Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
926
Onhan tuo vähintään yhtä nolo auto, kuin hummerikin, joilla ajaville nauretaan.
Makuasioita. Mun makuun ihan ok. Aivan kuten oli ensimmäisen sukupolven X6, jossa ei oltu muotoilulla häivytetty kokoa, vaan päinvastoin. Oli niin röyhkeä, että oli hieno.

Tesla sitten muuten... Noh, edelleen mielipiteeni on:
"Aika hyvä ajatus tuo ja tuo ja tuo..."
"Eiku vittu, sen pitäisi olla kulkunevo, auto" :facepalm:
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
783
Ihmettelen, että väki hehkuttaa "kun vain Teslassa on FSD eikä muut ole vielä lähelläkään" ja lopputulos on luokkaa Teslan Autopilot petti jälleen – Model 3 ajoi päin poliisiautoa - AfterDawn

Kun nää systeemit ei ole lähelläkään täysin autonomista ajamista, siis sitä, että voit huoletta jättää ajamisen koneen hoidettavaksi ja se ei tee mitään virhettä, ihmiset kikkailee tällä adaptiivisella vakkarilla, jota "autopilotiksi" yksi yritys kutsuu kuin se sitä jo olisi. "Look ma, no hands."
 

Mariini

Tukijäsen
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
783
Kaikkien isojen autopalstojen kommenttivirrassa (Carwow, TFL kaikkine alikanavineen, Carbuyer, Autoexpert, Autogefühl, Roadshow..) Kansa itse siis niellyt tämän täkyn, toimittajat ovat tarkempia sanomisissaan.

@TeslaJoni vois kommentoida kun menin tuon uutisen johdattamana maailmalla linkistä linkkiin ja päädyin kansainväliselle(?) Teslamotorsclub palstalle, siellä näkyi olevan myrsky kun autojen sähköiseen käyttöohjekirjaan osiossa takuut on muutettu pari päivää sitten ympäri maailmaa juttuja; autot, joille on luvattu myytäessä rajaton takuu voimansiirtoon ja ikuiset nettipalvelut ovatkin yhtäkkiä saaneet ml/km rajoituksia ja hintalaput /kk.

"What up?" :hmm:

e:
AutopilotSisältyy
  • Mahdollistaa auton automaattisen ohjauksen, kiihdytyksen ja jarrutuksen samalla kaistalla olevien muiden ajoneuvojen ja jalankulkijoiden perusteella.
Täysin itsestään ajava
  • Navigointi Autopilot-järjestelmällä: Aktiivinen ohjaus moottoritiellä rampille ja rampilta mukaan lukien liittymät ja hitaampien autojen ohittaminen.
  • Automaattinen kaistanvaihto: Automaattiset kaistanvaihdot moottoritieajossa.
  • Pysäköintiavustin: Taskupysäköinti ja peruutus pysäköintiruutuun.
  • Summon-toiminto: Pysäköi autosi ja noutaa sen pysäköintipaikalta.
Tulossa myöhemmin tänä vuonna:

  • Liikennevalojen ja stop-merkkien tunnistaminen ja noudattaminen.
  • Automaattinen ajo kaupungin kaduilla.
  • Parannettu Summon-toiminto – pysäköity autosi tulee luoksesi pysäköintialueella.
Täysi itsestään ajava-ominaisuus on saatavilla toimituksen jälkeen, mutta hinnat todennäköisesti nousevat tulevaisuudessa uusien toimintojen julkaisun myötä.

Nykyiset käytössä olevat toiminnot edellyttävät kuljettajan jatkuvaa valvontaa eivätkä tee autostasi autonomista. Jotkin toiminnot edellyttävät suuntavilkkujen käyttöä, ja niiden toimintasäde on rajoitettu. Jotta nämä toiminnot voisi tulevaisuudessa ottaa käyttöön ja niitä voisi käyttää ilman valvontaa, niiden on oltava usean miljardin testikilometrin perusteella paljon ihmiskuljettajia luotettavampia. Niillä on myös oltava viranomaisen hyväksyntä, jonka saaminen voi kestää joillain lainkäyttöalueilla kauemmin kuin toisilla. Kun itseajo-ominaisuudet kehittyvät, niitä päivitetään autoosi langattomilla ohjelmistopäivityksillä jatkuvasti.

Eli Tesla itsessään sanoo näin, tosin tuossa disclaimerissä on rajattu olevan täydessä laajuudessa "joskus." Mutta järjestelmää silti myydään täyttä häkää tällä termillä, osittain toimivana. Tuo rimpsu kopioitu Tesla suomen myyntityökalusta.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
24.07.2019
Viestejä
193
Kaikkien isojen autopalstojen kommenttivirrassa (Carwow, TFL kaikkine alikanavineen, Carbuyer, Autoexpert, Autogefühl, Roadshow..) Kansa itse siis niellyt tämän täkyn, toimittajat ovat tarkempia sanomisissaan.

@TeslaJoni vois kommentoida kun menin tuon uutisen johdattamana maailmalla linkistä linkkiin ja päädyin kansainväliselle(?) Teslamotorsclub palstalle, siellä näkyi olevan myrsky kun autojen sähköiseen käyttöohjekirjaan osiossa takuut on muutettu ympäri maailmaa juttuja; autot, joille on luvattu rajaton takuu voimansiirtoon ja ikuiset nettipalvelut ovatkin yhtäkkiä saaneet ml/km rajoituksia ja hintalaput /kk.

"What up?" :hmm:
Hmm. Sanoisin, että clitchi webbi sivustossa, koska mullekin näyttää akulle 160.000 km vaikka se pitäs olla 192 tkm. Eihän tota voi mennä muuttaa.

