Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
1 004
Vakkari myös jarruttaa jos näkee jotain mitä ei olekaan. Kyllä se haamuja tekee kuten AP. AP ei nykyäään nosta nopeutta. Laskee vain.
Mä en oo vakkarilla noita kohdannut. Autopilotia taas en niiden takia pidä edes päällä 200km säteellä helsingistä. Pohjoisessa se toimii hyvin.

Semmonen tuli kyllä tohon liittyen mieleen, että mulla saattaa olla kaikki mahdolliset avustimet, joita pystyy säätämään, säädetty siten ettei auto varoittele mistään tai reagoi mihinkään. Tää nyt mutuilua kun olen käynyt auton valikoissa viimeksi ehkä ostaessa 1,5v sitten.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
1 004
Jännä kyllä miten tässä aiheessa jotkut omistajat toteaa, että jep, ihan paskaa on verrattuna suunnilleen mihin tahansa muuhun adaptiiviseen vakkariin ja toiset taas on "joo ajan 7000 kilsaa päivässä ja ikinä ei oo tullut yhtäkään haamujarrutusta vaikka ajan 7000 kilsaa päivässä".
:hmm:
Jos muhun viittaat jälkimmäisessä ryhmässä, niin menee vähän ohi. Oon tainnu tässä ketjussakin kertoa, että mielestäni eu:n pitäisi kieltää kaikki autonomiseen ajamiseen liittyvä automatiikka ja kuljettajilta, jotka käyttävät esim. Autopilotia lokakuu-toukokuu välisenä aikana, pitäisi ottaa suoraan ajokortit pois.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 497
Jos muhun viittaat jälkimmäisessä ryhmässä, niin menee vähän ohi. Oon tainnu tässä ketjussakin kertoa, että mielestäni eu:n pitäisi kieltää kaikki autonomiseen ajamiseen liittyvä automatiikka ja kuljettajilta, jotka käyttävät esim. Autopilotia lokakuu-toukokuu välisenä aikana, pitäisi ottaa suoraan ajokortit pois.
Tai vaikkapa valmistajan korjata asia. Koska onhan softa 5v muita edellä.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 900
Menee varmaan monella autopilotit ja vakkarit sekaisin. Ainakaan itselläni vakkari ei jarruta voimakkaasti, vaan pudottaa nopeutta siihen minkä kuvittelee olevan nopeusrajoitus karttadatan perusteella. Ongelma koskee vähintään nelikaistaisia teitä, joilla ei käytä merkkejä lukemiseen. Toisaalta voit sillä "50" -alueella säätää sen vaikka 150:een ja auto tottelee sitä antaamasi nopeutta eikä pudota sitä sieltä enää alas ellei nopeusrajoitus muutu alle 50:n.
Minulla vakionopeudensäädin jarruttaa yllättäen voimakkaasti, vaikka 1) nopeusrajoitus on kyltistä tunnistettu ja 2) tie ei ole monikaistainen. Tätä tapahtuu ramppien ja risteyksien lähellä. Ymmärtääkseni tämä liittyy siihen, että auto tietää muidenkin Teslojen jarruttelevan vastaavassa kohdassa ja siksi päättää auttaa kuskia.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
1 004
Tai vaikkapa valmistajan korjata asia. Koska onhan softa 5v muita edellä.
Valmistaja voi toki tehdä paljonkin asioita, mutta jos kuski tiedostaa autonsa haamujarruttelevan, mutta silti altistaa itsensä ja kanssaliikkujat tietoisesti vaaralle alttiiksi, niin kyse on ensisijaisesti valuviasta, joka sijaitsee ko. kuljettajan korvien välissä.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
1 004
Minulla vakionopeudensäädin jarruttaa yllättäen voimakkaasti, vaikka 1) nopeusrajoitus on kyltistä tunnistettu ja 2) tie ei ole monikaistainen. Tätä tapahtuu ramppien ja risteyksien lähellä. Ymmärtääkseni tämä liittyy siihen, että auto tietää muidenkin Teslojen jarruttelevan vastaavassa kohdassa ja siksi päättää auttaa kuskia.
Ok. Outoa. Joku sanoi aiemmin hänen autonsa tehneen samaa Norjassa samoilla teillä joita itse ajelin ilman vastaavia kokemuksia. Omat kokemukset noista liittyneet juuri karttadataan ja nelikaistaisiin, joilla ollut tietöitä ~5v sisällä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 497
Minulla vakionopeudensäädin jarruttaa yllättäen voimakkaasti, vaikka 1) nopeusrajoitus on kyltistä tunnistettu ja 2) tie ei ole monikaistainen. Tätä tapahtuu ramppien ja risteyksien lähellä. Ymmärtääkseni tämä liittyy siihen, että auto tietää muidenkin Teslojen jarruttelevan vastaavassa kohdassa ja siksi päättää auttaa kuskia.
Teslat eivät jaa dataa keskenään.
Tietoa kerätään ja sen avulla järjestelmää opetetaan mutta TACC ja AP osalta näihin ei ole tullut muutoksia vuosiin.

Visionin piti poistaa nämä ongelmat koska tutka antoi väärää dataa. Mutta ilmeisesti vielä tulee väärää dataa jostain…
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 539
Valmistaja voi toki tehdä paljonkin asioita, mutta jos kuski tiedostaa autonsa haamujarruttelevan, mutta silti altistaa itsensä ja kanssaliikkujat tietoisesti vaaralle alttiiksi, niin kyse on ensisijaisesti valuviasta, joka sijaitsee ko. kuljettajan korvien välissä.
Josta päästään siihen, että henkilökohtaisesti ei ainakaan hirveästi kiinnosta maksaa päälle 50 kiloeuroa autosta jossa ei efektiivisesti ole minkäänlaista vakkaria.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Ihmisillä on kyllä kommenttien perusteella tosi erilaisia ajotyylejä. Ite oon käyttäny autopilottia - siis ei pelkkää adaptiivista vakkaria - ihan alusta asti eli 5 vuotta. Siinä on nähty monta aika kautta, ja jotain bugaamista harvakseltaan. Helsingissä päivittäin autoilevana noita haamuja tulee niin harvoin, että ei vois vähempää kiinnostaa.

Veikkaan, että iso osa negatiivisista autopilottikokemuksista on tottumuksen puutetta. On kokeiltu hätäisesti koeajossa eikä opeteltu käyttämään sitä oikein. Mun ensimmäinen autopilotti kokemus auton oston yhteydessähän siis päättyi kun auto pisti täyshälytyksen päälle, että voitko käyttää oikein! Sammutti ittensä hirveen metelin saattelemana. Veikkaan, että monien kokemukset on tota osastoa kun ei ole tajuttu miten se toimii.

En tottapuhuen osaa kuvitella ajavani enää koskaan autoa, jossa ei ole vähintään tällasta autopilottia. Kerran meni kamera rikki pitkän matkan päässä kotoa ja iski äärimmäinen vitutus ajaa itse (kamera meni sittemmin takuuseen). Muistan kun manasin sitä tilannetta motarilla alimpaan helvettiin, että kuka idiootti herran vuonna 2020 ajaa autoa motarilla itse. Se oli ihan hirveetä paskaa.

Mun kohdalla se on vapauttanu keskittymisen kaikkeen muuhun ajoympäristössä, ja rauhottanu ajotyyliä. Pidän sitä 6 kohdassa, koska diggaan pitkästä turvavälistä. Hätäiset perseilijät ei pääse aiheuttamaan ikinä tilanteita jossain ryhmittäytymisissä tai ohituksissa.

[edit]

Ja tollaset liinat kiinni satasesta on jotain ihan urbaaneja legendoja. Muistan kaikkien näiden vuosien jälkeen korkeintaan jotain 100 -> 70 tiputuksia yllättäen, jotka karttapäivitykset on sit lopulta korjannu. Eikä siinä mitään hätäjarrutusta ikinä tule, korkeintaan regenin voimalla, eli kevyt hidastus, joka on tottuneelle autopilotin käyttäjälle ihan triviaali tilanne. Mun kohdalla tuskin siihen liittyvää ohjauksen korjausta kukaan edes huomaisi.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
221
Teslat eivät jaa dataa keskenään.
Tietoa kerätään ja sen avulla järjestelmää opetetaan mutta TACC ja AP osalta näihin ei ole tullut muutoksia vuosiin.

Visionin piti poistaa nämä ongelmat koska tutka antoi väärää dataa. Mutta ilmeisesti vielä tulee väärää dataa jostain…
Jokainen käyttäjä voi ilmoittaa näistä haamujarrupaikoista painamalla pitkään vasemman alakulman auton kuvaketta. Näin itse tein aina, jos tuli haamujarrutus ilman mitään syytä ja suosittelen sitä muillekin.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 900
Ja tollaset liinat kiinni satasesta on jotain ihan urbaaneja legendoja. Muistan kaikkien näiden vuosien jälkeen korkeintaan jotain 100 -> 70 tiputuksia yllättäen, jotka karttapäivitykset on sit lopulta korjannu. Eikä siinä mitään hätäjarrutusta ikinä tule, korkeintaan regenin voimalla, eli kevyt hidastus, joka on tottuneelle autopilotin käyttäjälle ihan triviaali tilanne. Mun kohdalla tuskin siihen liittyvää ohjauksen korjausta kukaan edes huomaisi.
Jokainen käyttäjä voi ilmoittaa näistä haamujarrupaikoista painamalla pitkään vasemman alakulman auton kuvaketta. Näin itse tein aina, jos tuli haamujarrutus ilman mitään syytä ja suosittelen sitä muillekin.
Minun vakkari päällä tapahtuvat jarrutukset eivät ole mitään liinat kiinni + pilli huutaa -tyyppisiä tapauksia. Silti yllättäen tapahtuva regenointi (on minusta kohtuu voimakas, kun yllättäen tapahtuu) ei ole kiva asia eikä varsinkaan matkustajien mielestä.

Lisäksi autokuvakkeen painaminen on turhaa työtä. Sellaiset reilut sata kertaa painanut sen säännöllisen ajoreitin varrelta eikä ole ollut mitään vaikutusta. Taisi parin viikon jakso olla niin, että auto ei hidastellut, mutta sitten taas regenointi/hidastelu palasi. Pudottaa vauhdin 70:n vauhdista n. 35 km/h ellen puutu asiaan.

Huom! Huolimatta haamujarrutuksesta, eli Teslan minulle ärsyttävimmästä "ominaisuudesta", vaakakupissa on toisella puolella monta hyvää asiaa ja siten pidän Teslaa hyvänä sähkärinä.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Minun vakkari päällä tapahtuvat jarrutukset eivät ole mitään liinat kiinni + pilli huutaa -tyyppisiä tapauksia. Silti yllättäen tapahtuva regenointi (on minusta kohtuu voimakas, kun yllättäen tapahtuu) ei ole kiva asia eikä varsinkaan matkustajien mielestä.
Pakko todella kokeneena autopilotin käyttäjänä hieman puolustaa sitä. Lähtökohta on, että se on vain aivoton avustin. Käyttöohjekin sanoo niin ja onko jopa niin, että ihan laki käskee, että kuljettajan on missä tahansa tilanteessa oltava avusta huolimatta valmis ottamaan ohjat.

Tää on mulla niin selkärangassa, ettei haamut koskaan aiheuta mitään hämminkiä enää. Niihin liittyvä korjaus tulee mulla ihan itsestään.

Tohon kun tottuu niin auton ajaminen kokonaan itse tuntuu ihan hölmöläisten hommalta.

Ei minuakaan silti haittais jos se avustin olisi täydellinen. Mutta jo tuollaisenaan se on riittävän hyvä, että ajokokemus mihin tahansa muuhun autoon verrattuna on ihan eri. Kaikki muu tuntuu kömpelöltä ja jälkeenjääneeltä tohon verrattuna. Mulla on nyt Taycan kiikarissa, mutta eniten rasittaa ajatus, että sitä pitää ihan todella paljon enemmän ajaa ihan itse.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 539
Ja tollaset liinat kiinni satasesta on jotain ihan urbaaneja legendoja.
Eli esim. nuo tuossa aiemmin linkkaamallani videolla nähdyt äkilliset voimakkaat jarrutukset ja täysstopit keskellä motaria on vaan jotain öljyparonien ilkeetä valhetta ja propagandaa?

Pakko todella kokeneena autopilotin käyttäjänä hieman puolustaa sitä. Lähtökohta on, että se on vain aivoton avustin. Käyttöohjekin sanoo niin ja onko jopa niin, että ihan laki käskee, että kuljettajan on missä tahansa tilanteessa oltava avusta huolimatta valmis ottamaan ohjat.

Tää on mulla niin selkärangassa, ettei haamut koskaan aiheuta mitään hämminkiä enää. Niihin liittyvä korjaus tulee mulla ihan itsestään.

Tohon kun tottuu niin auton ajaminen kokonaan itse tuntuu ihan hölmöläisten hommalta.
Täähän se Tesla-miesten yleisin parhain päin selittely on, että "kokenut käyttäjä" oppii tunnistamaan paikat jossa auto rupeaa yleensä mielivaltaisesti jarruttelemaan, että "eihän se vaadi kuin että pitää jalkaa koko ajan kaasupolkimella ja korjaa haamut lisäkaasulla kun ne tulee."

Minusta tuo taas kuulostaa nimenomaan siltä vastenmieliseltä itse ajamiselta, jota ei todellakaam tarvitse minkään tavallisen järkevästi toimivan adaptiivisen vakkarin kanssa tehdä.

Mut tosiaan, kokemukset on monet.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
Minusta tuo taas kuulostaa nimenomaan siltä vastenmieliseltä itse ajamiselta, jota ei todellakaam tarvitse minkään tavallisen järkevästi toimivan adaptiivisen vakkarin kanssa tehdä.
Puhut jostain 20 vuoden takasesta adaptiivisesta vakkarista - muinaisjäänteestä. Minä puhun autopilotista enkä jaksa ohjata itse kun auto hoitaa sen paremmin ja tarkemmin. Me taidetaan olla hieman eri markkinasegmenttiä.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 539
Puhut jostain 20 vuoden takasesta adaptiivisesta vakkarista - muinaisjäänteestä. Minä puhun autopilotista enkä jaksa ohjata itse kun auto hoitaa sen paremmin ja tarkemmin. Me taidetaan olla hieman eri markkinasegmenttiä.
Kerro oi kerro, mitä se sinun futuristinen autopilottisi tekee? Vertailun vuoksi minun autoni

  1. Pitää vakkariin asetetun nopeuden maailmankaikkeuden lämpökuolemaan saakka, tai siihen asti kun eteen tulee tuota asetettua hitaammin liikkuva ajoneuvo (auto kyllä lukee kylteistä nopeusrajoitukset, mutta ei vaihda nopeutta niihin tai piipitä jos nopeus on ylitse sen)
  2. Kun edessä on ajoneuvo, autoni pitää asettamani etäisyyden siihen millintarkasti. Ei arvaile tai ennakoi mitään, mutta hidastaa tarkasti sen mukaan miten edessä oleva hidastaa ja kiihdyttää rauhassa takaisin kohti asetettua nopeutta
  3. Kaistamerkintöjen ollessa tarpeeksi selkeät, auto ohjautuu itsenäisesti ilman, että minun tarvitsee muuta kuin toisinaan kevyesti hipaista rattia
  4. Toisaalta jos kaistamerkkinöissä on epäselvyyttä, itseohjaus kytkeytyy eleettömästi pois päältä, ilman että se vaikuttaa vakkarin toimintaan millään tavalla. Kaistallapito kytkeytyy itsestään takaisin päälle kun merkinnöistä saa taas selvää, mutta ominaisuuden saa toki myös kokonaan yhdellä fyysisen napin painalluksella pois päältä
Asiat joita tämä muinaisjäännös *ei* koskaan tee:
  1. Vaihda asettamaani nopeutta
  2. Jarrutele itsekseen (paitsi jos huomaa edessä oikean esteen)
  3. Vaadi minkäänlaista "opettelua" tai tottumista, vaan toimii täysin eleettömästi, johdonmukaisesti ja luotettavasti
Mutjoo, varmaan olen jäänyt jostain todella oleellisesta paitsi ilman Teslan maagista "autopilottia". :(
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 497
Jokainen käyttäjä voi ilmoittaa näistä haamujarrupaikoista painamalla pitkään vasemman alakulman auton kuvaketta. Näin itse tein aina, jos tuli haamujarrutus ilman mitään syytä ja suosittelen sitä muillekin.
Onko tästä faktaa että tieto menee eteenpäin eikä jää auton sisäiseen muistiin mikä puretaan huollossa?

Itsellä on vetänyt front collision hälyn ja liinat kiinni keskellä motaria. Ei se urbaanilegenda ole.
 
Liittynyt
12.06.2022
Viestejä
221
Onko tästä faktaa että tieto menee eteenpäin eikä jää auton sisäiseen muistiin mikä puretaan huollossa?

Itsellä on vetänyt front collision hälyn ja liinat kiinni keskellä motaria. Ei se urbaanilegenda ole.
En tiedä tarkemmin, tuon perusteella ilmeisesti jää sisäiseen muistiin.

Mutta: https://www.tesla.com/ownersmanual/model3/en_eu/GUID-85DDA8E1-596D-4980-9C17-C4F4E0FAA280.html ”Model 3takes a snapshot of its systems, including your current location, vehicle diagnostic data, and screen captures of the touchscreen. Tesla periodically reviews these notes and uses them to continue improving Model 3.”
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
850
Puhut jostain 20 vuoden takasesta adaptiivisesta vakkarista - muinaisjäänteestä. Minä puhun autopilotista enkä jaksa ohjata itse kun auto hoitaa sen paremmin ja tarkemmin. Me taidetaan olla hieman eri markkinasegmenttiä.
On kyllä hienoa keskustelua.
Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, eli jos jollain muulla on niitä on, ovat urpoja jotka eivät osaa näin hieno autoa käyttää. Ja jos tuosta sattuu kyselemään, on selvästi lisäksi persaukinen, eikun eri markkinasegmentissä.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 869
Niinkuin joskus aikoinaan kirjoitin, omasta pyhästä peltilehmässä ei suostuta pahaa näkemään.

Hyvin tuo Tesla on noita lapsuksia korjaillu, ks. TM testi.

Eniten edelleen vituttaa tuo FSD-mainonta vaikka se ole sen kummempi kuin Volvon itse-ajo, ellei huonompi. Puhumattakaan jostain Mersusta joka menee jo ihan eri tasolla.
 
Liittynyt
20.10.2016
Viestejä
208
On kyllä hienoa keskustelua.
Minulla ei ole koskaan ollut mitään ongelmia, eli jos jollain muulla on niitä on, ovat urpoja jotka eivät osaa näin hieno autoa käyttää. Ja jos tuosta sattuu kyselemään, on selvästi lisäksi persaukinen, eikun eri markkinasegmentissä.
Periaatteessa näin. Sanosin, että viiden vuoden kokemuksella ja ympäri maata ajelleena mulla tästä jonkinlaista auktoriteettiä ja ihan oikeaa perstuntumaa. Mikään mitä sanon ei perustu johonkin tubettajan automaattisen negatiiviseen "artikkeliin" klikkejä kalastellessa vaan se on pelkkää empiiristä kokemusta.

Voin myös samalla kokemuksella todeta, että tuo toiminto on periaatteessa vaarallinen alottelijoille. Olis hyvä jos Tesla itsekin sen jollain tapaa kommunikoisi. Kunhan niiden softaosasto herää startup moodista, niin ne tekee siihen onboarding tilan, joka on pakollinen kaikille. Modernin softan kuuluisti toimia noin. Se, että mikään tai kukaan ei opeta miten se toimii ja miten virhetilanteiden kanssa toimitaan on vähintäänkin huolestuttavaa.

Perus autopilotin käyttäjä todennäkösesti aiheuttaa enemmän vaaratilanteita nykysessä maailmassa kuin ilman sitä.

Minulle tuo toiminto on lopullisesti muuttanut autoilun. Onboarding on käyty läpi.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
251 432
Viestejä
4 377 707
Jäsenet
72 774
Uusin jäsen
lenitaairish

Hinta.fi

Ylös Bottom