Ei oo muuta kuin LR malli saatavilla. Hintaero LR 3 on 5,4k€Miten tuo korotus on saatu maksamaan 16k€?
Tilojen puolesta on toki hieman isompi, mutta valmistustekniikalla nyt ei taida käyttäjälle olla mitään etua.Y on tilojen puolesta (varsinkin kontti) aivan eri maailmasta kuin 3. Valmistustekniikka etenkin Berliinin auetessa myös vinhasti edellä.
Pitäisi tulla ainakin Y sillä castingillä ja ehkä jotain 3:n mutta en mene vannomaan.Ja eikös nuo Kiinassa tehdyt kolmoset tule nykyaikaisen valmistustekniikan läpi? En tunne tarkemmin, viisaammat korjatkoon.
Ei kai sitä castingia ole otettu käyttöön vielä missään, tulee sitten Berliinin ja Texasin mukana?Pitäisi tulla ainakin Y sillä castingillä ja ehkä jotain 3:n mutta en mene vannomaan.
On siellä ainakin jotain Model Y:n castingeja.Ei kai sitä castingia ole otettu käyttöön vielä missään, tulee sitten Berliinin ja Texasin mukana?
Kaikki Y:t on takaosan megacastinillä sekä jenkeistä että kiinasta.Ei kai sitä castingia ole otettu käyttöön vielä missään, tulee sitten Berliinin ja Texasin mukana?
Oliko tosiaan kaikki jenkkien Y:t alusta asti tällä? Okei, taisin muistaa väärin.Kaikki Y:t on takaosan megacastinillä sekä jenkeistä että kiinasta.
Kysyin Teslalta asiaa oman Model 3:n osalta, jonka toimitus pitäisi olla joulukuussa. Lokakuussa lähtee tuolta laskelmasta ja rahoituskuviosta autoveron osuus pois. Taitaa nyt olla aika hyvä aika ostaa Tesla tai mikä tahansa muu sähköauto, kunhan rekisteröinti osuu lokakuulle. Tekee kaupat verollisella hinnalla (ennen kuin hinnat nousee), mutta veron osuus jää sitten lopulta maksamatta.Kuukausi ja kaks sitten nousee. Muillakin jo nousseet komponenttipulan takia.
Tesla kannattaa ostaa heti. Hyvittivät tuon autoveron.Kysyin Teslalta asiaa oman Model 3:n osalta, jonka toimitus pitäisi olla joulukuussa. Lokakuussa lähtee tuolta laskelmasta ja rahoituskuviosta autoveron osuus pois. Taitaa nyt olla aika hyvä aika ostaa Tesla tai mikä tahansa muu sähköauto, kunhan rekisteröinti osuu lokakuulle. Tekee kaupat verollisella hinnalla (ennen kuin hinnat nousee), mutta veron osuus jää sitten lopulta maksamatta.
Tää, syyskuu on paras. Saa autoveron verran alennusta, mutta koska rekisteröinti on syyskuussa, niin auto jää alempaan ajoneuvoverokantaan.Tesla kannattaa ostaa heti. Hyvittivät tuon autoveron.
Ensimmäiset jenkit tuli megacastin puolikkailla eli takaosa 2 valua. Sittemmin siirtyneet yhteen palaan eli gigacastiin. Shanghai tehnyt aina gigacastillä. ... ymmärtääkseni.Oliko tosiaan kaikki jenkkien Y:t alusta asti tällä? Okei, taisin muistaa väärin.
Palkitaan kuskeja hyvästä ajamisesta... Peukkua tälle. Herätti aikalailla mielenkiintoa teslan insurance calculatorin toiminnasta.Betanapin toimintaperiaate alkaa selviämään
Oikeasti kuskin ajamisen turvallisuutta mittaava systeemi yhdistettynä systeemiin joka määrittelee aidon tason vakuutuksen hinnalle... Tuolla minä säästän rahaa ja tesla tekee rahaa.Onhan vastaavaa kokeilua ollut aikoinaan OPlla mutta eipä siitä mitään konkreettista tullut.
Tai bussipysäkille. Sama kohta joka kerta kun ajaa navigoinnilla ja autopilotilla. Se kuvittelee että ramppi alkaa siitä ja koittaa ohjaa ylös.Jep, vetelet autopilotti päällä ja se ohjaa sut vastaantulevien kaistalle. Siinä meni ne turvallisuuspisteet.
Joo sekin aukee kuukauden kahden sijaan. Katsotaan mitkä ruuhkat on.Kauppa käy kuin siimaa. Vielä kun superchargerit vapautuu kaikille, niin ei ole merkin vaihtaminen enää vaikeaa.
Helppo uskoa tuo kommentti. Tuo on iso syy siihen miksi en vedä johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen yksittäisistä videoista. Videot missä on tyyliin 30 minuuttia ajoa ilman editointia saa multa jotain arvostusta. Niissä näkee, että ainakin sen 30 minuuttia auto toimi tavalla X ja ei piiloteltu mitään.Mielenkiintoinen kommentti Teslan betatestaajalta. Tesla kieltää jakamasta kuvamateriaalia missä FSD ei toimi. Ei sinällään yllätä.
Mielenkiintoista ettei tesla näe tuota porttia. Äkkiseltään tuon tyyppisen tilanteen kuvittelisi olevan ei niin vaikea toteuttaa neuroverkoilla, eli havaita että jokin este on edessä. Voi tietty olla, että teslalla ei ole hyvää geneeristä avoimen tilan etsimistä ja neuroverkko on opetettu hakemaan vain tietyntyyppiset esteet. Jos tuo on tilanne niin tesla joutuu joka hemmetin esteen erikseen opettamaan neuroverkolle, ei skaalaannu tuollainen ratkaisu.Green on testaillut aidalla staattista estettä ja auto ei näe tätä laisinkaan. Ei koita edes pysähtyä.
Saman näkee siinä että jos auto on tie viivan ojan puolella paikallaan ei nykyinen AP näe sitä ollenkaan.
FSD tarvii kaksi erillistä järjestelmää. Toinen on navigaatio eli reittiensuunnittelu. Toinen on se miten ajetaan niitä reittejä pitkin. Reittiensuunnitteluun tarvii väistämättä kartat+tiedot kaistoista jne. Mieti esim. tilannetta, että haluat lähteä ajamaan new yorkista san franciscoon joko niin, että vältellään moottoriteitä tai esimerkiksi nopeinta reittiä pitkin. Ei reittiä voi vain arpoa kameran pohjalta vaan tarvitaan navigaatiodata. Monorail:in tapauksessa navigaatiopuolelta pitäisi tulla käsky ryhmittyä käännöksestä kahdelle vasemmanpuolimmaiselle kaistalle, jos on tarkoitus kääntyä monorail:sta vasemmalle tai oikeanpuolimmaisille kaistoille, jos on tarkoitus kääntyä oikealle.Ei taida oikein sopia yhteen tuon tyypin tekoälyn kanssa, jonka pitäisi hoitaa kaikki tilanteet lopulta itsenäisesti, että sinne koodailtaisiin jotain tietyn tien pylväitä erikseen. Olisi saman luokan fiksaus kun jeesusteippailla raketista ohjausraketit vasemmalle kun viimeksi se kääntyi liikaa oikealle.
Tämä myös selittää osittain peräänajoja jos auto edessä on kauan paikallaan niin Teslan kamerat eivät sitä näe. Suurin ongelmana tuossa on että auto ei tee mitään vaikka sen pitäisi juuri tehdä jarrutus, oli sitten AP, TACC tai FSD päällä.Mielenkiintoista ettei tesla näe tuota porttia. Äkkiseltään tuon tyyppisen tilanteen kuvittelisi olevan ei niin vaikea toteuttaa neuroverkoilla, eli havaita että jokin este on edessä. Voi tietty olla, että teslalla ei ole hyvää geneeristä avoimen tilan etsimistä ja neuroverkko on opetettu hakemaan vain tietyntyyppiset esteet. Jos tuo on tilanne niin tesla joutuu joka hemmetin esteen erikseen opettamaan neuroverkolle, ei skaalaannu tuollainen ratkaisu.
Tosin monorail vaatisi navigaatiodatakorjauksen, jos haluaa vasemmalle monorail:sta kääntymisen saada toimimaan. Oikeanpuoleisilta kaistoilta ei saa vaihtaa vasemmille kaistoille pylväiden välistä. Auton pitäisi kääntyä suoraan vasemmanpuoleisille kaistoille tai jos päätyy oikeanpuoleisille kaistoille niin reitittää uusiksi.
Sinänsä väärä toteamus, kamerathan näkevät, mutta legacy stackissä tutka menee konenäön edelle. Tutka ei reagoi paikallaan oleviin kaikuihin koska muuten auto jarruttaisi jokaisesta liikennemerkistä yms. Tämä ongelma koskee kaikkia autoja joissa on adaptiivinen vakkari tutkalla. Ymmärtääkseni legacy ap ei ole paljoa kehittynyt viimeiseen vuoteen pariin kun paukut on laitettu fsd betan kehittämiseen. Kunhan saavat nyt fsd 10.1:ssä yhdistettyä uuden citystreets stackin ja ap/highway stackin niin varmaan saadaan muutaman hetken päästä uusi pure vision AP joka korjaa nämä kolarit jokaiseen autoon.Tämä myös selittää osittain peräänajoja jos auto edessä on kauan paikallaan niin Teslan kamerat eivät sitä näe. Suurin ongelmana tuossa on että auto ei tee mitään vaikka sen pitäisi juuri tehdä jarrutus, oli sitten AP, TACC tai FSD päällä.
Miksei Greenilla sitten toimi vaikka on FSD Beta käytössä?Sinänsä väärä toteamus, kamerathan näkevät, mutta legacy stackissä tutka menee konenäön edelle. Tutka ei reagoi paikallaan oleviin kaikuihin koska muuten auto jarruttaisi jokaisesta liikennemerkistä yms. Tämä ongelma koskee kaikkia autoja joissa on adaptiivinen vakkari tutkalla. Ymmärtääkseni legacy ap ei ole paljoa kehittynyt viimeiseen vuoteen pariin kun paukut on laitettu fsd betan kehittämiseen. Kunhan saavat nyt fsd 10.1:ssä yhdistettyä uuden citystreets stackin ja ap/highway stackin niin varmaan saadaan muutaman hetken päästä uusi pure vision AP joka korjaa nämä kolarit jokaiseen autoon.
(Vanha kun taivas mutta edelleen pätevä)
"The same is true for any car currently equipped with adaptive cruise control, or automated emergency braking. It sounds like a glaring flaw, the kind of horrible mistake engineers race to eliminate. Nope. These systems are designed to ignore static obstacles because otherwise, they couldn't work at all. "
Why Tesla's Autopilot Can't See a Stopped Firetruck
Semiautonomous driving systems are designed to ignore unmoving obstacles because otherwise, they couldn't work at all.www.wired.com
Kuten visualisoinnista näet niin käyttää legacy highway stackkiä. Ei ainakaan yllä olevassa porttitestissä ole fsd beta vision stack käytössä.Miksei Greenilla sitten toimi vaikka on FSD Beta käytössä?
Kuten visualisoinnista näet niin käyttää legacy highway stackkiä. Ei ainakaan yllä olevassa porttitestissä ole fsd beta vision stack käytössä.
Ei pidä paikkaansa, jo pelkästään hätäjarrutusta mitataan aina paikallaan olevalla esineellä. Jos mikään järjestelmä ei näitä tunnistaisi, niin yksikään ei pääsisi näistä läpi.Tutka ei reagoi paikallaan oleviin kaikuihin koska muuten auto jarruttaisi jokaisesta liikennemerkistä yms. Tämä ongelma koskee kaikkia autoja joissa on adaptiivinen vakkari tutkalla.
Mietin kyllä tätäkin että mitenkä toimii. Mutuilen että olisiko jotain etäisyyteen tai sijaintiin (edessä) sidottua suodatusta? Ehkä tämä liittyy siihen miksi tien reunassa oleviin kiinteisiin objekteihin ei voida regoida ja esimerkkinä juuri esim parkkeeratut hätäajoneuvot jotka hieman kaistalla tai liikennemerkit ja miksi ap jarruttelee siltoihin 100m ennen (ajoväylän yläpuolella josta tulee tutkakaiku). Mutta alkaa kohta mennä offtopikiksi vaikka mielenkiintoinen aihe onkin.Ei pidä paikkaansa, jo pelkästään hätäjarrutusta mitataan aina paikallaan olevalla esineellä. Jos mikään järjestelmä ei näitä tunnistaisi, niin yksikään ei pääsisi näistä läpi.
EuroNCAP AEB testing protocol:
Kohta 8.2.3: Car-To-Car Rear Stationary
FSD beta taitaa käyttää uutta pinoa vain tietyissä asioissa. Seuraava versiohan(10.1) kai tuo uuden pinon käyttöön moottoriteillä. 11:ssa huhutaan uuden pinon tulevan käyttöön parkkipaikoilla jne. Siitä ei kai ole varmuutta onko uusi pino käytössä hätäjarrutuksissa sun muissa aina vaiko vain joissain tietyissä ajotilanteissa. Mun teslaoptimismi perustuu osaltaan siihen, että kun uusi pino saadaan käyttöön "kaikkialla" niin oletettavasti teslan softakehitys muuttuu helpommaksi ja laatu toivottavasti myös paranisi. Voin olla hyvin väärässä oletusteni ja optimismini kanssa.Miksei Greenilla sitten toimi vaikka on FSD Beta käytössä?
Mutta Muskihan on sanonut että FSD käyttää Highwayssa vision-only stackkia. Eli ei tämä heidän heikosti ymmärryksestä miten tutkaa käytetään voi olla myöskään.FSD beta taitaa käyttää uutta pinoa vain tietyissä asioissa. Seuraava versiohan(10.1) kai tuo uuden pinon käyttöön moottoriteillä. 11:ssa huhutaan uuden pinon tulevan käyttöön parkkipaikoilla jne. Siitä ei kai ole varmuutta onko uusi pino käytössä hätäjarrutuksissa sun muissa aina vaiko vain joissain tietyissä tilanteissa.
Tervetuloa näkemään miltä softantekijän elämä näyttää isossa talossa. Se on just tuollaista säätämistä monessa isommassa firmassa ja viesti katoaa matkanvarrella. Iso managementti puhuu yhtä ja tekijät vääntää perse ruvella, että asia tapahtuisi. Teslalle olis paljon helpompi, jos musk pitäs mölyt mahassa ja tulisi uutta softaa harvemmin ulos ilman ulkopuolista painetta siitä mitä on ceo:n toimesta luvattu ulos. Vertaa, jos google tai apple alkais twitterissä viikottain lupaamaan jotain ensi viikon(ei vuoden) beta releasesta.Toisin sanoen, Tesla ei näe aitaa kameroillaan (pitäisköhän jonkun käydä myymässä Muskille LiDAR..). Hyvin nämä kohteet aina siirtyvät "mutta kun 10, mutta kun 10.1, mutta kun 11, mutta kun 11.1, mutta kun 12, mutta kun 13, mutta 14, mutta kun.."
Uskoisin tällä hetkellä että molemmat kun ovat siirtyneet Teslalla ajamaan kamaa molemmilla ytimellä. Kamerat pitäisi myöskin olla tarkemmat. Teslalla ei ole stereonäköä eteenpäin tai muuallekaan kuten ihmisellä.Onhan tuo pelkkiin kameroihin perustuva FSD monien mielestä lähes mahdoton toteuttaa, ne kun ovat vain kameroita. Toisaalta on hauska ajatella että ihminen on FSD tietokone vain kahdella kameralla, ei meilläkään tutkia ole. Meiltä löytyy vain hyvin tarkat kamerat ja tehokas tietokone niiden takana. Eli on tuo mahdollista toteuttaa, mutta tietenkin hankalaa. Kiinostavaa nähdä onko vain softasta kiinni vai onko rauta edelleen liian jäljessä tämän saavuttamiseksi.
Varmaankin 100% itseajavuus vaatii enemmän sensoria kuin pelkät kamerat. Toisaalta 99% arkipäivän ajosta hyvässä kelissä voisi ihan hyvin toimia pelkillä kameroilla. Tän hetken suurimmat ongelmat teslalla ovat algoritmeissa/softassa. YT-videoista näkee kamikaze liikkeitä mitä auto tekee ihan hyvissä olosuhteissa. Tyyliin rynnätään väärälle kaistalle, hätäjarrutusta vaikka mitään ei ole edessä tai yritetään ajaa päin pilaria, joka näkyy ihan selvästi kameroissa.Onhan tuo pelkkiin kameroihin perustuva FSD monien mielestä lähes mahdoton toteuttaa, ne kun ovat vain kameroita. Toisaalta on hauska ajatella että ihminen on FSD tietokone vain kahdella kameralla, ei meilläkään tutkia ole. Meiltä löytyy vain hyvin tarkat kamerat ja tehokas tietokone niiden takana. Eli on tuo mahdollista toteuttaa, mutta tietenkin hankalaa. Kiinostavaa nähdä onko vain softasta kiinni vai onko rauta edelleen liian jäljessä tämän saavuttamiseksi.
Kuten tuossa todettiinkin niin ihmissilmä on muuttuvalla "putken pituudella" eli silmä pystyy tarkentamaan kohdistusta ja liikkumaan aika vapaasti sellaisen about 150 asteen verran ilman että pää liikkuu. Ihmissilmässä on myös stereonäkö joka pystyy arvioimaan etäisyyksiä.Toisaalta on hauska ajatella että ihminen on FSD tietokone vain kahdella kameralla, ei meilläkään tutkia ole.
Ai niinku jatkuvat softapäivitykset uusilla ominaisuuksilla tarkoittaa että ei ole halua tehdä parannuksia? Tämä oli ihan uutta infoa.Teslan tärkein asia on nyt saavuttaa FSD. Se näkyy jo siinä että ei haluta päivittää käyttöliittymää tai tehdä parannuksia. Perus asiat on muilla valmistajilla hallussa jo ja kovasti muilla myös FSD asiat tulossa mutta tuovat ne sitten kerralla kunnolla.