Testissä AMD Radeon RX 6800 & 6800 XT

  • Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Sampsa
  • Aloitettu Aloitettu
Näistä tuloksien eri tavoilla laskemisesta kun on puhe, niin eikös sellainen nettisivulle artikkelin sekaan upotettava "tulostaulukkolaskin" olisi suht simppeli toteuttaa. Eli olisi yhdessä taulukossa jokaisen testipelin tulokset jokaisella näyttiksellä ja jokaisella resoluutiolla ja sieltä voisi naksutella sitten aktiiviseksi ne sarakkeet jotka itseä kiinnostaa (ne pelit joita itse pelaa tai ajattelee joskus pelaavansa sillä resoluutiolla mikä näyttö sattuu itsellä olemaan käytössä) ja voisi sitten nappia painamalla katsoa siitä kyseisten sarakkeiden eri keskiarvovaihtoehdot (aritmeettinen, geometrinen ja miksei vaikka sitten se harmoninenkin). Itse kaavat ovat hyvin yksinkertaisia, lähinnä ulkoasun sovittaminen sivuston teemaan söisi varmaan jokusen tunnin. Kun tuommoisen taulukon kerran tekisi niin tuloksien kopioiminen siihen siitä excelistä mihin ne testejä ajellessa keräilläänkin olisi yksinkertainen copy&paste-operaatio.

edit: Tai sitten menee helpomman kautta, eli tekee vaikka Excel-pohjan jossa on nuo kaikki ajetut tulokset ja keskiarvot nipussa ja joka sitten liitetään artikkeliin ja ne jotka haluavat itse tutkia tarkemmin voivat sen ladata.
 
Viimeksi muokattu:
Pari esimerkkilaskelmaa:
Näyttis A:n avg fps:t viidessä pelissä: 35, 50, 75, 80 ja 100. Aritmeettinen (normaali) keskiarvo olisi 68. Geometrinen keskiarvo (35x50x75x80x100)^(1/5) = 63,71
Näyttis B:n avg fps:t samoissa peleissä: 40, 60, 70, 80 ja 90. Aritmeettinen (normaali) keskiarvo olisi 68. Geometrinen keskiarvo (40x60x70x80x90)^(1/5) = 65,54

Geometrinen kuvastaa paremmin sitä tasaisempaa pelikokemusta. Periaatteessahan tossa kumpikin voitti kaksi testiä, hävisi kaksi ja yhdessä tuli tasapeli. Kumpikin voitti yhden testin 10 fps:llä ja toisen 5 fps:llä. Mutta B voitti siellä missä se merkitsee enemmän, eli se viiden fps:n ero oli 35 vs 40 eli A oli 12,5% heikompi. Siellä missä A voitti 5 fps:llä ero oli 70 vs 75 eli B oli 7% heikompi. Vastaavasti se 10 fps:n erot olivat A:n eduksi 100 vs. 90 eli B oli 10% heikompi. B taas voitti A:n 60 vs 50 eli A oli 17% heikompi.

35507580100
4060708090
AritmeettinenHarmoninenGeometrinenPythagoran
68.0059.2463.7163.65
68.0062.8465.5465.46

Siin on nyt kaikki.
 
Ei riitä mun 10 vuotta sitten käymät IMA-kurssit TTY:llä noihin laskuihin.

Ilman sen suurempaa taustatyötä noiden tarkoitus oli tarjota meidän testeistä samanlainen yhteenveto kuin porukka jatkuvasti tänne meidän artikkelien kommentteihin postaa Techpowerupilta.
Se TPU:n keskiarvo on ihan yhtä tyhjän kanssa huonon toteutuksen takia. Geometrista keskiarvoa käyttämällä IO-tech erottuisi edukseen.

Esim. jos prossutesteissänne laskisitte vastaavan keskiarvon, niin kynärin absoluuttiset fps erot on niin isoja, että kyseisen pelin painoarvo keskiarvossa olisi n. kymmenkertainen kaikkiin muihin testattuihin peleihin verrattuna. Geometrisella keskiarvolla kaikille peleille tulee automaattisesti sama painoarvo, joka ei riipu absoluuttisista fps määristä. Laskennallisesti se on ihan yhtä yksinkertainen kuin käyttämäsi aritmeettinen keskiarvo.
 
Viimeksi muokattu:
Näistä tuloksien eri tavoilla laskemisesta kun on puhe, niin eikös sellainen nettisivulle artikkelin sekaan upotettava "tulostaulukkolaskin" olisi suht simppeli toteuttaa. Eli olisi yhdessä taulukossa jokaisen testipelin tulokset jokaisella näyttiksellä ja jokaisella resoluutiolla ja sieltä voisi naksutella sitten aktiiviseksi ne sarakkeet jotka itseä kiinnostaa (ne pelit joita itse pelaa tai ajattelee joskus pelaavansa sillä resoluutiolla mikä näyttö sattuu itsellä olemaan käytössä) ja voisi sitten nappia painamalla katsoa siitä kyseisten sarakkeiden eri keskiarvovaihtoehdot (aritmeettinen, geometrinen ja miksei vaikka sitten se harmoninenkin). Itse kaavat ovat hyvin yksinkertaisia, lähinnä ulkoasun sovittaminen sivuston teemaan söisi varmaan jokusen tunnin. Kun tuommoisen taulukon kerran tekisi niin tuloksien kopioiminen siihen siitä excelistä mihin ne testejä ajellessa keräilläänkin olisi yksinkertainen copy&paste-operaatio.

Varmaan on helppo toteuttaa (jos jo valmiiksi osaa). Luulisin, että tuossa tulee enemmän muita ongelmia. Nyt kuvat ovat selkeitä ja mielestäni tyylikkäitä ja niitä voi laittaa esim. videoihin helposti. Taulukossa voisi olla se ongelma, että vaikka sen tekisi miten hyvin, satunnaisella käyttäjän kanssa voisi olla kyseenalaista kuinka hyvin sitä osaa lennosta käyttää ja lukea. Vähän sama juttu kuin tuossa että onko tulokset järjestetty pelin vai reson mukaan: sivoston pitäisi osata lukea käyttäjän ajatuksia niin saisi materiaalin sellaiseksi kuin olisi parasta.
 
Tarkoitus ei olisikaan korvata grafiikoita, vaan tuoda uutta lisäarvoa niiden päälle.

Jos olisi jo geometrinen keskiarvo, niin aritmeettinen ja harmoninen sen LISÄKSI ei tuo MITÄÄN lisäarvoa. Niiden olemassaolo "vaihtoehtoina" ainoastaan antaisi mahdollisuuden forumin merkkiuskollisille fanaatikoille klikkailla sieltä se optio päälle jolla heidän fanittamansa merkki antaa parhaat tulokset ja näin saada rikkinäisiä lukuja joilla perustella virheellisiä väitteitään (geometrinen sijoittuu aina aritmeettisen ja harmoonisen väliin, eli aritmeettinen antaa toista suosivat tulokset, harmoninen toista suosivat tulokset).

Se yksi käppyrä riittää, kunhan siihen vaan vaihdetaan se järkevä tapa laskea se tulos, eli geometrinen keskiarvo.
 
Hyvä artikkeli, kiitos. Aika pitkä keskustelu saadaan aikaiseksi keskiarvosta. Sekin on mielenkiintoista että nyt monella RT nousee kynnyskysymykseksi korttia valittaessa. Vai pitäisikö sanoa valmistajaa :rolleyes: Toivottavasti RT yleistyy mutta tällä hetkellä ei ole montaa peliä mitkä sitä hyödyntävät. Nämä ovat kuitenkin AMD:n ensimmäiset virallisesti ray tracingiä tukevat kortit ja siihen nähden minusta ihan OK tulos.
Refujäähy on todella hyvä suoritus AMD:ltä. Ei ole tainnut koskaan heillä olla yhtä tehokasta ja hiljaista referenssi jäähdytintä?
Minusta nämä kortit todella ovat JYTKY. En kuvitellut että oikeasti päästään NVidian kanssa tasoihin vaikka merkit siihen viittasivatkin. Myös turha markkinointihehkutus oli jätetty pois ja AMD:n julkistustilaisuus kuvasi todellisuutta todella hyvin.
Kuluttaja kiittää kilpailusta!
 
Viimeksi muokattu:
Päivitimme artikkeliin mukaan vielä suhteellisen suorituskyvyn eri resoluutioilla eli testipeleistä laskettu keskiarvo ja 6800 XT on 100 %.

Mukana Battlefield V, Shadow of the Tomb Raider, F1 2020, Doom Eternal, Flight Simulator 2020 ja Dirt 5.

4k-resoluutiolla lisäksi Assassins’s Creed Valhalla ja Watch Dogs: Legion.


radeonrx6800-suhtsuorkyk-4k.png
Laskin huvikseni geometrisen ka:n 4K:n osalta, niin ei tulokset juuri muuttuneet. Ainoastaan RX 6800:n ja RTX 3070:n välinen ero kapeni jonkin verran.

1605869168287.png


Edit: korjasin kaavioon kahdeksannen pelin mukaan, mikä jäi aluksi pois.
 
Viimeksi muokattu:
Heti kun 6900XT tulokset pääse irti niin voitteko noitua sellaisen graafin testeistä ettei meitä 3090 ostaneita harmita :D DLSS on hyvä kuitenkin vetää hatusta sitten, psykologinen failsafe.
 
Ei riitä mun 10 vuotta sitten käymät IMA-kurssit TTY:llä noihin laskuihin.

Ilman sen suurempaa taustatyötä noiden tarkoitus oli tarjota meidän testeistä samanlainen yhteenveto kuin porukka jatkuvasti tänne meidän artikkelien kommentteihin postaa Techpowerupilta.
TPU on niin paljon pelejä testissä että yhden pelin hyvin toimiminen Nvidian/Amd ohjaimella ei pääse vaikuttamaan merkittävästi keskiarvoon

Jos testaa esim 8 peliä joista 1 toimii selkeästi paremmin toisella niin sen vaikutus keskiarvoon on tällöin merkittävämpi.
 
Noniin mites nyt sitten Nvidian miehet ku @Sampsa laitto geometriset palkit ni onko nyt päin persettä koska 6800XT hakkaa 3090 kaikessa muussa paitsi 4k:ssa? Voidaanko tätä hyväksyä :D
 
Noniin mites nyt sitten Nvidian miehet ku @Sampsa laitto geometriset palkit ni onko nyt päin persettä koska 6800XT hakkaa 3090 kaikessa muussa paitsi 4k:ssa? Voidaanko tätä hyväksyä :D

Kuinkas 6900XT? voi tulla kovaa lukua. Kukaan tuskin kylläkään hommaa 3090 muuhun kuin min. 4K pelamiseen.
 
Kiitos tästä vaivannäöstä. Vaikka melkolailla samanlaiset oli ne vanhat vaikka olivatkin kuulemma ihan "yhtä tyhjän kanssa". Nopealla vilkaisulla tärkein muutos tapahtui 1440p resolla kun AMD:n 6800 sai 6% korkeamman tuloksen.
 
Kiitos tästä vaivannäöstä. Vaikka melkolailla samanlaiset oli ne vanhat vaikka olivatkin kuulemma ihan "yhtä tyhjän kanssa". Nopealla vilkaisulla tärkein muutos tapahtui 1440p resolla kun AMD:n 6800 sai 6% korkeamman tuloksen.

Lähtökohtaisesti erot ovat hyvin samanlaiset ja samanlaisia joka pelissä, joten molemmat keskiarvot ovat hyvin lähellä toisiaan.
 
Vaikka tässä ei kummempia muutoksia tapahtunutkaan, niin parempi kuitenkin että on jatkoakin varten todenmukaisempaa kuvaa antavat kaavat käytössä.
 
Sillä säteenseurannalla nyt vielä ole mitää merkitystä kun muutamassa pelissä se vasta on..
 
Lähtökohtaisesti erot ovat hyvin samanlaiset ja samanlaisia joka pelissä, joten molemmat keskiarvot ovat hyvin lähellä toisiaan.
Tässä tapauksessa joo, mutta jos pistät sinne testisuiteen sen Counterstriken, niin se aiheuttaa aritmeettisessä keskiarvossa aivan hullun painon yhdelle pelille, kun FPS:t ovat jossain 500+ lukemissa muiden pelien 100FPS lukemiin verrattuna.

Geometrisellä keskiarvolla vaikutus on järkevämpi.
 
Sillä säteenseurannalla nyt vielä ole mitää merkitystä kun muutamassa pelissä se vasta on..

Totta, itse miettisin myös sitä että miten paljon eroa syntyy jos säteenseurannan vaihtaa pois vs siitä että joutuu pelaamaan alemmalla resoluutiolla / käyttämään alemman resoluution grafiikkaa jos näytönohjaimen muistimäärä ei riitä. Kait tuostakin jotain testiä joskus tulee...

Edit: Lähtien siis olettamuksesta että peli tulisi toimimaan "vain 8 tai 10Gb muistimäärällä" + "ilman säteenseurantaa". Asia erikseen jos peli ei suostu edes käynnistymään.
 
Ai hakkaako se tällä laskutavalla säteenseurannassakin? :hmm:
Tuossakin on vain hyvin vähäinen määrä pelejä, toki useammat varmaan lukee sitä kuin se olisi kaikki markkinoilla olevat pelit.

Näitä Nvidiaa suosiviakin pelejä toki on mutta niitä ei enään iotekin valikoimista tule löytymään, siittä varmaan pidetään huolta.

Mutta aina kannattaa katsella erillaisia testejä niin saa paremman kuvan ohjaimien suorituskyvystä.
 
Sillä säteenseurannalla nyt vielä ole mitää merkitystä kun muutamassa pelissä se vasta on..

Ehkei sinulle. Monelle täällä vaikuttaisi olevan. Kommenttisi oli joka tapauksessa hölynpölyä. Jos Sampsa olisi julkaissut kaikista RT-peleistä tulokset ja korvaisi keskiarvolaskennassa niiden pelien ei-RT tulokset niillä, niin mikään laskentatapa ei nostaisi AMD:tä suosta.

Tätä mieltä näin "NVidia-miehenä" nyt kun kerran kysyit.
 
Ehkei sinulle. Monelle täällä vaikuttaisi olevan. Kommenttisi oli joka tapauksessa hölynpölyä. Jos Sampsa olisi julkaissut kaikista RT-peleistä tulokset ja korvaisi keskiarvolaskennassa niiden pelien ei-RT tulokset niillä, niin mikään laskentatapa ei nostaisi AMD:tä suosta.

Tätä mieltä näin "NVidia-miehenä" nyt kun kerran kysyit.
Mulla ole edes tietokonetta, tai on Macbook Air, joten todellisuudessa mulle ihan sama vaikka ei ois ku yksi valmistaja :D
 
Näitä Nvidiaa suosiviakin pelejä toki on mutta niitä ei enään iotekin valikoimista tule löytymään, siittä varmaan pidetään huolta.

Tästä minäkin mielelläni kuulisin lisää :Dnyt kun esim. Tomb Raiderin ja Watch Dogs: Legionin alkuteksteisaä komeilee NVIDIAn logo ja tiedossa on että Doom ja Flight Simulator pärjää varsin hyvin GeForceilla.

Mutta joo, trolliksi sinua aika usein kutsutaan, ihmetteletkö miksi?
 
Voi luoja tätä RT höpinää. Seuraavaksi sitten valitetaan kun höpö höpö skaalausteknologialla ja supertietokoneilla parannetaan paskalaatuista kuvaa ja valitetaan kun sitä ei käytetä mittarina. RT tulee sitten kun se on tullakseen. Toistaiseksi se on perustunut täysin NVIDIA:n toimittamaan rautaan. Jatkossa on sentään senkin suhteen kilpailua ja konsoleille optimoiminen tulee taatusti näkymään siinä miten RT:tä tullaan käyttämään. Ihan sama kumman firman korteista puhutaan niin RT tasolla ei potku riitä kummallakaan. NVIDIA on saanut julki nyt kakkos generaationsa RT kortteja, AMD:lla menossa eka sukupolvi. RT alkaa olla käytännöllistä ehkä jossain 5 sukupolven paikkeilla kun tehot on vielä nykyisestäkin moninkertaistuneet. Siihen asti koko RT on pelkkää kikkailua asioilla mitkä jo nyt feikataan todella hyvin. Ei riitä edes 3090 kortissa ilman skaalauskikkailua tehot kunnon säteenseurannalle, joten ihan turha siitä on mitään elämää suurempaa asiaa tehdä. Tulevaisuuden juttuja ja kiva maistiainen, mutta ollaan edelleen todella kaukana kautta linjan siitä, että säteenseuranta olisi oikeasti käyttökelpoista.
 
Eiköhän RT ole vuoden päästä lähes jokaisessa AAA-pelissä, kun konsolitkin nyt ominaisuutta tukee. Jos AMD jollain konstilla saa kiinni RT-suorituskyvyssä, niin ei tee yhtään tiukkaa vaihtaa leiriä. Näillä tiedoin kuitenkin ostointo laantui, vaikka lisämuisti ei varmaan olisi pahasta. Ei nappaa ensi töikseen kytkeä visuaalisia herkkuja pois päältä high-end näytönohjaimella. Ostetaan sitten se 20gb 3080 tai jotain.
 
Onneksi jokainen meistä voi itse tulkita tuloksia miten haluaa. Oleellista on se, että testissä kerrotaan miten on testattu.

Sampsan on mahdotonta tehdä testiä ja painotuksia niin, että tulokset olisivat "oikein" jokaiselle lukijalle. Sen takia tärkeää on nimenomaan julkaista tuloksia ja jättää tulkinta lukijalle.

--

Henkilökohtaisesti ei voisi vähempää kiinnostaa RT-off tulokset peleissä, joissa RT on tarjolla, mutta joku muu varmaan ajattelee eri tavalla. Jos tulokset julkaistaan kummallekin, niin jokainen voi päättää itse mitä pitää itselleen tärkeimpänä valintaperusteena kun näyttistä ostaa.

Minecraftia kun on vähän aikaa RT on ja RT off pelannut, niin tajuaa ettei paluuta vanhaan valaistukseen enää ole.

--

Mutta juuri tällä hetkellä RT:llä ei ole väliä, kun mitään korttia ei saa ostettua vaikka haluaisi. Tärkein valintaperuste on ylipäätään saatavuus, joka on aika tarkkaan 0 kummankin valmistajan huippukorteille.
 
Koska konsoleiden 8 ydintä pakottaa kaikki PC-pelaajat 8:aan ytimeen kuulemma, niin pakostihan sama koskee säteenseurantaakin... :think:

Vaikka RT-suorituskyky vähän pettymys onkin niin reality-checkinä täytyy sanoa että kyllä tällä 2060 Superilla tuli pelattua Quake 2 RTX:ää, Minecraft RTX:ää ja Controlia säteenseurantaominaisuuksilla ihan siedettävästi kunhan asetukset laittaa sopivaan balanssiin ja varmaan tulee Metro Exoduskin pelattua (tai ainakin yritettyä) ennenkuin kortti päivittyy näillä näkymin. Ja AMD:n tarjonta sentään on siitä reilusti suorituskykyisempään suuntaan eli ihan käyttökelpoinen kunhan vaatimustaso ei karkaa täysin ja kuvitella että samoilla ruudunpäivitysnopeuksilla pelataan RT on ja off.

Lähinnä "ongelma" on se että Ampere siirsi maalitolppia reilusti eteenpäin tämän suhteen ja kun ei ole DLSS:ääkään kompensoimassa niin meno *vaikuttaa* surkeammalta kuin se käytännössä on.
 
Voi luoja tätä RT höpinää. Seuraavaksi sitten valitetaan kun höpö höpö skaalausteknologialla ja supertietokoneilla parannetaan paskalaatuista kuvaa ja valitetaan kun sitä ei käytetä mittarina. RT tulee sitten kun se on tullakseen.

Säteenjäljityksestä tuli arkipäivää elokuvien tietokone-efekteissä yli 10 vuotta sitten. Aluksi sitä tehtiin CPUilla sekä normaalien GPUiden shader-koodilla softalla.

Toistaiseksi se on perustunut täysin NVIDIA:n toimittamaan rautaan.

Vain kotikäyttäjien peli-PCissä.

Inagination technologies on tuonut markkinoille säteenjäljityskiihdyttimiä jo vuosia ennen nVidiaa.

Jatkossa on sentään senkin suhteen kilpailua ja konsoleille optimoiminen tulee taatusti näkymään siinä miten RT:tä tullaan käyttämään. Ihan sama kumman firman korteista puhutaan niin RT tasolla ei potku riitä kummallakaan.

Oikein hyvin riittää kun ei käytetä liian suurta resoluutiota tai vaadita liian suurta reaaliaikaista FPSää.

Esim elokuvien erikoisefektien laskemista kumman tahansa kortit nopeuttavat todella mukavasti, kun ei tarvitse mahtua reaaliaikarajoituksiin.

NVIDIA on saanut julki nyt kakkos generaationsa RT kortteja, AMD:lla menossa eka sukupolvi. RT alkaa olla käytännöllistä ehkä jossain 5 sukupolven paikkeilla kun tehot on vielä nykyisestäkin moninkertaistuneet. Siihen asti koko RT on pelkkää kikkailua asioilla mitkä jo nyt feikataan todella hyvin. Ei riitä edes 3090 kortissa ilman skaalauskikkailua tehot kunnon säteenseurannalle, joten ihan turha siitä on mitään elämää suurempaa asiaa tehdä.

Höpöhöpö. Sinullla ei ole mitään käsitystä siitä, miten nämä asiat skaalautuvat.

Ja esim minecraftin säteenjäljitysversio on ihan täysin pelattava näyttiksillä jonka voi tänään käydä ostamassa kaupasta. Ja "mutta minecraft on yksinkertainen, muut pelit on paljon raskaampia" ei toimi selitykseksi, koska säteenjäljityksen raskaus skaalautuu kolmiomäärään nähden logaritmisesti, suurempi määrä kolmioita ei tee siitä merkittävästi raskaampaa, ja toisaalta sitä suurta määrää valaistusshaderpurkkaa joka tekee monista uusista rasteroiduista peleistä raskaita ei tarvi säteenjäljityksen kanssa.
 
Viimeksi muokattu:
Koska konsoleiden 8 ydintä pakottaa kaikki PC-pelaajat 8:aan ytimeen kuulemma, niin pakostihan sama koskee säteenseurantaakin... :think:
Mutta konsoleiden säteenseuranta käyttää AMD:n toteutusta, vain heikompana (koska hitaammat GPU:t), joten sehän korkeintaan tartkoittaa RX 6800:n säteenseurannan olevan ihan passeli ;)
 
Säteenjäljityksestä tuli arkipäivää elokuvien tietokone-efekteissä yli 10 vuotta sitten. Aluksi sitä tehtiin CPUilla sekä normaalien GPUiden shader-koodilla softalla.

Vain kotikäyttäjien peli-PCissä.

Inagination technologies on tuonut markkinoille säteenjäljityskiihdyttimiä jo vuosia ennen nVidiaa.

Oikein hyvin riittää kun ei käytetä liian suurta resoluutiota tai vaadita liian suurta reaaliaikaista FPSää.

Esim elokuvien erikoisefektien laskemista kumman tahansa kortit nopeuttavat todella mukavasti, kun ei tarvitse mahtua reaaliaikarajoituksiin.



Höpöhöpö. Sinullla ei ole mitään käsitystä siitä, miten nämä asiat skaalautuvat.

Ja esim minecraftin säteenjäljitysversio on ihan täysin pelattava näyttiksillä jonka voi tänään käydä ostamassa kaupasta.
Sä tulet ketjuun missä puhutaan (arvosteltiin) kotikäyttäjien näyttiksistä pätemään sillä, että jossain elokuvissa on käytetty jotain muuta rautaa. Hohoijaa. Mitään tekemistä sen kanssa, että tehdään reaaliaikaista säteenseurantaa käyttäjän ruudulle.

Ai miten asiat skaalautuu 4K 3090 RTX ON minecraftissa 20-30FPS skaalaa sitä, toosi pelattava. Nyt puhutaan markkinoiden tän hetken tehokkaimmasta kortista ja sekään ei pysty vielä kunnolla tekemään ray tracingia. Ennen kuin RT(X) saadaan nykyisen 3090 tasoisena leviämään sille porukalle jotka käyttäneet 1060 kortteja (Steam surveyssä edelleen eniten käytetty kortti) niin menee vielä vähintään yhden, todennäköisesti kahden sukupolven verran aikaa. Siihen asti RT on jotain yksittäisiä palasia yksittäisissä peleissä missä sitä hyödynnetään ja skaalaillaan. Tuleeko RT joskus, tulee, onko se lähelläkään valtavirtaa tai käytännöllistä, no ei todellakaan ole.
 
Viimeksi muokattu:
Mutta konsoleiden säteenseuranta käyttää AMD:n toteutusta, vain heikompana (koska hitaammat GPU:t), joten sehän korkeintaan tartkoittaa RX 6800:n säteenseurannan olevan ihan passeli ;)

Juu, näinpä juuri siinä alla koiranleukailun jälkeen totesinkin. Konsoleilla tietysti on helpompi optio jäädä 30fps-moodeihin jos ei muuten onnistu, PC:llä vaatimus on kuitenkin käytännössä 60fps jos meinaa katu-uskottava olla.

Näyttäisi GN:n datassa 1080p@60fps menevän 6800:lla ihan kohtuullisesti Controlissa. Ja se on täysillä asetuksilla, sieltä jos pudottaa osan pois niin varmaan päästään vielä vakaampaan 60fps:ään. 1080p@60fps ei tietysti ehkä ole se mihin 600€ kortin ostaja tähtää mutta ei se ole täysin käyttökelvotonkaan suoritus niille jotka toisaalta haluaa kokea RT pelejä ja toisaalta sitten paahtaa toisissa peleissä ns. täysiä 1080p hertsihirmullaan.
 
Tässä juttua 6000-sarjan saatavuudesta eikä hyvältä vaikuta, verrattiin jopa Ampereen. AIB-korttejakaan ei vissiin tule riittävästi ajoissa saataville.

 
: ulinaa : Pitääkö tässä hommata joku MAOL taulukko kun alkaa selaamaan näyttisten testejä? :geek:

Asiasta toiseen, 5700xt omistajana kyllä vähän kaivelee että näin paljon nopsempi tää 6800-sarja. Toki kun ei ole 4k näyttöä niin ei ole järkeä vielä vaihtaa korttiakaan. Kesällä sitten. Samalla pidän peukkuja että Smart access memory tulisi toimintaan myös 3000-sarjan ryysseneille. 6900 todennäköisesti tulee viemään paalupaikan ennen kuin 3000-sarjan geforceista tulee ti tai super mallit.
 
: ulinaa : Pitääkö tässä hommata joku MAOL taulukko kun alkaa selaamaan näyttisten testejä? :geek:

Asiasta toiseen, 5700xt omistajana kyllä vähän kaivelee että näin paljon nopsempi tää 6800-sarja. Toki kun ei ole 4k näyttöä niin ei ole järkeä vielä vaihtaa korttiakaan. Kesällä sitten. Samalla pidän peukkuja että Smart access memory tulisi toimintaan myös 3000-sarjan ryysseneille. 6900 todennäköisesti tulee viemään paalupaikan ennen kuin 3000-sarjan geforceista tulee ti tai super mallit.
SAM:ia tuskin on tulossa 3000-sarjan ryzeneille, koska niistä puuttuu tiettyjen cpu-instructioneiden nopea toteutus - parannus joka tuotiin 5000-sarjan ryzeneissä.
 
Sä tulet ketjuun missä puhutaan (arvosteltiin) kotikäyttäjien näyttiksistä pätemään sillä, että jossain elokuvissa on käytetty jotain muuta rautaa. Hohoijaa.

Mikään ei kiellä eikä estä käyttämästä näitä nyt julkaistuja näyttiksiä ei-reaaliaikaiseen säteenjäljitykseen, vaikka ne on pääsääntöisesti onkin tarkoitettu pelaamiseen

Kaikki elokuvastudioiden konehankintavastaavat jne varmasti seuraa aika tarkasti näitä benchmarkkeja että mitä kortteja hankitaan kun seuraavalla kerralla hankitaan lisää tehoa niiden elokuvien efektien tekemiseen.

Ja nVidian 2000-sukupolven korteista huomattava määrä meni nimenomaan elokuvastudioille, VAIKKA niitä markkinoitiin pelikortteina.

Mitään tekemistä sen kanssa, että tehdään reaaliaikaista säteenseurantaa käyttäjän ruudulle.

Tämä arvostelu oli KORTTIEN arvostelu, ei pelien arvostelu. Silloin on relevanttia ottaa huomioon kaikki käyttökohteet niille korteille.

Ai miten asiat skaalautuu 4K 3090 RTX ON minecraftissa 20-30FPS skaalaa sitä, toosi pelattava.

Nykyisin kun peliä ja ajureita on vähän optimoitu, jopa 2060Ti pyörittää DLSSn avustuksella n. 40 FPS nopeudella 4k-kuvaksi skaalattua kuvaaa, ja jo RTX 3080lla mennään lähellä sataa FPSää.

Että kyllä, se on todella pelattava JOPA 4k-resolla (jota kukaan ei pakota käyttämään). Erityisesti kun kyse ei ole mistään refleksitähtäys-FPSstä.

Nyt puhutaan markkinoiden tän hetken tehokkaimmasta kortista ja sekään ei pysty vielä kunnolla tekemään ray tracingia.

Se on suomeksi "säteenjäljitys", ja todellakin pystyy kunnolla tekemään sitä.


Ja maailmassa on todella paljon muitakin pelejä kuin refleksitähtäys-FPSiä. Tämä vaan tuntuu monilta unohtuvan, kun suhteellisuudentaju puuttuu täysin eikä osata nauttia siitä pelaamisesta kun tuijotetaan vaan sitä FPS-mittaria.


Ja jos vaatimukset FPSlle on yli 60 hertsissä, niin tiedoksi, että suuren virkistystaajuden 4k-näyttöjäkään ei edes ole kovin hyvin saatavilla, pari päivää sitten kun etsin, en löytänyt markkinoilta YHTÄÄN >60 Hz 3840x2160-reson näyttöä järkevässä 30"-40" kokoluokasta. Piti mennä alaspäin joko 27" tuumaan tai ylöspäin n. 43" tuumaan että sellaisia löytyi.
 
Viimeksi muokattu:
Mä en kutsuisi DLSS:llä skaalattua resoluutiota 4K:ksi. Rehellisempää on viitata renderöintiresoluutioon. Se ei toki poista sitä tosiseikkaa, että tekniikka tuottaa huomattavasti parempaa kuvanlaatua kuin perinteiset skaalaustekniikat, ja näyttää joskus jopa paremmalta kuin natiivi 4K, koska TAA väistyy pois kuvaa sotkemasta.
 
Mä en kutsuisi DLSS:llä skaalattua resoluutiota 4K:ksi. Rehellisempää on viitata renderöintiresoluutioon. Se ei toki poista sitä tosiseikkaa, että tekniikka tuottaa huomattavasti parempaa kuvanlaatua kuin perinteiset skaalaustekniikat, ja näyttää joskus jopa paremmalta kuin natiivi 4K, koska TAA väistyy pois kuvaa sotkemasta.

... ja minä nimenomaan käytin termiä "DLSSllä 4k-kuvaksi skaalattua", juuri sen takia. Tässä oli vaan kyse siitä että tuli vastaan todella typerä väite että nykykortit "eivät kykene kunnolla tekemään säteenjäljitystä", ja tämä oli vastaus siihen.
 
Noniin mites nyt sitten Nvidian miehet ku @Sampsa laitto geometriset palkit ni onko nyt päin persettä koska 6800XT hakkaa 3090 kaikessa muussa paitsi 4k:ssa? Voidaanko tätä hyväksyä :D

Taitaa 4k:lla jäädä infinity cache pieneksi..

Korjaantuu seuraavaan erään sekin, silloin joku muukin kuin 3 miljonääri isin rahalla pelaavaa ehkä pelaakin sillä 4k:lla.
 
Onhan nyt tuo 6800xt säteenseuranta naurettava. Taitaa olla huonompi mitä 2080 ti säteenseuranta? Tässä Sampsan testissä kun ei ollut 2080 ti säteenseurantaa, mikä oli harmillista. Olisi ollut kiva nähdä miten vertautuu siihen. Mutta 3080 pieksee oikeen kunnolla säteenseurannassa + ei ole dlss 6800xt:ssä. Kuitenkin jo nykyään moni peli ja tulevaisuudessa todella moni peli on pelattavissa säteenseuranta päällä. Esim haluan pelata joillakin näistä nykykorteista Metron uudestaan läpi rt päällä niin 1440p onnistuu ainoastaan näistä nykykorteista 100+ fps nvidian korteilla. Saas nähdä pystyykö 6900xt 100+ fps rt päällä.
 
Testasitko @Sampsa muutes miten nää AMD:n uudet kortit pitävät kelloja RT päällä verrattuna normaaliin rasterointiin. Jos et, niin tuossa voisi olla mielenkiintoinen testi.
 
Ei muuten ole, vaan parempi:

1605894638856.png

Lähde:
..
6800XT kyykkäsi ainakin Control,RT päällä ~20fps ja allekin 4K.lla.

3090 avg.65fps 4K.lla samat asetukset +DLSS ja näytti kyllä mahtavalta, onneksi on jäänyt pelaamatta niin töissä nyt oivaa aikaa pelailla, ja oikeastaan nyt vasta sellainen kortti markkinoilla joka jotenkin kykenee tuohon "the way it's meant to be played" kriteeriin.. mutta en pistäisi pahitteeksi extra +50% suorituskyvystä joka toivottavasti tulisi jo 2021
Mutta on tilanne jo parempi kuin mitä se oli kun 1080Ti roikkui huipulla 2080Ti jatkaessa tätä, hyviä muutoksia tullut ja toivottavasti lisää tulossa.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
261 839
Viestejä
4 548 821
Jäsenet
74 852
Uusin jäsen
eirich

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom