Testissä AMD Radeon RX 9070 & 9070 XT (RDNA 4)

Jaahas, hinnoittelussa menty samalla strategialla kuin Nvidia. Julkaisussa huijataan suositushinta alas ja loput menee korkeammilla hinnoilla :facepalm:
 
Olisko mahdollista ajaa vielä CS2 testit 1440p resoluutiolla ja muuten samoilla asetuksilla? Teidän artikkelin mukaan pärjää hyvin 1080p, mutta muilla sivustoilla tulos ollut varsin heikko 1440p suhteessa moniin muihin peleihin. Tuo vaikuttaa omaan ostopäätökseen, että onko iloa nykyiseen 6800XT verrattuna
Tätä yritin kysellä discordissa että miten iotechin testissä se on top 4 näyttis CS2:ssa kamppailen 5080 kanssa mutta muiden testeissä laarin pohjinmainen. Ehkä ite kattoisin ennemmin techpowerupin 1080p resolla tehtyä testiä missä eroa 6900xt:hen on vaan muutama FPS.


1741207589697.png
 
Iotechillä oli muistaakseni jotain tiettyjä asetuksia päällä tuossa cs testissä. Techpowerupilla max asetukset 1080p resolla?

Edit: Io-techilla medium fsr off.
 
Viimeksi muokattu:
Hieno arkkitehtuuri on tämä RDNA4. Jos saavat 2026 Zen6 Medusa Haloon laitettua sisään +40cu RDNA4, niin tehokkaita kannettavia / mini-PC:tä tulossa. Nvidiaa päästään haastamaan kannettavienkin midrange puolella. Amd teki ison hypyn arkkitehtuurissa ja Nvidia jäi paikoilleen.
 
Viimeksi muokattu:
Liian kalliita ovat. Noilla hinnoilla kyllä 5070 Ti on parempi valinta kuin 9070 XT.

- Parempi rasterointi teho
- Selvästi parempi ray tracing
- FSR 4 häviää DLSS 4:lle pahasti. Näyttää huonommalta ja vieläpä raskaampi.
 
Napsun on fps per euro jääny vajaaksi. No, ei se haittaa, asrock hukkas vanhan 7900xtx takuuhuoltoon ja multitronic hyvitti ostosumman juuri sopivasti tilille.

Myydään sitte foorumilaisille kunhan isoveli tulee pihalle. :kahvi:
 
Iotechillä oli muistaakseni jotain tiettyjä asetuksia päällä tuossa cs testissä. Techpowerupilla max asetukset 1080p resolla?

Edit: Io-techilla medium fsr off.
Meidän CS2 testit on myös ajettu workshopista löytyvällä CS2 FPS Benchmark:lla. En ole tietoinen TPU:n testimetodista, mutta kaikilla näillä on tietysti merkitystä.

Henkilökohtaisesti olen ehkä liian boomer tai nyyppä ymmärtämään mitä ylipäänsä tekee kynärin 1440p tuloksilla. Pelaako monetkin siis kynäriä 1440p resoluutiolla? :confused:
 
Liian kalliita ovat. Noilla hinnoilla kyllä 5070 Ti on parempi valinta kuin 9070 XT.

- Parempi rasterointi teho

lappeen Rannan rasterointi teho?
- Selvästi parempi ray tracing

Se on suomeksi "säteenjäljitys" tai "säteenseuranta". Ja tämä on suomenkielinen foorumi.

- FSR 4 häviää DLSS 4:lle pahasti. Näyttää huonommalta ja vieläpä raskaampi.

Perustat tämän päätelmäsi benchmarkeihin joissa FSR4sta ei ole käytössä?
 
7900 GRE 579€, ei harmita ei...

Ihan mukava RT parannus noissa 9000 korteissa on kyllä ei voi kieltää ja vaikuttaa molemmat osuneen maaliin 5070 Ti ja 5070 suhteen, enempi vähempi.

Hintojen pitää pysyä järkevinä tosin, nähtäväksi jää. Nuo TUF mallit esim. tuntuu liian kalliilta.

FSR 4 häviää DLSS 4:lle pahasti. Näyttää huonommalta ja vieläpä raskaampi.

Mistä näitä kristallipalloja saa?
 
lappeen Rannan rasterointi teho?


Se on suomeksi "säteenjäljitys" tai "säteenseuranta". Ja tämä on suomenkielinen foorumi.



Perustat tämän päätelmäsi benchmarkeihin joissa FSR4sta ei ole käytössä?
Täällä kyllä käyttää porukka ihan yleisesti Englanninkielisiä sanoja ja lyhenteitä niin en tiiä mitä minulle lässytät tästä :D

Perustin päätelmäni ihan katsomalla vertailuja FSR 4 ja DLSS 4 välillä.

 
Jaahas, hinnoittelussa menty samalla strategialla kuin Nvidia. Julkaisussa huijataan suositushinta alas ja loput menee korkeammilla hinnoilla :facepalm:
Kuinka se on Nvidian/AMD:n vika, että AIB-mallien valmistajat pyytävät suositushintaa enemmän korteista?

Ja jos nuo kalliimmat kortit menee kuitenkin kaupaksi niin eikö se vain kerro, että hinta on ihan kohdillaan?
 
Kuinka se on Nvidian/AMD:n vika, että AIB-mallien valmistajat pyytävät suositushintaa enemmän korteista?

Ja jos nuo kalliimmat kortit menee kuitenkin kaupaksi niin eikö se vain kerro, että hinta on ihan kohdillaan?
Voisivat vaikkapa seurata myyntejä ja antaa piirit etusijassa niille jotka myyvät eniten kortteja msrp-hintaan?
 
Hyvä tuote tämä varmasti on, mutta taidan siirtyä tällä kertaa takaisin katsomon puolelle.

Näyttää selvästi siltä että taistelu on pitkälti DLSS 3/4 ja FSR 2/3/4 ja niitä implementoivien pelien välillä. Vähän liikaa muuttujia ja randomisaatiota omaan makuuni. Katsotaan jonkin ajan päästä jos ja kun korttien saatavuus paranee ja kun saadaan enemmän pelaajien kokemuksia.
 
Kuinka se on Nvidian/AMD:n vika, että AIB-mallien valmistajat pyytävät suositushintaa enemmän korteista?

Ja jos nuo kalliimmat kortit menee kuitenkin kaupaksi niin eikö se vain kerro, että hinta on ihan kohdillaan?
Jos AMD kompensoi valmistajalle halvempien mallien myynneistä julkaisussa niin onhan tuo hinnoittelu aika keinotekoista. Kertoo että tämä kortti oli alunperin suunniteltu korkeampaan hintaluokkaan ja haluttiin julkkarissa parempaa hypeä.
 
Jos AMD kompensoi valmistajalle halvempien mallien myynneistä julkaisussa niin onhan tuo hinnoittelu aika keinotekoista. Kertoo että tämä kortti oli alunperin suunniteltu korkeampaan hintaluokkaan ja haluttiin julkkarissa parempaa hypeä.

Sama oli Nvidian 3000, 4000 ja 5000 sarjan julkaisussa. Nvidia sponsasi alkuerää, jossa osa korteista oli halvempia, about suositushinnan tasoa ja sitten ne loppuivat. Taitaa olla alan vakiintunut tapa.
 
Meidän CS2 testit on myös ajettu workshopista löytyvällä CS2 FPS Benchmark:lla. En ole tietoinen TPU:n testimetodista, mutta kaikilla näillä on tietysti merkitystä.

Henkilökohtaisesti olen ehkä liian boomer tai nyyppä ymmärtämään mitä ylipäänsä tekee kynärin 1440p tuloksilla. Pelaako monetkin siis kynäriä 1440p resoluutiolla? :confused:
Itse ainakin pelaan 1440p tai sitten 1920*1440 resolla ihan fiiliksen mukaan. 27" OLED 360hz käytössä. 6900xt jaksaa painaa 330fps minimeillä.

Hyvä tietää että testit on tehty tuolla niin pystyy itsekkin vertaamaan. Olisi hyvä lisäys lisätä se tieto myös artikkeleihin.
 
Olisi ollut kiintoisaa nähdä miten tuo riiistuttu piiri (Ei XT) kellottuu, monesti niillä pääsee lähelle täyttä piiriä. Ei ole tainnut yksikään mediataho vielä sitä testata.
 
Olisi ollut kiintoisaa nähdä miten tuo riiistuttu piiri (Ei XT) kellottuu, monesti niillä pääsee lähelle täyttä piiriä. Ei ole tainnut yksikään mediataho vielä sitä testata.
TPU:lla ei-XT kellot ovat jääneet hieman päälle 2800 MHz ASUS Radeon RX 9070 TUF OC Review
XT mallit taas kulkee sen 200-400 MHz enemmän Sapphire Radeon RX 9070 XT Nitro+ Review - Beating NVIDIA
Prosentuaalinen lisäys 3DMarkissa näyttäisi olevan ei-XT:llä hieman parempi (13,9% vs 9,9%).
 
Mistäs kaupoista kannattaa yrittää saada tälläisen 9070xt:n alle 800€ hintalapulla. Verkkis? Jimms? EU Amazon?

Vaikka tarkoitus olisi hieman alikellottaa jotta tehokulutuksen saisi johonkin 250-280w (620w bronz virtalähde), niin kannattaa varmaan silti mennä mielummin XT mallilla vissiin.

Edit: täällä onkin nähtävästi 4 kpl jopa näitä AMD:n ketjuja. Tuo tilausseuranta taitaa olla oikea tälle keskustelulle.
 
Henkilökohtaisesti olen ehkä liian boomer tai nyyppä ymmärtämään mitä ylipäänsä tekee kynärin 1440p tuloksilla. Pelaako monetkin siis kynäriä 1440p resoluutiolla? :confused:
Onhan meitä varmaan muutamia, jotka eivät puhtaasti kynärin takia jaksa roikottaa erillistä full HD -näyttöä enää pöydällä. Kaikkeen muuhun kuitenkin käyttää jo niin paljon mieluummin vähintään 27” 1440p -vehkeitä. Ja yhtään enemmän tosissaan grindaavien keskuudessa on varmasti vielä pienempi vähemmistö.
 
Osaakohan joku sanoa, onko luvassa paljonkin eroa Sapphire Pulse vs Powercolor Reaper vs Asus Prime ?

Itsellä kun ei AMD korttia ole aiemmin ollut ja muutenkin hitaasti päivittelee, niin onko hirveästi eroa luvassa? Ja ARGB yms. ei väliä, lämmöt & suorituskyky / kellotetavuus kiinnostaa lähinnä.
 
Osaakohan joku sanoa, onko luvassa paljonkin eroa Sapphire Pulse vs Powercolor Reaper vs Asus Prime ?

Itsellä kun ei AMD korttia ole aiemmin ollut ja muutenkin hitaasti päivittelee, niin onko hirveästi eroa luvassa? Ja ARGB yms. ei väliä, lämmöt & suorituskyky / kellotetavuus kiinnostaa lähinnä.
Itsekin arvon noiden välillä aika lailla samoilla ajatuksilla paitsi kellotettavuudella ei niin väliä. Pulse olisi ollut selvä valinta, mutta jos hintaa on 80 euroa enemmän niin sitten kallistuu kyllä valinta Reaperin tai Primen suuntaan.
 
Onhan meitä varmaan muutamia, jotka eivät puhtaasti kynärin takia jaksa roikottaa erillistä full HD -näyttöä enää pöydällä. Kaikkeen muuhun kuitenkin käyttää jo niin paljon mieluummin vähintään 27” 1440p -vehkeitä. Ja yhtään enemmän tosissaan grindaavien keskuudessa on varmasti vielä pienempi vähemmistö.
Saa kyllä aika tosissaan pelata cs:ää, jos meinaa yli 240fps saada muuta kuin placeboa.
 
Löytyi teho / energian kulutuksesta mielenkiintoinen kuva. Eli RX 9070 non-XT on energiatehokkain tässä kuvassa ja kun RDNA 4 antaa mehua niin tulee tehojakin 9070 XT:ssä. Antaa hyvän potentiaalin tuleville 9060-sarjalaisille, kannettavien näytönohjain puolelle sekä Medusa koodinimen APU-puolelle.


Näyttökuva 2025-03-06 094057.png
 
Mistäs kaupoista kannattaa yrittää saada tälläisen 9070xt:n alle 800€ hintalapulla. Verkkis? Jimms? EU Amazon?

Vaikka tarkoitus olisi hieman alikellottaa jotta tehokulutuksen saisi johonkin 250-280w (620w bronz virtalähde), niin kannattaa varmaan silti mennä mielummin XT mallilla vissiin.

Edit: täällä onkin nähtävästi 4 kpl jopa näitä AMD:n ketjuja. Tuo tilausseuranta taitaa olla oikea tälle keskustelulle.
Sama mielessä, kun koneessa on 650 w virtalähde, että jos ostaisi tuon XT:n, niin saisiko siitä käyvän pelin säätämällä. 🧐
 
Liian kalliita ovat. Noilla hinnoilla kyllä 5070 Ti on parempi valinta kuin 9070 XT.

- Parempi rasterointi teho
- Selvästi parempi ray tracing
- FSR 4 häviää DLSS 4:lle pahasti. Näyttää huonommalta ja vieläpä raskaampi.
Kyllä, jos haluaa maksaa 200 euroa (~25%) enemmän niin 5070 Ti on tehokkaampi näytönohjain. Tuolla rahalla saa rasteroinnissa vastinetta (ison testimäärän keskiarvona) alle viisi prosenttia, ehkä säteenseuranta ja DLSS on sitten joillekin niin tärkeitä että kannattaa maksaa tuo hintaero.
 
Tätä yritin kysellä discordissa että miten iotechin testissä se on top 4 näyttis CS2:ssa kamppailen 5080 kanssa mutta muiden testeissä laarin pohjinmainen. Ehkä ite kattoisin ennemmin techpowerupin 1080p resolla tehtyä testiä missä eroa 6900xt:hen on vaan muutama FPS.


1741207589697.png
Huvittavaa aina kun näitä julkaistaan niin täällä esitellään x tahon testituloksia, jotka ovat erilaisia kuin meillä.

Siinä missä TPU ei ole kertonut käytettyjä asetuksia, miten ovat testanneet, meillä tuo on ajettu CS2 Fps Benchmarkilla, ja asetukset on kerrottu (1080, fps_max 0, Medium ja Fsr off) , jokainen voi ajaa testin omalla koneellaan ja verrata tulosta:


Mahtaakohan vastaavasti TPU:n kommenteissa joku linkata io-techin tuloksia ja kehottaa mieluummin katsomaan niitä :hmm:
 
Kuulostaa vaan kateellisen panettelulta, ehkä siihen on syynsä miksi kaikki linkkaa TPU:n, tukkajumalan, kengurun, hopeaketun sun muiden tuloksia... eipä itselläkään tule valitettavasti koskaan katsottua kotimaisia tuloksia; korkeintaan vilkaisen jonkun loppulauselman puhumattakaan puhuvista päistä... poikkeuksena nyt tietenkin 5070:sen lyttäysvideot tuli korkeahkon viihdearvon takia katsottua.
 
Sama mielessä, kun koneessa on 650 w virtalähde, että jos ostaisi tuon XT:n, niin saisiko siitä käyvän pelin säätämällä. 🧐

Aikoinaan oli Vega 56 ja 550w virtalähde. Virtalähteestä loppu teho vakioasetuksilla -> kone saammui. Mutta kun hieman alivoiltitti Vegaa, niin se riitti ja ongelma poistui.

Mutta kannattaa tuplatsekkaa että onko sinun virtalähteessä vain 2x 8pin PCIE virtaliittimiä vai enemmän. Omassa 620w on yhteensä 4x 8pin PCIE joten itselleni ei ole väliä onko 9070 XT versio 2 vai 3 liittimellä. Mutta jos sinulla vain 2x liittimiä virtalähteessä, niin kannattaa ostaa 2x pcie liitin 9070xt versio.
Uskon että 620w riittää ongelmitta tuolle 9070xt:lle, koska itse näyttis ei taida viedä kuin sen 300w ja sanotaanko loput komponentit 100w. Joten siinä jää vielä reilu 100w piikeille (12v linja ei anna koko 620w, vain 530w muistaakseni omassa).
Mutta arvostasn hiljaisuutta ja hyvää teho/w suhdetta niin sen takia tulen alivoltittamaan jokatapauksessa.
 
Aikoinaan oli Vega 56 ja 550w virtalähde. Virtalähteestä loppu teho vakioasetuksilla -> kone saammui. Mutta kun hieman alivoiltitti Vegaa, niin se riitti ja ongelma poistui.

Mutta kannattaa tuplatsekkaa että onko sinun virtalähteessä vain 2x 8pin PCIE virtaliittimiä vai enemmän. Omassa 620w on yhteensä 4x 8pin PCIE joten itselleni ei ole väliä onko 9070 XT versio 2 vai 3 liittimellä. Mutta jos sinulla vain 2x liittimiä virtalähteessä, niin kannattaa ostaa 2x pcie liitin 9070xt versio.
Uskon että 620w riittää ongelmitta tuolle 9070xt:lle, koska itse näyttis ei taida viedä kuin sen 300w ja sanotaanko loput komponentit 100w. Joten siinä jää vielä reilu 100w piikeille (12v linja ei anna koko 620w, vain 530w muistaakseni omassa).
Mutta arvostasn hiljaisuutta ja hyvää teho/w suhdetta niin sen takia tulen alivoltittamaan jokatapauksessa.
Kiitos, enpä olisi tätä varmaan tajunnut. Minulla on Corsairin RM 650x, joten siinä taitaa olla vain kaksi noita.
 
Kiitos, enpä olisi tätä varmaan tajunnut. Minulla on Corsairin RM 650x, joten siinä taitaa olla vain kaksi noita.
Täällä pyöri noita 9070xt taulukoita missä näkee kaikki versiot ja ovatko 2 vai 3 liittimellä. Eli kannattaa sitä taulukkoa käyttää apuna jos meinaa tänään 16:00 ostaa että onko just kyseisessä 2 vai 3.
 
Onhan meitä varmaan muutamia, jotka eivät puhtaasti kynärin takia jaksa roikottaa erillistä full HD -näyttöä enää pöydällä. Kaikkeen muuhun kuitenkin käyttää jo niin paljon mieluummin vähintään 27” 1440p -vehkeitä. Ja yhtään enemmän tosissaan grindaavien keskuudessa on varmasti vielä pienempi vähemmistö.
Pelaan 4k/240hz näytöllä 1080p resolla. Ei tarvii vanhaa näyttöä

:psmoke:
 
FSR 4 liittyen tämä Digital Foundryn video olikin jo postattu, mutta nyt ehdin sen myös itse katsomaan ja suosittelen muillekin:



- FSR 4 tuo selkeän parannuksen kuvanlaatuun ja ongelmakohtiin vs FSR 3.1 (Performance-tila)
- FSR 4 on vertailukelpoinen DLSS 3 (vanha CNN - Convolutional Neural Network malli), joissain tilanteissa tarjoten jopa enemmän yksityiskohtia
- DLSS 4 (Transformer-malli) puolestaan tarjoilee huomattavasti tarkemmat yksityiskohdat ja reunojenpehmennyksen, yleisesti ottaen myös liikkeessä vs FSR 4


- FSR 4 tukee vain RDNA 4 -näytönohjaimia ainakin julkaisussa eli 9070/9070 XT ja varmasti myös 9060/9060 XT
- Pelituki on julkaisussa 35 pelille, mutta suurin osa peleistä on mitä on (lista)
- DLSS Transformer -päivitys tuli kaikille RTX-näytönohjaimille
- DLSS-pelejä ja sovelluksia 572 (lista)

io-techin artikkelin loppuyhteenvedosta:

"DLSS 4 -tuki on huomattavasti kattavampi ja subjektiivisesti arvioiden tarjoaa ainakin allekirjoittaneen mielestä kokonaisuutena hienoisesti paremman kuvanlaadun (vs FSR 2.1/3)."

1741254493751.png
 
Oma teoriaosuuteni joka failasi käytännössä:

Nämä FSR:t ja DLSSt on softalla tehtyjä ratkaisuita, joista tulee uusia versioita uusien ajuriversioiden myötä.

Niiden vaikutus kuvanlaatuun ja suorituskykyyn kuitenkin samantehoisella raudalla kehityksen edistyessä lähestyy asymptoottisesti toisiaan .

Eli jos tekoälyvääntöä on molemmilla osapuolilla yhtä paljon, voi tulevaisuuden DLSS6- ja FSR6-tekniikoilla tms. odottaa olevan hyvin samanlainen vaikutus kuvanlaatuun ja suorituskykyyn, kun siinä vaiheessa molemmat tekevät kaikki tärkeät temput ihan samalla tavalla ja eroja on vain joissain pikkuyksityiskohdissa.

Ongelma kuluttajalle tulee lähinnä siinä, että vanhaa rautaa rampautetaan sillä, että uutta skaalausmoodia ei sille tehdä, joko
1) jotta saadaan kuluttaja ostamaan uusi kortti
2) koska koodi oli pikkusen helpompi kirjoittaa toimimaan vain uudella piirillä tai suorituskyky olisi voinut olla hiukan huonompi vanhalla piirillä joka ei suoraan tue jotain ominaisuutta optimaalisesti


Itse en osta näyttiksiä ajatuksella, että optimoin sen, kuinka hyvin juuri tämän hetken pelit pyörivät, vaan ajatuksella, että se näyttis tulee olemaan käytössä useamman vuoden ja optimoin sitä, kuinka pitkälle tulevaisuuteen se näyttis pysyy "pelikelpoisena".

Käytännössä tarkoittaa sitä, että painotan nimenomaan raakaa säteenjäljitystehoa (koska rasterointitehoa on muutenkin tarpeeksi, ja tulevaisuudessa siirrytään koko ajan enemmän säteenjäljitykseen joten se säteenjäljitysjnopeus on se, joka ratkaisee näyttiksen eliniän) mutta toisaalta en liikaa piittaa noista FSRn ja DLSS:n tämän hetken versioiden suorituskyvystä ja nopeudesta koska ne tulee kuitenkin todennäköisesti paranemaan ja lähestymään toisiaan uusien ajurien myötä.

Surullinen käytäntö:

Tosin käytännössä tilanne tuntuu olevan, että AMD on ollut paljon ystävällisempi tämän osalta vanhan raudan ajuripäivitysten kanssa, kaikki aiemmat FSR-versiot taisi toimia kaikella AMDn vanhalla raudalla ja vain FSR4 on sidottu RDNA4een, kun taas nvidialla esim. nykykoneeni kanssa strategiani failasi siinä, että DLSS3n ominaisuuksistakaan osa ei 3000-sarjalaisellani ole tuettu.
 
Buildzoidilta Sapphire Nitro+ 9070xt 12VHPWR liittimen analyysiä. Niille ketkä harkitsemassa kyseistä korttia.



TLDR = Paskaa mutta sulakkeet parempi kuin ei mtn
 
Huvittavaa aina kun näitä julkaistaan niin täällä esitellään x tahon testituloksia, jotka ovat erilaisia kuin meillä.

Siinä missä TPU ei ole kertonut käytettyjä asetuksia, miten ovat testanneet, meillä tuo on ajettu CS2 Fps Benchmarkilla, ja asetukset on kerrottu (1080, fps_max 0, Medium ja Fsr off) , jokainen voi ajaa testin omalla koneellaan ja verrata tulosta:


Mahtaakohan vastaavasti TPU:n kommenteissa joku linkata io-techin tuloksia ja kehottaa mieluummin katsomaan niitä :hmm:
TPU kertoo kyllä asetuksista "6- Test Setup"-sivulla, ei ole vaan jokaiseen kaavioon sitä erikseen laittanut:
1741256404271.png


Ero tulee varmasti vaan tuosta benchmarkista jota on käytetty. Heillä on joku oma "Custom Scene" joka nyt sattuu painottamaan eri asioita kuin io-techin käyttämää. Ainahan näissä on eroja ja sitä varten näitä kannattaakin monelta arvostelijalta katsellakin, niin saa paremman kokonaiskuvan.
 
Tosin käytännössä tilanne tuntuu olevan, että AMD on ollut paljon ystävällisempi tämän osalta vanhan raudan ajuripäivitysten kanssa, kaikki aiemmat FSR-versiot taisi toimia kaikella AMDn vanhalla raudalla ja vain FSR4 on sidottu RDNA4een, kun taas nvidialla esim. nykykoneeni kanssa strategiani failasi siinä, että DLSS3n ominaisuuksistakaan osa ei 3000-sarjalaisellani ole tuettu.

Tämä on jotenkin absurdia tässä FSR4-julkkarissa ja sen tuomassa tilanteessa, yhtäkkiä NVIDIA onkin se joka tarjoaa Transformer-moden edelleen RTX 2000-sarjalle asti, kun taas edelleen myynnissä uutena olevien 70-sarjalaisten Radeoneiden tuki tällä osa-alueella ilmeisesti loppuu kuin seinään. Toki NVIDIAlla muut kikat käytössä rampauttaa vanhat kortit (VRAM).
 
Kiitos, enpä olisi tätä varmaan tajunnut. Minulla on Corsairin RM 650x, joten siinä taitaa olla vain kaksi noita.
Tässä lienee se tärkein asia virtalähteen riittävyyden kannalta:
1741255961551.png
1741255994680.png
Hetkelliset piikit loistavat melkein kokonaan poissaolollaan. Kehitystä on tapahtunut todella paljon, eikä ne vaikuttaisi enää olevan samanlainen ongelma kun vaikka 6000-sarjan kanssa.
 
Tämä on jotenkin absurdia tässä FSR4-julkkarissa ja sen tuomassa tilanteessa, yhtäkkiä NVIDIA onkin se joka tarjoaa Transformer-moden edelleen RTX 2000-sarjalle asti, kun taas edelleen myynnissä uutena olevien 70-sarjalaisten Radeoneiden tuki tällä osa-alueella ilmeisesti loppuu kuin seinään. Toki NVIDIAlla muut kikat käytössä rampauttaa vanhat kortit (VRAM).
Valitettavasti se johtuu siitä että AMD viimein siirtyy HW pohjaiseen ratkaisuun FSR4 kanssa. Selvää on että tämä askel olisi pitänyt toteuttaa jo RDNA2 tai viimeistään RDNA3.

Tämä olisi myös mahdollistanut paljon laajemman FSR4 tuen, koska tällöin oltaisiin voitu siirtyä DLSS kaltaiseen .DLL malliin.
 
Valitettavasti se johtuu siitä että AMD viimein siirtyy HW pohjaiseen ratkaisuun FSR4 kanssa. Selvää on että tämä askel olisi pitänyt toteuttaa jo RDNA2 tai viimeistään RDNA3.

Tämä olisi myös mahdollistanut paljon laajemman FSR4 tuen, koska tällöin oltaisiin voitu siirtyä DLSS kaltaiseen .DLL malliin.

Ei tässä ole kyse mistään varsinaisesta "hw-pohjaisesta ratkaisusta" vaan siitä, että RDNA4ssa vaan on selvästi enemmän matalan tarkkuuden laskentavääntöä, jota tarvitaan neuroverkkojen ajamiseen.

Kun yleinen parannus monessa muussa asiassa RDNA3een verrattuna oli usein jossain n. 1.4-kertaisessa, niin neuroverkkojen käyttämässä matalan tarkkuuden laskennassa ero oli teoreettisessa nopeudessa datatyypistä riippuen 2-4-kertainen ja lisäksi sparsity nopeutti sitä entisestään tuon päälle (markkinointislideissä heittivät sparsitystä vielä 2x kertoimen päälle, mutta se 2x kerroin menee vähän epärehelliseksi markkinoinniksi, todelliset TOPSit ei siitä nouse yhtään ja se käytännön hyöty riippuu täysin siitä millaista neuroverkkoa ajetaan mutta lienee keskimäärin lähempänä puoltatoistaa).

AMD voisi ihan hyvin pienillä koodimuutoksilla ajaa FSR4-algoritmeja myös RDNA3lla, mutta se aika mikä shader-koodilta kuluisi niihin FSR4n sisältämien neuroverkkojen ajamiseen olisi moninkertainen kuin mitä niihin menee RDNA4lla ja suorituskyky olisi selvästi huonompi.

AMDltä oli järkevää tuoda FSR4 ensin RDNA4lle (koska ajurikoodarien työaika pitää priorisoida ja FSR4 haluttiin RDNA4n julkaisubenchmarkkeihin), mutta olisi mahdollista ja reilua kuluttajia kohtaan, että se backportattaisiin myöhemmin toimimaan myös vanhemmilla piireillä, huonommalla suorituskyvyllä.
 
@Sampsa onko lähiaikoina tulossa DLSS vs FSR vertailua Youtube-videona?
Jotain aiheen tiimoilta on varmasti tulossa, katsellaan ensi viikolla.

Pakko vetää nyt vähän happea kun viimeiseen kahteen kuukauteen kirjoitettu näytönohjaimista 6 kpl testiartikkeleita ja 12 kpl videoita, joita katseltu yli neljännesmiljoona kertaa:

1741258955608.png
 

Statistiikka

Viestiketjuista
270 081
Viestejä
4 668 217
Jäsenet
76 549
Uusin jäsen
Tare96

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom