• Live: io-techin Tekniikkapodcast tänään perjantaina noin klo 15:05 alkaen. Keskustellaan viikon mielenkiintoisimmista tietotekniikka- ja mobiiliaiheista. Suora lähetys YouTubessa. Tule mukaan katselemaan ja keskustelemaan! Linkki lähetykseen >>

Testissä AMD Ryzen 9 3950X

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Streamaamiseen + pelailuun yhtaikaa varmaan riittää tuo 3900X, vai toisiko tämä paljonkin lisätehoa siihen?
 
Jos on laittaa yli 500€ pelkkään prossuun, niin tuskin pelaillaan hd 24" näytöllä, missä ytimen nopeus auttaa.
Voi kuule. Silloin kun pelasin vielä comppia 7 vuotta sitten, niin silloin otettiin laitteistosta kaikki mahdollinen hyöty irti. Osa pelasi (ja pelaa jopa vieläkin) CRT-näytöillä, koska edes se 24" 240Hz 1080p paneeli ei ole riittävän responsiivinen verrattuna 160Hz CRT-näyttöön. Puhumattakaan grafiikka-asetuksista, jotka saavat pelin kuin pelin näyttämään lähes karsealta paskalta, jotta pelin fps ei vahingossakaan dippaisi yhtään ylimääräistä isommissa taisteluissa :D
 
Jos on laittaa yli 500€ pelkkään prossuun, niin tuskin pelaillaan hd 24" näytöllä, missä ytimen nopeus auttaa.
CPU nopeus auttaa isommilla resoilla mikäli käyttää matalia asetuksia, esim RDR2 huomas jo 4K.lla eron 9900K.lla verrattuna Ryzen2600 kun lähti asetuksia laskemalla hakemaan kovempia Fps lukemia 2080Ti ohjaimella.

Useinhan testeissä ei eroja prossujen välille tule jos ne ajetaan max asetuksilla jolloin väistämättäkin näytönohjain tulee pullonkaulaksi.
Mutta jos lähdetään hyödyntään näytön korkeampia Hz isommillakin resoluutioilla asetuksia laskemalla niin osassa pelejä eroja tulee, tietysti vaatii nopean näytönohjaimen joka jaksaa niillä korkeammilla resoluutioilla ja matalilla asetuksilla.

Isommilla resoluutioilla prosessorin nopeuden erot saattavat myöhemmin entistä nopeampien näytönohjainten myötä tulla paremmin esille.
 
Jos on laittaa yli 500€ pelkkään prossuun, niin tuskin pelaillaan hd 24" näytöllä, missä ytimen nopeus auttaa.
Jos sulla on jossain pelissä 1080p resolla 1% low selvästi alle 60fps prossusta johtuen, niin se on sitä myös isommilla resoluutioilla ja sitä ei välttämättä voi mitään grafiikka-asetuksia säätämällä korjata.
 
Streamaamiseen + pelailuun yhtaikaa varmaan riittää tuo 3900X, vai toisiko tämä paljonkin lisätehoa siihen?
Jos haluat enkoodata hyvällä laadulla h264 ja medium niin ei noista lisäytimistä haittaa ole. 8 ytimellä on BF V ja Apex Legends prosessorin käyttöaste 100% eikä pelattavissa ja striimattavissa tökkimättä.
 
Onko AMD siis hamstrannu (binnannu?) hyviä chiplettejä joista se rakentaa näitä 39NN prosessoreja? Sitten näistä chipleteistä on aina parhaat kaksi laitettu yhteen pakettiin joista muodostuu siis 3950X prosessori?
 
Onko AMD siis hamstrannu (binnannu?) hyviä chiplettejä joista se rakentaa näitä 39NN prosessoreja? Sitten näistä chipleteistä on aina parhaat kaksi laitettu yhteen pakettiin joista muodostuu siis 3950X prosessori?
No tietysti jo lähtökohtaisesti täytyy käyttää kaikkien ytiminen osalta toimivia CCD-piirejä ja ainakin ylikellotustestien perusteella vaikuttaa että hyvin kulkevan.

Mun 3900X kulki 4,3 GHz yli 1,4V jännitteellä kun tää 3950X 4,4 GHz 1,375V
 
Jos haluat enkoodata hyvällä laadulla h264 ja medium niin ei noista lisäytimistä haittaa ole. 8 ytimellä on BF V ja Apex Legends prosessorin käyttöaste 100% eikä pelattavissa ja striimattavissa tökkimättä.

2700X, h264 fast ja 1080p@30fps ja mikään peli ei ole tökkinyt täällä, eikä tehnyt tuollaista prosessorin käyttöasteelle. Se on nyt hifistelystä kiinni - kuinka laadukkaasti haluaa striimata..
 
2700X, h264 fast ja 1080p@30fps ja mikään peli ei ole tökkinyt täällä, eikä tehnyt tuollaista prosessorin käyttöasteelle. Se on nyt hifistelystä kiinni - kuinka laadukkaasti haluaa striimata..
Eiköhän tuossa ole ne avainsanat, apples oranges jne. Yhtä hyvin voisi sanoa että 720p30 low detailiin yltävä kone riittää kaikille ja loppu on hifistelyä
 
Jos laadusta ei välitä niin nvenc pakkaa streamatun videon gpu:lla lähes ilmaiseksi ilman perffi hittiä.
 
Jos laadusta ei välitä niin nvenc pakkaa streamatun videon gpu:lla lähes ilmaiseksi ilman perffi hittiä.
Ei nyt sentään ihan ilman perfhittiä, mutta toki verrattain maltillinen, taitaa jäädä alle 5%
 
2700X, h264 fast ja 1080p@30fps ja mikään peli ei ole tökkinyt täällä, eikä tehnyt tuollaista prosessorin käyttöasteelle. Se on nyt hifistelystä kiinni - kuinka laadukkaasti haluaa striimata..
Fast on täysin eri asia kuin medium, 16-ytimisellä voi jopa slow onnistua. Samoin pelistriimit 60 eikä 30 fps. Medium 1080p60 on ihan normi, siitä eteenpäin hifistelyä.
 
Striimatessa tuo Medium 1080@60fps on se ns. sweetspot erittäin hyvällä laadulla. Vaatii myös koneelta noita extra cpu ytimiä H264:lla. Samoin tuo mitä @Sampsa aiemmin sanoi 8c Intelistä pitää myös paikkansa prosessorin käytön osalta pelatessa ja striimatessa.
 
MSI:n B450 emolevyt tuntuvat olevan ihan ok. Tomahawk ja Pro Carbon käyttää parempia 2.8 ohmin fettejä kuten myös x470 gaming plus, mutta siitä halvemmat käyttää huonompia 3.3 ohmin fettejä.

Ihan vaan tiedoksi että Tomahawkillakin toimii vakiona 3950x ilman nikotteluja.

 
Valitettavasti edelleen löytyy AM4 emolevyitä mitä ei kannata ostaa ja X570 piirillä olevat taas halvat MSI mallit kannattaa välttää kun käyvät yli 100C asteisena.
 
  • Tykkää
Reactions: jkm
Valitettavasti edelleen löytyy AM4 emolevyitä mitä ei kannata ostaa ja X570 piirillä olevat taas halvat MSI mallit kannattaa välttää kun käyvät yli 100C asteisena.

Niinpä. Tuntuu olevan vähän vaikeaa tää homma emovalmistajille. Asuksen ja gigabyten halvan luokan x570 emot on nyt hyviä, kun vastaavat x470 oli lähes kamalia.

Kuluttajan pitää oikeasti ottaa selvää mikä toimii ja mikä ei.
 
Jos laadusta ei välitä niin nvenc pakkaa streamatun videon gpu:lla lähes ilmaiseksi ilman perffi hittiä.

Turing nvenc vastaa x264 mediumia, jota taas ei pysty silmällä erottamaan x264 slowsta. Monet ammattistriimaajat joilla on kymmenien tuhansien yleisöt striimailee turing nvencillä, koska se poistaa x264:n kanssa kikkailun tarpeen. Siis ihan kahden koneen ammattimaisilla striimi-setupeilla.
 
Turing nvenc vastaa x264 mediumia, jota taas ei pysty silmällä erottamaan x264 slowsta. Monet ammattistriimaajat joilla on kymmenien tuhansien yleisöt striimailee turing nvencillä, koska se poistaa x264:n kanssa kikkailun tarpeen. Siis ihan kahden koneen ammattimaisilla striimi-setupeilla.

Ei tuokaan aina ole niin ongelmatonta. Ilmeisesti, jos GPU Usage nousee sinne >99% niin alkaa enkoodaus nykimään.


Ja lähdettä, että käyttävät kahden koneen setupeilla nvenciä x264:n sijaan? Mikä järki siinä on?
 
Ei tuokaan aina ole niin ongelmatonta. Ilmeisesti, jos GPU Usage nousee sinne >99% niin alkaa enkoodaus nykimään.

OBS added an option in OBS 24.0.3 to prioritize OBS Studio over the Game. Just run OBS as Admin, and your stream will be silky smooth.
 
Kyllä se optimaalisin setuppi striimaamiseen on se kaksi konetta eli pelikone ja striimikone. Nykyään yhden koneen helppous houkuttelee koska se on mahdollista toisin kuin ihan pari vuotta sitten.

Helpoin ja kustannustehokkain ratkaisu on toki nykyään RTX-näytönohjaimen NVENC, joka ajaa asiansa varmaan 99% striimaajista. Kannattaa muistaa että tällä saralla on kehitystä tapahtunut valtavasti viimeisen vuoden aikana vs h264 software.

Samaan aikaan myöskään suurimmat striimaajat ei ole usein mitään tekniikkaguruja ja siellä näkee pelikoneena usein jotain Core i7-7700K & GeForce 1080 ja sitten striimikoneena esim. parin vuoden takaista 10-ytimistä 7900X mikä ollut aikoinaan eniten ytimiä saatavilla. Toisin sanoen, monet isoimmat striimaajat keskittyvät siihen sisältöön ja tekemiseen, kun laitteet on kerran saatu toimimaan niin niillä sitten mennään striimin kuvalaadun parantelun ja viimeisimpien kustannustehokkaiden ratkaisujen päivittämisen sijaan.
 
Jos nyt nvencistä puhutaan niin miten noilla on eroa sukupolvien välillä?

Sanotaan vaikka 780 Ti - 980 Ti - 1080 Ti - 2080 Ti; siis onko noissa miten paljon suorituskykyeroa, ja missä vaiheessa kannattaa ajaa prossulla eikä näyttiksellä?
Ennemminkin ne päivitykset ovat tuoneet tukea isommille resoille ja muille koodekeille. 1080p-resoluutiota ajatellen optimointia on nähty kuvanlaadussa ja erityisesti nopean liikkeen pakkauslaadussa sekä viime aikoina paremmalla tuella OBS-ohjelmistolle. Tuolla kattavasti tietoa:

NVIDIA NVENC OBS Guide
 
Viimeksi muokattu:
Jos nyt nvencistä puhutaan niin miten noilla on eroa sukupolvien välillä?

nvenc on nvidian laskentapiiri joka löytyy nvidian näyttiksistä, ja tyypillisesti jokaisessa näyttisgeneraatiossa siitä tulee uusi versio, esim Pascal-Nvenc ja Turing-Nvenc. Pascalista turingiin hypättäessä kuvanlaatu tyypillisellä 6000kbps 'twitchi-preset' striimillä parani kohtuullisesti, samoin kävi kun siirryttiin mikä_se_nyt_oli_ennen_paskalia nvencistä paskal nvencciin. Jos verrataan x264:ään niin paskal-nvenc vastasi about x264 fastia tai superfastia, ja turing korttien nvenc vastaa x264 mediumia. Ja jos puhutaan siitä miten hyvää kuvanlaatua noi x264 presetit tuottaa niin x264 medium on se 'maksimi taso' jonka jälkeen (slow, veryslow) olevat presetit ei enää oikeastaan näy käyttäjälle mitenkään mutta nostaa laitteistovaatimuksia exponentiaalisesti. Esimerkkinä vaikka että moderni 8-ydin prossu pärjää tyypillisesti ihan OK siitä että pelaa ja striimaa mediumilla (raskaiden pelien kanssa voi tulla ongelmia, jollon pitää keventää fastille), mutta slow on niin raskas että se ajoittain tukehduttaa jopa 16-core prossun jolla *vain* striimataan erillisessä koneessa. Tiedän ihan omakohtaisesti, mulla on 16-ydin threadripperi tässä mun dedikoidussa striimikoneessa ja striimaan x264-slow:lla. Ja omien testien mukaan en pysty mitenkään erottamaan tätä mun striimin kuvaa on se sitten tuotettu mun 2080 Tiittisen nvencillä (turing nvenc), tai tällä. Kuvanlaatu striimiä katsottaessa == sama. Pitää pysäyttää kuva ja suurentaa jotain varjojen yksityiskohtia että erot tulee esiin, asia jota ei luonnollisesti striimiä katsoessa kukaan tee.

3000-sarjaan tulee taas varmaankin uusi nvenc, jossa kuvanlaatua lienee taas naputeltu ylöspäin ja performance-"hittiä" (lainausmerkeissä koska se on jo nyt niin vähäinen) naputeltu alaspäin.


Ei tuokaan aina ole niin ongelmatonta. Ilmeisesti, jos GPU Usage nousee sinne >99% niin alkaa enkoodaus nykimään.


Ja lähdettä, että käyttävät kahden koneen setupeilla nvenciä x264:n sijaan? Mikä järki siinä on?


Jos käyttää nvencciä erillisessä striimikoneessa, niin sen hyödyt on:

  • GPU usage ei ole koskaan striimikoneessa 100%, koska vain OBS pyörii sen näyttiksen päällä. Peli on pelikoneessa.
  • Jos haluaa parempaa kuvanlaatua kuin nvenc tuottaa, niin joutuu investoimaan prossuun. Parhaan nvencin saa käyttöönsä kuitenkin 'pikkurahalla'; GTX 1660 riittää. Jos haluaa 'future prooffata' ja käyttää nvidian uusia tensor-ja-mitäliee-rtx-rauta ominaisuuksia mitä OBS:ään tulee n. kuukauden sisään niin sitten RTX 2060, eli halvin. Jos haluaa parempaa kuvanlaatua kuin nvenc, niin tarttee käyttää pakkurointiin X264 slow. Ja se vaatii ihan perhanan paljon tehoa. X264 skaalaa hyvin aina 24 threadiin saakka, ja haluaa kovaa IPC/kellotaajuus sekä paljon ytimiä. Mulla on threadripper 1950x dedikoidussa striimikoneessa, ja käytän slowta, ja oon joutunu muutaman 'flägin' keventämään että pysyy luotettavasti stutteroimattomana. Mitä netistä katellu testejä niin 3900x on ihan rajoilla, uskon että 3950x toimii oikein hyvin. Ja tottakai tulossa olevat 24c/48t threadripperit on ihan hemmetin hyviä, voi ehkä onnistua very-slow ;) Mutta se on pikkusen eri ostaa joku 300e rytsölä prossuksi, reilun satkun emolevy, kolmen sadan näyttis kuin iskeä pelkästään prossuun lähemmäs tonni rahaa, ja saavuttaa sillä kuvanlaadussa todella vähäinen etu (jonka voi tosiaan havaita sitten ottamalla screenshottia striimistä ja zuumailemalla sitä).
  • Kaksi konetta on aina "mukavampi" ja "ammattimaisempi" kuin yksi striimaillessa. Ei oo riskiä siitä että pelin kaatuminen vie koko koneen mukanaan, pystyy tekemään kuvan kanssa paljon semmosia 'jippoja' mitä ei yhdellä koneella pysty, samoin äänen. Mahdollistaa myös helposti sen että rakentaa pikanäppäimet ja muut lokaalien tallennuksien varalle. Chättiin helppo ja nopea paukuttaa tekstiä pelin lomassa. Käytännössä siis se että sulla on "studiokone" jolla pyörii striimi ja voit sitä kätöstellä ilman että joudut alt-tabbaamaan pois pelistä tuo älyttömästi käyttömukavuutta. Samoin se oma pelikokemus siinä striimatessa säilyy älyttömästi parempana, kun pelikoneella voi keskittyä täysin siihen pelaamiseen ja antaa sit kaiken oheis'paskan' pyöriä omalla koneellaan. Vaatii toki myös sitten sen että rakentaa äänialustan ym. siten että homma ns. "toimii" kahdella koneella, kun kuljetetaan kuvaa ja ääntä monesta lähteestä.
  • Siihen miksi moni 'ammattilainen' on siirtymässä nvencciin: eli turing nvencillä saavutettiin kuvanlaatu joka on riittävä ihan "pro-tasolle". Sen jälkeen homma on pelkkää käytön helppoutta. nvencillä on "it just works" maine, ja ihan ansaitusti. se toimii, kun sen valitsee OBSista. X264 on vähän monimutkaisempi juttu; se on vanha kuin taivas ja varsinkin noi preset-"flägit" on täynnä semmosta paskaa tuolla 'raskaassa' päässä että niissä ei oo striimikäytössä mitään järkeä (ne ei vaikuta kuvanlaatuun). x264:ää ei ole alunperin tehty mitään pelistriimailua varten, se on ihan vaan videopakkauskoodekki josta on muuten paljon parempia/uudempia koodekkeja olemassa. Kuvan monimutkaisuudesta riippuen X264:llä voi tulla yllättäviä ongelmia (mulla on näistä aika paljon kokemusta), kun peli A toimii ja peli B aiheuttaa sitten framedroppia, varsinkin jos ajelee sitä x264:ää "vähän turhan lähellä" sitä reunaa millä se vielä toimii. Hyvänä esimerkkinä vaikka semmonen että mulla on rullaava musatikkeri ollut joskus pelikuvan päällä. En nyt muista mikä peli oli kyseessä, mutta se tukehtu siihen tikkeriin se x264-slow, loppu threadripperistä mehut. Otin tikkerin pois, striimi toimi taas. Jos käytössä ois ollu turing-nvenc (tai toki kevyempi pre-set x264:stä) niin senkun vaan rallattaa
  • Kahdella koneella on mukava tehdä 'klippejä' tai lokaaleja tallennuksia, valitsee vain sen "toisen" koodekin mitä striimi ei käytä liveen, heilauttaa sille jotain 20k bitratea että tulee lähelle loss-less kuvaa ja antaa nauhottaa. 20k bitraten x264 fast näyttää ihan helvetisti paremmalta kuin mitään mitä voit työntää twitchiin 6-8k bitratella.
 
