Testissä Intel Core i9-7900X (Skylake-X)

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu

Arvostele artikkeli

  • 5 - Erinomainen

    Ääniä: 36 41,9%
  • 4 - Hyvä

    Ääniä: 47 54,7%
  • 3 - Keskinkertainen

    Ääniä: 0 0,0%
  • 2 - Heikko

    Ääniä: 1 1,2%
  • 1 - Täydellinen alisuoritus

    Ääniä: 2 2,3%

  • Ääniä yhteensä
    86
Itseasiassa toi arkkitehtuurin muutos on aika merkittävä. Mielestäni merkittävin uudistus sitten i3,i5,i7 tulemisen.
Tosin hyöty tuosta alkaa näkyä vasta kun core määrät lisääntyy sen takia noi uuden alustan karvalakit varmaan käyttääkin kabyy pohjana.

En nyt tiedä puhutko tässä muutoksesta ytimien välisestä väylästä vai muutoksesta välimuistin kokosuhteesta ja L3 non-inclusive jne.
Kokonaisuutenahan Skylake-X mikroarkkitehtuuri on lähes sama (kuin Skylake) kera AVX-512 sun muuta hienosäätöä.
Sanoisin mesh vs ring ero hieman riippuu tilanteesta ja välimuisti onkin sitten vähän kaksipiippuinen juttu.
Niin ja korrektimmat termit varmaan olisi se väylä topologia ja välimuisti hierarkia. On se aina mukava tietää että mistä puhutaan.
Mutta kyllä, vaikuttaa isolta muutokselta mutta en nyt hehkuttaisi ihan niin paljon. Tarvitaan vielä lisää testejä.
Suosittelen lukemaan Anandtechin artikkelin aiheesta jos et ole vielä sitä lukenut mutta sivulta 16 löytyy IPC vertailua Skylake-S vs. Skylake-SP.
The Intel Skylake-X Review: Core i9 7900X, i7 7820X and i7 7800X Tested
If we treat each of these tests with equal weighting, the overall result will offer a +0.5% gain to the new Skylake-SP core, which is with[in] the margin of error.
Tottakai muutokset välimuistiin näkyy testeissä jotka reagoivat herkästi välimuistin kokoon ja hierarkiaan, 33 testistä näitä tuloksia (ero 5% tai yli) oli seitsemän kappaletta ja nekin tietyn tyyppisiä. Jos nuo välimuisti herkät nypätään pois niin keskiarvo tippuu diipadaapa 0.46%:sta 0.007% eli nollaan.​

Tosin hyöty tuosta alkaa näkyä vasta kun core määrät lisääntyy sen takia noi uuden alustan karvalakit varmaan käyttääkin kabyy pohjana.

Oletan että puhut väylä topologiasta.
Jep, mutta ei tämä nyt kyllä taida näkyä missään LCC kokoisissa prosessoreissa. Aiemmissa LCC oli vain se yksi ring bus.
Ja kuten Dygaza mainitsi niin meshissä ydin-ydin latenssi on kasvanut mutta suurimmat latenssi piikit pienentyneet kiitokset sen pienemmän etäisyyden.
HCC ja XCC oli sitten dual ring bus ja näissä se ero tullaan näkemään kun jos aiemmin piti siirtyä ring bus A:sta ring bus B:hen matkatessa ytimestä X ytimeen Y niin matka oli pitkä.

Intel käyttää Kaby Lakea "pohjana" Kaby Lake-X:lle sen takia että se on valmis tuote ja se on Kaby Lake.
Eihän siinä olisi mitään järkeä ottaa jopa 12 ytimistä LCC sirua jonka koko on 310-320mm2 luokassa, laseroida siitä 2/3 ytimistä pois ja myydä sitä 4 ydin prosessorina paskemmalla katteella kun voit vain ottaa tavallisen Kaby Lake 4C sirun jonka koko on luokkaa 130mm2, laseroida GPU pois, koodata uusi mallinumero ja pistää eteenpäin hervottomalla katteella.
Ymmärrän toki mitä yrität sanoa mutta kuulostat siltä kuin Intel olisi tehnyt tietoisen valinnan että ei me nyt muuteta mitään koska etua ei tule kuin vasta suuremmalla ydin määrällä. Intel teki vain sen valinnan että (yritetään) koijata apinoilta lisää rahaa lätkäisemällä olemassa oleva kuluttaja tuote prosumer alustalle uudella nimellä koska sillä on hieno arvo kuluttajille joita kiinnostaa prosumer alusta koska he voivat ostaa helvetin kalliin emolevyn ja "halvan" prosessorin, olla käyttämättä kaikkia mahdollisia emolevyn ominaisuuksia ja sitten joskus päivittää siihen kalliiseen prosessoriin ja myydä aiempi pois huonolla jälleenmyyntiarvolla kun tuskin kukaan selväjärkinen haluaa ostaa sitä käytettyä 4-ydin prosessoria kun tuskin kukaan selväjärkinen ostaa sitä X299 emolevyä ja sitten lätkäisee siihen neliydin prosessorin kun samaa tavaraa saat LGA115x kokoluokassa kera halvemmat Z270 emolevyt etkä menetä oikeastaan muuta kuin pari SATA porttia verrattuna X299:n kun koko HEDT alustan idea on se että prosessorissa on enemmän PCIe väyliä.
 
Voisikohan tuo välimuisti muutos selittää i9 suhteelista huonoutta verratuna edelliseen sukupolvee peleissä kun peleissä taitaa olla useammin se että eri ytimien tarvii käsitellä samaa tietomassaa joten tuo että on painotettu ytimen omaan L2 muistia yhteisen L3 muistin sijasta saatta olla pelejä ajatellen epäedullinen suunta vaikka se yleensä hyötykäytössä voisikin olla parempi ratkaisu.
 
Voisikohan tuo välimuisti muutos selittää i9 suhteelista huonoutta verratuna edelliseen sukupolvee peleissä kun peleissä taitaa olla useammin se että eri ytimien tarvii käsitellä samaa tietomassaa joten tuo että on painotettu ytimen omaan L2 muistia yhteisen L3 muistin sijasta saatta olla pelejä ajatellen epäedullinen suunta vaikka se yleensä hyötykäytössä voisikin olla parempi ratkaisu.

Tuossa voi olla perää, lisäksi luulen että 1MB L2 /core on melko overkill pelien kanssa. Ihan asiaa serveri puolella ja worksatiton kamassa. Nuo cachet liene myös lämpiää kivasti ja sitä kautta hidastaa kulkua lämpöjen vuoksi.
 
Mie en jaksa ymmärtää tätä ainaista itkemistä "pelisuorituskyky pettymys" kun puhutaan ihan muutaman framen eroista.

Tottakai odotettiin että uudempi prosessori vetäisi kaulaa Broadwell-E:hen nähden, miksei odotettaisi? Siihen nähden tulokset ovat pettymys. Ei ne tulokset silti huonoja ole sellaisenaan. Suurempi ihmetyksen aihe on mielestäni se, että näiden odotetaan kellottuvan ilman lämpöjen ja virrankulutuksen nousua vaikka vakiokellot ovat jo todella korkealla suhteessa ydinten määrään.
Eihän uudet prossat ole olleet vuosikausiin kuin muutaman prossan edellisiä parempia. Siihen nähden tämähän oli iso hyppäys...
 
7900X jätti hieman laimean kuvan itsestään ja tuohon hintaan luulisi kilpailuasetelman olevan todella tiukka Threadripperia vastaan. Elämme mielenkiintoisia aikoja.

Artikkeli oli jälleen taattua laatua, hyvä ja kattava. :tup:
 
Mie en jaksa ymmärtää tätä ainaista itkemistä "pelisuorituskyky pettymys" kun puhutaan ihan muutaman framen eroista.

Esim. toi tomb raider on kaikilla testatuilla rakkineilla ihan muutaman framen sisällä. Jos sokkotestiin laitettaisiin tän palstan kultasilmät, niin kukaan ei osaisi kertoa millä alustalla pelasivat.
GTA 5:ssa ryzen dippaa palkin mukaan pahasti, mutta taas, sokkotesti niin tuskin kukaan huomaisi eroa.
Mielestäni tärkeämpää olisi kiinnittää huomiota siihen mikä on minimin ja keskiarvon ero. Jos siinä on alustalla pahasti heittelyä, niin sen voi alkaa huomatakin kun mennää alhaisemmille päivitysnopeuksille tyyliin arman tulokset.

Odotellaan Sampsan clock-to-clock 4 GHz testiä. :tup:

Kyllähän 7900X:llä pelailee ihan hyvin ja nopeakin on, mutta onhan tuo aika surullista katsottavaa kun 6950X menee peleissä ohi paljon alemmilla kelloilla. Jos Hardware.fr testin mukaan Skylake-X on peleissä keskimäärin 12,7 % hitaampi clock-to-clock, niin esimerkkinä oma 6950X 4.2 GHz kelloilla olisi vastaava kuin 7900X 4.81 GHz kelloilla. Ei oma 7900X edes kulje noille kelloille järkevillä volteilla ja lämmöillä, ja siis noiden kellojen jälkeen vasta 7900X olisi edes nopeampi.

Tähän sitten vielä nuo lämpöongelmat kun 6950X käy todella viileänä. :facepalm:
 
NVIDIAn GPU + tuo Windowsin Creator Update. Ennen tuota Windows-päivitystä toimi ok.


PC Mark 10 ei jostain syystä lähtenyt edes käyntiin, joten en käyttänyt enempää aikaa sen selvittämiseen. Myöskään Luxmark ei toiminut jostain syystä.

Tämmöiset kohdatut ongelmat olisi hyvä mainita myös artikkelissa. Tietysti lukijoita pitää varoittaa ettei vedetä heti johtopäätöksiä ettei toimi, vaan saattoi olla jokin ongelma testisetupissa. Mutta jos jostain muualla törmätään myös samaan ongelmaan, niin siihen saattaa tulla myös ratkaisu nopeammin kun on enemmän ongelmasta tietoisia henkilöitä.
 
Muuten oikein hyvä artikkeli mutta eikös juuri tälle alustalle oltu julkaistu emolevyjä jotka eivät tue kaikkia alustalle tehtyjä / tulossa olevia prosessoreita? Tästä olisi hyvä olla maininta myös artikkelissa.
 
@Sampsa oletko testannut SLI:ä tuolla X299-E Strixillä? Ihmetyttää kun tuo SLI ei tunnu skaalaavan kuin muutamassa pelissä enkä muista että X99:llä olisi tämmöistä ongelmaa ollut. Esim. Witcher 3 ja Rise of the Tomb Raider korttien skaalaus on max. 80 % ja heiluu ihan miten sattuu 35 % ja 70 % välissä, eli on paljon hitaampi kuin yhdellä 1080 TI:llä. Itse asiassa Fire Strike 1.1 combined-testissä tuo ongelma näkyy aina. Ajurit on 384.76. FS Ultra toimii suhtkoht normaalisti.

Olisi vaan mielenkiintoista kuulla, onko tää meikäläisen vai muidenkin ongelma. Tähän mennessä pari käyttäjää löytyi NVIDIAn foorumilla jolla sama vika. Vaatiikohan vaan NVIDIAlla koodinpätkää ja muutamaa kahvikupposta että lähtee pelaamaan. :confused: Eikö näitä kellään muulla vielä Suomessa ole?

https://forums.geforce.com/default/topic/1017324/sli/x299-low-sli-scaling-and-bugs/
 
@Sampsa oletko testannut SLI:ä tuolla X299-E Strixillä? Ihmetyttää kun tuo SLI ei tunnu skaalaavan kuin muutamassa pelissä enkä muista että X99:llä olisi tämmöistä ongelmaa ollut. Esim. Witcher 3 ja Rise of the Tomb Raider korttien skaalaus on max. 80 % ja heiluu ihan miten sattuu 35 % ja 70 % välissä, eli on paljon hitaampi kuin yhdellä 1080 TI:llä. Itse asiassa Fire Strike 1.1 combined-testissä tuo ongelma näkyy aina. Ajurit on 384.76. FS Ultra toimii suhtkoht normaalisti.

Olisi vaan mielenkiintoista kuulla, onko tää meikäläisen vai muidenkin ongelma. Tähän mennessä pari käyttäjää löytyi NVIDIAn foorumilla jolla sama vika. Vaatiikohan vaan NVIDIAlla koodinpätkää ja muutamaa kahvikupposta että lähtee pelaamaan. :confused: Eikö näitä kellään muulla vielä Suomessa ole?

https://forums.geforce.com/default/topic/1017324/sli/x299-low-sli-scaling-and-bugs/

Kattelin jonkuu tubettajan videon jossa SLI ei toiminut kunnolla. GPU kuormitus oli vain jotain 30-40% per GPU ja samoiten suorituskyky heikompi kuin yhdellä kortilla.
Jannu asenti koko paskan uusiksi ja yllätys yllätys, ongelma katosi.

EDIT: En tosin muista millä alustalla tää tapahtui
 
Kattelin jonkuu tubettajan videon jossa SLI ei toiminut kunnolla. GPU kuormitus oli vain jotain 30-40% per GPU ja samoiten suorituskyky heikompi kuin yhdellä kortilla.
Jannu asenti koko paskan uusiksi ja yllätys yllätys, ongelma katosi.

EDIT: En tosin muista millä alustalla tää tapahtui

Juu on asennettu Windows 8.1 ja Windows 10 jo :)
 
Muistetaan myös se että meshissä core to core latencyt ovat kasvaneet.

HCC-mallissa (vrt. vastaava edellisen sukupolven Xeon) vastaavasti todennäköisesti keskimäärin pienentyneet, kun ei ole enää kahta erillistä ring busia, niitä yhdistäviä kytkimiä ja välimuistirakenne on optimoitu paikallisemmaksi.

Artikkelissa ei taidettu suoraan mainita, mutta L3-välimuistin hajauttaminen jokaiseen ytimeen on todella suuri muutos. Meshin hyödyt jäänevät vielä tässä vaiheessa pieniksi, mutta merkittävä valmisteleva arkkitehtuurimuutos tulevaisuutta varten.
 
Ring busista oli pakko luopua koska ydinmäärän lisääntyessä se olisi jäänyt auttamatta liian hitaaksi. Sitä on vaikea sanoa millä ydinmäärällä meshin hyödyt tulevat esiin.

L3 välimuistiin liittyvät muutokset eivät imo koskaan ole suuria, koska L3 välimuisti on selvästi erillään ytimistä ja siksi L3 välimuistin kokoa, nopeutta jne on siten hyvin helppo säädellä.
 
PC Mark 10 ei jostain syystä lähtenyt edes käyntiin, joten en käyttänyt enempää aikaa sen selvittämiseen.

Itsellä rivatuner aiheuttaa tuon.
Win 10
Z68 2500k
1060gtx
 
L3 välimuistiin liittyvät muutokset eivät imo koskaan ole suuria, koska L3 välimuisti on selvästi erillään ytimistä ja siksi L3 välimuistin kokoa, nopeutta jne on siten hyvin helppo säädellä.

Näin oli ennen. Nykyään se on hajautettu ympäri piiriä tiukemmin integroituna ytimille. Jos se ei ole suuri muutos niin en tiedä mikä on.

E: PCPerillä selitetty tarkemmin, mukaan luettuna Intelin kommentti liittyen tuommoisen jaetun systeemin latenssivaihteluiden potentiaalisesta softavaikutuksesta (kuinka sitä ei pitäisi olla).

Intel Skylake-X and Skylake-SP Utilize Mesh Architecture for Intra-Chip Communication | PC Perspective
 
Viimeksi muokattu:
Näin oli ennen. Nykyään se on hajautettu ympäri piiriä tiukemmin integroituna ytimille. Jos se ei ole suuri muutos niin en tiedä mikä on.

E: PCPerillä selitetty tarkemmin, mukaan luettuna Intelin kommentti liittyen tuommoisen jaetun systeemin latenssivaihteluiden potentiaalisesta softavaikutuksesta (kuinka sitä ei pitäisi olla).

Intel Skylake-X and Skylake-SP Utilize Mesh Architecture for Intra-Chip Communication | PC Perspective

Juuri siksi ei ole suuri muutos ettei L3 välimuistin muuttamisen tapauksessa tarvitse varsinaiseen ytimeen koskea juuri mitenkään. L3 välimuisti on se jonka määrää nykyisin muutellaan sen mukaan mihin prosessori on suunnattu. Esim Kaby Lake/Skylake arkkitehtuureissa L3 välimuistin määrä vaihtelee 2 megatavusta 60 megatavuun ;)
 
Juuri siksi ei ole suuri muutos ettei L3 välimuistin muuttamisen tapauksessa tarvitse varsinaiseen ytimeen koskea juuri mitenkään. L3 välimuisti on se jonka määrää nykyisin muutellaan sen mukaan mihin prosessori on suunnattu. Esim Kaby Lake/Skylake arkkitehtuureissa L3 välimuistin määrä vaihtelee 2 megatavusta 60 megatavuun ;)
Kai huomasit, että nyt muutettiin muun muassa miten L3 välimuistia käytetään loogisesti, miten se on sijoitettu ja minkälaisen väylän (täysin uusiksi niin loogisesti että sähköisesti) perässä se on? Kyseessä ei todellakaan ole vain koon muutos.
 
Toivottavasti tulee uudempi stepping malli markkinoille kun tällä hetkellä on kyllä hieman ailahteleva suorituskyky ja 1000€ hinta ei tilannetta paranna.
 
Kai huomasit, että nyt muutettiin muun muassa miten L3 välimuistia käytetään loogisesti, miten se on sijoitettu ja minkälaisen väylän (täysin uusiksi niin loogisesti että sähköisesti) perässä se on? Kyseessä ei todellakaan ole vain koon muutos.

Minun papereissani minkäänlainen L3 välimuistin muutos ei ole iso em. syistä. Prosessori ei olisi olennaisesti erilainen (=kukaan ei huomaisi mitään eroa) vaikka nuo muutokset L3 välimuistiin, väylään jne olisi jätetty kokonaan tekemättä. L2 välimuistin nelinkertaistus on selvästi isompi juttu varsinkin kun tiettyjen testien mukaan pystyivät jopa pitämään nopeuden suunnilleen samoissa.

Mutta tämä nyt on ihan puhtaasti siitä kiinni mitä pidetään isona juttuna. En siis ala väittämään sen enempää L3 välimuistin muutoksen suuruudesta, kyseessä on loppujen lopuksi puhdas tulkintajuttu.
 
Joo vaikka ajelin pikaisesti clock-to-clock-testit 7900x vs 6950x vs Ryzen 7 niin odottelenkin että tuo 7820X saapuu ja ajan testit uusiksi Core i7-6900K:lla niin kaikki 8 core / 16 threads prossuja ja siten 1:1 vertailukelpoiset :tup:

Saako tuohon 5960xää mukaan?
 
Kyllä mielestäni ollaan oikeaan suuntaan menossa, eli aletaan repiä siitä kivestä ulos jotakuinkii maksimit jo ihan stokkina.

Jos et muista vanhoja kellotaajuuskisoja niin kerron salaisuuden: maksimit stokkina ei ole hyvä juttu. Piirit toimii optimaalisesti tietyllä taajuusalueella. Ryzenit on lähellä maksimia, muttei yli. Tämä 7900X näyttää olevan vedetty aivan rajalle, jolloin osa tksilöistä on jo valmiiksi yli sen järkevän rajan. Siinä kisassa ei voita kukaan (paitsi sähkölaitos).
 
Sampsa on kyllä tässä ainakin kahteen otteeseen tuonut esille, että stockina 7900X toimii just kuten pitää. Nyt on tietysti muodikasta kehua AMD:ta ja haukkua Inteliä.
 
Artikkelissa mainitaan BIOS-versio 0501, jota ei näyttäisi löytyvän Asuksen sivuilta. Saakohan tuota jostain ladattua vai onko sisäpiiriläisten lelu vielä? @Sampsa

Artikkeli oli mainio jälleen kerran, näitä lukee mielellään!
 
Sampsa on kyllä tässä ainakin kahteen otteeseen tuonut esille, että stockina 7900X toimii just kuten pitää. Nyt on tietysti muodikasta kehua AMD:ta ja haukkua Inteliä.
Ei kysymys ollut Intelin haukkimiseta eikä AMD:n kehumisesta kysymys oli siitä että 7900X on jo niin kireälle vedetty että Intel ei hevillä pysty julkaisemaan sitä tehokkaampaa mallia samalla ydinmäärällä joten jos Threadripper pystyy teho vs hinta kilpailemaan sitä vastaan Intel ei kykene vastaamaan korkeammalle kellotetulla mallilla siihen kilpailuun vaan joutuu siirtymään niihin järeämpiin Xeon pohjaisiin moninydinmalleihin kilpaillakseen ja ne pystyy todennäköisesti huonompiin kelloihin kuin 7900X ja niitävastan AMD pystyy heittämään Epycit.

Ts tilanne näyttäisi siltä että Intel ei pysty kilpailemaan kunnolla suurella ydinmäärällä yhdistettynä yhden ytimen korkeeaan kellotaajuuteen AMD:ta vastaan.

Tämä on tietenkin kiva juttu joidenkin HE laitteiden ostajien kannalta mutta ei juuri auta sikanopeaa pelikonetta kohtuuhinnalla hakevaa kun siinäluokassa AMD:n Ryzenin kellot ei riitä joten Intelkään ei joudu laskemaan siihen pystyvien mallejensa hintoja niin paljon kuin olisi koneen ostajan etujen mukaista.

Viittaan tällä lähinnä Intelin tulevaan mahdollisesti korkealle kellotettuun 6 ydin Kabylake malliin kun se on todennäköisesti parasmahdollinen maksimi pelitehoa kohtuuhinnalla hakevalle kun siinä on todennäköisesti korkeammat kellot kuin Ryzeneissä, tuo nimenomainen Kabylake voi olla pelitehossa sen verran edellä Ryzeniä että Ryzen ei kykene vaikuttaman sen hinnoiteluun alentavasti.
 
Ts tilanne näyttäisi siltä että Intel ei pysty kilpailemaan kunnolla suurella ydinmäärällä yhdistettynä yhden ytimen korkeeaan kellotaajuuteen AMD:ta vastaan.

Tulevaisuuden vehkeitä ei pysty ostamaan nyt. Sinänsä ihan kiva, että AMD näyttäisi olevan takaisin kisassa. Silti just nyt AMD:llä on "vain" lähes yhtä nopea prossu kuin mitä Intellillä on tarjota, mutta huomattavasti edullisempaan hintaan. Sekä näköjään molemmilla on julkaistu hieman raakileet tuotteet ja asiakkaat suorittavat tuotetestit loppuun.
 
Artikkelissa mainitaan BIOS-versio 0501, jota ei näyttäisi löytyvän Asuksen sivuilta. Saakohan tuota jostain ladattua vai onko sisäpiiriläisten lelu vielä? @Sampsa

Artikkeli oli mainio jälleen kerran, näitä lukee mielellään!

Joo se on uusin bios suoraan Asukselta, ei taida löytyä vielä julkisesti.
 
HP lipsautti ilmeisesti tänään julkaistavat 2-socket xeonit ulos vähän ennen aikojaan:

Näistä voinee myös arvioida noita nopeimpien Core i9:ien tulevia speksejä, vaikka desktop-malleissa onkin kellotaajuksia ehkä tiristetty hieman ylöspäin.

Nähtäisiinkö esim huippumallina tämän kaltainen vehje?:
Gold 6154 18x 3.0GHz, 24.75MB Cache ja 200W TDP

Turbotaajuudet ovat toistaiseksi arveluiden varassa.

Täältä "Standard features" kohdan alta löytyy.
Product documentation

Liitän kuvan ihan varuiksi jos nuo katoavat.
xeon.png
 
Sampsa on kyllä tässä ainakin kahteen otteeseen tuonut esille, että stockina 7900X toimii just kuten pitää. Nyt on tietysti muodikasta kehua AMD:ta ja haukkua Inteliä.

Ongelma lähinnä tämä:

Rendering with Cinebench, which doesn't utilize AVX instructions, changes this picture dramatically. The 4 GHz configuration consumes 145W for a score of 2169, while every core running at 4.3 GHz via "Enhanced Turbo" hits 190W for a modest jump to 2312 points. That's worrisome. You get a 6.6% performance benefit from 7.5%-higher clock rates at a cost of 31% more power consumption. Talk about a poor bang for your power/heat/cooling buck
 
Nojuu, i9-7900X ei kaikkien ytimien osalta vakiona toimi 4,3 GHz:n kellotaajuudella. Voisi todeta, että 10 ytimellä alkaa 4 GHz:n jälkeen karkaamaan tehonkulutus käsistä eli aika limitillä ollaan tuon 7900X:n kanssa.

Voin vielä kolmannen kerran todeta, että Asuksen ROG Strix X299-E Gaming -emolevyllä ja uusimmalla 0501 biosilla testit sujuivat varsin kivuttomasti ja alusta toimi hyvin. Lämmöt on ehkä hieman korkeat.
 
Nojuu, i9-7900X ei kaikkien ytimien osalta vakiona toimi 4,3 GHz:n kellotaajuudella. Voisi todeta, että 10 ytimellä alkaa 4 GHz:n jälkeen karkaamaan tehonkulutus käsistä eli aika limitillä ollaan tuon 7900X:n kanssa.

Voin vielä kolmannen kerran todeta, että Asuksen ROG Strix X299-E Gaming -emolevyllä ja uusimmalla 0501 biosilla testit sujuivat varsin kivuttomasti ja alusta toimi hyvin. Lämmöt on ehkä hieman korkeat.
Eli järkevien maksimikellojen suhteen tasoissa Ryzenin kanssa eli Threadtripperin pitäis periaatteessa pystyä samoihin 4Ghz kelloihin kun se koostuu kahdesta Ryzen yksiköstä.

Tuo on tämän luokan prosessorejen hintakilpailun kannalta hyväuutinen kun kumpikaan ei Intel eikä AMD pysty kilpailemaan toista ulos kelloilla joten se hintakilpailu on ainoa vaihtoehto
(AMD:n IPC voi olla hiukan jäljessä mutta sitä tasoitaa se että Threadripperissä on useampi ydin).

Mielenkiintoiset ajat kun päästään näkemään Thradripper vs 7900X.
 
Eli järkevien maksimikellojen suhteen tasoissa Ryzenin kanssa eli Threadtripperin pitäis periaatteessa pystyä smoihin 4Ghz kelloihin kun se koostuu kahdesta Ryzen yksiköstä.

Tuo on tämän luokan prosessorejen hintakilpailun kannalta hyväuutinen kun kumpikaan ei Intel eikä AMD pysty kilpailemaan toista ulos kelloilla joten se hintakilpailu on ainoa vaihtoehto.
Siellä erotuskella, että Skylake-X skaalautuu kyllä melko helpostikin 4,5 Ghz:Iin, mutta Ryzenillä tulee täysi seinä vastaan 4 GHz.
 
Siellä erotuskella, että Skylake-X skaalautuu kyllä melko helpostikin 4,5 Ghz:Iin, mutta Ryzenillä tulee täysi seinä vastaan 4 GHz.

Niin toi 10-core vielä menee tuonne, mutta en usko että jotain 16 tai 18 coren versiota voit myllyttää 4,5GHz kaikki coret.
Tosin tuskin 16-core ryzen 4GHz menee myöskään.
 
Siellä erotuskella, että Skylake-X skaalautuu kyllä melko helpostikin 4,5 Ghz:Iin, mutta Ryzenillä tulee täysi seinä vastaan 4 GHz.
Juu jos on sellainen tehtävä jossa ei tarvi kaikkien ytimien yhtäaikasta maksimitehoa niin Intel voittaa kaikissa prosessoriluokissa ei vain tässä, mutta tässä luokassa yleensä ajetaan sellaisia kuormia että se kaikkien ytimien yhtäaikainen maksimiteho on merkitsevä tekijä.
 
Juu jos on sellainen tehtävä jossa ei tarvi kaikkien ytimien yhtäaikasta maksimitehoa niin Intel voittaa kaikissa prosessoriluokissa ei vain tässä, mutta tässä luokassa yleensä ajetaan sellaisia kuormia että se kaikkien ytimien yhtäaikainen maksimiteho on merkitsevä tekijä.

Eiköhän tämän corewarsin myötä homma tule nyt nopeasti muuttumaan siihen suuntaan että yhä vähemmän sillä yhden coren teholla on merkitystä. Lähinnähän se on peleissä edelleen merkittävä kun pelejä tehdään edelleen kivikautisilla moottoreilla (päivityksiä on toki tuotu jotka on jonkiilaista säikeistystukea tuoneet) joita ei alkujaan ole suunniteltu käyttämään kuin yhtä corea.
 
Niin toi 10-core vielä menee tuonne, mutta en usko että jotain 16 tai 18 coren versiota voit myllyttää 4,5GHz kaikki coret.
Tosin tuskin 16-core ryzen 4GHz menee myöskään.

Kuvittelisin, että 16 core Threadripper ja 16-18 core Skylake-X venyy 4 GHziin, mutta tosiaan Skylake-X:lläkään noista 4,5 GHz kelloista kaikilla ytimillä turha kuvitella.
 
Kuvittelisin, että 16 core Threadripper ja 16-18 core Skylake-X venyy 4 GHziin, mutta tosiaan Skylake-X:lläkään noista 4,5 GHz kelloista kaikilla ytimillä turha kuvitella.

Joo turbo 1/2 coree hyvinkin, mutta jos tuo 200W alkaa olla kipukynnys virransyötölle, niin voi olla että kaikki coret käytössä jäädäät sinne 3GHz tienoille.

Menee hiukan offtopic, mutta tuli mieleen että EPYC tarjoaa näemmä hiukan erilaista turbomallia kuin ryzen
EPYC 7551P - AMD - WikiChip
Ilmeisesti tuo ei ole käytössä threadripperissä myöskään.
 
Lähinnähän se on peleissä edelleen merkittävä kun pelejä tehdään edelleen kivikautisilla moottoreilla (päivityksiä on toki tuotu jotka on jonkiilaista säikeistystukea tuoneet) joita ei alkujaan ole suunniteltu käyttämään kuin yhtä corea.
Siis PC-pelejä.
Konsolipelien monisäikeistys on kyllä hyvin optimoitu, kun eihän niillä potkulautaytimillä oikein mikään muuten pyörisi.

Pitäisi vain päästä eroon näistä tuplaydinprossuista työpöydällä...
 
Siis PC-pelejä.
Konsolipelien monisäikeistys on kyllä hyvin optimoitu, kun eihän niillä potkulautaytimillä oikein mikään muuten pyörisi.

Pitäisi vain päästä eroon näistä tuplaydinprossuista työpöydällä...

Ei tää nyt oikein täsmää, kun toisaalla valitetaan että kaikki pelit tehdään konsolille ja sitten siirretään PC:lle. Miksi se monisäikeistys katoaisi matkalla, jos pelit on muka tehty tukemaan monisäikeistystä?

Jos joku tekee surffikoneen tuplaydinprossulla, niin mitä se sua haittaa? Senkus ostat 20-ydinprossan.
 
Jos joku tekee surffikoneen tuplaydinprossulla, niin mitä se sua haittaa? Senkus ostat 20-ydinprossan.
Jos "markkinoilla" on paljon koneita joissa pelinkehittäjät eivät voi luottaa pelin käytettävissä olevan reilusti ytimiä se syö tehokkaasti kiinnostuksen monisäikeistyksen optimointiin siten että se oikeasti ottaa tehot irti useista ytimistä.

Konsoleissa pelinkehittäjillä on takuu varmasti käytettävissä sen yhden ja puolikkaan sijasta oliko se viisi vai kuusi ydintä.
 
Aika turhake tuo ylläoleva artikkeli. Tusinatoimittajat kirjoittaa vuodesta toiseen samaa kuraa. Tulee mieleen vanhat ajat, kun tuplaydinprossuja alkoi tulla markkinoille. Artikkelit toistensa perään kertoivat, ettei toisesta ytimestä saa mitään hyötyä. Itse taas koin saavani paljon etua siitä, ettei esim. virustutkan käynnistyminen hyydyttänyt konetta lainkaan. Lisäksi osa työohjelmista skaalautui heti ensimmäisestä päivästä lähtien molemmille ytimille ja ohjelmat rullasivat tuplasti nopeammin. Eli siis toisesta ytimestä olikin hyötyä silloin kun sitä oikeasti tarvittiin, jännä juttu.

Tietysti jos joku vaan pelailee koneella ja päättää hankkia 6-, 8- tai vaikka 10-ytimisen prossun niin siitä vaan. Eri asia sitten onko siitä peleissä niin hirvittävästi hyötyä tänään tai huomenna. Isoja päivityksiä vanhoille ja uusille peleille voi odottaa 6-24kk sisällä.

Näiden uusien 8- ja 10-ytimisten testaaminen jollain pelillä on vähän sama kuin autolehden arvostelija pääsisi ferrarin kyytiin ja kirjoittaisi artikkelin lähikaupassa käymisestä... Tuloksena saamme tietää enemmän pelistä, kuin itse prosessorista.
 
Aika turhake tuo ylläoleva artikkeli. Tusinatoimittajat kirjoittaa vuodesta toiseen samaa kuraa. Tulee mieleen vanhat ajat, kun tuplaydinprossuja alkoi tulla markkinoille. Artikkelit toistensa perään kertoivat, ettei toisesta ytimestä saa mitään hyötyä. Itse taas koin saavani paljon etua siitä, ettei esim. virustutkan käynnistyminen hyydyttänyt konetta lainkaan. Lisäksi osa työohjelmista skaalautui heti ensimmäisestä päivästä lähtien molemmille ytimille ja ohjelmat rullasivat tuplasti nopeammin. Eli siis toisesta ytimestä olikin hyötyä silloin kun sitä oikeasti tarvittiin, jännä juttu.

Tietysti jos joku vaan pelailee koneella ja päättää hankkia 6-, 8- tai vaikka 10-ytimisen prossun niin siitä vaan. Eri asia sitten onko siitä peleissä niin hirvittävästi hyötyä tänään tai huomenna. Isoja päivityksiä vanhoille ja uusille peleille voi odottaa 6-24kk sisällä.

Näiden uusien 8- ja 10-ytimisten testaaminen jollain pelillä on vähän sama kuin autolehden arvostelija pääsisi ferrarin kyytiin ja kirjoittaisi artikkelin lähikaupassa käymisestä... Tuloksena saamme tietää enemmän pelistä, kuin itse prosessorista.

Jättivät sentään muutaman pelin pois koska engine ei ole kunnossa:

I suspect that some of you will be tempted to comment about how Cities: Skylines, Arma 3 and Planet Coaster should have been included because they are particularly CPU demanding, but that's not really true. All three games run horribly on quad-core chips when the action gets going and they still run horribly on a 6, 8 and 10 cores. Their limitations come from the game engine they are built on or just the coding in general. You will find much the same with games such as StarCraft 2 for example, which is why Ashes of the Singularity is so impressive from an engine standpoint.

Parempi tuokin kuin ei mitään.
 
Jos "markkinoilla" on paljon koneita joissa pelinkehittäjät eivät voi luottaa pelin käytettävissä olevan reilusti ytimiä se syö tehokkaasti kiinnostuksen monisäikeistyksen optimointiin siten että se oikeasti ottaa tehot irti useista ytimistä.

Konsoleissa pelinkehittäjillä on takuu varmasti käytettävissä sen yhden ja puolikkaan sijasta oliko se viisi vai kuusi ydintä.

Varmaan joku peli, jonka pelaamiseen vaaditaan 500 euron näytönohjain ja 16 megaa muistia, tehdään optimoituna 60 euron tuplaydinprossulle.
 
Aika turhake tuo ylläoleva artikkeli.
Se on just asiallinen pelikoneen rakentajalle. Ei tarvitse satsata kaikkia prossuun kun valitsee oikein. Jää siihen näyttikseen sitten paalua. Kannattaa aina miettiä kenelle artikkeli on tarkoitettu.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
261 838
Viestejä
4 548 753
Jäsenet
74 851
Uusin jäsen
hieunguyen

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom