Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
08.03.2017
Viestejä
10
Onko joku kokeillut Y:ssä jarrujen "kiillotus" service ohjelmaa? Yritin, mutta ei antanut ajaa kuin 11 kmh niin ei oikein onnistunut. Ehkä en vaan osannut. Takajarrut pitäisi herkistellä (mittarissa 45tkm). Ehkä vaan pitää käyttää palat irti ja putsata osat.
On tullut käytettyä brake burnishing ominaisuutta service valikon kautta ja ensimmäisellä kerralla tein saman virheen ja rajoitus oli tosiaan päällä.
Se ohjelma pitää aloittaa vielä erikseen ennen ajoon lähtöä, muuten pelkkä service moodi rajoittaa nopeuden.
 
Liittynyt
30.11.2017
Viestejä
1 828
noniin, noin kuukauden kesti ennen kuin puhkesi eka Conti Ultracontact model Y:n alla. Onneksi niin pieni reikä ja hidas vuotamaan, että sisäpuolen tubeless-paikalla tuli kuntoon pienellä kustannuksella. Murskepintainen (lanauksen jälkeen teräviä irtokiviä) tie ja painava auto ei taida olla normirenkaalle optimi.
Aikoinaan tällä tiellä yhdestä autosta taisi mennä 5 rengasta ennen kuin vaihdoin merkkiä (puhjenneissa oli todella leveät pitkittäisurat ja kumi jotenkin "pehmoa"). 10 v oli bemari, niistä ei mennyt kertaakaan rengas - mutta tuskin autosta kiinni enempi tuurista.

Onko joku kokeillut Y:ssä jarrujen "kiillotus" service ohjelmaa? Yritin, mutta ei antanut ajaa kuin 11 kmh niin ei oikein onnistunut. Ehkä en vaan osannut. Takajarrut pitäisi herkistellä (mittarissa 45tkm). Ehkä vaan pitää käyttää palat irti ja putsata osat.
Service valikon ekalta sivulta saa nopeusrajottimen veke. Voi ajella valikko auki liikenteessäkin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
325
Onko kukaan kuullut edes mitään huhuja onko Tesla suunnittelemassa huoltopistettä Itä-Suomen suunnalle? Tai edes vaikka Jyväskylään, joka olisi jo puolet lähempänä kuin Vantaa tai Oulu.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 836
Ei taida itä olla muutenkaan sähköautojen vankkaa myyntialuetta, Tesloista puhumattakaan... Vaatii yleensä autokannan ennenkuin infraa aletaan luomaan.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
1 564
Miksiköhän Y:ssä ei ole automaattista takaluukun avausta, mikä näyttää löytyvän 3:sta. Puuttuuko muka jotain rautaa mikä tämän mahdollistaa :hmm:
 
Liittynyt
15.01.2021
Viestejä
154
Service valikon ekalta sivulta saa nopeusrajottimen veke. Voi ajella valikko auki liikenteessäkin.
joo, nyt onnistuin saamaan sen päälle. en aiemmin huomannut, että on myös "ei-ohjattu" kiillotus-tila ts että näyttää jarrupaineet ja laittaa regenin pois, mutta ei anna ohjeita. Parikymmentä jarrutusta tein ~35 paineilla. Lämpöä otti jarrut sen verran että vähän haisivat. Etupää tosi hyvä ja kiiltävä. Takana edelleen 8 mm rantu molemmilla puolilla jarrulevyn ulkokehällä, johon pala ei ota kunnolla. Parani, mutta ei kerrasta hyvä. Pitää varmaan kuitenkin ennen talvea käyttää takajarrupalat irti ja putsailla. Saisi olla joku automaattiohjelma, että välillä käyttäisi enemmän jarruja regenin sijaan. Mutta ei varmaan ole "turvallinen" amerikkaisten mielestä.
(ainiin, parilla ensimmäisellä jarrutuksella ilman regeniä tuntui, että eikö tässä ole jarruja ollenkaan. Sitten vasta ottivat pitoa ja hyvin sitten toimivatkin. Eli jopa hieman vaarallista, että jarrut eivät vahvan regenin ja rauhallisen ajotavan takia ole iskussa jos joskus pitäisi nopeasti pysähtyä yllättäen. joo, on näissä varmaan hätätehostin tms, mutta ei sekään voi sille mitään, että kitka ei ole optimi)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 362
Electric Vikingin uskottavuus on ollut jo pitkään itsellä ihan nollissa. Kaverin mukaan esimerkiksi toyota ja vw on ollut konkurssin partaalla niin pitkään kun on videoita julkaissut... todellisuudessa molemmat paukuttanut parasta tulosta ikinä viime-, sekä sitä edeltävänä vuotena.

Eikä tuo tegen artikkeli mistään hautausmaasta kertonut, jota toi electric muppet tuntuu tossa pääsääntöisesti debunkkaavan.
Ihan yhtä hyvä lähde kuin Reddit trollaajat. Molemmissa tuli selkeästi esille että rapia 60 autoa nurmella kun trolliartikkeli puhuu sadoista. Viikinki sentään otti asiasta selvää ja jos valmistetaan pari miljoonaa autoa vuositasolla niin aika uutisankkoja nämä 20k autoa varastossa myytävänä omfg bankruptcy soon. Tutkivaa journalismia kannatan, enkä niinkään ADHD spekulointia.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 345
Ketään ei varmaan olisi kiinnostanut, jos olisivat asvalttia/hiekkakentällä noita säilytelleet. Sinänsä tuossa ei ole edes uutista, muuta kuin siinä mielessä että kyllähän sinne kaikenlaista jyrsijää voi mennä majailemaan. Määrät tuskin ovat jenkkitasolla millään tavalla merkittäviä myynnin määrät huomioon ottaen.

Sinänsä varastojen kasvu on toki fakta, mutta ei sinänsä liity ruohokenttiin.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 433
Ihan yhtä hyvä lähde kuin Reddit trollaajat. Molemmissa tuli selkeästi esille että rapia 60 autoa nurmella kun trolliartikkeli puhuu sadoista. Viikinki sentään otti asiasta selvää ja jos valmistetaan pari miljoonaa autoa vuositasolla niin aika uutisankkoja nämä 20k autoa varastossa myytävänä omfg bankruptcy soon. Tutkivaa journalismia kannatan, enkä niinkään ADHD spekulointia.
Missä uutisessa oli puhetta konkursista? Ei ainakaan tuossa minkä postasin.

Edit.
Halvempaa mallia tulossa. Nyt Meksikossa tarjolla.
- Vain takavetona
- Tekstiilipenkit
- Ei takanäyttöä
- Sisävalot vain valkoisena
- Ei lämmitettyjä penkkejä ja rattia
- Ei jäähdytettyä penkkejä
- Vain etulasit tuplalasia
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 163
Erinomainen sähköauto, huonohko auto. Jos muut valmistajat saavat vain softan ja sovelluksen jouhevuuden sekä ominaisuuksien osalta Teslan kiinni, alkaa kilpailutekijät hinnan lisäksi olemaan aika vähissä.
Tämähän se tilanne käytännössä on jo nyt. Id.7 tai Audi Q6 kun käy ajamassa, niin aika hankala on löytää sellaista vikaa, joka Teslan pakottaisi ostamaan. Hyny julkaissut ensi vuodelle päivitetyt Ioniq 5/6, joissa listan mukaan näyttää korjaantuvan kaikki merkittävät "featuret". Stellantis vielä tuntuu polkevan paikallaan, mutta halvemmassa luokassa paljon pikkunäppärää tarjolla. Toyotakin oppii. Fordin pikku-suv taitaa myydä hyvin. Makuasioitahan nämä kaikki ovat mitä haluaa painottaa, mutta aika jolloin sähköautossa täytyy sietää omituisuuksia on onneksi tullut päätökseensä. Teslan osalta kysymys lienee vaan, että jäävätkö edelleen pysäkille odottamaan robotaxia vai korjaavatko tuotteensa. Pelletrukin sijaan kun olisivat tehneet perus"golfin" normaalilla käyttöliittymällä, niin Meksikonkin tehdasta tarvittaisiin kysynnän tyydyttämiseen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
99
Alkaisi olla model 3 käytettynä aika houkuttelevan hintaisia. Vuosimallit 2019-2021. Halvimmat näyttäisi olevan noiden joppareiden maahantuomia.

Onko jtn erityistä mitä pitäisi ymmärtää niistä? Erilaisia varusteita? Takuuasiat? Muuta?

Nivelet, jarrut sun muut ei niinkään pelota tämmöstä tee se itse -ukkelia, mutta akku ja sähköpuoli voisi aiheuttaa harmaita hiuksia..
 
Liittynyt
26.04.2022
Viestejä
114
Alkaisi olla model 3 käytettynä aika houkuttelevan hintaisia. Vuosimallit 2019-2021. Halvimmat näyttäisi olevan noiden joppareiden maahantuomia.

Onko jtn erityistä mitä pitäisi ymmärtää niistä? Erilaisia varusteita? Takuuasiat? Muuta?

Nivelet, jarrut sun muut ei niinkään pelota tämmöstä tee se itse -ukkelia, mutta akku ja sähköpuoli voisi aiheuttaa harmaita hiuksia..
2020 lopulla taisi alkaa ensimmäiset ilpilliset ja sähköinen peräluukku.
Joten siinä on yksi asia pohdittavaksi, haluaako ilpillä vai ei.
 
Liittynyt
19.11.2016
Viestejä
4 396
Jos olisin käytettyä kolmosta ostamassa niin ottaisin sellaisen jossa ei ilppiä ja sen mukana tulevaa octovalve härdelliä. Eipähän tartte ressata korjaamisesta joka on kallis.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 865
Tämähän se tilanne käytännössä on jo nyt. Id.7 tai Audi Q6 kun käy ajamassa, niin aika hankala on löytää sellaista vikaa, joka Teslan pakottaisi ostamaan. Hyny julkaissut ensi vuodelle päivitetyt Ioniq 5/6, joissa listan mukaan näyttää korjaantuvan kaikki merkittävät "featuret". Stellantis vielä tuntuu polkevan paikallaan, mutta halvemmassa luokassa paljon pikkunäppärää tarjolla. Toyotakin oppii. Fordin pikku-suv taitaa myydä hyvin. Makuasioitahan nämä kaikki ovat mitä haluaa painottaa, mutta aika jolloin sähköautossa täytyy sietää omituisuuksia on onneksi tullut päätökseensä. Teslan osalta kysymys lienee vaan, että jäävätkö edelleen pysäkille odottamaan robotaxia vai korjaavatko tuotteensa. Pelletrukin sijaan kun olisivat tehneet perus"golfin" normaalilla käyttöliittymällä, niin Meksikonkin tehdasta tarvittaisiin kysynnän tyydyttämiseen.
Oma kommenttini koski erityisesti MY:tä eli se on aika keskikertainen ja välttävä autona, sähköautona kova luu. Ymmärtääkseni uudemman kolmosen alusta, vaimennus ja penkit ovat jo aika hyviä eli autoarvosanakin voisi olla parempi (en ole kokeillut).

MY on edelleen aika kilpailukykyinen, kun kriteereinä on akun koko, latausnopeus, tilat ja hinta. Muut vaan ajavat ohi, jos Tesla ei ymmärrä parantaa tuotettaan tai vähintään painaa hintaa entisestään alaspäin.

Stellantis on minusta valmis hautaan ja Toyotan osalta uskon vasta kun näen heiltä hyvän sähköauton. Fordin pikku-suv vaikuttaa aika kovalle tuotteelle. VAG-konserni on sen verran hyvin pettänyt ID-linjastollaan, että seiska ja uusi softa palauttaa uskon vasta ajan myötä. Korealaiset ovat kyllä hyviä ja takuu vakuuttava. Saksalaiset premiumit sitten omassa kastissaan, mutta on myös hintakin.

Aika vähän on vielä n. 50k€ luokassa autoja, jossa ei olisi jossain "ominaisuudessa" selvästi sanottavaa joko auto- tai varsinkin sähköautokategoriassa. Näköpiirissä on toki paremmat ajat.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 398
VAG-konserni on sen verran hyvin pettänyt ID-linjastollaan, että seiska ja uusi softa palauttaa uskon vasta ajan myötä. Korealaiset ovat kyllä hyviä ja takuu vakuuttava. Saksalaiset premiumit sitten omassa kastissaan, mutta on myös hintakin.
VAG-konsernilta ainakin omaan makuun löytyisi aivan ylivoimaisesti parhaat tuotteet esim Taycan ja uusi A6 etron vaikuttaa olevan aivan parasta mitä kaupasta saa tällä hetkellä. Toki etenkin taycan on varsin rajun hintainen mutta Porsche nyt ei ole mikään persaukisten menopeli.
 
Liittynyt
15.01.2021
Viestejä
154
Oma kommenttini koski erityisesti MY:tä eli se on aika keskikertainen ja välttävä autona,
Aika kova väite että välttävä, paljonko olet Y:llä ajanut kun se on niin huono? ja mihin vertaat samassa hintaluokassa?
(toki voi olla että Y hajoaa heti takuun jälkeen ts on huono. Sitten olen samaa mieltä). Joo, S mersu tai 7 bemari on hyviä mutta maksaa enemmän. (volkkari on sitten tosiaan volkkari sananmukaisesti)
edit. kun perustakuu menee ohitte, niin oma Y kyllä käydään läpi, koska kalifornia <> soome.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
18.08.2021
Viestejä
2 492
Tämähän se tilanne käytännössä on jo nyt. Id.7 tai Audi Q6 kun käy ajamassa, niin aika hankala on löytää sellaista vikaa, joka Teslan pakottaisi ostamaan.
Hinta varusteltuna nyt on ainakin yksi edelleen. Tässä kun pienen autokuumeen kourissa olen valikoimaa selannut, niin muiden about vastaavien sähkisten hinnat pompsahtavat melkoisesti kun ruksii listalta isompaa akkua, nelivetoa, vetokoukkua ja muitakin varusteita kuin ratin ja penkin. Hintaa on äkkiä tuhansia euroja enemmän esim. m3/mY LR AWD:tä. Toki kolikon kääntöpuoli on se, että Teslaan et saa varusteita vaikka haluaisitkin. Esim. nuo molemmat mainitsemasi autot noilla varusteilla on sen parikymmentä tuhatta euroa Teslaa kalliimpia, joten sietääkin olla enemmän laatutuntumaa sun muuta.

Oikeasti kyllä vitun hämmentävää miten monissa ~50 tonnin autoissa ei ole edes muistipenkkejä vakiona. :D
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 865
Aika kova väite että välttävä, paljonko olet Y:llä ajanut kun se on niin huono? ja mihin vertaat samassa hintaluokassa?
(toki voi olla että Y hajoaa heti takuun jälkeen ts on huono. Sitten olen samaa mieltä). Joo, S mersu tai 7 bemari on hyviä mutta maksaa enemmän. (volkkari on sitten tosiaan volkkari sananmukaisesti)
30 tkm. Erittäin hyvä sähköauto, autona huono.

Käännetään ajatus näin. Jos Tesla Y olisi polttomoottoriauto, en ostaisi. Muovipenkit ilman hyvää tukea, huonosti sensoreita, välttävä alusta ja tuuli suhisee yli satkun vauhdissa. Sähköauto-ominsisuudet, sovellus ja softa todella hyviä, vaikkakin täysin turha FSD-näkymä vie ajaessa puolet näytöstä ja samalla ergonomisen käytön.
 
Liittynyt
15.01.2021
Viestejä
154
Muovipenkit ilman hyvää tukea, huonosti sensoreita, välttävä alusta ja tuuli suhisee yli satkun vauhdissa. Sähköauto-ominsisuudet, sovellus ja softa todella hyviä, vaikkakin täysin turha FSD-näkymä vie ajaessa puolet näytöstä ja samalla ergonomisen käytön.
okei, ostan mielipiteet;
penkit = kropasta ja säädöistä kiinni? 500 km ei tunnu enää itsellä missään, kun on säädöt kohdillaan ja mielestäni löysin tavan miten tuossa penkissä voi olla . Muovi > hiostaa kyllä. Mutta ei se autosta tee p*skaa.
Mitä sensoreita kaipaat? Itse en mitään, mitä vähemmän sen parempi. Joku parkkisentori huutaa joka tapauksessa 30 cm ennen kuin osuu mihinkään. Mitään automaattiajoa en kaipaa enkä käytä -> sutta.

Alusta ei ole paras mahdollinen karkealla tiellä (itsella vm 2023), mutta parani yllättäen parempiin renkaisiin vaihtamalla. Kait suomessa pitäisi olla 18" pyörät. Muuten ok, mutta mukulakivet aivan persiistä.
Ruutuahan ajaessa ei juuri koskaan tarvitse käyttää, mutta toki sen FSD-mainoksen voisi saada kokonaan pois.
Ja kun autona arvioidaan, niin tilat hyvät, lämmitys/kylmitys/softa/eteneminen/range jne kohdillaan.
Ainoa kysymysmerkki on että ruostuuko koko vehje, kun ei ole suojattu kovin hyvin..

ps. ei oma pahasti suhise edes 1,5*100kmh nopeudessa. tuulen suunta vaikuttaa tähän toki yllättävän paljon sekä samalla päällysteen laatu.

jos "juniper" joskus tulee, niin siitä voisivat after-market kopsata äänieristykset.
 
Liittynyt
08.12.2018
Viestejä
1 865
okei, ostan mielipiteet;
penkit = kropasta ja säädöistä kiinni? 500 km ei tunnu enää itsellä missään, kun on säädöt kohdillaan ja mielestäni löysin tavan miten tuossa penkissä voi olla . Muovi > hiostaa kyllä. Mutta ei se autosta tee p*skaa.
Kyllä noilla ajaa, mutta kun välillä on käynyt vaikka edes VW:n sporttipenkeillä, ymmärtää materiaalin olevan välttävää ja reisituen huonoa. Y:n pysty ajoasento kompensoi penkin säätöjen vähäisyyttä ja ei minullekaan pitkä matka tee ongelmaa. Parempia vaan löytyy.

Mitä sensoreita kaipaat? Itse en mitään, mitä vähemmän sen parempi. Joku parkkisentori huutaa joka tapauksessa 30 cm ennen kuin osuu mihinkään. Mitään automaattiajoa en kaipaa enkä käytä -> sutta.
Sadetunnistin (syytä ei taida tarvita selittää), pari lämpötilasensoria kabiiniin lisää (jotta saisi tasaisen lämpötilan) ja tutka, jotta pääsisi haamujarrutuksista eroon. Ainoa auto, jossa automaatti-ilmastointi ei toimi hyvin, jos kyydissä neljä henkeä. Yksin tai kaksin ajaessa ei ongelmaa. En käytä AP:ta itsekään.

Alusta ei ole paras mahdollinen karkealla tiellä (itsella vm 2023), mutta parani yllättäen parempiin renkaisiin vaihtamalla. Kait suomessa pitäisi olla 18" pyörät. Muuten ok, mutta mukulakivet aivan persiistä.

Ja kun autona arvioidaan, niin tilat hyvät, lämmitys/kylmitys/softa/eteneminen/range jne kohdillaan.
Olin tässä jonkinlaisen matkan niin Enyaqin kuin Hynyn I5:n kyydissä. Lisäksi vielä taksissa BMW:n i5:ssa (toki ihan eri hinnoissa). Huomasi aika hyvin eron matkustusmukavuudessa. Y on ihan ok ajaa, mutta aika pintakova.

Tilat, softa, lataus, akun koko ja sovellus aivan huippua. Jos nyt vielä muutamia positiivisia nostoja, niin:

+ ajamisen aloittaminen ja lopettaminen ällistyttävän helppoa ja vaivatonta
+ frunkki on oikeasti iso ja pistää miettimään, miten muut tuhlaavat tilaa, jota Y:ssä muutenkin paljon
+ Camp mode, plug & charge, sentry jne ovat erinomaisia softaominaisuuksia
+ OTA päivitykset
+ mittaristoa ei todellakaan tarvitse ja sitä en olisi uskonut. Hud kelpaisi edelleen.
+ pysäköintilämmitys ja -viilennys todella tehokkaita ja sovellus niiden ohjaukseen huiman hyvä
 
Liittynyt
15.01.2021
Viestejä
154
Kyllä noilla ajaa, mutta kun välillä on käynyt vaikka edes VW:n sporttipenkeillä, ymmärtää materiaalin olevan välttävää ja reisituen huonoa.
Jup. "premeillä" ajeltu ja jalat pitkät. Kaikki muu kuitenkin on paremmin niin käytettävyys on imho parempi. Kaikki em. pointisi pitävät about paikkaansa. - painoarvo niille enemmän ratkaisee. Omassa ja perheen käytössä silti Y toimii toistaiseksi parhaiten, kun on "tylsä" perhekuljetin. Jos >>100ke menisi autoon niin sitten vähän asia. Anoppia ei saanut matalaan bemariin eikä sieltä pois. Y:ssä onnistuu -> jo käytännössä määritti autovalinnan (perintöä odo ..)
Meni itsellä jo ohi se aika, että pitää autolla näyttää että on m*ssmies olevinaan. (euribor go-go)
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
7 163
Hinta varusteltuna nyt on ainakin yksi edelleen. Tässä kun pienen autokuumeen kourissa olen valikoimaa selannut, niin muiden about vastaavien sähkisten hinnat pompsahtavat melkoisesti kun ruksii listalta isompaa akkua, nelivetoa, vetokoukkua ja muitakin varusteita kuin ratin ja penkin. Hintaa on äkkiä tuhansia euroja enemmän esim. m3/mY LR AWD:tä. Toki kolikon kääntöpuoli on se, että Teslaan et saa varusteita vaikka haluaisitkin. Esim. nuo molemmat mainitsemasi autot noilla varusteilla on sen parikymmentä tuhatta euroa Teslaa kalliimpia, joten sietääkin olla enemmän laatutuntumaa sun muuta.

Oikeasti kyllä vitun hämmentävää miten monissa ~50 tonnin autoissa ei ole edes muistipenkkejä vakiona. :D
Juu, hintahan oli jo tuossa alkupohdinnassa mukana. Id.7 ei kyllä taida ihan 20 ke olla vastaavaan Teslaan. Teslan kannalta on huono, että ominaisuudet noista kyllä valuvat alaspäin. Ei tuo päivitetty id.3 esim. enää ollut ollenkaan samanlainen ”elämys” kuin julkaisun viritelmä. Helposti käy niin, että Teslan eksoottisuudet ohjaa perinteiseen merkkiin.
 
Toggle Sidebar

Uusimmat viestit

Statistiikka

Viestiketjut
250 010
Viestejä
4 355 587
Jäsenet
72 549
Uusin jäsen
oikkucm

Hinta.fi

Ylös Bottom