Okei.... sieltä tuli vähän turhankin paljon asiaa :D mutta ymmärtääkseni AMD:lla ei ole yhtä hyvää kodekkia, ainakaan mun vanhalla R9 290 kortilla?
AMD:llä on ainakin valitettavasti paljon bugeja noissa näytönohjaimen H.264-rautapakkauksissa.

EDIT:
Ja jälleen kerran, pahoitteluni offtopicista.
 
Okei.... sieltä tuli vähän turhankin paljon asiaa :D mutta ymmärtääkseni AMD:lla ei ole yhtä hyvää kodekkia, ainakaan mun vanhalla R9 290 kortilla?

Ei, valitettavasti. AMD:llä on kyllä oma koodekkinsa, onko sen nimi nyt VCE, mutta tuki sille on käsittämättömän huonoa. Siis AMD:n tuki, OBS:n ja muutaman muun projektin puolelta on ollut paljon hinkua saada AMD mukaan "striimaaja-kelkkaan" mutta ilmeisesti tähän hommaan ei AMD:llä ole kiinnostusta, ainakaan vielä. Koodekki/pakkuripiiri sinänsä toimii, mutta esim. nyt uusien 5700XT korttien tullessa pihalle testaajat pettyi aika pahasti kun kuvanlaatu oli samaa, suorastaan "luokatonta paskaa", mitä se oli verrokkina olleilla 580x korteilla vaikka itse pakkuripiirin pitäisi olla kai teknisesti nvencciä parempi ja monta kertaluokkaa parempi kuin noissa 580 korteissa. Mutta jos AMD ei tarjoa softatukea, niin amd ei tarjoa softatukea ja sen seurauksena kuvanlaatu on käyttökelvoton.

Oma toive olisi että AMD jysäyttäis oikein kunnolla, ja tois jonkun jumalaisen "streamer-program" ratkaisun samaan tapaan kuin nvidia ja saatais punasten korttien pakkuripiirit hyvään hyötykäyttöön. Mutta sitä odotellessa nvidialla on kyllä aika käsittämätön "ylivoima" striimaajille. Käytännössä jos striimaa, oli se sitten single tai dual pc, niin ei kannata ton nvidian nvencin takia ostaa mitään muuta kuin turing-kortteja (kunnes 3000 sarja tulee, niin sitten niitä).
 
Okei.... sieltä tuli vähän turhankin paljon asiaa :D mutta ymmärtääkseni AMD:lla ei ole yhtä hyvää kodekkia, ainakaan mun vanhalla R9 290 kortilla?

Njoo no en nyt löytänyt amd:n sivuilta sitä nvidian kaltaista encooderi matrixia(onko heillä edes?). Mutta Xorgilla näyttäis olevan: RadeonFeature


Ei, valitettavasti. AMD:llä on kyllä oma koodekkinsa, onko sen nimi nyt VCE, mutta tuki sille on käsittämättömän huonoa. Siis AMD:n tuki, OBS:n ja muutaman muun projektin puolelta on ollut paljon hinkua saada AMD mukaan "striimaaja-kelkkaan" mutta ilmeisesti tähän hommaan ei AMD:llä ole kiinnostusta, ainakaan vielä. Koodekki/pakkuripiiri sinänsä toimii, mutta esim. nyt uusien 5700XT korttien tullessa pihalle testaajat pettyi aika pahasti kun kuvanlaatu oli samaa, suorastaan "luokatonta paskaa", mitä se oli verrokkina olleilla 580x korteilla vaikka itse pakkuripiirin pitäisi olla kai teknisesti nvencciä parempi ja monta kertaluokkaa parempi kuin noissa 580 korteissa. Mutta jos AMD ei tarjoa softatukea, niin amd ei tarjoa softatukea ja sen seurauksena kuvanlaatu on käyttökelvoton.

Oma toive olisi että AMD jysäyttäis oikein kunnolla, ja tois jonkun jumalaisen "streamer-program" ratkaisun samaan tapaan kuin nvidia ja saatais punasten korttien pakkuripiirit hyvään hyötykäyttöön. Mutta sitä odotellessa nvidialla on kyllä aika käsittämätön "ylivoima" striimaajille. Käytännössä jos striimaa, oli se sitten single tai dual pc, niin ei kannata ton nvidian nvencin takia ostaa mitään muuta kuin turing-kortteja (kunnes 3000 sarja tulee, niin sitten niitä).

Mjoo no meni se Nvidiallakin aikansa saada kunnon rautapakkaustuki Turingeista pihalle OBS:lle(~6kk julkaisusta). Mutta toki tekivät _itse_ töitä sen eteen ja varmistivat että se todella toimii kunnolla. Mutta joo myönnetään itseä ei striimaus kiinnosta p:n vertaa, saattoihan se olla paremmassa jamassa kuin AMD:n vastaava jo ennen tuota päivitystä. Ja kun katsoo miten tukevat OBS myös rahallisesti, on amd:lla paljon kirittävää tuolla saralla.
 
Amd taisi lähteä tekemään liikaa sillä all-in-one relivellä, jolla voi hoitaa esim. myös striimailun, tallennuksen yms.
Samaan aikaan Nvidiasta tuli pari kk sitten isoin (ainakin isoimpia) Obs sponsoreita:NVIDIA’s Diamond Sponsorship Enables OBS Presence at TwitchCon | OBS .

Jos ei amd panosta tuohon omaan tai obs:n tukemiseen niin kyllä loputkin sisällöntuottajat siirtyvät viimeistään nyt nvidiaa käyttämään. Kummasti se tuki paranee niillä sponsoridiileillä :)
 
Olen ollut havaitsevinani että mitä vähemmän streamissa on kaistaa käytettävissä niin sitä suuremmat on hitaan ja raskaan cpu enkoodauksen edut.

Jos vaikka haluaa 1080p60 ja kaistaa ulos on vain 5 Mbps niin ero on jo melkoinen
 
Oma toive olisi että AMD jysäyttäis oikein kunnolla, ja tois jonkun jumalaisen "streamer-program" ratkaisun samaan tapaan kuin nvidia ja saatais punasten korttien pakkuripiirit hyvään hyötykäyttöön. Mutta sitä odotellessa nvidialla on kyllä aika käsittämätön "ylivoima" striimaajille. Käytännössä jos striimaa, oli se sitten single tai dual pc, niin ei kannata ton nvidian nvencin takia ostaa mitään muuta kuin turing-kortteja (kunnes 3000 sarja tulee, niin sitten niitä).

Vähän veikkaan että h264:n puolella peli on pelattu. Luulisi että olisivat jo tehny jotain asialle jos sille olisi jotain tehtävissä. Navin h265 on käsittääkseni aivan loistava, 5700 pistää 2080tiitistä päihin h265 encoodauksessa. Mutta tuota ei voi steemauksessa käyttää kun twitch wi sitä tue niin laiha lohtu.

 
Olen ollut havaitsevinani että mitä vähemmän streamissa on kaistaa käytettävissä niin sitä suuremmat on hitaan ja raskaan cpu enkoodauksen edut.

Jos vaikka haluaa 1080p60 ja kaistaa ulos on vain 5 Mbps niin ero on jo melkoinen

Joo juurikin näin, Turing NVENC ja 1080p60vaikkapa 8000 kbps on tosiaankin oikeuksissaan.
 
Hieno julkaisu AMD:ta taas kerran.
Ihmetyttää vain miksi muistikanava on puolitettu?
 
Hieno julkaisu AMD:ta taas kerran.
Ihmetyttää vain miksi muistikanava on puolitettu?

Missä mielessä puolitettu, kyseessä on desktop-prosessori ja niissä on menty niin AMD:n kuin Intelin puolella kaksikanavaisella. HEDT-alusta ja Threadripperit sitten erikseen nelikanavaisella muistiohjaimella.
 
Missä mielessä puolitettu, kyseessä on desktop-prosessori ja niissä on menty niin AMD:n kuin Intelin puolella kaksikanavaisella. HEDT-alusta ja Threadripperit sitten erikseen nelikanavaisella muistiohjaimella.
Ok.
Hämäsi tuo 2950X mallin nimi, mutta olikin Threadripper.
 
Tulispa die-shrink tuosta X570 (todennäköisesti kokonaan uudella nimellä), jos pääsisi noista piirisarjatuulettimista eroon. Taitaa vaan olla TSMC 7nm niin täyteen bookattu, että AMD:n kannattaa teetättää kaikki mitä vaan pystyy GloFon vanhemmilla prosesseilla.
Eipä tuosta kyllä ääntä lähde kun ei edes pyöri:) Kerran olen saanut pörisemään ko. rupelimen ja ihan 4 sekunttia se siinä hyrräs. Joten turhaa odotella mitään die-shirkkejä...
 
Jeesus mikä mörkö. Tämä olisi ihan killeriprossu omaan käyttöön. Pääasiassa tällä koneella tulee tehyä juurikin hyödyllisiä asioita eli kuvanveivausta, mallinnusta, koodailua, virtuaalikoneita ja sen sellaista, mutta joskus tulee myös pelailtuakin jotain. Aikaisemmin nämä ovat olleet vähän eri segmenteissä eli jos tarvitsi paljon säikeitä -> Threadripper ja pelinopeus oli sitten vähän sinnepäin ja toisin päin. Nyt ei tarvitse käytännössä antaa mistään periksi vaan tällä hoitaa jo ison osan normi-HEDT-käyttäjän tarpeista minkä lisäksi se sama mylly on myös aivan kärkipäässä pelikoneena. Jos ei olisi niin pitkä rahastusporaus Intelillä takana niin sääliksi kyllä kävisi. Meinaan millä nyt sitten myyvät tuleviakin prosessoreitaan kun häviävät melkein joka testissä? Kallimmalla hinnalla vai korkeammalla virrankulutuksella/lämmöillä... :confused: Harmi että ehdin jo kiireessä päivittämään 1700X -> 3700X.
Kyllä kuule noita sinisessä unelmissa olevia uskovaisia riittää Intelin tarpeisiin. Katsos kun se on vähän kun uskonto joillekkin:) Aivan sama mitä AMD tuo niin paskaahan se on.
 
Hieman riippuu millä peleillä lähdetään eroja testaamaan kun osassa ne erot saattavat hieman venyä.
Kellotuksesta ilmeisesti merkittävääkin hyötyä.

Oletuksena tietenkin että joku sitten pelaa näitä pelejä tälläisillä prossuilla 1080P käyttäen.

6UvuqvinQzYYkbd6Tjpga5-650-80.png


n5V8dmnzqSGDGheU6C3R7U-650-80.png


Wiph4nSJenqxSkDidMt886-650-80.png
Kuka pelaa tuolla resolla? Ei ainakaan kukaan jolla on laittaa koneeseen 3950X Toki jos tahtoo hakea eroja niin ainahan niillä saa mielensä rahhalliseksi:)
 
Kuka pelaa tuolla resolla? Ei ainakaan kukaan jolla on laittaa koneeseen 3950X Toki jos tahtoo hakea eroja niin ainahan niillä saa mielensä rahhalliseksi:)
Steam hardware surveyssä tällä hetkellä noin 64% pelaa 1080p resoluutiolla. Seuraavaksi käytetyin resoluutio on 1366x768 11% osuudella ja tuosta seuraava resoluutio on 2560x1440 vajaan 5% osuudella. 4k-resoluutiolla näyttäisi pelaavan alle 2%.

Minulla ei ole kristallipalloa, joten en voisi kuin arvailla kuinka moni 3950x ostaja/käyttäjä tuota resoluutiota käyttäisi. Jätän kuitenkin arvailut ja mutuilut sikseen.
 
Kuka pelaa tuolla resolla? Ei ainakaan kukaan jolla on laittaa koneeseen 3950X Toki jos tahtoo hakea eroja niin ainahan niillä saa mielensä rahhalliseksi:)
Harvempi ehkä näillä HighEnd prossuilla 1080p pelailee, mutta 1440p kun tavoitellaan ja hyödynnetään näytön korkeampia Hz eli pelataan matalemmilla asetuksilla niin silloin eroja peleistä riippuen tulee jonkunverran, erityisesti jos näytönohjain on varsin tehokas esim. 2080s/2080Ti tappiin kellotettuja jne..
Onko muutaman prosentin erot sitten merkityksellisiä?
Intel vs Amd fanitus diipa daapa foorumi vänkinöissä kyllä, mutta todellisuudessa ei ehkä niinkään paljoa.
 
Steam hardware surveyssä tällä hetkellä noin 64% pelaa 1080p resoluutiolla. Seuraavaksi käytetyin resoluutio on 1366x768 11% osuudella ja tuosta seuraava resoluutio on 2560x1440 vajaan 5% osuudella. 4k-resoluutiolla näyttäisi pelaavan alle 2%.

Minulla ei ole kristallipalloa, joten en voisi kuin arvailla kuinka moni 3950x ostaja/käyttäjä tuota resoluutiota käyttäisi. Jätän kuitenkin arvailut ja mutuilut sikseen.

Ja väittäisin jotta se survey antaa kyllä hiukan vääristyneen kuvan.
 
Kyllähän nuo 1080p 144Hz ruudut ovat hyvinkin yleisiä pelikäytössä..
9900K kaverina on täällä pari 240hz paneelia, mitään muuta prossua ei viitti noihin edes harkita, 1440p/4k sitten kovemmilla asetuksilla pyörähtäis ilman parhaita prossujakin.

Eli periaatteessa 1080p 144-240hz pelailuun ne parhaat prossut ovat juurikin niitä kaikista nopeimpia.
Mutta ei kyllä mitään käryä kuinka moni sitten käyttää 1080p näyttöä esim 9900K kanssa, omasta mielestä se on ihan Ok jos haluaa näytön Hz hyödyntää yhdessä tehokkaan näyttiksen kanssa.
 
Kyselyn aineisto koostuu pääsääntöisesti käyttäjistä, joilla ei ole käytössä tehokkainta rautaa. Lokakuun tulosten perusteella ≥ 8-ytimisten prosessorien osuus on alle 5%. Vastaavasti tehokkaimmat näytönohjaimet (suurinpiirtein RTX 2070 ja Radeon 5700 XT tasosta lähtien) muodostavat saman noin 5%:n osuuden vastaajista. Kyselyn perusteella ei siis voida tehdä oikein johtopäätöstä, millainen näyttö huippuraudan omistajilla on.

Onko io-techillä muuten tarkoitus testata 1usmusin Power Planiä? Siitä tuli juuri uusi versiokin.
Tuolla saattaisi saada hieman korkeammat kellot esimerkiksi pelikäytössä.
 

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjuista
258 212
Viestejä
4 486 019
Jäsenet
74 182
Uusin jäsen
jampp-77-

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom