Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Teslan/L2 ajoapujen tutkinta varmaan ansaitisi oman ketjunsa. Linkkaan kuitenkin tähän ketjuun, kun homma alkoi teslasta ja silmukka teslan toimintatapojen ympärillä kiristyy

The National Highway Traffic Safety Administration is requesting advanced driver assist data from 12 automakers as it seeks to expand its investigation into Tesla’s Autopilot.
The agency’s Office of Defects Investigation sent letters to a dozen major automakers, including Ford, General Motors, Toyota, and Volkswagen, requesting information regarding their Level 2 driver assist systems, in which the vehicle can simultaneously control steering, braking, and acceleration under specific circumstances.
Automakers are being asked to provide the number of vehicles with Level 2 systems that have been manufactured in the US, as well as the total number of miles covered with those systems engaged and a recent list of any changes or updates. NHTSA is also requesting customer complaints, field and crash reports, and any lawsuits related to the Level 2 systems.
Tesla has until October 22nd to hand over the data. US-based automakers like Ford, GM, and Stellantis have until November 3rd, and all other car companies, like Toyota, Subaru, Nissan, and Honda, have until November 17th. Automakers that fail to respond could face civil penalties of up to $115 million.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
809
Työkaveri sai eilen oman Y:nsä, täytyy käydä pällistelemässä iltapäivällä.
Joko tekkiläiset ovat hakeneet omansa?

Sinänsä ihan kiva, että Tesla sai toisenkin automallin myyntiin taas hetkeksi.
 

varakreivi de Valmont

cunning linguist
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 302
Y on tilojen puolesta (varsinkin kontti) aivan eri maailmasta kuin 3. Valmistustekniikka etenkin Berliinin auetessa myös vinhasti edellä.

Hinta kyllä sitten alkaa olla aika reipas muuten paljon kolmosta muistuttavalle autolle. Siinä SR+:n viidessäkympissä voi vielä itselleen satuilla halvemmista käyttökuluista ja muista Aku Ankan parhaista, mutta 70 kiloeurossa saattaa jo sydäntä puristaa siihen malliin, että valinta kääntyy inhorealistisesti id4:ään.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Tilojen puolesta on toki hieman isompi, mutta valmistustekniikalla nyt ei taida käyttäjälle olla mitään etua.
Ja eikös nuo Kiinassa tehdyt kolmoset tule nykyaikaisen valmistustekniikan läpi? En tunne tarkemmin, viisaammat korjatkoon.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Teslan FSD betan käyttäjäjoukko pakostakin laajeni 10.0 softan myötä. Youtubessa näkyy kanadasta pätkiä fsd-päällä. Aikaisemmat softaversiot eivät toimineet kanadassa. Nyt rasistinen skynet voi yrittää murhata ihmisiä sekä Kanadassa että USA:ssa. 10.1:en on tulossa 3vk 10.0:an jälkeen muskin twiittien pohjalta eli oletettavasti 2.10. Palataan siinä kohtaa fsd-astialle. Josko request beta nappi ilmestyisi siinä kohtaa ja edes vähän harvemmin softa tekisi jotain hazardia.

 
Liittynyt
25.01.2017
Viestejä
55
Kuukausi ja kaks sitten nousee. Muillakin jo nousseet komponenttipulan takia.
Kysyin Teslalta asiaa oman Model 3:n osalta, jonka toimitus pitäisi olla joulukuussa. Lokakuussa lähtee tuolta laskelmasta ja rahoituskuviosta autoveron osuus pois. Taitaa nyt olla aika hyvä aika ostaa Tesla tai mikä tahansa muu sähköauto, kunhan rekisteröinti osuu lokakuulle. Tekee kaupat verollisella hinnalla (ennen kuin hinnat nousee), mutta veron osuus jää sitten lopulta maksamatta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 877
Kysyin Teslalta asiaa oman Model 3:n osalta, jonka toimitus pitäisi olla joulukuussa. Lokakuussa lähtee tuolta laskelmasta ja rahoituskuviosta autoveron osuus pois. Taitaa nyt olla aika hyvä aika ostaa Tesla tai mikä tahansa muu sähköauto, kunhan rekisteröinti osuu lokakuulle. Tekee kaupat verollisella hinnalla (ennen kuin hinnat nousee), mutta veron osuus jää sitten lopulta maksamatta.
Tesla kannattaa ostaa heti. Hyvittivät tuon autoveron.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
799
Oliko tosiaan kaikki jenkkien Y:t alusta asti tällä? Okei, taisin muistaa väärin.
Ensimmäiset jenkit tuli megacastin puolikkailla eli takaosa 2 valua. Sittemmin siirtyneet yhteen palaan eli gigacastiin. Shanghai tehnyt aina gigacastillä. ... ymmärtääkseni.

Edit. lisätäämpä että tuli asennetettua Tesla wall connector v3 tänään. Alkuun sähkömies ämpyili puhelimessa, että pitää olla tyypin a vikavirta suoja, ok laitetaan totesin. Sitten kun tuli asennusaika niin sanoi tutustuneensa ja ei tarvita koska sisäänrakennettu. - jos joku miettii niin tiedoksi. Kertoi myös että hän on asentanut vain webaston yms asemia aikaisemmin ja kehui teslan laitetta, ominaisuudet/koko/ulkonäkö. Miinuksena ruuvit ylhäältä ja alhaalta, joka on tuskanen asentajalle varsinkin kun kumitiiviste on kovana näin 6c lämmöissä. :D
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 877
Onhan vastaavaa kokeilua ollut aikoinaan OPlla mutta eipä siitä mitään konkreettista tullut.
 
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 075
Onhan vastaavaa kokeilua ollut aikoinaan OPlla mutta eipä siitä mitään konkreettista tullut.
Oikeasti kuskin ajamisen turvallisuutta mittaava systeemi yhdistettynä systeemiin joka määrittelee aidon tason vakuutuksen hinnalle... Tuolla minä säästän rahaa ja tesla tekee rahaa.
 

cman

Make ATK Great Again
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 752
Jep, vetelet autopilotti päällä ja se ohjaa sut vastaantulevien kaistalle. Siinä meni ne turvallisuuspisteet. :thumbsup:
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 877
Jep, vetelet autopilotti päällä ja se ohjaa sut vastaantulevien kaistalle. Siinä meni ne turvallisuuspisteet. :thumbsup:
Tai bussipysäkille. Sama kohta joka kerta kun ajaa navigoinnilla ja autopilotilla. Se kuvittelee että ramppi alkaa siitä ja koittaa ohjaa ylös.

Kohtana Hämeenlinnan väylä ja siitä Kehä 1:lle nousu Hämeenlinnan suunnasta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 877
Tesla päättänyt lopettaa kaikessa hiljaisuudessa referal linkit. Niillä ei siis tee enää mitään.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 877
Kauppa käy kuin siimaa. Vielä kun superchargerit vapautuu kaikille, niin ei ole merkin vaihtaminen enää vaikeaa.
Joo sekin aukee kuukauden kahden sijaan. Katsotaan mitkä ruuhkat on.

Lucid pisti kilsat uusiksi kokonaan kun huonoimmallakin pääsee 650km.
 

mineraalimies

BANNATTU
BANNED
Liittynyt
28.11.2017
Viestejä
6 504
Joo sekin aukee kuukauden kahden sijaan. Katsotaan mitkä ruuhkat on.

Lucid pisti kilsat uusiksi kokonaan kun huonoimmallakin pääsee 650km.
Oletan, että Tesla pistää kuitenkin sellaisen preemion muille merkeille ettei noilla tungokseksi asti näy muita merkkejä.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Mielenkiintoinen kommentti Teslan betatestaajalta. Tesla kieltää jakamasta kuvamateriaalia missä FSD ei toimi. Ei sinällään yllätä.
Helppo uskoa tuo kommentti. Tuo on iso syy siihen miksi en vedä johtopäätöksiä suuntaan tai toiseen yksittäisistä videoista. Videot missä on tyyliin 30 minuuttia ajoa ilman editointia saa multa jotain arvostusta. Niissä näkee, että ainakin sen 30 minuuttia auto toimi tavalla X ja ei piiloteltu mitään.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
799
Samassa videossa Gali sanoo, että "Tesla let us share everything on social media".

Tiedä sitten mikä on totuus, ainakaan kovin rajusti ei Tesla tuota kiellä kun tuubi pursuaa fsd sekoilua. :D
Noi fud kanavat (käyttäjänimestä päättelin) sitten levittää leikkeitä juuri näistä virheistä ja ottaa klikkirahat ulos. Tesla puhuttaa tällä hetkellä paljon, kuten tältäkin foorumilta voidaan todeta. Muistetaan kuitenkin lähdekritiikki ja että kaiken takana on aina se kahiseva jota kukin koittaa tavallaan tehdä. ;)
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Monorail on erikoistapaus. Se pitäisi varmaankin korjata navigaatiodatan avulla. 4 kaistaa samaan suuntaan ja betonijalat kaistojen keskellä. Jos haluaa kääntyä vasemmalle niin pitäisi auton olla kahdelle vasemmanpuoleiselle kaistalla. Kahdelta oikeanpuolimmaiselta kaistalta ei saa siirtyä betonijalkojen välistä vasemmalle kaistalle. Auto feilaa, kun se kääntyy oikeanpuoleisille kaistoille, navigaatio sanoo, että seuraavasta vasemmalle ja kaistanvaihto ei olekkaan enää sallittu/näyttää vaaralliselta kun auto pyrkii kohti betonijalkoja.

Liekö sitten auto törmäisi porsaaseen vai vetäisi hätäjarrutuksen, jos kuski ei estäisi menoa,... toivoisin, että hätäjarruttaa, mutta ei voi tietää. Korjaus kuitenkin imho. on navigaatiodata tuossa kohtaa. Navigaation pitäisi kertoa oikea kaista mille kääntyä. Jos auto päätyy oikeanpuolimmaisille kaistoille niin navigaatiodatan pitäisi kertoa ettei sinne vasemmille kaistoille saa kääntyä vaikka tilaa pylväiden välissä olisi.

edit. Olen jossain määrin yllättynyt siitä, että tesla ei ole korjannut tuota monorail:ia. Se on jatkuva kipupiste, joka testataan edelleen toimimattomaksi aina kun tulee uusi softa ulos.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 877
Green on testaillut aidalla staattista estettä ja auto ei näe tätä laisinkaan. Ei koita edes pysähtyä.


Saman näkee siinä että jos auto on tie viivan ojan puolella paikallaan ei nykyinen AP näe sitä ollenkaan.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Green on testaillut aidalla staattista estettä ja auto ei näe tätä laisinkaan. Ei koita edes pysähtyä.

Saman näkee siinä että jos auto on tie viivan ojan puolella paikallaan ei nykyinen AP näe sitä ollenkaan.
Mielenkiintoista ettei tesla näe tuota porttia. Äkkiseltään tuon tyyppisen tilanteen kuvittelisi olevan ei niin vaikea toteuttaa neuroverkoilla, eli havaita että jokin este on edessä. Voi tietty olla, että teslalla ei ole hyvää geneeristä avoimen tilan etsimistä ja neuroverkko on opetettu hakemaan vain tietyntyyppiset esteet. Jos tuo on tilanne niin tesla joutuu joka hemmetin esteen erikseen opettamaan neuroverkolle, ei skaalaannu tuollainen ratkaisu.

Tosin monorail vaatisi navigaatiodatakorjauksen, jos haluaa vasemmalle monorail:sta kääntymisen saada toimimaan. Oikeanpuoleisilta kaistoilta ei saa vaihtaa vasemmille kaistoille pylväiden välistä. Auton pitäisi kääntyä suoraan vasemmanpuoleisille kaistoille tai jos päätyy oikeanpuoleisille kaistoille niin reitittää uusiksi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
29.10.2016
Viestejä
8 075
Ei taida oikein sopia yhteen tuon tyypin tekoälyn kanssa, jonka pitäisi hoitaa kaikki tilanteet lopulta itsenäisesti, että sinne koodailtaisiin jotain tietyn tien pylväitä erikseen. Olisi saman luokan fiksaus kun jeesusteippailla raketista ohjausraketit vasemmalle kun viimeksi se kääntyi liikaa oikealle.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Ei taida oikein sopia yhteen tuon tyypin tekoälyn kanssa, jonka pitäisi hoitaa kaikki tilanteet lopulta itsenäisesti, että sinne koodailtaisiin jotain tietyn tien pylväitä erikseen. Olisi saman luokan fiksaus kun jeesusteippailla raketista ohjausraketit vasemmalle kun viimeksi se kääntyi liikaa oikealle.
FSD tarvii kaksi erillistä järjestelmää. Toinen on navigaatio eli reittiensuunnittelu. Toinen on se miten ajetaan niitä reittejä pitkin. Reittiensuunnitteluun tarvii väistämättä kartat+tiedot kaistoista jne. Mieti esim. tilannetta, että haluat lähteä ajamaan new yorkista san franciscoon joko niin, että vältellään moottoriteitä tai esimerkiksi nopeinta reittiä pitkin. Ei reittiä voi vain arpoa kameran pohjalta vaan tarvitaan navigaatiodata. Monorail:in tapauksessa navigaatiopuolelta pitäisi tulla käsky ryhmittyä käännöksestä kahdelle vasemmanpuolimmaiselle kaistalle, jos on tarkoitus kääntyä monorail:sta vasemmalle tai oikeanpuolimmaisille kaistoille, jos on tarkoitus kääntyä oikealle.

Monet noista FSD:n beta-testaajistahan ajavat juuri noin, että "navigaattori, aja starbucksiin". Navigaattori luo reitin lähimpään starbucksiin ja FSD sitten yrittää ajaa annettua reittiä pitkin. Jos jotain käännöstä ei saa esimerkiksi liikenteen takia suoritettua niin sitten navigaattori luo uuden reitin ja kertoo fsd:lle, että tässä on uusi reitti.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 877
Mielenkiintoista ettei tesla näe tuota porttia. Äkkiseltään tuon tyyppisen tilanteen kuvittelisi olevan ei niin vaikea toteuttaa neuroverkoilla, eli havaita että jokin este on edessä. Voi tietty olla, että teslalla ei ole hyvää geneeristä avoimen tilan etsimistä ja neuroverkko on opetettu hakemaan vain tietyntyyppiset esteet. Jos tuo on tilanne niin tesla joutuu joka hemmetin esteen erikseen opettamaan neuroverkolle, ei skaalaannu tuollainen ratkaisu.

Tosin monorail vaatisi navigaatiodatakorjauksen, jos haluaa vasemmalle monorail:sta kääntymisen saada toimimaan. Oikeanpuoleisilta kaistoilta ei saa vaihtaa vasemmille kaistoille pylväiden välistä. Auton pitäisi kääntyä suoraan vasemmanpuoleisille kaistoille tai jos päätyy oikeanpuoleisille kaistoille niin reitittää uusiksi.
Tämä myös selittää osittain peräänajoja jos auto edessä on kauan paikallaan niin Teslan kamerat eivät sitä näe. Suurin ongelmana tuossa on että auto ei tee mitään vaikka sen pitäisi juuri tehdä jarrutus, oli sitten AP, TACC tai FSD päällä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
799
Tämä myös selittää osittain peräänajoja jos auto edessä on kauan paikallaan niin Teslan kamerat eivät sitä näe. Suurin ongelmana tuossa on että auto ei tee mitään vaikka sen pitäisi juuri tehdä jarrutus, oli sitten AP, TACC tai FSD päällä.
Sinänsä väärä toteamus, kamerathan näkevät, mutta legacy stackissä tutka menee konenäön edelle. Tutka ei reagoi paikallaan oleviin kaikuihin koska muuten auto jarruttaisi jokaisesta liikennemerkistä yms. Tämä ongelma koskee kaikkia autoja joissa on adaptiivinen vakkari tutkalla. Ymmärtääkseni legacy ap ei ole paljoa kehittynyt viimeiseen vuoteen pariin kun paukut on laitettu fsd betan kehittämiseen. Kunhan saavat nyt fsd 10.1:ssä yhdistettyä uuden citystreets stackin ja ap/highway stackin niin varmaan saadaan muutaman hetken päästä uusi pure vision AP joka korjaa nämä kolarit jokaiseen autoon.

(Vanha kun taivas mutta edelleen pätevä)
"The same is true for any car currently equipped with adaptive cruise control, or automated emergency braking. It sounds like a glaring flaw, the kind of horrible mistake engineers race to eliminate. Nope. These systems are designed to ignore static obstacles because otherwise, they couldn't work at all. "
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 877
Sinänsä väärä toteamus, kamerathan näkevät, mutta legacy stackissä tutka menee konenäön edelle. Tutka ei reagoi paikallaan oleviin kaikuihin koska muuten auto jarruttaisi jokaisesta liikennemerkistä yms. Tämä ongelma koskee kaikkia autoja joissa on adaptiivinen vakkari tutkalla. Ymmärtääkseni legacy ap ei ole paljoa kehittynyt viimeiseen vuoteen pariin kun paukut on laitettu fsd betan kehittämiseen. Kunhan saavat nyt fsd 10.1:ssä yhdistettyä uuden citystreets stackin ja ap/highway stackin niin varmaan saadaan muutaman hetken päästä uusi pure vision AP joka korjaa nämä kolarit jokaiseen autoon.

(Vanha kun taivas mutta edelleen pätevä)
"The same is true for any car currently equipped with adaptive cruise control, or automated emergency braking. It sounds like a glaring flaw, the kind of horrible mistake engineers race to eliminate. Nope. These systems are designed to ignore static obstacles because otherwise, they couldn't work at all. "
Miksei Greenilla sitten toimi vaikka on FSD Beta käytössä?
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 877
Kuten visualisoinnista näet niin käyttää legacy highway stackkiä. Ei ainakaan yllä olevassa porttitestissä ole fsd beta vision stack käytössä.


Lisääkin löytyy tuolta.
Beta voi parantua mutta se ei muuta sitä että tiellä on tuhansia autoja joissa FCW ei toimi ajoit sitten manuaalisesti, AP, TACC tai FSD päällä. Oli se sitten Beta tai ei.

Nythän on kadonnut yksi turvallisuuden tekijä kokonaan autosta. Kyllä tutka pystyisi lukemaan tuon esteen kun havaitsee kiinteää edessä.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tutka ei reagoi paikallaan oleviin kaikuihin koska muuten auto jarruttaisi jokaisesta liikennemerkistä yms. Tämä ongelma koskee kaikkia autoja joissa on adaptiivinen vakkari tutkalla.
Ei pidä paikkaansa, jo pelkästään hätäjarrutusta mitataan aina paikallaan olevalla esineellä. Jos mikään järjestelmä ei näitä tunnistaisi, niin yksikään ei pääsisi näistä läpi.

EuroNCAP AEB testing protocol:


Kohta 8.2.3: Car-To-Car Rear Stationary
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
799
Ei pidä paikkaansa, jo pelkästään hätäjarrutusta mitataan aina paikallaan olevalla esineellä. Jos mikään järjestelmä ei näitä tunnistaisi, niin yksikään ei pääsisi näistä läpi.

EuroNCAP AEB testing protocol:


Kohta 8.2.3: Car-To-Car Rear Stationary
Mietin kyllä tätäkin että mitenkä toimii. Mutuilen että olisiko jotain etäisyyteen tai sijaintiin (edessä) sidottua suodatusta? Ehkä tämä liittyy siihen miksi tien reunassa oleviin kiinteisiin objekteihin ei voida regoida ja esimerkkinä juuri esim parkkeeratut hätäajoneuvot jotka hieman kaistalla tai liikennemerkit ja miksi ap jarruttelee siltoihin 100m ennen (ajoväylän yläpuolella josta tulee tutkakaiku).:hmm: Mutta alkaa kohta mennä offtopikiksi vaikka mielenkiintoinen aihe onkin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 877
Ei ne sillat mitään kaikuja anna. Se on nämä kamerat mitkä tulkitsee kuvat väärin kun näkee varjoja ja luulee siinä olevan auto/este. Tutka ei noista välitä mitään koska muuten edelliset VW olisi hidastaneet jokaisessa kohtaa.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 961
Miksei Greenilla sitten toimi vaikka on FSD Beta käytössä?
FSD beta taitaa käyttää uutta pinoa vain tietyissä asioissa. Seuraava versiohan(10.1) kai tuo uuden pinon käyttöön moottoriteillä. 11:ssa huhutaan uuden pinon tulevan käyttöön parkkipaikoilla jne. Siitä ei kai ole varmuutta onko uusi pino käytössä hätäjarrutuksissa sun muissa aina vaiko vain joissain tietyissä ajotilanteissa. Mun teslaoptimismi perustuu osaltaan siihen, että kun uusi pino saadaan käyttöön "kaikkialla" niin oletettavasti teslan softakehitys muuttuu helpommaksi ja laatu toivottavasti myös paranisi. Voin olla hyvin väärässä oletusteni ja optimismini kanssa.

Mä olen tykännyt spoilerissa olevan hepun videoista. Se kuvailee piilaaksossa ja ei editoi ajoja(yleensä). Tuosta saa hyvän kuvan miten teslan fsd beta toimisi tai ei toimisi minulle arkikäytössä, kun noita samoja teitä tulee rullailtua omalla autolla
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
239 638
Viestejä
4 197 244
Jäsenet
70 760
Uusin jäsen
Maakkkee

Hinta.fi

Ylös Bottom