Tesla S,3,X,Y, Roadster ja Cybertruck yleistä

eikös tuon voi itse valita missä vaihdetaan? Kyllähän se onnistuu muualla kuin Teslalla, mutta itse ajattelin yrittää sinne saada jotta saa "alkuperäisen" lasin missä pieni T logo.. Kävin paikkauttamassa 3 iskemää ja tietenkin yksi niistä halkesi näkökenttään paikatessa. Ehkä oli katala juoni myydä lasin vaihto mutta sinne en ole viemässä. Eka kerta 25 vuoden autoilu uran aikana, että lasin paikkauksen yhteydessä hajoaa lasi..
Toi lasin paikkaus on kyl aina vähän arpapeliä. itellä meni kerran tuulilasi vaithoon kun paikkaus epäonnistu ja tuli hlakeama. ei se auta kuin vaihtaa. mut toi T-logo on kyl ihn kiva yksityiskohta, ite tykkään et on alkuperäinen osa.
 
Onko täällä kokemuksia Model 3:n tuulilasin vaihdosta? Onnistuuko ihan vakuutusyhtiön kumppanikorjaamoilla (Carglass, InCar, Autoklinikka) vai pitääkö tehdä vakuutusyhtiölle pyyntö, että vaihdetaan lasi Teslalla
Tesla ei vaihda laseja itse vaan Autoklinikka on heidän virallinen korjaaja.
Voit viedä mille vain ja pyytää alkuperäistä lasia, jos et saa vaihdat firmaa.

Teslalta saa vain nykyään sitä uutta tuulilasia, mikä ei ole paras vanhojen mallien kanssa. Tässä on ne kolme "soikiota" lämmitysalueelle.
 
Tesla ei vaihda laseja itse vaan Autoklinikka on heidän virallinen korjaaja.
Voit viedä mille vain ja pyytää alkuperäistä lasia, jos et saa vaihdat firmaa.

Teslalta saa vain nykyään sitä uutta tuulilasia, mikä ei ole paras vanhojen mallien kanssa. Tässä on ne kolme "soikiota" lämmitysalueelle.
Juuri tällaista infoa hainkin, kiitos. Tuo autoklinikka olikin Fennian yhteistyökumppani niin vien sinne. Toivottavasti putsaavat kamerat samalla
 
Tesla ei vaihda laseja itse vaan Autoklinikka on heidän virallinen korjaaja.
Voit viedä mille vain ja pyytää alkuperäistä lasia, jos et saa vaihdat firmaa.

Teslalta saa vain nykyään sitä uutta tuulilasia, mikä ei ole paras vanhojen mallien kanssa. Tässä on ne kolme "soikiota" lämmitysalueelle.
eli tämän perusteella ei kannata hakea alkuperäistä lasia vaan tarviketta? Saako näihin muuten sellasia missä tummennettu yläosa (pl. kameran kohta tietty)?
 
eli tämän perusteella ei kannata hakea alkuperäistä lasia vaan tarviketta? Saako näihin muuten sellasia missä tummennettu yläosa (pl. kameran kohta tietty)?
Tummennuksia en ole kysynyt eli voi saada tai voi olla saamatta.
Ainakin ne poikittaiset lämmitysvastukset ovat toimineet parhaiten näiden HW3 kanssa kun lämmittävät enemmän. Itselläni oli uusi lasi missä soikiot yhden talven ja oli jatkuvasti huurussa.
Autoklinikalla vaihdoin ekan ja tuli uusilla vastuksilla ja Carglassissa sitten toisen. Jostain vielä saivat ihan aidonkin lasin vanhoilla vastuksilla. Sen kanssa ei ongelmaa esiintynyt.
 
Tummennuksia en ole kysynyt eli voi saada tai voi olla saamatta.
Ainakin ne poikittaiset lämmitysvastukset ovat toimineet parhaiten näiden HW3 kanssa kun lämmittävät enemmän. Itselläni oli uusi lasi missä soikiot yhden talven ja oli jatkuvasti huurussa.
Autoklinikalla vaihdoin ekan ja tuli uusilla vastuksilla ja Carglassissa sitten toisen. Jostain vielä saivat ihan aidonkin lasin vanhoilla vastuksilla. Sen kanssa ei ongelmaa esiintynyt.
Facebookki höpinöiden mukaan vanhanmallisilla, vaakavastuksilla olevaa lasia saa taas, mutta vain niihin missä ei ole sitä pyyhkijöiden lämmitystoimintoa. 2022 tuli Model 3:seen se, voi tarkistaa ilmastoinnin valikosta onko nappia pyyhkijöiden lämmitykselle.

HW4 vehkeissä on kamerakopassa pieni flekti, jonka takia niissä ei kamerat huurru samoilla vastuksilla.
 
Onko täällä kokemuksia Model 3:n tuulilasin vaihdosta? Onnistuuko ihan vakuutusyhtiön kumppanikorjaamoilla (Carglass, InCar, Autoklinikka) vai pitääkö tehdä vakuutusyhtiölle pyyntö, että vaihdetaan lasi Teslalla
Ite vein tossa viime kuussa vakuutusyhtiön (IF) hyväksymälle korjaamolle, eikä tarvinnu ite ilmoitella mitään vakuutusyhtiöön. Yllätykseks sai vielä ns vanhan lasin, jossa poikittaiset vastuslangat.
 
Facebookki höpinöiden mukaan vanhanmallisilla, vaakavastuksilla olevaa lasia saa taas, mutta vain niihin missä ei ole sitä pyyhkijöiden lämmitystoimintoa. 2022 tuli Model 3:seen se, voi tarkistaa ilmastoinnin valikosta onko nappia pyyhkijöiden lämmitykselle.

HW4 vehkeissä on kamerakopassa pieni flekti, jonka takia niissä ei kamerat huurru samoilla vastuksilla.
Olisiko sitten lisätty tuuletin näihin uudempiin HW3:n? Kuitenkin Teslan mukaan huurtuminen oli normaalia jolle ei voi tehdä mitään. Nyt kuitenkin taas saa vanhoilla vastuksilla lasia.
 
eikös tuon voi itse valita missä vaihdetaan? Kyllähän se onnistuu muualla kuin Teslalla, mutta itse ajattelin yrittää sinne saada jotta saa "alkuperäisen" lasin missä pieni T logo.. Kävin paikkauttamassa 3 iskemää ja tietenkin yksi niistä halkesi näkökenttään paikatessa. Ehkä oli katala juoni myydä lasin vaihto mutta sinne en ole viemässä. Eka kerta 25 vuoden autoilu uran aikana, että lasin paikkauksen yhteydessä hajoaa lasi..
Ihan mielenkiinnosta, missä käytit paikkauttamassa? Carglass taitaa olla ainoa joka tällaisesta varoittaa, mietin onko heillä joku metodi käytössä missä näin voi helpommin käydä kun en ole kuullut muiden firmojen tällaisesta varoittelevan.
 
Ihan mielenkiinnosta, missä käytit paikkauttamassa? Carglass taitaa olla ainoa joka tällaisesta varoittaa, mietin onko heillä joku metodi käytössä missä näin voi helpommin käydä kun en ole kuullut muiden firmojen tällaisesta varoittelevan.
Aina siinä se on kaikilla riski, sen isompi mitä lähemmäs reunaa mennään. Lasin musta reuna-alue on ainakin sellainen, että joku (Carglass) voi kieltäytyä kokeilemasta korjausta. Härskin lasipora ky kyllä tekee niitäkin. Jos kaikki osumat ovat tulleet aiemmin keskelle "otsaa", niin moisesta ei välttämättä ole mainittu. Itsellä ei ainakaan ole tiedossa muuta menetelmää kuin poralla pieni reikä, liimat sisään ja kovetus feat. lasin pinnan tasaus ylimääräiset kaapimalla. Joka automallissa on tietty omanlaisensa lasi, että sekin voi laukaista korjaajan "halkeamisvaara" kommentin.
 
Omasta Model 3:sta paikattiin viime viikolla just mustan reuna-alueen rajalla hitusen yli 2€ kolikon kokoinen kiveniskemä saatesanoilla: voi haljeta korjauksessa, mutta jos haluat niin kokeillaan. Ei haljennut ja ihan siisti paikkaus tuli. Paikkana Autoklinikka Vetokuja. Seuraillaan kestääkö vai halkeeko lämpimien kelien myötä.
 
Vaihdoin vanhan kotteron 2021 model yyhyn. Eka sähköauto siis.

Ompas mukava vekotin ajella 👍😀

Ainua ärsyttävä seikka on narina joka kuuluu aurinkolippojen alueelta montuissa ja kallistuksissa kun keli on lämmennyt. Pitää tutkia mikä prkl siellä narskuttaa
 
Tänään tuli tunnin verran ajeltua uudella M3 Performancella, kun vein 23v. Toyotan takaisinkutsuhuoltoon vastapäiseen autoliikkeeseen. Täytyy kyllä sanoa että on kyllä joka aspektilta piirun verran parempi ja mukavampi kuin vanha -21 RWD, mutta vähän turhan paljon samaa että saisi oikeesti päivittämään. Itse kaipaisin muita värejä sisustaan kuin mustan ja valkoisen.

Ai niin, myyjä sanoi että käytetyt tekee nyt hyvin kauppansa, heiltäkin oli kuulemma joku jobbari käynyt käytetyn Y:n hakemassa ja pistänyt monta tonnia kallimmalla myyntiin.
 
Viimeksi muokattu:
Vaihdoin vanhan kotteron 2021 model yyhyn. Eka sähköauto siis.

Ompas mukava vekotin ajella 👍😀

Ainua ärsyttävä seikka on narina joka kuuluu aurinkolippojen alueelta montuissa ja kallistuksissa kun keli on lämmennyt. Pitää tutkia mikä prkl siellä narskuttaa
Itselläni joskus se tuulilasi kamerakoppa tms siinä peilin takana narissut. Loppuu kun vähän painaa sormilla sitä.

Lisäksi välillä näytön alta kuuluu ihmeellistä "kilinää" sekin loppuu kun painaa siinä näytön alla piilossa olevaa muovia. Joku ritilämäinen pinta siinä. Joskus kun muistaa niin täytyy tutkia miten sen saa irti ja katsoa mikä siellä helisee. On vaan niin harvoin ja loppuu kun siihen muoviin koskee etten ikinä muista.
 
Osaako kukaan sanoa mikähän tossa fsd oston kanssa voi mennä vihkoon? Jostain syystä ei sama maksutapa mene läpi, jolla premium connectivity menee... Kortin turvarajat tuli kanssa katsottua kuntoon, joten ei siitä pitäisi olla kiinni.

toimi, nyt 48h aikaa vielä perua tilaus. :lol:
 
Viimeksi muokattu:
Alkanut miettimään Y:tä mahdollisena seuraavana autona. About 35k hintaan niin mitä kannattaa ottaa huomioon eri malleissa? Onko jotain lisävarusteita mitä ilman ei tule toimeen? Onko 23 ja 24 malleilla mitään oleellista eroa? Ilmeisesti tuo ajotietokone on päivittynyt ja kamerat
 
Alkanut miettimään Y:tä mahdollisena seuraavana autona. About 35k hintaan niin mitä kannattaa ottaa huomioon eri malleissa? Onko jotain lisävarusteita mitä ilman ei tule toimeen? Onko 23 ja 24 malleilla mitään oleellista eroa? Ilmeisesti tuo ajotietokone on päivittynyt ja kamerat
Pientä eroa on ainakin Kiinassa valmistetun ja Berliinin tehtaalla tehdyn välillä sisustuksessa. Cherry redit ovat muistaakseni valmistettu Saksassa, samoin ilmeisesti myös Quicksilverit, eli ainakaan vuonna 2023 niitä ei tehty Kiinassa.

edit: Tässä vielä video eroista
Tämän sisällön näkemiseksi tarvitsemme suostumuksesi kolmannen osapuolen evästeiden hyväksymiseen.
Lisätietoja löydät evästesivultamme.

Linkki: https://youtu.be/z05uvH1_iWA?si=E0IiI6yEeY8KyttS
 
Liettuassa hyväksytty FSD käyttöön ja on päivittymässä autoihin.


Belgia ja Kreikka mahdollisesti seuraavaksi pian.
 
Liettuassa hyväksytty FSD käyttöön ja on päivittymässä autoihin.


Belgia ja Kreikka mahdollisesti seuraavaksi pian.
Suomessa haetaan varmaan jotain poikkeuslupaa eu:lta ettei vaan tarvitse hyväksyä tätä eikä mitään muutakaan uutta ikinä.
 
Suomessa haetaan varmaan jotain poikkeuslupaa eu:lta ettei vaan tarvitse hyväksyä tätä eikä mitään muutakaan uutta ikinä.
Tesla itse rakensi tämän tiensä kun lähtivät sen direktiivin kautta hakemaan hyväksyntää. Suomessakin on jo vastattu että eivät lähde erikseen prosessoimaan tätä vaan seuraavat EUta. Mikä tarkoittaa, että kun nyt oli tämä ensimmäinen kokous missä tätä käytiin läpi niin mahdollisesti ensi kerralla voi olla äänestys kesällä tai loppusyksystä.

Sitten jos äänestys ei mene läpi saavat maat päättää mitä tekevät.

En näe että Suomi tässä sen enempää kitsailee kuin muutkaan. Kukaan ei tiedä mitä kulissien takana tapahtuu ja eikä moni edes tiennyt että Liettuassa tapahtuu jotain. Veikattiin vain Belgiaa seuraavaksi.

Lisäksi on annettu ymmärtää että Alankomaiden jälkeen Tesla ottanut yksitellen yhteyttä eri maiden viranomaisiin ja pyytänyt käsittelemään maakohtaisesti asian nopeammin. Voihan tuosta toki virkahenkilö herneen vetää nenään.
 
Viimeksi muokattu:
Tuos oliskin aika peliveto jos X-penalla olis EU hyväksyntä vetämässä ja saisivat sen ennenkuin Tesla ehtii haeskeleen Euroopaa läpi poikkeuksin valtio kerrallaan.
 
Alkanut miettimään Y:tä mahdollisena seuraavana autona. About 35k hintaan niin mitä kannattaa ottaa huomioon eri malleissa? Onko jotain lisävarusteita mitä ilman ei tule toimeen? Onko 23 ja 24 malleilla mitään oleellista eroa? Ilmeisesti tuo ajotietokone on päivittynyt ja kamerat
Ei välttämättä itsestään selvää: Suomeen tilatuissa koukku on ollut ilmeisesti aina vakiona, mutta Euroopassa tilanne vaihtelee. Että jos himottaa vedellä muulia, kannattaa olla tarkkana. Edullista pyyntiä voi siis selittää puuttuva koukku ja/tai talvirenkaat... tai yhdet vanteet. Juujuu, kyllä on kahdet renkaat meillä kaikissa, tuu kattomaan.

Y:n kanssa ei muuten ilmeisesti ole esteitä koukun jälkiasennuksen kanssa, 3:n tilanne vaihtelee. Tämä automyyjän suusta, vaikutti tolkun ihmiseltä.

OT: Nettiauton hakutoiminnon lisäksi nyt ärsyttää ammattilaiset(?) jotka klikkailevat ilmoituksiin varmuuden vuoksi varusteita, kuten esim. kattoluukun, kun ”niissä on kaikissa panoraama”. Kuitenkin nettiautossa on ihan erikseen valittavissa ”lasikatto” ja ”kattoluukku”. Sivusto väittää löytävänsä tänään 351 kpl model Y:tä, 315 kpl Y:tä lasikatolla, kattoluukulla 100, ja bonuksena 87 joissa molemmat. ???
 
Vois laittaa liikennelatausketjuunkin, mutta Supereiden hintoja laskettu ja jossain paikoissa tullut yöhinnoittelu käyttöön, oli Suomen halvinta suurtehoyölatausta kun äkkiä vilasin tiedotetta.
 
Osaako kukaan sanoa mikähän tossa fsd oston kanssa voi mennä vihkoon? Jostain syystä ei sama maksutapa mene läpi, jolla premium connectivity menee... Kortin turvarajat tuli kanssa katsottua kuntoon, joten ei siitä pitäisi olla kiinni.

toimi, nyt 48h aikaa vielä perua tilaus. :lol:
Sitten vaan matka Hollantiin tai Liettuaan. Toivottavasti HW3 autoihin tulee se FSD-mini vielä vuoden loppuun, kuten lupailtu ja Traficom ei pääse sotkemaan tätäkin iloa löytämällä jonkin erityispiirteen Suomen tiestöstä tai olosuhteista, miksei meillä voida kuitenkaan.
 
Muut hakee toiseen suuntaan lupaa, Traficom jo varautuu estämään FSD-projektin :). Iltalehdessa Traficom pohti miten järjestelmä mahtaa osata ajaa, kun kaistaviivoja ei ole näkyvissä tai sataa lunta.
Mitä nyt selität? Mistä olet saanut tiedon, että Traficom varautuu estämään?
Sitten vaan matka Hollantiin tai Liettuaan. Toivottavasti HW3 autoihin tulee se FSD-mini vielä vuoden loppuun, kuten lupailtu ja Traficom ei pääse sotkemaan tätäkin iloa löytämällä jonkin erityispiirteen Suomen tiestöstä tai olosuhteista, miksei meillä voida kuitenkaan.
Vaikka ajat näihin maihin, ei se aktivoi sinulle FSD:ta koska perustuu auton maakoodiin.

Lainatakseni edellistä kirjoitustani.
Tesla itse rakensi tämän tiensä kun lähtivät sen direktiivin kautta hakemaan hyväksyntää. Suomessakin on jo vastattu että eivät lähde erikseen prosessoimaan tätä vaan seuraavat EUta. Mikä tarkoittaa, että kun nyt oli tämä ensimmäinen kokous missä tätä käytiin läpi niin mahdollisesti ensi kerralla voi olla äänestys kesällä tai loppusyksystä.

Sitten jos äänestys ei mene läpi saavat maat päättää mitä tekevät.

En näe että Suomi tässä sen enempää kitsailee kuin muutkaan. Kukaan ei tiedä mitä kulissien takana tapahtuu ja eikä moni edes tiennyt että Liettuassa tapahtuu jotain. Veikattiin vain Belgiaa seuraavaksi.

Lisäksi on annettu ymmärtää että Alankomaiden jälkeen Tesla ottanut yksitellen yhteyttä eri maiden viranomaisiin ja pyytänyt käsittelemään maakohtaisesti asian nopeammin. Voihan tuosta toki virkahenkilö herneen vetää nenään.
 
Suomessakin nyt 99e/kk FSD.

Screenshot_20260522_161556_Tesla.jpg
 
Suomessakin nyt 99e/kk FSD.

Screenshot_20260522_161556_Tesla.jpg
ei taida olla ihan sama juttu. Tämä lienee kuitenkin sama mistä aiemmin sai maksaa 7500€ lisävarusteena. Ehkä harmittaisi jos tuon olisi maksanut, toisaalta nostaahan se auton arvoa JOS se varuste säilyy seuraavalle omistajalle.
 
Nyt on päivän verran ollut perheessä Tesla. Ostettiin korkotarjouksesta Model 3 Standard.

Jotkin asiat oli sellasia wow, ompas hienoa (kuten lataamisen nopeus ja helppous, sekä pitkä kantama joka myös tuntui pitävän tosi hyvin). Ja muutenkin kaikki tuntui ihan ok laatuiselta vaikka on karvalakkimalli.

Jotkin asiat oli sitten taas että, mitä vittua voiko tämä olla näin typerää (kuten pyyhkimien automatiikan totaalinen surkeus suoraan 90-luvulta, vaikka niistä on varoteltu niin ei siihen osannut suhtautua ekalla kerralla. Toinen iso ihmetyksen aihe oli hölmö navigaattori joka ei osannut suomea. Tarjosi hyvää viihdettä kotimatkalla Teslaa hakiessa, kun jenkkiläinen nagikaattori puhui sekavia, koska ei osaa lausua suomenkielisiä nimiä. Luulisi Teslan hanskaavan tuollaiset softajutut kuten navigoinnin ja pyyhkimet, jossain TomTomissa ollut jo 30v suomenkielinen oikein lausuva navigointi :D

Ajometeli valitettavasti oli niin kova kuin on varoteltu, mutta sen ymmärtää kun kyseessä oli kaikista halvin karvalakkimalli, eikä se varmaan arjessa meidän arjessa haittaa yhtään.

Kaiken kaikkiaan todella positiivinen ensikokemus, varsinkin matkanteko oli sujuvampaa kuin edellisellä autolla joka kulutti maantiellä paljon enemmän sähköä ja lataaminenkin oli hidasta. Ja kiihtyvyys oli kyllä varmaan parempi kuin mitä sen piti olla, yllättävän pirteä karvalakkimalliksi. :)
 
Yksi kysymys kyllä heräsi. Teslan oma äppi oli hiukan rajoittunut, ja lyhyen Googlettelun perusteella siihen on kolmannen osapuolen softia jotka paikkailee Teslan puutteita, mutta mikä kannattaisi hankkia ja onko ilmaisia hyviä?

Näin nörttinä ehkä eniten kiinnostaa varsinkin autoon ja ajamiseen liittyvä data ja olen tottunut sitä puhelimesta seuraamaan, eli paljonko meni sähköä mihinkin (ajo, akku, lämmitys, regen jne) ja paljonko tuli ajettua milloinkin ja muut sellaiset tilastotiedot siitä omasta ajelusta.

Ja varsinkin nyt kun tämä on perheen eka Tesla niin voisi vertailla edelliseen autoon noita tietoja. Maantiellä Tesla voittaa varmuudella, mutta onko kaupunkiajo meidän profiilillä suhteessä yhtä hyvää olisi kiva tietää.

Edit: Perjantain latausinnostus päättyi tänään ja vaihtui epäuskoiseen vitutukseen, ladattiin autoa ABC:lla ja olipahan paska kokemus Teslan lataaminen. Ilmseisesti Teslan akku ei ota "viileänä" vastaan sähköä kovinkaan hyvin eikä Tesla saanut akkua latauksenkaan aikana lämpöiseksi(?) kun kituutti 50kW teholla. Mitähän vittua sitä tässä nyt sitten tekisi, google ehdotti navigoimaan johonkin laturille, mutta en tiedä miten Teslan saa tunnistamaan latureita kun nyt oli vain Teslan omia latureita kartalla.
 
Viimeksi muokattu:
Teslamatella saa kyllä mukavasti tietoa autosta ulos ja tarvittaessa voi tehdä omiakin statistiikkoja Teslamaten keräämästä datasta, jos kiinnostusta riittää. Ohessa oma ite tehty Teslamaten Grafana dashboardi, jonka tein kun haluamani kaltaisia graafeja ei ollut Teslamaten perustilastoissa. Lisäksi on toki katsottavissa kaikki Teslamaten oletuksena tarjoamat tilastot, joita on monenmoisia.

teslamate.jpg
 
Olen nyt Googletellut enkä keksi miten Teslan saa havaitsemaan normaalit laturit, jotta niille voi navigoida jotta sen saa lämmittämään akkua?

Autossa sekä sovelluksessa on vain kourallinen latureita ja ne on kaikki Teslan omia latureita, eli kaikki normaalit laturit puuttuu eli joku asetus on nyt vitullaan eikä autoa voi kunnolla ladata sen takia. Tänään oli 16 astetta lämmintä ja silti vain 50kW latausteho.
 
Olen nyt Googletellut enkä keksi miten Teslan saa havaitsemaan laturit, että sen saa lämmittämään akkua?

Autossa sekä sovelluksessa on vain kourallinen latureita ja ne on kaikki Teslan omia latureita, eli kaikki normaalit laturit puuttuu eli joku asetus on nyt vitullaan eikä autoa voi ladata sen takia.
Sieltä pitää täppää, että näyttää kolmannen osapuolen laturit ja lämmittää vain pikalatureille.
Ainakin appissa tuo asetus nollaantuu, niin pitää muistaa aina laittaa. Autossa ei kaiketi.
 
Jep tuolla näytä kolmannen osapuolten laturit auttaa kohtuuhyvin. Välillä noita on aika vaikea kuitenkin löytää haulla.

Ja ainoa mahdollisuus navigoida ja etsiä tasan seuraavalle laturille. Muuten Tesla haluaa matkalla väkisin omille latureilleen. Paras että esim lataan jo Kajaanin Ionityllä, nakuttelen naviin seuraavan stopin Matkukselle niin auto haluaisi siirtyä Kajaanin superille lataamaan Ionityltä. Tuo sama tapahtuu jopa niin, että auto haluaisi tehdä turhan 20km lenkin väärään suuntaan kun ei ymmärrä, että hei tässähän juuri jo ladataan.
 
Edit: Perjantain latausinnostus päättyi tänään ja vaihtui epäuskoiseen vitutukseen, ladattiin autoa ABC:lla ja olipahan paska kokemus Teslan lataaminen. Ilmseisesti Teslan akku ei ota "viileänä" vastaan sähköä kovinkaan hyvin eikä Tesla saanut akkua latauksenkaan aikana lämpöiseksi(?) kun kituutti 50kW teholla. Mitähän vittua sitä tässä nyt sitten tekisi, google ehdotti navigoimaan johonkin laturille, mutta en tiedä miten Teslan saa tunnistamaan latureita kun nyt oli vain Teslan omia latureita kartalla.
Oletko varma, että latauskenttä ei rajoittunut? Oliko paljon muita autoja lataamassa? Noita heikkoja ABC kenttiä yhä kuitenkin on, vaikka tilanne lienee parantunut merkittävästi viime vuosien aikana.

Jos lataushommia ei muuten saa toimimaan, niin yksi vaihtoehto on asentaa Enhance/S3XY Commander, jonka kautta voi manuaalisesti lämmittää akkua. Siinä on muitakin hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten pyyhkijöiden pitäminen off-asennossa ja ylinopeusvaroituksen hiljentäminen pysyvästi.
 
Oletko varma, että latauskenttä ei rajoittunut? Oliko paljon muita autoja lataamassa? Noita heikkoja ABC kenttiä yhä kuitenkin on, vaikka tilanne lienee parantunut merkittävästi viime vuosien aikana.

Jos lataushommia ei muuten saa toimimaan, niin yksi vaihtoehto on asentaa Enhance/S3XY Commander, jonka kautta voi manuaalisesti lämmittää akkua. Siinä on muitakin hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten pyyhkijöiden pitäminen off-asennossa ja ylinopeusvaroituksen hiljentäminen pysyvästi.
LFP akku ei kylmänä paljoa lataa.
 
Olen nyt Googletellut enkä keksi miten Teslan saa havaitsemaan normaalit laturit, jotta niille voi navigoida jotta sen saa lämmittämään akkua?

Autossa sekä sovelluksessa on vain kourallinen latureita ja ne on kaikki Teslan omia latureita, eli kaikki normaalit laturit puuttuu eli joku asetus on nyt vitullaan eikä autoa voi kunnolla ladata sen takia. Tänään oli 16 astetta lämmintä ja silti vain 50kW latausteho.
Teslan navissa on ihan hyvin latureita, osa niistä on niin sanotusti Google Mapsin POI pisteinä vain, eli löytyy kun zoomailet karttaa riittävän lähelle.
 
Vois laittaa liikennelatausketjuunkin, mutta Supereiden hintoja laskettu ja jossain paikoissa tullut yöhinnoittelu käyttöön, oli Suomen halvinta suurtehoyölatausta kun äkkiä vilasin tiedotetta.
Aika paljon laturikohtaisia eroja näyttää olevan. Akaa 0,15e/kWh, Tampere 0,22e/kWh ja Forssa 0,31e/kWh. Ainakin Tampere näytti olevan kello 9 asti.
Nyt on päivän verran ollut perheessä Tesla. Ostettiin korkotarjouksesta Model 3 Standard.

Jotkin asiat oli sitten taas että, mitä vittua voiko tämä olla näin typerää (kuten pyyhkimien automatiikan totaalinen surkeus suoraan 90-luvulta, vaikka niistä on varoteltu niin ei siihen osannut suhtautua ekalla kerralla.
Ihan mielenkiintoista että sait yhdessä päivässä tälläisen kokemuksen. Itsellä ei ole ollut valittamista moneen kuukauteen, syksyllä ja talvella sai kyllä lähes joka siirtymällä käydä tökkäämässä pyyhkijät pois päältä kun alkoivat pyyhkimään kirkasta ja kuivaa lasia. Nyt ei ole ollut tarvetta edes pahamaineisella tihkusateella. Softaan taisi tulla joku muutos tämän vuoden puolella, mutta kait uudessa autossa uusin softa on?
 
Teslan navissa on ihan hyvin latureita, osa niistä on niin sanotusti Google Mapsin POI pisteinä vain, eli löytyy kun zoomailet karttaa riittävän lähelle.
häh. Eivätkö näy normaalissa ajossa/käytössä ilman zoomailua ? Kai se nyt kuitenkin osaa suunnitella latauksia muihinkin kuin teslan omiin latureihin ?
 
häh. Eivätkö näy normaalissa ajossa/käytössä ilman zoomailua ? Kai se nyt kuitenkin osaa suunnitella latauksia muihinkin kuin teslan omiin latureihin ?
Jotkut laturit ei löydy haulla tai latauskuvakkeen takaa, vaan pitää kaivaa esiin zoomaamalla näyttöä (välillä ihan "loppuun asti") ja valitsemalla POI-piste näytöltä. Eikä Tesla osaa automaattisesti reitittää matkaa kuin Teslan omien latureiden kautta.
 
Jotkut laturit ei löydy haulla tai latauskuvakkeen takaa, vaan pitää kaivaa esiin zoomaamalla näyttöä (välillä ihan "loppuun asti") ja valitsemalla POI-piste näytöltä. Eikä Tesla osaa automaattisesti reitittää matkaa kuin Teslan omien latureiden kautta.

Eikös tossa mene koko homma hieman pöpelikköön jos auto ei osaa hyödyntää koko latausverkostoa reittisuunnittelussa ?
Kai tuossa on taas joku hieno pisnesidea taustalla, että pitää suosia omaa latausinfraa.
Mutta onhan tuo aika paska systeemi jos tollai todellakin. Ilmeisesti manuaalisesti näptäten sen saa kuitenkin toimimaan ?

Miten noi "POI asemat" , ei se varmaan sitten tiedä niiden lataustehoja tai käyttöasteitakaan ?

Onhan tämä yllättävää taas kulla, että tälläinen älyttömyys on sinne jätetty.
 
Tuossa näkyy varmaan se kuvio miten aikansa oli edelläkävijä ja sitten jäi kelkasta. Noi muidenkin operaattoreiden latausasemien tiedot saisi varmasti näppärästi Teslaankin mut mikälie syynä.
 
Koska oma latausverkko on Teslan maailmanlaajuinen tukijalka ja miljoonat autot käyttää pääsääntöisesti niitä sen vaivattomuuden takia, useimmat ihmiset vaan ajaa. Eivät ole niin turhan tarkkoja optimoimaan.
 
Teslan reititys ei ole enää kärkeä, vaikka ennustaminen toimii tosi hyvin ja niillä supereilla voi ajella jopa suomessa melko huoletta sikin sokin. Muissa maissa supereita 50-100 km välein, jolloin homma toimii vielä paremmin. Tesla on kyllä yhä auto, jonka voi antaa 80 vuotiaalle mummolle ja jos hän osaa lukea, niin hän pääsee minne vain navin avulla. Auto kertoo mitä tehdä.

Supereissa parasta on latauksen startti silmänräpäyksessä, siihen ei taida pystyä mikään muu kuin kiinteästi saman yrityksen kaksi järjestelmää. Samoin ramppi ylös käy nopeaan.

Naviin on helppo oma haluttu laturi lähettää, kun sen valikoi latauskartta.fi puhelimella ja lähettää osoitteena suoraan matkapuhelimella auton naviin. Itse olen laittanut vakiolaturit suosikeiksi, jolloin ne saa nopeasti naviin.
 
Olen nyt Googletellut enkä keksi miten Teslan saa havaitsemaan normaalit laturit, jotta niille voi navigoida jotta sen saa lämmittämään akkua?

Autossa sekä sovelluksessa on vain kourallinen latureita ja ne on kaikki Teslan omia latureita, eli kaikki normaalit laturit puuttuu eli joku asetus on nyt vitullaan eikä autoa voi kunnolla ladata sen takia. Tänään oli 16 astetta lämmintä ja silti vain 50kW latausteho.
Kantsii laittaa auton selaimeen latauskartta.fi ja/tai puhelimesta lähettää suoraan 3-osapuolen laturin osoite Teslaan. Lämmittää nykyisin akun kaikille googlen maps-sovellukseen laturiksi rekatuille kohteille, ei vain salamalatureille. Omat suosikkilaturit suosikkeihin. Teslan navissa taitaa näkyä nykyisin ABC, K-lataus, Helen, Recarghed.

Ja muista, että LFP-akku vaatii talvella 1-2 h grillauksen laturille. Mieluiten esilämmität kovalla pakkasella jo parkissa akun. Pakkasella auton tekniikka taas kyllä myös palkitsee, kun akusta otetaan useampi kilowatti lämpöä takas kabiiniin.

Kerroit rengasmelusta, onko standard-mallissa foamirenkaat? En huomannut itse rengasmelussa kovin merkillistä eroa vaikka CLA Mersuun.
 
vedin peräkärryä missä ei valot ihan toimineet oikein ja auto herjasi vilkun toimimattomuutta ja punaista perävaunu kuvaa. Kärryn irroitettua vilkku edelleen herjaa eikä punainen kärryvalo lähde pois. Voiko tuollainen valovikainen kärry aiheuttaa vahinkoa autolle vai pitääkö tehdä joku resetti?
 
vedin peräkärryä missä ei valot ihan toimineet oikein ja auto herjasi vilkun toimimattomuutta ja punaista perävaunu kuvaa. Kärryn irroitettua vilkku edelleen herjaa eikä punainen kärryvalo lähde pois. Voiko tuollainen valovikainen kärry aiheuttaa vahinkoa autolle vai pitääkö tehdä joku resetti?
Vetotila pitää ottaa erikseen asetuksista pois.
 
Oletko varma, että latauskenttä ei rajoittunut? Oliko paljon muita autoja lataamassa? Noita heikkoja ABC kenttiä yhä kuitenkin on, vaikka tilanne lienee parantunut merkittävästi viime vuosien aikana.

Jos lataushommia ei muuten saa toimimaan, niin yksi vaihtoehto on asentaa Enhance/S3XY Commander, jonka kautta voi manuaalisesti lämmittää akkua. Siinä on muitakin hyödyllisiä ominaisuuksia, kuten pyyhkijöiden pitäminen off-asennossa ja ylinopeusvaroituksen hiljentäminen pysyvästi.

Juu auto rajoitti. Ja kenttäkin oli lähes tyhjä, vain pari autoa. Mutta siis Kempowerikin ilmoitti, että auto rajoitti. Ilmeisesti noi LFP akut ei kestä ollenkaan viileää (joka oli hiukan yllätys jos ollaan ihan rehellisiä, vaikka sähköautot onkin tuttuja ja tiesin LFP:n olevan arka kylmälle, mutte en tajunnut sen olevan noin herkkä sille).

Ihan mielenkiintoista että sait yhdessä päivässä tälläisen kokemuksen. Itsellä ei ole ollut valittamista moneen kuukauteen, syksyllä ja talvella sai kyllä lähes joka siirtymällä käydä tökkäämässä pyyhkijät pois päältä kun alkoivat pyyhkimään kirkasta ja kuivaa lasia. Nyt ei ole ollut tarvetta edes pahamaineisella tihkusateella. Softaan taisi tulla joku muutos tämän vuoden puolella, mutta kait uudessa autossa uusin softa on?

Autoa hakiessa satoi yli puolet koko matkasta monella eri nopeudella ja auto asetuksella pyyhkijät sekoili kuin vanhanajan autot konsanaan ellei jopa pahemmin. Minkään auton pyyhkijäautomatiikka ei varmaan ole täydellinen, mutta nykyautojen automatiikka on minulle pääosin riittänyt. Mutta tuo oli ihan ihmeellistä, jälkikäteen ajatellen voiko niissäkin olla jokin kalibraatiovaihe niinkuin autopilotissa tms. vakkarissa (sitähän ei saanut heti matkan alussa päälle, kun sen piti kalibroida itteään tms.)

Kantsii laittaa auton selaimeen latauskartta.fi ja/tai puhelimesta lähettää suoraan 3-osapuolen laturin osoite Teslaan. Lämmittää nykyisin akun kaikille googlen maps-sovellukseen laturiksi rekatuille kohteille, ei vain salamalatureille. Omat suosikkilaturit suosikkeihin. Teslan navissa taitaa näkyä nykyisin ABC, K-lataus, Helen, Recarghed.

Täytyy kokeilla.

Ja muista, että LFP-akku vaatii talvella 1-2 h grillauksen laturille. Mieluiten esilämmität kovalla pakkasella jo parkissa akun. Pakkasella auton tekniikka taas kyllä myös palkitsee, kun akusta otetaan useampi kilowatti lämpöä takas kabiiniin.

Mites tuo parkissa akun esilämmitys tapahtuu, se kuulostaa kyllä ihan fiksulta niin vois heti lähtiessäkin ladata jos tarve.
 

Statistiikka

Viestiketjuista
309 178
Viestejä
5 243 062
Jäsenet
83 446
Uusin jäsen
typokeke

Hinta.fi

Back
Ylös Bottom