Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 992
Kertokaas minulle fysiikan lakien avulla (=laskekaa) miten se tuntuu enemmän, siis nimenomaan se muutos siinä kiihtyvyydessä. Kummassakin tapauksessa. Muuten en taida ymmärtää (uskoa) tätä asiaa. Valitettavasti.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 995
Vähän kyllä haiskahtaa koko homma. Reuters oli oikeassa, että halpis-auto on peruttu ja tämä uusi "halpis-auto" on Muskin nopea paniikkiratkaisu rakentaa Model Y/3 -pohjainen edullisempi auto vanhoilla tehtailla.

Mutta mitä Tesla realistisesti sitten tulee saamaan ulos nopealla aikataululla nykyisistä tehtaista? Onko vain joku nykyisiin malleihin perustuva nopeasti toteutettu halvennettu variantti.
Vaikuttaa aika pragmaattiselta lähestymistavalta. Hybridi uutta ja vanhaa. Tuotanto alkaa vuotta aikaisemmin kuin vanhalla suunnitelmalla ja oletettavasti tuotannon skaalaaminen isoon määrään onnistuu helpommin. Merkkejä uudesta teslasta missä mennään enemmän käytäntö kuin unelmat edellä? Homma toiminee paremmin kun muutokset ovat hallitumpia ja realistisempia. Voi tulla myös säästöjä, jos meksikon, intian yms. tehtaat voi jättää rakentamatta/rakentaa myöhemmin.

"This update may result in achieving less cost reduction than previously expected but enables us to prudently grow our vehicle volumes in a more capex efficient manner during uncertain times," the company said

Mun mielessä reuters oli väärässä. Halvempaa autoa ei ole peruttu vaan halvemman auton suunnitelma on muuttunut ja aikaistunut vuodella.
 

jpp

Liittynyt
07.12.2021
Viestejä
164
Kertokaas minulle fysiikan lakien avulla (=laskekaa) miten se tuntuu enemmän, siis nimenomaan se muutos siinä kiihtyvyydessä. Kummassakin tapauksessa. Muuten en taida ymmärtää (uskoa) tätä asiaa. Valitettavasti.
Alla olevan sivun laskurille saa alla olevat lukemat. Eli tuo 0,2 muutos on isompi.

10s => 0.28g
8.8s => 0.32g
Erotus 0.04g

3.5s => 0.81g
3.3s => 0.86g
Erotus 0.05g

 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 992
Eli muutoksen G voimat ovat käytännössä samat, tuskin kukaan nyt sadasosa g:n eroa voi erottaa ?
Enkä tuossa ylemmässä tapauksessa sitten sisäinen kello pystyy huomioimaan eron ja antaa illuusion isomasta muutoksesta ?
 
Liittynyt
06.06.2020
Viestejä
855
Eli muutoksen G voimat ovat käytännössä samat, tuskin kukaan nyt sadasosa g:n eroa voi erottaa ?
Enkä tuossa ylemmässä tapauksessa sitten sisäinen kello pystyy huomioimaan eron ja antaa illuusion isomasta muutoksesta ?
Sun perstuntumasta/kehon herkkyydestä tuollaiseen muutokseen nyt tuskin kukaan muu voi tietää, mutta kun käyt kokeilemassa niitä 3,3 ja 3,1 autoja, niin asia selviää omalla kohdallasi. LR:ssä vakio 4,4 ja Acceleration boostin 4,1 tuntuu helvetin isolta erolta. Perffin jälkeen LR tuntuu perus dieseliltä etc.
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 652
Eli muutoksen G voimat ovat käytännössä samat, tuskin kukaan nyt sadasosa g:n eroa voi erottaa ?
Enkä tuossa ylemmässä tapauksessa sitten sisäinen kello pystyy huomioimaan eron ja antaa illuusion isomasta muutoksesta ?
s @ 100km/h​
Kiihtyvyys m/s²​
Kiihdyttävä voima N kun auto painaa 2tn​
3,3​
8,42​
16 835​
3,5​
7,94​
15 873​
8,8​
3,16​
6 313​
10​
2,78​
5 556​

Tuosta voi laskea erot
3,3 => 3,5 voima laskee 962N
8,8 => 10 voima laskee 756N

Voimien erotus on siten +27%
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 953
Vaikuttaa aika pragmaattiselta lähestymistavalta. Hybridi uutta ja vanhaa. Tuotanto alkaa vuotta aikaisemmin kuin vanhalla suunnitelmalla ja oletettavasti tuotannon skaalaaminen isoon määrään onnistuu helpommin. Merkkejä uudesta teslasta missä mennään enemmän käytäntö kuin unelmat edellä? Homma toiminee paremmin kun muutokset ovat hallitumpia ja realistisempia. Voi tulla myös säästöjä, jos meksikon, intian yms. tehtaat voi jättää rakentamatta/rakentaa myöhemmin.



Mun mielessä reuters oli väärässä. Halvempaa autoa ei ole peruttu vaan halvemman auton suunnitelma on muuttunut ja aikaistunut vuodella.
Olihan Reuters oikeassa. Model 2 ei tule next gen alustalla vaan se tehdään 3/Y alustalle ja halvemmalla. Se että tulisi 2024/2025 en usko.
 

jpp

Liittynyt
07.12.2021
Viestejä
164
Eli muutoksen G voimat ovat käytännössä samat, tuskin kukaan nyt sadasosa g:n eroa voi erottaa ?
Enkä tuossa ylemmässä tapauksessa sitten sisäinen kello pystyy huomioimaan eron ja antaa illuusion isomasta muutoksesta ?
Aiemmin sanoit, että tuon sekunnin muutoksen huomaa ja 0,2 muutos on käytännössä huomaamaton. Nyt kun olet saanut "todisteet", että tuo 0,2 on oikeasti isompi muutos, niin nämä ovatkin ihan sama asia :rofl:

Ja nuo laittamani luvut (0.04 ja 0.05) olivat vielä pyöristettyjä ja tuossa jälkimmäisessä G voimien muutos on noin 40% suurempi. Eli ei ne käytännössä ole samat vaan niissä on oikeasti eroa,
 

Zigh

Tittelitön
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
4 652
Ja nuo laittamani luvut (0.04 ja 0.05) olivat vielä pyöristettyjä ja tuossa jälkimmäisessä G voimien muutos on noin 40% suurempi. Eli ei ne käytännössä ole samat vaan niissä on oikeasti eroa,
Ei kai se 40% ole vaan sama 27% mitä tuossa yllä laitoin? Kiihtyvyys ja G-voima sama asia.
 
Liittynyt
21.10.2016
Viestejä
976
Eli muutoksen G voimat ovat käytännössä samat, tuskin kukaan nyt sadasosa g:n eroa voi erottaa ?
Enkä tuossa ylemmässä tapauksessa sitten sisäinen kello pystyy huomioimaan eron ja antaa illuusion isomasta muutoksesta ?
On tätä ihan tutkittukin.

TL;DR: noin 0,1 m/s2 maksimikiihtyvyyden muutos on keskimäärin juuri ja juuri tunnistettavissa. Koska 1g = 9,81 m/s2, niin juurikin noin sadasosa-g:n ero on ihmisen havaittavissa. Nyt kun puhutaan jo usean sadasosa-g:n erosta, niin kyllä se ero on huomattavasti havaittavissa.

Olihan Reuters oikeassa. Model 2 ei tule next gen alustalla vaan se tehdään 3/Y alustalle ja halvemmalla. Se että tulisi 2024/2025 en usko.
Näin just. Tuskin ne tosiaan tuota alle vuodessa rykäisee, kun Teslan track-record on ollut aikataulujen suhteen jotain surkean ja naurettavan välimaastossa. Hommaa toki helpottaa, jos kyseessä on käytännössä ominaisuuksiltaan karsittu ja mahdollisesti pienennetty kolmonen.
 
Liittynyt
05.01.2021
Viestejä
4 992
Aiemmin sanoit, että tuon sekunnin muutoksen huomaa ja 0,2 muutos on käytännössä huomaamaton. Nyt kun olet saanut "todisteet", että tuo 0,2 on oikeasti isompi muutos, niin nämä ovatkin ihan sama asia :rofl:
juurihan tuossa yllä selitin miksi luulen eron huomaavinani. Eikö ?

Mutta jokuhan täällä myös väitti, että 0,2 sek muutoksen huomaa , mutta 1,1 sek muutosta ei.
Jos joku huomaa 0,01g eron niin aika ukko on .

Mutta annetaan olla. Lujaa kiihtyy ja luissa tuntuu. Myönnän osittain olevani väärässä kun se numeroiden avulla minulle selitettiiin.
.....Mutta niin olitte osittain tekin, siitä en anna periksi :)

Tie.
 

jpp

Liittynyt
07.12.2021
Viestejä
164
Ei kai se 40% ole vaan sama 27% mitä tuossa yllä laitoin? Kiihtyvyys ja G-voima sama asia.
Totta noilla luvuilla :thumbsup: Alkuperäisissä viesteissä puhuttiin 10->8,9 muutoksesta, mutta näppäilin tuohon väärin 8,8. Eli 27% on ero 10->8,8 vs 3,5->3,3 ja 40% 10->8,9 vs 3,5->3,3.
 
Liittynyt
17.10.2016
Viestejä
6 788
Näin just. Tuskin ne tosiaan tuota alle vuodessa rykäisee, kun Teslan track-record on ollut aikataulujen suhteen jotain surkean ja naurettavan välimaastossa. Hommaa toki helpottaa, jos kyseessä on käytännössä ominaisuuksiltaan karsittu ja mahdollisesti pienennetty kolmonen.
BS korporaatiojargoni tuoksui jenkeistä tänne asti, kun tuota tiedotetta luki. Nykylaitteilla ja tehtaissa ilman lisäinvestointeja tehdään muka jotain uuden ja vanhan hybridiä. Joopa joo ja Elon ei polta pilveä. Voisko olla 48 V järjestelmän betatestaus tuotannossa, joka on uudesta revitty vanhalle pohjalle. Eiköhän sieltä tosiaan tule joku vielä enemmän halpuutettu kolmonen.
 

finWeazel

Chief Karpfen
Liittynyt
15.12.2019
Viestejä
7 995
Näin just. Tuskin ne tosiaan tuota alle vuodessa rykäisee, kun Teslan track-record on ollut aikataulujen suhteen jotain surkean ja naurettavan välimaastossa. Hommaa toki helpottaa, jos kyseessä on käytännössä ominaisuuksiltaan karsittu ja mahdollisesti pienennetty kolmonen.
Ei ne varmaan vuodessa edes ole yrittäneet rykäistä. Hommat aloitettu kauan ennen eilistä.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 953
Ei ne varmaan vuodessa edes ole yrittäneet rykäistä. Hommat aloitettu kauan ennen eilistä.
Heti kun Reuters tästä Model 2:sta puhui/julkaisi uutisen, niin Musk kertoi, että 8/8 tulee robotaxi ulos.
Nyt yöllä kertoi, että tulee halvempi malli 3/Y:n pohjalta, mikä viittaisi, että karsitaan ja ehkä jotain nex gen alustan kamaa tuodaan siihen, esim. 48V jos kannattaa ja sillä saa hintaa alas.
 
Liittynyt
30.10.2019
Viestejä
1 253
Heti kun Reuters tästä Model 2:sta puhui/julkaisi uutisen, niin Musk kertoi, että 8/8 tulee robotaxi ulos.
Nyt yöllä kertoi, että tulee halvempi malli 3/Y:n pohjalta, mikä viittaisi, että karsitaan ja ehkä jotain nex gen alustan kamaa tuodaan siihen, esim. 48V jos kannattaa ja sillä saa hintaa alas.
Siinä mielessä aika hauska juttu siirtyä 3/y platformiin kun joskus alkuvaiheessa kun model2 oli puhe ajattelin juurikin että se tehtäis näin. Anyway tuo 48v voisi olla se ratkaisu halpuutukseen eli periaatteessa jalostetaan nykyistä Tesla 3.
 
Liittynyt
24.11.2020
Viestejä
89
Alkuvuodesta tutun autokauppiaan kanssa juteltiin tesloista ja kerroin että voisin kakkosautoksi harkita tuollaista käytettyä kolmosta jos hyvään hintaan sellainen tulisi vastaan. Noh tänään hän sitten laittoi viestiä että heille on tulossa myyntiin M3 2021 SR+ "refresh", ajettu 70tkm, kahdet vanteet uusilla renkailla, midnight silver metallic -värillä sekä "täysin itsestään ajava tietokone" (mitä helvettiä se ikinä tarkoittaakaan). Hintaa minulle keksisi sen tasan 30k€ ja rahoituksessa todellinen vuosikorko 4,5%, jos sitä tarvitsisi. Nopeasti pitäisi kuulemma nyt toimia jos haluaa lyödä kiinni muuten menee "huomattavasti" kallimmalla myyntirivistöön. Nopeasti kun tuon nettiauton selasi läpi niin totesin tuon olevan ihan jopa kelpo diili.
 
Liittynyt
16.10.2016
Viestejä
8 953
Paljon on kulut? Perustakuu on pian lopussa.
Tuo tietokone meinaa HW3 rautaa mutta ei tarkoita, että sisältää FSD paketin tai EAP:n. Perus Autopilot on vakiona.
 
Liittynyt
24.11.2020
Viestejä
89
Paljon on kulut? Perustakuu on pian lopussa.
Tuo tietokone meinaa HW3 rautaa mutta ei tarkoita, että sisältää FSD paketin tai EAP:n. Perus Autopilot on vakiona.
Perustamismaksu 369€ ja lainanhoitokulu 15€/kk. Nykyinen kakkosauto on velaton ja siitä saisi rapiat 20k€. Vajaan kympin voisin kyllä ihan säästöistäkin ottaa ja maksaa koko paskan kerralla pois mutta tuo rahoitus on sen verran edullinen että pitää vähän miettiä. Ok no joku perus autopilotti siinä oletettavasti sitten on.
 
Liittynyt
29.03.2017
Viestejä
1 435
Alkuvuodesta tutun autokauppiaan kanssa juteltiin tesloista ja kerroin että voisin kakkosautoksi harkita tuollaista käytettyä kolmosta jos hyvään hintaan sellainen tulisi vastaan. Noh tänään hän sitten laittoi viestiä että heille on tulossa myyntiin M3 2021 SR+ "refresh", ajettu 70tkm, kahdet vanteet uusilla renkailla, midnight silver metallic -värillä sekä "täysin itsestään ajava tietokone" (mitä helvettiä se ikinä tarkoittaakaan). Hintaa minulle keksisi sen tasan 30k€ ja rahoituksessa todellinen vuosikorko 4,5%, jos sitä tarvitsisi. Nopeasti pitäisi kuulemma nyt toimia jos haluaa lyödä kiinni muuten menee "huomattavasti" kallimmalla myyntirivistöön. Nopeasti kun tuon nettiauton selasi läpi niin totesin tuon olevan ihan jopa kelpo diili.
Hyvä muistaa et pyyntihinta!=myyntihinta. Tuskin noita kukaan ostaa tinkimättä.
 
Toggle Sidebar

Statistiikka

Viestiketjut
240 215
Viestejä
4 194 778
Jäsenet
70 873
Uusin jäsen
Temmikael

Hinta.fi

Ylös Bottom