Mulla on kuvakaappaukset ___kaikista__ dokkareista.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
500
Kaikkien isojen autopalstojen kommenttivirrassa (Carwow, TFL kaikkine alikanavineen, Carbuyer, Autoexpert, Autogefühl, Roadshow..) Kansa itse siis niellyt tämän täkyn, toimittajat ovat tarkempia sanomisissaan.
En lähde googlettamaan, mutta en usko että yksikään sivusto väittää Teslalla olevan FSD, koska ei sillä sellaista ole.
 
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
223
Hmm. Sanoisin, että clitchi webbi sivustossa, koska mullekin näyttää akulle 160.000 km vaikka se pitäs olla 192 tkm. Eihän tota voi mennä muuttaa.

Mulla on kuvakaappaukset ___kaikista__ dokkareista.
kyseessä vois olla toki joku intter webs moka, koska tuo on sama takuu kuin long range kolmosessa, 8v/120 000 mailia. Suomessa en ole moiseen törmännyt, mullakin näkyy edelleen vain 8v ilman km-rajaa.
 
Liittynyt
24.07.2019
Viestejä
193
kyseessä vois olla toki joku intter webs moka, koska tuo on sama takuu kuin long range kolmosessa, 8v/120 000 mailia. Suomessa en ole moiseen törmännyt, mullakin näkyy edelleen vain 8v ilman km-rajaa.
Varmaan käännös moka, koska 120 tm on 192 tkm... Pistän koodin piikkiin.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 817
Se mikä tuossa kypertrukin muodossa on kyllä perseestä on tuo täysin tasainen tuulilasi. Tuosta kun aurinko peilaa vastaantullessa, niin siinä on retinat veressä.

Riippuu mihin sitä "isompaa" autoa tarvitsee, että mitä kannattaa miettiä. Pakettiautolla ja avolavalla on aika iso ero kuitenkin, mm. minne sillä voi ajaa, kääntymissäde yms. Avolava menee vielä pääasiallisesta autosta ihan ok, mutta joku Ford Transitin kokoinen pakettiauto vaatii mielestäni jonkinlaista pakettiautokerhon fanikorttia jo taskuun, että sillä pääasiallisena autona ajelee. Jos ei oikeasti tarvitse kuin ihan vaan satunnaisesti roudata kamaa, niin onhan se avolava noin tuhat kertaa parempi ajatus kuin joku Transit tai Proace.

Sitä en kyllä tiedä alkaako näillä F150/Cybertruck kokoluokan avolavoilla tuo kääntymissäde olemaan Transitin luokkaa jo.
Hmm.. tuo Proacen pystyy ajamaan transitin tavaratilaan sisään, ovat kuitenkin eri kokoluokan pakuja.

Sinänsä pickupin ja pakun kääntösäteissä ei ole juurikaan eroja, ja jos on, niin keskimäärin niinpäin ttä picupissa se on isompi, jos nyt vaan vertaillaan saman kokoisia ajoneuvoja.

Tosin tuossakin on sellainen hassu, että isoimmat pickupit joissa on paripyörät, ovat kuorma-auto alustalla, jossa kääntösäde on pienempi kuin noissa normaali pickup alustaisissa autoissa.

Ulkonäöllisesti nuo pickupit ovat ehkä sen näköisiä että ovat "parempia" ihan käyttöautona, mutta tuo on aika pitkälti pelkkä ulkonäköasia, käytännöllisyyden ja käytön helppouden kannalta tuo ei ole noin, muuten kuin korkeuden osalta.

Toisaalta, pelkkään satunnaiseen romujen roudaamisen tarpeeseen kumpikin auto on typerä vaihtoehto, mutta tuossakin pitäisi ottaa huomioon myös asuinpaikka. Tälläista vastaavaa pikkuperäkärrykulttuuria joka meillä on ei ole pohjoisamerikassa. Siellä peräkärryjen mitoitus ja rakenne on täysin erilainen, eikä esim jollain henkilöautolla voi vetää meikäläisiä "isoja" peräkärryä, koska ne kärryjen rakenteet on ihan erilaisia.
 
Liittynyt
24.10.2016
Viestejä
525
Ulkonäöllisesti nuo pickupit ovat ehkä sen näköisiä että ovat "parempia" ihan käyttöautona, mutta tuo on aika pitkälti pelkkä ulkonäköasia, käytännöllisyyden ja käytön helppouden kannalta tuo ei ole noin, muuten kuin korkeuden osalta.

Toisaalta, pelkkään satunnaiseen romujen roudaamisen tarpeeseen kumpikin auto on typerä vaihtoehto, mutta tuossakin pitäisi ottaa huomioon myös asuinpaikka. Tälläista vastaavaa pikkuperäkärrykulttuuria joka meillä on ei ole pohjoisamerikassa. Siellä peräkärryjen mitoitus ja rakenne on täysin erilainen, eikä esim jollain henkilöautolla voi vetää meikäläisiä "isoja" peräkärryä, koska ne kärryjen rakenteet on ihan erilaisia.
Lava-auto on lähes kaikkeen käyttöön huonompi kuin pakettiauto, ainoastaan jos on tarvetta nostella tavaraa koneelisesti lavalle yläkautta tai saada tavaraa maastoon voittaa nelivedolla ja korkealla maavaralla varustettu lava-auto yleensä.

Samoin vetohommissa nelikko lava-auto on yleensä pakua parempi, joskin iso nelikko paku pärjää myös tässä.
Jenkkien vetohommissa, joissa traileri kiinnitetään lavalla olevaan vetokitaan, on tuollainen iso pickup ehdoton.

Kaman lastaaminen ja purkaminen lava-autosta on monin verroin työläämpää, kuin pakusta ja yleensä lavan ja mahdollisen lavakatteen koko rajoittaa kuljetettavan tavaran äärimittoja.

Itselläni on toisena autona 13 m2 tavaratilalla varustettu pakettiauto, ja se on varsin huoleton kampe myös käyttöautona, jos tarve kaman liikuttelulle on viikottaista ja joskus äkillistä ( kuten itselläni ).

Kyllähän jenkeissäkin on ostettavissa / vuokrattavissa pieniä henkilöautolla vedettäviä peräkärryjä, jotka vastaavat joiltain osin meikäläisiä kuomukärryjä, vaikka rakenne onkin erilainen.
Esimerkiksi U-Haul vuokraa aika laajaa valikoimaa erilaisia pikkukärryjä.

Isommat trailerit ovat sitten oikeasti tarkoitettu isoilla lava-autoilla vedettäviksi.
 
Liittynyt
22.10.2016
Viestejä
1 817
hmm.. nuo u-haulin kärryt näyttävät olevan "eurooppalaisia" rakenteeltaan. Normaali jenkkikärryssä on akseli huomattavasti taaempana, niin että aisapaino on paljon suurempi. Samoin normaalikärryssä ei ole tätä meikäläistä työntöjarrua, vaan sähköjarrut, jotka edellyttävät ohjausjärjestelmää vetoautoon.

E: paska, tää on taas täysin offtopikkia.. :(
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
48
Mitenkäs muuten Teslan tilausmalliin siirtyminen vaikuttaa täällä? Ensimmäinen päivä ensi vuotta siis Tesla siirtyy 10taalaa/kuussa malliin jossa käytännössä navigointi ei maksa, mutta satelliittikartat, musiikin streamaaminen, karaoke, live ruuhkainfot kartalle yms. kaikki muuttuvat maksullisiksi matkapuhelinverkon osalta. Eli wlanissa toimii jatkossakin (en tiedä ihan kaikista) ilmaisena mutta tosiaan yhdistettävyys matkapuhelinverkossa maksaa erikseen.

Ko. info siis otettu tästä videosta, ellei ihan puuta heinää höpise:
 

Abe

Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
115
Mitenkäs muuten Teslan tilausmalliin siirtyminen vaikuttaa täällä? Ensimmäinen päivä ensi vuotta siis Tesla siirtyy 10taalaa/kuussa malliin jossa käytännössä navigointi ei maksa, mutta satelliittikartat, musiikin streamaaminen, karaoke, live ruuhkainfot kartalle yms. kaikki muuttuvat maksullisiksi matkapuhelinverkon osalta. Eli wlanissa toimii jatkossakin (en tiedä ihan kaikista) ilmaisena mutta tosiaan yhdistettävyys matkapuhelinverkossa maksaa erikseen.

Ko. info siis otettu tästä videosta, ellei ihan puuta heinää höpise:
Jos toimii oikeasti WLAN:issa, niin itse laittaisin vaan kännykästä hotspotin päälle mieluummin kuin maksan kympin tuosta.
 
Liittynyt
15.01.2017
Viestejä
208
Jos toimii oikeasti WLAN:issa, niin itse laittaisin vaan kännykästä hotspotin päälle mieluummin kuin maksan kympin tuosta.
Sateliittikartat ja liikennedata vaatii tuon subin. Muuten toimii WLAN:n kautta muut palvelut. Täällä vielä hyvä lista: Connectivity

Ei paha ollenkaan tuon hinta 120e vuosi, BMW:n vastaavat ovat vielä kalliimmat eikä niitä saa kuin maksamalla.
 

Abe

Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
115
Sateliittikartat ja liikennedata vaatii tuon subin. Muuten toimii WLAN:n kautta muut palvelut. Täällä vielä hyvä lista: Connectivity

Ei paha ollenkaan tuon hinta 120e vuosi, BMW:n vastaavat ovat vielä kalliimmat eikä niitä saa kuin maksamalla.
En tiedä säilyykö osa vielä maksullisena, mutta ainakin joiltain osin päättivät juuri muuttaa ilmaiseksi tuon: https://www.autoblog.com/2019/12/04/bmw-free-apple-carplay/.

Mutta joo, on tuo mielestäni ollut iso etu Teslalla kilpailijoihin verrattuna, vaikka sinänsä tuo on kai sanottu jo etukäteen että muuttuu maksulliseksi jossain vaiheessa (tätä tosin kaikki asiakkaat eivät välttämättä ole ymmärtäneet)
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
09.11.2016
Viestejä
223
Mitenkäs muuten Teslan tilausmalliin siirtyminen vaikuttaa täällä? Ensimmäinen päivä ensi vuotta siis Tesla siirtyy 10taalaa/kuussa malliin jossa käytännössä navigointi ei maksa, mutta satelliittikartat, musiikin streamaaminen, karaoke, live ruuhkainfot kartalle yms. kaikki muuttuvat maksullisiksi matkapuhelinverkon osalta. Eli wlanissa toimii jatkossakin (en tiedä ihan kaikista) ilmaisena mutta tosiaan yhdistettävyys matkapuhelinverkossa maksaa erikseen.

Ko. info siis otettu tästä videosta, ellei ihan puuta heinää höpise:
tämän ei pitäisi koskea riittävän vanhoja autoja kuten mun 2015, mutta en maksaisi vaikka koskisikin, elleivät tuo CarPlay:tä/Android Autoa.
 
Liittynyt
24.07.2019
Viestejä
193
Mitenkäs muuten Teslan tilausmalliin siirtyminen vaikuttaa täällä? Ensimmäinen päivä ensi vuotta siis Tesla siirtyy 10taalaa/kuussa malliin jossa käytännössä navigointi ei maksa, mutta satelliittikartat, musiikin streamaaminen, karaoke, live ruuhkainfot kartalle yms. kaikki muuttuvat maksullisiksi matkapuhelinverkon osalta. Eli wlanissa toimii jatkossakin (en tiedä ihan kaikista) ilmaisena mutta tosiaan yhdistettävyys matkapuhelinverkossa maksaa erikseen.

Ko. info siis otettu tästä videosta, ellei ihan puuta heinää höpise:
Tässä selvitys:

1. Tesla Model 3:sessa on eSim moduulit käytössä. Tällä hetkellä reititys menee tukholman kautta, mutta niin, että Yle Areena jne toimii. Jos areena ei toimi --> factory reset ja paikkalokaation pitäisi siirtyä Suomeen.
2. Arvio kuukausimaksusta Suomessa mulle ensi huhtikuussa on 9 €.
3. eSim teknologia kuitenkin edesauttaa sen, että kilpailutan paikallisen operaattorin DNA,ELISA ( EN TELIAA! ) 4G liittymät. ATM Tesla Model 3 käyttää Telian verkkoa Suomessa ja se on välillä aivan surkee.

Aikaisemmin ne olivat ennen versio 10 päivitystä DNA:n verkossa, koska telia ei kuulu meidän porukoiden maanalaisessa parkkihallissa ja DNA kuuluu.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
962
Patentti on eri asia kuin kaupasta ostettava valmis ja toimiva tuote. Patentti ei myöskään välttämättä tarkoita että tuote koskaan edes tulee tuotantoon tai että patentoitu idea on edes käyttökelpoinen ja toimiva ratkaisu pyyhkimien tilalle.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 287
Laseri ja naarmuinen lasi tai jää, niin kyllä varmasti on matkustajat sokeita. Mahtaako noin tehokkaiden laserien avoin käyttö olla laillistakaan?
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
334
Laseri ja naarmuinen lasi tai jää, niin kyllä varmasti on matkustajat sokeita. Mahtaako noin tehokkaiden laserien avoin käyttö olla laillistakaan?
En nyt väittäisi, että matkustajat varmasti sokeutuisivat, kerta patentin mukaan tuo laser ei läpäise lasia. Tehosta ainoa maininta oli, että voidaan käyttää esimerkiksi ultra-lyhyitä pulsseja 20W laserilla. Toisaalta laki ei edes rajoita laserin tehoja, ainoana rajoituksena on, ettei se saa aiheuttaa vaaraa kuin tahallisesti väärin käytettynä. Reiveissä sun muissa laseresityksissä käytetään kymmenien-satojen wattien näkyvän aallonpituuden lasereita, jotka myös hetkellisesti voivat osua suoraan silmään, mutta altistus on niin lyhytaikainen ja/tai valo on niin levinnyttä, ettei se aiheuta vaaraa.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 287
En nyt väittäisi, että matkustajat varmasti sokeutuisivat, kerta patentin mukaan tuo laser ei läpäise lasia. Tehosta ainoa maininta oli, että voidaan käyttää esimerkiksi ultra-lyhyitä pulsseja 20W laserilla. Toisaalta laki ei edes rajoita laserin tehoja, ainoana rajoituksena on, ettei se saa aiheuttaa vaaraa kuin tahallisesti väärin käytettynä. Reiveissä sun muissa laseresityksissä käytetään kymmenien-satojen wattien näkyvän aallonpituuden lasereita, jotka myös hetkellisesti voivat osua suoraan silmään, mutta altistus on niin lyhytaikainen ja/tai valo on niin levinnyttä, ettei se aiheuta vaaraa.
Aivan turha ja kalliinkuuloinen systeemi. Lasinpyyhkijät on toiminut moitteetta tähänkin asti, enkä näe syytä alkaa moista jollain turhakkeella korvaamaan.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
500
Aivan turha ja kalliinkuuloinen systeemi. Lasinpyyhkijät on toiminut moitteetta tähänkin asti, enkä näe syytä alkaa moista jollain turhakkeella korvaamaan.
Mä tavallaan ehkä yhdyn tähän mielipiteeseen. Vaikka kovasti aina rummutan uuden teknologian puolesta. Lasinpyyhkijät on toimineet kohtuullisen hyvin tähänkin päivään asti. Jos joku perustelee riittävän paljon hyötyjä miks ne liikkuvat läpyskät pitäs korvata jollain kiinteällä systeemillä niin saatan muuttaa mielipiteeni.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
2 027
Aivan turha ja kalliinkuuloinen systeemi. Lasinpyyhkijät on toiminut moitteetta tähänkin asti, enkä näe syytä alkaa moista jollain turhakkeella korvaamaan.
Pyyhkimiä pitää vaihtaa ja ne jäätyy talvella kiinni lasiin jne. Jos tuo laser toimii ilman huoltoa ja pakkasessa kun hyvin niin mielestäni ihan hyvä. Riippuu toki hinnasta kun, en nyt ehkä tuhansia euroja maksaisi.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
500
Pyyhkimiä pitää vaihtaa ja ne jäätyy talvella kiinni lasiin jne. Jos tuo laser toimii ilman huoltoa ja pakkasessa kun hyvin niin mielestäni ihan hyvä. Riippuu toki hinnasta kun, en nyt ehkä tuhansia euroja maksaisi.
Nuo ovat ilmeisiä, tarkoitin lähinnä vaikutusta muihin applikaatioihin kuten FSD. Esim kuinka paljon pyyhkijät ja niiden tehokkuus (tehottomuus) häiritsee kameroita ja sensoreita? Auttaako tää laser tekniikka pitämään näkyvyyden sensoreille ja kameroille parempana? Onko muita etuja? Pystyykö tätä lasertekniikkaa hyödyntämään jossain muusaa tilanteessa? Pitää aurinkopaneelit puhtaampana ilman huoltoa? Ihan kaikki mahdollisuudet kiinnostaa mihin Tesla voi tätä hyödyntää. Vasta sitten voin muodostaa kunnollisen mielipiteen.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
488
Kiinassa tehdas on pystyssä vuodessa mutta tuskin Euroopassa:lol: pelkästään jo byrokratia hidastaa.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
48
Tuplasti Leipzigin (BMW) tehdasta isompi. Toki vain yksi tehdas, mutta onhan tuolla aika paljon kokoa jos aikovat noin monta autoa puskea ulos vuodessa. Toki siis Bemarilla on muitakin tehtaita, mutta kuitenkin.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
254
Huhu. Nyt on kyllä kovia lukuja GF 4:sesta...

Tesla Gigafactory 4 Output to Reach as High as 750K Vehicles a Year: Report

750.000 teslaa ulos saksasta..? Jos vuodessa bygäävät ton pystyyn kuten GF 3:sen, niin voi olla kilpailijat ihmeissään taas.
Rehellisesti en ole yllättynyt tuosta 750k kapasiteetistä. Teslan missio on kuitenkin kiihdyyttää siirtymistä sähköautoihin ja kuten tähänkin asti kaikki raha mitä on saatu käsiin on investoitu välittömästi uusiin tehtaisiin. Nyt GF3 käytännössä tuplaa kassavirran niin tulevat investoinnit voi skaalata samaa tahtia.
Akkupuolesta tiedetään vähän enemmän keväällä akku ja voimalinja-päivien jälkeen, mutta cybertruck 500+ mailia viittaa että ihan pienistä julkistuksista ei ole kyse. Jos unohdetaan kaikki softaan liittyvä niin silti kilpailijoilla tulee olemaan erittäin vaikeaa tavoittaa Teslaa. Lisäksi perinteisillä valmistajilla vielä dealership verkostot painona ja järjettömät määrät sidottua pääomaa vanhoihin tehtaisiin -> päätökset firman suunnanmuutoksista voi olla erittäin vaikeat / mahdottomat tehdä (osakeenomistajat odottavat tuottoja kuten tähänkin asti ja jos lähdettään täysin kääntämään laiva niin voi olla osingot yms voi unohtaa vuosiksi).
 
Liittynyt
07.04.2017
Viestejä
615
Patentti paljasti: Tesla korvaamassa tuulilasinpyyhkijät lasereilla - Stara

Sanoisin että nyt tuli se kehitysaskel jonka jälkeen on ehkä pakko vaihtaa teslaan. Juuri tätä olen odottanut.
Olisihan tuo edistystä, mutta ihmettelen miten laserilla olisi tarkoitus saada lika pois? Veden tuo ilmeisesti kuivaa, mutta entäs tämä Suomen jokatalvinen suolapaska mitä tuolla lentää? Vettä saa olla nytkin ruiskuttamassa lasille kilometrin välein pahimmassa rapakelissä, niin miten tuo laser muka sen ravan putsaa ilman mekaanista kosketusta lasiin? Ei voi käyttää mitään korkepaine lasinpesureitakaan, kun eihän lampunpesimetkään oikeasti puhdista valoja, kirkastavat vaan sen verran, että näkee taas paremmin. Mutta tuulilasille se ei kyllä riittäisi. Noh, ehkä tämä idea toimii Kaliforniassa :D
 
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
2 209
Eikös Saabilla ollut siinä jossain prototyypissä (Aero X??) tuulilasi jossai ei ollut pyyhkijöitä laisinkaan? Eli ei pyyhkijöiden pois jättäminen ideana ainakaan täysin uusi ja poikkeuksellinen ole.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 287
Olisihan tuo edistystä, mutta ihmettelen miten laserilla olisi tarkoitus saada lika pois? Veden tuo ilmeisesti kuivaa, mutta entäs tämä Suomen jokatalvinen suolapaska mitä tuolla lentää? Vettä saa olla nytkin ruiskuttamassa lasille kilometrin välein pahimmassa rapakelissä, niin miten tuo laser muka sen ravan putsaa ilman mekaanista kosketusta lasiin? Ei voi käyttää mitään korkepaine lasinpesureitakaan, kun eihän lampunpesimetkään oikeasti puhdista valoja, kirkastavat vaan sen verran, että näkee taas paremmin. Mutta tuulilasille se ei kyllä riittäisi. Noh, ehkä tämä idea toimii Kaliforniassa :D
 
Liittynyt
10.11.2018
Viestejä
298
67 900€ maksaa Model 3 paras malli. Model S halvin 89 000€. Hintaeroa 21 000€. Täytyyhän tuo S olla jossain parempi, että suostuu maksamaan hintaeron.

Nettiautosta ei oikein löytynyt vielä Model S 100D mallia. Saa nähdä että miten Teslat pitää hintansa.
S:än ja X:än kori on alumiinia. Voi olla että on kauttaaltaan alua. Siitä tulee jo hieman lisähintaa. Plus sitten fyysinen kokoero ja isompi akusto

Ihmettelen, että väki hehkuttaa "kun vain Teslassa on FSD eikä muut ole vielä lähelläkään" ja lopputulos on luokkaa Teslan Autopilot petti jälleen – Model 3 ajoi päin poliisiautoa - AfterDawn

Kun nää systeemit ei ole lähelläkään täysin autonomista ajamista, siis sitä, että voit huoletta jättää ajamisen koneen hoidettavaksi ja se ei tee mitään virhettä, ihmiset kikkailee tällä adaptiivisella vakkarilla, jota "autopilotiksi" yksi yritys kutsuu kuin se sitä jo olisi. "Look ma, no hands."
Autopilotti se onkin jos sanan kirjaimellista tarkoitusta käytetään :D

"An autopilot is a system used to control the trajectory of an aircraft, marine craft or spacecraft without constant manual control by a human operator being required. Autopilots do not replace human operators, but instead they assist them in controlling the vehicle."
(Wikipedia)

Tässä selvitys:
ATM Tesla Model 3 käyttää Telian verkkoa Suomessa ja se on välillä aivan surkee.

Aikaisemmin ne olivat ennen versio 10 päivitystä DNA:n verkossa, koska telia ei kuulu meidän porukoiden maanalaisessa parkkihallissa ja DNA kuuluu.
Ilmankos se välillä pätkii. Mun huudeilla toimii elisa parhaiten. Telia ja DNA vähän miten sattuu kun testasin viime vuonna niiden liittymiä puhelimessa.
 

Kautium

IOdootti
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
7 953
Kuten videollakin todetaan, tuollainen laite maksaa tällä hetkellä noin puoli miljoonaa taalaa. Vielä on siis aika lailla matkaa siihen, että näitä voisi ostaa kuluttajakäyttöön, mutta toisaalta autoissa tuulilasin puhdistus hoitunee hieman vaatimattomammilla laitteilla. Mielenkiintoinen idea joka tapauksessa Teslalta, jos tuo tosiaan tulee jossakin vaiheessa käyttöön ja toimii.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
962
En pidättäisi hengitystä sen suhteen, että tuollainen korvaisi kokonaan lasinpyyhkijät lähivuosina. Vaikea kuvitella, että tuollainen selviäisi esim. täysin normaalista tilanteesta talvella, jossa loskakelillä moottoritiellä ohitettava tai ohi menevä auto roiskaisee ämpärillisen loskaa tuulilasille. Tai edes normaalista kovasta vesisateesta. Jotain tomuhiukkasia voikin puhdistaa, mutta siitä ei kauheesti iloa ole.

Itse kun en ole edes kokenut että tekniikaltaan halvoissa, toimivissa ja luotettavissa tuulilasinpyyhkimissä olisi joku oleellinen ongelma mikä pitäisi korjata.
 
Liittynyt
02.11.2016
Viestejä
439
Ihmettelen, että väki hehkuttaa "kun vain Teslassa on FSD eikä muut ole vielä lähelläkään" ja lopputulos on luokkaa Teslan Autopilot petti jälleen – Model 3 ajoi päin poliisiautoa - AfterDawn

Kun nää systeemit ei ole lähelläkään täysin autonomista ajamista, siis sitä, että voit huoletta jättää ajamisen koneen hoidettavaksi ja se ei tee mitään virhettä, ihmiset kikkailee tällä adaptiivisella vakkarilla, jota "autopilotiksi" yksi yritys kutsuu kuin se sitä jo olisi. "Look ma, no hands."
Telsahan myy vieläkin uuden auton ostajalle FSD-pakettia 6500€ hintaan. Härskiä kusetusta tuo, mitään toivoa siitä että auto kykenisi täysin itse ajamaan nykyisen raudan pohjalta ei ole.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
500
Telsahan myy vieläkin uuden auton ostajalle FSD-pakettia 6500€ hintaan. Härskiä kusetusta tuo, mitään toivoa siitä että auto kykenisi täysin itse ajamaan nykyisen raudan pohjalta ei ole.
Oliko tuo boldattu sana nyt juuri oikein valittu vai lipsahdus?
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
334
Itse kun en ole edes kokenut että tekniikaltaan halvoissa, toimivissa ja luotettavissa tuulilasinpyyhkimissä olisi joku oleellinen ongelma mikä pitäisi korjata.
Eivät pyyhi koko lasia, näkyvyys vaihtelee pyyhkäysten välissä, eivät tuppaa selviämään noissa kovimmissa tilanteissa, kuluvat ja se heikentää jälkeä, sulkien vaihtoon menee säännöllisesti aikaa sekä rahaa, jäätyvät talvella kiinni lasiin, vähänkään jäisenä pyyhintäjälki voi olla erittäin heikko, levittävät linnunpaskan entistä laajemmalle alueelle, sulan alle joutunut lehti/kuusen neulanen jättää häiritsevän jäljen, pissapojan käyttö heikentää hetkellisesti näkyvyyttä, nesteen lisäilyyn menee säännöllisesti aikaa sekä rahaa, neste jäätyy liian laimeana, vahva neste haisee sekä kuluttaa sulkia, jne..

Oman kokemuksen perusteella kaikista auton asioista pyyhintälaatuun voi luottaa ehkä kaikkein vähiten, ja varmaan 95% (autosta johtuvista) suunnittelemattomista pysähdykistä on johtunut heikentyneestä näkyvyydestä tuulilasin läpi. Sitä tosin en tiedä miten paljon ongelmat korjaantuisivat tällä laserillakaan, se joskus vuosia sitten demottu ultraäänellä lasin puhtaana pitävä järjestelmä kuulostaisi äkkiseltään viisaammalta vaihtoehdolta.
 
Liittynyt
09.04.2018
Viestejä
1 287
Eivät pyyhi koko lasia, näkyvyys vaihtelee pyyhkäysten välissä, eivät tuppaa selviämään noissa kovimmissa tilanteissa, kuluvat ja se heikentää jälkeä, sulkien vaihtoon menee säännöllisesti aikaa sekä rahaa, jäätyvät talvella kiinni lasiin, vähänkään jäisenä pyyhintäjälki voi olla erittäin heikko, levittävät linnunpaskan entistä laajemmalle alueelle, sulan alle joutunut lehti/kuusen neulanen jättää häiritsevän jäljen, pissapojan käyttö heikentää hetkellisesti näkyvyyttä, nesteen lisäilyyn menee säännöllisesti aikaa sekä rahaa, neste jäätyy liian laimeana, vahva neste haisee sekä kuluttaa sulkia, jne..

Oman kokemuksen perusteella kaikista auton asioista pyyhintälaatuun voi luottaa ehkä kaikkein vähiten, ja varmaan 95% (autosta johtuvista) suunnittelemattomista pysähdykistä on johtunut heikentyneestä näkyvyydestä tuulilasin läpi. Sitä tosin en tiedä miten paljon ongelmat korjaantuisivat tällä laserillakaan, se joskus vuosia sitten demottu ultraäänellä lasin puhtaana pitävä järjestelmä kuulostaisi äkkiseltään viisaammalta vaihtoehdolta.
En ole kyllä mainitsemiasi ongelmaksi kokenut. Sulkien vaihto vie useimpiin autoihin 5 minuutia ja sulat maksaa kympin, joilla pärjää vuoden. Nesteen lisäys on kanssa minuutin homma.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
254
En ole kyllä mainitsemiasi ongelmaksi kokenut. Sulkien vaihto vie useimpiin autoihin 5 minuutia ja sulat maksaa kympin, joilla pärjää vuoden. Nesteen lisäys on kanssa minuutin homma.
En ymmärrä miksi pitää vastustaa kaikkea uutta "jos vanhallakin pärjää". Ei ole keneltäkään pois jos homma toimii molemmilla tavoilla. Jos laaseri oikeasti toimii eikä ole vaaraksi muille niin miksi ei? Diodin hinta muutaman kympin ja kestää koko auton eliniän kun ei ole liikkuvia osia. Best part is no part.

Sit ihan toiseen aiheeseen.
Mielenkiinnosta seurannut tuota cybertruck materiaalikeskustelua. Eikös Elon sanonut jossain että se käyttää samaa kamaa kuin SpaceX? Onnistuin kaivamaan kuvan Boca Chican pihalla olevasta rullasta. Stainless steel 4310/20 (Outokumpu).
Toimittajana siis meidän oma Outokumpu, laskeskelin että jos Elonin firmat pitää nykyisestä toimittajastaan kiinni niin tekisi noin ~10% Outokummun koko toimitusvoluumista (olettaen 1000kg per auto) 2022 mennessä. Oliskohan tässä ostonpaikka Outokummun osakkeelle? Aika poikkeuksellisen hyvää mainosta olis firmalle.

katso liitettä outokumpu spacex.jpg
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
334
En ole kyllä mainitsemiasi ongelmaksi kokenut. Sulkien vaihto vie useimpiin autoihin 5 minuutia ja sulat maksaa kympin, joilla pärjää vuoden. Nesteen lisäys on kanssa minuutin homma.
Riippumatta siitä pitääkö noita asioita ongelmana vai ominaisuutena, fakta on se, että tuulilasin puhtaana pitämisen voisi hoitaa huomattavasti paremmin kuin nykyisin näillä tavan pyyhkijöillä. Kyseessä on olennaisesti sekä turvallisuuteen että ajomukavuuteen vaikuttava asia. En kokenut ongelmaksi vanhan auton keskuslukituksen tai ABS-jarrujen puutettakaan, mutta se ei tarkoita, ettenkö olisi tyytyväisempi kun nuo ominaisuudet löytyy.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
311
Riippumatta siitä pitääkö noita asioita ongelmana vai ominaisuutena, fakta on se, että tuulilasin puhtaana pitämisen voisi hoitaa huomattavasti paremmin kuin nykyisin näillä tavan pyyhkijöillä.
Varmasti voi, mutta tämä 20W laser ei ole sellainen. Ajattele jo tilannetta että tulee lunta, 20W laserillako ajattelit sen sulattaa (sehän pitää höyrystää välittömästi jotta se ei haittaa näkyvyyttä). Voit laskea ihan itse paljonko tuohon menee energiaa ja riittääkö 20W siihen.

Ei se mikään Star Wars tykki ole, eikä siihen ongelmaan ihan helposti mitään muuta kuin mekaanista ratkaisua löydy. Onhan näitä tuulilasille "vesiveks" vahoja ja muita ratkaisuja ollut, mutta yksikään niistä ei ole vielä perinteistä parempi ollut.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
962
En ymmärrä miksi pitää vastustaa kaikkea uutta "jos vanhallakin pärjää". Ei ole keneltäkään pois jos homma toimii molemmilla tavoilla. Jos laaseri oikeasti toimii eikä ole vaaraksi muille niin miksi ei? Diodin hinta muutaman kympin ja kestää koko auton eliniän kun ei ole liikkuvia osia. Best part is no part.
Ei kyse ole niinkään uuden vastustaminen, vaan skeptisyys siihen, että patentin mukainen tuulilasinpuhdistusmenetelmä tulee todellisuudessa tuotantoon ja on oikeasti parempi kuin nykyiset tuulilasinpyyhkimet. Tuulilasinpyyhkimet on erittäin tärkeä turvallisuuteen vaikuttava laite, joka ei saa toimia ainakaan huonommin kuin nykyiset tuulilasinpyyhkimet.

Ja siis kyseessä on patentti, joka itsessään ei tosiaan millään lailla tarkoita että laite olisi tulossa tuotantoon, tai tuotantoontulolla olisi joku aikataulu. Nythän ensimmäinen linkin postannut kirjoittaja oli suunnilleen jo menossa tilaamaan Teslaa, koska siinä on laser-puhdistin tuulilasille.

Näille patenttiuutisille on tyypillistä, että osa uutisia lukevista ihmisistä ymmärtää uutiset niin, että laitteet on jo tai ihan just kaupassa ja huomenna voi mennä ostamaan. Ja sitten työpöydän kahvipöydässä hehkutetaan että miksi muilla ei ole laser-pyyhkimiä kun Testalla on (vaikka kyseessä on vain patenttipaperi, joista suurin osa ei koskaan tule tuotantoon).
 
Viimeksi muokattu:

Abe

Liittynyt
13.11.2017
Viestejä
115
Näille patenttiuutisille on tyypillistä, että osa uutisia lukevista ihmisistä ymmärtää uutiset niin, että laitteet on jo tai ihan just kaupassa ja huomenna voi mennä ostamaan. Ja sitten työpöydän kahvipöydässä hehkutetaan että miksi muilla ei ole laser-pyyhkimiä kun Testalla on (vaikka kyseessä on vain patenttipaperi, joista suurin osa ei koskaan tule tuotantoon).
Nimenomaan, maailma on täynnä patentteja jotka eivät ikinä tule käyttöön. On mahdollista patentoida myös asioita joille ei tule olemaan käytännön sovelluksia.
 
Liittynyt
05.05.2017
Viestejä
500
Ei kyse ole niinkään uuden vastustaminen, vaan skeptisyys siihen, että patentin mukainen tuulilasinpuhdistusmenetelmä tulee todellisuudessa tuotantoon ja on oikeasti parempi kuin nykyiset tuulilasinpyyhkimet. Tuulilasinpyyhkimet on erittäin tärkeä turvallisuuteen vaikuttava talite, joka ei saa toimia ainakaan huonommin kuin nykyiset tuulilasinpyyhkimet.

Ja siis kyseessä on patentti, joka itsessään ei tosiaan millään lailla tarkoita että laite olisi tulossa tuotantoon, tai tuotantoontulolla olisi joku aikataulu. Nythän ensimmäinen linkin postannut kirjoittaja oli suunnilleen jo menossa tilaamaan Teslaa, koska siinä on laser-puhdistin tuulilasille.

Näille patenttiuutisille on tyypillistä, että osa uutisia lukevista ihmisistä ymmärtää uutiset niin, että laitteet on jo tai ihan just kaupassa ja huomenna voi mennä ostamaan. Ja sitten työpöydän kahvipöydässä hehkutetaan että miksi muilla ei ole laser-pyyhkimiä kun Testalla on (vaikka kyseessä on vain patenttipaperi, joista suurin osa ei koskaan tule tuotantoon).
Tää on sellanen juttu mikä jokaisen tulis ymmärtää. Jenkkilässä on fiksua hakea heti patentteja kun jokin "kuningasidea" saadaan teoriatasolla järkeiltyä. Se ei tarkoita että tällänen heti kohta tulossa. Mitä tuohon turvallisuuteen tulee, jos tälläset joskus autoon tulee niin ois kiva olla ne normipyyhkijät olemassa backup laitteena jos noi laserit failaa. Ei varmaan haittaa jos ainakin pilotointijakson ajan (X vuotta) ne pyyhkijät on siellä jossain alhaalla piilossa kaiken varalta. Vähän niinku jos ovet aukeavat itsestään sähköisesti niin on ihan kiva et niissä on myös ne ovenkahvat, ihan varuilta.
 
Liittynyt
07.07.2017
Viestejä
334
Varmasti voi, mutta tämä 20W laser ei ole sellainen. Ajattele jo tilannetta että tulee lunta, 20W laserillako ajattelit sen sulattaa (sehän pitää höyrystää välittömästi jotta se ei haittaa näkyvyyttä). Voit laskea ihan itse paljonko tuohon menee energiaa ja riittääkö 20W siihen.

Ei se mikään Star Wars tykki ole, eikä siihen ongelmaan ihan helposti mitään muuta kuin mekaanista ratkaisua löydy. Onhan näitä tuulilasille "vesiveks" vahoja ja muita ratkaisuja ollut, mutta yksikään niistä ei ole vielä perinteistä parempi ollut.
Laser ei varmasti tule pätemään kaikissa tilanteissa, eikä siten poista tarvetta myös tavallisille pyyhkijöille, mutta tavallisessa kevyessä sateessa voi toimia ihan hyvin. Samoin kuin nuo vettä hylkivät pinnoittet vain avustavat puhtaana pysymistä, eivätkä korvaa pyyhkijöitä kuin tietyissä tilanteissa. Missään ei myöskään olla väitetty, että toiminta perustuisi koko kohteen sulattamiseen ja hörystämiseen. Mutulla heittäisin, että laserilla ammutaan tarkasti kohdistettu lyhyt suuritehoinen pulssi kohteeseen (vesipisara, roska, tjms.), joka sitten höyrystää räjähdysmäisesti minimaalisen osan siitä ja syntynyt shokkiaalto saa kohteen irrottautumaan lasista. Pikaisesti laskettuna jos 20W laserin säde saataisiin kohdistettua 0.1mm^3 alalle, riittäisi se nostamaan veden lämpötilan nollasta 700 asteiseksi höyryksi 100µs aikana, eli pisaroita voisi ampua 10 000 kertaa sekunnissa. Teoriassa mahdollista, tulevaisuus näyttää sitten miten toimii käytännössä.
 
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
1 704
En ole kyllä mainitsemiasi ongelmaksi kokenut. Sulkien vaihto vie useimpiin autoihin 5 minuutia ja sulat maksaa kympin, joilla pärjää vuoden. Nesteen lisäys on kanssa minuutin homma.
Kyllähän sulat kestää enemmän kuin vuoden?

Vähintään 2-3v menee helposti ilman että ominaisuudet huononevat vielä pahasti. Mulla on nyt varmaan 7v vanhat sulat autossa ja voisi alkaa vaihtamaan kun ei tuota suolapaskaa enää saa nätisti pois.

Patentissa tavanomaisia tuulilasinpyyhkijöitä kuvaillaan tehottomiksi, sillä ne eivät yleensä ulotu kaikkiin tuulilasin kohtiin.
Mikähän vitun ongelma on se että lasin ylänurkat eivät pyyhkiydy?

Perus Teslan gimmick ominaisuus taas, millä voidaan jotain hypeä lisätä tms. (ja nimenomaan, vain patentti mistä ei voida tietää että tuleeko oikeasti edes käyttöön koskaan, mutta näyttää toimivan niinkuin Teslakin varmaan toivoo.. hypeä).

Kyllä se mekaaninen pyyhin on hyvä olla olemassa ainakin Suomessa. Välillä kun lentää semmonen 3cm paksunen loska kasa lasiin, kun joku ajaa ohi keskikaistalla olevan loskakasan päältä, niin mekaanisella pyyhkimellä se ainakin lentää pois lasista heti.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
84 245
Viestejä
1 736 327
Jäsenet
37 441
Uusin jäsen
Ultrablue

Hinta.fi

Ylös Bottom