Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 305
Mistä tuollainen päätelmä? Ainakin virallisten lukemien perusteella (en kyllä muuta löytänyt) hyvän rangen tuo näyttäisi saavan, mutta mitä tekemistä sillä on akun kanssa? Akun kapasiteettihan ja painon on se mitä mitä se eri akkuteknologia voi tuoda, ei muuta ajoneuvon osaa. Luxeed S7 on myös kiinalaisten kirjoissa ensimmäinen, jolla on virallisesti M3P lätkä isommassa akkupaketissa.

CLTC ranget ovat kuitenkin 550km, 705km (62kWh, 82kWh) akkupaketeilla. Vertailun vuoksi, Model S taitaa olla 715km 100kWh akkupaketilla.
Nuo kun konvertoi wltpksi niin about 451 ja 578. Ainakin kohtuu hyvä kerroin cltc * 0.82= wltp. Sitten kun ottaa huomioon tuon saippua muotoilun cheryssä pienempi drag coefficient kuin s/3 niin voi olla aika pienet ranget Highlandissa. No sanotaanko hyvä kompromissi lfp ja nmc välille.

Ja btw tuo 62kwh akku cheryssä ei ole edes lmfp niin siksi se noin matala wltp.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Nuo kun konvertoi wltpksi niin about 451 ja 578. Ainakin kohtuu hyvä kerroin cltc * 0.82= wltp. Sitten kun ottaa huomioon tuon saippua muotoilun cheryssä pienempi drag coefficient kuin s/3 niin voi olla aika pienet ranget Highlandissa. No sanotaanko hyvä kompromissi lfp ja nmc välille.
Ei tarvitse keksiä mitään kertoimia, kun voi suoraan katsoa vertailtavat lukemat - kummastakin autosta löytyy virallinen CLTC lukema. Se menee reippaasti pienemmällä akulla enemmän kuin Model S vertailtavilla mittauksilla, joten kutsuminen sen rangea kovin pieneksi ei voi ihan järkevästi miettiä. Varsinkin kun Model S:n kohdalla kerroin olisi eri, 0,84.

Range riippuu täysin siitä minkä kokoisen akun sinne ostavat. 82kWh akulla 578km WLTP olisi aika hyvä tuon kokoiselle autolle, vastaavalla akullahan Model S olisi 492km. Mistä lähtien 578km olisi pieni range?

Ja btw tuo 62kwh akku cheryssä ei ole edes lmfp niin siksi se noin matala wltp.
No se on 62kWh, vaikka se olisi solid-state 62kWh, se olisi 62kWh. Ei se akun teknologia muuta mitenkään tuota asiaa (yhdistelet nyt aivan kummallisesti perunoita ja moottorisahoja ja vertailet niitä), ei se akun energia muutu ihmeellisemmäksi siitä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 269
Range riippuu täysin siitä minkä kokoisen akun sinne ostavat. 82kWh akulla 578km WLTP olisi aika hyvä tuon kokoiselle autolle, vastaavalla akullahan Model S olisi 492km. Mistä lähtien 578km olisi pieni range?



No se on 62kWh, vaikka se olisi solid-state 62kWh, se olisi 62kWh. Ei se akun teknologia muuta mitenkään tuota asiaa (yhdistelet nyt aivan kummallisesti perunoita ja moottorisahoja ja vertailet niitä), ei se akun energia muutu ihmeellisemmäksi siitä.
Tuo tulee monelle yllätyksenä että 62kWh on saman verran kapasiteettia oli se toteutettu millä kemialla tahansa. 1000km akku on 200kWh akku oli se tekniikka mikä vain koska auto kuluttaa pikku pakkasessa sen 20kWh / 100km joka tapauksessa.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 305
Ei tarvitse keksiä mitään kertoimia, kun voi suoraan katsoa vertailtavat lukemat - kummastakin autosta löytyy virallinen CLTC lukema. Se menee reippaasti pienemmällä akulla enemmän kuin Model S vertailtavilla mittauksilla, joten kutsuminen sen rangea kovin pieneksi ei voi ihan järkevästi miettiä. Varsinkin kun Model S:n kohdalla kerroin olisi eri, 0,84.

Range riippuu täysin siitä minkä kokoisen akun sinne ostavat. 82kWh akulla 578km WLTP olisi aika hyvä tuon kokoiselle autolle, vastaavalla akullahan Model S olisi 492km. Mistä lähtien 578km olisi pieni range?



No se on 62kWh, vaikka se olisi solid-state 62kWh, se olisi 62kWh. Ei se akun teknologia muuta mitenkään tuota asiaa (yhdistelet nyt aivan kummallisesti perunoita ja moottorisahoja ja vertailet niitä), ei se akun energia muutu ihmeellisemmäksi siitä.
Lähinnä nuo kiinalaisten lupaamat ranget esim. 1000 cltc about 820 wltp. Tuossa cheryssä 82kwh neliveto enään 630 cltc. Suurin ongelma kai tuo lisääntyvä paino kun nakataan se extra 18kwh kun se kevyempi nmc akku saatikka tulevat solidstate akut. Niin en tiedä onko se 578 vähän vai paljon kai tuo riippuu onko karvalakki vai longrange kyseessä. Itse lähtisin siitä että kehitys kehittyy ja ranget kasvaa ilman että paino lisääntyy. Toivottavasti saadaan pian tietoon mitä nuo Highland/juniper akku päivitykset ovat.
 
Liittynyt
12.01.2017
Viestejä
2 182
Lähinnä nuo kiinalaisten lupaamat ranget esim. 1000 cltc about 820 wltp. Tuossa cheryssä 82kwh neliveto enään 630 cltc. Suurin ongelma kai tuo lisääntyvä paino kun nakataan se extra 18kwh kun se kevyempi nmc akku saatikka tulevat solidstate akut. Niin en tiedä onko se 578 vähän vai paljon kai tuo riippuu onko karvalakki vai longrange kyseessä. Itse lähtisin siitä että kehitys kehittyy ja ranget kasvaa ilman että paino lisääntyy. Toivottavasti saadaan pian tietoon mitä nuo Highland/juniper akku päivitykset ovat.
En ihan tiedä mistä tarkalleen puhutaan, mutta raskaampi akku ei juuri aiheuta ongelmia rangen suhteen. Kaupungissa sen vaikutus on vähän merkittävämpi, mutta 500 tai 1000 km rangea tarvitaan enemmän maantiellä, ja siellä massa ei ole ongelma.

Jos Cr 0,007 ja hyötysuhde 75 %, niin kulutus kasvaa 0,25 kWh/100 km/100 kg, eli 400 kg ylimääräistä akkua on vasta +1 kWh/100 km.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 278
Massa nyt ei ole selkeästi ongelma muutenkaan sinällään. Teslahan kuluttaa suhteessa itseensä enemmän juuri kaupungissa verrattuna moneen muuhun. Monella kun nimenomaan kaupunkikulutus on selvästi moottoritienopeuteen verrattuna pienempää kun teslassa se on (itseensä nähden) päinvastoin. Tesla on painossa vieläpä aika alapäässä joten selkeästi massa ei kaupungissa ole ratkaiseva vaan enemmänkin siellä merkitsee regeneroituvuus (tai lähinnä ettei renegeroida turhaan vaan pyritään säilyttämään nopeus). Syynä voi olla tuo erittäin aggressiivinen regenerointi tai sitten toki voi olla myös ettei Teslan regenerointi ole kilpailijoihin nähden kovin kummoista. Näkee hyvin noista fltp lukemissa kun Teslan kulutuksen lasku ei ole samalla lailla lineaarista nopeuden laskiessa kuin lähes kaikilla muilla.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 584
Näkee hyvin noista fltp lukemissa kun Teslan kulutuksen lasku ei ole samalla lailla lineaarista nopeuden laskiessa kuin lähes kaikilla muilla.
Paremminkin Tesla ottaa kärsii muita vähemmän nopeissa vauhdeissa kun ovat aerodynaamisempia kuin monet muut autot. Vaikea tuota heikkoudeksi on nähdä, vaan eduksi että kuluttaa suhteessa vähemmän isoilla nopeuksilla.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 278
Paremminkin Tesla ottaa kärsii muita vähemmän nopeissa vauhdeissa kun ovat aerodynaamisempia kuin monet muut autot. Vaikea tuota heikkoudeksi on nähdä, vaan eduksi että kuluttaa suhteessa vähemmän isoilla nopeuksilla.
No en nyt tiedä onko se ihan pelkästään tuostakaan kiinni. Varsinkin talvikulutukset ovat mielenkiintoisia.
Tesla Model3 LR 2021 eteenpäin vs id4 pro 72kWh 2021 eteenpäin:
Moottoritie/maantie/kaupunki
Tesla: 18,1/17,2/20,7
Vw: 23,5/20,6/19,8

Virtaviivaisuuden takia (ja lämmönhallinnan akun kanssa) Tesla kuluttaa tosiaan nopeuden ollessa korkea suht vähän, mutta jännästi kulutus menee aivan päinvastaiseen sitten hitaissa nopeuksissa. Ei se virtaviivaisuus nyt sentään kait haitta sellaisenaan kaupunkiajossa voi olla (tai möhköys etu).
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 584
No en nyt tiedä onko se ihan pelkästään tuostakaan kiinni. Varsinkin talvikulutukset ovat mielenkiintoisia.
Ei noista yksittäisistä eri kuskien tekemistä tuloksista voi kovin vahvoja loppupäätelmiä tehdä.

Sieltä esim. löytyy Model Y LR talvikaupunkikulutuksella 17.1 ja Model Y Performance talvikaupunkikulutuksella 17.5. Tarkoittaako tämä sitä, että Model Y kuluttaa talvella kaupunkiajossa samalla voimalinjalla 3kWh/100km vähemmän kuin Model 3? No ei tarkoita.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 305
En ihan tiedä mistä tarkalleen puhutaan, mutta raskaampi akku ei juuri aiheuta ongelmia rangen suhteen. Kaupungissa sen vaikutus on vähän merkittävämpi, mutta 500 tai 1000 km rangea tarvitaan enemmän maantiellä, ja siellä massa ei ole ongelma.

Jos Cr 0,007 ja hyötysuhde 75 %, niin kulutus kasvaa 0,25 kWh/100 km/100 kg, eli 400 kg ylimääräistä akkua on vasta +1 kWh/100 km.
En minä noita konvertointeja itse päästä ole keksinyt vaan viisaammat.
Tuo sähkiksen paino tosiaan tasaisella maantiellä niin vaikuta, mutta mieti jos vaikka vedät pulkkaa missä on lapsi kyydissä ja vastaavasti toisessa tilanteessa aikuinen. Kyllä se vaatii enemmän energiaa aina liikkeelle lähtiessä. Sen takia Tesla ei mielellään yli 2k kilon sähkäreitä tee kun se imasee vähän enemmän energiaa. Saksalaiset tykkää tehdä panssarivaunuja kun vuoraa ovet bitumilla ja kiinalaiset vastaavasti tykkää käyttää raskaampia lfp akkuja kun teslalla sama paino isommalla nmc akulla missä energiatiheys korkeampi.
 
Liittynyt
09.11.2018
Viestejä
3 278
Ei noista yksittäisistä eri kuskien tekemistä tuloksista voi kovin vahvoja loppupäätelmiä tehdä.
Eivät ne mitään yksittäisiä tuloksia ole, vaan keskiarvoja jos testattavia autoja on ollut enemmän. Lisäksi ko. samoja autojakin on ollut ajamassa useampi henkilö, jolla saadaan kuskinvaikutustakin minimoitua (tai näin ainakin osalla autoista, kun esim. nämä autoilutubettajat ovat ajaneet ko. testissä autoa vaihtaen milloin mihinkin).

Sinänsä lisäksi kait ne autot nyt itsensä kanssa ovat kulutuksen kanssa yhteneviä. Selvästi Tesla kuluttaa enemmän kaupungissa itseensä nähden kuin käytännössä mikä tahansa muun merkkinen auto.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
2 584
Selvästi Tesla kuluttaa enemmän kaupungissa itseensä nähden kuin käytännössä mikä tahansa muun merkkinen auto.
Otetaan esimerkiksi tuo antamasi ID4 tulokset ja verrataan sitä Model Y Long rangen tuloksiin:

Volkswagen ID4
Moottoritie 23.5kWh, kaupunki 19.8kWh = 18.7% kasvu moottoritiekulutuksessa verrattuna kaupunkiin

Model Y Long Range
Moottoritie 21.5kWh, kaupunki 17.1kWh = 25.7% kasvu moottoritiekulutuksessa verrattuna kaupunkiin

Eli väitteesi siitä, että Tesla kuluttaa suhteessa enemmän kaupungissa ei pidä paikkansa.
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 578
MG cyberster ja caterhamin Project V ovat varmaan joko ennen Teslaa tai tuota mielenkiintoisempia. Eipä sillä että noita itse tulisi hankittua, mutta ihan mielenkiintoisia projekteja.
MG Cyberster pitäisi tulla tänä vuonna ja hinta ei muistaakseni ole ihan älytön, Briteissä alkaen 50k puntaa (Tesla Roadsterissa tuo on vasta käsiraha) ja Kiinassa 44k USD. Auto on leveä ja 1900 kg painava joten mitään suurta mutkateiden nautintoa katto auki linnunlaulua kuunnellen on turha odottaa. Enemmän Gran Turismo tyylinen.

Project V on aika erityyppinen auto. Caterham on ilmoittanut painoksi alle 1200 kg joten ihan halvalla tuollaista ei tehdä hiilikuidusta tai muusta materiaalista. Voi olla että jää brittien omaksi leluksi kun tuollaisen on vaikea täyttää EU normeja. Ellei mene sitten jollain pientuotanto poikkeuksella tjms.
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Lähinnä nuo kiinalaisten lupaamat ranget esim. 1000 cltc about 820 wltp.
Eivät ne kiinalaisten lupaukset ole sen kummempia kuin muidenkaan. Kyseessä on eri syklillä ajettava testi ja se antaa tulokseksi jotain. Yhtälailla Tesla ja muut valmistajat käyttää samaa "kiinalaisten lupaamaa" rangea Kiinassa, ts. CLTC mittauksen mukaista.

En minä noita konvertointeja itse päästä ole keksinyt vaan viisaammat.
Tuo kaava on keksitty vain jostain muutamaa autoa vertailemalla, ei se liity varsinaisesti itse sykleihin tai ole testaajien antama. Osalla autoista ero voi olla suurempi, osalla pienempi. Sillä voi arvioida sinne päin, mutta parempi on käyttää kaikilla autoilla samaa vertailulukemaa jos ne ovat saatavilla, eikä vääntää osaa jonkun "sinnepäin" kertoimen mukaan ja osalle käyttää optimisempaa numeroa jossa on voitu testiä myös optimoida (koska eri syklit antavat mahdollisuuden eri tavalla kikkailla numeroilla). Vertaa kahta CLTC, kahta virallista WLTP tai kahta virallista EPAa, niin pääset vasta vertailulukemaan. Ethän käyttänyt Model S kohdallakaan tuota vertailulukua CLTC -> WLTP, koska jälkimmäinen oli Teslan kohdalla parempi kuin kertoimen antama.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 761
Se on kyllä jännä kun sähköautoihin keksittiin että vain yksi numero riittää kuvaamaan "rangea" siinä missä poltiksissa on annettu kaksi lukua kulutukselle. Minusta sähkiksissä olisi 3 luvulle tarvetta. Kaupunki, maantie ja pakkasessa ajo. Pakkasessa ajonkin voi testata labrassa kunhan se testaustapa sovitaan sellaiseksi.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 171
Se on kyllä jännä kun sähköautoihin keksittiin että vain yksi numero riittää kuvaamaan "rangea" siinä missä poltiksissa on annettu kaksi lukua kulutukselle. Minusta sähkiksissä olisi 3 luvulle tarvetta. Kaupunki, maantie ja pakkasessa ajo. Pakkasessa ajonkin voi testata labrassa kunhan se testaustapa sovitaan sellaiseksi.
Tämä olisi hyvä asia ja saisi tulla pakolliseksi.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Onko Teslassa tosiaan peilien himmennys noin tyhmä, siis miksi se ei mene pois päältä pakilla? Ei luulisi olevan vaikea toteuttaa.
Se on tämän softafirman koodaustaito. Siellä on aika paljon kovakoodattuja asioita asian X mukaan.
Kuulostaisi siltä paremminkin että vaatisi kovakoodauksen eikä mitään hyper-dynamic-AI-tensorointia. if (pakki.isEnabled()) disableHimmennys() else { awesomeAiDimming() }
Koodinahan tuo ei kovin kummoinen voi olla, kun muo saa napinpainalluksella S3xy buttoneilla jo nyt pois ja siihen on tulossa päivitys vieläpä, että alle x nopeuden ne lähtis pois ja esim kotona/suosikki paikoissa menis pois jne. Eli ei tuo teslaltakaan ole kuin halusta kiinni. Tämä on itseasiassa oikeastaan ainut toiminto mitä sexyissä käytän ja sekin jää tarpeettomaksi sitten kun tulee tuo päivitys.

Mutta tossa teslan softassa on kyllä pari todella ärsyttävää ominaisuutta mistä tein viime viikolla tunteenpurkauksissani videonkin:



Eli et saa sumareita päälle jos auton mielestä ajovaloja ei tarvita. Tai se ettei navi näytä kokonaiskilsoja ja vaikka laitat naviin laturin matkalle ni reitittää silti superin kautta


Tää on nykyään yllättävän aliarvostettua. Todella hämmentävää lukea autofoorumeita, joilla pidetään jotain etukameran tai etupään pysäköintitutkan puuttumista ongelmana. Ihmisillä on kuitenkin pääsääntöisesti silmät ja tuulilasi. Pitääkö se auto saada sentin päähän seinästä, koska tutkalla pystyy, vai miksei ne silmät riitä.
Mulla on omassa vielä tutkat. Autotalli on niin vanha ja pieni, että peileistä jo jää muutamia senttejä vajaaksi, eli saa tarkasti pakittaa. Sit ku autotalli on täynnä tavaraa, on lumilingot, ruohonleikkurit jne siellä, niin auto täytyy pakittaa noin 10-15cm päähän jotta ovi mahtuu kiinni. Lisäksi auto täytyy ajaa osittain vinottain sisään, jotta mahtuu ulos autosta ja toisella seinustalla on hyllyt, joten siellä ajetaan lähes kiinni.

Tutkat näyttää todella tarkasti 30cm asti sentteinä etäisyyden. Sit tietä että voi napsun vielä ajaa lähemmäs. Siinä missä kamera on aina likainen. Kameran ollessa puhtaana pystyy ajamaan puolen sentin päähän. Mutta esim Y:tä kun koeajoin toissaviikolla, niin se vain ilmoitti ettei taakse nähdä, joten ei tiedetä mitään etäisyyksiä minnekään. Ei sellasella tohon talliin vois peruuttaa ja on vielä isompi auto kuin tuo kolmonen.


Ja tähän loppuun päästäänkin seuraavaan koeajoon. Itellä 19 mallin perffi kolmonen. Olen ajanut 22 vuoden perffi kolmosta ja syksyllä ajoin uutta S Plaidiä ja Highland kolmosta ja toissaviikolla tein tännekin pitkän rapsan Model Y:stä jolla oli ajettu 700km. Ja Y yllätti isosti sillä etten todellakaan tykännyt.
Viimeinen mitä en ollut testannut oli X. Eilen hain vaimon lentokentältä, joten olin varannut X:n koeajoon vetokujalta ja plaid se tämäkin sitten oli.

Sanottakoon jälleen heti alkuun että en tykännyt X:stäkään, vaikka se oli tähän asti ollu se haaveissa oleva auto mihin ikinä ei ole varaa.
Koeajoautoa odottaessa jo myymälän yksilössä huomasin että minä en saa tässäkään hyvää ajoasentoa, kuten en saanut y:ssäkään. Liian pakettiautomainen ja liian ”jäpittävä” asento. Mun täytyis saada penkin takaosaa paljon alemmas ja etuosaa ylemmäs ja koko penkkiä alemmas, jotta jalat nousis ylemmäs.
Toinen ongelma oli se, että mun ajoasennosta katsottuna ratti peitti ratin takana olevasta näytöstä nopeusrajoituksen ja puolet navin näkymästä. S plaidin yoke ratilla ei tätä ongelmaa ollut. Lisäksi ajossa huomasin, että yokella vilkut ratista oli moninverroin helpommat liikenneympyrässä kuin pyöreällä ratilla. Ei tuokaan ongelmaa siltin aiheuttanut mutta kyllä itse yokea kaipasin.

Sit myymälässä jo totesin ettei toi ollu laisinkaan niin tilava auto kuin olin luullut. 6 paikkaisia oli molemmat auto ja mun ajoasennon takana ei ollu mitenkään kivasti tilaa. Saati sitten kolmannella rivillä. Kyllä EV9 on aika eri luokkaa tuolla saralla.

Sit itse ajossa eniten hämmästelin sitä, että ei ollu ollenkaan fiilis et olen edes autossa. Tuntui että olen vain jossain ”kopissa”, jotenkin kolkko fiilis enkä oikein tiedä miksi. Ehkä se ikkunan malli, todella isot a pilarit, korkea istuma-asento jne teki sen. Koeajon aikana useamman kerran jäi pilarin taakse jotain piiloon mikä ei ole koskaan hyvä juttu.
Myös aurinko paistoi siten ettei meinannut nähdä mitään ja aurinkolipat on kyllä autohistorian isoin vitsi tuossa, plus niiden materiaalien laatu ihan älytön ton hintaiseen autoon. Josta päästäänkin siihen, että takapenkin kiinnitys tai joku nitisi ja natisi koko koeajon erittäin häiritsevästi.

Sit esim nykyisten rattien rullat. Aivan muovisen tuntuiset ja kun rullaa pyöräyttää, jopa apukuski kuulee halvan muovin naksahduksen. Siinä missä itellä vanha ratti on pehmeän kumisen tuntuinen ja täysin äänetön, mutta tunnen ne naksahdukset sormessa. Tosi iso takapakki laadun tuntumassa.

Itse tottunut lähes 10v ajan sitikan kaasunestejousitukseen, niin ei minkään merkin ilma-alustat vain pääse edes samalle sivulle niiden kanssa. Niin tässä, kuin siinä ässässä ei tuo alusta tarjonnut mitään sellaista miksi sen takia autosta maksais extraa versus highland kolmosen alusta.

Oikeastaan mun silmissä teslan isoin ongelma on tällä hetkellä juuri se, että highland kolmonen on tehty liian laadukkaan tuntuisista materiaaleista, liian hyvälle alustalle ja liian hiljaiseksi autoksi hintaansa nähden. Verrattuna todella kalliisiin S ja X:ään.
Kyllä itselle nimenomaan se highland kolmonen on tällä hetkellä se jonka ihan oikeasti haluaisin koko kattauksesta ottaa ja todella monilta osin tuo vanha kolmonen on omaan makuun parempi kuin uusi S, X ja Y. Tähän vielä se, että S ja X puuttuu softasta juttuja jotka on vain 3/Y, mikä on hyvin outoa kun noiden pitäis olla lippulaivatuotteet.

Viiksettömien autojen isoin ongelma on ei ole vilkut, eikä vaihteen valitsin. Vaan FSD liikennevalotunnistus. Se on muotoutunut itselle yhdeksi tärkeimmistä ominaisuuksista koko autossa. Sen koko pointti on siinä ettei jalkoja tarvitse liikuttaa, kuittaan viiksestä että valot on vihreällä. Näissä ei mitä ilmeisemmin onnistu millään muulla kuin kaasua painamalla se kuittaus, eikä se edes reagoinut/kuitannut sitä läheskään aina. Saman huomasin jo syksyllä ässässä.

No sit noi vetokujan myyjät. Ei luoja mitä sakkia..
Ensinnäkin kaikilla koneen vieressä tai kädessä energiajuomat. Joo ollaan nuorekas firma ja tälleen, mut ku ei sitä tölkkiä voida laskea käsistä edes autoa esitellessä ni on toi vähän törkeetä.

Sit kysyin myyjältä et miten x takimmaisen rivin penkit kaatuu. ”En mä tiedä, täytyy tutkia ja katsoa”. Teil on neljä automallia joista yhdessä on kolmas penkkirivi..ihan oikeasti. Ei tietotaso voi olla tolla tasolla.

Koeajon jälkeen kysyttiin miten meni. Sanoin et ihan ok. Se ois ollu siinä, ei paljon haluta kauppaa tehdä tai muuta. No päätin sitten kysyä tosta fsd valojen kuittauksesta et enkö vain osaa, vai onko oikeasti vain kaasulla kuittaus. Viereinen myyjä naurahtaa, toteaa: ”mä oon omassa autossa ottanu koko ominaisuuden pois päältä ku se on ihan perseestä ja mulla on kuitenkin kotiin mennessä aina vihreä aalto” jonka jälkeen myyjä lähtee kävelemään ulos myymälästä…okei, kiitos. Näin myydään autoja.

Sit kysyin että ku omassa autossa rulla sivusuunnassa säätää etäisyyttä edellä olevaan autoon ni tossa en saanu rullaa tekemään mitään. ”Joo se etäisyyden säätö on vaan 3/Y, S ja X pitää valikosta säätää.”
Jaa jaa, no mitä tossa se rulla sitten tekee tai mitä siihen saa ohjelmoitua? ”Ei mitään”
Ei mitään? Okei no sehän on fiksua pitää nappeja millä ei ole toimintoja. Myyjä levitti kätensä ja naurahti. Keskustelu oli siinä…

Jep jep. Aika uskomaton automyyjäkokemus se tämäkin..


Mut summasummarum. Tän hetken valikoimasta itselle se unelma-auto ois ylivoimaisesti Model 3 Highland.
Sit taas yleisesti olisi ihan täydellistä, kun kolmosen laadullisella panostuksella ja hiljaisuudella saisi ässän. Eli ässän ulkonäkö, koko, range jne jutut, mutta ton uuden kolmosen tavalla toteutettuna. Ja sitten kolmosen ja y:n softapuolen toiminnallisuus ässään. Ja se kruunattais ottamalla y:stä 40:20:40 takapenkki ja x:n automaattiovet kolmosen ovenkahvoilla.
 
Viimeksi muokattu:
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 186
Tämä olisi hyvä asia ja saisi tulla pakolliseksi.
Eikös EPAan tämä tullut? Sen lisäksi jos autossa voi vaihtaa ajotiloja tulee näistä saada myös tulokset. Teslahan omistaan poisti kaikki muut ja jätti vain regeroinnin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
5 005
Eikös EPAan tämä tullut? Sen lisäksi jos autossa voi vaihtaa ajotiloja tulee näistä saada myös tulokset. Teslahan omistaan poisti kaikki muut ja jätti vain regeroinnin.
Ylipäänsä koko homman ongelmana vaan on, että liian moni asia vaikuttaa. Sade, pakkanen, vastatuuli, suksiboxi, peräkärry, kuinka monta kilometriä ajaa kerrallaan jne. vaikuttavat kaikki todella paljon kulutukseen ja sitä kautta rangeen. Lisäksi toki kuski vaikuttaa myös merkittävästi ajotavallaan.

Jos lupaa jonkun x km niin pätee ehkä jossain oloissa jos pätee. Joku sitten aina ottaa nuo totena ja valittaa kun ei pääsekkään tuota matkaa. Kokenut sähköautoilija toki tietää, mutta joku ensimmäistä sähköautoaan ostava ei välttämättä tajua asiasta mitään.

Toki sama ongelmahan se on polttomoottoriautoillakin, kulutus on eri tilanteissa ihan eri, mutta koska siihen on ehkä enemmänkin jo totuttu että luvattu l/100km lukema ei kuitenkaan päde ja tankkaus on nopeaa niin ei tuohon kiinnitä kukaan huomiota.

En tiedä mikä olisi paras ja selkein tapa ilmoittaa asia niin, että kaikki ymmärtäisivät. Sekin lähinnä sekoittaa ihmisiä jos on useita arvoja ilmoiteltu?
 
Liittynyt
21.09.2017
Viestejä
3 355
Tassa se virhe ehka onkin etta wltp yksikko on km. Jos se olisi vaikka oMm eli optimi Mega metria niin siihen suhtauduttaisiin ehka enemman oikein.
Tämä voisi tietysti USA:ssa toimia, auto voisi liikkua vaikka "neljäkymmentä nappulaliigan baseball kentän kirjaston matkaa", mutta yleensä käytetään kuitenkin järkeviä mittayksiköitä eikä aleta keksimään omiaan. Sen takia jääkaappien kulutuksetkin ilmoitetaan kWh/vuosi tasolla, vaikka se ei ota sitä huomioon että osa ihmisistä ei osaa sulkea jääkaapin ovea. On aivan sama mikä yksikkö siihen lopulta keksittäisiin, koska mitään idioottivarmaa ratkaisua ei ole.

Vertailuarvot (A+++ ja vastaavat) eivät toimi, koska niitä aletaan sen jälkeen muuttamaan jälkikäteen ja saadaan toinen sillisalaatti aikaan. Kohta olisi muuten WLTP_2024, WLTP_2023 arvot ja niissä toisessa A++ on heikompi kuin toisen G--. Kuten telkkareissa tai talojen energiatodistuksissa, jonka jälkeen niiden arvo on tasan nolla (muttei ehkä 0, koska nollaakin pitää päästä muuttamaan).

Nyt meillä on sentään jotenkin vertailukelpoiset lukemat WLTP:ssä. EPA:ssa muistaakseni pystyi kikkailemaan vielä enemmän numeroilla, jolloin vertailukelpoisuus katosi kokonaan. EPA:sta löytyy näitä "vapaaehtoisia range vähennyksiä", kertoimia, lisätestejä joilla saa muuttaa kertoimia vielä lisää etc. Eli esim. kempparin aiemmin mainitsema 0,7 kerroin testattuun lukemaan ei pidä kaikilla paikkaansa. Porsche kertoo muistaakseni 0,62:lla Taycanin lopputuloksen ja Tesla kertoo sen (riippuen mallista, mutta Model Y Perffistä tämä esimerkki) 0,76:lla. Siitä tulee aika isot erot, kuten arvata voi. Sitten ihmetellään kun joku Edmunds tai vastaava ei pääse ihan samoihin vertailuarvoihin kuin EPA lukemat viittaisivat.

Tämä on siis heikkous testeissä, joissa voidaan lisätä näitä "muutetaan realistiseksi" lukemia. Lopulta kuitenkin johonkin on päädyttävä, joka edustaisi suurinta osaa ostajista, eikä sen tarvitse nyt välttämättä edustaa tyypillistä suomalaista "minä kusen vaikka pulloon jos saan Juhla Mokkaa halvemmalla" autoilijaa.
 
Liittynyt
03.03.2017
Viestejä
237
Onko näihin tullut jo päivityksenä se että jarruttaa ”oikealla” jarrulla jos regen ei ole käytössä yhden polkimen ajossa?
edit: omaan yyhyn ei siis vielä tota ole tullut
 

Torz

Premium-jäsen
Liittynyt
17.02.2017
Viestejä
349
Onko näihin tullut jo päivityksenä se että jarruttaa ”oikealla” jarrulla jos regen ei ole käytössä yhden polkimen ajossa?
edit: omaan yyhyn ei siis vielä tota ole tullut
Tullut jenkkeihin kauan (1v+) sitten, EU:ssa ei ole kenelläkään. Johtunee regulaation/testauksen eroista.
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
935
Mä luulen, että toi on taas ominaisuuksia jota en missään nimessä haluaisi. Yhden polkimen ajo on jees (vielä parempi jos sen saisi halutessaan pois silloin kun tekee mieli ajaa kovaa), mutta jarrulle menoa ja sen voimakkuutta haluan kyllä säätää 100% itse.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 078
Onko näihin tullut jo päivityksenä se että jarruttaa ”oikealla” jarrulla jos regen ei ole käytössä yhden polkimen ajossa?
edit: omaan yyhyn ei siis vielä tota ole tullut
Ei kai auto saa jarruttaa "oikeilla" jarruilla ilman jarrupolkimeen koskemista?
Miten Tesla kuskit tekevät hätäjarrutuksen? Nostamalla kaasun?
Ongelmia tiedossa tulevaisuudessa kun kuskit oppivat väärän tavan jarruttaa...
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
9 186
Miten Tesla kuskit tekevät hätäjarrutuksen? Nostamalla kaasun?
Ongelmia tiedossa tulevaisuudessa kun kuskit oppivat väärän tavan jarruttaa...
Toivottavasti jarrulla. Toki mitä nyt näkynyt redditissä ja greenin videokin niin, kyllä ottavat vain kaasun pois mutta auto ei pysähdykään.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
828
Ei kai auto saa jarruttaa "oikeilla" jarruilla ilman jarrupolkimeen koskemista?
Miten Tesla kuskit tekevät hätäjarrutuksen? Nostamalla kaasun?
Ongelmia tiedossa tulevaisuudessa kun kuskit oppivat väärän tavan jarruttaa...
Nykyaikaiset autot jarruttavat jarruilla automaattisesti monessakin tilanteessa. Mikään uusi juttuhan tuo ei ole, alamäkiavustimia ja adaptiivisia vakkareita kun oli ennen sähköautojakin.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 078
Nykyaikaiset autot jarruttavat jarruilla automaattisesti monessakin tilanteessa. Mikään uusi juttuhan tuo ei ole, alamäkiavustimia ja adaptiivisia vakkareita kun oli ennen sähköautojakin.
No mutta tuossa se ongelma onkin.
Monessakin tilanteessa jarruttaa joo, mutta pitäisi kuskin silti osata käyttää jarrupoljinta tilanteen niin vaatiessa.
Tuo yhden polkimen ajo ja ajoavustimet johtaa siihen, että selkärangasta/lihasmuistista ei löydy ratkaisua kun pitäisi polkimella "oikeasti" jarruttaa.
Avustimet ym. ovat sinänsä hyvä lisä, mutta ulkoistavat liikaa kuskin vastuuta ja se johtaa ennemmin tai myöhemmin ongelmiin.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
12 222
No mutta tuossa se ongelma onkin.
Monessakin tilanteessa jarruttaa joo, mutta pitäisi kuskin silti osata käyttää jarrupoljinta tilanteen niin vaatiessa.
Tuo yhden polkimen ajo ja ajoavustimet johtaa siihen, että selkärangasta/lihasmuistista ei löydy ratkaisua kun pitäisi polkimella "oikeasti" jarruttaa.
Avustimet ym. ovat sinänsä hyvä lisä, mutta ulkoistavat liikaa kuskin vastuuta ja se johtaa ennemmin tai myöhemmin ongelmiin.
Jos tuo olisi oikea ongelma, niin avustimelliset kuskit ajaisivat selkeästi enemmän kolareita kuin avustamattomat. Tämä ei taida kuitenkaan päteä.

Avustimet eivät ulkoista vastuuta yhtään minnekään, vastuu säilyy 100%:sesti penkin ja ratin välissä istujalla.

Tai ehkä meillä on vaan eri käsitys siitä, että mitä sana vastuu tarkoittaa?
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Kyllähän tuo nyttenkin jo jarruttaa oikeilla jarruilla kun ajaa cruisella/ap:lla, jos regen ei oo käytössä. Ihan poljin liikkuu ohjaamossa.
 
Liittynyt
06.11.2016
Viestejä
3 761
Ei se tartte kuin akun olla yli 90% täynnä niin ei ole rekuperaatioon juurikaan varaa. Joku 6 kw teho hidastuksessa ei tunnu missään. Olisivat miehiä ja laittaisivat 100 kw lämmitysvastukset akuille niin saisi akun lämpimäksi 5 minuutissa ja rekuperaatio toimisi 99% ajasta. Joko se rekuperaatio lataisi akkua tai sitten se lämmittäisi akkua.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 305
Ylipäänsä koko homman ongelmana vaan on, että liian moni asia vaikuttaa. Sade, pakkanen, vastatuuli, suksiboxi, peräkärry, kuinka monta kilometriä ajaa kerrallaan jne. vaikuttavat kaikki todella paljon kulutukseen ja sitä kautta rangeen. Lisäksi toki kuski vaikuttaa myös merkittävästi ajotavallaan.

Jos lupaa jonkun x km niin pätee ehkä jossain oloissa jos pätee. Joku sitten aina ottaa nuo totena ja valittaa kun ei pääsekkään tuota matkaa. Kokenut sähköautoilija toki tietää, mutta joku ensimmäistä sähköautoaan ostava ei välttämättä tajua asiasta mitään.

Toki sama ongelmahan se on polttomoottoriautoillakin, kulutus on eri tilanteissa ihan eri, mutta koska siihen on ehkä enemmänkin jo totuttu että luvattu l/100km lukema ei kuitenkaan päde ja tankkaus on nopeaa niin ei tuohon kiinnitä kukaan huomiota.

En tiedä mikä olisi paras ja selkein tapa ilmoittaa asia niin, että kaikki ymmärtäisivät. Sekin lähinnä sekoittaa ihmisiä jos on useita arvoja ilmoiteltu?
EPA, wltp, cltc, fltp jne loppu peleissä aika turhia. Jokaisella se oma tyyli ajella ja Suomessa kohtuu isot pakkaset niin tulevaisuuden akkuteknologiat parempia pakkasella kuin nykyiset märkäakut. Voin vain kuvitella tulevan 4680 olevan semisolistate akkuna jo selkeästi parempi kuin nykyiset 18650/2170 saatikka nämä lfp 2.0 jo lataantuvatkin paremmin -20 pakkasilla. Kuiva-akut vielä huuhaata tämän vuosikymmenen, mutta storedot jo demoaa että hyvä range tulee olemaan pakkasellakin.
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 676
Eikös BYD / CATD(se akkuvalmistaja?) pitänyt tulla se paremmin pakkasta sietävä akku, joskus vajaa vuos sitten tais täälläkin pyöriä videoita ja juttuja...?
 

kuoris

Tukijäsen
Liittynyt
28.06.2017
Viestejä
3 578
mutta jarrulle menoa ja sen voimakkuutta haluan kyllä säätää 100% itse.
En tiedä Teslasta mutta eikö nämä luistonestot ja ajovakauden hallinnat jarruttele myös pyöriä yksi kerrallaan.

Yhden polkimen ajolla jarrubalanssin säätö enemmän eteen talvella olisi hyvä ominaisuus.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Yhden polkimen ajolla jarrubalanssin säätö enemmän eteen talvella olisi hyvä ominaisuus.
Näin se toimii model 3 Snow modella. Lisäksi tietyssä tilanteessa pitää pienen pienen vedon päällä edessä jarruttaen takapäällä. Sit tietyssä nopeudessa jarruttaa etupäällä enemmän jne.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 078
Jos tuo olisi oikea ongelma, niin avustimelliset kuskit ajaisivat selkeästi enemmän kolareita kuin avustamattomat. Tämä ei taida kuitenkaan päteä.

Avustimet eivät ulkoista vastuuta yhtään minnekään, vastuu säilyy 100%:sesti penkin ja ratin välissä istujalla.

Tai ehkä meillä on vaan eri käsitys siitä, että mitä sana vastuu tarkoittaa?
Joo, tottakai vastuu on aina kuljettajalla.
Tarkoitin sitä kun avustimet yleistyvät ja kehittyvät, niin kuljettajille voi kehittyä vääränlainen tunne auton hallinnasta ja "tiukassa" paikassa ei osatakkaan toimia oikein.

Noissa avustimissa on vielä sekin ongelma, että ne toimivat parhaiten valoisalla ja hyvällä säällä. Huonossa talvikelissä toiminta voikin olla mitä sattuu (ei toki pelkästään Teslan ongelma) kun tutkat/kamerat ovat ummessa ja kaistamerkinnät eivät ole näkyvissä.

Mitä ajettuihin kolareihin tulee, niin eikös Teslassa ole melko korkeat vakuutusmaksut? Viittaa mielestäni siihen että kolareita sattuu paljon myös Suomessa.
Amerikassa nuo kolaroivatkin eniten avistimista huolimatta...

 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
1 020
Tarkoitin sitä kun avustimet yleistyvät ja kehittyvät, niin kuljettajille voi kehittyä vääränlainen tunne auton hallinnasta ja "tiukassa" paikassa ei osatakkaan toimia oikein.
Se nyt on fakta, että aktiiviset turvallisuusvarusteet vähentävät onnettomuuksia valtavasti enemmän kuin niiden tuoma virheellinen turvallisuuden tunne aiheuttaa. Tesla ei tee tässä poikkeusta ja kyllä se oma jalka edelleen jarrulle löytää tarvittaessa, vaikka regen hoitaisikin valtaosan arkiajon hidastuksista.

Mitä ajettuihin kolareihin tulee, niin eikös Teslassa ole melko korkeat vakuutusmaksut? Viittaa mielestäni siihen että kolareita sattuu paljon myös Suomessa.
Amerikassa nuo kolaroivatkin eniten avistimista huolimatta...
Uutisessa ei otettu kantaa syy-seuraussuhteisiin. Sähköautoja varjostavat tyypillisesti korkeat korjauskustannukset. Lisäksi tehokkailla autoilla tapaa olla kovemmat vakuutusmaksut. Teslat ovat myös perinteisesti olleet nuorempien ja urheilullisia autoja arvostavien suosiossa, näistä kummatkin korreloivat onnettomuusriskin kanssa, ja siten vakuutusmaksujen kanssa.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 078
Se nyt on fakta, että aktiiviset turvallisuusvarusteet vähentävät onnettomuuksia valtavasti enemmän kuin niiden tuoma virheellinen turvallisuuden tunne aiheuttaa. Tesla ei tee tässä poikkeusta ja kyllä se oma jalka edelleen jarrulle löytää tarvittaessa, vaikka regen hoitaisikin valtaosan arkiajon hidastuksista.


Uutisessa ei otettu kantaa syy-seuraussuhteisiin. Sähköautoja varjostavat tyypillisesti korkeat korjauskustannukset. Lisäksi tehokkailla autoilla tapaa olla kovemmat vakuutusmaksut. Teslat ovat myös perinteisesti olleet nuorempien ja urheilullisia autoja arvostavien suosiossa, näistä kummatkin korreloivat onnettomuusriskin kanssa, ja siten vakuutusmaksujen kanssa.
Öö, eli siis aktiiviset turvavarusteet vähentävät onnettomuuksia, mutta silti Teslassa jossa varusteet ovat "alan huippua" ja kuuluvat kaikkiin myynnissä olleisiin malleihin, ajetaan lukumääräisesti eniten kolareita.
Uutisessa nimenomaan puhutaan onnettomuusmääristä per 1000autoa, Tesla on siinä ylivoimaisessa kärjessä. Kuinka tämä on mahdollista?
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
Kuinka tämä on mahdollista?
Lainasit itse viestiä missä vastattiin sun omaan kysymykseen:
”Teslat ovat myös perinteisesti olleet nuorempien ja urheilullisia autoja arvostavien suosiossa, näistä kummatkin korreloivat onnettomuusriskin kanssa, ja siten vakuutusmaksujen kanssa.”
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 676
Tuostahan voi päätellä jo jotain siitäkin, että vuokraamoille on Tesloja erikseen vielä ohjelmallisesti kesytetty kun kolmonen liikahtaa ihan eri tavalla kuin vaikkapa C 200 Merssu ja jälkeä syntyy siltikin.

Ei taviksilla ole ollut aiemmin mahdollista päästä käsiksi +300hv kalustoon näin edullisesti ja se nyt näkyy tuolla tavalla.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
5 171
Jo jos ennen nämä nuoret, urheilulliset ja kuolemattomat sankarit onnistuivat ajamaaan 85 hv Tojota Tercellillä kahtasataa pusikkoon, niin mitä luulet, että käy 500hv Teslalla samalle sankarille ? On suorastaa ihme että ei enemmän satu ja tapahdu....
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 078
Lainasit itse viestiä missä vastattiin sun omaan kysymykseen:
”Teslat ovat myös perinteisesti olleet nuorempien ja urheilullisia autoja arvostavien suosiossa, näistä kummatkin korreloivat onnettomuusriskin kanssa, ja siten vakuutusmaksujen kanssa.”
No miten tämä liittyy asiaan?
Avustimethan estävät onnettomuuksia enemmän kuin niiden tuoma turvallisuuden tunne aiheuttaa. Tai näin väitettiin ja sitä ihmettelin....
Eli toimivatko ne aktiiviset turvavarusteet vai ei?
 

Mariini

Tukijäsen
Team Tesla
Liittynyt
18.10.2016
Viestejä
3 676
Ei mikään turvavaruste ole ohittamaton eikä liian kovalle tilannenopeudelle voi mitään.

Liikennekuolemien määrän korrelaatio vrt kaluston nuoreneva ikä kertoo vastauksen; toimii.
 

omenanraato

Team Tesla
Liittynyt
22.10.2017
Viestejä
4 476
No miten tämä liittyy asiaan?
Avustimethan estävät onnettomuuksia enemmän kuin niiden tuoma turvallisuuden tunne aiheuttaa. Tai näin väitettiin ja sitä ihmettelin....
Eli toimivatko ne aktiiviset turvavarusteet vai ei?
Ei sellasta avustusta ole keksittykään mikä estää nuorella reikäpäällä 500heppasen auton ratissa onnettomuudet..

On eri asia ajaa vaikka autopilotti päällä, tai nätisti sillä yhdellä polkimella, kuin täysin manuaalisesti kuin mielipuoli…
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
5 269
Tässä ilmeisesti luullaan että aktiivinen turvavaruste pitää huolta että taajamassa ajetaan vain 40km/h ja se jarruttelee jo hyvissä ajoin kun mummo on menossa kohtapuoliin suojatielle. Motarillakin hienosti auttaa kuskia väistelemään muita autoja kun mennään 160km/h rattiraivon vallassa tai kun näytetään kavereille että miten kovan auton isi on ostanut.
 
Liittynyt
11.10.2017
Viestejä
1 078
Tässä ilmeisesti luullaan että aktiivinen turvavaruste pitää huolta että taajamassa ajetaan vain 40km/h ja se jarruttelee jo hyvissä ajoin kun mummo on menossa kohtapuoliin suojatielle. Motarillakin hienosti auttaa kuskia väistelemään muita autoja kun mennään 160km/h rattiraivon vallassa tai kun näytetään kavereille että miten kovan auton isi on ostanut.
No joo, ei mikään järjestelmä tietysti estä kaikkia kolareita, varsinkin jos tilannenopeudet ovat liian kovia.
Hyvin toimiva järjestelmä estäisi aivan älyttömät ylinopeudet rajoittamalla nopeutta jos tunnistaa muuta liikennettä tai vaarallisen ympäristön.
Ja en tarkoita nopeusrajoitukseen rajoittamista, vaan esim. 80km/h jos ajetaan taajamassa 30km/h alueella pysäköityjen auojen välissä, estäisi ainakin kaikista pahimmat ylilyönnit.

Edelliseen vielä palatakseni, mistä tulee käsitys että Tesloilla ajavat nuoret?
Mediaani-ikä rapakon takana Teslan omistajalla on 48 vuotta kun esim Bmw:llä je on 44. En näe miksi iällä voisi selittää onnettomuustilastoja koska Bmw:llä kolaroidaan vähemmän vaikka niillä ajaa nuoremmat ihmiset. Vai eikö perustelut toimi kuin tiettyyn suuntaan?
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 305
Eikös BYD / CATD(se akkuvalmistaja?) pitänyt tulla se paremmin pakkasta sietävä akku, joskus vajaa vuos sitten tais täälläkin pyöriä videoita ja juttuja...?
Ainakin nuo lfp akut ei sinällään siedä kylmää. Kaikki on varmaan kokeneet kun lämpimän akun jättää yön yli seisomaan ja se on näyttänyt vaikka sen 50% ja aamulla -20 pakkasta ja hyppää kylmään autoon niin tippunut SOC 43% tämä ongelma vähenee semi ja solidstate pattereissa, mutta ei lfp ja muissa märkäakuissa. Noihin kyllä tuota latausnopeutta kylmissäolosuhteissa lupailtu kohenevan näissä shenxin/qilin jne akuissa. 4680 puoli kuivalla akkuidealla ei kärsi niin paljoa pakkasesta, mutta ei sekään mikään ihmeakku ole kuiva-akkuun nähden, mutta kehitys kehittyy. Ajatteleppa vaikka vesiastiaa kun jäässä ja se pitäisi saada juoksemaan ja sitten vertaat tuhkaa tms niin ei tarvitse lämmittää sitä juoksevaksi kun sehän liikkuu jo kylmänä.
 
Liittynyt
19.10.2016
Viestejä
1 191
Ei kai auto saa jarruttaa "oikeilla" jarruilla ilman jarrupolkimeen koskemista?
Miten Tesla kuskit tekevät hätäjarrutuksen? Nostamalla kaasun?
Ongelmia tiedossa tulevaisuudessa kun kuskit oppivat väärän tavan jarruttaa...
Siis tuo jarruilla regeneraation puutteen kompensoiminenhan nimenomaan parantaisi turvallisuutta, kun auto käyttääntyy johdonmukaisesti riippumatta siitä miten kylmä akku on. Ei tuo regeneraatio tai sen jarruilla kompensoiminen mitemkään poista tarvetta käyttää jarrupoljinta hätätilanteissa. Sen sijaan se poistaisi sen yllätyksen kun auto ei hidastakaan tuttuun tapaan kylmällä normaalissa ajossa jalkaa kaasulta nostaessa.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
246 097
Viestejä
4 299 012
Jäsenet
71 776
Uusin jäsen
hendalage

Hinta.fi

Ylös Bottom