Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

Ottamatta kantaa hajonneen Teslan ikään, kilometreihin ja muihin ainoa pointti minkä takia pastesin uutisen on se että Tesla pyyhkii puolueettoman Kuluttajariitalautakunnan päätöksellä persettä.

Eli käytännössä mikä tahansa riita-asia Teslan kanssa niin jäät todennäköisesti aina toiseksi
Tämähän kertoo vain siitä että lain säätäjillä olisi hommia.
 
Kukaanhan ei ole oikeasti määritellyt mitä moottorin oikeasti tulisi kestää ja sehän riippuu paljon moottoristakin.
Kyllähän maailma on pullollaan luotettavuusdataa eri komponenteista. Lisäksi Teslalla on varmasti alati täydentyvä tilasto siitä, miten nämä heidän nimenomaiset komponentit kestävät. Ei ole mikään mahdoton tai edes hankala tehtävä arvioida kestikö osa edes sinnepäin sen mikä piti. Sähkömoottori ja 56 tkm, niin näkee perssilmälläkin, että kesto ei ole sitä mitä piti.
 

Ei kyllä vakuuta tuo FSD:n kyvykkyys. Sinällään voisi vielä sanoa, että peuran havaitseminen on hankalaa pimeällä (varsinkin ilman tutkaa/lidaria), mutta huolestuttaa tuossa on että auto ei reagoinut törmäykseen mitenkään vaan jatkoi vaan eteenpäin. Vastaava tapahtui Cruiselle ihmisen kanssa ja sen jälkeen olikin Cruisen ajot julkisilla teillä ajettu. Vaikuttaisi siltä että Teslassa ei ole mitään sensoria törmäyksien varalta?
 

Ei kyllä vakuuta tuo FSD:n kyvykkyys. Sinällään voisi vielä sanoa, että peuran havaitseminen on hankalaa pimeällä (varsinkin ilman tutkaa/lidaria), mutta huolestuttaa tuossa on että auto ei reagoinut törmäykseen mitenkään vaan jatkoi vaan eteenpäin. Vastaava tapahtui Cruiselle ihmisen kanssa ja sen jälkeen olikin Cruisen ajot julkisilla teillä ajettu. Vaikuttaisi siltä että Teslassa ei ole mitään sensoria törmäyksien varalta?
Ero cruise vs. tesla siinä, että cruise on oikeasti itseajava. Teslassa kuski on aina vastuussa. Ei toki oikeuta teslan huonoa toimivuutta mutta ei myöskään vapauta kuskia vastuusta.
 

huolestuttaa tuossa on että auto ei reagoinut törmäykseen mitenkään vaan jatkoi vaan eteenpäin. Vastaava tapahtui Cruiselle ihmisen kanssa ja sen jälkeen olikin Cruisen ajot julkisilla teillä ajettu. Vaikuttaisi siltä että Teslassa ei ole mitään sensoria törmäyksien varalta?
Harva muukaan auto tajuaa olleensa kolarissa mikäli hidastuvuus on ollut olematonta eikä mitään varsinaisesti mene rikki.
 
Toisaalta harva muu auto myy täysin itsestään ajavaa pakettia, jonka pian pitäisi toimia ilman ajajan valvontaa.
Tuossa tilanteessa pitäisi moittia myös kuskia. Kun otat fsd:n käyttöön hyväksyt sen, että olet vastuussa, seuraat tietä/liikennettä/... ja olet valmis ottamaan kontrollin autolta itselle. Toimiko kuski oikein jos ei a) huomannut elukkaa b) ei jarruttanut törmäyksen jälkeen?
Warning
Full Self-Driving (Supervised) is a hands-on feature that requires you to pay attention to the road at all times. Keep your hands on the steering wheel at all times, be mindful of road conditions and surrounding traffic, pay attention to pedestrians and cyclists, and always be prepared to take immediate action (especially around blind corners, crossing intersections, and in narrow driving situations). Failure to follow these instructions could cause damage, serious injury or death. It is your responsibility to familiarize yourself with the limitations of Full Self-Driving (Supervised) and the situations in which it may not work as expected. For more information, see Limitations and Warnings.
 
Tuossa tilanteessa pitäisi moittia myös kuskia. Kun otat fsd:n käyttöön hyväksyt sen, että olet vastuussa, seuraat tietä/liikennettä/... ja olet valmis ottamaan kontrollin autolta itselle. Toimiko kuski oikein jos ei a) huomannut elukkaa b) ei jarruttanut törmäyksen jälkeen?

Kuskin syytähän on kaikki lvl2 automaation toilailut. Enemmän mietityttää tuo FSD:n puutteet niin havaitsemisessa kuin törmäyksen jälkeisessä käytöksessä. Yliälykkäänä lvl2 automaatiolla ei noilla olekaan mitään väliä, kun aina voidaan vedota kuskin vastuuseen, mutta noita tarvitaan FSD unsupervised:ssa. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että tuo puoli on vielä todella puutteellinen niin edessä on vielä pitkä matka maaliin.
 
Kuskin syytähän on kaikki lvl2 automaation toilailut. Enemmän mietityttää tuo FSD:n puutteet niin havaitsemisessa kuin törmäyksen jälkeisessä käytöksessä. Yliälykkäänä lvl2 automaatiolla ei noilla olekaan mitään väliä, kun aina voidaan vedota kuskin vastuuseen, mutta noita tarvitaan FSD unsupervised:ssa. Tällä hetkellä näyttäisi siltä, että tuo puoli on vielä todella puutteellinen niin edessä on vielä pitkä matka maaliin.
Tuossa ei liene mitään uutta että homma on vielä puolivalmis ja tulee olemaan puolivalmis pitkään tai ehkä ei valmistus koskaan. Hämäsi kun aloitus oli cruiseen vertailua joka on ihan eri hässäkkä kuin tesla(oikeasti itseajava vs. ajoavustin missä kuski vastuussa).

Jossain kaukaisemmassa tulevaisuudessa kun itseajavat ovat todellisuutta niin tuskin silloinkaan tarkoittaa sitä, että onnettomuudet menee nollaan. Kunhan olisi onnettomuuksia itseajavilla vähemmän samoilla kilometreilla kuin ihmisillä.
 
Ero cruise vs. tesla siinä, että cruise on oikeasti itseajava. Teslassa kuski on aina vastuussa. Ei toki oikeuta teslan huonoa toimivuutta mutta ei myöskään vapauta kuskia vastuusta.
Juuri näin tällä hetkellä, mutta mietinkin tuon FSD:n kyvykkyyttä oikeasti itsestään ajavana (actual FSD :lol:). Nykyinen versio ei selkeästikään siihen kykene, mutta yllätys oli että auto ei tehnyt yhtään mitään kolarin tapahduttua. Tuota nykyversiota kun varmastikin käytetään actual FSD:n pohjana.
 
Sinänsä tuohan rikkoo EUn AEB sääntöjä (2024 eteenpäin) jos havainnointiin kykenevä ajoneuvo ei suorita törmäyksen vahinkojen vähentämiseen vaadittavia toimenpiteitä (yleisimmin automaattijarrutusta) ilman kuskin puuttumista tilanteeseen. Japanissa on ollut jo joitakin vuosia vastaava laki.

Olettaisin, että jenkeissä on myös jotain vastaavaa lainsäädäntöä tai vähintään tulossa.

Itsestään ajaminen on sitten asia erikseen, mutta on FSD, actual FSD tai mitä ikinä niin ei sillä pitäisi olla vaikutusta automaattijarrutukseen, joka pitää tapahtua vaikka kuski nukkuisi.
 
Onko kukaan ajanut vakkarilla lähiaikoina kehä I:sta itiksestä länteen? Joutui ottamaan vakkarin (ei autopilot) pois päältä kun auto alkoi useasti äkillisesti tiputtamaan nopeutta. Vakkarin nopeus tippui valitusta 90:stä aina 50 tai 60:Iin. Neljännen pudotuksen jälkeen lopetin vakkarin käytön. Ei tule kyllä tuota useasti ajettua, mutta kyllä aikaisemmin on toiminut normaalisti.
 
Onko kukaan ajanut vakkarilla lähiaikoina kehä I:sta itiksestä länteen? Joutui ottamaan vakkarin (ei autopilot) pois päältä kun auto alkoi useasti äkillisesti tiputtamaan nopeutta. Vakkarin nopeus tippui valitusta 90:stä aina 50 tai 60:Iin. Neljännen pudotuksen jälkeen lopetin vakkarin käytön. Ei tule kyllä tuota useasti ajettua, mutta kyllä aikaisemmin on toiminut normaalisti.
Ei oo ainakaan itään päin toiminu ikinä normaalisti. Kaikilla entisillä ja nykyisillä tietyöosuuksilla karttadatan nopeusrajoitukset ihan päin helvettiä. Kesällä tuli joku karttapäivitys, joka yhden testin otoksella oli parantanut asiaa vähän, mutta ei kokonaan.

En tiedä onko sittemmin tapahtunut jotain kun en aja tuossa koskaan vakkarilla vaikka toimisikin, koska se adaptiivinen on ruuhkassa ajaessa pelkkää vammaa ja autoa kiilaa eteen jatkuvalla syötöllä.
 
Itsellä 180 000 ajetusta Skodasta hajosi aikoinaan moottori, eikä tässä myyjä/maahantuoja tullut yhtään vastaan, vaikka odotettu käyttöikä moottorille on tätä enemmän.
Oliko uutena ostettu vai käytettynä? Maahantuojat eivät ole kovin kiinnostuneita korvaamaan muiden yritysten vastuulla olevia korvauksia, vaikka kuluttajille se olisi mukavaa. Vaikka moottori hajoaisi 3v päästä ja takuu ollut 2v niin saattaa saada vain lämmintä kättä maahantuojalta.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
257 417
Viestejä
4 477 645
Jäsenet
73 922
Uusin jäsen
Superlurppa_H

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom