FPS (38) = samaa tasoa kuin ennen päivitystä
High End: 56 FPS (38) = samaa tasoa kuin ennen päivitystä (55/41)

1440p
High End: 61 FPS (49) = minimi hieman korkeampi (59/43)

1080p
High End: 60 FPS (49) = minimi hieman korkeampi (58/42)

Pähkinänkuoressa vois sanoa, ettei nyt ainakaan mitään merkittäviä eroja.
Taas nämä min fps.ssät 1440p resoluutio lähellä max 60fps, sulavaa menoa.
 
Toisaalta tarvitseeko FS mitään hirveitä feepsejä?
No ei niistä nyt mitään haittaakaan ole. Se ongelma kun ei ole edes ne FPS:t vaan se miten toi koko simu on rakennettu täysin yhdelle ytimelle ja eihän sellaisia pelejä/ohjelmia nyt pitäisi enää 2020 nähdä yhtään kappaletta. Eihän tuo varmasti saa näyttiksistä imettyä edes osia siitä tehosta irti kun CPU on sellainen pullonkaula ja mitään ei voi tehdä asialle, kun koko peli on koodattu päin pimpulaa.
 
Toihan on suoraan 2000-luvulta ton pelin koodi, ajalta ennen moniydin prosessoreita.

DirectX 11 tuli ulos 2008 ja viimeisin suuri päivitys 2015. Vaikka yksi esitellyistä ominaisuuksista on "improved multi-threading support to assist video game developers in developing games that better utilize multi-core processors" niin ko. API tahtoo muodostua pullonkaulaksi jos CPU:n pitää syöttää GPU:lle paljon tekstuuridata yms. DirectX11:ssä nimittäin vain yksi thread kerrallaan voi jutella GPU:n kanssa kun taas esim. DirectX12:ssa ja Vulkanissa tälläistä rajoitetta ei ole.

Sitä voi toki ihmetellä että miksi DX11 on ylipäätään käytössä saati ainut tämän hetken tuettu API mutta pointtina että vaikka koodi olisi kirjoitettu minkälaisessa nirvanatilassa täydelliseksi ja optimaalisesti niin ko. CPU-pullonkaula olisi silti olemassa.
 
DirectX 11 tuli ulos 2008 ja viimeisin suuri päivitys 2015. Vaikka yksi esitellyistä ominaisuuksista on "improved multi-threading support to assist video game developers in developing games that better utilize multi-core processors" niin ko. API tahtoo muodostua pullonkaulaksi jos CPU:n pitää syöttää GPU:lle paljon tekstuuridata yms. DirectX11:ssä nimittäin vain yksi thread kerrallaan voi jutella GPU:n kanssa kun taas esim. DirectX12:ssa ja Vulkanissa tälläistä rajoitetta ei ole.

Sitä voi toki ihmetellä että miksi DX11 on ylipäätään käytössä saati ainut tämän hetken tuettu API mutta pointtina että vaikka koodi olisi kirjoitettu minkälaisessa nirvanatilassa täydelliseksi ja optimaalisesti niin ko. CPU-pullonkaula olisi silti olemassa.
Toki olisi, mutta on DX11 tehty kuitenkin pelejä jotka toimii ilman ongelmia, että pelkän arkkitehtuurin taakse on minusta aika huono piiloutua. Kyllä siinä pitäisi tekijällä vähän raksutella pääkopassa kun yksi core paukuttaa satasta ja muut idlailee. Toki tämä nyt on hieman parantunut päivityksissä, mutta ei tuo hyvä ole vieläkään. Mutta alkaa menemään jo aika raaskisti off topiciksi tämä kun ei liity enää näytönohjaimeen kun CPU on se pullonkaula.
 
Mitenkäs nämä synteetiset testit @Sampsa , helppoa vertailua. 3DMarkit on yleensä tulleet mutta ei tällä kertaa?
 
Ei Port Royalissa ainakaan kovin paljon yli 2080 TI:n minusta, ainakaan vielä. @Sampsa @Kaotik @solidton @Asmola

1600462043383.png
 
Hyvä testi ja mahtava näyttis. Nyt Nvidia pisti asiat kondikseen ,niinkuin ne kuuluu olla. Onneks jätin 2000 sarjan väliin kiskontahintojen takia.
3080 pesee puoleen hintaan 2080ti:n
2080ti:llä varmaan näyttishistorian huonoin jälleenmyyntiarvo.
 
Hyvä testi ja mahtava näyttis. Nyt Nvidia pisti asiat kondikseen ,niinkuin ne kuuluu olla. Onneks jätin 2000 sarjan väliin kiskontahintojen takia.
3080 pesee puoleen hintaan 2080ti:n
2080ti:llä varmaan näyttishistorian huonoin jälleenmyyntiarvo.
Jeps, 3080 suosiolla tilaukseen vaan :cigar2: . Olihan se tiedossa, että 2000-sarjalla oli oma aikansa, kuten kaikilla muillakin aikaisemmilla sukupolvilla tähän saakka, mutta serriputkeen sekin päätyy viimeistään nyt. Vaikkakin tässä transitiossa hintapelleilyt olivat suhteellisesti rajumpia. Turha sitä on kuitenkaan 2000-sarjalaisen omistajana jäädä vanhan serrin kanssa asemalle itkemään, 3000-sarjan suorituskyky nostaa taas hymyn huulille ja kultaa muistot. :thumbsup:
 
Jeps, 3080 suosiolla tilaukseen vaan :cigar2: .

Jos rahojaan arvostaa eikä 4k pelailua harrasta niin kyllä se varmaan 3070 kannattaa odottaa ennemmin, tai jos jaksaa niin todennäköinen 3060. Vaikka 3080 erinomaista arvoa tarjoaakin niin vähän epäilen että arkkitehtuurin rajat tekee pienemmistä korteista suhteellisesti vielä paremman 1080p/1440p resoluutioille.
 
Jos rahojaan arvostaa eikä 4k pelailua harrasta niin kyllä se varmaan 3070 kannattaa odottaa ennemmin, tai jos jaksaa niin todennäköinen 3060. Vaikka 3080 erinomaista arvoa tarjoaakin niin vähän epäilen että arkkitehtuurin rajat tekee pienemmistä korteista suhteellisesti vielä paremman 1080p/1440p resoluutioille.

Lähinnä se on CPU:sta kiinni eli ei ole riittävän tehokasta CPU:ta olemassa ja tuskin ihan hetkeen tulee joka pystyisi 1080p resolla pistämään 3080 polvilleen. Eli tosiaan jos ei 4K näyttöä omista eikä sellaista ole aikomus ihan hetkeen hankkia, niin 3080 ei ole se optimaalinen hankinta.
 
Olipas päivitys melkoinen pettymys. On kohtuu käsittämätöntä, että 2020 työnnetään ulos tuollainen kikkare ja noin vaiheessa. Oletettavasti tykittää edelleen yhden prossun tappiin ja siksi ei vain tulos parane edes nyt päivitetyllä. Kukahan ton koodasi ja varsinkin kuka sen pelin siellä testasi ja läpi päästi. Toihan on suoraan 2000-luvulta ton pelin koodi, ajalta ennen moniydin prosessoreita.

Kyllä tuo peli menee näyttävyys edellä. Ei tarvitse kilpapelata joka peliä max 400 fps:llä :D
 
Moro Sampsa!
Kiitos jälleen asiallisesti suoritetusta testistä.
Toivoisin vielä lisäksi testejä Assetto Corsa Competizionella.
Assetto Corsa Competizione on tällä hetkellä graafisesti raskain simu ja vaatii hyvää rautaa. Testit voisi ajaa vaikka sadekelillä, joka kyykyttää näytönohjainta oikein huolella.
Olisi todella huippua jos tällainen lisätesti onnistuisi vaikka 3090 testin yhteydessä ja suorittaisi sen silloin myös 3080 FEllä vertailun vuoksi.
Mielenkiitoista olisi myös nähdä miten Big Navi suorituu ko simulaattorista.

Tähän olisi jatkokysymys nyt kun testit on ajettu Epic-asetuksilla ja Medium Rain -sateessa niin onko yleisesti käytössä 30 kilpailevaa autoa vai joku muu alhaisempi määrä (tuo tuntuu olevan pullonkaulana 3080 vs 3090 grafiikkasuorituskyvylle), kiitos.
 
Tähän olisi jatkokysymys nyt kun testit on ajettu Epic-asetuksilla ja Medium Rain -sateessa niin onko yleisesti käytössä 30 kilpailevaa autoa vai joku muu alhaisempi määrä (tuo tuntuu olevan pullonkaulana 3080 vs 3090 grafiikkasuorituskyvylle), kiitos.

Mainitsinkin jo tuolla aiemmin, että olisi parempi ajaa testit kuivan kelin asetuksilla, kun kuitenkin suurin osa porukasta ajaa suurimman osan ajasta kuivalla kelillä. Itse en esimerkiksi ikinä aja vapaaehtoisesti märällä kelillä.

Porukka varmaan laittaa AI autoja niin monta, kuin mitä oma kokoonpano antaa myöden. 25 olisi varmaan jo ihan hyvä määrä.
 
Mainitsinkin jo tuolla aiemmin, että olisi parempi ajaa testit kuivan kelin asetuksilla, kun kuitenkin suurin osa porukasta ajaa suurimman osan ajasta kuivalla kelillä. Itse en esimerkiksi ikinä aja vapaaehtoisesti märällä kelillä.

Porukka varmaan laittaa AI autoja niin monta, kuin mitä oma kokoonpano antaa myöden. 25 olisi varmaan jo ihan hyvä määrä.

Vakio on 29.
 

Olisikohan tuo 29 autoa jokin normimäärä GT3 lähdöissä oikeassa elämässä? En saanut selville pikaisella Googletuksella. Enivei, ehkäpä sadekeli on sen verran raskas kokoonpanolle, että autojakaan ei pysty olla yhtä montaa samanaikaisesi radalla. Pelihän on tosi raskas ja porukka joutuu sitä hyvilläkin kokoonpanoilla optimoimaan. Esim. rajata näkyvien autojen määrää alle 20:n jne.
 
Oisko ideaa / onko liikaa työtä tehdä semmoinen optimoitu & worst case scenario? Eli testit sekä niillä asetuksilla millä ihmiset nykyään yleensä pelaa ja katsotaan paljonko sillä saadaan fps:ää, ja sitten toinen se sadekeli, ultra-asetukset ja kaikki mahdolliset autot, ja katsotaan onko laisinkaan pelattavissa?
 
Oisko ideaa / onko liikaa työtä tehdä semmoinen optimoitu & worst case scenario? Eli testit sekä niillä asetuksilla millä ihmiset nykyään yleensä pelaa ja katsotaan paljonko sillä saadaan fps:ää, ja sitten toinen se sadekeli, ultra-asetukset ja kaikki mahdolliset autot, ja katsotaan onko laisinkaan pelattavissa?

Sanoisin näin testejä ajavan näkökulmastq, että ideaa on, mutta aivan liian työlästä, jotta ehtisi artikkeliin. Nuo optimoidut pitäisi sitten ajaa jälkikäteen, mutta esimerkiksi nyt näiden 3000 -sarjalaisten julkaisussa saa jo heti alkaa ajamaan seuraavia testejä kun edellisistä on päästy. Näin ollen nämä "optimoidut" tulokset jäisi mitä todennäköisimmin nii myöhäiseksi ettei valtaosaa enää välttämättä edes kiinnosta.
 
Mun mielestä aina worst case-testit.

Worst case siinä mielessä ok, että kaikki graafiset asetukset kaakossa. Mutta tuo sadekeli on autopeleissä vähän pöljä homma testeissä. Monelle - kuten myös itselleni - on täysin yhdentekevää, että onko FPS Assetto Corsa Competizionessa (tai missään muussakaan autopelissä) sadekelillä 1 vai 100. Suorituskyky niissä olosuhteissa, missä 99% ajasta tulee pelattua, on tietenkin se ainoa merkitsevä asia.

Joku toki saattaa tykätä sadekelistäkin, mutta testaaminen vain sillä olisi vähän sama kuin testata jokin peli vain 8K resoluutiolla. Sitten pitäisi arvailla, että mitäköhän FPS on niillä resoluutioilla, mitä porukka oikeasti käyttää.
 
Mitä tullut tutkittua nyt noita 3080 kortteja niin kyllä tämä founders edition on kaikista siistein, ulkonäöllisesti. Lisäksi nvidia on onnistunut hyvin tuossa jäähdytyksessä kahden slotin jäähyllä, kerrankin ne takana olevat reiät on riittävät isot et sielt oikeesti mahtuu jotain ilmaa tulemaankin ulos.

Edit: Niin ja unohtu sanoa se tärkein, kiitokset hyvästä artikkelista jälleen.
 
Viimeksi muokattu:
@Sampsa Tuohon kiisteltyyn onko 10Gb riittävästi ja hwinfo näyttää vain muistivarauksen, mutta ei oikeaa käyttöä taitaa olla ratkaisu. Nähtävästi windowsin task manager näyttää GPU:n käyttämän muistin, eikä allokoimaa muistia.

First, last week, we questioned whether the GPU would report total memory requested (which is what tools like GPU-Z do) or actually report total memory utilized. Here??s what Microsoft had to say:

The memory information displayed comes directly from the GPU video memory manager (VidMm) and represents the amount of memory currently in use (not the amount requested). Because these are exposed from VidMm this information is accurate for any application using graphics memory, including DX9, 11, 12, OpenGL, CUDA, etc apps.
 
@Sampsa Tuohon kiisteltyyn onko 10Gb riittävästi ja hwinfo näyttää vain muistivarauksen, mutta ei oikeaa käyttöä taitaa olla ratkaisu. Nähtävästi windowsin task manager näyttää GPU:n käyttämän muistin, eikä allokoimaa muistia.

First, last week, we questioned whether the GPU would report total memory requested (which is what tools like GPU-Z do) or actually report total memory utilized. Here??s what Microsoft had to say:

The memory information displayed comes directly from the GPU video memory manager (VidMm) and represents the amount of memory currently in use (not the amount requested). Because these are exposed from VidMm this information is accurate for any application using graphics memory, including DX9, 11, 12, OpenGL, CUDA, etc apps.
Aika hauska, että kerrankin ei tarvitsisi lähteä merta edemmäs kalaan ja sitten todella moni rautasaitti testailee ja käyttää milloin mitäkin ohjelmaa näkemään vain se allokoidun, kun Windowssissa itsessään olemassa ohjelma mikä näyttäisi todellisen. Ei ole isotkaan sivustot siis oikeasti edes selvittäneet saati ymmärtäneet, että mitä ovat tekemässä ja oletuksena tietysti vielä kaikilla, että pitää olla joku ulkopuolinen softa kun eihän Windows osaa.
 
Aika hauska, että kerrankin ei tarvitsisi lähteä merta edemmäs kalaan ja sitten todella moni rautasaitti testailee ja käyttää milloin mitäkin ohjelmaa näkemään vain se allokoidun, kun Windowssissa itsessään olemassa ohjelma mikä näyttäisi todellisen. Ei ole isotkaan sivustot siis oikeasti edes selvittäneet saati ymmärtäneet, että mitä ovat tekemässä ja oletuksena tietysti vielä kaikilla, että pitää olla joku ulkopuolinen softa kun eihän Windows osaa.

Ihan samat luvut löytyy kyllä ainakin HWiNFO:sta, siellä tosin luke "D3D" mutta eiköhän se ole legacy nimi tai jotain ja samasta asiasta kyse.

DX11 peli päällä nuo Windowsin luvut löytyy ilman pyöristyksiä nimillä (suluissa task managerin nimitys):
  • GPU D3D Memory Allocated (GPU Memory)
  • GPU D3D Memory Dedicated (Dedicated GPU memory)
  • GPU D3D Memory Dynamic (Shared GPU memory)
Taitaa se perimmäinen ongelma silti säilyä, mistään ei näe että jos peli pyytää 8 gigaa muistia ja puolet onkin kirjoitettu täyteen nollaa ja pidetään "kaiken varalta" mutta jota ei ikinä käytetä (ja oikea aktiivinen muistintarve onkin 4 gigaa). Tällöin 4 gigan kortti ei häviä ollenkaan suorituskyvyssä vaikka niin voisi luvuista kuvitella.

Eli kyllä se taitaa se suorituskykytestaaminen eri muistikoolla olla ainut 100% tapa tietää pelien todellinen raja missä muisti alkaa vaikuttaa suorituskykyyn.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
259 608
Viestejä
4 512 650
Jäsenet
74 421
Uusin jäsen
eetu2k

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom