Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
26.04.2022
Viestejä
116
Täytyy vähän korjata virheellistä tietoa: Regeniä ei ole vähäkään uudemmissa malleissa säätää, chill ei vaikuta regeniin ja winter tyres on tietenkin päällä.
Missään vaiheessa ei ole väitetty, että Chill vaikuttaisi jotenkin regeniin.
Regen low jos semmoinen optio löytyy.
Kommentti oli yleiskommentti mitä tulee huomioida, ennenkuin kritisoi talvella ajoa.
Että se siitä "virheellisestä" tiedosta.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 452
Missään vaiheessa ei ole väitetty, että Chill vaikuttaisi jotenkin regeniin.
Regen low jos semmoinen optio löytyy.
Kommentti oli yleiskommentti mitä tulee huomioida, ennenkuin kritisoi talvella ajoa.
Että se siitä "virheellisestä" tiedosta.
Miten chill vaikuttaa talviajoon? Se muuttaa vain kaasun vastetta.
 
Liittynyt
17.03.2022
Viestejä
1 842
Kolmoseen (2021) ois kiikarissa takaroiskeläpät. Edessä onkin jo jotkut melko pienet, jotka ei tosin hirveesti vellin roiskumista kylkeen tunnu estävän, mutta on hyvän näköset. Näyttäisi olevan samat kun pienempi Teslan kaupassa myytävästä ”kaksi eri kokoa” setistä.

Teslan kaupassa ei ole taakse mitään, vempeleellä olis nämä:

Aliexpressissä myös miljoona erilaista, mikähän olis taakse sopivan kokonen että estäis suurimmat ravat mutta ei mitään ralliautoluukkia kuitenkaan? Kokemuksia?
Mitä olen lueskellut niin eikö tuo Tesla ole vähän tuommoinen diy-vehje, kaikkine nappuloineen jne.

Eli ostat vähän raakakumia, sitten leikkaat niistä sopivia paloja ja poraat ne uuden auton lokarista läpi. WinWin.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 688
Regenistä olikin sopivasti juttua viime aikoina. Vaimolle ollaan katsottu -21 tai -22 mallin model 3 lr mallia ja käytiin jo yhtä kokeilemassakin. Koeajolla koitettiin etsiä regenin säätöä tai mistä sen saa pois kun ollaan totuttu muiden sähkisten kanssa että kaasupolkimen kun nostaa niin auto rullaa vapaasti. No kuten tiedätte niin ilman sexy buttoneita regeniä ei saa pois päältä. Nyt tuleekin sexy buttonien omistajalle kysymys että pitäökö regen siis joka kerta ajoon lähtiessä painaa napista pois vai saako sen konffattua niin että regen on aina pois päältä?

Tämä ei välttämättä ole kynnys kysymys model 3 hankkimisessa mutta kuitenkin yksi miinus listassa joka taas aiheuttaa mielenkiintoa muita malleja kohtaan mahdollisesti enemmän. Mielestäni aivan turha asia jättää tuo pois valikoista kun se voisi olla jokaisen valittavissa mikä on regenin taso vai onko sitä ollenkaan kun kaasupolkimen nostaa. Teslakin lienee kuitenkin valvoo jarrupolkimen painetta ja kevyellä painalluksella aktivoi vain moottorijarrun ja nopeampi/kova painallus sitten aktivoi vasta käyttöjarrun?
 

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
373
Teslakin lienee kuitenkin valvoo jarrupolkimen painetta ja kevyellä painalluksella aktivoi vain moottorijarrun ja nopeampi/kova painallus sitten aktivoi vasta käyttöjarrun?
Ei, Teslassa ei ole regeniä jarrupolkimen kautta. Eli sikäli tämä ei luultavasti ole hyvä valinta, jos haluaisi regenin kokonaan pois kaasupolkimesta. Kompromissina voisi toimia joku 25-50% regen asetus, mutta onhan tuo aika kompromissi kun ei kuitenkaan saa vapaata rullausta ja toisaalta esim. kaupunkiajossa ei oikein riittävä kuitenkaan.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 625
Kannattaa kuitenkin huomioida, että jos s3xy buttonseilla ottaa regenin pois, niin sitten autossa ei ole lainkaan regeniä ja kulutus kasvaa merkittävästi kaupunkiajossa.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 688
No tämä oli tosiaan uusi ja vähän yllättäväkin tieto joka selittää hyvin paljon miksi tuota regenin pois ottoa ei ole tehty simppelisti slideriksi valikoihin. Jotenkin luulin jarrupolkimen toimivan automaattisesti näin kun se toimii sillä tavalla muunmuassa vag konsernin vehkeissä ja esimerkiksi mersuissa (ehkä myös muissa saksalaisissa?). No sama kysymys siis ehkä nyt siis niin että saako sexy buttoneilla regenin default asetukseksi automaattisesti esim 50% tai 25% vai pitääkö se aina lähtiessä joka kerta painaa erikseen?
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
Tessuko ei tosiaan osaa regenoida jarrupolkimesta tarpeen mukaan jos se on pois päältä? Aika jännä!
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 399
Täälläkin eletty siinä uskossa että kaikissa sähkiksissä jarrupoljin ottaa ensiksi regenin päälle ja vasta enemmän painettaessa mekaaniset jarrut. Noh, aina oppii jotain.

Onko jotain muita sähkiksiä joissa polkimella ei saa jarrutettua regenin voimalla?
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 625
Teslassa on ainoastaan yhden polkimen ajo eikä sitä voi asetuksista säätää pienemmälle tai isommalle (paitsi jossain vanhemmissa malleissa). Ja jarrupoljin on puhtaasti mekaanisiin jarruihin vaikuttava poljin.

Jos tuon kanssa ei koe pärjäävänsä, niin silloin kannattaa katsoa muita merkkejä. Eikä miettiä mitään kolmannen osapuolten nappuloita jotka saattavat lopettaa toimintansa koska tahansa jonkun softapäivityksen yhteydessä ja saattavat vaikuttaa pahimmassa tapauksessa vaikkapa takuuseen.
 
Liittynyt
13.02.2017
Viestejä
1 688
Teslassa on ainoastaan yhden polkimen ajo eikä sitä voi asetuksista säätää pienemmälle tai isommalle (paitsi jossain vanhemmissa malleissa). Ja jarrupoljin on puhtaasti mekaanisiin jarruihin vaikuttava poljin.

Jos tuon kanssa ei koe pärjäävänsä, niin silloin kannattaa katsoa muita merkkejä. Eikä miettiä mitään kolmannen osapuolten nappuloita jotka saattavat lopettaa toimintansa koska tahansa jonkun softapäivityksen yhteydessä ja saattavat vaikuttaa pahimmassa tapauksessa vaikkapa takuuseen.
Juurikin näin. Ihmetyksen aihe on vain suuri että miksi tehdä näin simppelistä asiasta ”deal breaker” kun regenin säätö, vapaa rullaus ja jarrupolkimesta regeni löytyy jo siitä markkinoiden halvimmasta rimpula vatkaimesta. Kyse ei voi silloin olla hinnasta tai teknologiasta vaan mistä? Noh ehkä siihen joku selkeä syy on mitä en itse vielä hokannut.
 

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 742
Täälläkin eletty siinä uskossa että kaikissa sähkiksissä jarrupoljin ottaa ensiksi regenin päälle ja vasta enemmän painettaessa mekaaniset jarrut. Noh, aina oppii jotain.

Onko jotain muita sähkiksiä joissa polkimella ei saa jarrutettua regenin voimalla?
Dacia Spring.

Tuntuma noissa regen + jarrutus systeemeissä ei aina ole ollut kovin hyvä, koska siellä on tarkoituksella vähän tyhjää ennen kuin hydrauliikka puree, ja tuon tyhjän liikkeen mallinnus siitten voi riippua akun SoC:sta, lämpötilasta, mahdollisesti keinotekoisesti luodusta paineesta, jne. Volkkarilla e-up:ssa tämä oli ihan hyvä systeemi, mutta ekalla id.3 koeajolla tuntui kuin jarrupiiriin olisi jäänyt ilmaa tehtaalta.

Toisaalta ihan tarpeeton systeemi, kunhan kuski adaptoituu siihen, että kaasua nostaa sen verran kun tarvitsee hidastuvuutta. Noin kuin tottuu ajamaan, niin tuntuu että perinteisellä momentinmuunnin automaatilla on kokoajan jonkun perseessä ja jaloilla tarvitsee kokoajan tehdä jotain tanssiliikettä jaloilla.

Mielestäni kyllä RWD ainakin chill-moodissa tarjoilee kevyempää regeniä, mitä talvella kokeilin.

No vaihtoehtoja on markkinoilla, kannattaa valita itselle sopiva.
 
Liittynyt
13.11.2018
Viestejä
699
Kannattaa kuitenkin huomioida, että jos s3xy buttonseilla ottaa regenin pois, niin sitten autossa ei ole lainkaan regeniä ja kulutus kasvaa merkittävästi kaupunkiajossa.
Miksi kulutus kasvaa ilman regeniä? Eikö auto kuitenkin jarrutuksessa ota energiaa talteen, mikäli jäännösnopeutta ilman regeniä on likaa ja jarrupolkimelle täytyy mennä.

Edit; jaahas, olihan tuohon jo asia selitetty alemmas. Voi poistaa koko viestin
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 029
Tuntuma noissa regen + jarrutus systeemeissä ei aina ole ollut kovin hyvä, koska siellä on tarkoituksella vähän tyhjää ennen kuin hydrauliikka puree, ja tuon tyhjän liikkeen mallinnus siitten voi riippua akun SoC:sta, lämpötilasta, mahdollisesti keinotekoisesti luodusta paineesta, jne. Volkkarilla e-up:ssa tämä oli ihan hyvä systeemi, mutta ekalla id.3 koeajolla tuntui kuin jarrupiiriin olisi jäänyt ilmaa tehtaalta.

Toisaalta ihan tarpeeton systeemi, kunhan kuski adaptoituu siihen, että kaasua nostaa sen verran kun tarvitsee hidastuvuutta. Noin kuin tottuu ajamaan, niin tuntuu että perinteisellä momentinmuunnin automaatilla on kokoajan jonkun perseessä ja jaloilla tarvitsee kokoajan tehdä jotain tanssiliikettä jaloilla.
Siis ihan oikeastiko Teslalla ei ole osattu lainkaan toteuttaa tuota mekaanisen ja moottorijarrutuksen sekoitusta ... tämä selittää melko monta asiaa.

Itse olen sitä mieltä, että yhden polkimen ajo on merkittävä turvallisuusriski, koska nyt se jalka pysyy kaasupolkimella ns. normaalissa hidastamisessa risteysalueelle kuten tässä juuri myös kuvailet. Joten, jos sieltä tulee ns. yllätys eteen ja pitäisi hidastaa lisää, niin se jalka ei ole valmiiksi jarrulla ja se jalan siirtymä vie aikaa siltä jarrutuksen aloitukselta (tai vielä pahempaa, käy se yllättävän yleinen polkimien sekoittaminen paniikissa ja polkaisee kaasua).
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 502
Nuo talvipito/turvallisuusasiat sikseen, onhan se nyt vaan ihan yksiselitteisesti vitun typerää, että käyttäjä ei voi säätää regenin määrää ja halutessaan ottaa kokonaan pois päältä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
1 029
Nuo talvipito/turvallisuusasiat sikseen, onhan se nyt vaan ihan yksiselitteisesti vitun typerää, että käyttäjä ei voi säätää regenin määrää ja halutessaan kokonaan pois päältä.
Jep. Tesla sanoo, että on ”softafirma” mutta tuntuu pahasti jääneen jälkeen monessa perusasiassa. (Ei sillä, etteikö lähes kaikkien autojen softa tunnu olevan sitä ihteään. Ei voi pieni ihminen käsittää, että miksi se on niin vaikeaa saada edes perustoiminnot oikein.)
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 452
Jep. Tesla sanoo, että on ”softafirma” mutta tuntuu pahasti jääneen jälkeen monessa perusasiassa. (Ei sillä, etteikö lähes kaikkien autojen softa tunnu olevan sitä ihteään. Ei voi pieni ihminen käsittää, että miksi se on niin vaikeaa saada edes perustoiminnot oikein.)
Tesla on AI/robottifirma.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 625
Itse olen sitä mieltä, että yhden polkimen ajo on merkittävä turvallisuusriski, koska nyt se jalka pysyy kaasupolkimella ns. normaalissa hidastamisessa risteysalueelle kuten tässä juuri myös kuvailet. Joten, jos sieltä tulee ns. yllätys eteen ja pitäisi hidastaa lisää, niin se jalka ei ole valmiiksi jarrulla ja se jalan siirtymä vie aikaa siltä jarrutuksen aloitukselta (tai vielä pahempaa, käy se yllättävän yleinen polkimien sekoittaminen paniikissa ja polkaisee kaasua).
Asiahan on oikeastaan toisinpäin. Kun tulee yllättävä tilanne normaalissa ajamisessa, niin jo jalan nosto kaasulta alkaa hidastamaan eikä vasta siinä vaiheessa kun jalka ehtii jarrulle.
 
  • Tykkää
Reactions: dmn

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 852
Ei Teslassa paineta juurikaan jarrua paitsi talvella jos auto seisoo ulkona ja akku jäähtyy. Keväästä syksyyn OPD hoitaa kaiken ellei jotain yllättävää tapahdu tieliikenteessä.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 100
Siihen Teslan yhden polkimen ajoon tottuu nopeasti ja sitten sitä ei halua enää vaihtaa pois. Turha haikailla bensa-autojen tapaista kokemusta.
Tämä, en edes muista koska olen tarvinnut jarrupoljinta viimeksi, ehkä joskus keväällä tai talvella.(Kylmällä akulla.kun lähtee niin hetken ei toimi regeni) (Poislukien tietysti lähtö kun pitää jarrua painaa että menee "vaihde" päälle) Ja toki aina joskus jarrutan kunnolla ettei jarrulevyt ruostu. Mutta normaali ajossa ei ole käytännössä koskaan tarvetta jarrupolkimelle. Enkä ymmärrä miksi ihmeessä haluaisin regenin jarrupolkimeen, aika hankalaa kun pitäisi kokoajan venksalata jalkaa kaasun ja jarrun välillä kun nyt riittää pieni nilkan liike regenin säätöön.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 361
Tämä, en edes muista koska olen tarvinnut jarrupoljinta viimeksi, ehkä joskus keväällä tai talvella.
Miten tämä on mahdollista ? Eikös jarrupolkimen hienous ole siinä , että pystyt säätämään jarrutustehoa portaattomasti. Joskus riittää pieni jarutusteho ja joskus tarvitaan isoa jarrutustehoa tai jotain sieltä väliltä. ( ihan jokapaiväisessä ajossa, ilman mitään vaaratilanteita ).

Regenilähän jarrutusteho on vakio koko ajan Teslan tapauksessa ?

Vai missaanko tässä jotain oleellista?
 

Starglazer

Tukijäsen
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
3 181
Miten tämä on mahdollista ? Eikös jarrupolkimen hienous ole siinä , että pystyt säätämään jarrutustehoa portaattomasti. Joskus riittää pieni jarutusteho ja joskus tarvitaan isoa jarrutustehoa tai jotain sieltä väliltä. ( ihan jokapaiväisessä ajossa, ilman mitään vaaratilanteita ).

Regenilähän jarrutusteho on vakio koko ajan Teslan tapauksessa ?

Vai missaanko tässä jotain oleellista?
Yhden polkimen ajolla säädetään regeniä. Itse olen ajanut Nissan Leafilla jossa se oli, ominaisuus on todella kätevä. Siinä tosin luultavasti regen aktivoitui myös jarrupolkimesta koska yhden polkimen ajon sai myös pois päältä.
Vähän harmittaa että Ioniqissa sitä ei ole, mutta pärjää ilmankin. Lisäksi regenin saa kokonaan pois päältä jolloin rullauksella säästää energiaa.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 452
Miten tämä on mahdollista ? Eikös jarrupolkimen hienous ole siinä , että pystyt säätämään jarrutustehoa portaattomasti. Joskus riittää pieni jarutusteho ja joskus tarvitaan isoa jarrutustehoa tai jotain sieltä väliltä. ( ihan jokapaiväisessä ajossa, ilman mitään vaaratilanteita ).

Regenilähän jarrutusteho on vakio koko ajan Teslan tapauksessa ?

Vai missaanko tässä jotain oleellista?
Regen on alussa voimakas mutta antaa kuitenkin ”periksi” kun säädöt kaasua ja auto lopulta pysähtyy. Vaatii totuttelua että osaa sen sisäistää jolloin osaa pysähtyä kuten jarrullakin.

USAssa on vain yksi ajotila nykyään eli tämä yhden polkimen ajo. Johtuu siitä, että EPAn osalta jokaiselta eri ajotilasta pitää antaa kulutus.
 
Viimeksi muokattu:

dmn

Liittynyt
07.11.2016
Viestejä
1 742
Miten tämä on mahdollista ? Eikös jarrupolkimen hienous ole siinä , että pystyt säätämään jarrutustehoa portaattomasti. Joskus riittää pieni jarutusteho ja joskus tarvitaan isoa jarrutustehoa tai jotain sieltä väliltä. ( ihan jokapaiväisessä ajossa, ilman mitään vaaratilanteita ).

Regenilähän jarrutusteho on vakio koko ajan Teslan tapauksessa ?

Vai missaanko tässä jotain oleellista?
Regeni on sitä voimakkaampi mitä enempi jalkaa nostaa kaasulta tietysti. Eli vähän kun painaa voi periaatteessa rullailla vapaasti ja siitä sitten siirtyä tarvittavaan hidastustukseen keventämällä vielä lisää.
 
Liittynyt
09.12.2016
Viestejä
1 374
Miten tämä on mahdollista ? Eikös jarrupolkimen hienous ole siinä , että pystyt säätämään jarrutustehoa portaattomasti. Joskus riittää pieni jarutusteho ja joskus tarvitaan isoa jarrutustehoa tai jotain sieltä väliltä. ( ihan jokapaiväisessä ajossa, ilman mitään vaaratilanteita ).

Regenilähän jarrutusteho on vakio koko ajan Teslan tapauksessa ?

Vai missaanko tässä jotain oleellista?
Missaat. Ei Teslan regeniä käytetä niin että poljin nostetaan kokonaan ylös. Regen-jarrutuksesta voi tehdä tosi hitaan kun hiljalleen nostaa kaasua pois tai sitten nopean jos nostaa kokonaan kaasun pois.

Käytännössä kun tuohon tottuu, asiaa ei ajattele. Auto vaan menee koko ajan sopivaa vauhtia hidastaen ja kiihdyttäen, ei tule ns jarrutusta erikseen. Ei tarvitse mitenkään jännittää nilkkaa tai muuta, itsellä ainakin auton nopeuden muutokset on vähä ku hengitys, se vaan toimii koko ajan ilman miettimistä. Se on ihan erilaista kun jarrulla ajaminen. Käy hyvä mies kokeilemassa.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 100
Miten tämä on mahdollista ? Eikös jarrupolkimen hienous ole siinä , että pystyt säätämään jarrutustehoa portaattomasti. Joskus riittää pieni jarutusteho ja joskus tarvitaan isoa jarrutustehoa tai jotain sieltä väliltä. ( ihan jokapaiväisessä ajossa, ilman mitään vaaratilanteita ).

Regenilähän jarrutusteho on vakio koko ajan Teslan tapauksessa ?

Vai missaanko tässä jotain oleellista?
Kaasupoljin on samalla portaaton regenin säätö. Jarrua ei tosiaan tarvitse mihinkään, ellei nyt sitten joku hirvi hyppää metrin päähän tms. Eli kun lähestyy vaikka valoristeystä niin hiljalleen nostaa jalkaa ylös niin auto rullailee ja sitten lopussa nostaa sopivasti niin pysähtyy oikeaan kohtaan. Tuon oppii todella nopeasti ja sen jälkeen kaikki muu tuntuu todella hankalalta. Tai näin ainakin omalla kohdallani kun joutunut pari kertaa ajamaan polttomoottoriautolla niin se tuntuu paluulta jonnekkin 80 luvulle. Tämä on sellainen asia että se kannattaa kokea, muuten ei oikein saa käsitystä mitä teslalla ajaminen on.

Nuo puheet 25%, 50% regenistä meinaa maksimi regeniä, eli jos nostaa jalan kokonaan pois niin paljonko silloin on regeniä. Mutta siis normaali regen on täysin portaaton ja normaali asetuksella auto pysähtyy nopeasti jos kaasuun ei koske. Jos regeniä menisi säätämään pienemmäksi niin joutuisi käyttämään jarruakin.
 
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 502
Kiitos selvennyksestä. Tuon käytettävyys ei varmaan aukea oiken muuten kuin kokeilemalla.
Käytännössä tuo Teslan regen toimii vasteeltaan vähän samalla tavalla kuin moottorijarrutus manuaalivaihteiteisessa jos ajaisit koko ajan ykkönen silmässä.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 399
Eli kun lähestyy vaikka valoristeystä niin hiljalleen nostaa jalkaa ylös niin auto rullailee
Minusta miljoona kertaa helpompaa on tulla risteykseen vapaasti rullaten ja sitten lopussa tasaisesti painaa pedaalia siten että regenillä pysähtyy sopivaan paikkaan. Tuo Teslan tapa kuulostaa kyllä aika rasittavalta suoraan sanoen.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 852
Kyllä siihen perse tottuu missä kohtaa pitää nostaa jalka kaasulta ja vaihtaa täys regen jos ei liruttelevasta tyylistä pidä.

"Vauhti nyt tämä, tästä moottorijarrulla pysähtyy kohtaan tuo."
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 180
Kyllä siihen perse tottuu missä kohtaa pitää nostaa jalka kaasulta ja vaihtaa täys regen jos ei liruttelevasta tyylistä pidä.

"Vauhti nyt tämä, tästä moottorijarrulla pysähtyy kohtaan tuo."
Ei muuten totu, jos yhden pedaalin ajoa ei vaan siedä. Toteutukset vaihtelee vähän autoittain, mutta aina yhtä vastenmielinen. Vaatii jalalta sellaista jatkuvaa kontrollia, joka tuntuu ikävältä. Käytännössä sama kuin jossain autoissa sport-moodi muuttaa pedaalin vasteen liian ärhäkäksi.
 
Liittynyt
15.04.2020
Viestejä
1 211
Teslan OPD toimii tosiaan nopeuden säätämiseen normiajossa tosi hyvin. Varsinkin yhdessä vakionopeuden säätimen kanssa.

Se missä ongelmia voi tulla on ääriolosuhteet. Liukkaalla, mutkassa, kovaa ajattaessa, kun nostaa jalan liian nopeasti kaasulta voi perä lähteä irti. Tai sitten jos haluaa säästää sähköä ja välttää turhaa regenerointia rullaamisen sijaan.

Noiden takia mulla on sitten S3xy buttonsit.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
250 349
Viestejä
4 357 694
Jäsenet
72 640
Uusin jäsen
Deknus

Hinta.fi

Ylös Bottom